Lucruri înaintea vremurilor lor
Last Updated: Apr 05 2024 16:45, Started by
djl
, Mar 28 2024 16:07
·
5
#1
Posted 28 March 2024 - 16:07
Un subiect despre lucruri care d.p.d.v. al concepției, realizării, performanțelor au fost înaintea vremurilor în care au apărut - ahead of theyr times. Indifierent de domeniu.
Vă invit pe toți să discutăm, atât timp cât discuția se va purta civizilizat. Încep cu vehicule. Avionul "Concorde". Zborul supersonic, zborul în spațiu erau vise și realizări. Însă acestea erau și sunt accesibile puținora. Avionul supersonic "Concorde" a făcut zborul supersonic un pic mai accesibil; nu pentru mulți, dar nici nu era ceva intangibil. Din păcate restricțiile și costurile de operare au făcut ca această pasăre de metal minunată să fie ceva unicat; nu mă atrage zburatul cu avionul, dar ar fi trebuit să fie un început, nu ceva unic. Parte din poze preluate de aici: https://newatlas.com...t-flight/58609/ Concorde.jpg 73.34K 33 downloads Concorde in iarna.jpg 189.83K 46 downloads Concorde decoland.jpg 100.19K 46 downloads Concorde urcand.jpg 88.28K 49 downloads Concorde-Supersonic.jpg 147.31K 63 downloads În trecut, majoritatea mașilor aveau cutia de viteză manuală și tracțiune spate. În anii '30 însă firma "Cord" din S.U.A. a făcut una (810/812) cu tracțiune față, faruri escamontabile și cutie de viteză preselectoare, care era mai ușor de manevrat. Din păcate mașina nu a fost vreun mare succes, în special din cauza prețului mare. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/5aozO4Wk9l0?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Mai simplă și mai veche a fost cutia de viteze preselectoare simplă sau cutia Wilson de viteze, numită așa după cel care a inventat-o, Maiorul Wilson. Cutie cu planetare, însă fără mecanisme complicate. Din păcate nu a prins, deși era mai ușor de folosit decât cea clasică și se puteau selecta manual vitezele, pe când la cea automată nu se puteau. Azi există cutii automate de viteză, la care însă se pot selecta manual vitezele (de exemplu, cutiile robotizate), care însă sunt complicate. Primele cutii semiautomate erau cu 3 trepte, ulterior apărând cu 4. Francezilor, care le cam place să se complice uneori, au făcut pe cea Cotal, care în loc de coliere de frânare, avea electromganeți. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/HQ3i_TUQ8_M?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/uq7Jb3EiFCs?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Majoritatea mașinilor, precum "Lanchester"-ul de mai sus (care e apărut în 1946, deși conceput înainte de W.W. 2) aveau până în anii '50-'60 caroserie pe cadru, adică un șasiu din "șine" de metal pe care se așeza caroseria. Sistem util în caz de reparații, că se putea uneori ridica caroseria cu totul (la "Lanchester" se putea), de asemenea era versatil, că puteai realiza diverse modele de caroserii, însă mașina avea masă proprie mai mare, rezistență la impact mai mică. Cei de la "Chrysler" au realizat o mașină cu caroserie autopurtată (una din primele din lume; au mai fost Francezii cu o firmă celebră cu C, care a realizat multe vehicule super, și au mai fost Briții de la "Moriss", care deja produceau caroserii autopurtate în 1939), care avea și formă aerodinamică. Din păcate nu a fost un succes, deși cred că au existat și în România. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/AG55Bf9nWHk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Cum automobilul o luase/autovehiculele o luaseră în sus, mai ales în S.U.A., au început încă din anii '30 să desființeze ca aiuriții rețele de tramvaie (iar după W.W. 2 s-a accelerat această tendiță cretină). Pentru a da forță tramvaielor, o organizație a transportatorilor din S.U.A. a pus la conceput un nou nu model de tramvai: https://en.wikipedia...i/PCC_streetcar Chiar dacă nu a salvat tramvaiele în S.U.A., că au rămas doar câteva orașe cu tramvai (dintre cele câteva orașe care au păstrat tramvaie, New Orleans nu a avut vreodată din astea), în Europa au avut mare copiile, mulțumită unei firme din fosta Cehoslovacie. Tramvaiele erau aerodinamice și accelerau repede. Având însă pedale, nu se putea menține o viteză constantă. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/lGCwrT_CVlA?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/-lgBE2m6mNw?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ZLwdBkt6bxE?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Acest prim post a fost despre vehicule. Dar voi face o excepție și voi pomeni și de vreo 2 clădiri. Prima dintre ele are ceva vehicule, a doua avea ceva a la sistem feroviar. Prima este Blocul Burileanu - Malaxa de pe Bd. Nicolae Bălcescu (Bd. Ion Constantin Brătianu la data construcției) nr. 35, arhitect Horia Creangă (nepotul scriitorului, care a făcut mai sus pe bulevard și Blocul "ARO/Patria"). De ce e înaintea vremurilor sale acel bloc? Pentru că azi sunt la modă ferestrele continui. Și la fațata dinspre bulevard, are o bandă de ferestre, care oferă totuși intimitate. A doua chestie, pentru perioada aia, are bucătării de 9-10 m.p. (pe atunci standardul era maxim 6-7 m.p.) și băi de vreo 5 m.p. (deși am văzut și de 7), ceea ce era de asemenea mare la vremea aia, în general fiind de 3-4 m.p.; ba aș zice că cea de 7 m 2 este peste standardele de azi; din păcate, doar parte au geam la baie. Oricum, mergea să pui mașina de spălat în ea. Compartimentarea nu e cea mai super, dar 2 camere au acces intim la baie. big__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0b81b69462r.jpg 120.59K 59 downloads big__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0b81a69c38r.jpg 106.14K 50 downloads Clipboard08.jpg 124.4K 43 downloads xlp__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0bb97a6c03r.jpg 143.27K 45 downloads xlp__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0b830ce1366.jpg 142.36K 40 downloads xlp__spatiu-birou-6-camere-de-inchiriat-bucuresti_64d0b837ba54c0.jpg 128.76K 40 downloads Clipboard01.jpg 85.97K 36 downloads big__apartament-4-camere-de-vanzare-p-ta-universitatii-bucuresti_640ae5213afadf.jpg 127.25K 34 downloads garsoniera-de-inchiriat-bucuresti-universitate-206791932.jpg 79.36K 19 downloads Dacă vă veți uita la una dintre pozele de mai sus, veți vedea că la lift (din păcate dintre cele 2 lifturi principale, doar unul a rămas funcțional; dar tot e bine să ai vreo 7/8 etaje și 2 lifturi funcționale, că și asta e peste standarde) are afișa pentru indicat etajul la care se află cabina ascensorului... abia în anii '70 au apărut așa masiv în România. Mai e doar unul pe Constantin A.. Rosetti (strada) nr. 36 care știu să aibă așa ceva din născare. [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/ZbxrfSsUEwU?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/_o5mQMqdK5w?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Celălalt bloc, de pe Str. Brezoianu nr. 53 (arhitect: Tiberiu Niga): https://www.google.r...i8192?entry=ttu , tot așa, o scară de serviciu, dreaptă, dar mai îngustă avea, în rest 3 asensoare, dintre care două de "stăpân". Doar unul mai e funcțional/tronson. Însă cum să faci să ai mai multe locuri de parcare? Faci rotativă (placă turnantă), ca la depoul de locomotive! Rotești mașina și gata. Cică ar mai fi unul din zonă care să aibă așa ceva. Din păcate această soluție utilă nu prea a fost aplicată în România și nici în lume, deși ar fi fost înaintea vremurilor... Până la următorul post, sper să vă ajut la îmbunătățirea cunoștințelor. |
#2
Posted 28 March 2024 - 16:47
fotografia a treia din seria cu Concorde e de fapt Tupolev Tu-144, copia sovietica a Concorde, aka Konkorski.
Edited by Fane, 28 March 2024 - 16:47. |
#3
Posted 28 March 2024 - 17:09
Au mai fost si alte avioane supersonice in perioada aia, doar ca mai putin celebre.
|
#4
Posted 28 March 2024 - 17:28
Orice lucru e înaintea vremurilor lui pina devine cost efective si apoi o banalitate. Cum si daca vrruna din chestiile astea n-a trecut testul pieței, nu înseamnă ca a fost înaintea vremurilor ei. Dar tu poți spera ca nu vor dispărea cu totul (chiar si din arhive) si poate cindva vor fi dezgropate si făcute rentabile.
|
#5
Posted 28 March 2024 - 17:53
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/l9UpzI_HF6w?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Nu as spune ca in prezent masinile electrice sunt cost eficiente si au devenit o banalitate. |
#9
Posted 28 March 2024 - 19:36
Eu am fost fascinat de astea:
https://www.youtube....rts/EDo7KAAd7jk [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/mEzEbS4uvuo?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/OehjqslceVw?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/KV-GLn-_pxs?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/m0j6iGU_ry8?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Și GPS-ul.a fost inventat în 1974. Edited by Valy_User, 28 March 2024 - 19:47. |
#10
Posted 28 March 2024 - 19:53
Multe dintre tehnologiile pe care le folosim astazi au aparut ca tehnica militara initial.
In general imi plac lucrurile care inainte erau de lux si nu erau accesibile oricui. Am sperat mereu ca nivelul de trai va creste si luxul va fi permis tuturor. Din pacate nu este asa. Cei care conduc lumea cauta mereu sa ne puna limitari. |
|
#11
Posted 28 March 2024 - 19:55
Black & Decker au inventat pentru NASA uneltele pe baterii și cuplu mare.
https://www.google.c...t-but-used/amp/ |
#12
Posted 28 March 2024 - 20:13
Am montat termopane în blocul ăla. Am făcut un mare geam între living și bucătărie dintr-un singur panou continuu. Da, la living era o fereastră imensă din zid în zid, de fapt din zid, până în fereastra de la bucătărie.
|
#14
Posted 28 March 2024 - 22:26
o imensa irosire de resurse fara nici o utililitate practica.
|
#15
Posted 28 March 2024 - 22:30
|
#16
Posted 29 March 2024 - 00:49
#17
Posted 29 March 2024 - 00:57
Am fost de mai multe ori la Muzeul Mercedes din Stuttgart, de fiecare data gasesc ceva nou de vazut acolo. Si de fiecare data ma gandesc ca Gottlieb Daimler si Wilhelm Maybach au reusit cumva sa transforme in realitate ceva ce pe vremea aia lumea nici nu visa.
|
#18
Posted 29 March 2024 - 10:58
Un Renault 21 din 1987 avea AC, avea computer de bord. Si noi pana in 2005 vai de Dacii.
|
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users