Prima Casa - intrebari frecvente
Last Updated: Jun 14 2017 17:39, Started by
RealThing
, Jun 14 2017 17:39
·
0
#1
Posted 14 June 2017 - 17:39
Avand in vedere ca se repeta pe topicurile dedicate o serie de intrebari cu privire la Programul Prima Casa, acestea impreuna cu raspunsul aferent vor fi postate aici. Se va face update ori de cate ori este necesar, cu ajutorul celor de la FNGCIMM, carora le multumesc. Aveti atasat la acest topic si versiunea .pdf a intrebarilor.
1. Care este regula dupa care se iau in analiza dosarele Prima Casa? Dosarele Prima Casa se iau in analiza in functie de data trimiterii dosarului de la banca la FNGCIMM, acordandu-se atentie si datei de expirare a antecontractelor de vanzare-cumparare. Trebuie subliniat ca numarul solicitarii este generat automat in momentul in care aceasta este incarcata in aplicatia programului de catre Banca (prima salvare), iar acesta NU are absolut nicio legatura cu ordinea in care sunt ele procesate si nici cu momentul trimiterii de la banca. 2. De ce mi s-a invalidat dosarul ? Cele mai frecvente motive de invalidare sunt : lipsa documente obligatorii, documente expirate sau ilizibile, informatii completate gresit in aplicatie etc. Pentru a afla motivele exacte in cazul dumneavoastra, va rugam sa luati legatura cu consilierul bancar, deoarece invalidarile sunt intodeauna insotite de comentariile analistilor FNGCIMM, in vederea operarii corectiilor solicitate. 3. Ce presupune analiza unui dosar? Analiza dosarului in vederea acordarii garantiei presupune verificarea acestuia de mai multe directii / departamente (analiza, juridic, economic) si de aceea, stadiul sau poate ramane neschimbat in aplicatia de pe site mai mult timp. In situatia in care dosarul este invalidat de unul dintre departamentele implicate in analiza, acesta este returnat la banca insotit de un comentariu in care sunt specificate corectiile/ completarile ce trebuie aduse dosarului. Dupa completarea dosarului, banca retrimite dosarul catre Fond prin intermediul aplicatiei si se va relua procesul de analiza. In aceste cazuri, durata de timp necesara aprobarii finale, precum si intreg fluxul de aprobare al celorlalte dosare se extind, deoarece analiza dosarului este reluata integral de catre toate departamentele implicate. Este foarte important ca dosarele sa fie trimise complet si corect intocmite, pentru a evita retrimiterea la banca si apoi reluarea analizei. 4. Dupa completarea dosarului de catre banca, acesta se reintoarce in aplicatie sub un alt numar de solicitare? Nu, dosarul pastreaza acelasi numar de solicitare, insa analiza se reia integral. Astfel, durata aprobarii dosarului dvs. depinde foarte mult de cat de bine este intocmit dosarul. 5. Cum pot fi informat cu privire la evolutia dosarului meu? Este posibil sa fiu tinut la curent cu fiecare stadiu de analiza si sa fiu notificat cand se aproba? FNGCIMM a pus la dispozitia beneficiarilor aplicatia “Stare PC” tocmai pentru ca fiecare beneficiar sa poata urmari stadiul propriului dosar. S-au facut si se vor face in continuare eforturi pentru rezolvarea solicitarilor in cel mai scurt timp, insa este imposibil sa transmitem notificari catre fiecare beneficiar de program avand in vedere numarul mare de solicitari de Prima Casa si personalul disponibil. 6. Sunt titularul unui contract de garantare pentru achizitia unei locuinte prin Programul Prima Casa si nu am primit de la FNGCIMM nicio factura pentru plata comisionului. Trebuie sa o primesc? Nu trebuie sa primiti nicio factura de la FNGCIMM. Asa cum se mentioneaza in Contractul de garantare, Fondul are relatie directa cu Finantatorul. 7. Am nevoie de un duplicat al contractului de garantare si al facturii. Cum se poate obtine ? Un duplicat al contractului de garantare si al facturii aferente se elibereaza numai la solicitarea scrisa a bancii si numai in cazul pierderii/ deteriorarii documentului initial. 8. Doresc sa renunt la solicitarea de garantare a creditului. Cum se procedeaza ? Banca dumneavoastra va transmite o cerere de renuntare, insotita de toate exemplarele originale ale contractului de garantare/ promisiunea de garantare in original, copie dupa ordinul de plata a comisionului de gestiune/analiza, care se va inregistra la registratura FNGCIMM. 9. Detin o locuinta achizitionata prin programul Prima Casa, de mai mult de 5 ani, si doresc sa o vand. Imi puteti spune ce trebuie sa fac pentru a o putea vinde ? In aceasta situatie, trebuie sa adresati o cerere bancii finantatoare si Ministerului Finantelor Publice - Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, pentru obtinerea acordului de instrainare. FNGCIMM nu este mandatat de legislatia incidenta programului Prima Casa pentru eliberarea acordurilor de modificare/ instrainare/ inchiriere a unui imobil achizitionat in cadrul Programului. 10. Sunt beneficiarul unui credit Prima Casa si as dori sa vând apartamentul achizitionat, desi nu au trecut 5 ani de la data contractarii creditului, asa cum se specifica in contract. Banca mi-a spus ca s-ar putea vinde, dar numai cu acordul dumneavoastră. Cum sa procedez? FNGCIMM nu este mandatat sa emita acorduri de instrainare. Legislatia incidenta programului Prima Casa, prevede posibilitatea instrainarii imobilului inainte de expirarea interdictiei de 5 ani, in urmatoarele cazuri: - rambursarea integrala, anticipata a creditului sau la termen a creditului, cu acord de radiere emis de FNGCIMM, la solicitarea scrisa a bancii; - preluarea creditului de catre o persoana eligibila in cadrul Programului, - ulterior, la solicitarea scrisa a bancii, FNGCIMM va emite un act aditional; - achizitionarea/ construirea unei noi locuinte in cadrul Programului cu acordul de instrainare al Ministerului Finantelor Publice si al bancii finantatoare. In situatia rambursarii integrale sau a preluarii creditului, trebuie sa va adresati bancii finantatoare, pentru a intreprinde demersurile de radiere a ipotecii si a interdictiilor inscrise asupra imobilului sau pentru a intreprinde demersurile de preluare a creditului de catre persoana fizica eligibila in cadrul Programului. In cazul preluarii contractului de finantare, banca isi da acordul, atat in nume propriu, cat si in numele statului roman pentru preluarea finantarii si a dreptului de proprietate. Vanzarea imobilului inainte de implinirea termenului de 5 ani in vederea achizionarii / construirii unei noi locuinte in cadrul Programului este conditionata de obtinerea acordului MFP si al bancii finantatoare. In aceasta situatie, este necesar sa va adresati direct bancii finantatoare si Ministerului Finantelor Publice - Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, pentru obtinerea acordului de instrainare. 11. Doresc sa deschid un sediu de firma in casa achizitionata prin programul Prima Casa. Cum trebuie sa procedez pentru a obtine un acord ? Acordul se obtine direct de la Ministerul Finantelor Publice - Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, numai dupa ce finantatorul a emis acordul sau pentru aceeasi solicitare. FNGCIMM nu este mandatat de legislatia incidenta programului Prima Casa pentru eliberarea acordurilor de modificare/ instrainare/ inchiriere a unui imobil achizitionat in cadrul Programului. 12. Sunt proprietarul unui apartament achiziționat prin programul Prima Casa, pe care vreau sa îl închiriez. Cum pot proceda ? Pentru inchirierea unui imobil achiziționat prin programul Prima Casa trebuie sa obtineti in primul rand acordul bancii finantatoare. Ulterior veti solicita in scris acordul Ministerul Finantelor Publice – Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, la care veti atasa acordul bancii. Aceste doua acorduri va vor fi solicitate atunci cand veti inregistra contractul de inchiriere la administratia financiara de care apartineti. FNGCIMM nu este mandatat prin legislatia incidenta programului Prima Casa, pentru eliberarea acordurilor de modificare / instrainare/ inchiriere a unui imobil achizitionat in cadrul Programului. 13. Am achizitionat un apartament prin Programul Prima Casa si ni se solicita un acord, atat din partea bancii cat si din partea FNGCIMM, pentru drept de servitute aerian si subteran, cu titlul gratuit, pentru lucrarile electrice. Cum trebuie sa procedam ? In aceasta situatie, trebuie sa va adresati direct Ministerului Finantelor Publice – Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica. Potrivit prevederilor art.1, alin.7^5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.60/2009, modificata si completata prin OUG nr.33/2011, “Prin excepție de la prevederile alin. (7), (7^1) și (7^2), prevederile legislației în domeniul gazelor naturale și în domeniul energiei electrice, referitoare la constituirea și exercitarea drepturilor de uz și servitute, precum și a oricăror alte servituți de interes public, se aplică în mod corespunzător.” 14. Am nevoie de un acord cu privire la modificarea de compartimentare a unui apartament achizitionat prin programul Prima Casa. Cum il pot obtine? In aceasta situatie, trebuie sa va adresati direct catre Ministerul Finantelor Publice- Directia Generala de Trezorerie si datorie publica. FNGCIMM nu este mandatat de legislatia incidenta programului Prima Casa pentru eliberarea acordurilor de modificare/ instrainare/ inchiriere a unui imobil achizitionat in cadrul Programului. 15. Pot refinanta un credit in cadrul Programului Prima Casa? Legislatia incidenta Programului Prima Casa nu prevede posibilitatea refinantarii unui credit acordat cu garantia statului 16. Am rambursat integral creditul garantat. Cum pot obtine acordul de radiere? In aceasta situatie trebuie sa va adresati bancii finantatoare. Banca finantatoare trebuie sa trimita la FNGCIMM urmatoarele documente: - solicitare de radiere, - extras de cont de credit, - declaratia privind identitatea beneficiarului real, in cazul tranzactiilor mai mari de 15.000 Euro, - copia contractului de garantare, copia extrasului de Carte funciara pentru informare, alte documente (CI pentru beneficiarii casatoriti, divortati, mostenitori etc.), dupa caz. FNGCIMM va emite acordul de radiere, potrivit Hotararii nr. 80/27.02.2017 si il va transmite bancii intr-un singur exemplar original. 17. Cat dureaza eliberarea acordului FNGCIMM de radiere a ipotecii, dupa rambursarea integrala, anticipata a creditului? Legislatia aplicabila Programului nu stabileste un termen limita pentru eliberarea acordului de radiere a ipotecii si sarcinilor legale din cartea funciara a imobilului – locuinta; in aceste conditii, eliberarea acordului se face cu respectarea termenului legal pentru solutionarea petitiilor, respectiv acela de 30 de zile de la data inregistrarii solicitarii de eliberare a acordului. 18. Acordul FNGCIMM de radiere pe care il detin este incomplet. Cum pot obtine un acord corect? Sesizati aceasta problema bancii finantatoare care va solicita FNGCIMM emiterea unui nou acord sau incheierea unui addendum la acordul initial, dupa caz. Pentru eliberarea unui nou acord este necesar ca banca finantatoare sa ne returneze acordul initial in original. 19. Doresc să știu dacă în cazul în care nu reușesc să plătesc ratele pentru Prima Casa, iar plata garanției este efectuata de MFP în contul finanțatorului, în cazul în care sunt executat silit de către ANAF pentru recuperare debit, sunt obligat la plata majorărilor și penalităților de întârziere sau plătesc efectiv valoarea contractului? Potrivit cap. Obligatiile partilor, din contractul de garantare semnat cu banca si FNGCIMM, beneficiarul se obliga: - sa restituie Statului Roman prin MFP, suma achitata in contul garantiei acordate prin contractul de garantare ; - sa plateasca taxe accesorii la suma achitata in contul garantiei de catre Statul Roman, egale cu cele prevazute de Codul de procedura fiscala pentru neplata obligatiilor fiscale. 20. Eu si viitoarea mea sotie dorim sa facem o conventie matrimoniala, astfel incat sa fim amandoi proprietari ai apartamentului pe care tocmai l-am cumparat recent prin Prima Casa. Cum ar trebui sa procedam? In aceasta situatie va veti adresa bancii finantatoare, care dupa analizarea si aprobarea solicitarii dvs. va transmite letric la FNGCIMM o solicitare de modificare a contractului de garantare, in care va preciza calitatea de beneficiar sau garant a partenerei dvs., dupa caz ( a se vedea definitiile din legislatia Prima Casa mentionate mai jos) insotita de documente justificative (contractul de garantare, documentul de aprobare al bancii, actul aditional la contractul de credit, copia CI conf. cu originalul, certificatul de casatorie, declaratia pe propria raspundere, dupa caz, conventia matrimoniala etc.) Fondul va analiza solicitarea de modificare a bancii si va emite un act aditional la contractul de garantare care va fi transmis bancii pentru semnare de catre toate partile contractante. Extras din ORDINUL MFP Nr. 2225/994 din 6 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare: ANEXA 5 la anexa nr. 6 CONTRACT DE GARANTARE pentru achiziția unei locuințe sau a unei noi locuințe, după caz : “……………………………………. e) beneficiar - persoana fizică ce îndeplinește criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 1 alin. (2) sau art. 1 alin. (10^4), după caz, din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările și completările ulterioare, precum și condițiile din normele de creditare ale Finanțatorului, care solicită și primește finanțare din partea acestuia în cadrul Programului, garantată în proporție de 50% de FNGCIMM, în numele și în contul statului; f) garant - persoană fizică, soț/soție al/a beneficiarului, parte semnatară a contractului de garantare, care are calitatea de co/proprietar al locuinței sau noii locuințe achiziționate în cadrul Programului și își asumă toate obligațiile și beneficiază de aceleași drepturi ca și beneficiarul;” Intrebari frecvente legate de Programul Prima Casa 11.05.pdf 369.96K 41 downloads |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users