Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Pareri Kadjar sau alternative

Slovacia / Kosice

Spatiu stocare aproape plin

Recomandare aer conditionat 9000 ...
 Cum v-ati apucat de editare foto?

Problema unezeala grinda de lemn ...

Intrebare hdmi laptop lenovo

Fezabilitate - Adaugare microinve...
 Hard disk extern SSD, A92

Parere cartier Uverturii/Virtutii...

inmatriculare autoturism reprezen...

2 aere conditionate pe un singur ...
 Intarzietor de priza zahar

Oprire update Asus ZenFone 10

Concediu Canada - Gestiunea banil...

Folii faruri - plastic sau sticla...
 

Brake test

- - - - -
  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1
tudormon

tudormon

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 447
  • Înscris: 23.05.2005
Vreau sa propun o tema care trebuie in primul rand bine inteleasa. Daca nu o intelegem atunci ea poate fi putin tampita sau cel putin riscanta.

Acum incerc sa scriu niste chestii pentru a face bine inteleasa ideea. E foarte important sa intelegem ca pe drumurile circulate normal nu se infige piciorul in frana pentru ca provoaca situatii periculoase imediat!!! E foarte important sa fie liber in fata si in spate pe o distanta apreciabila (preferabil cat poti sa vezi) si sa nu fie pietoni in jur. E preferabil sa NU incercati sa luati directie in timpul unei franari maxime (in caz ca va vine ideea), si e foarte de preferat sa incepeti manevra cu volanul drept. Daca faceti asta in conditii de maxima precautie puteti afla cate ceva despre cum se comporta masina voastra si cum va comportati voi intr-o situatie incinsa (dracu stie, poate trage stanga si nu v-ati prins!). Va rog, maxima precautie, nu vreau sa am pe careva pe constiinta (nu asa inutil...). E de asemenea preferabil, in caz ca nu ati mai incercat asta, sa nu incepeti cu o deceleratie brusca de la o viteza foarte mare, distanta in care se opreste masina s-ar putea sa va surprinda.

Povestea pe larg:
Am facut un "brake test" cu masina mea, un Renault Clio Symbol fara ABS, productie 2005. Pe un drum liber langa Dragasani, in vaga coborare, am scos din viteze si am pregatit piciorul pe frana. Am ales un pom de reper si cand am trecut in dreptul lui - aveam 70km/h - am calcat la maxim (adica nu ca ciobanu ca nu am abs, ci cat sa incerc sa obtin un efect de franare maxim). Am facut pasi ca sa masor distanta pana in dreptul pomului. Cam 18 metri. Nu e rau, mi-am zis incercand sa desclestez dintii nevesti-mi.
Sunt sigur ca nu am calcat frana inainte de pom (dar in mod cert nici mult dupa, pt ca nu mai putea iesi distanta asta) - oricum si daca presupunem ca am facut eroare in sensul apasarii anticipate, eram in coborare deci apreciez ca se compenseaza.

Rezumat, cam ce ar trebui sa zic pentru descrierea situatiei (putem lua asta drept model, si cine aduce imbunatatiri e binevenit):
- viteza pe ceas 70km/h; eroarea de kilometraj testata pentru masina mea: +5km/h, deci viteza reala probabil ~65
- suprafata: asfalt, uscat
- distanta ~18m (masurata la picior, nu 100% reliable, voi mai testa)
- asistari electronice: nici una (nu abs, esp, nu nimic)
- asistari mecanice: servodirectie, servofrana
- balast: 2 pasageri si un pic de bagaj, rezervor la jumatate (25L)
- franare pregatita (eram cu piciorul pe pedala, aveam reperul luat) (deci timpul de reactie din cazul unei distante de franare neprevazuta nu intra in ecuatie)
- cauciucuri goodyear 175/65/r14, presiune 1.9 fata 1.8 spate (minimele producatorului, maximele fiind 2.0 si respectiv 1.9)

Asadar, faceti si voi un brake test? Eu mai pot face unul tot acolo (unde e 100% safe) pe finele lunii martie, si voi reevalua rezultatele (poate am facut cine stie ce eroare, who knows).

PS. SPER sa nu iasa ceva rau din asta, cu grija people, ok?

PS2. Viteza de 70 a fost aleatoare - a ales-o mai degraba panta decat mine. Hai sa avem totusi repere de viteza in multipli de 10 ca sa ne raportam intuitiv la ele.

Indicatie suplimentara: decelerarea inseamna pierderea unei energii cinetice, care - bine de stiut - e proportionala cu _patratul_ vitezei. Asta inseamna ca la 100 km/h fata de 70 km/h avem de cca 2 ori (10000/4900) mai multa energie, deci distanta va tinde sa se dubleze (sau chiar mai mult depinzand de alte conditii).
Deci atentie DIN NOU.

Edited by tudormon, 21 March 2006 - 16:55.


#2
Immortal

Immortal

    nemuritoru'

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,932
  • Înscris: 11.01.2004
De ce trebuie sa le testam si noi, in conditii atat de empirice, recte unde erorile pot atinge valori de cca 30-50%, cand deja le-au testat altii mult mai exact si cu instrumente mult mai performante?

Fiecare dintre noi franeaza si, deci, 'invata' modul in care masina se opreste. Pentru ce atatea cifre, atat de aproximative?  :huh:

#3
701

701

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,559
  • Înscris: 16.06.2004

 Immortal, on Mar 22 2006, 07:24, said:

De ce trebuie sa le testam si noi, in conditii atat de empirice, recte unde erorile pot atinge valori de cca 30-50%, cand deja le-au testat altii mult mai exact si cu instrumente mult mai performante?

Fiecare dintre noi franeaza si, deci, 'invata' modul in care masina se opreste. Pentru ce atatea cifre, atat de aproximative?  :huh:

Si unde am putea gasi aceste teste "non-empirice"?
Am incercat si eu asa ceva asta-toamna in drum spre Buzau dar la 140 km/h pt ca mi-a iesit unu' din coloana in fata fara sa se asigure  :death:
Aveam ESP pe masina, asa ca am simtit pedala cum se "zbate", am auzit un suierat puternic (cred ca se aude de la cauciucuri sau este special "desenat" pt a atrage atentia sonor) si mi s-au aprins avariile automat. N-am mai stat sa masor distanta de franare  :w00t:   :worthy:
Subscriu ideei de mai sus cu testele specializate, io unu' nu m-am simtit prea confortabil la frana aia ;)

Edited by 701, 22 March 2006 - 08:06.


#4
Immortal

Immortal

    nemuritoru'

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,932
  • Înscris: 11.01.2004
Reviste de profil precum AMS sau QuattroRoute, si nu cancan'uri precum TopGear sau ProMotor.

In plus, cu ce'l incalzeste pe tudormon (de exemplu) daca eu (de exemplu) opresc Kalosu' meu (de exemplu :D) de la 70kmph in 19metri? Ce relevanta poate avea?

Actually, ce relevanta poate avea pentru un sofer distanta, in metri? Pai cand a aparut 'inevitabilu', mai stai sa calculezi, sau franezi?

Ma rog, nu ma balacariti - e doar parerea mea.

#5
tudormon

tudormon

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 447
  • Înscris: 23.05.2005
Raspund intrebarii "Fiecare dintre noi franeaza si, deci, 'invata' modul in care masina se opreste. Pentru ce atatea cifre, atat de aproximative?"

Pentru ca pe mine m-a tentat sa aflu si m-am gandit ca ar putea fi interesant pentru altii. Nu inseamna ca cifrele astea sunt batute in cuie si agatate in rama pe perete. Nu am zis ca toata lumea ar trebui sa faca asta, fiecare cu parerea lui.
Cat conteaza? Nu stiu. Probabil ca daca ai toate assisturile din lume (e.g. bmw) nu conteaza ce faci, te infigi in pedala si stai cuminte. Daca nu le ai (vezi eu), conteaza.

Eu unul nu am chef sa caut distantele publicate prin nu stiu ce reviste (am incercat sa caut pe net distante si nu am obtinut chestiile pe care le cautam), ma intereseaza exact ce face masina mea (depinde si de cauciucuri si multe alte chestii), etc etc. Cu ce ma ajuta asta daca apare inevitabilul? Mai stau sa calculez sau franez?  Reactiile cele mai rapide (vezi trainingul pilotilor de F1, e si un documentar pe discovery, the science of speed) sunt din cerebel nu din cortex, care sta sa proceseze. Sa zicem ca cerebelul tau poate invata ceva si cand apare ce apare tocmai ca nu mai stai sa gandesti cum franezi ci pur si simplu o faci.(Similar, daca vrei, artele martiale incearca sa iti induca reflexe invatate, si nu se intreaba nimeni ce rost are sa exersezi parari ca oricum cand vine pumnul ce faci). El (cerebelul) poate invata asta din niste intamplari random cand ai nevoie sa franezi si o faci, sau daca o faci pur si simplu. "Exercitiul" propus este cel putin good practice.

Iti pot da multe rationalizari dar explicatia nr. 1 e de ordin emotional - mi-a placut si m-a tentat ideea.
Daca va tenteaza, go ahead. Daca nu, nu va obositi sa spuneti ca nu va tenteaza, cititi revistele de specialitate, scrie acolo totul.

Edited by tudormon, 22 March 2006 - 13:35.


#6
Immortal

Immortal

    nemuritoru'

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,932
  • Înscris: 11.01.2004

 tudormon, on Mar 22 2006, 13:33, said:

Iti pot da multe rationalizari dar explicatia nr. 1 e de ordin emotional - mi-a placut si m-a tentat ideea.
Daca va tenteaza, go ahead. Daca nu, nu va obositi sa spuneti ca nu va tenteaza, cititi revistele de specialitate, scrie acolo totul.

:lol:

Chiar nu cred ca te poti supara asa, in definitiv mi-am dat cu parerea - parere pe care tu ai cerut-o deschizând topica.
NB, nu cred c-ai prins exact 'continutul' postului meu, in care ma-ndoiesc ca am zis ca NU franez (recte sa NU franati), ci am zis doar ca cifrele pe care le cauti au o valoare extrem de empirica.

Furthermore, eventual lasand Discovery'ul si ce face cortexul, ai fi putut sa scrii, negru pe alb, la ce te astepti sa afli in urma "testelor". Atunci cei ca mine probabil si-ar fi vazut de treaba. Probabil  :notangel:

#7
sebulbus

sebulbus

    cereal killer

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 26,403
  • Înscris: 03.12.2005
sunt de acord cu tudor. orice actiune exersata trece din starea de actiune constientizata in reflex, care se produce ceva mai rapid. ca atunci cand iti impui sa nu clipesti daca iti sufla cineva in ochi si nu prea iti iese.

bun, plecand de aici, exersand de cateva ori treaba asta probabil ca atunci cand va fi nevoie de ea vei reactiona nu neaparat mai rapid cat mai fluent, si ceva mai sigur.



tudore, incearca altceva: pune pe cineva in dreapta sa iti dea semnalul cand sa incepi franarea si sa cronometreze cat ia sa opresti/eviti un obstacol imaginar. ai sa vezi chestii uimitoare cam de la a6a repetare incolo. grija mare •unde• incerci..

#8
H725

H725

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,587
  • Înscris: 19.03.2005
Buna functionare a frinelor se verifica pe un banc de testare (cu role).
[ http://www.boschautoparts.co.uk/images/product/teBrak/teBrak1.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Spatiul de frinare se masoara cu un masurator de viteza si distanta precis (pe principiul radarului).
[ http://www.a-dat.com/image/drs_mounted_car.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ][ http://www.a-dat.com/image/drs_mounted.gif - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Edited by H725, 23 March 2006 - 16:05.


#9
dragos_avram

dragos_avram

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,633
  • Înscris: 29.12.2003
Da, H725, insa unii nu cred in aparate, au incredere numai in propriile senzatii (vezi si topicul despre ABS). O sa ajungem sa combatem si vitezometrul, oare ? maine-poimaine vedem pe unul care zice ca degeaba lui ii indica 100 km/h, daca lui i se pare ca merge cu 60...

#10
Memo

Memo

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,551
  • Înscris: 08.02.2005
e ciudat totusi sa masori distanta dupa ce ai franat :) la 70 de kmph nu cred ca poti aprecia corect cei 18 - 20 de metri.

#11
cata.s

cata.s

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 248
  • Înscris: 08.06.2005
intradevar, distanta in metrii poate e prea complicat ......

totusi in traficul de rutina zilnic, de cate ori ati franat violent maxim ca sa afirmati ca va cunoasteti masina?

eu sunt de parere ca daca nu pentru exercitiu personal macar pentru testarea calitatii franelor si a comportamentului masinii si tot merita (in conditii de maxima securitate) incercat

sa nu faceti ca mine dar eu, cand eram mai mic (si nu gandeam), mi-am propus sa vad de ce spune lumea ca sa nu franezi la maxim pe sosea umeda (acum 10 ani nu stia Dacia ce e aia ABS)

am franat de parca era piciorul stang in loc de cel drept infipt in pedala, pe un carosabil spalat bine de ploaie .......

nu m-am rasucit in loc dar masina a luat-o in toate directiile si o minune a facut sa nu pierd controlul total.

dar, m-am invatat minte si de atunci niciodata nu am mai pierdut controlul masinii pe nici un fel de carosabil

#12
mst

mst

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 181
  • Înscris: 14.02.2005
E o masura foarte buna sa stii cam in cati metri franezi si sa stii cum se comporta masina. ce o sa te faci cand esti in situatie de urgenta si calci frana si masina te surprinde prin comportamentul ei? o sa spui ca in cartea se service scria altfel? Ca masuratorile oficiale ziceau ca ar fi trebuit sa opresti in 23 de metri?

Am patit si eu sa fiu nevoit sa strunesc masina in conditii de pericol si dupa mi-am dat seama ce bine ar fi fost sa stiu cum s-ar fi comportat masina in conditiile alea (de ex. pietris). Asa ca acum mai fac din cand in cand un control ca sa fiu pregatit si sa nu ma surprinda neplacut masina sau reactia mea .
Pot sa spun ca mi-a fost de mare folos sa stiu cum sa controlez masina.

Forumistii de profesie puteau foarte simplu sa se abtina. Daca toti cei 60 de mii de membri ai forumului softpedia ar posta aici sa spuna ca topicul nu are rost, unde s-ar mai ajunge?

#13
bolo

bolo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,018
  • Înscris: 01.11.2005
Si eu mai fac din cand in cand ceva teste de genul asta.Sa stiu si eu in ce directie o ia Dacia cand franez brusc.Poate nu merge drept,mai trage putin volanul etc.Sau iarna pe zapada,polei mai pun cate o frana la viteza mai mica sa iau "pulsul" aderentei.Nu ma intereseaza distantele de oprire si alte cifre care difera in functie de foarte multi factori(cauciucuri,compozitie asfalt,starea drumului,temperatura,incarcatura etc)In trafic,in momente critice,nu ai timp sa faci calcule.Si cand urc de pe o masina pe alta la inceput sunt mult mai atent cu franile.

#14
tudormon

tudormon

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 447
  • Înscris: 23.05.2005
@Immortal
Ok, recunosc ca am cam reactionat. Sorry, dupa cum spuneam, e o idee "emotionala" pt mine. :D
Eu nu vreau sa compar cifre - asta face bancul de probe sau revistele amintite de tine. Ce se obtine din ideea asta E foarte empiric. Dar cand bagi piciorul in frana in realitate de asemenea se intampla ceva foarte empiric. Daca te comporti prost nu vine redactorul de la revista germana de masuratori sa traga de mana pietonul pe care il calci etc.

Then again, nu puteam sa vin sa zic oamenilor "hai sa punem niste frane". Trebuie sa ai un scop, fie el si empiric. -> "Hai sa vedem in cat opreste". Repet, mie imi place ideea (ma abtin sa dau rationalizari, cu cat ajuta etc). Eu cred ca franarea serioasa (echivalentul cazurilor din viata reala in care te intrebi daca vei lovi sau nu) ar trebui invatata la scoala si probata la examen, dar then again eu am idei cam extremiste uneori.

Asadar: scuze pt reactie. Ideea era sa descriu o experienta care mie mi-a placut, si care e cel putin potential educativa daca e incercata in limitele proprii.

PS. Ca tot suntem in tema, e un topic cu niste tramvaie busite intre ele - apropos de cunoasterea franei vehiculului in diverse conditii. http://forum.softped...howtopic=118066

Edited by tudormon, 24 March 2006 - 11:18.


#15
MATRIXU

MATRIXU

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,930
  • Înscris: 09.10.2003

 701, on Mar 22 2006, 08:02, said:

Aveam ESP pe masina, asa ca am simtit pedala cum se "zbate", am auzit un suierat puternic (cred ca se aude de la cauciucuri sau este special "desenat" pt a atrage atentia sonor) si mi s-au aprins avariile automat. N-am mai stat sa masor distanta de franare  :w00t:   :worthy:

Poate ABS, ca ESP nu prea are ce cauta in ecuatia aia.

Distanta de franare data de constructor este exact cum este consumul., In cele mai prielnice conditii.
Dar nu prea vad rostul unor masuratori facute de noi, pentru ca nu imi programez din timp cand si cum o sa franez de urgenta :D. Pana acum sunt multumit de franele care le am cu asistenta ABS,EBD si AFU.

#16
Immortal

Immortal

    nemuritoru'

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,932
  • Înscris: 11.01.2004
@tudormon: in cazul asta sunt complet de acord cu tine :)

Eu si berlinuta mea am chinuit-o pe toate tipurile de carosabil, si la fel voi face si cu cioroaica de'ndata ce se 'mai lasa' (sa zic un macar 3.000km). Sunt intru totul de acord ca masina nu trebuie sa ne surprinda, insa eu unul nu ma vad coborand din masina si luand la masurat distanta (cel putin nu altfel decat ochiometric)

Nota: imi cer scuze pentru 'readucerea' unui thread destul de vechiut, da' am fost plecat...de pe aria asta :o

#17
wallkunst

wallkunst

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 332
  • Înscris: 26.04.2005

 tudormon, on Mar 21 2006, 18:01, said:

Am facut un "brake test" cu masina mea, un Renault Clio Symbol fara ABS, productie 2005.
Nu prea am inteles ce se demonstreaza cu testul asta.Dacia mea break din 1998 franeaza in conditii similare in 28 m .Oricum eu stiu cateva chestii:
1-Dacia mea nu e Renault Clio sau altceva
2-Cateodata frana e mai "moale",alteori e mai "tare",in functie de cat de bine e aerisit circuitul,dar o simt la picior .
Vroiai sa vezi care masina franeaza pe distanta cea mai scurta,sau ce? :peacefingers:

#18
Adydum

Adydum

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 899
  • Înscris: 25.05.2004
Dacia 80km/h 19m frana ( masurati de politie) , biciclista care mi-a taiat calea am luat-o un pic pe capota .
Urmari : ea julituri pe antebrat , picior si pe spate , o zgarietura pe aripa stanga si capota un pic indoita ( nu am observat initial ) , iar dupa 3 luni NUP (  :coolspeak: ) . Pentru o masina fara ABS stilul de franare cred ca i-a salavat viata !
Nu am apasat la maxim sa se opreasca rotile ( lucru dovedit prin faptul ca urmele de franare sunt un pic mai " sterse" si am putut sa virez dreapta astfel incat s-a prelungit un pic distanta de franare pana la impact .
De aceea sfatuiesc pe toti cei care au masini fara ABS sa gaseasca un poligon unde sa " invete" sa franeze s-ar putea sa ramana incantati sa vada ca daca la prima incercare franeaza de la 35 km/h sa zicem in X metri dupa mai multe zile / saptamani / opresc masina ( aceeasi !! ) in X * ( ~ )0.7

Edited by Adydum, 30 August 2006 - 01:06.


Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate