Chirurgia endoscopică a hipofizei
"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală. Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale. www.neurohope.ro |
O lume fara Cai!
Last Updated: May 25 2018 12:48, Started by
FrankPrice
, May 25 2018 00:54
·
0
#1
Posted 25 May 2018 - 00:54
M-am tot intrebat dintotdeauna daca calul este un animal divin.
Sau pur si simplu e varful unei evolutii indelungate, iar omul l-a ales aleatoriu fiindca are spate pe care se poate incaleca si patru picioare musculoase cu copite cu care poate galopa sprinten si un cap alungit cu care se poate apleca si isi incarca organismul cu combustibilul necesar (adica iarba) pentru a avea energie. Perioada de gestatie de 11 luni, iar manzul devine imediat capabil sa alerge, iar durata de viata este fix cat cea a omului primitiv - 30 de ani. Stramosul lui a fost Hyracotherium care era cat o pisica acum zeci de milioane de ani, apoi Phenacodus care a disparut acum 55 milioane de ani si apoi Epihippus acum 40 de milioane de ani care incepea sa semene cu poneiul de azi. A aparut in America de Nord si in mod ironic, a disparut, fiind vanat de oamenii vanatori-culegatori nativi americani acum mii de ani, in timp ce prin Orientul Mijlociu si apoi in Europa si Asia de Est, calul era domesticit. Calul a schimbat de multe ori cursul istoriei. I-a transportat pe stramosii nostri pe distante lungi si au descoperit taramuri indepartate ca Marco Polo. A transportat multe marfuri in carute incarcate, deschizand rute comerciale ce au dus la prosperarea multor civilizatii antice si medievale. Calul a vazut cu ochii sai multe batalii, transportand carele egiptene, asiriene si hitite, transportand popoare nomade ca persii si scitii, tot cu un cal, Ramses al II-lea, Cyrus cel Mare, Alexandru cel Mare , Iulius Cezar, Attila Hunul, Carol cel Mare, William Cuceritorul, Richard Lionheart, Genghis Han, El Cid, Tamerlan, Francisco Pizarro , Filip al IV-lea, Gustav Adolf, George Washington, Frederick cel Mare, Simon Bolivar si Napoleon au faurit imperii, regate si natiuni si au biruit in multe batalii. Calul ne-a fost de folos la scara mare pana in preajma revolutiei industriale si pana la aparitia automobilelor. S-au facut multe picturi si statui cu marii cuceritori incalecand cai. Inca mai sunt regi care isi lasa caleasca condusa de cai. Calul a scris istorie, si in ciuda razboaielor la care a fost fortat sa contribuie, mai mult a unit lumea decat a dezbinat-o, fiind un mare pas pentru comert , comunicatii si globalizare! Ca vorba aia, nu puteam calari nicio alta specie: elefantii erau greoi si lenti, alte animale precum leii erau agresive si carnivore, vacile erau prea grase si lente, taurii chiar agresivi, restul prea mici sau prea mari pentru a fi incalecate si destul de rapide. Cateodata, cred ca calul este un animal divin, fie o specie rezultata in urma unui experiment extraterestru, fie pur si simplu este o specie aparuta intamplator datorita evolutiei. Parca am avut un noroc chior fiindca calul i-a fost omului cel mai util animal domesticit. Cum ar fi aratat lumea fara CAI? Ne intrebam apoi de ce nu am fost vizitati de extraterestri sau de ce nu exista civilizatii avansate in alte sisteme solare. Poate fiindca n-au avut cai ori pentru ca atunci cand erau primitivi, i-au mancat pe toti. Noi indo-europenii/euroasiaticii am fost norocosi ca nu am fost atat de prosti si flamanzi spre deosebire de amerindieni. Edited by FrankPrice, 25 May 2018 - 01:07. |
#2
Posted 25 May 2018 - 01:24
FrankPrice, on 25 mai 2018 - 00:54, said: Cum ar fi aratat lumea fara CAI? Apropos ca mi-a venit acum... Dromaderul cred ca e mai tare ca un cal. Nu e asa raspandit dar cred ca e superior calului... |
#3
Posted 25 May 2018 - 01:28
Mai intai afirmi ca omul a ales calul aleator, si apoi ai scris ca alta alegere nu era...
Calul - cel putin unele exemplare, poate sa fie un animal foarte frumos si elegant, insa daca nu exista, probabil ca civilizatia avansa mai repede. Armata romana avansa pe jos ( per pedes) in mars de 40 km pe zi constant, in sandale. Asta se intampla si inaintea erei noastre, insa si in sec 20 armata rosie a ajuns in Germania tot in mars pe jos, si nu doar la sfarsitul razboiului au marsaluit. Si romanii aveau cai, si rusii aveau zeci de mii de tancuri, camioane, avioane, atat de productie proprie cat si primite de la americani, insa majoritatea au marsaluit pe jos si in antichitate si in exemplul dat din WW2. Da, calul poate sa mearga la galop si cu 60 km/h, si se pot lega mai multi cai la postalioane, si se pot schimba caii din statie in statie, insa lumea nu s-a invartit doar in jurul lor. Si nu ma refer doar la faptul ca au existat si magari, boi, iaci, reni, ponei, catari ( sigur ca e nevoie de cai si magari pt ei...), zebre, camile, dromaderi, elefanti. Ma refer la faptul ca omul se poate deplasa si pe jos, si a facut asta. Apoi a existat si transport fluvial, maritim si oceanic, cu propulsie atat cu vant in vele, cat si umana cu vasle - si apropo de asta, vaslele au fost miscate si de oameni liberi dar si de sclavi - deci si omul a fost un animal de propulsie - ca sa nu mai zic ca nu sunt departe timpurile in care omul inca tragea de risca cu roti - inca se foloseste in Asia, sau chiar cara litiere (lectică sau palanchin), si mai nou cu pedale. Deci in primul rand se poat trage concluzia ca civilizatia nu era foarte diferita in rau fara cai, exceptand partea estetica. In al doilea rand insa, fara cai, civilizatia umana poate era fortata sa dezvolte mai repede/timpuriu tehnologii mai avansate de transport, masini cu abur, trenuri, biciclete, etc. In palatul lui Akhenaton ( mort in 1336 inaintea erei noastre) si Nefertiti, e o fresca/pictura murala in care ei stau intr-un camion cu propulsie cu abur si cara un bloc de piatra... Leonardo da Vinci 1452- 1519 a inventat bicicleta cu pedale, lant si rulmenti in sec 15, plus planorul, avionul, parasuta, elicopterul - intr-o forma spiralata, ba chiar si vehicole cu roti cu propulsie mecanica cu resort, plus submarinul, tancul, si altele. Edited by loock, 25 May 2018 - 01:52. |
#4
Posted 25 May 2018 - 01:32
Seteh, on 25 mai 2018 - 01:24, said:
Habar nu am dar ma gandesc in ce s-ar fi masurat puerea motorul? Elefant putere? Dromader putere? Catel putere? Apropos ca mi-a venit acum... Dromaderul cred ca e mai tare ca un cal. Nu e asa raspandit dar cred ca e superior calului... dromader..camila nu puteai sa-i spui:| |
#5
Posted 25 May 2018 - 02:11
Camila e nume generic pentru doua (trei de fapt) animale diferite.
Se invata cam la 3 ani. Aramata roma^na a folosit camile (bactriene) in al doilea razboi. Bulgarii inca mai devreme. Edited by vrajitoruldinoz, 25 May 2018 - 02:15. |
#7
Posted 25 May 2018 - 06:43
Ce chestie, si eu m-am gandit la acelasi gen de intrebare, doar ca nu ma gandeam la cai, ci la lemn. Cum ar fi aratat omenirea daca nu era lemnul?
|
#8
Posted 25 May 2018 - 06:44
#9
Posted 25 May 2018 - 07:13
Tranzitia de la fundul cailor la naveta spatiala, pe scurt:
Quote Cam ce legătură ar putea fi între fundul cailor şi … naveta spaţială? Vorbesc serios! În caz că v-aţi întrebat vreodată ce legătură are coada vacii cu ştampila primăriei … Iată raţionamentul explicativ: 1. Ecartamentul standard al căilor ferate din Statele Unite este de 1.435 mm (ca şi la noi, de-altfel). Este un număr foarte ciudat. De ce se foloseşte acest ecartament? Pentru că aşa se construiau căile ferate în Anglia, iar primele căi ferate din SUA au fost făcute de englezi expatriaţi. 2. De ce construiau englezii aşa căile ferate? Pentru că primele căi ferate au fost făcute de oamenii care construiseră tramvaiele premergătoare trenului şi acesta era ecartamentul folosit de ei. 3. Dar de ce se folosea la tramvaie acest ecartament? Atunci când au început să se facă tramvaiele, s-au folosit aceleaşi scule şi şabloane pe care le foloseau pentru a construi trăsuri, iar la trăsuri aceasta era spaţierea (ecartamentul) roţilor. 4. Dar de ce aveau trăsurile nevoie de aceasta distanţă între roţi? Ei bine, dacă ar fi încercat să folosească orice altă spaţiere, roţile s-ar fi rupt în cele din urmă pe vreunul din vechile drumuri din Anglia, pentru că aceasta era depărtarea dintre şanţurile săpate de alte roţi de-a lungul timpului. 5. Cine construise aceste drumuri? Primele drumuri ce acopereau mari distanţe în Europa (şi în Anglia) au fost construite de Roma Imperială, pentru legiunile ei. Multe drumuri au fost folosite de atunci până în ziua de azi. Iar carele de luptă romane au săpat primele şanţuri în ele, şi după aceea toată lumea şi-a potrivit roţile după ele, ca să nu rişte să şi le strice. De vreme ce carele de luptă erau făcute de romani (sau la comanda lor) erau toate la fel în privinţa standardelor. Concluzie: Ecartamentul căilor ferate din Statele Unite, de 143,50 cm, derivă din specificaţiile originale pentru carele de luptă romane. Birocraţia este nemuritoare! Carele de lupta romane erau făcute astfel încât lăţimea lor să fie cât fundurile celor doi cai. Astfel, am găsit răspunsul la întrebarea de la care am pornit iniţial: Ecartamentul căilor ferate din Statele Unite este cât fundurile a doi cai! Q.e.d.! Şi acum, partea şi mai interesantă. Când privim naveta spaţială pe platforma ei de lansare, vedem două rachete auxiliare, ataşate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt „Solid Rocket Boosters” – SRB. SRB-urile sunt făcute de firma Thiokol, la fabrica lor din Utah. Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut să le facă mai mari în diametru, dar ele trebuiau transportate cu trenul de la fabrică până la locul de lansare. Calea ferată trece printr-un tunel în munţi. SRB-urile trebuiau să încapă în tunel. Tunelul este făcut pe măsura căii ferate, care este la rândul ei cam cât dosurile a doi cai. Concluzie: Una din trăsăturile esenţiale ale propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost determinată acum mai mult de doua mii de ani, de lăţimea standard a unui dos de cal! Iarăşi, q.e.d.! Astfel că, dacă vreodată vă întâlniţi cu cine ştie ce specificaţii stranii şi vă întrebaţi „de unde le-au scos ăştia?” este perfect posibil să fie o întrebare corectă, dar răspunsul adevărat se poate găsi departe în timp. Şi poate fi de-a dreptul surprinzător! Notă: nu am nici un merit personal în clarificarea problemei legăturii existente între fundurile cailor şi naveta spaţială; informaţiile circulă pe internet şi m-au amuzat! Vi le-am oferit ca să vă amuzaţi şi voi între două şedinţe de … sarmale! Dacă aţi trecut de sarmale, mai aflaţi şi că: După ecartament, căile ferate se împart în: – căi ferate cu ecartament normal, de 1.435 mm, caracteristic celor mai multe ţări europene, asiatice, şi africane; – căi ferate cu ecartament mai larg, de 1.524 mm, specific pentru Rusia şi tările foste membre ale Uniunii Sovietice, plus Mongolia şi China; sau de 1.676 mm, specific pentru Spania, India, Chile; – căi ferate cu ecartament îngust, sub 1.435 mm (600-1.200 mm), folosite în zonele montane, forestiere, agricole şi pe şantiere. În România ecartamentul adoptat este cel de 1.435 mm, însă există şi căi ferate istorice cu ecartament îngust (Mocăniţa, 760 mm), precum şi căi ferate cu ecartament larg (tipic rusesc). Pentru mai multe detalii, mergeţi la adresa: http://ro.wikipedia....wiki/Ecartament Oraşul Sighetu Marmaţiei, din judeţul Maramureş – ROMÂNIA, este singurul oraş din lume care are toate aceste 3 tipuri de ecartament! Iar la 28 decembrie1872, intra în exploatare, în Bucureşti, prima linie de tramvai cu cai (tramcarul), pe traseul Calea Târgoviştei, Podul Mogoşoaiei, Teatrul Naţional, străzile Biserica Enei, Academiei, Colţei, Piaţa Sf. Gheorghe, Moşi. Sursa: https://zamfirpop.wo...i-dosul-cailor/ |
#10
Posted 25 May 2018 - 07:14
Seteh, on 25 mai 2018 - 01:24, said:
Habar nu am dar ma gandesc in ce s-ar fi masurat puerea motorul? Elefant putere? Dromader putere? Catel putere? Apropos ca mi-a venit acum... Dromaderul cred ca e mai tare ca un cal. Nu e asa raspandit dar cred ca e superior calului... |
|
#11
Posted 25 May 2018 - 07:26
#12
Posted 25 May 2018 - 07:39
In mod sigur jocul de sah ar fi avut cu totul alte reguli...
|
#13
Posted 25 May 2018 - 08:23
Phobos, on 25 mai 2018 - 06:43, said:
Ce chestie, si eu m-am gandit la acelasi gen de intrebare, doar ca nu ma gandeam la cai, ci la lemn. Cum ar fi aratat omenirea daca nu era lemnul? loock, on 25 mai 2018 - 01:28, said: 1In al doilea rand insa, fara cai, civilizatia umana poate era fortata sa dezvolte mai repede/timpuriu tehnologii mai avansate de transport, masini cu abur, trenuri, biciclete, etc. 2In palatul lui Akhenaton ( mort in 1336 inaintea erei noastre) si Nefertiti, e o fresca/pictura murala in care ei stau intr-un camion cu propulsie cu abur si cara un bloc de piatra... Noi astia modernii ne inchipuim ca evolutia si progresul is naturale. Nimic mai fals. Omul in general e o fiinta foarte amrginita si rutiniera, se obisnuieste cu situatia oricat de rea ar fi si dup-aia schimba rar si greu. Orice idee are nevoie de o gestatie indelungata. Iar pentru gestatie a ideilor nu e nevoie de o societate cu probleme ci, din contra, una care sa-si fi REZOLVAT cele mai presante din ele. In cazul nostru, una cu MULTI cai. Anglia era campioana la numarul de cai cand a inventat masina cu aburi, tocmai ca nu-i lipseau caii. 2Haaaaa?! Unde ai vazut tu asa ceva? |
#14
Posted 25 May 2018 - 09:03
cand am vazut titlul, mi s-au luminat ochii, am crezut ca in sfarsit am gasit pe altcineva care uraste caii si vrea o lume fara ei...
|
#15
Posted 25 May 2018 - 09:13
#17
Posted 25 May 2018 - 09:38
majoritatea semenilor nostri si-au trait viata si au murit fara sa atinga corpul unui cal ! ...
oricat ar pàrea de ciudat este o experienta unica ! ... calul iti da "ceva" din forta si vitalitatea lui ! Edited by realduc, 25 May 2018 - 09:38. |
#18
Posted 25 May 2018 - 09:53
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users