Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Am vazut odata un film...

Problema scurgere apa rama termop...

Durata estimata de viata a unei i...

Identificare filet butelie r290
 Sifon pe circuitul frigorific.

Vizibilitate Hard Disk nefolosit ...

Salariu minim european in Romania

verificare specificatii lapgop Asus
 Problema cu o camera Panasonic MD...

Probleme cu reddit

Problema sunet boxa noua

Despre proiectarea drumurilor urb...
 Final Cut Camera

Z6III vs Z8

Foloseste careva CFD-uri si sa ai...

Un calculator ieftin ?!
 

Tratament fonic camera (bass traps)

- - - - -
  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1
TamtamTicaticaPiupiu

TamtamTicaticaPiupiu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,613
  • Înscris: 05.04.2023
A cochetat cineva de aici cu ideea de a-si imbunatati experienta de ascultare folosind panouri de reducere a basilor?

Bine, nu ma refer la investitii majore, costisitoare, pentru a ajunge la un sunet neutru, cu pretentii de studio, ci la ceva mai subtirel, mai accesibil omului de rand pasionat de muzica.

Am citit ca treaba asta se face in mod personalizat, in functie de locatie, nu e o reteta general valabila, tocmai pentru a avea efecte notabile dupa operatiune. Adica iti vine un nene cu ceva microfoane pe care le plaseaza cu cap in diferite locuri din camera si apoi inregistreaza sunete, dupa care analizeaza si scoate un soi de amprenta audio a spatiului respectiv. Acolo unde spectrograma e bulbucata rau in zona de joase, acolo monteaza un astfel de atenuator de basi.

Din ce am inteles eu, colturile sunt cele mai problematice, acolo se aduna bubuiala cel mai pregnant, datorita reflexiei undelor acustice, cat si sumarea lor.
Apoi, directia lunga a camerei de ascultare e predispusa la ecou, deci nu se recomanda pozitionarea boxelor pe acea directie.

Ma gandeam ca daca tot bagam o suma serioasa in jucariile noastre, pai degeaba ai boxe de top daca auditia e perturbata grav de conformatia camerei de 'auditie'.

Ca material am observat ca se foloseste spuma, buretele, dar am vazut si panouri rigide puse in paralel cu peretele, ca sa absoarba si sa impiedice sumarea reflexiilor de bas. Apoi mai e si estetica locului, nu vreau sa arate ca intr-un depozit, vreau sa ma simt confortabil in acea camera.

Vreau sa fac eu personal aceasta nazdravanie, adica sa nu implic prea multe costuri aditionale, sa procur materialul si sa-l si montez :)

#2
vinciun

vinciun

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,735
  • Înscris: 24.10.2015
Ideea e buna. Zici ca vrei sa te lansezi singur? Daca da, iti urez succes insa ai grija sa studiezi suficient in prealabil, ca sa nu arunci bani pe materiale utilizate fara rost si mai strici si aspectul incaperii. Ne tii la curent, e un proiect interesant.

Pentru inceput iti sugerez sa instalezi REW pe pc si sa achizitionezi un microfon Umik1. Asta pentru a masura acustica incaperii. Mai departe e complicata treaba. Avem un specialist pe forum, Jean Luc Picard, poate te intelegi cu el.

#3
TamtamTicaticaPiupiu

TamtamTicaticaPiupiu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,613
  • Înscris: 05.04.2023
Multumesc pentru incurajare si pentru  ponturi.

Generatorul de tonuri si analizorul e gratuit, uraaa! :D Tot ce am nevoie intr-un singur loc.

Ma gandisem eu la un sintetizator digital pentru a genera tonuri sinusoidale (cele mai curate posibil, fara armonici), pe care apoi sa le capturez cu un microfon (am un Sontronics pe care am dat o caruta de bani) si apoi sa compar profilul generat pe domenii de frecventa fata de sursa (fisierul audio salvat din synth) inregistrarii. Dar, in primul rand, am zgomot de fond (in jur de 14 dB (SPL)) si va fi greu de estompat aceasta interferenta. In fine, am tot ce imi trebuie ca software, imi mai trebuie microfon calibrat (cica fiecare microfon calibrat are un fisier ce contine parametrii de calibrare specifici unici doar pentru acel microfon si numai pentru el, culmea preciziei).
Produsul recomandat de tine e 79 de dolari, plus transport, plus tva, plus taxe de import (eventual). Imi aloc putin timp pentru a-mi face curajul necesar sa il cumpar. Cred ca il voi cumpara, dar nu stiu sigur inca. :)

#4
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,861
  • Înscris: 04.10.2014
Soluția cea mai bună, dar cel mai greu de pus în practică, sunt capcanele de bas acordate. Sunt doar anumite frecvențe care creează probleme (rezonanțele încăperii) și vrei să le „domolești” doar pe acelea, nu să omori tot basul din cameră. Din păcate, cel mai adesea se recurge la soluții de absorbție nediscriminată, de bandă largă, care „execută” zone largi din spectrul de frecvențe joase (apoi audiofilii declară că muzica bună nu are nevoie de bași) și sunt și voluminoase și greu de făcut estetic agreabile.

#5
DY2

DY2

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,064
  • Înscris: 13.11.2006

View PostManelistDeSuccesMaxim, on 09 aprilie 2023 - 10:35, said:

In fine, am tot ce imi trebuie ca software, imi mai trebuie microfon calibrat (cica fiecare microfon calibrat are un fisier ce contine parametrii de calibrare specifici unici doar pentru acel microfon si numai pentru el, culmea preciziei).
Fiecare microfon calibrat are chiar 2 fisiere dedicate unice, pe care le descarci cu ajutorul codului de pe cutia microfonului achizitionat, cel putin asa este la Umik 2, @JLP iti poate confirma acest aspect.
[ https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/332007033_911308823240240_6488797975278534948_n.jpg?_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=ojwIpVApgA4AX_P902g&_nc_ht=scontent-fra3-1.xx&oh=00_AfDkbTRe0rDcF8lN1gMSBy8JhEXS_UytXEQ7JmprnxDYwA&oe=6437DDD9 - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Daca tot vrei microfon, cauta si un stativ dedicat microfonului...

Sa ne scrii si ce materiale vei folosi, sunt curios de rezultatul final.

#6
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,861
  • Înscris: 04.10.2014
Da, e o corecție la zero grade (sunet care vine în lungul axei microfonului) și alta la nouăzeci grade (sunet care vine perpendicular pe axă).

#7
TamtamTicaticaPiupiu

TamtamTicaticaPiupiu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,613
  • Înscris: 05.04.2023
Jean-Luc_Picard, orice corp tridimensional are o rezonanta proprie, fundamentala, apoi mai sunt si rezonante derivate, mai slabe in intensitate, care se insiruiesc dupa o formula care tine de geometria respectivului corp. Stiu ca se poate obtine frecventa fundamentala prin metode numerice (metoda elementelor finite), cu ajutorul matematicilor speciale aplicate dinamicii structurilor (vectori si valori proprii), iar formula pentru 'replici' banuiesc ca ar putea fi generata prin aproximari de serii, de fapt nu stiu daca exista, e doar un concept pe care il prezint.

Camera are si ea o frecventa de rezonanta, cu certitudine.

Spre exemplu, la lustra din tavan, imi pot da seama relativ repede care este frecventa ei de rezonanta: fac un sweep pe low end in boxe (un pitchbend de 1Hz/secunda de la 60 Hz pana la 250 Hz) si observ cand lustra incepe sa trepideze, sa zdrangane, apoi rafinez cautarea micsorand volumul pana o chitesc cu oarecare precizie :) (lustra e un obiect mic, ar trebui sa aiba o frecventa de rezonanta mai mare decat un pod, oricum).

Deci o astfel de capcana de bas acordata ar trebui sa contracareze anumite frecvente in mod activ si nu prin absorbtie, cum e in cazul acestor capcane pasive, ce absorb toate variatiile de presiune ale aerului, rup tot ce prind.
Cum?

DY2, microfonul are stativ inclus.

#8
vinciun

vinciun

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,735
  • Înscris: 24.10.2015
Da. In dependenta de cum amplasezi microfonul: orientat in sus vs orientat catre boxe.

#9
DY2

DY2

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,064
  • Înscris: 13.11.2006

View PostManelistDeSuccesMaxim, on 09 aprilie 2023 - 13:53, said:

DY2, microfonul are stativ inclus.

Nu ai ce face practic cu cel inclus, iti trebuie unul care sa poata fi fi reglat la inaltimea zonei de auditie.
O sa iti dai seama repede cand te apuci de treaba.

#10
vinciun

vinciun

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,735
  • Înscris: 24.10.2015
Eu l-am pus pe 2 scaune (suportul stock) gaseste el ceva

#11
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,861
  • Înscris: 04.10.2014

View PostManelistDeSuccesMaxim, on 09 aprilie 2023 - 13:53, said:

Jean-Luc_Picard, orice corp tridimensional are o rezonanta proprie, fundamentala, apoi mai sunt si rezonante derivate, mai slabe in intensitate, care se insiruiesc dupa o formula care tine de geometria respectivului corp. Stiu ca se poate obtine frecventa fundamentala prin metode numerice (metoda elementelor finite), cu ajutorul matematicilor speciale aplicate dinamicii structurilor (vectori si valori proprii), iar formula pentru 'replici' banuiesc ca ar putea fi generata prin aproximari de serii, de fapt nu stiu daca exista, e doar un concept pe care il prezint.
Există soluții ale ecuației de undă tridimensionale pentru structuri regulate (incinte paralelipipedice).

View PostManelistDeSuccesMaxim, on 09 aprilie 2023 - 13:53, said:

Deci o astfel de capcana de bas acordata ar trebui sa contracareze anumite frecvente in mod activ si nu prin absorbtie, cum e in cazul acestor capcane pasive, ce absorb toate variatiile de presiune ale aerului, rup tot ce prind.
Cum?
O incintă rezonantă cu amortizare puternică (umplută cu material absorbant). Se cuplează cu oscilația egală din exterior și strică simetria câmpului acustic, împiedicând realizarea condiției ideale de rezonanță în exterior, reducându-i mult factorul de calitate.
Dacă vrei o explicație un pic mai „băbească”, în timp ce printr-un absorbant normal pus pe perete moleculele de gaz fac un singur drum dus-întors, același la toate frecvențele, în rezonator la frecvența de rezonanță fac mult mai multe drumuri și disipă mai multă energie, dar la alte frecvențe nu mai e decât un singur drum; comportamentul absorbant devine în acest fel puternic variabil cu frecvența.
https://en.wikipedia...holtz_resonance

Edited by Jean-Luc_Picard, 09 April 2023 - 22:47.


#12
TamtamTicaticaPiupiu

TamtamTicaticaPiupiu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,613
  • Înscris: 05.04.2023
Eu ma refeream la determinarea rezonantei 'corpului' camerei, adica a modelului stilizat, cu pereti de 0 mm grosime. Daca lovesti un pahar pentru vin gol, iti va 'canta' intr-un fel, pe un anumit ton, iar daca lovesti un borcan pentru muraturi gol, acesta va avea alt pitch de referinta (tonul de baza).
Cu grosimea peretilor de sticla probabil ca se schimba octavele, nu-mi dau seama acum, sunt putin ametit. Adica un borcan cu peretii grosi va suna C3#, iar alt borcan, de aceeasi forma dar cu peretii mai subtiri va suna C4#, sa zicem, o frecventa dubla, cum ar veni, dar aceeasi nota.

Am idee cam unde bati, foarte tare fenomenul descris de tine, am citit acum despre acel filtru al lui Helmholtz, interesant si chiar merita analizat mai pe indelete. Problema ai sesizat-o si tu insa, cum ar fi sa umplu camera cu astfel de damigene puse pe la colturi? Posted Image
Vazusem si un filmulet cum oscila o pana tinuta la portul de aer al unei boxe puternice de bas, foarte tare, toata chestia tinea de dimensionarea acelei guri de admisie in functie de frecventa de rezonanta a cutiei pentru a imbunatati intr-un mod uluitor performantele agregatului.

Daca tin usa deschisa am alte date de intrare si alte, perspective.

Ma gandesc ca daca gasesc frecventa de rezonanta la camera, o pot apoi ajusta la intrare trecand semnalul printr-un egalizor parametric care imi va atenua in mod dinamic o banda ingusta de frecventa din preajma acelei valori (dinamic pentru ca la volum mic nu are niciun rost sa 'decupez' din sunet frecventa de rezonanta, insa cu cat volumul va creste cu atat atenuarea va trebui sa creasca si ea, deoarece camera incepe sa contribuie cu frecventa ei preferata si incepe prin a-mi face in ciuda, atenuare care va continua pana la o anumita valoare, ce va fi in functie de perceptie, de gustibus, dupa care va ramane limitata, constanta, indiferent de cat voi creste volumul mai tare). Am de stabilit asaadar o valoare suportabila maxima a sunetului produs de frecventa de rezonanta, care va ramane constanta de la un anumit volum in sus, dar va creste pana la valoarea 'originala' atunci cand volumul scade pana spre mutenie. Si nu mai blindez camera cu niciun dulap de burete.

Mai am o completare.
Cred ca am gasit forma graficului de atenuare al frecventei de rezonanta in functie de intensitatea sunetului, curbele Fletcher-Munson. Graficul il pot interpola din 10 in 10 dB. Iau o frecventa cuprinsa intre 2 si 4 kHz (domeniul de frecventa cel mai sensibil pentru urechea umana), 3 kHz sa zicem si apoi ma raportez cu valorile citite de pe graficul astora la frecventa problema, din care trebuie sa scad la fiecare iteratie boostul nedorit oferit de camera si deduc valorile punctual, care vor fi relative fata de ceea ce pot masura in conditii sigure, adica 3 kHz. Boostul este si el variabil, dar il pot afla masurand consecutiv valoarea sigura si apoi diferenta de masurare a cea ce imi ofera graficul pentru frecventa minune si valoarea teoretica generata de boxe.

Edited by Dany_Darke, 10 April 2023 - 08:34.


#13
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,861
  • Înscris: 04.10.2014

View PostManelistDeSuccesMaxim, on 10 aprilie 2023 - 00:04, said:

Cu grosimea peretilor de sticla probabil ca se schimba octavele, nu-mi dau seama acum, sunt putin ametit. Adica un borcan cu peretii grosi va suna C3#, iar alt borcan, de aceeasi forma dar cu peretii mai subtiri va suna C4#, sa zicem, o frecventa dubla, cum ar veni, dar aceeasi nota.
Nu se schimbă. Fenomenul este că unda reflectată de peretele opus ajunge la un perete în fază cu unda directă. Depinde doar de distanțele dintre pereți, nu de grosimea pereților.

View PostManelistDeSuccesMaxim, on 10 aprilie 2023 - 00:04, said:

Am idee cam unde bati, foarte tare fenomenul descris de tine, am citit acum despre acel filtru al lui Helmholtz, interesant si chiar merita analizat mai pe indelete. Problema ai sesizat-o si tu insa, cum ar fi sa umplu camera cu astfel de damigene puse pe la colturi?
Nu trebuie să umpli camera, ajung 4 sau 8, pot fi de dimensiuni relativ mici și pot fi aranjate pe exterior (doar interiorul contează d.p.d.v. acustic) să pară obiecte de decor.

View PostManelistDeSuccesMaxim, on 10 aprilie 2023 - 00:04, said:

Ma gandesc ca daca gasesc frecventa de rezonanta la camera, o pot apoi ajusta la intrare trecand semnalul printr-un egalizor parametric care imi va atenua in mod dinamic o banda ingusta de frecventa din preajma acelei valori
Nu vrei să recurgi în primă instanță la corecții electronice. Undele staționare produc maxime și minime (e un fenomen de interferență), din maxime se poate tăia, minimele nu pot fi umplute, undele în antifază se vor anula în continuare indiferent de amplitudine (1 + -1 = 0, 1.000.000 + -1.000.000 = 0).

View PostManelistDeSuccesMaxim, on 10 aprilie 2023 - 00:04, said:

Cred ca am gasit forma graficului de atenuare al frecventei de rezonanta in functie de intensitatea sunetului, curbele Fletcher-Munson.
Curbele acelea descriu percepția subiectivă a intensității sunetului în funcție de frecvență și arată că aceeași presiune acustică fizică avem percepții atenuate pe joase și înalte, care se atenuează mai puternic în raport cu percepția mediilor pe măsură ce intensitatea sonor scade. Nu au nicio legătură cu modurile unei camere.

#14
TamtamTicaticaPiupiu

TamtamTicaticaPiupiu

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,613
  • Înscris: 05.04.2023
Nu cred ca am fost destul de explicit. Am incercat sa subliniez relatia de cauzalitate dintre rezonanta proprie a incaperii si efectul particular de amplificare al unor anumite unde acustice datorita 'imprejmuirii' frontului sonor.
Ca sa continui analogia, una e sa ciocanesti in borcan (acesta va replica cu o tonalitate data de caracteristicile sale geometrice, sa uitam de grosimea peretilor, caci avem si alte variabile aici, cum ar fi tipul de material si, sunt treburi adiacente pana la urma pe firului discutiei) si alta e sa fluieri in el (cu o alta tonalitate, dar asta e buba pe care incercam sa o definim si apoi sa o rezolvam, cum se aude acel fluierat, sensorul receptor fiind inauntrul borcanului, in cazul nostru, evident).

Desi rezolvarea problemei se face presupunand ca peretii au 0 grosime, in realitate grosimea poate fi considerata ca fiind infinita.
Minimele si maximele rezultate din interferenta isi vor vedea de treaba lor, respectand zonele de patrulare dintre pereti, tavan, pardoseala si alte obiecte. La fel si cu contributia antifazei, e general valabila pentru tot spectrul, deci e un enunt redundant, e direct proportionala cu conductivitatea mediului, aerul, iar suprimarea unei benzi de frecventa nu ar submina actiunile ei in vreun fel.

Stiu, pare o polemica, insa doresc sa obtin ceva constructiv pe tema asta. Si scuze tuturor pentru pseudonimul ales, mi s-a parut si inca mi se pare comica aceasta titulatura, intentia era sa induc in eroare robotul Ion precum ca exista in lumea noastra cea cruda si nedreapta si manelisti care gandesc :D

#15
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,861
  • Înscris: 04.10.2014
Pe mine nu mă deranjează nici polemicile, au efectul benefic că te obligă să gândești. Totul este ca argumentele folosite să stea în picioare și să nu fie inventate (respectiv să nu le creadă nici emitentul) doar pentru a câștiga disputa. Eu văd polemica ca pe o dezbatere.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate