Cum/Ce/ este Dumnezeu pentru tine?
#37
Posted 14 October 2013 - 20:57
cuculili, on 14 octombrie 2013 - 16:39, said:
De ce? Eu banuiesc ca este ceva etapizat. Comparatie: un elev de clasa intai, mustiind de ardoare cognitiva, ar vrea sa aibe cursuri de fizica cuantica. Doar ca pana nu trece de alfabet/aritmetica e inutil si poate chiar daunator. Asa ca temporar ramane ascuns. Oricum, daca o fi adevarat, exista afirmatia ca: nimic din ce este ascuns nu o sa ramana ascuns. omenirea a ajuns la un oarece stadiu zic eu care I-ar permite sa.l cunoasca pe Marele Sef, ca si unui copil daca e sa pastram comparatiile daca parintele nu-I spune ce are sau nu voie el va face ce-l taie capul....adica ce-ar putea pierde acest boss daca s-ar arata primatelor si le-ar spune: bah, ma vedeti? ok, de azi inainte cine nu e cuminte a rupt-o in fericire cu mine.... ca in cartea aia prafuita zice ca s-ar fi aratat acelor oameni de acum 2000 de ani, ups....sa inteleg ca aia erau mai "pregatiti" ca astia de azi? observi ca ceva nu se leaga aici? Edited by Valmont43, 14 October 2013 - 20:58. |
#38
Posted 14 October 2013 - 23:02
dacoroman2310, on 14 octombrie 2013 - 19:57, said:
Cand spui ce este ceva, cand definesti un ceva, il subsumezi unei categorii de gandire superioare in volum. Pamantul e o sfera, stejarul e un copac, Ghitza e un om. Cum dracu sa-l bagi pe Dumnezeu intr-un container conceptual finit? Toate atributele pe care i le-am putea predica apartin originar unor obiecte sau fenomene mundane. El e prioritar acestora. Ratiunea, iubirea, dreptatea au fost definite ca apartinand fiintelor umane. Ca sa nu mai vorbim de formele si corpurile geometrice, care oricat de cuprinzatoare ar fi (conceptele matematice sunt cele mai fundamentale si cele mai ample), raman ceva trivial prin faptul ca sunt entitati dependente de spatiu. Cand le translatezi asupra divinitatii nu poti sa o faci decat aproximativ, analogic, metaforic. I too, I too, my dear John, have been assailed in my time by religious doubts. The church helped me to fight them off. It also helped me not to ask too much, not to demand too clear an image of what is unimaginable. As St. Augustine said, "One can know what God is not; one cannot know what He is." I think I know what He is not: He is not despair, He is not terror, He is not the earth in one's rattling throat, not the black hum in one's ears fading to nothing in nothing. I know also that the world could not have occurred fortuitously and that somehow Mind is involved as a main factor in the making of the universe. In trying to find the right name for that Universal Mind, or First Cause, or the Absolute, or Nature, I submit that the Name of God has priority. Singurele atribute pe care ortodoxia i le acordă sunt: însușirea de a fi nezidit, fără de început, nemuritor, infinit, veșnic, imaterial, bun, creator, drept, luminător, neschimbător, impasibil, necircumscris, necuprins, indefinit, nemărginit, nevăzut, incomprehensibil, perfect, stăpân absolut, liber, atoateconducător, dătător de viata, atotputernic, infinit de puternic, sfințitor, împărtășitor, cuprinzător și conservator al universului, proniatorul tuturor, toate aceste însușiri și altele ca acestea le are Dumnezeirea prin fire, nu le-a luat din altă parte, ci ea împărtășește tot binele făpturilor Sale, potrivit puterii de receptivitate al fiecăreia. Edited by mario_bril, 14 October 2013 - 23:02. |
#39
Posted 15 October 2013 - 04:45
mario_bril, on 14 octombrie 2013 - 23:02, said:
Bineînțeles că îl putem defini pe Dumnezeu mai degrabă într-un mod apofatic. Singurele atribute pe care ortodoxia i le acordă sunt: însușirea de a fi nezidit, fără de început, nemuritor, infinit, veșnic, imaterial, bun, creator, drept, luminător, neschimbător, impasibil, necircumscris, necuprins, indefinit, nemărginit, nevăzut, incomprehensibil, perfect, stăpân absolut, liber, atoateconducător, dătător de viata, atotputernic, infinit de puternic, sfințitor, împărtășitor, cuprinzător și conservator al universului, proniatorul tuturor, toate aceste însușiri și altele ca acestea le are Dumnezeirea prin fire, nu le-a luat din altă parte, ci ea împărtășește tot binele făpturilor Sale, potrivit puterii de receptivitate al fiecăreia. Dar tu nu observi ce i-au facut de fapt unui posibil Dumnezeu? L-au dogmatizat "pana in maduva oaselor", l-au institutionalizat si culmea, au pus monopol pe el intr-un fel in care cei ce pierd vremea pe forum nu au cum sa inteleaga intrucat habar nu au ce insemna sa fii practicant real dedicat; asta e problema cu crestinismul (eu ma refer la cel ortodox intrucat am fost adept). Edited by altnume, 15 October 2013 - 04:46. |
#40
Posted 15 October 2013 - 05:33
Valmont43, on 14 octombrie 2013 - 20:57, said:
ca in cartea aia prafuita zice ca s-ar fi aratat acelor oameni de acum 2000 de ani, ups....sa inteleg ca aia erau mai "pregatiti" ca astia de azi? observi ca ceva nu se leaga aici? Eu stiam ca nici nu poate sa fie privit si a folosit imagini intermediare...in fine. Nu intru in polemici legate de dogme si scrieri pentru ca, in general, nu au apostila cancelariei ceresti...daca intelegi. Contin adevaruri tulburatoare dar si balast-clerical indestul...fiecare le separa dupa cum poate. Daca e sa revin la comparatia legata de elevul de clasa intai: principiile de viata, cei sapte ani de acasa, trebuie introdusi atunci la pubertatea civilizatiei nu azi cand e pervertita de varii factori. Poate ca in zorii istoriei era Umanitatea mai pregatita sa afle ceva grav comparat cu epocile ulterioare cand, iata, e mai importat ce a ragait un finantator din fotbal sau ce fibrilatii are vreo Wilma. Edited by cuculili, 15 October 2013 - 05:36. |
#41
Posted 15 October 2013 - 05:46
cuculili, on 15 octombrie 2013 - 05:33, said:
Eu stiam ca nici nu poate sa fie privit si a folosit imagini intermediare...in fine. Nu intru in polemici legate de dogme si scrieri pentru ca, in general, nu au apostila cancelariei ceresti...daca intelegi. Contin adevaruri tulburatoare dar si balast-clerical indestul...fiecare le separa dupa cum poate. Daca e sa revin la comparatia legata de elevul de clasa intai: principiile de viata, cei sapte ani de acasa, trebuie introdusi atunci la pubertatea civilizatiei nu azi cand e pervertita de varii factori. Poate ca in zorii istoriei era Umanitatea mai pregatita sa afle ceva grav comparat cu epocile ulterioare cand, iata, e mai importat ce a ragait un finantator din fotbal sau ce fibrilatii are vreo Wilma. Nu poate nimeni sa schimbe umanitatea, problema e daca pot eu (tu sau oricine) sa fac ceva pentru mine insumi astfel incat sa nu mai fiu asa de pervertit, de ipresionat artistic, in loc sa ma las sa consum realitatea cat mai natural. Edited by altnume, 15 October 2013 - 05:47. |
#42
Posted 15 October 2013 - 08:23
dacoroman2310, on 14 octombrie 2013 - 19:57, said:
Cand spui ce este ceva, cand definesti un ceva, il subsumezi unei categorii de gandire superioare in volum. Pamantul e o sfera, stejarul e un copac, Ghitza e un om. Cum dracu sa-l bagi pe Dumnezeu intr-un container conceptual finit? Toate atributele pe care i le-am putea predica apartin originar unor obiecte sau fenomene mundane. El e prioritar acestora. Ratiunea, iubirea, dreptatea au fost definite ca apartinand fiintelor umane. Ca sa nu mai vorbim de formele si corpurile geometrice, care oricat de cuprinzatoare ar fi (conceptele matematice sunt cele mai fundamentale si cele mai ample), raman ceva trivial prin faptul ca sunt entitati dependente de spatiu. Cand le translatezi asupra divinitatii nu poti sa o faci decat aproximativ, analogic, metaforic. I too, I too, my dear John, have been assailed in my time by religious doubts. The church helped me to fight them off. It also helped me not to ask too much, not to demand too clear an image of what is unimaginable. As St. Augustine said, "One can know what God is not; one cannot know what He is." I think I know what He is not: He is not despair, He is not terror, He is not the earth in one's rattling throat, not the black hum in one's ears fading to nothing in nothing. I know also that the world could not have occurred fortuitously and that somehow Mind is involved as a main factor in the making of the universe. In trying to find the right name for that Universal Mind, or First Cause, or the Absolute, or Nature, I submit that the Name of God has priority. mario_bril, on 14 octombrie 2013 - 23:02, said:
Singurele atribute pe care ortodoxia i le acordă sunt: însușirea de a fi nezidit, fără de început, nemuritor, infinit, veșnic, imaterial, bun, creator, drept, luminător, neschimbător, impasibil, necircumscris, necuprins, indefinit, nemărginit, nevăzut, incomprehensibil, perfect, stăpân absolut, liber, atoateconducător, dătător de viata, atotputernic, infinit de puternic, sfințitor, împărtășitor, cuprinzător și conservator al universului, proniatorul tuturor, toate aceste însușiri și altele ca acestea le are Dumnezeirea prin fire, nu le-a luat din altă parte, ci ea împărtășește tot binele făpturilor Sale, potrivit puterii de receptivitate al fiecăreia. cuculili, on 15 octombrie 2013 - 05:33, said:
Eu stiam ca nici nu poate sa fie privit si a folosit imagini intermediare...in fine. Nu intru in polemici legate de dogme si scrieri pentru ca, in general, nu au apostila cancelariei ceresti...daca intelegi. Contin adevaruri tulburatoare dar si balast-clerical indestul...fiecare le separa dupa cum poate. Daca e sa revin la comparatia legata de elevul de clasa intai: principiile de viata, cei sapte ani de acasa, trebuie introdusi atunci la pubertatea civilizatiei nu azi cand e pervertita de varii factori. Poate ca in zorii istoriei era Umanitatea mai pregatita sa afle ceva grav comparat cu epocile ulterioare cand, iata, e mai importat ce a ragait un finantator din fotbal sau ce fibrilatii are vreo Wilma. |
#43
Posted 15 October 2013 - 08:31
#44
Posted 15 October 2013 - 08:42
#45
Posted 15 October 2013 - 08:54
TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 08:42, said:
D-ul e un atribut aberant sau un adevar absolut? Cine el? Pot eu ca limitational sa am certitudini absolute? Cum cine e el? Vorbim vorbe si noi pe aici si voi zice: el, e Dumnezeu; astea sunt insa doar ganduri-vorbe intrucat atata ma duce "capul". |
#46
Posted 15 October 2013 - 09:06
altnume, on 15 octombrie 2013 - 08:54, said:
Poate fi una sau alta, culmea ar fi sa existe posibilitatea de a fi si una si alta. Pot eu ca limitational sa am certitudini absolute? Cum cine e el? Vorbim vorbe si noi pe aici si voi zice: el, e Dumnezeu; astea sunt insa doar ganduri-vorbe intrucat atata ma duce "capul". |
|
#47
Posted 15 October 2013 - 09:15
TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 09:06, said:
Ce atribute ii atribui pentru a putea vorbi despre dzeu ca fiind el, ca vroind, ca nevroind etc? Problema este din start eronat pusa. Ce e aia Dumnezeu? De ce sa ma raportez la el? Pot sa ma raportez la fenomene, evenimente neintelese, la trairi personale speciale, dar de ce sa structurez un Dumnezeu? |
#48
Posted 15 October 2013 - 10:00
TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 08:23, said: Caracteristica principala a unei minti este de a te scuti sa reiei greselile facute in trecut. Te astepti de la creatia unei minti sa nu evolueze de la zero, asa cum s-ar intampla cu evolutia naturala. adica acest creator ne-a facut niste tampiti si inapoiati in zorii civilizatiei si asteapta vreo cateva mii de ani sa ne "desteptam" ca sa ni se...arate nu tine explicatia colegului cuculili din pacate.... Edited by Valmont43, 15 October 2013 - 10:01. |
#49
Posted 15 October 2013 - 10:03
TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 08:23, said:
Pai si St.Augustin nu face acelasi tip de greseala cand ii atribuie lui Dzeu o minte? Mintea de ce nu o bagi la aceeasi categorie? |
#50
Posted 15 October 2013 - 12:24
De ce trebuie sa-l descriem apeland la calitati ce nu sunt dovedite?
dacoroman2310, on 15 octombrie 2013 - 10:03, said: Omul a simtit ca exista in el ceva mai adanc decat el insusi Insa de ce crezi ca acest ceva mai adanc are legatura cu ceea ce lumea intelege prin divinitate? Chiar cu o minte. Ce este o minte? Suntem facuti dupa chipul sau, intradevar. Dar acest chip nu e o minte. |
#51
Posted 15 October 2013 - 12:53
TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 12:14, said:
De ce trebuie sa-l descriem apeland la calitati ce nu sunt dovedite? Sa descrii un lucru inseamna sa spui ca aceste este ca altceva. Cred ca esti de acord (acceptand pentru un moment regulile jocului) ca Dumnezeu este unic. Pe Ghitza poti il descrii ca animal social si alte cele, dar pe Ghitza M. Popescu ca persoana psihologica absolut unica nu poti sa-l mai descrii prin altceva, pentru ca nu mai e nimic ca el. TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 12:14, said:
De acord. Insa de ce crezi ca acest ceva mai adanc are legatura cu ceea ce lumea intelege prin divinitate? Chiar cu o minte. Ce este o minte? TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 12:24, said:
Suntem facuti dupa chipul sau, intradevar. Dar acest chip nu e o minte. Dumnezeu este cel mai important lucru din componentza omului. Care este acela daca nu mintea/ratiunea/constienta... spiritul/duhul? |
|
#52
Posted 15 October 2013 - 12:57
TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 12:24, said:
De acord. Insa de ce crezi ca acest ceva mai adanc are legatura cu ceea ce lumea intelege prin divinitate? Chiar cu o minte. Ce este o minte? Suntem facuti dupa chipul sau, intradevar. Dar acest chip nu e o minte. |
#53
Posted 15 October 2013 - 13:21
dacoroman2310, on 15 octombrie 2013 - 12:36, said:
Nu ai cum sa dovedesti infinitul. Poti doar sa-l intuiesti, banuiesti, crezi. Dar nu neaparat la aceasta calitate ma refeream. dacoroman2310, on 15 octombrie 2013 - 12:36, said: Sa descrii un lucru inseamna sa spui ca aceste este ca altceva. Cred ca esti de acord (acceptand pentru un moment regulile jocului) ca Dumnezeu este unic. Pe Ghitza poti il descrii ca animal social si alte cele, dar pe Ghitza M. Popescu ca persoana psihologica absolut unica nu poti sa-l mai descrii prin altceva, pentru ca nu mai e nimic ca el. dacoroman2310, on 15 octombrie 2013 - 12:36, said: Pai ce intelege lumea prin divinitate? Ratiunea absoluta. Iubirea absoluta. Moralitatea absoluta. Liber arbitru infinit. Omni-constienta. Sunt acestea potential accesibile mintii umane? Divinitatea pare a fi proiectia in absolut a virtutilor umane. Chiar daca acest ideal nu e tangibil, directia este corecta si e oricum foarte misto pentru ca astfel viata e posibila la infinit. Omului ii ramane intotdeauna ceva de perfectionat. Dupa mine, treburile stau putin pe dos. Idealul este cel spre care tindem, nu cel de la care am pornit. De aceea si consider Caderea ca fiind unul dintre cele mai paguboase modele ale istoriei umane. dacoroman2310, on 15 octombrie 2013 - 12:53, said:
Imparatia lui Dumnezeu care este inlauntrul nostru la ce se poate referi? Dumnezeu este cel mai important lucru din componentza omului. Care este acela daca nu mintea/ratiunea/constienta... spiritul/duhul? johnnickelby, on 15 octombrie 2013 - 12:57, said:
Tu cu ce crezi ca are legatura acest "ceva mai adanc"? Edited by TOPCATBV, 15 October 2013 - 13:22. |
#54
Posted 15 October 2013 - 13:34
TOPCATBV, on 15 octombrie 2013 - 13:21, said: Dupa mine, treburile stau putin pe dos. Idealul este cel spre care tindem, nu cel de la care am pornit. Quote Subconstientul |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users