Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Alt "Utilizator nou" pe T...

ULBS INFORMATICA

Index preturi

Boxa membrana tweeter infundata
 Am nevoie de poze cu un curcubeu

Whisky for Mac

Xiaomi 14 Gpay

Izolare zid exterior de scandura
 Dezinstalare drivere W11 23H3

Recomandare masina de spalat fiab...

BSOD din cauza Intel Audio DSP dr...

De ce sunt oamenii nostalgici
 Cum vand casa fara factura Hidroe...

Scor FICO minim

Tonometru compensat CAS?

polita RCA ONLINE
 

Incasare bani - PFA

- - - - -
  • Please log in to reply
152 replies to this topic

#19
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
Am mai puricat putin netul si am gasit ceva interesant. Unele persoane (freelanceri) spun ca isi desfasoara activitatea online fara probleme si platesc impozite in calitate de persoane fizice (nu autorizate).


Practic, acestea incaseaza lunar venituri din strainatate intr-un cont bancar (asa cum voi incasa si eu), iar anul urmator depun declaratia 201 in care specifica faptul ca:
- au incasat venituri din profesii libere;
- suma totala pe care au incasat-o in anul trecut;
- contul IBAN unde au incasat banii;
- alte detalii - adresa etc etc.


Pe langa aceasta declaratie mai anexeaza documente justificative din care rezulta incasarea veniturilor (exemplu: extras de cont) + eventual contract semnat cu site-ul/compania respectiva.

Dupa depunerea declaratiei, se emite o decizie de impunere pe care va fi inscris impozitul de plata (scadent in 60 de zile).

Avand in vedere ca nu au alt venit declarat, aceste venituri sunt considerate venituri principale, caz in care ANAF calculeaza din oficiu 6.5% pentru sanatate din venitul brut declarat. De asemenea, exista obligatia de a depune declaratia 600 pentru pensii (10.5% din venituri).
Per total - 16% + 6.5% + 10.5% = 33% din veniturile obtinute.


Ce parere aveti? Am gasit un site recent (posturile sunt de la sf. lui 2013 - inceputul lui 2014) in care zeci de persoane spun ca procedeaza asa.
Este posibil asa ceva sau toate acele persoane mint cu nerusinare, iar la ANAF se fac mari "magarii"?



Daca ei pot, eu de ce nu as putea?


Initial pornisem pe treaba asta cu PFA-ul pentru ca nu am avut pe cineva care sa ma indrume + ca majoritatea sunt porniti pe ideea de a-si face PFA (ca si cum este 100% imposibil sa intri altfel in legalitate), insa poate exista si alta optiune?


Chestia e ca eu nu am ce operatii complicate sa fac pe PFA. Dupa cum am zis mai sus, o sa incasez de 12 ori intr-un an si cam atat pentru servicii de consultanta in media, management, advertising (pentru o singura companie din strainatate). N-am cheltuieli, n-am alti clienti, nu trebuie sa emit 100 de facturi.


Avand in vedere ca eu sunt licentiat in stiinte economice, n-as putea sa fac la fel (declaratia 201)?
Mi-ar fi mult mult mai usor.

Problema e ca nu stiu ce as alege la categoria de venit:
1. profesii libere - hmm, cred ca trebuie sa fiu membru undeva (vad ca exista Asociatia Consultantilor in Management din Romania - AMCOR);
2. comerciale - "veniturile comerciale sunt cele rezultate din prestari servicii" - daca prestez servicii de consultanta, veniturile mele nu ar putea intra in aceasta categorie?



Ce bine ar fi daca as reusi sa fac asa.


O sa trec maine dimineata la ANAF ca sa intreb.

Edited by MrDerpson, 17 April 2014 - 02:05.


#20
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
M-am interesat la ANAF.

Se pare ca as avea 3 posbilitati de a fi in regula ca persoana fizica:

1. Daca am contract in care se specifica faptul ca sunt angajat la acea companie (primesc venituri din salarii) - trebuie sa platesc eu toate contributiile in Romania (inclusiv contributiile angajatorului).

2. Daca am contract in care se specifica faptul ca sunt angajat la acea companie (primesc venituri din salarii) - acea companie trebuie sa se inregistreze fiscal in Romania, iar eu sa completez declaratia  225.

Acum - cea care ma intereseaza pe mine:

3. Daca am contrat in care se specifica faptul ca eu prestez servicii pentru acea companie (venituri din prestari servicii) - singurul lucru pe care trebuie sa-l fac este sa completez declaratia 201 (anul urmator) in care sa declar toate veniturile obtinute din strainatate in anul trecut.
La aceasta declaratie se ataseaza contractul de prestari servicii pe care il am cu aceasta companie (atat in engleza cat si in romana) si dovezi de incasare (extras de cont).

Asta este tot.

Pentru varianta 3, am intrebat si despre contributiile la sanatate si pensii. Mi-au spus ca avand in vedere situatia mea (incasez venituri de la o companie din strainatate si nu din Romania), n-am treaba cu ei, n-am ce sa declar (eg. declaratia 600).
Singurul lucru pe care il pot face este sa merg la Casa de Pensii si la cea de Asigurari de Sanatate si sa intreb daca au conventii cu statul de unde primesc banii. Chiar daca n-au, mi se pare ca tot pot face contract cu ei astfel inca sa platesc pentru pensie si sanatate. Trebuie sa ma interesez si acolo.


Iata ca se poate si fara PFA. Posted Image
Mi-am luat o piatra de pe inima.

Edited by MrDerpson, 17 April 2014 - 10:39.


#21
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
Mda, teapa.

Se pare ca nici unii de la ANAF nu stiu de capul lor.

Am fost acum la sectorul de care apartin, am vorbit si mi s-a spus ca nu am acoperire daca declar prin 201. Atat timp cat nu desfasor o activitate reglementata de statul Roman (chiar si in aceste conditii, online - cu primire bani de la o companie straina), nu se poate + ca se considera venituri din strainatate doar in cazul in care imi desfasor activitatea (sau mi-am desfasurat-o in acel stat), ori in cazul acesta eu sunt in Romania. :)

Singura solutie ramane tot PFA. Of, Doamne, cata bataie de cap ca sa le dai unor hoti, niste bani munciti de TINE.

Edited by MrDerpson, 17 April 2014 - 15:12.


#22
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,598
  • Înscris: 30.07.2003
Cu formularul 020 pentru persoane fizice si contractul aferent ar trebui sa accepte. Plus declaratia la final de an cu realizatul.
Daca te mai duci la alta sucursala ai sa afli iarasi cu totul alte informatii Posted Image Bine ai venit in lumea afacerilor din Romania.

Edited by neagu_laurentiu, 17 April 2014 - 15:15.


#23
miromulus

miromulus

    c'mon inner peace...!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,613
  • Înscris: 25.01.2006
1. Daca business-ul e cu o firma afara, nu te va verifica nimeni.

2. Infiintarea unui PFA pare dificila dar in realitate este extrem de simpla. Dureaza 2 zile si te ajuta cei de la ONRC - suprinzator pentru niste functionari publici, oamenii de acolo sunt extrem de ok. Adresa de infiintare nu trebuie sa fie neaparat cea unde locuiesti sau iti desfasori activitatea, asa ca nu ai de ce sa astepti sa te muti sau ceva de gen. Iti trebuie pur si simplu un contract de comodat sau de inchiriere.

Edited by miromulus, 17 April 2014 - 16:36.


#24
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012

 neagu_laurentiu, on 17 aprilie 2014 - 15:14, said:

Cu formularul 020 pentru persoane fizice si contractul aferent ar trebui sa accepte. Plus declaratia la final de an cu realizatul.
Daca te mai duci la alta sucursala ai sa afli iarasi cu totul alte informatii Posted Image Bine ai venit in lumea afacerilor din Romania.

Chestia e ca eu am fost acum la Administratia Financiara pentru sectorul in care locuiesc (Bucuresti) si mi-au spus clar ca nu se poate fara PFA, firma, intreprindere nu stiu de care etc.
In calitate de persoana fizica nu se poate face asa ceva.

Mi-a spus ca daca as fi prestat in trecut/in prezent servicii in acea tara, n-ar fi nicio problema, doar ca daca imi desfasor activitatea pe teritoriul Romaniei trebuie sa fiu autorizat cumva. :( Asta mai ales ca nu prestez o profesie libera (sau liberala cum s-o numi), nu-s avocat, medic...ci doar ofer servicii de consultanta.


Nu pot sa ma duc maine la aceeasi persoana (ca tot acolo ar trebui sa merg) cu formularul 020 si sa spun: "stiti, dar eu totusi as vrea sa declar in calitate de persoana fizica, chiar daca mi-ati spus ca trebuie PFA".

Trec maine din nou pe la Registrul Comertului si incerc sa rezolv cu PFA-ul. :(

 miromulus, on 17 aprilie 2014 - 16:35, said:

1. Daca business-ul e cu o firma afara, nu te va verifica nimeni.

2. Infiintarea unui PFA pare dificila dar in realitate este extrem de simpla. Dureaza 2 zile si te ajuta cei de la ONRC - suprinzator pentru niste functionari publici, oamenii de acolo sunt extrem de ok. Adresa de infiintare nu trebuie sa fie neaparat cea unde locuiesti sau iti desfasori activitatea, asa ca nu ai de ce sa astepti sa te muti sau ceva de gen. Iti trebuie pur si simplu un contract de comodat sau de inchiriere.


Totusi, chiar daca exista sanse mici sa verifice, as vrea sa fiu 100% in regula. Chiar nu vreau sa am probleme.


Ai idee daca acel contract de comodat trebuie facut in prezenta unui notar/legalizat sau este suficient sa listez un draft la imprimanta, sa-l completez cu proprietarul (+ semnatura lui) si atat?
Apropo, stie cineva unde as gasi un draft de contract de comodat care sa fie in concordanta cu noile legi?

Multumesc frumos!

#25
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,598
  • Înscris: 30.07.2003

 MrDerpson, on 17 aprilie 2014 - 16:40, said:

doar ca daca imi desfasor activitatea pe teritoriul Romaniei trebuie sa fiu autorizat cumva.
Tocmai acel formular (020) din descrierea lui asta spune ca face. Stiu, se bat lucrurile cap in cap dar asa spune acesta ! Oricum cel care are autoritatea interpretarii e ANAF-ul.

Edited by neagu_laurentiu, 17 April 2014 - 16:51.


#26
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
Ultimele intrebari si nu va mai stresez, momentan. :D

Presupunand ca saptamana viitoare, sa zicem pe 24 Aprilie, primesc acel CUI - deci PFA-ul e facut.
Eu pot sa-mi incep activitatea fix din acea zi si pot chiar sa si trimit un invoice?

Cum ziceam mai devreme, ideea e ca eu deja am bani de primit. Nu stiu cum sa fac in acest fel.
Daca trimit invoice-ul in prima zi, iar banii imi intra undeva in luna Mai - o sa se considere ca am venit incasat pentru luna Mai - urmand ca apoi sa platesc in iunie CAS pentru Mai?
Sau trebuie sa platesc si pentru Aprilie, desi eu n-am incasat niciun venit?

Nu mai stiu unde citisem ca trebuie sa platesc CASS si CAS indiferent daca primesc sau nu bani.


+ pot sa trimit invoice inainte de a ma inregistra la fisc?


Inca o chestie. Contractul intre mine si compania respectiva e chiar important avand in vedere ca nu il inregistrez nicaieri?


Daca s-ar putea asa ar fi super. Intre timp eu pot sa primesc bani + ma si misc rapid cu celelalte, merg la Fisc, Sanatate, Pensii, mai completez pe acolo ce trebuie si aia e.

#27
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,598
  • Înscris: 30.07.2003

 MrDerpson, on 17 aprilie 2014 - 17:37, said:

Eu pot sa-mi incep activitatea fix din acea zi si pot chiar sa si trimit un invoice?
Da. Pe urma te duci la ANAF pt. luarea in evidenta fiscala.

 MrDerpson, on 17 aprilie 2014 - 17:37, said:

Contractul intre mine si compania respectiva e chiar important avand in vedere ca nu il inregistrez nicaieri?
E absolut necesar. Serviciile nu se pot factura fara contractul in cauza (te obliga codul fiscal).

Edited by neagu_laurentiu, 17 April 2014 - 17:48.


#28
edbica2000

edbica2000

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 782
  • Înscris: 20.08.2005

 MrDerpson, on 17 aprilie 2014 - 17:37, said:

Ultimele intrebari si nu va mai stresez, momentan. Posted Image

Presupunand ca saptamana viitoare, sa zicem pe 24 Aprilie, primesc acel CUI - deci PFA-ul e facut.
Eu pot sa-mi incep activitatea fix din acea zi si pot chiar sa si trimit un invoice?

Cum ziceam mai devreme, ideea e ca eu deja am bani de primit. Nu stiu cum sa fac in acest fel.
Daca trimit invoice-ul in prima zi, iar banii imi intra undeva in luna Mai - o sa se considere ca am venit incasat pentru luna Mai - urmand ca apoi sa platesc in iunie CAS pentru Mai? Conteaza data emiterii facturii, nu cand o incasezi (asta referitor la impozit pe profit,cas, cass. Pe TVA e alta discutie)
Sau trebuie sa platesc si pentru Aprilie, desi eu n-am incasat niciun venit?

Nu mai stiu unde citisem ca trebuie sa platesc CASS si CAS indiferent daca primesc sau nu bani.Asa este. Incasezi sau nu, platesti cas si cass. Vezi sa declari la minim.


+ pot sa trimit invoice inainte de a ma inregistra la fisc? Teoretic nu, dar de data asta chiar nu-ti fa probleme.


Inca o chestie. Contractul intre mine si compania respectiva e chiar important avand in vedere ca nu il inregistrez nicaieri? Da, este important, desi nu pare la prima vedere. Avand in vedere ca ANAF interpreteaza dupa cum ai vazut, nu se stie ce lege este in vigoare si nu o stim sau ce va fi si-ti va fi necesar. Nu te costa nimic sa-l faci.


Daca s-ar putea asa ar fi super. Intre timp eu pot sa primesc bani + ma si misc rapid cu celelalte, merg la Fisc, Sanatate, Pensii, mai completez pe acolo ce trebuie si aia e.

Edited by edbica2000, 17 April 2014 - 17:54.


#29
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
Multumesc!

Daca tot am pornit acest topic, o sa va tin la curent pana cand termin cu totul.
Sunt sigur ca-s persoane in aceeasi situatie care vor sa gaseasca informatii actualizate (2014).


Azi am fost la Registrul Comertului din Bucuresti (de precizat ca e la Piata Muncii, langa o biserica, aprox 2 minute de mers de la metrou), m-am informat mai bine, am luat toate formularele de care am nevoie (Biroul de Informatii). E un baiat de varsta mea (~ 20 si ceva de ani) foarte de treaba acolo la informatii. Ma asteptam sa gasesc babute care iti vorbesc in scarba.

Dupa ce m-am informat, am completat cererea de verificare si rezervare nume PFA. E ceva banal, n-ai nevoie de ajutor sa completezi. Ideea e ca poti verifica si rezerva un nume cu urmatoarea structura: nume prenume PFA sau nume initiala prenume PFA.
Exemplu:
Popescu Ion PFA
Popescu I PFA

Totusi, daca te cheama Popescu Ion sunt sanse sa fie luat, caz in care poti adauga si initiala tatalui intre nume si prenume.

Apoi am fost cu cererea la casierie unde am platit 72 RON si am primit o dovada ca am platit.

Cu cererea de verificare si rezervare nume PFA + dovada ca am platit taxa + copie dupa buletin -> am fost la ghiseul de verificare si rezervare nume firme (e undeva in capat, pe partea dreapta, chiar dupa ce treci de casierie si xerox).
Acolo am depus documentele (cei de acolo erau tot tineri, un baiat si o fata de 20 si ceva de ani).
Am asteptam aproximativ 10 minute, am primit dovada, am semnat ca am primit si asta a fost tot.

Acum, trebuie sa fac rost de urmatoarele:
- contract de comodat intre mine si proprietar (nu trebuie legalizat sau inregistrat undeva inainte) - e suficient sa listezi de pe net un contract, il completezi cu proprietarul si atat;
- copie dupa actul de proprietate;
- act de intabulare sau certificat de rol fiscal.

Nu stiu exact daca apartamentul este intabulat, trebuie sa aflu.
Presupunand ca nu este, am inteles ca este putin mai scump sa scoti actul de intabulare. In schimb, certificatul de rol fiscal costa doar cativa lei (problema e ca dureaza pana la 5 zile).

Pe langa acestea, trebuie completat un document care sa contina acceptul vecinilor pentru sediu.

Mai este nevoie de copii dupa actele de studii (nu trebuie legalizate).

Dupa ce am toate acestea in regula, ma duc cu toate acolo la un birou de asistenta unde ma vor ajuta sa completez si sa pregatesc dosarul.

Edited by MrDerpson, 18 April 2014 - 12:23.


#30
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
Acum, nu stiu exact daca sa-mi fac pentru un singur cod caen:
- 7022 - activitati de consultanta pentru management (aceasta o sa fie activitatea mea principala, pe partea de consultanta, o sa primesc bani lunar)

Insa pe viitor o sa fie posibil sa am venituri si din:

1. Afilieri (publicitate online)
2. Administrare site-uri, prelucrare date, rapoarte etc.


Sa incerc sa bag mai multe coduri acum sau sa nu ma complic, sa-mi fac doar pentru 7022?
Oare o sa pot adauga pe parcurs mai multe coduri caen?

Acte de studii pe care le am:
- diploma de bac (liceu cu profil de matematica - informatica)
- atestat de competente profesionale - competente de operare pe calculator

Oare pot pe baza acestor 2 documente sa adaug codul caen 6311 0 prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe?

Pentru 7022 n-ar fi probleme fiindca am:
- diploma de licenta stiinte economice.


Pentru venituri din afilieri nu stiu ce cod as putea sa bag. Hmm...


Later edit:
Am citit acum ca trebuie sa ai un singur domeniu de activitate (un singur cod caen), caz in care o sa fie clar 7022.

Mai bine fac doar pe asta ca sa nu ma complic...

Edited by MrDerpson, 18 April 2014 - 12:59.


#31
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,598
  • Înscris: 30.07.2003
Un PFA poate avea mai multe CAEN-uri (eu am doua) insa unul e principal in declaratii. E mai bine sa ai mai multe ca altadata ai sa revii, iar stai la rand, completezi declaratii si platesti. Cu studiile e o dilema, legea spune ca trebuie doar pentru meseriile reglementate iar cei de la Registrul Comertului cer la toti !

Edited by neagu_laurentiu, 18 April 2014 - 13:12.


#32
MrDerpson

MrDerpson

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,471
  • Înscris: 09.09.2012
Dar as putea sa bag 7022 si 6311 pe acelasi PFA, tinand cont ca-s chestii destul de diferite? Nu trebuie sa existe o legatura intre ele?


Pentru 7022 (consultanta) stiu sigur 100% ca sunt ok cu diploma de licenta.

Si pentru 6311 trebuie sa fiu ok, mai ales cam am facut liceu cu profil matematica - informatica si am atestat de operator pc.

Totodata, este adevarat ca o sa platesc mai mult (taxe la Registrul Comertului, cand depun dosarul) daca am mai multe coduri CAEN?

Sper sa nu coste mai mult de 300 RON.

Edited by MrDerpson, 18 April 2014 - 14:29.


#33
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,598
  • Înscris: 30.07.2003
Fiind impozitare in sistem real se aduna, nu-i nici o problema.
Nu te costa mai mult, in acelasi formular declari mai multe: http://www.onrc.ro/f...trare_pf_v5.pdf
Costul PFA-ului e max. 200 lei.

Edited by neagu_laurentiu, 18 April 2014 - 14:34.


#34
miromulus

miromulus

    c'mon inner peace...!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,613
  • Înscris: 25.01.2006
Daca apartamentul nu e intabulat, iti trebuie certificat de rol fiscal (sunt aproape sigur ca asta era numele). Se obtine de la administratia financiara. Daca nu ma insel, exista posibilitatea sa ti-l dea pe loc.

Edited by miromulus, 18 April 2014 - 16:02.


#35
tupeu4you

tupeu4you

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 488
  • Înscris: 19.11.2006
pe acelasi PFA pot sa emit facturi pentru  prestari servicii (adminidstrare site web) si  comert materiale electrice ?

Edited by tupeu4you, 18 April 2014 - 17:08.


#36
neagu_laurentiu

neagu_laurentiu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 40,598
  • Înscris: 30.07.2003
Da, atit timp cat ai CAEN-uri corespunzatoare.

Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate