Scule electrice vs. pneumatice vs. acumulator
Last Updated: Mar 15 2018 09:14, Started by
andreea_27
, Jun 27 2014 23:26
·
0
#1
Posted 27 June 2014 - 23:26
Care sunt avantajele si dezavantajele fiecarui tip?
Stiu ca la pneumatice ai nevoie de un compresor prin preajma. Asta ar fi un dezavantaj. Un avantaj ar fi ca nu tragi cablu dupa tine Cele cu acumulator n-au astfel de inconveniente, dar cred ca au performante mai slabe? |
#2
Posted 27 June 2014 - 23:36
Depinde ce faci cu fiecare scula in parte, la ce o folosesti. Nu stiu daca ai observat, dar la un service auto se cam folosesc sculele pneumatice. Stiu ei de ce. SI nu umbla nimeni cu compresorul dupa el, este retea de cuple in hala, iar compresorul e undeva, nici macar in aceeasi incinta, de obicei. Si cand zic compresor, ma refer la un monstru trifazic, compresor pe surub, cu tanc de minim 1000 litri. Zic de service-urile serioase.
|
#3
Posted 27 June 2014 - 23:36
Depinde ce vrei sa faci, ce forta ai nevoie si cat timp lucrezi cu ele, atat cele electrice cat si cele pneumatice au nevoie de cablu sau furtun de alimentare cu aer, deci nu sunt autonome.
Cele cu acumulator sunt limitate ca timp si putere de gradul de incarcare al acumulatorului. Depinde de lucrare, una e sa strangi suruburi si alta sa tai, gauresti metal, pe camp sau in atelier. Edited by nino852, 27 June 2014 - 23:38. |
#4
Posted 27 June 2014 - 23:41
Corect.
Iar la o vulcanizare, spre exemplu, nu o sa vezi decat un flex sau o bormasina electrica, restul e totul actionat pneumatic. LE: standul de echilibrat e actionat electric, ce e drept. Edited by Lucian_M, 27 June 2014 - 23:42. |
#5
Posted 27 June 2014 - 23:46
Lucian_M, on 27 iunie 2014 - 23:41, said:
Corect. Iar la o vulcanizare, spre exemplu, nu o sa vezi decat un flex sau o bormasina electrica, restul e totul actionat pneumatic. LE: standul de echilibrat e actionat electric, ce e drept. Pentru ca o scula pneumatica e mai simpla si poate mai fiabila ca una electrica(lipseste motorul, reglajul electronic). Edited by nino852, 27 June 2014 - 23:46. |
#6
Posted 27 June 2014 - 23:48
Ai uitat de putere, un pistol de infiletat pneumatic bate la fund multe scule electrice scumpe.
|
#7
Posted 27 June 2014 - 23:54
Asta pentru ca are acumulator cinetic si poate creste cuplul de multe ori la nevoie.
|
#8
Posted 27 June 2014 - 23:55
Nu-s asa de tehnic, insa nu o data un pistol pneumatic de 200 lei a rupt prezoane la masini.
|
#9
Posted 28 June 2014 - 00:12
Sunt sfinte sculele pneumatice, posibil si din cauza ca sunt mai putin pretentioase decat cele electrice, iar fata de cele cu acumulatori nu au probleme legate de starea bateriei si au si forta mult mai mare + ca suna interesant. Dezavantajul e ca ai nevoie de infrastructura pentru ele, multe service-uri au o "tubulatura" speciala pe langa pereti unde se mufeaza aceste aparate.
|
#10
Posted 28 June 2014 - 00:19
Am facut acea tubulatura la o hala industriala de prelucrare a lemnului din Piatra Neamt (acum cativa ani), instalatie din PPR, compresor trifazic cu surub, tanc de 1000 litri, cuple din 5 in 5 metri, alimentau cu presiune de peste 10 bari masinile de lipit, presat si alte minuni. Nu credeam ca aerul comprimat poate dezvolta atata forta incat sa faca fata la acele utilaje, insa d-l inginer m-a asigurat sa nu-mi fac griji, sa lipesc in continuare cu atentie, ca daca-mi fac treaba bine, masinile vor functiona fara probleme. Asa a si fost, in scurt timp s-au adus masinile si au fost puse la treaba. Din pacate, nu le-am vazut la lucru, eu imi terminasem treaba acolo.
Aerul comprimat e din ce in ce mai utilizat in tot mai multe domenii, datorita faptului ca sculele pneumatice sunt mai ieftine, mai fiabile si mai puternice decat cele electrice. Insa domeniul de utilizare impune sculele necesare. Ciudat e ca se intereseaza de asta o femeie si nu un barbat... |
|
#11
Posted 28 June 2014 - 02:36
Lucian_M, on 27 iunie 2014 - 23:55, said:
Nu-s asa de tehnic, insa nu o data un pistol pneumatic de 200 lei a rupt prezoane la masini. |
#12
Posted 28 June 2014 - 06:14
#13
Posted 28 June 2014 - 06:23
Sculele pneumatice se utilizeaza industrial cel putin din perioada interbelica.
In toate cele 3 categorii, pneumatice, electrice pe cablu, si cu acumulator, exista variante pt. toate necesitatile, toate uzinarile posibile, si de asemenea de toate puterile. Exista si surubelnite pneumatice de 0,5 Nm, si exista si cu acumulator de 2000+++ Nm. Toate trebuie alese raspunzator, pt. utilizarea dedicata anume, utilizate corespunzator, supervizat, iar la cele cu limitatoare reglabile de cuplu, exista modele care se pot seta si bloca cu o cheie speciala de catre inginer. Sunt surubelnite cu acumulator, ( sau pneumatice, sau electrice) care utilizate necorespunzator, pot rupe usor si prezoane mult mai mari decat cele de cale ferata, si pot compromite complet piesele in care sunt prinse, chiar din otel, ca sa nu mai zic de distantiere de aluminiu pt. ecartament marit custom - la care trebuie o atentie extrema. Sculele cu strangere in impulsuri cinetice, indiferent ca sunt pneumatice, electrice sau pe acumulator, au in general dezavantajul ca majoritatea nu au limitator de cuplu, si acesta poate varia extrem de mult in fractiuni de secunda din timpul de strangere. Pt. fiecare diametru de prezon, trebuie o scula dedicata si separata, cu o anumita valoare de cuplu maxim. Exista niste exceptii relative, respectiv cateva raritati de modele de scule Makita cu acumulator, care au 3 setari de viteza, si care indirect limiteaza si stabilizeaza cuplul maxim destul de bine, insa este posibil sa o faca intr-o plaja limitata de valori, care de ex. nu sunt toate 3 utile pt. prezoane auto... Sculele pneumatice au dezavantajul atasarii la furtun de presiune, care trebuie protejat chiar mai mult decat unul electric. Alt dezavantaj este zgomotul compresorului ( pe langa impulsurile cinetice, sau chiar alte uzinari, poate sa fie nesemnificativ...) Scule electrice, atat pe cablu cat si pe acumulator, exista pt. o plaja de aplicatii si puteri cel putin la fel de mare ( mai mare de fapt) ca pt. cele pneumatice. Acumulatoarele industriale moderne sunt relativ usoare, destul de puternice, se incarca foarte repede, 15 - 40min in f. de model, si cu 2 acc. in kit, deja se poate lucra non-stop. Cele de 2 Ah sunt comune de multi ani, si in prezent sunt comune de 3 Ah, existand si de 4 Ah, ba si chiar 5+ Ah, @ 12, 14,4, 18, 21+ V, 36, 48V, etc. In sarcina, ele pot sa traga si zeci de amperi din acumulatorii industriali speciali, iar implulsurile cinetice permit inclusiv obtinerea de cupluri monstruase de mii de Nm, in f. de scula. Dezavantajul este pretul acumulatorilor, care se deterioreaza dupa un nr. de incarcari. O cifra optimista, ar fi de maxim 300 de cicluri, si cu 2 acc. ar fi cumulat 600, insa atat datorita incarcarii ultrarapide, cat si a descarcarii in sarcina f. mare, probabil ca nr. de cicluri de incarcare este mai mic, iar pretul acumulatorilor industriali concureaza pretul sculelor cu tot cu ei... Pt. pneumatice, sunt foarte multe firme si branduri de scule, inclusiv chinezarii. Legendare sunt Ingersoll Rand si Atlas Copco, care au o paleta extrem de extinsa de scule pt. toate aplicatiile, si sunt si extrem de bune. Si Makita face cateva scule pneumatice. Atlas Copco fabrica si scule electrice, iar cu o paleta destul de mare, pe cablu in general, dar au si pe acumulator cateva. Fein este brandul utilizat in general in industria auto ( asamblari industriale) pt. sculele electrice pe cablu sau cu acumulator, dar sunt foarte scumpe. Hilti sunt utilizate mai mult in industria de constructii, iar foarte scumpe. Makita este un brand care face scule bune si accesibile, insa trebuie utilizate dedicat, cu raspundere. Makita are si o gama dedicata pt. industria auto, cu scule care au preturi similare sau chiar superioare Fein si Hilti, care utilizeaza acumulatoare Makstar, NiMH industriale, insa nu am testat personal. La prima vedere tehnologia NiMH este improprie pt. scule industriale, unde se cere curent in sarcina mare de descarcare, insa tehnologia industriala este foarte diferita de cea uzuala de consum. Si la NiCd Makita are acumulatoare de mare capacitate, 2 Ah si peste, care suporta incarcare rapida si nu se descarca singuri, caracteristici intalnite mai degraba la LiPO, deci este posibil ca si cei NiMH industriali sa difere f. mult de cei de consum uzual. La LiPO Makita are o gama foarte mare, insa la fiabilitatea acestora din urma se pare ca este sub Bosch, chestie inversata fata de gama NiCd, unde modelele Makita sunt mai performanta si mai fiabile. Edited by loock, 28 June 2014 - 06:29. |
#14
Posted 28 June 2014 - 06:54
O completare importanta, ar fi ca, pt. vopsitorie auto, pistoalele pneumatice sunt clar sperioare altor variante ( nici nu incape comparatie), iar existenta "infrastructurii", asociata eliminarii problemei deteriorarii acumulatoarelor, inclina evident balanta in sensul alegerii majoritatii sculelor din gama pneumatica.
Edited by loock, 28 June 2014 - 06:55. |
#15
Posted 28 June 2014 - 11:59
Mai ales dacă cumperi ultimile tipuri de Makita cu acumulatori de 3Ah,încărcare 100% în 20 min.dotate cu motoare fără perii cu magneți permanenți care au un cuplu foarte bun la un consum de jumătate față de vechile motoare cu perii.Eu am fost de curând la un service auto și deși omul avea instalație și pistoale de desfăcut prezoane cu aer comprimat,spunea că pistoalele makita cu acumulatori sunt atât de bune încât n-ar mai folosi niciodată pistolul de aer comprimat la desfăcut prezoane.
|
|
#16
Posted 30 June 2014 - 17:29
Aerul e ieftin, scula de mana e mica si puternica fata de curent, poti lucra ore intregi in continuu fara sa cari o roaba de motoare si cabluri pe langa tine, lucrezi umed fara niciun risc de electrocutare...
Fiecare treaba cu scula ei dar in general in ateliere, unde e volum mare de munca a sculei si exista varianta aer, de multe ori e cea preferata. |
#17
Posted 30 June 2014 - 17:57
Ca utilizator casnic daca tii neaparat sa treci pe aer comprimat un compresor de 100l cu un debit de 300l/min e cam suficient.
Duce o masina de gaurit , biax fara probleme . La fel un pistol de vopsit HVLP de pina la 1,8mm diuza fara mari probleme. Totusi asta inseamna un compresor bun asta inseamna un pret pe la 3000 lei. In rest trebuie doar grija sa ai ulei in ungator, probleme nu prea sint cu motoarele pneumatice , chiar chinezesti. Grig |
#18
Posted 30 June 2014 - 18:53
Eu detin un ECR350 montat pe o butelie de 30-40 litri.Compresorul,l-am luat ''in cos'' intr-o stare jalnica,cu fulia rupta si fara motor.Am reusit sa gasesc un sasiu original la fier vechi si am reusit sa fac si o fulie,cu un singur canal (din pacate).Am injghebat tot ansamblul pe o butelie de tractor.Ca si scule,biax,set vopsit,spalat,grunduit,cheie impact noua cumparata cu 69lei (690 000 lei vechi) care la prima folosire era mai slaba decat orice bormasina electrica.Dupa demontare ,verificare si montare [logica] cheia se comporta excelent si este folosita la tot ce necesita o cheie.De mentionat ca a fost cumparata si cu o cutie de plastic +ungator+chei tubulare impact scurte 10-27mm.Daca pt infiletat suruburi lemn prefer surubelnita electrica pt portabilitate si silentiozitate ,in atelier(garaj) prefer cheia cu impact.
De acord cu Viorelsolar ca noua generatie de motoare brushless este net superioara celor clasice ,insa pt muritorii de rand inca sunt scumpe.Din pacate nici firmele care au ca obiect de activitate folosirea acestor scule 24 din 24 nu isi pot permite aceste unelte. |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users