Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Folie display laptop in Bucuresti?

Pagina Wikipedia

Masina veche sau indatorat in ban...

Incalzire cu Boiler cu PDC + IPAT...
 Salariu de șofer Uber 8000 l...

Problema token semnatura electron...

Incarcator diy China

Unde au disparut tancurile federa...
 RMN Decontat

Jgheab clasic forma "U"- ...

Reparatie plafoniera LED

Problema PC - se blocheaza sau re...
 Notebook HP 840G2 - Upgrade RAM, ...

Defect ciudat Videorecorder Panas...

lege de reglementare a shrinkflat...

Care este cota parte la succesiun...
 

Ghidul incepatorului

- - - - -
  • Please log in to reply
220 replies to this topic

#1
Iuliutz

Iuliutz

    Hairmaster

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,405
  • Înscris: 27.01.2005
M-am gandit ca ar fi util un ghid, pentru cei noi, care doresc sa afle ce echipamente sa isi cumpere, pentru a folosi banda CB.
Pentru inceput sa explicam ce este CB (Citizen Band- banda cetateanului.)
Este o banda libera, in 27 de Mhz (11m), pentru folosirea careia nu sunt necesare autorizatii.
Banda, in Romania si alte tari este impartita in 40 de canale, dupa cum urmeaza

Quote

1 26.965 MHz 11 27.085 MHz 21 27.215 MHz 31 27.315 MHz
2 26.975 MHz 12 27.105 MHz 22 27.225 MHz 32 27.325 MHz
3 26.985 MHz 13 27.115 MHz 23 27.255 MHz 33 27.335 MHz
4 27.005 MHz 14 27.125 MHz 24 27.235 MHz 34 27.345 MHz
5 27.015 MHz 15 27.135 MHz 25 27.245 MHz 35 27.355 MHz
6 27.025 MHz 16 27.155 MHz 26 27.265 MHz 36 27.365 MHz
7 27.035 MHz 17 27.165 MHz 27 27.275 MHz 37 27.375 MHz
8 27.055 MHz 18 27.175 MHz 28 27.285 MHz 38 27.385 MHz
9 27.065 MHz 19 27.185 MHz 29 27.295 MHz 39 27.395 MHz
10 27.075 MHz 20 27.205 MHz 30 27.305 MHz 40 27.405 MHz

Canalul folosit la noi, pentru infotrafic este canalul 22 (27.225 mhz).Canalul este populat preponderent de catre TIR-isti, insa mai sunt si cativa (speram sa se inmulteasca) si conducatori de autovehicole.
Puterea legala de lucru in CB este de 4W.
Sa trecem la Statii si antene
Statiile.
Statiile se impart in : Portabile, mobile si fixe.
Pe noi ne intereseaza in special statiile mobile si cele portabile
Portabile, intalnim cel mai frecvent doua modele. Acestea sunt Midland Alan 42 si Intek H520 plus
Ambele au 4 W si se pot folosi cu rezultate echivalente unei statii mobile, daca sunt alimenate la bricheta masinii si la o antena exterioara.
In interiorul masinii, fara antena exterioara si neconectata la baterie nu veti putea emite si receptiona la o distanta mai mare de 1km (cu indulgenta spus). Daca atasati o antena exterioara, calibrata corespunzator, veti putea emite si receptiona in medie intre 5- 15 KM
Statiile portabile, sunt statiile care se pot tine in mana, de genul celor Walkie-Talkie (pentru cei ce sunt tentati sa faca confuzii intre portabile si mobile)\

Statiile mobile
Aceste statii sunt cele ce se aseamana cu un casetofon auto.
Statiile mobile, vin intr-o varietate de modele si culori; cu dotari precum ASC (Automatic Squelch control)  SQUELCHUL permite receptia fara zgomot eliminand zgomotul de fond. Rotiti butonul SQUELCH in sensul acelor de ceasornic pana cand zgomotul de fond este eliminat. Rotiti butonul SQUELCH in sensul invers acelor de ceasornic (deschidere SQUELCH) pentru a receptiona cele mai slabe semnale., Functia DW (Dual Watch) ce permite a alterna automat monitorizarea a 2 canale programabile, ESP care inseamna procesor electronic de modulatie,
Majoritatea colegilor noi tind sa intrebe ce statii ieftine sa cumpere. La momentul de fata majoritatea recomandam VR32, unele modele de Danita, Jopix, si Intek. Mai sunt utilizatori care sunt multumiti de Midland Alan 48 Excel si Plus, insa dotarile acestora nu isi merita pretul cerut, doar daca gasesti una second, intretinuta si la bani putini.

Antenele
Antenele pentru auto sunt de doua feluri:
cu prindere fixa si cu prindere cu talpa magnetica
Cele cu prindere fixa necesita gaurirea plafonului, ori anumite sisteme de prindere pe oglinda, barile masinii, portbagaj etc
Cele cu talpa magnetica, necesita doar un plafon de metal :P
Cu cat sunt mai lungi antenele, cu atat functioneaza mai bine. Lungimea optima, este de la 1,5 m in sus
Pentru cei noi, ce vor sa isi cumpere antene toti suntem de acord ca o antena buna este ML145, de la mai multi producatori gen SIRIO, President, Midland, etc
Mai sunt si antene mai bune, gen Sirio Performer 4000 si 5000. Sunt mai bune ca ML145, insa lungimea acestora si  rigiditatea ii impiedica sa o cumpere.
Daca vreti o statie si o antena trebuie un buget de minim 400-500 de lei
O sa revin cu completari zilele viitoare.
Totodata ii rog pe colegii mei sa ma ajute la dezvoltarea subiectului, pentru a fi inteles de toti cei noi, fara cunostinte

#2
DORA-C

DORA-C

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 35
  • Înscris: 04.03.2010
Un articol luat de pe alt site, cred destul de interesant pt cei care vor sa achizitioneze o statie CB

Cum sa alegem o statie CB?

Alex Farkas YO5AMF

"produsul ieftin este cel mai scump..."

In ultima perioada sunt deseori abordat de catre viitorii utilizator de statii CB, cu problema: "ce statie sa-mi cumpar". Inainte de toate, cumparatorul trebuie sa prezinte, cerintele proprii, cum ar fi: La ce distanta vrea sa comunice? Daca va monta statia pe masina sau va utiliza din locuinta? Care sunt posibilitatile de montare la locul preferat? Ce tensiune de alimentare este disponibila? etc.

Paleta statiilor CB aparute pe piata, intradevar pune in dificultate pe cumparatorul nespecialist in momentul cand doreste sa-si achizitioneze o statie. Dar hai sa analizam unele functii si facilitati oferite de producatori. O analiza obiectiva ne va ajuta sa luam o decizie corecta, sa cumparam o statie CB, conform cerintelor noastre la un raport pret/calitate optim.

Statia CB, ca orice produs de larg consum, in ultima perioada a trecut prin imbunatatiri substantiale. In ceea ce priveste structura interna, prin folosirea unor componente moderne (procesoare PLL, SMD-uri, final cu FET-uri, releee electronice statice, etc), putem constata, ca statia CB este un produs a electronicii moderne. Prin transformari spectaculoase a trecut si designul, aspectul exterior. Statii fabricate in milioane de exemplare cu o fiabilitate confirmata in exploatare (de ex. President Grand, Jackson si JFK clasic au fost scoase din fabricatie, datorita designului depasit. Forme noi aparute, face ca statia CB sa se incadreze perfect intr-un bord modern. Organizarea comenzilor de pe panoul frontal sunt minutios studiate, ca produsul sa fie cat mai ergonomic in utilizare. Bineinteles nu au scapat - fiind vorba de un produs de larg consum, ce vizeaza un utilizator nespecialist, aspecte, ce le am denumit "efectul pomului de craciun", ce consta in "impodobirea" statiei cu butoane, butonase, comutatoare, LED-uri si afisor multicolor, fara o utilitate practica. Aceste dotari sunt menite sa-l abureasca pe potentialul cumparator, si n-au un rol determinant in functionarea optima a statiei. Ca sa tina pasul, si producatorii consacrati de statii CB au aplicat aceste cerinte ale modei, astfel producatori cu nume sonore, au scos pe piata statii cu denumiri clasice intr-un ambalaj modernizat (President Jakson II, Taylor II si III, etc)...

Sa trecem in revista unele functii si facilitati aparute la statiile CB de ultima generatie si sa analizam utilitatea sau inutiliatea acestora in exploatare.

1. Sistemul multistandard: prin patrunderea masiva a microprocesoarelor, a circuitelor de memorie programabile (EPROM) in stuctura statiilor CB, aceasta facilitate se serveste "ca la tava". Sistemul multistandard este posibilitatea, ca o statie sa fie capabila sa functioneze conform normelor din anumite zone (tari), cu alegerea standardului dorit de catre utilizator, pentru tara respectiva. Actuala situatie in Europa, cu privire la standarde CB este mai mult decat haotica. Exista norme: EU (Europa), EC (Europa centrala), D1 (Germania I); D2 (Germania 2); I1 (Italia I); I2 (Italia II), UK (Anglia); RU (Rusia) si ....PL (Polonia). In Manualul de utilizare atasat la astfel de statii, se explica cum se trece dintr-un standard in altul, dar din partea vanzatorilor de statii, uneori nu exista o consiliere adecvata, care sa lamureasca problema. De exemplu, au fost vandute statii de provenienta poloneza, cu norma poloneza, fara sa-i explice utilizatorului ce impedimente au daca cumpara si incearca sa foloseasca o statia cu acest standard. Practic in toate standarde exista un punct comun: puterea de emisie, care este limitata la 4W in modul de lucru FM (modulatie de frecventa) si la 1W in modul de lucru AM (modulatie de amplitudine). Diferenta mare in standarde apare la capitolul "modul de lucru", care in unele tari permite, sau nu utilizarea modului de lucru AM. Modul de lucru FM este universal acceptat, fiind cel mai putin perturbator mod de lucru. Unele statii provenite din SUA au modul de lucru numai in AM. Aceste modele de statii, fara modificare, nu pot fi utilizate in Romania, unde modul de lucru preferat este FM. Deasemenea, statiile facute pentru Polonia au frecventele canalelor decalate cu o jumatate de canal (-5KHz), motiv pentru care nu sunt utilizabile la noi. Aceste statii din start necesita o interventie tehnica, pentru a fi capabile sa functioneze in standardul nostru.
REMARCA: Statia trebuie sa aiba moduri de lucru AM si FM si nu neaparat multistandard, mai ales daca nu avem de gand s-o folosim statia si in alte tari. (in unele tari chiar sunt interzise folosirea statiilor multistandard, de ex Elvetia....). Statiile, care necesita imediat dupa cumparare o interventie tehnica, mod de lucru numai in AM sau standardul polonez (PL) sau britanic (UK), chiar daca sunt la preturi convenabile trebue sa fie evitate.

2. Squelch automat: in manualul de utilizare este specificat, ca ASC (Automatique Squelch Control ) sau ASS (Automatique Squelch System). Prin anii 1994-95 a aparut ASC -ul la statii President, si a fost prezentat ca un sistem ce revolutioneaza folosirea statiilor CB. Eh, viata a demonstrat, ca nu este chiar asa.... Sistemul ASC functioneze corect, la un semnal receptionat consistent. Cand corespondentul se afla la distanta, iar semnalul produs de el la locul receptiei este slab, ASC-ul nu se mai deschide, sau se deschide in franturi si receptia devine greoaie. In asemenea situaie se trece la Squelch manual, care asigura o receptie si la semnale mai slabe. Oricum, daca semnalul receptionat este slab squelch-ul trebuie deschis, astfel se va putea receptiona si semnale foarte slabe cu zgomot, dar receptia va avea loc. Existenta ASC-ului in statie se reflecta si in pret. De exemplu, la o statie President HARRY II Classic, fara ASC, fata de o statie President Harry II ASC diferenta la pret este de cca 100 RON.
REMARCA: se poate si fara ASC (ASS)

3. Reglaje: "Mike gain"(amplificare de microfon) si "RF gain" (reglajul sensibilitatii receptorului). Aceste butoane sunt inutile! Pentru o functionare optima, ele vor sta tot timpul reglate la maxim. Prezenta lor pe panoul frontal in schimb poate genera probleme la un utilizator nespecializat. Reducerea amplificarii de microfon face ca statia sa emita cu o modulatie slaba sau de loc, iar reducerea sensibilitatii receptorului cu RF gain, face ca receptia sa aiba loc intr-o arie restransa. Nu degeaba, la o statie militara moderna numarul butoanelor de reglaj sunt reduse la minim. Utilizatorul - soldatul - stie, ca pe canalul 1 vorbeste cu sergentul, iar pe canalul 2 cu plutonierul. La o astfel de statie, pe panoul frontal sunt maxim 2-3 butoane, tocmai pentru a nu incurca pe utilizator....
REMARCA: daca alegem o statie, care are pe panoul frontal si astfel de butoane aceste butoane trebuie sa fie pozitionate tot timpul la maxim, dar statia respective, nu va fi mai performanta fata de un alt model, care nu are astfel de reglaje. Numarul butoanelor de reglaj nu defineste calitatea statiei!

4. Functii speciale: SCAN si DW. Functia Scan, este o functie, ce face posibila cautarea (scanarea) tuturori canalelor (40), cu conditia, ca squelch-ul sa fie reglat (fara zgomot). Cautarea se opreste pe canalul pe care exista o comunicatie (semnal).

DW (dual wach) este o functie de supraveghere / cautare a doua canale, programabile, cu conditia ca squelch-ul sa fie inchis. Cand DW este declansat, statia baleaza cele doua canale, si scanarea se opreste imediat, cand pe una din canale apare o comunicatie (semnal).
REMARCA: Se poate si fara aceste functii, 90% dintre utilizatori din RO nu folosesc aceste facilitati.

5. MEMORII: sunt butoane M1 - M3 (M5), cu ajutorul carora pot fi memorate 3-5 canale cu acces direct. Astfel exista posibilitatea sa fie programate pe aceste butoane canalele uzual folosite, cum ar fi CH22, CH 30, CH 20, etc.
REMARCA: prezenta acestor facilitati sunt benefice, utile pentru utilizator.

6. EMG. (emergency). Acces direct la canale de urgenta CH9 si CH19. In Regulamentul international, cu privire la utilizarea statiilor CB, canalul CH9 este declarat canal de urgenta, de primejdie, iar canalul CH19 este "canal rutier" (analog cu canalul CH22 la noi). Infrastructura tarilor occidentale, in caz de pericol, permite utilizarea eficienta a acestor canale (mai ales CH9), fiind instalte statii CB la Politie, Pompieri, Apararea Civila, Salvare, etc, formand o retea de urgenta veritabila. Cum la noi, aceasta infrastructura lipseste si nu vad in viitorul apropiat posibilitatea, ca aceste organe ale statului sa fie dotate cu statii CB, care sa functioneze cu un program permanent prin dispecerizare, utilitatea acestor comenzi (butoane) la statii devine minimala. (canalele CH9 si CH19 se pot folosi ca si canale de rezerva cu acces direct la statii ce n-au canale memorabile).
REMARCA: prezenta acestor butoane (CH9) si (CH19) sunt criterii minimale la alegere modelului.

7. ECHO : "a fi sau a nu fi..." microfoane cu echo, sau efectul "echo" incorporat in statie. As incepe cu o observatie: microfoane cu echo nu se folosesc in comunicatii profesionale.si nici in traficul de radioamator. Este un moft specific traficului pe benzile CB. Efectul face, ca emisiunea sa sune mai amplu, ca si "glasul Domnului". Reglat cu prudenta si cu bun simt, efectul face sa te auzi mai deosebit. Un echo reglat la un nivel mare, si cu reverberatie mare, la capitolul de inteligibilitate, produce dificultati majore la locul receptiei. Cel care utilizeaza un astfel de efect (fie din statie, fie din microfon) greu se lasa convins, ca nu echoul mai mare il face "mai tare", dar... se va simti ofensat, cand corespondentul ii va solicita "mai redu' un pic ecoul, ca nu te inteleg..."
REMARCA: nu trebuie sa fie un criteru de selectie, ne influentand in mod simtitor parametrii statiei. Oricum prezenta echoului in statie se reflecta si asupra pretului...

8. BEEP ton. Beep tonul semnalizeaza sfirsitul emisiei printr-un ton strident, ce avertizeaza corespondentul ca ai trecut pe receptie. Aceasta facilitate daca exista la o statii, neaparat trebuie sa fie decuplabila de catre utilizator. Pe o perioada mai indelungata, de exemplu cand mergi in coloana 8-10 ore, beep-ul poate deveni enervant pentru corespondent, care va solicita sa-l decuplez. Microfoanele cu beep-uri multiton "trilulici" sunt suparatoare, nu pentru utilizator (ca el nu-l aude), ci pentru corespondentii din trafic.
REMARCA: Statia sa aiba posibilitatea de decuplare a Beep ton-ului. Microfoane, circuite, placi cu beep ton, etc, functional, sunt investitii inutile.

9. Functia NB/ANL si LOC/DX. NB/ANL sunt doua sisteme de reducere a parazitilor de tip impuls, ANL(Automatic Noise Limited) si NB(Nois Blanker) . Sistemul NB/ANL, mai ales in AM, are un efect benefic asupra receptiei in cazul cand apar perturbatii, fie de la sistemul electric al masinii, fie din mediul inconjurator. Comutatorul LOC/DX, este un reglaj al sensibilitatii in doua trepte; local si la distanta (DX). Pentru statii montate pe masina, unde antenele sunt mai scurte fata de antenele pentru statii fixe, utilitatea acestui comutator nu este justificata. Daca statia aleasa dispune de comutatorul LOC/DX , aceasta s pune pe pozitia DX.
REMARCA: sistemul NB/ANL este util in exploatare, LOC/DX fara utilitate practica.

10. S metru: Este un bar graf cu LED-uri sau un instrument analogic (VU metru), cu ajutorul caruia putem aprecia nivelul semnalului receptionat, iar la emisie, permite un control permanent asupra puterii de emisie.
REMARCA: Este de preferat modelul de statie, care are astfele de indicator, fie VU metru, fie bargraf cu LED-uri.

11. Selectorul de canale: Poate sa fie rotativ sau cu butoane Up si Down (Sus-Jos). Schimbarea canalelor, la marea majoritate statiilor CB moderne, se poate face si de pe microfon, cu doua butoane Up si Down.
REMARCA: pentru confortul in exploatare se va prefera modelul de statie, care permite schimbarea canalelor si de pe microfon.

12. Parametrii din specificatii: Aceste date din manualul de utilizare, la capitolul de Specificatii, daca sunt corect furnizate de fabricant sint de baza la luarea deciziei de cumparare. Puterea legala a statiilor este limitata la 4W. Daca fabricantul sau importatorul se respecta, la Specificatii este trecuta puterea reala a statiei. Sa nu uitam, ca orice produs, inainte de a fi trecut pe raftul unor magazine, trece prin procedura de omologare. Aceasta omologare inseamna incadrarea in norme tehnice stabilite prin Standarde nationale si internationale. Din motive comerciale, uneori pe cutia aparatelor se trec valori ce depasesc valoarea agreata a puterii. Aceasta putere agreata se refera la puterea purtatoarei, fara modulatie (power carrier). In unele specificatii, din motive comerciale, se specifica puterea de varf in cazul modului de lucru in AM, ce poate deveni 10-12W in varfurile de modulatie. Puterea astfel specificata, ca valoare, "arata mai bine" si cumparatorul neavizat opteaza pentru acel produs, care de fapt are o putere de 4W in purtatoare. Au aparut dealeri de statii, care comercializeaza statii cu "putere marita" in service-ul propriu. Interventii pentru marirea puterii facute pe cont propriu scoate din garantie produsul in mod automat. Referitor la putere, exista un ping-pong intre legislatie si situatia reala pe teren, dar asta nu numai la noi....Cum in toate Europa folosirea benzilor superioare ( LOW si HI sau A, B, C, D, E, F, G, H, I) sunt prohibite, deasemenea modul de lucru in USB nu este agreat, totusi exista intr-o veselie, un trafic radio de DX in aceste benzi, in USB, cu puteri mult peste 4w... Fabricantii mai recurg la unele "manevre", ce pot sa induca in eroare pe cumparatorul neavizat. Statii mari, cu puteri mult peste limita agreata de legislatia CB, cu moduri de lucru AM, FM si USB sunt puse in vanzare, ca statii pentru radioamator, pentru banda de 10m. In cutia aparatului, pe langa documentele statiei, mai exista si o avertizare, ca folosirea acestuia necesita o licenta de radioamator...Aceste statii pe urma sunt modificate, "deschise", chiar in service-ul dealerului, pentru a lucra si in banda CB. Utilizatorul neavizat, posesorul a unei astfel de statie tunningata, poate avea surpriza neplacuta, ca statia sa fi gaurita (distrusa) de organele competente de control la prima iesire din tara (Germania, Austria).... La acest capitol ar fi de dorit o informare corecta din partea vanzatorului, dupa care, fiecare persoana sa-si asume personal responsabilitatiile, ce decurg din nerespectarea legislatiei, cu privire la utilizarea statiilor CB neconforme legislatiei nationale si/sau Europene.

Un parametru important, la care trebuie sa ne uitam la alegerea unei statii, este sensibilitatea receptorului. Sensibilitatea este definita in specificatii la un raport semnal/zgomot (S/Z) dat pentru fiecare mod de lucru (AM, FM, USB). Daca acest raport nu este dat in Specificatii, valoarea data a sensibilitatii nu ne spune nimic. Acest raport este definitoriu, deoarece in Specificatie, poate sa apara o valoare a sensibilitatii data in microvolti la un raport S/Z de 20dB, iar pentru o alta statie data la un raport S/Z de 10dB. Cand facem comparatii de sensibilitate, in microvolti intre doua statii, este de preferat sa avem raportul S/Z identic la ambele statii. In situatia, cand ambele statii au aceasi valoare a sensibilitatii in microvolti de ex. 0,5 microvolt, dar la prima statie, raprortul S/Z dat este 10dB, iar la a doua statie raportul dat este de 15dB, a doua statie este net superioara fata de prima la capitolul de sensibilitate. In practica sensibilitatea unei statii este definita de calitatea elementelor active din etajul de intrare (tranzistor sau FET). Aceste elemente, daca sunt de zgomot redus, special construite pentru etajele de intrare, asigura receptorului din statie, o sensibilitate sporita.
REMARCA: pentru utilizatori care efectueaza curse externe, se recomanda achizitionarea unor statii conform Normelor UE. Se vor consulta Specificatiile la mai multe statii si se alege modelul cu sensibilitate mai buna.

13. Locul de instalare: in functie de locul disponibil pe bord, putem opta pentru o statie mai mare sau mai mica. Nu totdeauna gabaritul mare insemna si statia mai puternica. Daca statia se incastreaza in bord este de preferat o statie cu difuzorul montat pe panoul frontal si nu dedesubt. In astfel de cazuri, daca optam pentru o statie cu difuzorul montat pe capacul statiei se mai achizitioneaza si un difuzor suplimentar ce se monteaza frontal. Exista statii cu sistemul de montare in locasul pentru aparatul radio. Daca dorim, ca statia sa fie incastrata perfect in bordul masinii, se va prefera o astfel de montura.
REMARCA: In functie de locul disponibil, se va alege modelul potrivit.

14. Electroalimentarea: Marea majoritate a statiilor CB pentru alimentare necesita o tensiune de +12V. Au aparut unele statii CB cu convertor de tensiune incorporat 24/12V. Aceste statii pot fi conectate direct si la 24V, tensiune prezenta la camioane, fara sa mai fie necesara cumpararea unui convertor de tensiune de 24/12V. In cazul cand se opteaza pentru o statie cu putere mare sa nu uitam, ca o astfel de statie cere un curent la emisie de 10-20A sau chiar mai mult, in functie de putere. In astfel de situatii se recomanda achizitionarea unui convertor de tensiune cu o rezerva mare de curent (40A). Folosirea in timp indelungat a unei statii cu putere mare in timpul cand motorul nu este pornit, ne poate lasa fara tensiune in baterii, consumul de curent pe emisie fiind mare.

Se vor evita cu desavarsire cumpararea convertoarelor de tensiune cu prize de bricheta de bord incorporate. La aceste modele reducerea tensiunii de la 24V la 12V se face pe ramura de minus. In momentul cand se cupleaza antenna la statie, prin masa antenei se pune in scurtcircuit elementul regulator din convertor si statia va primii +24V. Rezultatul imediat va fi, distrugerea statiei si a convertorului. Astfel de convertoare se preteaza pentru alimentarea unui detector de radar, CD player, etc, care nu au punct comun cu caroseria masinii.
REMARCA: o statie CB cu putere standard de 4W nu prezinta un consum mare pentru instalatia electrica a masinii. Pentru camioane se pot prefera modele de statii, ce functioneaa direct de la +24V. Daca se foloseste si un amplificator, instalatia electrica (convertorul de 24/12V) trebuie sa fie capabila sa furnizeze curentul necesar pentru functionare cu o rezerva de cca.30-40% mai mult.

15. Fiabilitatea: Prin fiabilitate intelegem proprietatea produsului de a functiona in parametrii standard, cat mai mult timp, fara a se defecta. Producatorii de statii asigura o perioada de garantie de la 1-3ani. Bineinteles garantia nu acopera in nici un caz defectele provocate de o utilizare necorespunzatoara. Producatorul, care iti ofera o garantie de 3 ani, "stie ceva". Tehnologia de fabricatie, calitatea componentelor ii asigura, ca aceasta garantie sa fie asigurata ca termen, pentru produsul lui. Dar...calitatea se reflecta si in pret.
REMARCA: sa alegem produsul, pentru care se asigura o perioada de garantie mai mare. "dai un ban, dar stai in fata"...

16. Producatorul: "made in China", "made in Taiwan", "made in Philipine", iar produsul este de o firma din Franta, Danemarca sau Germania, etc. Marii producatori de bunuri de consum, pentru realizarea (montarea) statiilor, isi cauta forta de munca ieftina in diferite zone. Dar, sa nu uitam in locurile de montare au fost transferate pe linga componente si tehnologia de fabricatie si controlul de calitate. Nu se (vor) mai gasi produse "pure", fabricate in tarile de baza. Parametrizarea finala a produselor de obicei se face la sediile din tarile de baza. (de ex. Pentru President in Franta la Balaruc).
REMARCA: unde este fabricat produsul? Daca are parametrii ce te satisfac, nu trebuie sa fie un criteriu de selectie eliminatoriu.

17. Pretul: calitatea, fiabilitatea, garantia prelungita, se plateste! O statie mai scumpa va functiona mult si bine si dupa montare nu te vei mai intilni cu tehnicianul electronist, eventual la o cafea.... Iar o statie mai ieftina, cu o garantie de un an, poate te va purta periodic la meserias, si in scurt timp diferenta de bani, ce ai economisit la cumparare, va intra in buzunarul lui.
REMARCA: Depinde de banii disponibili.

18. Bafta la cumparare! Inainte sa scoateti banii, stabiliti-va la o categorie de statii, care au preturi sensibil egale si care se incadreaza in bugetul alocat. Treceti la studierea - selectarea Specificatiilor la mai multe modele, tinind cont si de cele prezentate mai sus. Informati-va si de la CB-isti mai vechi cu experienta, asupra comportarii in utilizare a modelului preferat. Cititi cu atentie manualul de utilizare, asfel veti putea beneficia de toate facilitatile oferite in timpul utilizarii.

    Alex Farkas YO5AMF

Articol aparut la 16-11-2009


Si daca sunteti interesati de Montarea, reglarea si service-ul statiilor CB, articol tot de acelai autor uitati aici: http://www.radioamat...view.php?id=281

Edited by DORA-C, 05 March 2010 - 23:45.


#3
mihai!

mihai!

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,800
  • Înscris: 15.04.2006

 Iuliutz, on 5th March 2010, 23:18, said:

 Daca atasati o antena exterioara, calibrata corespunzator, veti putea emite si receptiona in medie intre 5- 15 KM 

 Super topic. :thumbup: Aveam o caruta de intrebari de nestiutor. Intreb cateva iar cu restul daca nu ma lamuresc pe parcurs revin.

  1.Daca te intereseaza strict amplasarea radarelor,cum procedezi ? Intrebi prin statie din 5 in 5 km ? La viteza de 120-130km/h ajungi sa intrebi la cateva minute.Este incomod.                                                                                                                                                                                    

2.Antenele sunt si "rabatabile" ,se pot strange sa ajunga la 30-40cm cand nu o folosesti ,pentru a putea sa o bagi in porbagaj?                                     

3. Mi-a placut Alan42 Midland pentru ca este mica si manevrabila. Ce dezavantaje are fata de o statie mobila? Poate taia zgomotul de fond?                  

4.Nu ar fi eficienta daca ar fi legata mufa cumva la antena existenta a masinii? 

5.Trebuie sa treci periodic pe la electronist pentru reglarea statiei?

Edited by mihai!, 06 March 2010 - 00:59.


#4
Iuliutz

Iuliutz

    Hairmaster

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,405
  • Înscris: 27.01.2005

 mihai!, on 6th March 2010, 00:53, said:

 Super topic. :thumbup: Aveam o caruta de intrebari de nestiutor. Intreb cateva iar cu restul daca nu ma lamuresc pe parcurs revin.

  1.Daca te intereseaza strict amplasarea radarelor,cum procedezi ? Intrebi prin statie din 5 in 5 km ? La viteza de 120-130km/h ajungi sa intrebi la cateva minute.Este incomod.                                                                                                                                                                                    

2.Antenele sunt si "rabatabile" ,se pot strange sa ajunga la 30-40cm cand nu o folosesti ,pentru a putea sa o bagi in porbagaj?                                     

3. Mi-a placut Alan42 Midland pentru ca este mica si manevrabila. Ce dezavantaje are fata de o statie mobila? Poate taia zgomotul de fond?                  

4.Nu ar fi eficienta daca ar fi legata mufa cumva la antena existenta a masinii? 

5.Trebuie sa treci periodic pe la electronist pentru reglarea statiei?

1. Nu trebuie intrebat. De obicei Tiristii iti zic echipajele pe un traseu pe care au trecut ei recent. De exemplu daca vreau sa ajung la Cluj din Alba Iulia, intreb la plecare odata si mi se zic toate echipajale. Pe urma raman pe receptie doar, nu trebuie sa mai intreb si daca se modifica ceva, ei anunta neintrebati. La fel anunt si eu, cand trec pe langa un echipaj, sau daca sunt intrebat direct.

2. Rabatabile sunt, in sensul ca sunt prinse cu o piulita fluture si se rabateaza in jos. Sunt antene flexibile, gen ML145 care suporta o indoire fara a se deforma de la forma initiala dupa ce sunt scoase din portbagaj

3. Dezavantajele ar fi ca se incalzeste un pic, lipsa unor functii pe care le au alte statii, Modulatie mai slaba putin decat la alte modele mobile care costa la fel

4. Nu. Anenele sunt fiecare facute sa lucreze pentru anumite frecvente. Poti incerca sa legi, insa doar pentru o receptie, emisie in nici un caz sa nu faci, daca tii la banii pe care iii dai pe statie. Nici receptia nu o sa exceleze cu antena originala...... Poti folosi o antena Sirio Taifun, care se monteaza in locul antenei originale a masinii, asta daca tii la aspect si nu vrei performante cat de cat...
5.Statia nu trebuie reglata, doar daca prezinta anumite deficiente in ceea ce priveste modulatia. Antena trebuie calibrata pentru fiecare masina in parte (daca ai mai multe masini pe care sa o folosesti)

6. era sa iti sterg topicul, ca am crezut ca s-a postat de  2 ori din cauza avatarului.....

#5
buzasparta

buzasparta

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 742
  • Înscris: 11.07.2007
IliutZ e bine sa intrebi mai des de radare sau alte pericole de pe drum pentru ca la ultimul drum de Bucuresti avut joi am avut surpriza sa primesc informatii despre un radar ca ar fi intr-o localitate cand el deja era in alta si se misca spre alta locatie.
Legat de butonul LOC/DX se simte diferenta intre cele doua pozitii.

#6
Iuliutz

Iuliutz

    Hairmaster

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,405
  • Înscris: 27.01.2005
cineva a avertizat de un radar intr-o locatie si un coleg i-a raspuns ca nu mai sunt acolo, ca tocmai si-a luat amenda de la ei in alta parte.
Cazuri exista.
In Alba asta se practica. Prind 2-3 si se muta, pana nu afla soferii de ei

aici e vina celor care au trecut pe langa ei si nu au aununtat.
Eu daca vad un radar, sau un echipaj neanuntat, anunt eu

#7
ThunderRa

ThunderRa

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,241
  • Înscris: 02.05.2006
In Piatra, am vazut un politist care a comandat 6 statii si 6 antene. Nu pot sa nu ma gandesc ca le lua ca sa le monteze pe masinile lor si sa ne induca in eroare... Ma gandesc deja sa achizitionez un scanner sa prind o anumita frecventa...

#8
Iuliutz

Iuliutz

    Hairmaster

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,405
  • Înscris: 27.01.2005
trec toti pe Tetra, asa ca nu te mai gandi

#9
ThunderRa

ThunderRa

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,241
  • Înscris: 02.05.2006
De cand?

#10
Iuliutz

Iuliutz

    Hairmaster

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,405
  • Înscris: 27.01.2005
procesul s-a inceput deja. Nu stiu sigur, dar din ce am auzit pe loganurile noi, cu radar, au Tetra

#11
Night Elf

Night Elf

    El Comandante

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,883
  • Înscris: 22.03.2005
Ce e Tetra? :)

#12
calinkgb

calinkgb

    "United Gashka" mobile team

  • Grup: Moderators
  • Posts: 75,844
  • Înscris: 15.08.2008
Arunca un ochi aici.   :)

#13
buzasparta

buzasparta

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 742
  • Înscris: 11.07.2007
nu e vorba ca trec ei pe tetra e vorba ca dezinformeaza.dar oare au voie sa le monteze pe masina de serviciu?eu cred ca nu.

#14
calinkgb

calinkgb

    "United Gashka" mobile team

  • Grup: Moderators
  • Posts: 75,844
  • Înscris: 15.08.2008
Si cine crezi ca-i intreaba?
Ei au acoperire, vegheaza la buna desfasurare a traficului, aud daca se petrec accidente, blocaje, etc.
Motive pot fabrica foarte usor.
Dar pe de alta parte e si o parte buna, ca isi aud ce li se dedica de catre colegi....

#15
buzasparta

buzasparta

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 742
  • Înscris: 11.07.2007
chiar crezi ca nu stiu ce le dedica alti colegi de trafic? nu cred ca mai au nevoie de confirmare.ei acum daca vor avea asa ceva in masina ori dezinformeaza ori blocheaza canalul in zona lor lasand emisia apasata.

#16
mcm

mcm

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 353
  • Înscris: 03.05.2004
stie cineva ce canale folosesc camionagii straini ?
Macar in A si D pot sa intreb in germana de una-alta....
Turcii ar trebui sa stie si ei germana ...

 buzasparta, on 7th March 2010, 21:18, said:

chiar crezi ca nu stiu ce le dedica alti colegi de trafic? nu cred ca mai au nevoie de confirmare.ei acum daca vor avea asa ceva in masina ori dezinformeaza ori blocheaza canalul in zona lor lasand emisia apasata.

so what ? oricum noi aflam informatiile cu 10-15 km de ei ... Nu cred ca miltienii inteligenti nu ne citesc. Insa aia sunt ca si noi. Nu capete de creta idioate... ca si subalternii lor, dornici de avansari.

#17
buzasparta

buzasparta

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 742
  • Înscris: 11.07.2007
Cei mai multi camionagii turci stiau rusa si germana.Asta am constatat prin 96-97 cand mai faceam autostopul de la Bucuresti la Galati.

#18
calinkgb

calinkgb

    "United Gashka" mobile team

  • Grup: Moderators
  • Posts: 75,844
  • Înscris: 15.08.2008

 buzasparta, on 7th March 2010, 21:18, said:

chiar crezi ca nu stiu ce le dedica alti colegi de trafic? nu cred ca mai au nevoie de confirmare.ei acum daca vor avea asa ceva in masina ori dezinformeaza ori blocheaza canalul in zona lor lasand emisia apasata.

La faza cu dezinformatul, am mai spus-o si o repet. Contactul vizual primeaza. Intrebi strict masina care vine din sens opus - "Colegu' cu Scania,averm ceva pana la X?". Chiar daca militia te aude si iti raspunde aiurea, crezi ca, virgula, colegul nu o sa corecteze?. De asemenea, daca fiecare coleg trece pe langa un echipaj si il anunta, dezinformarile nu-si vor atinge scopul.
Ideea generala, e ca, oricat nu ne-ar place noua, nu li se poate interzice sa-si puna statii CB pe masini.......

Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate