Compresor/Motor de frigider
Last Updated: May 27 2015 21:14, Started by
rz535
, Jul 06 2013 16:59
·
0
#1
Posted 06 July 2013 - 16:59
Buna ziua, aveam un frigider vechi nefunctional, nici eu nu stiam de ce nu mai mergea si mi s-a pus pata pe el. Poate era releul de pornire vinovat dar am facut eu niste legaturi pe acolo si l-am lasat in priza pana cand a inceput sa bazaie din ce in de mai tare pana cand s-a luat curentul, mai exact a sarit siguranta automata. Abia atunci mi-am dat seama ca l-am legat aiurea si am ars motorul. Pentru ca nu mai aveam ce face, m-am apucat de desfacut ca la desmembrari. Am taiat cu bomfaierul toate tevile ca sa scot motorul, ca ma ardea curiozitatea cum arata pe dinauntru. Am observat ca printr-o teava curge un fel de ulei asa ca l-am lasat sa curga intr-un borcanel. Apoi am luat flexul si am taiat capacul motorului. Statea pe 3 arcuri. Am scos motorul propriuzis si m-am holbat la el...bobinele erau arse asa ca le-am taiat si le-am scos, c-am zis ca nu mai e nevoie de ele. Mai am pe-acasa niste bobine de la niste motoare pe carbuni si mai am un balast care limita puterea tubului fluorescent la 40W si alte cateva bobine de la un monitor CRT(cu tub). Intrebarea mea este cum as putea sa bobinez statorul? Rotorul nu avea bobina,nici perii colectoare si nici magneti. Din ce-am mai citit pe net ar fi vorba de squirrel cage rotor motor sau motor cu rotorul in scurtcircuit, dar nicaieri nu da informatii mai detailate despre principiul de functionare asa ca va rog sa-mi spuneti cum functioneaza acest motor si cum as putea sa-l bobinez. Va multumesc anticipat.
|
#2
Posted 06 July 2013 - 17:09
nici ca hobby-hobby nu se merita..Dar daca tineai neaparat sa-l recuperezi, trebuia sa numeri cate spire a avut intr-o bobina, sa masori diametrul sarmei, sa faci un sablon cu dimensiunea bobinei pe care ai scos-o, sa fii atent la sensul de bobinare si felul in care erau legate bobinele, dupa care te apucai de bobinat, introdus bobinele in canalele statorului, refacute legaturile, bagat la impregnat in sherlack si gataaaaa, in probe. Daca n-ai facut nimic altceva decat sa tai sarma si s-o arunci, poti arunca si restul cu inima impacata. Nu cred ca vei gasi datele pentru bobinare niciunde. Dar, mai stiu eu?
|
#3
Posted 06 July 2013 - 17:29
Nu te intreb ce vrei sa faci cu el ...
Fiind un motor capsulat clar nu se rebobineaza - se schimba Daca doresti sa faci mai multe experimente cauta un atelier de reparatii frigidere si mergi cu o roaba . Vezi ca uleiul din motor pateaza in asa hal incit numai foarfeca mai scoate pata . Motorul e ceva mai ciudat , nu ai ce aplicatii sa faci cu el , functioneaza numai intr-o anumita pozitie, in baie de ulei - ne fiind aplicatii pentru el nu exista nici detalii, este un motor capsulat dedicat . |
#4
Posted 06 July 2013 - 17:31
Eu am un compresor facut de mine cu butelie de 24 l confectionat din motor de frigider. La ce debit uzual de aer am eu nevoie este perfect. nu am zgomot, nu stiu cand porneste sau se opreste, stiu doar ca am 8 bar permanent in butelie.
|
#5
Posted 06 July 2013 - 17:33
Ok, daca practic nu va mai merge atunci sa rezolv teoretic, adica vreau sa stiu cum functioneaza un astfel de motor pentru ca am mai intalnit motoare de tipul asta la foehn si la ventilatoarele de geam.
|
#6
Posted 06 July 2013 - 17:39
Practic, este un motor asincron cu bobina ajutatoare pentru pornire. Este scufundat in baie de ulei pentru racire, schimb termic. Are 3 borne, pe doua din acestea se alimenteaza permanent bobinajul motorului (comandat de termostat) , iar pe cealalta bobina se face initializarea, respectiv pornirea motorului. Avand in vedere ca este un motor presurizat, curentii de pornire sunt relativ mari pentru 1-2 secunde apoi revine la regimul economic de functionare.
Edited by keta, 06 July 2013 - 17:40. |
#7
Posted 06 July 2013 - 18:59
rz535, on 06 iulie 2013 - 17:33, said:
Ok, daca practic nu va mai merge atunci sa rezolv teoretic, adica vreau sa stiu cum functioneaza un astfel de motor pentru ca am mai intalnit motoare de tipul asta la foehn si la ventilatoarele de geam. Nu sint acelasi tip de motoare, unul este motor asincron cu spira in scurt la ventilatoare si motor asincron cu bobina auxiliara de pornire la motorul tau. Cauta o carte de masini electrice si actionari. Un compresor bun gasesti la fier vechi, cele din care curge ulei limpede sint bune. Poate garesti unul trifazat sau de putere mai mare. Edited by barbu78, 06 July 2013 - 19:00. |
#8
Posted 06 July 2013 - 19:10
Multumesc tuturor pentru raspunsuri. Daca as face 2 bobine la un unghi de 180 grade si l-as baga in priza si as trage la sfoara, ar porni? Zic asta pentru ca intai vreau sa-l vad ca merge, apoi ma ocup de infasurarea auxiliara.
|
#9
Posted 06 July 2013 - 19:22
Se pare ca nu ai inteles prea bine .... Uita din start cu partea de rebobinare. Poti gasi motoare de frigider in stare buna la orice , centru de colectare fier vechi. Te costa doua , trei beri si ai motor bun. Mai cauta.
|
#10
Posted 06 July 2013 - 19:42
Ar merge cu doua bobine defazate la180 de grade dar trebuie sa ii pui si o bujie
|
|
#11
Posted 06 July 2013 - 21:03
Am inteles ca trebuie sa renunt la bobinare dar sa zicem ca sunt mai incapatanat si vreau sa mearga facut de mana mea. M-ar ajuta mai mult o schema cu polaritatile sau sensurile infasurarilor. Nu am inteles unde trebuie legata bujia.
|
#12
Posted 06 July 2013 - 21:57
keta, on 06 iulie 2013 - 17:31, said:
Eu am un compresor facut de mine cu butelie de 24 l confectionat din motor de frigider. La ce debit uzual de aer am eu nevoie este perfect. nu am zgomot, nu stiu cand porneste sau se opreste, stiu doar ca am 8 bar permanent in butelie. 24 LITRI? ba, tu ne ai de fraieri? compresorul de la frigider 24 litri la 8 bari ar pompa 12 ore |
#13
Posted 06 July 2013 - 23:14
Cu cit crezi ca este mai mare un compresor auto portabil la 12V ? Cei ce folosesc asemenea compresoare stau cam 48 ore sa umfle rotile.
|
#14
Posted 06 July 2013 - 23:28
gondurasul, on 06 iulie 2013 - 21:57, said: 24 LITRI? ba, tu ne ai de fraieri? compresorul de la frigider 24 litri la 8 bari ar pompa 12 ore Eu sunt alt "fraier" cu un compresor de frigider legat la o butelie de 50 de litri, care îmi reuşeşte cam 1 bar pe minut. E drept că e un motor Danfoss de 15 cc. 8 bari face în mai puţin de 10 minute, de la butelie goală. Am avut înainte unul de 9 cc care băga 1 bar cam la 2 minute în 50 litri. |
#15
Posted 07 July 2013 - 07:52
mihaicozac, on 06 iulie 2013 - 23:28, said:
Eu sunt alt "fraier" cu un compresor de frigider legat la o butelie de 50 de litri, care îmi reuşeşte cam 1 bar pe minut. E drept că e un motor Danfoss de 15 cc. 8 bari face în mai puţin de 10 minute, de la butelie goală. Am avut înainte unul de 9 cc care băga 1 bar cam la 2 minute în 50 litri. nu va mai jucati cu improvizatii...macar asigurati-le cu supapa de siguranta reglata sub limita de rezistenta a recipientului...colaborez cu ISCIR si am vazut multe grozavii ...macar ganditi-va la cei din jur, nu au nici o vina Edited by nastratin_hogea, 07 July 2013 - 07:52. |
|
#16
Posted 07 July 2013 - 12:31
A fost înlocuit doar compresorul gălăgios original... restul elementelor de reglaj şi siguranţă au rămas neatinse. Nu mă joc cu siguranţa proprie.
|
#17
Posted 07 July 2013 - 16:29
mihaicozac, on 07 iulie 2013 - 12:31, said:
A fost înlocuit doar compresorul gălăgios original... restul elementelor de reglaj şi siguranţă au rămas neatinse. Nu mă joc cu siguranţa proprie. compresorul galagios....ce nenorocit...stii tu cat aer baga ''nenorocitu' '' pe secunda si cat refuleaza supapa in caz suprapresiune...ori originalu' o fost proiectat de chinezi mici cu creier si mai mic? |
#18
Posted 07 July 2013 - 17:48
Cred că ştiu... ăsta de frigider are debit de 5 ori ma mic faţă de original, aşa că nu e niciun pericol, supapa de siguranţă poate descărca mult mai mult aer, oricum până acuma n-a fost nevoie de ea.
|
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users