Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Morți stupide (Italia)

Vom ajunge la deflatie?

Partaj succesoral

IFN-urile mi-au distrus scorul FI...
 Sfat achiziție laptop

Maneaua la concertele Coldplay

Ce este cu aceasta inflație ...

Duster 2011 carplay
 Portare inapoi la Telekom

Telecabina Piatra-Neamț - Ma...

Am lovit o masina

Comanda US
 Cum sa reduc caldura din apartame...

Dual-boot Windows 11 Pro cu Kubun...

Favorizarea femeilor atragatoare

Inlocuire baterie JBL Go 2
 

Care vi se pare cea mai grea meserie de inginer?

- - - - -
  • Please log in to reply
38 replies to this topic

#19
m3th0dman

m3th0dman

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,269
  • Înscris: 03.01.2007
Depinde de mărimea/complexitatea proiectului:
- în ingineria civilă (construcţii) -> nu e totuna să proiectezi o casă cu un etaj sau să proiectezi o platformă petrolieră;
- în ingineria mecanică -> nu e totuna să proiectezi un rulment simplu sau o turbină la o centrală atomică;
- în ingineria auto -> nu e la fel să proiectezi ştergătoare de parbriz sau un motor de Formula 1;
- în ingineria electronică -> nu e tot una să proiectezi schema pentru un aparat radio sau tranzistorii pentru următoare generaţie de microprocesoare;
- în ingineria electrică -> nu e aceeaşi să proiectezi schema electrică a unei case sau reţeaua electrică a unui stat;
- în ingineria software -> nu e la fel să proiectezi un site web mic (de fapt aici nici măcar nu e vorba de inginerie software din moment ce nici măcar nu necesită proiectare) sau platforma software pentru o instituţie bancară mare;
- în ingineria automatizării -> nu e totuna să proiectezi un modul dintr-un microcontroller sau să proiectezi o linie de asamblare într-o fabrică;
- în ingieria telecomunicaţiilor -> nu e la fel să proiectezi reţeaua în LAN sau în WAN;

Dacă ar fi să luăm cele mai dificile proiecte din fiecare categorie şi să facem o comparaţie cred că cele mai dificile ar fi cele software deoarece:
- inginerii din acest domeniu trebuie să ştie domeniul lor (software) şi domeniul businessului (bancar, comerţ etc.) pe când restul inginerilor au treabă strict cu cu domeniul lor;
- e cea mai imatură ramură a ingineriei (alţii nici nu o consideră inginerie propriu-zisă); poduri se construiesc de mai bine de 2000 de ani dar sisteme software complexe de vreo 40 de ani doar.
- proiectele sunt probabil cele mai complexe;
- se bazează cel mai puţin pe rigurozitatea matematică datorită complexităţii şi numărului imens de posibilităţi;
- are un numă de proiecte eşuate mai mare decât în restul ramurilor inginereşti;
- foarte multe proiecte mari au eşuat sau au fost întârziate din cauza softwareului;

Ca o idee de importanţa ingineriei software, în 1983 un bug ar fi putut cauza al treilea război mondial: http://en.wikipedia...._alarm_incident

Edited by m3th0dman, 25 November 2012 - 15:44.


#20
Josef_Mengele

Josef_Mengele

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,997
  • Înscris: 09.10.2011
Aeronautica, constructii speciale (CT Nucleare, etc) Nu spun ca sunt grele, daca te pricepi nu e greu, insa sunt cele mai solicitante!

#21
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,759
  • Înscris: 02.10.2009

View PostJosef_Mengele, on 25 noiembrie 2012 - 16:49, said:

Aeronautica, constructii speciale (CT Nucleare, etc) Nu spun ca sunt grele, daca te pricepi nu e greu, insa sunt cele mai solicitante!

Sunt solicitante datorita responsabilitatii: o greseala mica poate avea consecinte foarte serioase. Poti pune pe lista si alte domenii sau subdomenii mai putin vizibile pentru public.
In ceea ce priveste ingineria Software, lucrurile sunt un pic diferite si nu intotdeauna justifica aerul de superioritate caracteristic multora dintre cei care lucreaza in domeniu.
E un domeniu foarte greu intr-adevar dar trebuie facuta distinctie clara, mai clar decat s-a spus mai sus: multe domenii de activitate soft nu presupun o raspundere fata de societate la nivelul altor domenii ingineresti, desi munca e platita regeste, chiar mai mult decat acolo. Softul fara "hard" nu face nimic, deci softul de dragul softului fara cei care folosesc rezultatele lui (ingineri mecanici, electrici, doctori, etc) e munca de pomana.
Nu pot pune la egalitate un softist care face web design pentru reclame sau mai ales jocuri de calculator pentru idioti, cu unul care face programe pentru urmarirea aeronavelor sau programe pentru aparatura medicala.
Un alt aspect, foarte neglijat sau "pus sub pres": responsabilitatea ultima este a aceluia care foloseste programul. Este un "disclaimer" universal, toti producatorii de programe, chiar foare avansate, il ataseaza contractului de vanzare sau veventual prospectului.
Deci daca eu am de proiectat sa zicem niste echipamente pentru o rafinarie, si folosesc pentru calcule de proces si mecanice un anumit program, daca acel program este gresit si se intampla sa bubuie ceva, eu sunt bun de tras la raspundere, este semnatura si stampila mea pe proiect cum ca proiectul a fost bun. Nu scrie nicaieri ca trebuia sa folosesc programul cutare, n-aveam decat sa fac totul cu creionul si tabla inmultirii din memorie. Conteaza ca avaria s-a produs.
E drept ca in Ro nu am prea auzit de astfel de situatii, in care un inginer proiectant sa-si piarda licenta de practica (nici nu exista licenta de practica, orice chiulangiu cu diploma pare a avea voie sa proiecteze orice) dar in vest, adica acolo spre care toti zic ca vor sa ajunga, situatia e foarte serioasa. In caz de neglijenta evidenta si sistematica, respectivul plateste paguba, toata viata, poate avea certificarea suspendata si in caz extrem poate merge la mititica pentru o vreme.
Ca in orice meserie de altfel, daca te apuci de ea, ai grija sa o faci bine.

#22
Panterik

Panterik

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 67
  • Înscris: 01.02.2008
Tot ce tine de inginerie e greu, solicitant, dar aduce unele dintre cela mai frumoase satisfactii cand vezi rezultatul final.

#23
bd_lotru

bd_lotru

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 109
  • Înscris: 30.01.2011
Daca e sa vorbim de ceva greu.... am raspuns impreuna cu un colectiv de 9 oameni de retehnologizarea unei hidrocentrale de 510 MW cu agregate cu turbine pelton de 800 m cadere si debit 26,6 mc/s 170 MW /agregat  .Am raspuns de PIFautomatizari la agregate si PIF statie 220 kV , 110 kV 20 kV 0,4 kV ... etc .

#24
accelerator

accelerator

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,146
  • Înscris: 20.03.2007
Proiectare de reactoare nucleare e un domeniu dat draqu, sunt niste tomuri cat capul meu de groase pline de formularaie, carcaieci si gandaci matematico-fizici.

Un calcul gresit si faci deranj mare

#25
maccip

maccip

    46 ani

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 33,660
  • Înscris: 06.01.2007
Daca e sa ne luam dupa nr de hartii, si un proiect de drumuri contine fisete intregi de dosare pline cu A3uri.

Apoi orice proiect are o anume toleranta la erori. Nu bubuie nimic (aproape niciodata) daca e gresit ceva pe-acolo (Evident ca daca pleci de la e=mc^3, atunci tot proiectul e gresit, deci nici nu putem vorbi de un proiect.) Mai degraba poate bubui de la concepte (sper sa fie corect termenul) gresite decat de la calcule gresite.

Edited by maccip, 01 May 2013 - 17:07.


#26
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,759
  • Înscris: 02.10.2009

View Postmaccip, on 01 mai 2013 - 17:03, said:



Apoi orice proiect are o anume toleranta la erori. Nu bubuie nimic (aproape niciodata) daca e gresit ceva pe-acolo (Evident ca daca pleci de la e=mc^3, atunci tot proiectul e gresit, deci nici nu putem vorbi de un proiect.) Mai degraba poate bubui de la concepte (sper sa fie corect termenul) gresite decat de la calcule gresite.

De la greseli de conceptie se pierd bani, de la greseli de calcul se pierd vieti.
Exista domenii in care nu se admite nici o greseala de calcul, nici o interpretare, nici o abatere de la codurile si metodele de calcul. Proiectele sunt verificate de mai multe ori, in locurile critice sunt intotdeauna verificate si aprobate de o terta persoana, alta firma autorizata sau o institutie nationala de supraveghere.
Exista foarte multe domenii ingineresti, unele mai putin "periculoase" pentru societate, altele in care o greseala mica poate insemna dezastru.

#27
maccip

maccip

    46 ani

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 33,660
  • Înscris: 06.01.2007
Ma refeream strict la postul anterior.

#28
parintele

parintele

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,145
  • Înscris: 17.03.2005
Orice ramura a ingineriei este aproximativ la fel de grea... Daca nu te pricepi, orice e greu. Daca stii meserie, totul devine o chestiune de timp, cantitate de energie consumata, etc... Pe de alta parte, in orice ramura intr-un proiect pot aparea dificultati, probleme care trebuie rezolvate si fara de care proiectul se blocheaza.
Cat despre diferenta intre proiectare si executie.... asta e o "lupta" de cand lumea, teoretic ar trebui sa fie o colaborare.
Nu poti sa fii inginer bun fara sa stii bine sau foarte bine si una si alta. Proiectarea pare mai grea pentru ca fara a sti bine si executie proiectul devine ineficient, greu de pus in opera, scump samd... Profu mei zicea ca o tesitura desenata prost face diferenta intre un produs fiabil si unul prost, intre profit si pierdere.
Pe de alta parte executia desi pare o formalitate este intotdeauna elementul cu surprize, mereu apar situatii care trebuie rezolvate, care tin sau nu de proiectant si calitatea proiectului, oricum inginerul de executie trebuie sa fie capabil sa ii dea de cap, daca incpe frasuneala intre el si proiectant in cel mai fericit caz se pierd bani.

#29
aka_razvan

aka_razvan

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 678
  • Înscris: 10.12.2008
Daca nu sunt probleme majore, se rezolva simplu prin Dispozitii de Santier.

#30
accelerator

accelerator

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,146
  • Înscris: 20.03.2007

View Postmaccip, on 01 mai 2013 - 17:03, said:

Daca e sa ne luam dupa nr de hartii, si un proiect de drumuri contine fisete intregi de dosare pline cu A3uri.

Apoi orice proiect are o anume toleranta la erori. Nu bubuie nimic (aproape niciodata) daca e gresit ceva pe-acolo (Evident ca daca pleci de la e=mc^3, atunci tot proiectul e gresit, deci nici nu putem vorbi de un proiect.) Mai degraba poate bubui de la concepte (sper sa fie corect termenul) gresite decat de la calcule gresite.

OK, sa o luam ca la Dezastre in aer, nu bubuie de la un calcul gresit daca ceilalti isi fac treaba, dar daca ai ghinion sa se intample o succesiune de greseli legate intre ele atunci e de rau. Oricum, orice greseala nedescoperita la timp costa bani, in unele domenii greselile pot costa si vieti omenesti sau pierderi materiale majore.

Edited by accelerator, 11 May 2013 - 23:07.


#31
maccip

maccip

    46 ani

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 33,660
  • Înscris: 06.01.2007
Orice greseala costa. Altfel n-ar mai fi greseala.

#32
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,759
  • Înscris: 02.10.2009
Sunt greseli si greseli, unele nu sunt de admis, altele mai pot apare, principalul este sa fie corectate la vreme. Unele nu sunt corectate niciodata, chiar daca se stie de ele pentru ca fie nu sunt importante sau periculoase, fie efortul pentru corectarea lor e prea mare in raport cu efectul corectarii.
Aici e teorie multa, realitatea este insa mai complicata.
De aceea, companiile care au departamente de proiectare au o organizare interna conceputa in asa fel ca proiectarea si executia sa permita depistarea erorilor si eliminarea in timp util. Oricum orice proiect prezinta greseli, nici unul nu este perfect, mai ales ca diferiti ingineri sau proiectanti au o viziune  diferita asupra unor aspecte. Totul este sa existe o viziune unitara asupre problemelor critice.
De exemplu, un desen sau proiect se face intai in varianta A, pentru "informare" sau pentru aprobarea clientului. Acela poate avea obiectii de fond sau de detaliu asa ca se ajunge la varianta B. daca clientuul si proiectantul sunt de acord, eventual inca cateva modificari minore si gata varianta 0, pentru fabricatie (numerotarea poate fi diferita). Daca pe parcurs se obseva necesitatea de a se modifica ceva, de ex se constata ca nu e cea mai buna solutie sau executantul are ceva de propus, se poate face varianta 1 sau 01, modificarea se aduce la cunostinta clientului iar fabricatia poate continua. La sfarsit, cand totul e gata, se face inca o revizie a documentatiei, se fac eventual masuratori finale care reprezinta de fapt realitatea ("ce a iesit") si de difuzea ca varianta finala de documentatie ca si "construit". Intotdeauna trebuie sa existe si o alta persoana sau persoane care verifica documentatia si desenele.
In tarile civilizate, varianta pentru fabricatie si cea finala trebuie sa aiba semnatura si stampila celui care a verifcat final sau aprobat iar respectivul isi asuma raspunderea pentru calitatea proiectului. Daca sunt probleme, acela pote fi sanctionat, poate fi pus sa plateasca daune, poate sa i se retraga certificarea (dreptul la semnatura) sau poate fi trimis in judecata.
Sanctiunile sau penalitatile se inregistreaza intotdeauna la Asociatia profesionala, apar in publicatiile acesteia, sa stie toata lumea ce a facut respectivul si ce sanctiuni s-au dat.
Acum, odata cu raspandirea puternica a programelor pentru calculator, munca inginerilor s-a usurat foarte mult, cel putin in ceea ce priveste partea de calcule. Ceea ce necesita inainte doua saptamani de calcule succesiv exacte se obtine acum in cateva secunde, ba si in cateva variante. De aici impresia foarte inselatoare ca orice ageamiu, care "stie programul" poate sa proiecteze ce vrea. Asta e desigur o tampenie dar am auzit-o de cateva ori (bineinteles ca din partea unora complet pe dinafara domeniului sau din partea unor tineri absolventi, mai bine zis proaspeti posesori de diplome). Poate si de aceea in general nu se admite ca persoana care semneaza proiectul, deci care-si asuma raspunderea sa fie vreun "junior" cu mai putin de 4-5 ani de experienta relevanta, si asta doar in cazul unor proiecte fara grad ridicat de periculozitate, altfel persoana trebuie sa aiba mult mai multi ani de experienta si rezultate obtinute.

Edited by Rosebud09, 12 May 2013 - 00:19.


#33
undercoverbrother

undercoverbrother

    Guru Member

  • Grup: Validating
  • Posts: 18,293
  • Înscris: 02.04.2007
Inginer e ala care face jucaria sa mearga cu cei mai putini bani.
Un Veiron sau cum draci se scrie e in stare sa faca oricine, ca oricum se'vinde sub costul de'productie. Bani sa fie. O Dacie mai putini.

#34
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,759
  • Înscris: 02.10.2009

View Postundercoverbrother, on 12 mai 2013 - 00:34, said:

Inginer e ala care face jucaria sa mearga cu cei mai putini bani.
Un Veiron sau cum draci se scrie e in stare sa faca oricine, ca oricum se'vinde sub costul de'productie. Bani sa fie. O Dacie mai putini.

Asta-i din putul gandirii?
Uite, vine unul si-ti da bani, sute de milioane, cat ceri.
Faci un Veyron-Veyron, asa, de unul singur, cu capul dumitale de inginer super-multi - lateral -dezvoltat?
Sau competenta este ceva care se gaseste pe strada, cine vine, ala e?

De mult realizarile ingineresti nu mai sunt opera unui om, ci creatii colective. Poate fi un conducator de proiect, antreprenor, manager, proiectant intr-un domeniu foarte bun, dar totusi si el depinde de chipa care si-o face, si niciodata acela nu e un oricine caruia bani sa-i dai, ca " cu banii se face orice".

Cu toate astea e adevarat ca un automobil e ceva atat de bine cunoscut, macar in partile generale, incat exista cu siguranta un numar insemnat de persoane care pot sa proiecteze si eventual realizeze o parte importanta din proiect. Doar ca nu "oricine" si orice automobil. Poate doar Loganul, ala arata ca si cum ar fi fost proiectat de un oarecare :lol: dar de fapt e aparenta, programul si produsul sunt lucruri foarte inteligente.

#35
undercoverbrother

undercoverbrother

    Guru Member

  • Grup: Validating
  • Posts: 18,293
  • Înscris: 02.04.2007
Cum asa?

Ti se pare mare realizare sa faci ceva gradios cu fonduri nelimitate sau ceva functional cu buget f strict?
Poate ar'trebui sa te intrebi ce inseamna ingineria de faptsi dupa aia sa vii cu postari de genul celei de mai sus.

Dpmdv Veyron este un exemplu de proiectare proasta pt ca pretul de vanzare nu acopera costul de productie si simpla lui existenta este moftul cuiva si nimic mai mult. Simplu.
Chiar crezi ca exista vreun producator auto consacrat care n-ar fi in stare sa faca o masina similara dtpdv cu Veyron daca l-ar ajuta cu ceva?

Daca vezi altfel lucrurile explica-le cu detasare si lasa ce pot eu sa fac sau nu pot ca nu te ajuta cu nimic.

Habar n-am cu ce te ocupi si nu e treaba mea dar ai facut vreodata ceva functional, orice, la cel mai mic pret de pe piata si cu toate astea sa-ti ramana si tie ceva?

Daca marca Dacia si Veyronul iti starnesc trairi emotionale prea mari ca sa separi imaginea de realizarea ingimereasca,'ce'parere ai de grupul Fiat?
Cumse explica ca daca le da putina libertate iese ceva extrordinar si competitiv in clasa lui iar cand taie zero de la sfarsit iese ceva cel mult de nivel mediu in clasade care apartine?

Edited by undercoverbrother, 12 May 2013 - 13:29.


#36
Rosebud09

Rosebud09

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,759
  • Înscris: 02.10.2009

View Postundercoverbrother, on 12 mai 2013 - 13:51, said:

Cum asa?

Ti se pare mare realizare sa faci ceva gradios cu fonduri nelimitate sau ceva functional cu buget f strict?
Poate ar'trebui sa te intrebi ce inseamna ingineria de faptsi dupa aia sa vii cu postari de genul celei de mai sus.

Va legati  de un aspect particular, lucruri grandioase cu fonduri nelimitate. Asa ceva nu exista sau in tot cazul nu a existat de la inceput ideea de cheltuiala nelimitata; se poate doar ca sa se fi ajuns cu cheltuielile la valori foarte mari, de neinchipuit pentru cei din afara proiectului. Intotdeauna a existat un buget, fie el si foarte larg. Se mai poate ca ideea initiala sa fie una cretina, impusa pe criterii politice, la care au fost obligati sa se inhame executantii, de acolo se poate face o balanta intre nevoia  sau valoarea lucrarii si banii cheltuiti. Tot asa, se poate sa se ajunga la cheltuieli imense din cauza incompetentei colectivului suprapus peste incompetenta politicienilor.

Dpmdv Veyron este un exemplu de proiectare proasta pt ca pretul de vanzare nu acopera costul de productie si simpla lui existenta este moftul cuiva si nimic mai mult. Simplu.
Chiar crezi ca exista vreun producator auto consacrat care n-ar fi in stare sa faca o masina similara dtpdv cu Veyron daca l-ar ajuta cu ceva?

Veyron este un exemplu prost ales din capul locului pentru ilustrarea ideii pe forum. Produse de genul acela sunt o clasa mai speciala si nu se cade a fi date exemplu in discutia despre profesiunea de inginer. Cu siguranta ca inginerii care au facut masina aceea si-au facut meseria cum trebuie, acolo e vorba de ideea in sine care a fost cretina (tehnic si economic), peste care s-a suprapus probabil un management prost, influente fara legatura cu tehnica si ingineria. A rezultat un  lucru stupid si inutil, al carui rost nu mai este acela de "masina". Pe de alta  parte pretul masinii este dat si de seria de fabricatie, de fapt e dat in primul rand de seria de fabricatie. Fa dumneata o fabrica pentru Logan unde vei produce 10 masini pe an, sa vedem cum vei sta cu banii dupa aia.

Daca vezi altfel lucrurile explica-le cu detasare si lasa ce pot eu sa fac sau nu pot ca nu te ajuta cu nimic.

Habar n-am cu ce te ocupi si nu e treaba mea dar ai facut vreodata ceva functional, orice, la cel mai mic pret de pe piata si cu toate astea sa-ti ramana si tie ceva?

A face ceva la pretul cel mai mic de pe piata poate sa nu fie chiar asa greu sau motiv de lauda. Chinezismele de la  centrul "Europa" pot fi de exemplu "cele mai ieftine de pe piata". Majoritatea oamenilor cu cap se feresc de "cel mai" ieftin produs de pe piata.
Lucrul acesta este foarte valabil si in domeniul auto, cel mai iefin produs este si singurul pe care si-l pot permite unii. Dat fiind concurenta in domeniu desigur ca nu este usor deloc sa faci ceva ieftin, care sa se vanda si pe deasupra sa ai si profit frumos. Daca nu e simplu tehnic, atunci intra in joc alte lucruri: forta de munca ieftina, intelegeri cu guvernul, folosirea de subansamble de la alte produse, cumpararea de la altii a unor produse ieftine, etc. Ingineria are un rol secundar in treaba asta, mai mult de a pune cap la cap toate aceste lucruri "servite" de management. Loganul e de succes datorita conceptiei si ideii initiale, nu din cauza competentei ingineresti !

Daca marca Dacia si Veyronul iti starnesc trairi emotionale prea mari ca sa separi imaginea de realizarea ingimereasca,'ce'parere ai de grupul Fiat?
Cumse explica ca daca le da putina libertate iese ceva extrordinar si competitiv in clasa lui iar cand taie zero de la sfarsit iese ceva cel mult de nivel mediu in clasade care apartine?

Eu nu stiu de Fiat decat ca detine de decenii ultimul loc la fiabilitate dintre toate masinile "vestice". Unele modele am auzit ca ar fi fost mai bune, si ca oricum, calitatea a crescut in timp, lucru care s-a intamplat si cu celelelte marci. Cred ca e normal ca in cazul masinilor scumpe , alea cu mai multi zero la coada, sa fie produse mai bune. Eu vad asta ca fiind la fel de logic ca 1+1=2. Anormal este sa dai peste o masina foarte scumpa si proasta in acelasi timp (dar se mai intampla...). Si acolo la Fiat, lucrurile de "la cap se imput", iar Morichionne ala, sau cum il mai cheama are un "ego" foarte dezvoltat, suficient sa-l faca sa se aventureze dincolo de limita eficientei si profitabilitatii. De exemplu, cu introducerea Cinquecento peste Ocean s-a intamplat cee ce au prevazut toti ceilalti, mai putin italienii de la Fiat: desi masina e reusita, nu are ce cauta acolo. Compensarea pierderii se face prin marirea pretului altor produse, pe alte piete.
Asta n-are de a face direct cu meseria de inginer, dar si inginerul trebuie sa cunoasca multe din aspectele economice, unele detalii chiar mai bine decat economistii de profesie.

Edited by Rosebud09, 12 May 2013 - 18:16.


Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate