Vagoane de dormit (în general vechi) + cușete.
#1
Posted 03 September 2017 - 18:28
Față de tramvaie și metrouri ușoare, trenurile arareori circulă pe carosabil , dar nah, nu am găsit unde altundeva să pot posta acest subiect.
Vagonul de dormit. Ceva destul de lux și în ziua de azi. Mai accesibil ca pe vremuri, dar tot un pic mai elitist. Până în anii '70-'80 o parte din aceste vagoanle nou produse încă erau chestii rafinate. Cele noi mi se par în general banale. De vină sunt și economia - competiția s-a ascuți, dar și faptul că deh, nu toți călătorii sunt civilizați. În Germania, o dată patriei pentru așa ceva, din cauza trenurilor de mare viteză, nu prea mai sunt vagoane de dormit (sau au dispărut de tot, nu mai sunt sigur). Păcat... e sfârșitul unei epoci frumoase și romantice C.F.R.-ul s-a "trezit" (Căile Ferate Române s-au "trezit") în dotare cu niște frumoase vagoane produse în Germania de Vest (R.F.G.) în perioada 1959/1964 - 1973 (se zice că ar exista și produse în 1959, însă cum doar câteva mai au plăcuțele originale ale fabricantului - majoritatea au fost făcute dispărute la micile modernizări suferite, nu am cum să verific asta, cele mai vechi văzute fiind 71-31-035 și 71-31-037, produse în 1964). Este vorba vagoanele 71-31 ex-D.B. (în această serie au fost băgate și unele ex-Austria), 70-30 sau WLABmh 174 și 175 cum se numeau în Germania. Însă trebuie să începem cu începutul, adică cu strămoșii lor, WLABmh 173, apărute mai devreme. Între 173 și 173 există ceva difrențe: 1) La 173 se pot deschide o parte din geamuri pe coridor, la 174 și 175 nu; 2) 173 avea doar 2 paturi în compartiment, iar între 2 compartimente (pe peretele fără paturi) exista doar o ușă, pe când la 174 și 175 se poate plia peretele; 3) 173 nu avea beculețe pe peretele paturilor. 174 și 175 au pentru patul de jos și de la mijloc; 4) 173 avea geam la fotoliul însoțitorului; la 174 și 175 acolo este o veioză (uneori funcționează, alterori are becurile arse sau lipsă sau nu are întreură(p)torul). Brațul veiovezi e vopsit, deși la 71-31-035 l-am văzut ca fiind nevopsit, ceea ce e mai frumos 5) Restul de diferențe le veți de vedea în poze. Pozele le-am preluat de aici: http://germanrail.fr...=1#.WX8aS1FDO1s iar poza de pe partea cu cordidorul de aici: https://www.drehsche...7255071,7266379 Jvm.KBDB06388 Wagon-Lits Universalsovvagn.jpg 145.63K 96 downloads Jvm.KBDB06389.jpg 139.86K 94 downloads Jvm.KBDB06390.jpg 132.74K 108 downloads Jvm.KBDB06394.jpg 116.23K 110 downloads WLABm-173-Freilassing-1981.jpg 93.67K 116 downloads În fine, ajungem și la 174 și 175. 174 sunt produse de Waggonbau "Hansa" Bremen în perioada 1959-1969, iar 175 de "Orenstein & Koppel" în perioada 1968-1973. 174 au pantă la acoperiș în capete, pe când 175-urile au linie continuă la acoperiș. Până acum nu am văzut vreun 175 cu frână pe saboți. Interesant e că conform pozei de mai jos, cele cu boghiuri pe frână pe disc erau apte de 160 k.m./h, pe când în România au fost downgradate la 140 k.m./h, la fel precum cele cu frână pe saboți. Mai sus pomeneam de niște mici moficări. Iată-le: - adaptarea vagoanelor pentru traficul pe liniile administrației C.F.R. - uși acces (2 buc) – pliante cu închidere și blocare electropneumatică - uși intercomunicație - unele nu mai au ușile originale, voi arăta mai jos diferența; probabil unele aveau uși armonică. - modificarea instalației electrice de I.T. de la 1000 V c.a. la 1500 V c.a. - modificarea alimentarii consumatorilor de la tensiunea de 110 V c.a. la 24 V c.c. (cred că se referă la alimentarea instalației de iluminat; priza din camera unde se țin așternuturile, mâncarea, unde e frigiderul cred că era pe 110 Volți). c.a. = curent alternativ, c.c. = curent continuu Sursa informațiilor: http://www.railnet.r....php?f=21&t=150 Iată pozele. Cele cu documentația sunt preluate de pe http://www.deutschefotothek.de/ iar cealaltă nu mai știu pe unde am găsito; vagonul în care apare familia ce scoate capul pe geam este ceva mai vechi... se văd în jurul geamului nituri. Dormitor DB-DSG p1 df_pro-a_0003407_038.jpg 134.77K 90 downloads Dormitor DB-DSG p2 df_pro-a_0003407_039.jpg 222.36K 75 downloads Dormitor DB-DSG p3 df_pro-a_0003407_040.jpg 229.16K 67 downloads DB Wagen 0018a.JPG 309.2K 71 downloads Iată și ușile de intercoumunicație: 1) Primele modele aveau uși armonică. Pozele cred că le-am găsit pe aici: https://www.drehscheibe-online.de/ P1140770.JPG 83.14K 66 downloads P1140532.JPG 82.28K 62 downloads P1140772.JPG 99.01K 62 downloads 2) Pe urmă au apărut cele pneumatice: https://www.drehsche...php?031,5771374 WLABmh-174-7140-825-1.jpg 187.94K 65 downloads 3) Și ăsta e unul dintre cele cu uși modificate de Români - ușile sunt din 2 bucăți, dar geamurile sunt ovale, nu dreptunghiulare, plus sunt acele mânere specifice. 61 53 71-31 009; București Nord © Alfonso Marco Pérez (2013): http://www.vagonweb....LABmee-7131.php WLABmee-7131-009-IR1696-TIM-MANG-BUCN-12-7-13.jpg 285.45K 65 downloads Inițial nu aveau boghiuri Miden Deutz, ci München-Kassel: https://www.drehsche...php?031,5569228 P1140763.JPG 103.09K 54 downloads 2 imagini de epocă: Cele cu vagonul roșu sunt preluate de aici: http://www.railroadp...DB|WLABmh 174|0 Cele cu vagonul albastru de aici: http://www.railroadp...DB|WLABmh 174|0 WLABmh-174-7140-825-1.jpg 187.94K 47 downloads WLABmh-174-61-80-71-30-018-9-Dortmund-14.2.99-1.jpg 199.83K 47 downloads Din păcate, mare prostie că nu se deschid geamurile pe coridor. La vagoanele de dormit intrate în uz pe vremea lui Ceaușescu se deschideau, plus suprafața de geam care se deschidea era mai mare. Nu am reușit să aflu cu exactitate dacă au avut vreodată aer condiționat. Conform forumului railnet a existat și unul cu a.c. - nu știu dacă adus din Elveția sau modificat în România. Detaliu inscriptionari 71-31.jpg 58.73K 48 downloads Ovalul acela, care s-a păstrat un timp și în România, era folosit fie pentru indicare rutei, fie pentru a afișa dacă mai sunt sau nu paturi libere. 2 poze din 2003 preluate de aici: http://www.railfaneu...DB/red/pix.html Prima e realizată de Cătălin Ghiță, a doua de Amdrei Frangopol 71-31-3.jpg 236.86K 45 downloads 71_31021_8_c.jpg 79.17K 56 downloads Și acum e timpul să intrăm înăuntru. Cu vestibul nu am poze, dar acolo se mai găsesc un geam mat care avea becuri în spate pentru a indica dacă mai sunt sau nu locuri libere, și 2 rame unde se băgau foi cu numărul vagonului și parcusrul acestuia. Mai e și o priză, de obicei originală (cele de pe coridor nu mai sunt originale). Poze cu coridorul și compartimentele. Pozele sunt preluate de pe: http://www.vagonweb....LABmee-7131.php © Mihai Ciobanu (2010). Lămpile de pe coridor sunt cele originale și http://www.forum.ro-...hp?topic=1336.0 foto: ranger2007. Lămpile de pe coridor nu mai sunt cele originale. La unele vagoane întreruptoarele de sub dulăpior sunt duble, ceea ce permite aprinderea doar unuia dintre becurile exteriorare ale dulăpiorului (în care găsești apă plată, periuță și pastă de dinți). Dulăpiorul mai are și un bec în interior. Tubul fluroescent (neonul) se poate stinge și de la lămpițele de la pat, nu trebuie să te dai jos pentru a stinge lumina. Valabil și în cazul butonului pentru chemarea însoțitorului de vagon. Chiuveta nu mai este întotdeuana cea originală, la unele 175-uri ("Orenstein & Koppel") fiind înlocuită cu una de inox. Pentru scurgere există o țeavă pentru 2 compartimente. CFR_71-31_corridor.jpg 254.65K 63 downloads CFR_71-31_inside1.jpg 238.66K 63 downloads CFR_71-31_inside2.jpg 234.83K 66 downloads CFR_71-31_inside3.jpg 176.54K 65 downloads Picture 074.jpg 415.24K 64 downloads Picture 051.jpg 140.65K 57 downloads Picture 053.jpg 76.88K 50 downloads Picture 056.jpg 74.37K 50 downloads Attached FilesEdited by djl, 03 September 2017 - 18:57. |
#2
Posted 03 September 2017 - 18:39
djl, on 03 septembrie 2017 - 18:28, said:
Faţă de tramvaie şi metrouri uşoare, trenurile arareori circulă pe carosabil, dar nah, nu am găsit unde altundeva să pot posta acest subiect. Dar nu vreau sa raman cu nelamurirea nelamurita si cu mirarea nereperata: cand circula tramvaiele si metrourile (fie ele si usoare) pe carosabil? Inteleg ca o fac des... oricum, destul de des in raport cu trenurile care circula si ele pe carosabil dar mult mai rar! Mersi pt lamuriri. LE: Ce inseamna "de epoca" pentru tine? De epoca a fost OE - pe care tocmai l-ai ratat zilele trecute la escala lui in Gara de Nord. Edited by BlueKing-69, 03 September 2017 - 18:42. |
#3
Posted 03 September 2017 - 18:44
De fapt care e rostul topicului , daca e vreunul si nu e un topic deschis din plictiseala ?
|
#4
Posted 03 September 2017 - 18:54
Nu se mai doarme in tren, se doarme in gara. E mai ieftin. Si te deplasezi cu Wizz-Air, ca e mai rapid.
|
#5
Posted 03 September 2017 - 18:55
Ar trebui sa-ti faci un site, un blog sau o pagina de facebook despre pasiunea ta. Ai putea adauga material zilnic multi ani de acum inainte si demersul ar fi mai tintit putin, altfel impusti luna pe aici degeaba.
|
#6
Posted 03 September 2017 - 18:59
Bun venit in secolul 21
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/wEY-CbBaSD4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#7
Posted 03 September 2017 - 19:00
Epoca transpotului feroviar cu vagoane de dormit a murit.
De ce sa fac un drum de 2 zile, cand il pot face in 2-3 ore sa zicem. |
#8
Posted 03 September 2017 - 19:07
cris_ncs, on 03 septembrie 2017 - 19:00, said:
Epoca transpotului feroviar cu vagoane de dormit a murit. De ce sa fac un drum de 2 zile, cand il pot face in 2-3 ore sa zicem. Edited by Erwin_Rommel, 03 September 2017 - 19:24. |
#9
Posted 03 September 2017 - 19:13
Un subiect interesant!
De vechile vagoane 60-41, 60-50, 70-50 ce informatii ai, @djl? La alea, iarna, se facea focul pentru incalzire, exista un cazan la un cap al vagonului. 60-50 si 70-50 aveau, in paralel, si incalzire electrica dar care nu prea era functionala... Nu mergea oricine la vagoanele de dormit, "pe vremuri". Cam 90% din calatori erau in delegatie de serviciu. Mai ocupate erau cusetele, mai ales vara, pe trenurile de litoral. Edited by Klaudio, 03 September 2017 - 19:15. |
#10
Posted 03 September 2017 - 19:22
myshyk, on 03 septembrie 2017 - 18:54, said:
Nu se mai doarme in tren, se doarme in gara. E mai ieftin. Si te deplasezi cu Wizz-Air, ca e mai rapid. cris_ncs, on 03 septembrie 2017 - 19:00, said:
De ce sa fac un drum de 2 zile, cand il pot face in 2-3 ore sa zicem. |
|
#11
Posted 03 September 2017 - 19:23
BlueKing-69 : îmi cer scuze că nu m-am exprimat corect. De obicei împart drumul cu autovehiculele. La asta mă referam. Sau chiar dacă au la nivelul străzii cale de rulare separată, circulă prin mijlocul drumului şi se interesectează mai des cu autovehiculele. O cale ferată mai rar. decât dacă e una din aceea care trece prin oraş.
De epocă... mai vechi de 30-34 de ani. Deşi un vehicul feroviar are de obicei o durată de viaţă mai mare decât a unui autovehicul. underb: am să-mi fac. cris_ncs: trenul are rostul lui. Plus că pe anumite rute ieşi mai ieftin cu trenul. Mie îmi plac vechile vagoane de dormit. Au farmecul lor. Şi vreau să le fac cunoscute lumii. Plus că despre C.F.R. de obicei se aude numai de rău. Pentru că nu am reuşit să editez mesajul (am vrut să-l fac de la început un întreg, dar a avut o pandalie forumul şi a trebuit să editez) am să reiau partea cu înteriorul Şi acum e timpul să intrăm înăuntru. Cu vestibul nu am poze, dar acolo se mai găsesc un geam mat care avea becuri în spate pentru a indica dacă mai sunt sau nu locuri libere, şi 2 rame unde se băgau foi cu numărul vagonului şi parcusrul acestuia. Mai e şi o priză, de obicei originală (cele de pe coridor nu mai sunt originale). Poze cu coridorul şi compartimentele. Pozele sunt preluate de pe: http://www.vagonweb....LABmee-7131.php © Mihai Ciobanu (2010). Lămpile de pe coridor sunt cele originale şi http://www.forum.ro-...hp?topic=1336.0 foto: ranger2007. Lămpile de pe coridor nu mai sunt cele originale. La unele vagoane întreruptoarele de sub dulăpior sunt duble, ceea ce permite aprinderea doar unuia dintre becurile exteriorare ale dulăpiorului (în care găseşti apă plată, periuţă şi pastă de dinţi). Dulăpiorul mai are şi un bec în interior. Tubul fluroescent (neonul) se poate stinge şi de la lămpiţele de la pat, nu trebuie să te dai jos pentru a stinge lumina. Valabil şi în cazul butonului pentru chemarea însoţitorului de vagon. Chiuveta nu mai este întotdeuana cea originală, la unele 175-uri ("Orenstein & Koppel") fiind înlocuită cu una de inox. Pentru scurgere există o ţeavă pentru 2 compartimente. Uşile au fie încuietori duble, fie o încuietoare simplă şi un lanţ. Din păcate, hamurile alea folosite pentru a împiedica căderea din paturile superioare nu se poate monta decât dacă sunt toate 3 paturiel coborâte, iar în România se coboară doar 2 deh, nu mai există clasa a 2-a la vagonul de dormit pe parcurs intern. Pentru intimitate există şi o draperie la geam. În pozele 5 şi 6 se poate observa scaunul însoţitorului (îşi poate ridica şi acel suport de picioare), precum şi veioza. Acele geamuri mate de deasupra uşilor conţin un bec care se aprinde când este chemat însoţitorul. CFR_71-31_corridor.jpg 254.65K 11 downloads CFR_71-31_inside1.jpg 238.66K 12 downloads CFR_71-31_inside2.jpg 234.83K 14 downloads CFR_71-31_inside3.jpg 176.54K 12 downloads Picture 070.jpg 426.55K 12 downloads Picture 074.jpg 415.24K 10 downloads Picture 034.jpg 122.35K 8 downloads Picture 035.jpg 182.96K 9 downloads Picture 053.jpg 76.88K 11 downloads Picture 056.jpg 74.37K 13 downloads Pentru a fixa capacul de la chiuvetă se poate cu ajutorul unui magnet - pe capacul chiuvtei. Însă pentru o mai bună fixare se poate folosi un zăvor magnetic ce se găseşte sub capac. Magnet capac chiuveta vagon 71-31 ex DB-DSG.jpg 253.59K 17 downloads Iar la chivuetă mai există un secret: uşiţa din colţul dintre cele 2 laturi ale măştii chiuvetei se coboară pentru a-ţi sprijini piciorul când te încalţi sau te legi la şireturi! Pe coridor există 2 sau 3 scaune care se rabatează din perete (dacă nu au greutate pe ele, restortul le trage înapoi). Picture 070 scaun coridor.jpg 289.58K 24 downloads Iniţial vagoanele nu aveau cabină de duş (vezi docuementaţia din primul post). Dar ulterior, în Germania (acolo unde au fost şi făcute dispărute uşile de la un capăt, că deh, vagon cu acces controlat) au fost montate în capătul de acces. Pe unele am văzut reclamă în Germană la ceva de genul "Aici puteţi face duş gratis". Cei de la C.F.R. au pus în unele compartimente, o foaie pe care scrie "GERAVO nu-şi asumă răspunderea...", dar pentru limbile străine au pus DSG, de parcă a existat vreodată DSG în România (în Germania nu mai există din 1972!) D.S.G. = Compania Germană de Vagoane de Dormit şi Restaurant (vezi mai sus; vag. cuşetă = Liegewagen). Asta e cabina de duş. Foto Dr2005 (Dragoş Anoaica): http://www.railfaneu...terior/pix.html 50_53_71-31_022-6-RevGrivita-002.jpg 69.67K 27 downloads Dacă aceste vagoane nu sunt bune pe caniculă, iarna e cald, pentru că sistemul de încălzire e bun. Vara mai funcţionează ventilaţia la unele. Aceasta a fost preznetarea frumoaselor vagoane de dormit (dormitoare) 71-31 ale C.F.R.-ului În eposidul următor, ceva Est-German: dormitoarele Y. @ Klaudio : în alte ţări au existat din alea şi cu încălzire pe păcură, sietem Vebhasto (sau cum s-o zice). Aveau acel coş la mijloc, precum la 71-31-uri. Încălzire cu cărbuni am mai văzut la vagoanele C.F.M.-ului. Edited by djl, 03 September 2017 - 19:38. |
#12
Posted 03 September 2017 - 19:25
#13
Posted 03 September 2017 - 19:38
Erwin_Rommel, on 03 septembrie 2017 - 19:07, said:
Gresesti foarte mult. Aici nu e vorba doar de CFR-ul romanesc, ci de toata lumea. In alte state cu veceuri in case se merge mult cu trenul. Se merge la serviciu, cum a fost si subsemnatul de multe ori in Anglia. Iar la distante mai lungi nu mai mult de 2-3 ore, altfel, avionul, asa cum am procedat si eu in Iulie cand am fost detasat in Irlanda, 1:30 m transportul. @djl E treaba ta, hobby-urile tale, eu vorbeam de partea practica. Nu contest ca nu mi-ar displace o calatorie cu trenul in vagoane de dormit. Chiar daca sunt mai modern, asa, nu ignor trecutul si imi plac lucrurile de calitate care se faceau in trecut. lucifer76, on 03 septembrie 2017 - 19:22, said:
Chiar, de ce sa stai comod pe un pat cand poti sta inghesuit intr-un avion? Simplu. Mult mai rapid. Si nu stiu cum ai stat tu inghesuit in avion. Poate ai avut vreun vecin plinut. Pe viitor alege locul de langa culoar, daca esti la economy. |
#14
Posted 03 September 2017 - 19:43
De romantism ca sa zic asa, este mai placut cu trenul, avand timp sa admiri peisajul, in special pe o ruta internationala.
La avion nici nu apuci sa-ti desfunzi urechile de la o decolare mai iute ca deja esti in Viena Trenurile din Rep. Moldova au "cazane" de incalzire la vagoanele de dormit, ei fiind in urma CFR-ului la acest capitol. Edited by connectorxp, 03 September 2017 - 19:47. |
#15
Posted 03 September 2017 - 20:52
|
#16
Posted 03 September 2017 - 20:58
djl, on 03 septembrie 2017 - 18:28, said:
Poze cu coridorul şi compartimentele. Pozele sunt preluate de pe: http://www.vagonweb....LABmee-7131.php Vagoane de dormit se folosesc numai la trenuri internationale care ruleaza mult sau trenuri de noapte. La noi am mai vazut cusete dar vagoane de dormit nu. Vagoanele de dormit sunt la moda in tari cu suprafata mare cum e Rusia fac rute trans-siberiene gen Moscova-Irkutsk. "10 hours video with high quality 96 kHz - 24 bit audio recording of a Siberian train journey, in the sleeping car. This comforting train sound with its rhythmicity is designed and recomended for relaxation, meditation, study and sleep." [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/OGpsKIDd4kg?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Deasemenea sunt trenuri Moscova-Beijing via Mongolia care au vagoane de dormit in componenta pentru cei care fac de la cap la cap. cris_ncs, on 03 septembrie 2017 - 19:00, said:
Epoca transpotului feroviar cu vagoane de dormit a murit. De ce sa fac un drum de 2 zile, cand il pot face in 2-3 ore sa zicem. Edited by andreic, 03 September 2017 - 21:15. |
#17
Posted 03 September 2017 - 21:09
Nu cred că era Orinet Expres, cred că era vreun T.N.E.
Mai avem vagoane de dormit în România. Știu cel puțin 6 trenuri care pleacă din București și au așa ceva. Nu sunt numai cu 71-31. Ah, la 71-31 ex 174 le-au scos dinamurile DAȚI LIKE și la a 2-a parte cu dormitoare 71-31! Da, cazane cu cărbuni. Na, că nu mă mai duc acum la gară (bine că nu m-am mai dus, că a început să plouă), ci povestesc despre dormitoarele Y. Produse în fosta R.D.G. Y se numeau tipul ăla de vagoane, indiferent că erau de dormit, cușetă sau de clasă. Y pnetru că după norma Vestică erau U.I.C-Y (există și U.I.C.-X; U.I.C. = Uniunea Internațională a Căilor Ferate). Primele au sosit în 1966 iar în ultimele în 1984 (au fost 3 serii: 1966, 1972, 1984). Deci unele dintre ele erau mai noi comparativ cu 71-31-urile. Și deși cele aduse în România nu aveau aer condiționat, suprafața de geam ce se deschidea era mai mare, așa că intra mai mult aer + se deschideau și geamurile de pe coridor. Da, partea cu cazanul era proastă iarna. Teoretic exista și încălzire electrică, însă precum cineva a zis mai sus uneori nu funcționa sau dacă nu aveai locomotivă electrică trebuia să apelezi la încălzirea cu aburi (uite că nu știu dacă astea se puteau conecta la conducta principală de aburi, că dacă nu aveai electrică exista acel vagon WIT pentru încălzire). După a mea părere, s-a făcut o mare prostie cu scoaterea lor. Iarna era nasol (deși am auzit că au existat și câteva care aveau încălzire cu combustibil lichid, precum la 71-31-uri), dar vara (când cererea era mai mare) erau bune; însă așa e Românul, fomist și de ce să aibă ce rezerve când poate distruge (și în Bulgaria a fost la fel cu ele). Însă în țări care sunt peste noi nu au grețuri de a circula cu ele: Cehia, Slovacia, ba cred că și în Ungaria mai sunt. Plus că fiind produse în număr mai mare, mai găsești piese de schimb pentru ele, pe când pentru frumoasele 71-31. Epave: http://transport-in-...l/vag_60-41.htm https://forum.lokomo...opic.php?t=8873 http://www.forumtren...goane-de-dormit Înainte de a sări la poze mai noi, ceva documentație (din fericire în Limba Engleză) găsită pe http://www.deutschefotothek.de/ Un vagon de genul pentru ex-U.R.S.S., dar modernizat cred că e cel care mai vine uneori de la Kiev (aseară a fost). df_pro-b_0002207_001.jpg 699.25K 9 downloads df_pro-b_0002207_002.jpg 655.93K 8 downloads df_pro-b_0002207_003.jpg 564.94K 8 downloads df_pro-b_0002207_004.jpg 696.74K 8 downloads df_pro-b_0002207_005.jpg 793.59K 9 downloads df_pro-b_0002207_006.jpg 750.33K 10 downloads df_pro-b_0002207_007.jpg 716.51K 10 downloads df_pro-b_0002207_008.jpg 690.79K 11 downloads df_pro-b_0002207_009.jpg 551.92K 11 downloads df_pro-b_0002207_010.jpg 438.77K 8 downloads df_pro-b_0002207_011.jpg 439.05K 12 downloads df_pro-b_0002207_012.jpg 755.05K 12 downloads df_pro-b_0002207_013.jpg 677.83K 12 downloads df_pro-b_0002207_014.jpg 654.66K 11 downloads df_pro-b_0002207_015.jpg 730.56K 2 downloads df_pro-b_0002207_015.jpg 730.56K 2 downloads df_pro-b_0002207_016.jpg 602.26K 9 downloads df_pro-b_0002207_017.jpg 651.42K 9 downloads df_pro-b_0002207_018.jpg 606.21K 10 downloads În această poză, luată tot de pe deutschefotothek.de se poate observa un dormitor Y Made in G.D.R. care are însă încălzire cu sobă alimentată cu combustibil lichid (cel din poza de jos este un vagon restaurant; modelul nu a ajuns pe la noi, cele de la noi fiind produse în Ungaria și România sub licență R.D.G.). De unde știu că e pe combustibil lichid soba? Coșul de fum e la mijlocul vagonului, întocmai ca la 71-31. df_pro-b_0000502_036.jpg 219.02K 16 downloads Înainte de a mai vedea ceva documentație, sărim la România. Se pare că și noi am produs/asamblat dormitoare: http://www.railnet.r...hp?f=36&p=41975 În cel din poză m-am suit și eu. Deși pare oribil pe dinăuntru, finisajele erau destul de calitative. Nu știu dacă dulapurile sunt originale (cele R.D.G.-iste aveau peretele pliant, poate cei de la Arad au vrut dulap). Eu am și o chestie personală cu vagoanele astea: cea mai veche amintire e a mea e mersul în 1985 cu un dormitor Y, București Nord - Caransebeș... era grupa de Reșița Sud (ha, până la Reșița am mers în 2007 - acum 10 ani cu un 71-31!) a Rapidului de Belgard! Din păcate, cu aceste vagoane nu prea sunt imagini de epocă din România Restaurante apar (inclusiv interior!) în "Adio dragă Nela" și "Astîzi seară dansăm în familie" (pe la începutul filmelor). O poză care a fost utilizată ani la rând. ROMVARED = strămoșul GERAVO. ROMVARED = România Vagoane Restaurant și de Dormit (cuește am avut abia din 1984). aaabbb8584d0787fd616c4b08157559d-8413793-1000_1000.jpg 34.07K 20 downloads Și 2 de pe aici: http://www.railfaneu...SShD-Y/pix.html Cea cu exteriorul e făcută în 1999 de către Frank Válóczy, iar cea cu interiorul în 2002 de către Daniel Ursu. Scară din aia cu melamină am văzut și la cușetă ex-R.G.D. din seria 50-30 (doar 5 au fost aduse). ro-1-99.jpg 64.83K 25 downloads sleepingcar.jpg 68.69K 19 downloads Revenind la deutschefotothek.de, ceva documențație pentru Y-uri produse pentru fosta Republică Socialistă Cehoslovacă (C.S.S.R.). È.S.D. = Èeskoslovenské státní dráhy (Căile Ferate Cehosloave). U.d.S.S.R. = U.R.S.S. Nu sunt sigur că toate sunt pentru fosta R.S.C., că deși e site German, mai apar încurcate lucrurile pe acolo! df_pro-a_0000439_003.jpg 695.44K 18 downloads df_pro-a_0000439_004.jpg 631.25K 9 downloads df_pro-a_0000439_005.jpg 627.35K 10 downloads df_pro-a_0000439_006.jpg 713.11K 16 downloads df_pro-a_0000439_007.jpg 690.14K 16 downloads df_pro-a_0000439_008.jpg 693.23K 14 downloads df_pro-a_0000439_009.jpg 728.33K 10 downloads df_pro-a_0000439_010.jpg 614.26K 10 downloads] df_pro-a_0000439_011.jpg 626.35K 10 downloads df_pro-a_0000439_012.jpg 662.94K 10 downloads df_pro-a_0000439_013.jpg 597.67K 8 downloads df_pro-a_0000439_014.jpg 634.65K 8 downloads df_pro-a_0000439_015.jpg 609.96K 8 downloads df_pro-a_0000439_016.jpg 611.74K 8 downloads df_pro-a_0000439_017.jpg 644.51K 7 downloads Plus alte 2 imagini (în foia nr. 2 poza din stânga este un vagon de clasă) df_pro-a_0002371_001.jpg 682.55K 8 downloads df_pro-a_0004261_016.jpg 402.39K 12 downloads Edited by djl, 03 September 2017 - 21:29. |
#18
Posted 03 September 2017 - 21:11
ZIGZAG20, on 03 septembrie 2017 - 18:59, said:
Bun venit in secolul 21 [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/wEY-CbBaSD4?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users