Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Zilele emailului

Best gaming laptop?

Humane (2024)

Recomandare casti 100-150 lei
 Schimbare bec far VW Touran 1T3

Plata impozit PF

Ce parere aveti de viteza/ modul ...

Love Lies Bleeding - 2024
 Cum sterg mails din Promotions

Vanzare cumparare fara transfer b...

Receptie ciudata, in functie de t...

Donez medicamente renale ptr pisica
 Ce componenta e asta si ce ziceti...

Dupa 20 ani de facultate, am uita...

Mobile.de ofera imprumut de bani ...

problema test grila
 

Lucruri înaintea vremurilor lor

* - - - - 2 votes
  • Please log in to reply
51 replies to this topic

#1
djl

djl

    Smrt fačizmu, sloboda narodu! Îmi cresc amprenta de Carbon

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 112,581
  • Înscris: 13.06.2004
Un subiect despre lucruri care d.p.d.v. al concepției, realizării, performanțelor au fost înaintea vremurilor în care au apărut - ahead of theyr times. Indifierent de domeniu.
Vă invit pe toți să discutăm, atât timp cât discuția se va purta civizilizat.
Încep cu vehicule. Avionul "Concorde". Zborul supersonic, zborul în spațiu erau vise și realizări. Însă acestea erau și sunt accesibile puținora. Avionul supersonic "Concorde" a făcut zborul supersonic un pic mai accesibil; nu pentru mulți, dar nici nu era ceva intangibil. Din păcate restricțiile și costurile de operare au făcut ca această pasăre de metal minunată să fie ceva unicat; nu mă atrage zburatul cu avionul, dar ar fi trebuit să fie un început, nu ceva unic. Parte din poze preluate de aici:
https://newatlas.com...t-flight/58609/


Attached File  Concorde.jpg   73.34K   33 downloadsAttached File  Concorde in iarna.jpg   189.83K   46 downloadsAttached File  Concorde decoland.jpg   100.19K   46 downloadsAttached File  Concorde urcand.jpg   88.28K   49 downloadsAttached File  Concorde-Supersonic.jpg   147.31K   63 downloads

În trecut, majoritatea mașilor aveau cutia de viteză manuală și tracțiune spate. În anii '30 însă firma "Cord" din S.U.A. a făcut una (810/812) cu tracțiune față, faruri escamontabile și cutie de viteză preselectoare, care era mai ușor de manevrat. Din păcate mașina nu a fost vreun mare succes, în special din cauza prețului mare.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/5aozO4Wk9l0?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Mai simplă și mai veche a fost cutia de viteze preselectoare simplă sau cutia Wilson de viteze, numită așa după cel care a inventat-o, Maiorul Wilson. Cutie cu planetare, însă fără mecanisme complicate. Din păcate nu a prins, deși era mai ușor de folosit decât cea clasică și se puteau selecta manual vitezele, pe când la cea automată nu se puteau. Azi există cutii automate de viteză, la care însă se pot selecta manual vitezele (de exemplu, cutiile robotizate), care însă sunt complicate.
Primele cutii semiautomate erau cu 3 trepte, ulterior apărând cu 4.
Francezilor, care le cam place să se complice uneori, au făcut pe cea Cotal, care în loc de coliere de frânare, avea electromganeți.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/HQ3i_TUQ8_M?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/uq7Jb3EiFCs?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Majoritatea mașinilor, precum "Lanchester"-ul de mai sus (care e apărut în 1946, deși conceput înainte de W.W. 2) aveau până în anii '50-'60 caroserie pe cadru, adică un șasiu din "șine" de metal pe care se așeza caroseria. Sistem util în caz de reparații, că se putea uneori ridica caroseria cu totul (la "Lanchester" se putea), de asemenea era versatil, că puteai realiza diverse modele de caroserii,
însă mașina avea masă proprie mai mare, rezistență la impact mai mică. Cei de la "Chrysler" au realizat o mașină cu caroserie autopurtată (una din primele din lume; au mai fost Francezii cu o firmă celebră cu C, care a realizat multe vehicule super,
și au mai fost Briții de la "Moriss", care deja produceau caroserii autopurtate în 1939),  care avea și formă aerodinamică.
Din păcate nu a fost un succes, deși cred că au existat și în România.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/AG55Bf9nWHk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Cum automobilul o luase/autovehiculele o luaseră în sus, mai ales în S.U.A., au început încă din anii '30 să desființeze ca aiuriții rețele de tramvaie (iar după W.W. 2 s-a accelerat această tendiță cretină). Pentru a da forță tramvaielor, o organizație a transportatorilor din S.U.A. a pus la conceput un nou nu model de tramvai: https://en.wikipedia...i/PCC_streetcar
Chiar dacă nu a salvat tramvaiele în S.U.A., că au rămas doar câteva orașe cu tramvai (dintre cele câteva orașe care au păstrat tramvaie, New Orleans nu a avut vreodată din astea), în Europa au avut mare copiile, mulțumită unei firme din fosta Cehoslovacie.
Tramvaiele erau aerodinamice și accelerau repede. Având însă pedale, nu se putea menține o viteză constantă.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/lGCwrT_CVlA?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/-lgBE2m6mNw?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ZLwdBkt6bxE?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Acest prim post a fost despre vehicule. Dar voi face o excepție și voi pomeni și de vreo 2 clădiri.
Prima dintre ele are ceva vehicule, a doua avea ceva a la sistem feroviar.
Prima este Blocul Burileanu - Malaxa de pe Bd. Nicolae Bălcescu (Bd. Ion Constantin Brătianu la data construcției) nr. 35, arhitect Horia Creangă (nepotul scriitorului, care a făcut mai sus pe bulevard și Blocul "ARO/Patria").
De ce e înaintea vremurilor sale acel bloc? Pentru că azi sunt la modă ferestrele continui. Și la fațata dinspre bulevard, are o bandă de ferestre, care oferă totuși intimitate. A doua chestie, pentru perioada aia, are bucătării de 9-10 m.p. (pe atunci standardul era maxim 6-7 m.p.) și băi de vreo 5 m.p. (deși am văzut și de 7), ceea ce era de asemenea mare la vremea aia, în general fiind de 3-4 m.p.; ba aș zice că cea de 7 m 2 este peste standardele de azi; din păcate, doar parte au geam la baie. Oricum, mergea să pui mașina de spălat în ea. Compartimentarea nu e cea mai super, dar 2 camere au acces intim la baie.

Attached File  big__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0b81b69462r.jpg   120.59K   59 downloadsAttached File  big__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0b81a69c38r.jpg   106.14K   50 downloadsAttached File  Clipboard08.jpg   124.4K   43 downloadsAttached File  xlp__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0bb97a6c03r.jpg   143.27K   45 downloadsAttached File  xlp__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0b830ce1366.jpg   142.36K   40 downloadsAttached File  xlp__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0b837ba54c0.jpg   128.76K   40 downloadsAttached File  Clipboard01.jpg   85.97K   36 downloadsAttached File  big__apartament-4-camere-de-vanzare-p-ta-universitatii-bucuresti_640ae5213afadf.jpg   127.25K   34 downloadsAttached File  garsoniera-de-inchiriat-bucuresti-universitate-206791932.jpg   79.36K   19 downloads

Dacă vă veți uita la una dintre pozele de mai sus, veți vedea că la lift (din păcate dintre cele 2 lifturi principale, doar unul a rămas funcțional; dar tot e bine să ai vreo 7/8 etaje și 2 lifturi funcționale, că și asta e peste standarde) are afișa pentru indicat etajul la care se află cabina ascensorului... abia în anii '70 au apărut așa masiv în România. Mai e doar unul pe Constantin A.. Rosetti (strada) nr. 36 care știu să aibă așa ceva din născare.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ZbxrfSsUEwU?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/_o5mQMqdK5w?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Celălalt bloc, de pe Str. Brezoianu nr. 53 (arhitect: Tiberiu Niga): https://www.google.r...i8192?entry=ttu
, tot așa, o scară de serviciu, dreaptă, dar mai îngustă avea, în rest 3 asensoare, dintre care două de "stăpân". Doar unul mai e funcțional/tronson.
Însă cum să faci să ai mai multe locuri de parcare? Faci rotativă (placă turnantă), ca la depoul de locomotive! Rotești mașina și gata. Cică ar mai fi unul din zonă care să aibă așa ceva. Din păcate această soluție utilă nu prea a fost aplicată în România și nici în lume, deși ar fi fost înaintea vremurilor...

Până la următorul post, sper să vă ajut la îmbunătățirea cunoștințelor.   :)

#2
Fane

Fane

    cipat

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 28,243
  • Înscris: 05.06.2002
fotografia a treia din seria cu Concorde e de fapt Tupolev Tu-144, copia sovietica a Concorde, aka Konkorski.

Edited by Fane, 28 March 2024 - 16:47.


#3
Olteanul_sfios

Olteanul_sfios

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,507
  • Înscris: 22.08.2012
Au mai fost si alte avioane supersonice in perioada aia, doar ca mai putin celebre.

#4
hellmarvel

hellmarvel

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,931
  • Înscris: 12.03.2010
Orice lucru e înaintea vremurilor lui pina devine cost efective si apoi o banalitate. Cum si daca vrruna din chestiile astea n-a trecut testul pieței, nu înseamnă ca a fost înaintea vremurilor ei. Dar tu poți spera ca nu vor dispărea cu totul (chiar si din arhive) si poate cindva vor fi dezgropate si făcute rentabile.

#5
Leo2006

Leo2006

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,823
  • Înscris: 30.08.2006
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/l9UpzI_HF6w?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Nu as spune ca in prezent masinile electrice sunt cost eficiente si au devenit o banalitate. Posted Image

#6
maccip

maccip

    46 ani

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 33,268
  • Înscris: 06.01.2007
Comunismul a aparut cu cateva sute de ani mai devreme.

#7
futurist

futurist

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,710
  • Înscris: 09.05.2008
ME 262.
V1
V2



#8
maccip

maccip

    46 ani

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 33,268
  • Înscris: 06.01.2007
:cigar:

#9
Valy_User

Valy_User

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,006
  • Înscris: 02.08.2021
Eu am fost fascinat de astea:
https://www.youtube....rts/EDo7KAAd7jk
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/mEzEbS4uvuo?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/OehjqslceVw?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/KV-GLn-_pxs?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/m0j6iGU_ry8?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Și GPS-ul.a fost inventat în 1974.

Edited by Valy_User, 28 March 2024 - 19:47.


#10
Neaceasca85

Neaceasca85

    Gaz ieftin si curent ieftin

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,839
  • Înscris: 14.10.2008
Multe dintre tehnologiile pe care le folosim astazi au aparut ca tehnica militara initial. Posted image

In general imi plac lucrurile care inainte erau de lux si nu erau accesibile oricui. Am sperat mereu ca nivelul de trai va creste si luxul va fi permis tuturor. Din pacate nu este asa. Cei care conduc lumea cauta mereu sa ne puna limitari.

#11
Valy_User

Valy_User

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,006
  • Înscris: 02.08.2021
Black & Decker au inventat pentru NASA uneltele pe baterii și cuplu mare.
https://www.google.c...t-but-used/amp/

#12
Digix

Digix

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,809
  • Înscris: 03.02.2007
Am montat termopane în blocul ăla. Am făcut un mare geam între living și bucătărie dintr-un singur panou continuu. Da, la living era o fereastră imensă din zid în zid, de fapt din zid, până în fereastra de la bucătărie.

#13
rixthina

rixthina

    superb membru

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,520
  • Înscris: 29.10.2017
Piramidele se incadreaza in subiect?

#14
Fane

Fane

    cipat

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 28,243
  • Înscris: 05.06.2002
o imensa irosire de resurse fara nici o utililitate practica.

#15
GaSar

GaSar

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 206
  • Înscris: 11.10.2016
https://cds.cern.ch/...N-version_2.pdf

Touchscrren Capacitiv la CERN 1973

#16
tfmercedez

tfmercedez

    BUFU

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 72,598
  • Înscris: 15.06.2007

View PostLeo2006, on 28 martie 2024 - 17:53, said:


Nu as spune ca in prezent masinile electrice sunt cost eficiente si au devenit o banalitate.
Asa-i cand vorbesti engleza inainte sa inveti corect româna..  puteai sa zici "viabil".

#17
giuliani2

giuliani2

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 356
  • Înscris: 04.11.2023
Am fost de mai multe ori la Muzeul Mercedes din Stuttgart, de fiecare data gasesc ceva nou de vazut acolo. Si de fiecare data ma gandesc ca Gottlieb Daimler si Wilhelm Maybach au reusit cumva sa transforme in realitate ceva ce pe vremea aia lumea nici nu visa.

#18
Neaceasca85

Neaceasca85

    Gaz ieftin si curent ieftin

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 88,839
  • Înscris: 14.10.2008
Un Renault 21 din 1987 avea AC, avea computer de bord. Si noi pana in 2005 vai de Dacii.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate