Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
I-auziti voi! - nu vor romani...

Colon iritabil

Perioada de gratie inexistenta

Cel mai ieftin TV LED mic
 Reverse proxy si htaccess pe Raps...

Statie de epurare sau fosa septic...

"enerlux p" afisaj interm...

Adaptor usb3.1gigabit vs Adaptor ...
 La multi ani @Atreides!

La multi ani @KENSINGTON!

La multi ani @burebista!

La multi ani de Florii!
 Stihl fs 70 c-e

Challengers (2024)

Care mai sunt mediile de admitere...

Laptop cu HDD atasare memorie MMC...
 

Geometrie roti, echilibrat roti si unghi de fuga

- - - - -
  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1
un_dac

un_dac

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,651
  • Înscris: 13.06.2011
Va salut,

Cine poate sa-mi explice si mie ca la copii mici care este diferenta intre geometrie, echilibrat si unghi de fuga?

Multumesc,

#2
adrian_r5

adrian_r5

    23:58

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,701
  • Înscris: 23.04.2007

View Postun_dac, on 17 noiembrie 2015 - 10:08, said:

echilibrat
tire balance

#3
missionnad

missionnad

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,496
  • Înscris: 13.11.2011

View Postadrian_r5, on 17 noiembrie 2015 - 10:26, said:

L-ai lamurit....
Crezi ca toti au avut 10 la engleza?

#4
salex

salex

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 05.09.2005
In linii mari:
Geometria: se refera de cele mai multe ori la paralelismul/convergenta rotilor (de altfel singurul unghi reglabil la majoritatea masinilor).
Geometria dereglata iti toceste cauciucurile. Constructiv, in viraj, axul geometric al rotilor fata se intilneste intr-un singur punct cu axul rotilor spate. In caz contrar miscarea in curba e ingreunata sau incontrolabila.

Echilibrarea: ansamblul janta+cauciuc nu are niciodata:
-masa uniform distribuita (din fabrica sau din cauza unei frinari violente)
-centrul de rotatie egal cu axul rotii (roata topaie)
-planul de rotatie perpendicular pe axul rotii (rotile motoare au tendinta sa se apropie /\ iar cele trase se vor cracana \/ cu un unghi calculabil dar infim). Daca janta fuleaza atunci acest unghi nu mai e constant si nici infim. De cele mai multe ori fulajul e o problema data de catre o janta strimba.

Pentru a anula fortele inegale care apar in miscare e nevoie de o compensare. Asta se face cu niste greutati lipte de janta.

Unghiul de fuga: e unul dintre unghiurile trenului de rulare. Se gasesc pe net materiale grafice cu toate unghiurile constructive, reglabile sau nu, si influenta lor asupra stabilitatii masinii.

Edited by salex, 17 November 2015 - 10:56.


#5
un_dac

un_dac

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,651
  • Înscris: 13.06.2011

View Postsalex, on 17 noiembrie 2015 - 10:41, said:

In linii mari:
Geometria: se refera de cele mai multe ori la paralelismul/convergenta rotilor (de altfel singurul unghi reglabil la majoritatea masinilor).

Echilibrarea: ansamblul janta+cauciuc nu are niciodata:
-masa uniform distribuita (din fabrica sau din cauza unei frinari violente)
-centrul de rotatie egal cu axul rotii (roata topaie)
-planul de rotatie perpendicular pe axul rotii (rotile motoare au tendinta sa se apropie /\ iar cele trase se vor cracana \/ cu un unghi calculabil dar infim). Daca janta fuleaza atunci acest unghi nu mai e constant si nici infim. De cele mai multe ori fulajul e o problema data de catre o janta strimba.

Pentru a anula fortele inegale care apar in miscare e nevoie de o compensare. Asta se face cu niste greutati lipte de janta.

Unghiul de fuga: e unul dintre unghiurile trenului de rulare. Se gasesc pe net materiale grafice cu toate unghiurile constructive, reglabile sau nu, si influenta lor asupra stabilitatii masinii.


Mersi de raspuns,

Sa vedem daca am inteles:
- echilibratul se refera doar la roata (janta+anvelopa); de exemplu anvelopa nu este fixa pe janta sau janta este stramba
- geometria se refea la unghiurile diferita care pot rezulta din 'conectarea' rotii de restul masinii? Inteleg ca sunt doua unghiuri afectate:

unghiul rotii cu suprafata pe care sta masina: adica roata este inclinata spre interiorul masinii sau spre exterior
si unghiul rotii fata de masina. Adica daca am volanul drept dar roata este virata spre stanga sau dreapta.

nu mi-e clar cu unghiul de fuga..

Intreb de chestiile astea ca am urmatoarea problema: mai demult mi-a avariat cineva masina parcata. Mi-a lovit-o in dreptul rotii stanga spate si a impins-o usor in bordura unui gard. Roata dreapta spate s-a proptit de bordura gardului. Avaria per total nu este grava, insa janta spate dreapta care s-a rezemat de gard este stramba si anvelopa usor deformata.

La mers nu se simte foarte tare sau cel putin nu-mi dau seama sa 'fuga' spatele. Nu stiu daca este doar janta stramba sau daca roata are alt unghi.

Acum trebuie oricum sa schimb anvelopele de vara cu cele de iarna si cu ocazia asta, as vrea sa rezolva si problema rezultata in urma avariei. Chestia este ca nu stiu ce sa cer la service. Geometrie mi-au zis ca se face pe spate doar pentru masinile cu tractiune spate sau 4x4. La mine nu e cazul...

Edited by un_dac, 17 November 2015 - 11:20.


#6
salex

salex

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 05.09.2005
Cauciucul sta pe janta fix, nu prea exista posibilitatea sa-l montezi strimb sau sa se strimbe pe janta. Cel mult sa aibe galme, adica fire de cord rupte, caz in care il arunci. Janta strimba o poti indrepta. Exista ateliere specializate in asa ceva.

Doar convergenta se regleaza in service. Acuma, daca vrei neaparat, orice este "reglabil".
In mare exista 4 unghiuri:
-unghiul de cadere a rotii numit "unghi de carosaj" (cit e de verticala roata fata de sol). Tine foarte mult de calitatea rulmentului.
-unghiul de inclinare longitudinala a pivotului numit "unghi de fuga" (daca ai avut bicicleta, e exact unghiul furcii).Te ajuta la revenirea automata a rotilor dupa viraj.
-unghiul de inclinare transversala a pivotului. Asta ajuta ca roata sa nu oscileze haotic stinga-dreapta.
-unghiul de convergenta (paralelism roti). De aici reglezi ca volanul sa stea drept.

Geometria pe spate se face si la masini care nu au tractiune pe spate. De ex, eu la Peugeot 407, am reglaj. Desfa roata si uita-te; daca vezi o bieleta filetata prinsa de butucul rotii atunci ai reglaj. Oricum trebuie inspectata cu atentie zona, eventual cu un ceas comparator. Poate e doar janta strimba si scapi usor...

Monteaza si tu roata de rezerva, pune un reper in apropierea buzei jantei si invarte-o cu mana. Ar trebui sa nu oscileze vizibil fata de acel reper.

PS  Pe spate poti avea doar "unghi de convergenta" si putintel fortat ca exprimare "unghi de carosaj".

Edited by salex, 17 November 2015 - 12:04.


#7
Bogdansv1

Bogdansv1

    Nauc

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,278
  • Înscris: 13.03.2015
Ceri sa se verifice geometria masinii.. Simplu spus: daca mergi in linie dreapta, masina trebuie sa lase doua urme pe asfalt, nu trei sau patru... adica rotile sa fie aliniate. Cu alte cuvinte, cele patru roti sa fie colturile unui dreptunghi si nu a unui alt patrulater (trapez, romb, etc).

Echilibratul se refera la fiecare roata. Cam fortat: inchipuieti o cutie de branza topita din care iei un triunghi: daca o vei invarti vei simti cum diferena de greutate pe raza se simte. La echilibrat se pun plumbi ca greutatea sa fie uniform distribuita pe circumferinta.

Unghiurile se refera la cum se aseaza rotile pe asfalt: sunt unghiuri de convergenta, de asezare si fuga. Daca se explica in cuvinte este mai greu de inteles pentru cine n-are notiuni, niste imagini sunt mai sugestive. Revin

Uite ca am gasit ceva profesional. Vezi ca sunt desene care explica fiecare notiune, vei intelege mai bine.

http://www.fasep.com...a_directiei.pdf

#8
un_dac

un_dac

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,651
  • Înscris: 13.06.2011

View PostBogdansv1, on 17 noiembrie 2015 - 12:03, said:

Ceri sa se verifice geometria masinii.. Simplu spus: daca mergi in linie dreapta, masina trebuie sa lase doua urme pe asfalt, nu trei sau patru... adica rotile sa fie aliniate. Cu alte cuvinte, cele patru roti sa fie colturile unui dreptunghi si nu a unui alt patrulater (trapez, romb, etc).

Echilibratul se refera la fiecare roata. Cam fortat: inchipuieti o cutie de branza topita din care iei un triunghi: daca o vei invarti vei simti cum diferena de greutate pe raza se simte. La echilibrat se pun plumbi ca greutatea sa fie uniform distribuita pe circumferinta.

Unghiurile se refera la cum se aseaza rotile pe asfalt: sunt unghiuri de convergenta, de asezare si fuga. Daca se explica in cuvinte este mai greu de inteles pentru cine n-are notiuni, niste imagini sunt mai sugestive. Revin

Uite ca am gasit ceva profesional. Vezi ca sunt desene care explica fiecare notiune, vei intelege mai bine.

http://www.fasep.com...a_directiei.pdf

Super detaliat si se intelege usor din acel manual.

La roata care s-a rezemat de bordura gardului trebuie sa verific unghiul de cadere.

Joi am programare in service, o sa fac verificare amanuntita.

Inca o intrebare: anvelopa inteleg ca nu are nimic, ea este stramba (lovita) din cazua ca acum e fixata pe janta stramba. Daca intrept janta, cauciucul isi revine la forma intiala, nu?
Exista posibilitatea sa aibe vreo avarie si anvelopa? Adica firele acelea de sarma din interior sa fie rupte sau ceva? Cum pot sa verific? Atasez mai jos si o poza:

[ http://s24.postimg.org/r03j85it1/20150822_153603.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

PS: Multumesc tuturor pentru raspunsuri!

Edited by un_dac, 17 November 2015 - 12:44.


#9
Bogdansv1

Bogdansv1

    Nauc

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,278
  • Înscris: 13.03.2015
Poti cere sa se dea jos anvelopa de pe roata si sa te uiti in interior dupa urme de uzura. Dupa ce se indreapta janta este nevoie de echilibrare.

#10
unucelalalt

unucelalalt

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,768
  • Înscris: 14.05.2015
Stai sa incerc eu cu cuvinte de mecanic--
  --Echilibrarea DINAMICA ( vezi , asta lipsea din termen) se refera la operatia de reglare a greutatii uniforme a rotii ( ansamblu anvelopa + guma) pe tot diametrul ei.Prin constructia lor nu au greutate uniforma pe tot diametrul ceea ce in timpul rotirii dau dezechilibre dinamice adica inertii mai mari in partea mai grea.Se realizeaza pe aparat si se monteaza adausuri de plumb unde este mai usoara pe circumferinta jantei.
    Geometria --
Pt functionare optima cele 4 roti trebuie sa respecte paralelismul in timpul rularii.Abaterile inseamna uzura gumelor si a mecanismelor de directie si disconfortul sofatului in sensul ca "trage intr-o parte" si/sau volanul nu revine singur pe drept dupa viraj.

   Ce avem noi aici?Mi se pare ca rotile au rulmenti.Ce au rulmentii?Jocuri.Daca ai sa zicem la rulment in centrul rotii un joc de 0,05 mm pe raza rotii prin rezultanta fortei de greutate da o abatere de 1,5-2 mm fct de masina.
Daca axele (fuzetele) sunt coaxiale rotile vor sta evazate jos. Aceste jocuri trebuiesc compensate ca roata sa stea perpendicular pe asfalt.La puntea spate si fata de regula caderea este fixa prin constructie.La anumite modele pe fata se poate regla din mecanisme sau prin inlocuirea bratului inf. cu + sau -.Caderea este unghiul dintre planul vertical al rotii cu planul orizontal al drumului.In stabilirea unghiului de catre fabricant sunt luate in considerare si fortele din timpul exploatarii / rularii care nu sunt = cu cele cand masina stationeaza.

Unghiul de convergenta se refera la rotile fata si inseamna ca in plan orizontal axele (fuzetele) nu sunt coaxiale.Este elementul principal al reglajului geometriei.Ce avem aici?Tractiune fata sau spate.La tractiune fata rotile au tendinta sa se inchida in partea din fata asa ca rotile in pozitie statica unghiul rotilor privit de sus trebuie sa arate asa V , tractiunea spate impinge rotile din fata si acestea se deschid ceea ce implica un reglaj in forma de A.In timpul rularii aceste unghiuri compenseaza jocul rulmentilor iar rotile vor fi paralele.
      Acest unghi este exprimat in mm +sau - distanta intre jante la ext. partea din fata.In general este de 2-4 mm dar functie de masina constructorul specifica in manual.
Evident ca unghiul de convergenta se face in concordanta cu rotile din spate altfel volanul nu va fi in pozitia normala si rotile din spate nu vor calca pe urmele celor din fata.Poate ati observat in fata in trafic masini care merg ca un caine stramb.

   Mai putin cunoscut este ca unele valori de constructie sau de reglaj date de constructor se refera la roata dr. fata care uneori este mai in fata sau mai in spate cu 1-2 mm si nu descrie impreuna cu celelalte 3 un dreptunghi perfect.Asta chiar nu stiu din ce cauza.

   Reglajul se face pe standuri speciale dupa tabelul dat de constructor pt fiecare tip de masina in parte.O masina apta pentru reglaje este doar cea fara uzura la elementele de rulare/directie-Pivoti , bucsi , capete de bara , caseta directie.

Daca intrati pe stand iar meseriasul nu verifica lipsa acestor uzuri este ori ageamiu ori va ia bani ca sa va faca eventual mai rau , mai bine in nici un caz.
    Intrebari?

#11
gcom61

gcom61

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,824
  • Înscris: 21.01.2007

View Postun_dac, on 17 noiembrie 2015 - 11:03, said:

... Chestia este ca nu stiu ce sa cer la service. Geometrie mi-au zis ca se face pe spate doar pentru masinile cu tractiune spate sau 4x4. La mine nu e cazul...

Soliciti in mod expres sa se faca convergenta si unghiul de cadere pt puntea spate,deoarece a fost lovita.
Poti solicita o hartie din care sa rezulte deformarea puntii,daca este cazul.Cu aceasta fisa de diagnoza poti cere schimbarea puntii.

#12
urzica

urzica

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 12
  • Înscris: 20.12.2006
Simptom: dupa incheierea virajului maxim stanga sau dreapta daca las volanul liber, directia nu mai revine pe inainte decat daca ajut putin din volan.Posted Image Posted Image Posted Image  ce poate sa fie?

Edited by urzica, 17 November 2015 - 21:02.


#13
unucelalalt

unucelalalt

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,768
  • Înscris: 14.05.2015
Din pozitia de bracaj maxim normal sa revina mai greu si trebuie un mic ajutor dupa care pe masura ce accelerezi si lasi volanul sa alunece in mana el trebuie progresiv sa revina la drept cat mai grabit de buna voie.
   1. Se comporta la fel la viraj si stg si dr.?
   2.In timpul mersului pe un drum drept , incarcata echilibrat sau numai cu sofer , fara vant lateral , presiune verificata in gume , 40-70 km/h , fara sa blocheze frani etc , are fara volan o  traiectorie dreapta sau trage intr-o parte?
  3.Priveste atent uzura gume fata , sunt uzate uniform sau e vreo una roasa pe o parte? Mai rare cazuri pot fi roase ambele pe ext sau int.Daca o roata este roasa pe centru = pres prea mare , pe laterale uzata si pe centru mai putin = presiune mica deci nu confunda.

Deci sunt si alte simptome ca la orice boala , daca nu ai inca unul din acestea esti ok.In nici un caz nu dai buzna la unghiuri ci intai la verificat pivoti , bucse , bielete , joc caseta directie.

#14
salex

salex

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 05.09.2005

View Posturzica, on 17 noiembrie 2015 - 21:00, said:

Simptom: dupa incheierea virajului maxim stanga sau dreapta daca las volanul liber, directia nu mai revine pe inainte decat daca ajut putin din volan.Posted Image Posted Image Posted Image  ce poate sa fie?
Volanul trebuie sa revina fara efort chiar de la unghiul maxim de bracare, imediat ce pleci de pe loc. Efectul e dat de inclinarea spre inapoi a pivotului inferior; daca e inafara valorilor atunci volanul nu revine sau chiar iti sare din mana.

Verifica pivotul inferior sau prinderea elastica dintre suportul fuzetei si bratul inferior al suspensiei (bascula). Ce model de masina e ?

#15
gcom61

gcom61

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,824
  • Înscris: 21.01.2007

View Postsalex, on 18 noiembrie 2015 - 06:48, said:

.... Efectul e dat de inclinarea spre inapoi a pivotului inferior...

...adica a unghiului de fuga...

#16
urzica

urzica

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 12
  • Înscris: 20.12.2006
Multumesc pentru raspunsuri prompte, masina escte Citroen C5 cu suspensie hidraulica si cred ca in calcul poate sa intre si acest lucru. Daca inaltimea de drum nu mai este cea normala, oricum multumesc.Posted Image Posted Image

#17
salex

salex

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 05.09.2005
Daca zici ca ai C5 atunci e foarte posibil ca bucsa din josul jambei sa fie rupta. Desfaci roata si bagi o surbelnita/levier in bucsa respectiva. Daca se misca atunci e rupta.

Nu se gaseste ca reper separat decit cu tot cu jamba,]; se potriveste o bucsa de Audi.

#18
uzzy17

uzzy17

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,172
  • Înscris: 29.08.2006
de ce imi fuge volanul in cate o parte foarte des astfel incat sunt nevoit sa fac geometria de 2-3 ori pe an ? evit toate gropile, trec usor peste liniile de tramvai deci n-ar trebui sa fie de aici problema. mai lovesc uneori gropile dar fata de alte persoane le evit destul de bine in majoritatea cazurilor. am si mare balon la roti, masina are suspensie independenta si pe puntea spate.

Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate