Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Hidrofor defect arunca apa inapoi...

Apa la sticla din sticla

Întrebuințare telefoane vechi...

Dacia Lodgy sau Dacia Docker ?
 Valeriu Nicolae

Exista vreun dezavantaj la constr...

Problema martori semnalizare dire...

Umplere gol tamplarie-glaf
 Produse inapoiate cu zgarieturi

Recomandare laptop cu specificati...

Pareri? Este fiabil?Aer condition...

1 zi/noapte Gura Portitei
 Samsung Galaxy S23 Plus

Recomandare TV Samsung QLED

Cat ar trebui sa ma coste o incar...

UBB camin
 

Cafeneaua nostalgicilor sistemului comunist

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
1021 replies to this topic

#991
djl

djl

    Lustră cu ventilator. Oile au votat cuțitul.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,052
  • Înscris: 13.06.2004
Dar cu accesul la fotocopiator (xerox) cum era?

#992
Sidorin

Sidorin

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,570
  • Înscris: 12.07.2010
@djl, la noi fiind intreprindere militarizată nu era lucru de glumă, eu aveam un pic de „trecere” tot ce se puneam dimineaţa în mapa directorială era de regulă aprobat, la TELEX era un pic mai complicat, mă prinsesem că d-lui director nu-i plac formatele A 4 (consum de hârtie) şi printam la maşina de scris telexuri în format A5, dl director le aproba câteodată scriind pe spatele meu (la propriu), eram incântat că pot să plec acasă la copii!

#993
djl

djl

    Lustră cu ventilator. Oile au votat cuțitul.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,052
  • Înscris: 13.06.2004
Oare o fi adevărate statisticile de aici?   Posted Image  http://www.historia....ermania-federal

Edited by djl, 06 October 2016 - 11:59.


#994
Sidorin

Sidorin

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,570
  • Înscris: 12.07.2010
În mare parte sunt cifre adevărate, djl, eu ma repet acum, România a fost o ţară la nivel de EV MEDIU în anii '50. Nu stiu ce ar fi făcut alţii, probabil mai bine, nu ştiu, dar comunistii au trebuit să industrializeze ţara, să o electrifice si alfabetizeze. La 5 km de orasul meu nu era curent electric în sate, bunica paternă avea o lampă cu petrol care se cobora din tavan cu ajutorul unui lănţişor, nu uit! Mama a invaţat să scrie si să citească cu ajutorul unei „tăbliţe”, nu existau caiete sau era scumpe. În Ardeal era cum era, dar în afara Arcului Carpatic majoritatea orăşelelor nu aveau aproape deloc industrie, aveau gară, moară, tăbăcărie şi mici ateliere. Ştiu câţi au venit la noi, detaşaţi la serviciu la tata, să înveţe chimie atunci când s-au deschis mari combinate chimice în vechiul regat (Bacău, Piatra Neamţ, Borzeşti, Turnu Măgurele, Năvodari, Slobozia, Craiova, Râmnicu Vâlcea, etc.). Revenind la discuţia despre relaţia cu RFG la noi la combinat au fost alocat un miliard de lei valută în 1975 pentru achiziţia de utilaje pentru Amoniac III din RFG în dauna sovieticilor, francezilor de la Creusot Loire (a fost luat de la ei un singur turbocompresor, fără turbinele de actionare achiziţionate de la nemţi) şi tuturor furnizorilor din ţările socialiste „prietene”. La IMGB se folosea şi în anii '90 (nu mai ştiu acum) know how-ul dobândit atunci.

#995
djl

djl

    Lustră cu ventilator. Oile au votat cuțitul.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,052
  • Înscris: 13.06.2004
În afara arcului carpatic, situaţia era ceva mai bună în Bucureşti şi Jud. Prahova. În Prahova avuseseră noroc cu petrolul, care crease diverse industrii, şi mai era turismul, viticultura şi alte diverse industrii (stofe la "Dorobanţul" Ploieşti, pneuri la Floreşti-Prahova, ciment la Comarnic, ceva metalurgie la Sinaia, bere şi sticlă la Azuga, hârtie la Buşteni); Prahova era şi unul dintre cele mai electificate judeţe ale României înainte de comunism. Dar în general naşpa... de exemplu în Jud. Olt nu exista nici un sat electrificat înainte de anul 1950.
Nu am fi avut nevoie de comunism ca să ne dezolvtăm, am fi avut nevoie de un regim autoritar care să împingă de la spate (Ion Antonescu a mai încercat chestia asta - dar din păcate a comis alte multe păcate).
Şi nici Bucureştii în limite administrative de dinainte de 1950 nu aveau electricitate în fiecare casă ... prin 1938 cam 60-70% din locuinţe aveau curent electric, restul oamenilor nu aveau bani de introducerea de curent electric în case (care oricum, era folosit în general la iluminat, dacă se mai nimerea vreun fier de călcat, vreun ventilator, vreun aparat de radio - frigiderele fiind ceva foarte rar pe atunci *, dar se vindeau şi "aragaze" electrice).

* sursa informaţiei - o revistă din acele vremuri: http://forum.softped...ost__p__8832379

Edited by djl, 06 October 2016 - 13:33.


#996
shefu_de_combinat

shefu_de_combinat

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 46,022
  • Înscris: 18.01.2007

View Postdjl, on 06 octombrie 2016 - 13:26, said:

am fi avut nevoie de un regim autoritar care să împingă de la spate

Aia intotdeauna. A fost valabil acum 100 de ani, e acum, va fi si peste 100.

Edited by shefu_de_combinat, 06 October 2016 - 15:50.


#997
djl

djl

    Lustră cu ventilator. Oile au votat cuțitul.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,052
  • Înscris: 13.06.2004
O postare de pe facebook mi-a amintit de o istorisire (dacă pot să-i zic aşa): la ţară, în Prahova, unde merg eu în vacanţă (Comuna Proviţa de Sus mai exact, peste dela de Poiana Câmpina şi Breaza) electricitatea a fost introdusă prin 1957-1958, dar se pare că transportul auto de stat a apărut deabea în 1960, fiind realizat cu camioane care aveau cabină (în 1960 şoseaua nu era asfaltată încă); chiar sunt curios să studiez un mers de autobuze (să văd dacă au la B.A.R. aşa ceva) din anii '50 să văd dacă chiar nu exista pe atunci transport în comun auto pe acolo de la I.R.T.A.

#998
Astute

Astute

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,023
  • Înscris: 17.08.2016
Interesant

https://m.youtube.co...h?v=ZBj9g4evokM

#999
e_bulu

e_bulu

    parabulum

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,352
  • Înscris: 29.12.2009

View Postdjl, on 05 octombrie 2016 - 17:57, said:

Dar cu accesul la fotocopiator (xerox) cum era?
Erau aia de la "Xerox" plini de sapunuri si alte "atentii"


Bine, la cat toner aveau pe maini si in haine, sapunul era bine venit.

#1000
djl

djl

    Lustră cu ventilator. Oile au votat cuțitul.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,052
  • Înscris: 13.06.2004
Am o curiozitate: cum de în anii '70 deja începuse să cam dispară critica adusă celor care nu-şi făceau treaba în fabrici şi uzine. În anii '80 nu ţin minte să fi găsit asemenea critici - mai găseai la adresa celor din I.T.B., servicii...
Interesant e că în cartea "Uzinele Reşiţa în anii construcţiei socialiste" apărută în 1963 la Ed. Academiei R.P.R. se spunea că în ultimii ani, din cauza faptului că veneau mullţi muncitori noi fără experienţă în lucru scăzuse productivitatea... nu mai vedeai aşa ceva în anii '80. P.S. Dacă vă spun că am făcut rost de acea carte cu Reşiţa pentru că a oprit o "Dacia" papuc (pick-up) care avea în benă cărţi pentru anticariat şi eu am negociat cu cineva din maşină mă credeţi?

#1001
GingisHan2015

GingisHan2015

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 22,349
  • Înscris: 23.02.2015
Te credem . Cunoastem  boala ta . Eu nu -ti luam bani daca eram cu bena aia . Pasiunea e pasiune .Posted Image

#1002
Sidorin

Sidorin

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,570
  • Înscris: 12.07.2010

View Postdjl, on 07 octombrie 2016 - 02:13, said:

prin 1957-1958, dar se pare că transportul auto de stat a apărut deabea în 1960, fiind realizat cu camioane care aveau cabină (în 1960 şoseaua nu era asfaltată încă); chiar sunt curios să studiez un mers de autobuze (să văd dacă au la B.A.R. aşa ceva) din anii '50 să văd dacă chiar nu exista pe atunci transport în comun auto pe acolo de la I.R.T.A.

Şi la noi era un camion cu cabină care putea să urce „dealul” spre câteva sate. Tot răul spre bine, câteodată, fusesem la o nuntă şi aproape că am renunţat să mai urcăm (eu şi prietena, actuala soţie), pâna la urmă am urcat şi s-a „reuşit” închiderea uşii în spatele nostru, eu şi prietena lateral, lângă mine, beznă totală sus, am simţit dintr-o dată „împingerea” unui dos de fată, m-am lipit de margine si nu am zis nimic, nu o să ştiu niciodată ce a fost în capul acelei fete, poate băuse cam mult la nuntă, m-a „prelucrat” până a coborât în gară, acolo m-am uitat să stiu macar cum arată, era neaşteptat de drăguţă, amintiri, doar cu ăstea rămânem ...

#1003
vyctoras1985

vyctoras1985

    Guru Member

  • Grup: Validating
  • Posts: 11,765
  • Înscris: 01.07.2013
bre djl tu nu stii ca nimic nu se critica la adresa maretelor realizari ale prea iubitului conducator?

#1004
djl

djl

    Lustră cu ventilator. Oile au votat cuțitul.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,052
  • Înscris: 13.06.2004
Nici criticile alea din anii '50-'60 nu erau la adresa măreţului conducător, ci a unora de sub eşalonul 2 care nu-şi făceau datoria.

#1005
djl

djl

    Lustră cu ventilator. Oile au votat cuțitul.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,052
  • Înscris: 13.06.2004
Din Almanah "Femeia" 1972, ceva reclame (scuze de calitatea nu prea super a imaginilor, dar deocamdată singurul scanner funcţional pe care îl am e de acum 18 ani şi e un "Genius").
pg. 336 la I.A.PL. "Someşul" Cluj (-Napoca);
pg. 337 la CICO;
pg. 348 la peşte oceanic congelat
pg. 349 la robotul de bucătărie <<Doina>> (corect ar fi fost robotul <<Doina>> pentru bucătărie, că aşa se poate înţelege că mergea numai la bucătăriile <<Doina>> - chiar aşa, o fi existat mobilă de bucătărie cu denumirea asta?)


[ http://oi65.tinypic.com/34q6wzk.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ http://oi68.tinypic.com/2cy2ngm.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ http://oi67.tinypic.com/n131bd.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


[ http://oi64.tinypic.com/2gws4d4.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Edited by djl, 11 October 2016 - 23:43.


#1006
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,788
  • Înscris: 02.10.2009
Hei Djl, tu gasesti astea prin anticariate si pe net, noi le "gasim" in memorie. Tot ce povestiti voi aici a facut parte din viata noastra.. si privim altfel lucrurile, de ex, fara curiozitate. Le stim, nu mai vrem sa auzim de cele mai multe.

Industrializarea fortata s-a aratat adevarata valoare dup 1980, s-a daramat sandramaua care nu avea fundatie solida.

Ai pomenit de autobuze cu cabina. Erau din acelea si pe transportul in comun, de import sau facute la noi, de ex. marca MTD (Mao Tse Dun Posted Image ), anii 50 pana spre 61-62, copiate de la rusi.
Cea mai veche amintirea a mea in domeniu e o calatorie peste munti cu un autobuz mic, cu cabina, facut pe sasiu de camion GAZ sau PAZ, din acela cu 2 punti motoare, fata-spate. Era pe traseu IRTA, in 1961.

Edited by Rosebud09, 12 October 2016 - 02:16.


#1007
djl

djl

    Lustră cu ventilator. Oile au votat cuțitul.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,052
  • Înscris: 13.06.2004
Mai vroiam să stârnesc amintiri ca să mai discute lumea, că m-am săturat de discuţiile sterile de pe majoritea topicurilor.
După W.W. 2 situaţia transporturilor din România era nasoală, aşa că făceau ce puteau. În anii '80 cred că deja majoritea autobuzelor tip camion cu cabină pt. călători (nu erau multe sau cel puţin nu am văzut eu în anii '80-'90) erau folosite la transportul muncitorilor.
Oare dacă nu ar fi fost acel şoc petrolirer din 1979, ar fi fost aşa de drastice restricţiile în anii '80?  Posted Image
Mao Tze-Dun s-au numit la un moment dat Uzinele "Vulcan" din Bucureşti (anii '50... chiar aşa, să mă uit pe cartea de telefoane din 1960 să văd ce denumire aveau atunci). Cele originale (alea de la I.M.G.B. sunt ceauşiste), fondate de austrieci în 1904 (în 1909 au căpătat denumirea de "Vulcan"). Bine, autobuzele erau doar asamblate acolo. Mai erau poreclite Marţi în drum (că se stricau des şi motorul ăla de "S.R."-101 nu era prea puternic  erau construite pe şasiu de 101 prelungit, nici nu le aveau prea bine cu urcatul dealurilor) după proiectul lor s-au făcut "T.V." 1). Bineînţeles că în buna tradiţie românească nu s-a mai păstrat vreun "M.T.D." sau vreun "T.V." 1   :disgust" ("T.V." 2 s-ar putea să mai existe).
"G.A.Z." erau cele sovietice. De fac şi <<Volga>> (da se mai produc maşini sub denumire asta) sau făceau şi M20 <<Pobeda>> (victorie) ori limuzinele <<Ceiaka>> (vultur de mare). Am avut ocazia să merg cu o <<Volga>> M21 (chiar de 2 ori).

Edited by djl, 12 October 2016 - 02:47.


#1008
bluebyte

bluebyte

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,538
  • Înscris: 30.05.2014

Quote

Industrializarea fortata s-a aratat adevarata valoare dup 1980, s-a daramat sandramaua care nu avea fundatie solida.
Si asta de acu "e mai bune" ?
Tu nu vezi ca au defiintat fabrici si uzine si dupa 25 de ani tot mai stau in picioare, parasite cu geamuri si acoperisuri sparte in care se refugiaza acuma cainii vagabonzi
Azi miine ies aia de la BBC sa faca filmari la din seria, " Paminul fara oameni, dupa 25, 100, 500, 1000, 10000 de ani"

Ia uita aici, vel putin 30 de cladiri und bate numai ploaia si vintul din 1993.
Pe turnul ala cinda pantoful ala era negru, acum e cafeniu :-)

[ https://i.gyazo.com/1a0edad00f30feff582177e960d7df98.png - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Edited by bluebyte, 12 October 2016 - 02:56.


Anunturi

Chirurgia endoscopică a hipofizei Chirurgia endoscopică a hipofizei

"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală.

Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate