Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Dade, dade

Parola la lock screen

Deparazitare externa pisici fara ...

Seriale turcesti/coreene online H...
 Merita un Termostat Smart pentru ...

Sfat achizitie MTB Devron Riddle

Problema mare cu parintii= nervi ...

switch microtik
 Permis categoria B la 17 ani

Sfaturi pentru pregatirea de eval...

Crapaturi placa

cum imi accesez dosarul electroni...
 Momentul Aprilie 1964

Sursa noua - zgomot ?

A fost lansat Ubuntu 24.04 LTS

Pareri apartament in zona Berceni?
 

Taxe Firma SRL

- - - - -
  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1
goldieczr

goldieczr

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 605
  • Înscris: 08.07.2020
Buna ziua.

De ceva timp tot urmaresc sa pornesc o firma. De cativa ani lucrez freelance ca designer, insa in ultimul timp am inceput sa adun mai multi artisti grafici, ceea ce mi-a si dat ideea sa pornesc o agentie de design si branding, complet legala. Singura problema este ca nu am absolut nici o experienta in ce inseamna firmele, srl, srld, pfa, etc.. si este extrem de greu sa gasesti informatii oficiale pe internet strict despre ce ai nevoie (majoritatea informatiilor sunt de pe site-uri sau blog-uri unde nu poti sa ai garantia ca nu sunt informatii eronate)
Ma intereseaza foarte mult doua aspecte: Toate taxele care trebuie platite si cum pot scoate profitul din firma.
Cand vine vorba de taxe stiu de una singura: impozitul pe profit care din cate stiu este 3%, insa nu stiu daca trebuie sa includ TVA in facturile trimise catre clienti, cat de mare este TVA-ul, ce alte taxe trebuie platite in momentul in care incepe sa curga profitul, etc..
Cat despre scoaterea profitului din firma, am tot citit articole pe internet dar multe informatii se bat cap in cap, cum ar fi ca atunci cand vreau sa scot bani din firma pentru propria mea cheltuiala ar trebui sa platesc dividende, insa sunt actionar unic si nu detine nimeni altcineva actiuni, contributiile la sanatate si ce mai e de platit trebuie luate in calcul imediat ce a venit plata de pe o anumita comanda in firma sau doar cand scot profitul, etc..?
Probabil sunt prea multe informatii la care o persoana sa stea sa caute si sa-mi raspunda, insa daca se poate ca cineva sa trimita cateva link-uri cu informatii oficiale sau servicii de consiliere de incredere, ar fi perfect.

#2
_Smiley_

_Smiley_

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,033
  • Înscris: 24.02.2006
incepi prin a gasi un contabil cat de cat bun. nu numai ca-ti poate raspunde la intrebarile de acum, dar o sa ai nevoie de el mai tarziu pentru contabilitate.

#3
AlexEn

AlexEn

    Spoiled brat

  • Grup: Moderators
  • Posts: 21,991
  • Înscris: 18.12.2007
https://laurentiumih...l-avantaje-srl/

#4
ApostolulAndrei

ApostolulAndrei

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 378
  • Înscris: 23.04.2017
Am scris-o in alt topic, dar datele sunt aceleasi.

Taxele sunt asa la SRL:
- 3% impozit pe venit daca nu ai angajati sau 1% daca ai macar 1 angajat (te poti angaja pe tine)
- 5% impozit pe dividende pe care le poti scoate trimestrial
- 200 lei/luna contabilitate
- CASS pe dividende daca obtii mai mult de 12 salarii medii intr-un an, dar e plafonat la 2676 lei (in 2020)
In varianta asta, daca nu te angajezi vei plati aproximativ 10% din venit statului, DAR poti sa iti scoti banii din firma doar o data la 3 luni. Pentru unii nu e o problema, dar daca vrei un salariu lunar, de exemplu sa ai un venit stabil pentru pensie/credit etc. vei plati taxele aferente unui salariu. Daca nu, aproximativ 90% din bani iti raman.

Profitul il scoti la 3 luni ca dividende (transfer din contul de persoana juridica in cel de persoana fizica) printr-o decizie a asociatului unic, se ocupa contabilul de asa ceva. De exemplu pe primul trimestru ianuarie - martie, poti scoate dividende in jur de 10 aprilie. Nu esti actionar unic, esti asociat unic, ca nu esti societate pe actiuni. TVA il intrebi pe contabil, depinde pe cine facturezi, daca facturezi o firma din SUA nu incluzi si TVA. Pana la plafonul de 300000 de RON pe an nu devii platitor de TVA, dar iti explica contabilul mai bine.

Taxele se platesc trimestrial, termen de 25 de zile. Pe ianuarie - martie, platesti intre 1 si 25 aprilie.

Succes!

Edited by ApostolulAndrei, 18 November 2020 - 09:18.


#5
AlexEn

AlexEn

    Spoiled brat

  • Grup: Moderators
  • Posts: 21,991
  • Înscris: 18.12.2007
200 lei/luna pentru contabilitate => depinde de contabil :)

 ApostolulAndrei, on 18 noiembrie 2020 - 09:08, said:

DAR poti sa iti scoti banii din firma doar o data la 3 luni.

Teoretic da, practic nu e chiar asa.
Eu scot lunar bani din firma, cash. Se asimileaza cu dividendele si platesti impozitul trimestrial pentru banii respectivi.

#6
EMPP

EMPP

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,783
  • Înscris: 12.01.2018
nu impozitul pe profit trebuie să te intereseze ci cel pe SALARII. faci calcul poți da salar de X LEI PLUS TAXE la prietenii tăi?
dacă ei lucrează în altă parte cu carte de muncă acest aspect nu te interesează.

dacă ai clienți PF este bine să nu ai tva dar dacă ai clienți firme se uita după tva

tu pentru un salariat trebuie să plătești taxe cam de 1200 lei/lună minim

deci dacă te angajezi numai tu acei bani trebuie să-i dai statului că-i ai că nu-i ai

#7
ApostolulAndrei

ApostolulAndrei

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 378
  • Înscris: 23.04.2017

 AlexEn, on 18 noiembrie 2020 - 09:28, said:

200 lei/luna pentru contabilitate => depinde de contabil :)




Teoretic da, practic nu e chiar asa.
Eu scot lunar bani din firma, cash. Se asimileaza cu dividendele si platesti impozitul trimestrial pentru banii respectivi.

Corect, contabilitatea variază în funcție de complexitate, dar dacă face doar câteva facturi cam pe acolo e.

Știu de metoda cu cash, mie contabilul mi-a zis ca aș putea avea probleme cu un eventual control de la anaf dacă dau peste cineva mai zelos. Am prieteni care fac cum zici tu și nu le-a zis nimeni nimic niciodată, eu sunt ok cu dividende la 3 luni și e mai ușor de urmărit în contabilitate.

Oricum, chestiile astea se discută cu contabilul.

Edited by ApostolulAndrei, 18 November 2020 - 09:44.


#8
EMPP

EMPP

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,783
  • Înscris: 12.01.2018
bani poți lua și cu  dispoziție de plată la fel cum tot cu ea bagi banii în firmă iar la 3 luni reglezi

#9
goldieczr

goldieczr

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 605
  • Înscris: 08.07.2020

 ApostolulAndrei, on 18 noiembrie 2020 - 09:42, said:

Corect, contabilitatea variază în funcție de complexitate, dar dacă face doar câteva facturi cam pe acolo e.

Știu de metoda cu cash, mie contabilul mi-a zis ca aș putea avea probleme cu un eventual control de la anaf dacă dau peste cineva mai zelos. Am prieteni care fac cum zici tu și nu le-a zis nimeni nimic niciodată, eu sunt ok cu dividende la 3 luni și e mai ușor de urmărit în contabilitate.

Oricum, chestiile astea se discută cu contabilul.

Prin facturi te referi la toate platile ce vin in firma? La momentul de fata trimit (folosind Paypal pentru ca aplic niste termeni si conditii care ne protejeaza in caz de scams si refunds) undeva la 10-15 facturi pe zi catre clientii cu care lucrez, insa nu stiu daca e vorba de acelasi tip de factura despre care vorbesti tu.

 EMPP, on 18 noiembrie 2020 - 09:36, said:

nu impozitul pe profit trebuie să te intereseze ci cel pe SALARII. faci calcul poți da salar de X LEI PLUS TAXE la prietenii tăi?
dacă ei lucrează în altă parte cu carte de muncă acest aspect nu te interesează.
dacă ai clienți PF este bine să nu ai tva dar dacă ai clienți firme se uita după tva

'Prietenii' cu care lucrez nu vor fi angajati in firma, ci mai de graba, banii pe care le dau lor din toata 'afacerea' asta sunt considerate cheltuieli.
Sa zicem ca am un artist in animatii in echipa. Gasesc un client care are nevoie de o animatie de 15 secunde pentru o aplicatie web si plateste $300 pentru asta. Vorbesc cu clientul, stabilim toate datele si detaliile proiectului si ii iau banii, trimit totul catre artist, face animatia, i-o trimitem clientului si ii dau banii artistului (300 - 10% comision, adica in final ii trimit 270 dolari, 30 ramanand la mine). Doar cei 30 de dolari vor fi considerati profitul firmei, ceilalti fiind cheltuieli, noi practic doar cumparam un serviciu de undeva si il vindem in alta parte (exact ca in cazul unui magazin online - daca cumperi un produs de 270 si il vinzi cu 300, doar 30 sunt considerati profitul). 'Prietenii' astia sunt de pe tot globul si, la inceput, avand in vedere ca inca nu avem un venit stabil, ar fi prea riscant si complicat sa ii consider 'angajati' in firma.

 ApostolulAndrei, on 18 noiembrie 2020 - 09:08, said:

Profitul il scoti la 3 luni ca dividende (transfer din contul de persoana juridica in cel de persoana fizica) printr-o decizie a asociatului unic, se ocupa contabilul de asa ceva. De exemplu pe primul trimestru ianuarie - martie, poti scoate dividende in jur de 10 aprilie. Nu esti actionar unic, esti asociat unic, ca nu esti societate pe actiuni. TVA il intrebi pe contabil, depinde pe cine facturezi, daca facturezi o firma din SUA nu incluzi si TVA. Pana la plafonul de 300000 de RON pe an nu devii platitor de TVA, dar iti explica contabilul mai bine.

Cum am explicat mai sus, eu personal trimit undeva la 15-20 facturi zilnic (lucrez foarte mult si cu multi clienti). Toate astea trebuie sa treaca prin contabil? Pana la urma, cum stiu sa gasesc un contabil bun, nu pe cineva care habar nu are ce face si ma trezesc peste cateva luni cu mai multe probleme decat pot sa rezolv (am auzit zeci de povesti cu oameni care au platit servicii extrem de scumpe pentru a infiinta firme si s-a terminat nasol, avand in vedere ca nu am nici o cunostiinta in ce deosebeste un contabil bun de unul care nu stie nimic, mi-e sa nu pic in aceeasi teapa)

 EMPP, on 18 noiembrie 2020 - 09:36, said:

dacă ai clienți PF este bine să nu ai tva dar dacă ai clienți firme se uita după tva

Momentan, marea parte a clientilor venind din piata freelance, majoritatea sunt pf. Este legal sa trimit facturi fara tva persoanelor fizice sau e vorba doar ca nu-si da nimeni seama?

Edited by althea, 18 November 2020 - 18:32.
editare citat cu sfat ilegal + răspuns


#10
ApostolulAndrei

ApostolulAndrei

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 378
  • Înscris: 23.04.2017
Toate incasarile si cheltuielile trebuie sa aiba un document justificativ (bon sau factura) care vor trece pe la contabilitate. Nu in momentul in care emiti factura, eu unul le trimit trimestrial contabilului. Facturarea cu TVA sau fara depinde de tara in care se afla clientul caruia ii emiti factura.

Daca platesti din firma "prietenii", ei trebuie sa iti emita factura, nu poti sa ii platesti de capul tau. Un contabil bun il gasesti prin recomandari, sunt sigur ca ai prieteni care au firme, pur si simplu ii intrebi cu cine lucreaza. La 15-20 de facturi pe zi probabil o sa te coste un pic contabilitatea, dar stai fara griji, nu e ceva ce un contabil bun nu stie sa faca.

Trebuie sa te interesezi si la banca de comisioanele aferente fiecarei tranzactii. Infiintatul firmei prin avocat te costa undeva la 500-1000 de lei fara gazduire sediu si crede-ma ca merita fiecare leu, ca nu mai umbli tu de nebun prin toate partile.

#11
zaboss

zaboss

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,906
  • Înscris: 12.10.2005

 goldieczr, on 18 noiembrie 2020 - 17:00, said:

Prin facturi te referi la toate platile ce vin in firma? La momentul de fata trimit (folosind Paypal pentru ca aplic niste termeni si conditii care ne protejeaza in caz de scams si refunds) undeva la 10-15 facturi pe zi catre clientii cu care lucrez, insa nu stiu daca e vorba de acelasi tip de factura despre care vorbesti tu.
Momentan, marea parte a clientilor venind din piata freelance, majoritatea sunt pf. Este legal sa trimit facturi fara tva persoanelor fizice sau e vorba doar ca nu-si da nimeni seama?
Da. Pentru TVA există un prag al cifrei de afaceri, acum este 88.500€/300.000 lei. Dacă ești încadrat ca plătitor de TVA orice factură se emite cu TVA și invers.

 goldieczr, on 18 noiembrie 2020 - 17:00, said:

'Prietenii' cu care lucrez nu vor fi angajati in firma, ci mai de graba, banii pe care le dau lor din toata 'afacerea' asta sunt considerate cheltuieli.
Sa zicem ca am un artist in animatii in echipa. Gasesc un client care are nevoie de o animatie de 15 secunde pentru o aplicatie web si plateste $300 pentru asta. Vorbesc cu clientul, stabilim toate datele si detaliile proiectului si ii iau banii, trimit totul catre artist, face animatia, i-o trimitem clientului si ii dau banii artistului (300 - 10% comision, adica in final ii trimit 270 dolari, 30 ramanand la mine). Doar cei 30 de dolari vor fi considerati profitul firmei, ceilalti fiind cheltuieli, noi practic doar cumparam un serviciu de undeva si il vindem in alta parte (exact ca in cazul unui magazin online - daca cumperi un produs de 270 si il vinzi cu 300, doar 30 sunt considerati profitul). 'Prietenii' astia sunt de pe tot globul si, la inceput, avand in vedere ca inca nu avem un venit stabil, ar fi prea riscant si complicat sa ii consider 'angajati' in firma.
Prietenii tăi fie au SRL/PFA, fie vor fi angajați. Nu ai altă formă legală de a-i plăti. Pe convenție civilă poți plăti o femeie de serviciu, un zugrav, un electrician, o instalare de windows, nu pe cineva care prestează un serviciu care este obiectul de activitate al firmei.

#12
EMPP

EMPP

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,783
  • Înscris: 12.01.2018
daca ti faci firma platitoare de tva  din cei 300 de euro incasati 19% automat merg la stat deci mai bine incepi ca neplatitor de tva.
problema apara la plata prietenilor care sunt aceeasi sau azi unul si maine altul.daca-s aceeasi poti face contact de munca pe o ora zilnic dar asta numai un contabil ti-o poate zice exact

#13
goldieczr

goldieczr

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 605
  • Înscris: 08.07.2020

 zaboss, on 18 noiembrie 2020 - 20:25, said:

Prietenii tăi fie au SRL/PFA, fie vor fi angajați. Nu ai altă formă legală de a-i plăti. Pe convenție civilă poți plăti o femeie de serviciu, un zugrav, un electrician, o instalare de windows, nu pe cineva care prestează un serviciu care este obiectul de activitate al firmei.

Ok, atunci o luam altfel. Ce modalitati de plata a unui angajat exista? Doar salariul fix? De exemplu, daca eu lucrez intr-o agentie de marketing si salariul meu consta doar din comisioanele pe care le scot din vanzari, se poate aplica aceeasi chestie si intr-o agentie de design? Exista alte modalitati inafara de salariu?

 EMPP, on 18 noiembrie 2020 - 23:06, said:

daca ti faci firma platitoare de tva  din cei 300 de euro incasati 19% automat merg la stat deci mai bine incepi ca neplatitor de tva.

Care sunt cerintele pentru a nu plati TVA? Doar ce a spus zaboss, cifra de afaceri sub 88.500euro?

#14
EMPP

EMPP

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,783
  • Înscris: 12.01.2018
sau poti sa-i platesti la negru dar suporti tu toate taxele lor ca si cum ai lua tu toti banii

cand incepi firma poti sa alegi sa fi latitor de tva sau neplatitor.daca intr-un an ajungi la acea suma  spusa de colegul o sa fi trecut automat ca si platitor de tva si de atunci incolo vei emite facturi cu tva

pentru alte modlitati de plata  prietenii trebuie sa fie ori firme ori pfa-uri ceea ce nu le merita lor sa-si faca

#15
goldieczr

goldieczr

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 605
  • Înscris: 08.07.2020

 EMPP, on 18 noiembrie 2020 - 23:22, said:

cand incepi firma poti sa alegi sa fi latitor de tva sau neplatitor.daca intr-un an ajungi la acea suma  spusa de colegul o sa fi trecut automat ca si platitor de tva si de atunci incolo vei emite facturi cu tva

Platesc TVA-ul doar din momentul in care firma depaseste respectivul prag, sau trebuie platit si pe facturile de pana atunci?

#16
zaboss

zaboss

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,906
  • Înscris: 12.10.2005
Facturile se emit cu TVA din momentul în care ești înregistrat ca plătitor de TVA. Până la acea dată le emiți fără. Dacă ai peste 3 angajați sau cifră de afaceri peste 100.000 plătești lunar taxele, dacă nu, trimestrial. TVA se plătește ca diferență dintre TVA facturat și încasat și TVA dedus (achiziții). Dacă nu emiți facturi cu TVA nu ai nimic de plată (și deci, nici de dedus).

Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate