Afacerea Carp, o “țeapă” trasa Romaniei,de francezi, in perioada interbelica, cu sprijinul politicienilor romani
Last Updated: Apr 27 2019 13:31, Started by
max_01
, Feb 28 2018 19:17
·
0
#1
Posted 28 February 2018 - 19:17
,, La începutul anului 1933, Comitetul Consultativ al Aeronauticii, format din generalii Sichitiu, Popescu Vasile, Hentescu Vasile şi comandorii Vasiliu Mincu, Gheorghe Negrescu şi Enescu Atanasie, hotărăşte achiziţionarea şi fabricarea sub licenţă a motoarelor „Bristol Mercury” din Marea Britanie, cotate printre cele mai performante din lume, in vederea dotarii avioanelor de vanatoare si bombardament.
Dar dracul şi-a băgat coada în afacerile Armatei României! Un oarecare Cosăcescu, recrutat de serviciul de spionaj economic al Franţei, în baza unor comisioane masive, reuşeşte, la 1 martie 1933, să schimbe hotărârea Comitetului Consultativ, trecându-se la achiziţionarea motoarelor „Gnone Rhone”, din gama „K”, produse de o firmă franceză. În ciuda faptului că specialiştii români, printre care Gheorghe Negrescu şi Atanasie Enescu, s-au pronunţat ferm împotriva achiziţionării motoarelor franceze, ce urmau a fi fabricate sub licenţă în România, afacerea a fost încheiată. În noiembrie 1937, Ministerul Aerului şi Marinei, dispunând de fonduri în valoare de 1.036.302.471 lei a comandat Uzinelor IAR Braşov 70 motoare K-7, 180 motoare K-9 şi 240 motoare K-14. Din acest mare lot, motoarele K-14 s-au dovedit necorespunzătoare, omologarea lor făcându-se prin falsificarea datelor tehnice la bancul de probă de către inginerul P. Carp. Prin intermediul unor ofiţeri ai Serviciului Secret (de spionaj şi contraspionaj) al Marelui Stat Major, condus de Mihail Moruzov, trucarea probelor tehnice este demascată. Ministrul Aerului şi Marinei, Radu Irimescu, „uns” şi el de firma franceză „Gnone Rhone”, ordonă o anchetă, care confirmă întru totul descoperirile Serviciului Secret. Printr-o decizie a Ministerului Apărării Naţionale, care nu avea încotro, întregul program al construcţiei motoarelor „Gnone Rhone” este sistat, blocându-se suma de 789.232.654 lei. Sunt trimişi în judecata Parchetului Militar al Corpului 2 Armată ing. Carp şi colaboratorii săi apropiaţi Alexandru Botha, Ion Lascu şi Emil Ştefan, sub acuzaţia de sabotaj şi fals în acte publice. Magistratul Dan Popescu, cel care s-a ocupat de instrumentarea dosarului, a ajuns la concluzia că în această „afacere” erau adânc implicaţi atât membrii Comitetului Consultativ, cât şi ministrul Radu Irimescu. Existau două soluţii. Prima soluţie şi cea mai corectă ar fi fost ca întreaga afacere să fi fost dată în vileag şi toţi cei vinovaţi, fără excepţie, să suporte consecinţele legii. O asemenea soluţie nu s-a aplicat niciodată în societatea românească, fie ea capitalistă sau socialistă. Cea de-a doua soluţie a fost aceea de a-l incrimina şi a-l pedepsi doar pe ing. Carp. Evident că a fost aleasă cea de-a doua soluţie. Inginerul a fost condamnat, „spre a se da un exemplu de pedepsire a celor vinovaţi de irosirea banului public”. A fost „pedepsit” şi ministrul Radu Irimescu, prin numirea lui ca şef (ministru plenipotenţiar) al Legaţiei României la Washington… Şi această metodă este standard în practicile clasei politice din România post-socialistă, organizată pe grupuri de interese (li se poate spune şi structuri ale crimei organizate).'' http://www.lovendal....da-interbelica/ De pe site-ul Historia.ro Prinţul Carol a devenit şef peste Inspectoratul General al Aeronauticii odată cu înfiinţarea acestei instituţii în cadrul Ministerului de Război, la 1 ianuarie 1924. Notează Stoenescu:„Din înalta funcţie pe care o deţinea, Carol obţine pentru dotarea aviaţiei militare un credit de aproximativ 500 milioane lei (n.r. – aproximativ 96, 5 milioane de dolari sau echivalentul a circa 4, 6 tone de aur), care trebuia să fie destinat achiziţionării unui lot de 150 de avioane de recunoaştere şi 60 de avioane de vânătoare“. Aici încep anomaliile:„După studierea ofertelor, s-a constatat că erau în discuţie două tipuri de avioane:1. aflate deja în serviciu la alte armate;2. noi, neintroduse în flotila vreunui stat. De la început a părut suspect interesul lui Carol pentru propunerea firmei britanice Siskin-Armstrong, care oferea un avion total necunoscut, aflat în faza de prototip, fără să treacă probele de rezistenţă statică şi, oricum, fără posibilitatea cunoaşterii performanţelor de zbor. La începutul lunii aprilie 1924, comisia s-a prezentat la Carol cu opţiunea sa asupra programului de achiziţii, dar a condiţionat contractul cu Siskin-Armstrong de efectuarea tuturor testelor. Enervat că ofiţerii insistau să asigure viaţa piloţilor în carlinga unui avion complet necunoscut, Carol şi-a arătat nemulţumirea şi a început să facă presiuni asupra comandanţilor“. Până la urmă, prinţul lansează comanda pentru 60 de avioane de vânătoare către firma britanică, trecând peste avizul comisiei, şi îl destituie pe şeful Direcţiei Superioare a Aeronauticii, numind în loc un general de artilerie! Mai mult, Carol îl umileşte în faţa englezilor pe trimisul statului român atunci când află de la oficialii fabricii din Coventry că ofiţerul era „prea atent la detalii“. Doar intervenţia lui Ion Antonescu, pe atunci colonel şi ataşat militar al României în Marea Britanie, a reuşit să stopeze imixtiunile ilegale ale viitorului rege. Tancurile Skoda, un alt „tun“ financiar În 1939, izbucnirea Războiului Mondial a surprins România cu o dotare foarte precară a armatei, în general, şi a aviaţiei şi blindatelor (armele care aveau să facă diferenţa) în special. O altă afacere de corupţie scandaloasă a prinţului Carol, cea a tancurilor Skoda, a lăsat ţara noastră neajutorată în faţa ameninţării sovietice. În război, România a intrat cu câteva tanchete perimate, care n-au contat, şi cu avioane de producţie autohtonă IAR deja depăşite tehnologic în 1941. Fokker – alt contract, aceiaşi intermediari Afacerea a luat o turnură tragică la începutul lui 1925. Toate testele prealabile ale prototipului cumpărat de Carol pentru armata română au dovedit că avionul era de proastă calitate. La proba statică, una dintre aripi s-a rupt din fuselaj, iar parametrii de performanţă n-au fost atinşi. La testarea motorului, s-a constatat „crăparea lagărelor şi înlocuirea lor frecventă după zborurile şi probele de banc de trei ore“ (general maior inginer Gheorghe Negrescu, „Din amintirile unui vechi aviator“). Pe 18 februarie 1925, în timpul unui zbor de încercare, „maiorul Sănătescu se prăbuşise prin ruperea în aer a avionului şi se zdrobise de pământ“, după cum notează în memorii acelaşi general Negrescu. În ciuda acestei tragedii, Carol a refuzat să rezilieze contractul şi a obligat Ministerul Apărării să plătească 100 de milioane de lei către constructor, care însă n-a reuşit să livreze avioanele şi a trimis în loc, până la urmă, echipamente! Finalul poveştii e descris de Stoenescu:„Pentru că România avea totuşi nevoie de avioane de vânătoare, a fost contractat rapid un nou lot de 50 de aeronave la firma olandeză Fokker. Curând s-a constatat că reprezentantul străin al acestei afaceri era acelaşi care angajase pentru statul român afacerea Siskin-Armstrong. În prezenţa unui act scandalos de corupţie, Justiţia îşi declanşează acţiunea, şi membrii reţelei de afaceri, între care şi mulţi ofiţeri, sunt arestaţi“. Viitorul rege scapă de anchetă, dar renunţă la tron şi pleacă în grabă în Italia. De unde avea să se întoarcă în 1930 şi, cu ajutorul lui Iuliu Maniu, să dea o lovitură de stat prin care să se înscăuneze monarh si dictator al României pentru un deceniu. Cu exceptia perioadei bolsevice, la noi, toate achizitiile militare s-au facut doar pe baza de spaga si primirea de foloase necuvenite de catre oficialii romani carte s-au ocupat de incheierea contactelor de achizitii militare. Edited by max_01, 28 February 2018 - 19:29. |
#4
Posted 28 February 2018 - 19:52
_Smiley_, on 28 februarie 2018 - 19:49, said:
noroc cu perioada bolsevica.... Edited by max_01, 28 February 2018 - 19:53. |
#5
Posted 28 February 2018 - 19:56
Ceva asemanator se intampla si in zilele noastre cand cumparam pe bani grei avioane F16 vechi de 30 de ani, in loc sa cumparam ceva mai nou si mai performant(niste F-35, Eurofighter, etc.). De ce nu invata romanii din greselile trecutului?
|
#6
Posted 28 February 2018 - 20:01
Deci avem vechime şi la mânării, nu e doar de dată recentă, numai că pe atunci era justiţie mai serioasă.
|
#7
Posted 28 February 2018 - 20:11
Aldulescu, on 28 februarie 2018 - 19:56, said:
Ceva asemanator se intampla si in zilele noastre cand cumparam pe bani grei avioane F16 vechi de 30 de ani, in loc sa cumparam ceva mai nou si mai performant(niste F-35, Eurofighter, etc.). De ce nu invata romanii din greselile trecutului? SUA a vrut sa ne ofere cu exceptia lui F22 care nu este de vanzare pentru alte tari cu exceptia SUA, orice dorim sa cumparam de la ei, oferindu-ne si offset, insa politicianul roman nu misca ceva fara spaga. Austria nu isi permite sa exploateze Eurofighter, din motive financiare asa ca in urmatorii ani va renunta la Eurofighter..Romania este o tara mai saraca ca Austria. Un om imoral nu apreciaza moralitatea. mihaicozac, on 28 februarie 2018 - 20:01, said:
Deci avem vechime şi la mânării, nu e doar de dată recentă, numai că pe atunci era justiţie mai serioasă. Edited by max_01, 28 February 2018 - 20:11. |
#8
Posted 01 March 2018 - 08:32
max_01, on 28 februarie 2018 - 19:52, said:
In perioada bolsevica, mai ales pana in anul 1965, Romania fiind doar un satelit al URSS, fiind condusa de oameni total loiali Moscovei, avand consilieri sovietici, a cumparat de la aceasta, tot ce au dorit sovieticii.Departe de mine ideea de a idealiza aceasta perioada intunecata care a dus la un regres si foarte multa suferinta pentru oamenii onesti si cu o ganire moderna, democratica, din Romania. asa se numeste mai nou furtul generalizat? "cumparat"? |
#9
Posted 01 March 2018 - 13:07
#10
Posted 01 March 2018 - 15:02
|
#11
Posted 10 March 2018 - 13:10
Quote Tancurile Skoda, un alt „tun“ financiar În 1939, izbucnirea Războiului Mondial a surprins România cu o dotare foarte precară a armatei, în general, şi a aviaţiei şi blindatelor (armele care aveau să facă diferenţa) în special. O altă afacere de corupţie scandaloasă a prinţului Carol, cea a tancurilor Skoda, a lăsat ţara noastră neajutorată în faţa ameninţării sovietice. În război, România a intrat cu câteva tanchete perimate, care n-au contat, şi cu avioane de producţie autohtonă IAR deja depăşite tehnologic în 1941. Hm Hm Hm. Dotarea armmeie romane la 1940 era precara (dar p;asytrand proprotiile azi e si mia precara!!!)insa e ceva gresit in prezentare . In vara 1941 cu blindatele stateam cam asa : cca 36 Skoda R 1 ( AH-IV p;rodus de ČKD . Tancheta, destunata cerceatrii, folosita si la instructie (adica sa invete unii cum sa coamnde) 76 Renault R 35 .... mnu prea cine stie ce . 120 Skoda R2 (LT-35 in ceha si Pz.Kpfw. 35(t0 in germana de Wermacht) mai de domane ajuta decat Ranulturile. La care, scriptic , se adaugau 70 de FT 17 care erau cazxate in garjul papaltului rela si daca era cazul resueau sa ajunga chiar si la Obor ! (v max 7 km/h) De ovcei cand era groasa treaba erau scoalse cam pe calea victorie .. din Pta Victoriei pana la cheiul garlei si Magheru ... |
#12
Posted 20 April 2019 - 14:52
Azi noapte am citit subiectul, azi am văzut revista "Historia" pe teama ţepelor ăstora.
Comuniştii pe ăştia trebuiau să-i pedepsească! |
#13
Posted 24 April 2019 - 19:27
max_01, on 28 februarie 2018 - 19:17, said:
Doar intervenţia lui Ion Antonescu, pe atunci colonel şi ataşat militar al României în Marea Britanie, a reuşit să stopeze imixtiunile ilegale ale viitorului rege. Cu exceptia perioadei bolsevice, la noi, toate achizitiile militare s-au facut doar pe baza de spaga si primirea de foloase necuvenite de catre oficialii romani carte s-au ocupat de incheierea contactelor de achizitii militare. Antonescu si poporul rus Libertate ne-a adus |
#14
Posted 27 April 2019 - 13:31
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users