Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire casa fara gaz/lemne

Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...
 probleme cu ochelarii

Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National
 Sub mobila de bucatarie si sub fr...

Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...
 Lucruri inaintea vremurilor lor

Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...
 

Ventilatie cu recuperare de caldura

* * * * * 5 votes
  • Please log in to reply
3428 replies to this topic

#19
bbandra

bbandra

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 180
  • Înscris: 30.08.2009
Multumesc mult!
Raman dator cu o bere. Uite, de exemplu eu vedeam intotdeauna in mintea mea sistemul cu unitatea amplasata in pod, desi e mult mai bine in camera tehnica (e mai cald si accesul mai facil).
Am facut un buget pe schita de mai sus si se apropie de 5000 RON cu tot cu preincalzitorul pentru aer (ce-i drept nu am prevazut si automatizarea lui). Asta fara montaj, ca sunt baiat priceput.

In paralel mai vreau sa fac o bugetare pe un pachet compus din 3 sisteme individuale de la Vent-Axia (cele 2 dormitoare si baia) cu recuperare. La o prima vedere, daca as merge pe 2 x HR30W (dormitoarele) si - maxim - un HR100WH+ pentru baie as iesi sub 4500 RON doar unitatile (nu am gasit inca pret pentru controlere). Trebuie evaluat bineinteles si efortul de instalare, mi se pare mult mai mic pentru sistemele individuale, dar si avantajele / dezavantajele in operare. Livingul ramane descoperit aici, dar, de obicei musafirii vin la mine vara sa stea la terasa afara si este foarte rar folosit.

Am o oarecare teama legata de aceste VUT-uri de la Vents pentru ca sunt mult mai ieftine decat toate celelalte echipamente disponibile pe piata si eu nu cred in general in minuni si in super-oferte. Nu stiu care sunt diferentele prin care reusesc sa vina cu asa preturi. Deh... iar "piticu" :).

#20
bbandra

bbandra

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 180
  • Înscris: 30.08.2009
Hai ca am mai studiat problema si am ajuns la concluzii.
Sistemul alternativ cu recuperatoare individuale pica deoarece bugetul este la fel sau chiar mai mare. Ar fi fost avantajul costurilor mai reduse de montaj plus faptul ca as putea sa le cumpar pe rand, efortul financiar fiind mai usor suportabil astfel. Dar necesitatea controlerelor separate, posibilitatile mai mici de reglaj debit (2 trepte versus continuu) plus alte mici neajunsuri ma fac sa il elimin din planuri.
Ramane VUT 300, probabil anul viitor la inceput il voi achizitiona impreuna cu toate accesoriile (Julien Style SRL pare sa fie importatorul, corect?).
Apropos, am vazut ca Blauberg (Germania) vinde produsele Vents sub marca proprie, deci or fi cat-de-cat bune. Plus ca se vand si in State si aia sunt inaintea noastra cu cererea de sisteme HRV.

@panoramic66 - 2 intrebari:

1. In schita mea nordul este in partea dreapta a desenului (se poate observa ca acolo nu exista nici o fereastra). In zona camerei tehnice (tot in dreapta) este cosul de fum pe exterior, as prefera sa nu fac admisie de aer din apropierea lui - poti sa imi recomanzi locul pentru admisie/ evacuare aer tinand cont de aceste informatii?

2. Vad din datele tehnice de la VUT 300 ca functioneaza la temperaturi intre -25 si +50o Celsius. Mai am nevoie sa fac eu sistem de protectie la inghet sau merg pe mana lor. Oricum sub -25oC nu imi propun sa mai ventilez mecanic.

#21
panoramic66

panoramic66

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,444
  • Înscris: 14.02.2011

View Postbbandra, on 11 decembrie 2013 - 17:43, said:

@panoramic66 - 2 intrebari:

1. In schita mea nordul este in partea dreapta a desenului (se poate observa ca acolo nu exista nici o fereastra). In zona camerei tehnice (tot in dreapta) este cosul de fum pe exterior, as prefera sa nu fac admisie de aer din apropierea lui - poti sa imi recomanzi locul pentru admisie/ evacuare aer tinand cont de aceste informatii?

2. Vad din datele tehnice de la VUT 300 ca functioneaza la temperaturi intre -25 si +50o Celsius. Mai am nevoie sa fac eu sistem de protectie la inghet sau merg pe mana lor. Oricum sub -25oC nu imi propun sa mai ventilez mecanic.

1. Daca iti faci put-canadian iti poti duce priza de aer proaspat unde doresti. Altfel trebuie sa tragi o tubulatura rigida prin zona ax pod spre fata casei, iar acolo sa montezi priza de aer (sub streasina).
Eu ti-am trasat cu o "linie-verde" pentru put, gura de aspiratie am localizat-o la vedere in fata casei/livingului. Daca ai vecini rautaciosi si afla ce ai tu acasa pot sa-ti puna "ceva" si sa te adoarma .... sau mai rau.
Pe timp de iarna foloseste putul canadian non-stop, iar vara doar daca doresti putina racoare. Mai mult de atat, vara nu functioneaza centrala termica si asa cum am pozitionat prima data aerul proaspat poate intra direct de langa camera tehnica. Iti trebuie o piesa T ramificatie si o clapeta de reglaj fluture.
Pentru hota de bucatarie poti sa urci pe verticala min. 2m.

2. De ce sa nu folosesti ventilatia mecanica la temperaturi extreme (-25*C) ? Tocmai asta-i marele secret.
Pe timp de iarna noptile sunt mai lungi si friguroase iar ziua este f. scurta. Noi oamenii ne lenevim sa aerisim casa pe sezonul rece, ca ne' intra rece in casa si racim. Dupa o noapte geroasa cu aer aproaspat si curat afara (o frumusete) ne trezim dimineata cu dureri de cap. Odata datorita timpului de expunere prea mic la soare, apoi caldura uneori excesive in casa (vrs. sobele teracota), umiditate ridicata in casa (baie, rufe la uscat), ceva noxe de la sobe sau alte surse poluante, si in ultimul rand concentratia scazuta de oxigen in camera de dormit.
Datorita ventilatiei cu recuperare impreuna cu putul-canadian rezolva majoritatea problemelor mentionare mai sus (nu luam in calcul actiunea soarelui vrs. activare vitamina D).
Putul canadian daca este construit corect (nu-i mare filosofie de facut) iti asigura un aer cu temperatura aproape constant pe tot timpul anului.
Recuperatorul de caldura nu face altceva decat sa recupereze din caldura evacuat care ai dat deja bani pe ea (incalzirea centrala sau aerul conditionat), deci arunci mai putini bani pe fereastra.
Putul canadian iti aduce temperatura aerului din exterior (in special la temperaturile extreme) la o temperatura care nu solicita recuperatorul de caldura in placi (vrs. colmatare cu gheata). Cei drept, pentru castigul global trebuie sa ai un recuperator cat mai performant (randament min. 70%).

Edited by panoramic66, 11 December 2013 - 18:45.


#22
bbandra

bbandra

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 180
  • Înscris: 30.08.2009

View Postpanoramic66, on 03 decembrie 2013 - 18:30, said:

Tubulatura de la recuperatorul de caldura se alege o marime mai mare in avantajul pierderilor mai mici pe trasee mari (ex. D160 in loc de D=125), recomandat cu tubulatura rigita izolata.
Ramificatiile catre valve pot fi din tubulatura flexibila izolata (D=125). Obligatoriu, toate tubulaturile introducere si evacuare trebuie sa fie izolate. Valvele trebuie sa prezinte organ de reglaj (cu miez circular) si se monteaza in tavan.
La final se face reglajul instalatiei (debitul per fiecare camera  -  min.1 schimb per ora la introducere).

OK, odata decizia luata acum incep sa intru in detalii.
Cel mai probabil sistemul va fi bazat pe un VUT 300 mini (nu EC). Locatia va fi in pod, din camera tehnica nu am cum sa fac trecerile corespunzatoare catre pod, ar trebui sa trec prin bucatarie sau pe la exterior - PAS. Ca sa compensez il voi inchide intr-o cusca izolata prevazuta cu posibilitate rapida de acces.
Admisia de aer proaspat va fi din fata casei (EST), evacuarea la VEST. Tubulatura de admisie si evacuare le aleg pe 150 sau 160, la fel si grilele.
Distributia si aspiratia le fac pe conducte izolate (acelasi diametru marit) cu ramificatii de 125.
Valvele de admisie / extractie vor fi din plastic, de 125 plasate ca in schema recomandata de panoramic66  (mai putin la living unde voi face doar o admisie pentru ca este FOARTE putin locuit, mai degraba are rol de hol).

Inca nu am reusit sa gasesc o sursa de aprovizionare pentru tubulatura rigida si nu am decis traseul (exact) final al tubulaturii de aia intreb:

1. Pot folosi pentru admisie aer proaspat si evacuare aer viciat conducte din PVC (de ex cele de canalizare) pe care sa le izolez eu personal cu vata de 5 cm cu folie? Exista incompatibilitati ale acestor materiale cu calitatea aerului sau probleme in exploatare?
Din ce am vazut conductele rigide metalice sunt pe diametre mari, import si nu sunt foarte ieftin de transportat fiind vorba de tronsoane lungi. Cine imi vinde mie in Iasi 20 m de tronson plus 4-5 T-uri si coturi?

2. O recomandare pentru tipul de grila de admisie / evacuare (sunt o multime de tipuri) se poate?

3. Merita sa gandesc traseele interioare (extractie si distributie) cu reducere de diametru ca in poza de mai jos (sursa Soler Palau - exemplu montaj recuperatoare Akor)?

4. O recomandare de furnizori pentru piese/ materiale? (PM sa nu fie reclama)

5. Gasesc o carota pentru BCA/ rigips de diam mare (125-150) cu care sa fac gaurile "frumoase"? Nu am nevoie de cele pentru beton, doar ceva adaptabil la un SDS sau mandrina normala.

6. Recomandari de firma din zona care imi poate face masuratorile de debite pentru echilibrare sau imi cumpar anemometru sa pot face eventuale modificari?

Daca sunteti simpatici si ma ajutati promit ca dupa ce termin lucrarea ma revansez cu poze si cu ajutor pentru cei care vor vrea sa monteze un sistem similar!Posted Image
Plus :cheers: cand ne vedem...

Attached Files



#23
panoramic66

panoramic66

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,444
  • Înscris: 14.02.2011

View Postbbandra, on 19 decembrie 2013 - 10:00, said:

.........
Plus Posted Image cand ne vedem...

1. canale de ventilatie rigide din inox, aluminiu, tabla Zn . Pe calea de aer proaspat (introducere) exclus materiale gen pvc.,
2. valve de introducere/extractie metalice cu miez de reglaj - sunt cele mai ieftine si au posibilitate de reglaj debit,
3. In mediu rezidential: viteza prin ramurile principale sa nu depaseasca 5-6m/s, iar pe cele secundare max. 4m/s. Pe valve in jur de 2-3m/s (sau <0,3m/s la 1m valva - in dormitoare). Priza de aer proaspat cu cuprafata 1,4x  sectiunea de racord la VUT (mp.)
4. pentru Iasi = n/a
5. DA;
6. gasesti SH la pret de ~100ron (sau testezi cu servetelul in mod egal la toate grilele - mai rudimentar),

Scoate cepu' ca vin Posted Image

Edited by panoramic66, 20 December 2013 - 00:55.


#24
BlackViper

BlackViper

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 136
  • Înscris: 13.04.2010

View Postpumpirica, on 26 octombrie 2013 - 07:39, said:

Salut!

Am instalat de 2 ani sistem de ventilatie cu recuperare caldura.
Am cumparat de la Maico, recupereaza 92%, 300mc/h
recomand ventilatia centralizata
iarna - la temp ext -25C, in casa 22,5, temperatura aer la intrare in casa este pe la 20 C
pentru vara, fac racire pasiva.
Centrala functioneaza non stop, are 3 trepte viteza, filtre......
Inainte sa montez ventilatia, aveam prbl cu umiditatea; de cand am pus in functiune, umiditatea se pastreaza intre 40-50%
se poate controla si nivelul umiditatii cu senzor umiditate; comanda centrala.

Poti sa ne dai si noua detalii despre instalatia ta de ventilatie? Imi vine greu sa cred ca la -25C afara ai +20C la intrare in casa fara sa ai nimic adaugat gen baterie cald...

View Postpanoramic66, on 02 decembrie 2013 - 21:57, said:

Pentru a simplifica problema trebuie sa atasezi o schita a casei cu toate detaliile de amplasare a usiilor si ferestrelor. Pentru bucatarie sa evidentiezi pozitionarea zonei de gatit.
Este mult mai ushor sa-ti fac o schita de ventilatie pe un plan concret.

Ca regula generala, orice recuperator de caldura (in placi) trebuie sa fie prevazut cu un sistem de protectie la inghet (vrs. colmatare cu gheata la priza de aer proaspat).

Am atasat o schita pentru ventilatie la un apartament cu 2 camere semidecomandate. Protectia la inghet se face cu o baterie electrica 0,6kW si un termostat Pulser-M care comanda pornirea bateriei la coborarea temperaturii aerului din exterior sub +4*C.

Unele recuperatoare au sisteme de protectie anti-inghet care folosesc aerul cald aspirat din casa (~30%) prin injectarea la priza de aer AP. in acest caz scade randamentul global al recuperatorului. Nu este cazul la model VUT, nu are un astfel de by-pass.
.
Legat de umiditatea aerului din casa, recuperatoarele de caldura sunt prevazure cu drenaje de condens cutia schimbatoarele cu placi.

Optional, la casa:
Pe circuitul de introducere aer in casa, dupa recuperatorul in placi, poti monta o alta baterie de incalzire / sau racire (iarna/vara) care sa mentina temperatura de confort in casa. Astfel de baterii pot fi electrice (pentru BI-incalzire) dar si baterii de incalzire/racire cu apa.
Apa calda poate fi agentul de incalzire de la o centrala termica (min. 55*C) iar pentru apa rece poate fi apa din put (+10-12*C).

Pentru cei care stau la casa, protectia anti-inghet se poate face cu ajutorul puturilor-canadiene.
.

1. Poti, te rog, sa imi explici si mie de ce la recuperatoarele la care protectia anti-inghet este prin injectia aerului cald din casa in priza de AP le scade randamentul?
2. Cum pot evalua consumul de curent electric al rezistentei folosite le preincalzirea aerului de admisie, avand in vedere ca nu stiu cit timp sta pornita acea rezistenta?
3. Daca bateria de aer cald este "alimentata" cu apa la 35 de grade (dintr-o pompa de caldura), temperatura aerului proaspat trimis catre camere va fi evident mai mica, intrebarea este: daca deranjeaza prea tare deoarece viteza lui de circulatie este mica (5-6m/s) si pina sa il simti se incalzeste de la cel din interiorul camerei.

#25
undercoverbrother

undercoverbrother

    Guru Member

  • Grup: Validating
  • Posts: 18,293
  • Înscris: 02.04.2007
Treabã e simpla. Pt un anumit debit, cu cat e mai mare diferenta de temp dintre aerul evacuat si temp de afara, cu atat ai pierderi mai mari. Scoti aer cald, pierzi caldura.

#26
panoramic66

panoramic66

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,444
  • Înscris: 14.02.2011

View PostBlackViper, on 16 ianuarie 2014 - 12:39, said:

1. Poti, te rog, sa imi explici si mie de ce .....
2. Cum pot evalua consumul de curent electric ....
3. Daca bateria de aer cald este "alimentata" cu apa la 35 de grade ....

1. idem raspuns dat de @undercoverbrother
2. daca doresti un consum exact poti monta un contoar digital.
3. tipul si puterea bateriei de incalzire se calculeaza dupa mai multi factori: temperatura agentului de incalzire, viteza aerului prin baterie (in mod special la cele electrice), ecartul de temperatura (vrs. temperatura dorita la interior), ....... , suprafata spatiului de incalzit (mc/h); alegerea nr. de schimburi orare in functie de destinatia spatiului (calcul canale de ventilatie si grile);  
Temperatura apei de +35*C este mult prea mica, in acest caz se mareste puterea baterie cu o suprafata de schimb mai mare, implicit costul instalatiei.

Edited by panoramic66, 17 January 2014 - 02:15.


#27
undercoverbrother

undercoverbrother

    Guru Member

  • Grup: Validating
  • Posts: 18,293
  • Înscris: 02.04.2007
Legat de consumul electric, iarna, in functie de tipul incalzirii poate avea chiar impact ZERO asupra facturii (in cazul incalzirii electrice) sau spre 50% in cazul altor tipuri de incalzire cu energie mai ieftina.
Asta din simplul motiv ca tot consumul ala de energie electrica se transforma in caldura in cele din urma.

Cunosc persoane care se incalzesc electric si folosesc si iarna becuri economice si nu pentru vreo calitate ascunsa a lor ci pentru simplul motiv ca cica ar consuma mai putin.

#28
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005

View Postundercoverbrother, on 17 ianuarie 2014 - 11:47, said:

...
Cunosc persoane care se incalzesc electric si folosesc si iarna becuri economice si nu pentru vreo calitate ascunsa a lor ci pentru simplul motiv ca cica ar consuma mai putin.
:D ar putea economisi becurile economice folosind becuri neeconomice

In cazul recuperatorului de caldura insa, incalzesti practic aerul care ar putea iesi sub zero grade a.i. temperatura in capatul rece al schimbatorului sa nu scada sub zero.

View PostBlackViper, on 16 ianuarie 2014 - 12:39, said:

2. Cum pot evalua consumul de curent electric al rezistentei folosite le preincalzirea aerului de admisie, avand in vedere ca nu stiu cit timp sta pornita acea rezistenta?
folosesti un contor de priza si compari consumul din zilele cu ger cu cel din zilele cu peste zero grade
https://www.google.r...contor de priza
--------------------------------

Ma intreb daca se merita facute tuburi din tabla de aluminiu de 0,35-0,4mm.. Ar iesi la max 15lei/m, depinde de unde iei aluminiul.

Edited by blimpyway, 17 January 2014 - 13:05.


#29
bbandra

bbandra

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 180
  • Înscris: 30.08.2009
Feedback: a venit VUT-ul (adica l-am adus acasa) - 300 mini H a ramas pana la urma.
Au aparut intre timp si accesoriile plus tubulatura (doar flexibila izolata).
Instalatia a suferit "mici" modificari, in sensul ca voi incepe incet - incet sa vad pana unde merita investit asadar:
- toata tubulatura va fi initial flexibila izolata;
- unitatea sta in pod, cat mai aproape de peretele pe care vor fi montate grilele (trasee minime pe admisie AP si evacuare)
- exclud baia din circuit (am montat ventilator separat cu evacuare la exterior) - nu are rost sa detaliez, eu cred ca e mai bine asa.
- extractia o fac din bucatarie si un colt indepartat din living
- duc aer proaspat in dormitoare
Dupa ce termin toata treaba si lucrez cu instalatia asa cum iese vedem DACA si CE trebuie imbunatatit. Ca sa nu spun altfel o voi denumi o "abordare inginereasca" a problemei.

Revin cu poze in masura in care fac ceva treaba. Eventual poate postez mai tarziu ceva cu accesoriile pe care le-am luat.

@panoramic - mai pe seara se fierbe vinul, deci esti invitat!Posted Image

#30
panoramic66

panoramic66

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,444
  • Înscris: 14.02.2011

View Postbbandra, on 25 ianuarie 2014 - 08:28, said:

Feedback: a venit VUT-ul
...
Instalatia a suferit "mici" modificari, in sensul ca voi incepe incet - incet sa vad pana unde merita investit asadar:
- toata tubulatura va fi initial flexibila izolata;
CRESC PIERDERILE DE PRESIUNE PE TRASEU. TUB. FLEX. SE FOLOSESTE CAT MAI PUTIN POSIBIL - RACORD LA GRILE, USHOR INTINS.
- unitatea sta in pod, cat mai aproape de peretele pe care vor fi montate grilele (trasee minime pe admisie AP si evacuare)
CE TEMPERATURI AI IN POD IN SEZONUL RECE?  RISC DE INGHETARE A CONDENSULUI IN UNITATEA "VUT".
- exclud baia din circuit (am montat ventilator separat cu evacuare la exterior) - nu are rost sa detaliez, eu cred ca e mai bine asa.
GRESIT, PIERDERI MARI DE CALDURA - PER GLOBAL RANDAMENT SCAZUT A INSTALATIEI DE RECUPERARE.
- extractia o fac din bucatarie si un colt indepartat din living
DACA AI HOTA DE BUCATARIE SA-I MONTEZI O PRIZA DE COMPENSARE AER DIN EXTERIOR.
- duc aer proaspat in dormitoare
OK, DAR IN LIVING ?
...
Revin cu poze ...   ASTEPTAM
@panoramic - mai pe seara se fierbe vinul, deci esti invitat!Posted Image

Hai ca incepe sa-mi placa, dar nu fiert ptr. ca-si pierde gustul. Nu voi uita, sa stii asta. Posted Image


AM RASPUNS PRINTRE RANDURI.

Edited by panoramic66, 26 January 2014 - 01:16.


#31
bbandra

bbandra

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 180
  • Înscris: 30.08.2009
Asadar ieri am muncit pe branci (efectiv) de unul singur cand in pod - cand in casa, dar am reusit sa fixez toate cele 4 grile (2 adm, 2 evac), sa intind traseul pana la VUT cu tot cu T-urile de rigoare.
Am ramas fara tubulatura din cauza a 2 greseali
- 2 metri i-am pus la inceput la ventilatorul de la baie.
- calculele finale le-am facut pentru o ventilare doar pe camere (nici bucataria nu o luasem in considerare atunci, dar m-am razgandit).
Mai am de montatat grilele de exterior, traseul de condens (cu sifon), alimentarea electrica si regulatorul de montat in casa (inclusiv de trecut traseul de cablu prin perete. Ieri seara eram asa dezamagit ca nu reusesc sa termin incat nu mi-a mai ars de poze, sorry.

Legat de raspunsurile de mai sus, AM INTELES si STIU care este teoria si care sunt recomandarile, de aceea am zis ca instalatia va putea suferi modificari daca se vor cere. Am si eu cateva comentarii la raspunsuri:

1. CRESC PIERDERILE DE PRESIUNE PE TRASEU. TUB. FLEX. SE FOLOSESTE CAT MAI PUTIN POSIBIL - RACORD LA GRILE, USHOR INTINS.
Eu am in total cam 20 ml de tubulatura de ventilatie; debitul de care am nevoie pe toata casa este de 100 mc/h. Daca ne uitam aici vedem ca pe 1 ml tubulatura de acest tip la 100 mc/h debit pierderile sunt de aprox. 1 Pa. Consider ca nu este intins tubul si ca ml totali sunt spre 30 (cu pierderile de rigoare); consider ca pierd dublu, adica 2 Pa/ml -> rezulta:

30 ml x  2 Pa/ml = 60 Pa

pierdere de presiune pe traseu - OK? (calculat cu mare ingaduinta). Adaug pierderile prin grile, prin valve, prin... ce mai vrem noi si spun ca ajungem la dublu - adica 120 Pa (iar cu ingaduinta).

Apoi ne uitam aici si vedem ca la un DeltaP de 120 Pa VUT 300 poate lucra cu un debit maxim de 200 mc/h. E bine?
Sunt de acord ca vor fi costuri mai mari cu curentul, dar la 116 W putere maxima instalata a unitatii nu cred ca merita sa fac mari calcule.

2. RISC DE INGHETARE A CONDENSULUI IN UNITATEA "VUT".
Corect, ieri afara erau -10 grade, in pod cred ca era deja spre 0 grade sau ceva cu minus. Unitatea va fi inchisa la final intr-o mica incinta din OSB izolata cu polistiren/vata. Este important si pentru vara, cand pot sa am in pod peste 30 grade.

3. GRESIT, PIERDERI MARI DE CALDURA - PER GLOBAL RANDAMENT SCAZUT A INSTALATIEI DE RECUPERARE.
Un ventilator de baie scoate aprox. 100 mc/h atat cat este folosit (cand este cineva in baie plus un timp suplimentar de la timer). Ce pierd iarna cand este rece?
La 25 grade in baie si -10 grade afara (DT=30 grade) si 100 mc/h si un timp de functionare estimat la 4 ore / zi.

100 mc/h x 0,33 W/mc x 35 K x 4 h = 4,62 kW - din care as putea recupera 70-80% (undeva la 3,5 kW intr-o astfel de zi rece)

Pare interesant, dar oricum vreau ventilatie la baie separat - momentan castiga ventilatorul.

Hota va intra si ea in reabilitari, mutam ventilatorul intern undeva in pod si facem si priza de compensare pe la actuala evacuare. Multam!
In living va intra aer proaspat prin venit de la dormitoare (usi deschise, grile) - am mai zis ca acolo stau rar. In plus trebuie echilibrat cumva IN cu OUT - priza doar in bucatarie ar fi insemnat o viteza de extractie la 100 mc/h.

Concluzie: e posibil sa merite evacuarea din baie, la fel cum e posibil sa nu merite inlocuirea tubulaturii cu una rigida. Mai studiem - sper ca luni sa pot finaliza instalarea, desi nu stiu unde gasesc tubulatura...

#32
panoramic66

panoramic66

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,444
  • Înscris: 14.02.2011

View Postbbandra, on 26 ianuarie 2014 - 17:05, said:

... AM INTELES si STIU care este teoria si care sunt recomandarile, ...

1. CRESC PIERDERILE DE PRESIUNE PE TRASEU. TUB. FLEX. SE FOLOSESTE CAT MAI PUTIN POSIBIL - RACORD LA GRILE, USHOR INTINS.
...
Apoi ne uitam aici si vedem ca la un DeltaP de 120 Pa VUT 300 poate lucra cu un debit maxim de 200 mc/h. E bine?
Sunt de acord ca vor fi costuri mai mari cu curentul, dar la 116 W putere maxima instalata a unitatii nu cred ca merita sa fac mari calcule.
DAR NU-I VORBA DE CONSUMUL MOTORULUI, CI VEI AVEA UN DEBIT F. MIC LA GRILE, ADIKA UN "FAS". ESTE CA SI CUM AI AVEA MULTE COTURI LE 60-90 GRADE PE TOT TRASEUL SI TURBINA VENTILATORULUI AR MERGE IN GOL DATORITA AERULUI "FRANAT".
LA PIF TE VEI INTREBA UNDE-I AERUL ..... DE CE NU SE SIMTE LA GRILA !?


2. RISC DE INGHETARE A CONDENSULUI IN UNITATEA "VUT".
... Unitatea va fi inchisa la final intr-o mica incinta din OSB izolata cu polistiren/vata. ...
SA-TI MONTEZI UN TERMOSTAT SETAT LA +4*C CU O SURSA DE INCALZIRE / ANTI-INGHET .... SOLUTII DIVERSE NEINFLAMABILE VRS. OSB.

3. GRESIT, PIERDERI MARI DE CALDURA - PER GLOBAL RANDAMENT SCAZUT A INSTALATIEI DE RECUPERARE.
... Ce pierd iarna cand este rece?
PE LANGA CALDURA CELOR 4H/ZI .... PIERZI ECHILIBRAREA VENTILATIEI CU RECUPERARE DIN CASA, PREZENTA VAPORILOR, IN EXCES CONDENS (VRS. DUS-BAIE). CUM FACI COMPENSAREA AERULUI EVACUAT DIN BAIE CU ACEL VENTILATOR ? DAR DACA vut-UL ESTE OPRIT CAND VENTILATORUL DE BAIE FUNCTIONEAZA?
CREZI CA SCAPI USHOR DE MIROSUL DE KAKA ... FACI O PROBA !!!

100 mc/h x 0,33 W/mc x 35 K x 4 h = 4,62 kW - din care as putea recupera 70-80% (undeva la 3,5 kW intr-o astfel de zi rece)
SI TE-AI GANDIT SA-I DAI PE FEREASTRA ... RANDAMENT IN SCADERE (VUT).

Pare interesant, dar oricum vreau ventilatie la baie separat - momentan castiga ventilatorul.
GRESIT, CAND AI O INSTALATIE DE VENTILATIE CU RECUPERARE LA CE BUN UN VENTILATOR IN PLUS ?
IN PLUS, AI UN CONSUM SUPLIMENTAR CU VENTILATORUL ... VERSUS INDEPARTATEA MIROSULUI DE LA WC ....
AI PUTEA ABSORBI MIROSUL DIRECT DE LA "SURSA". MA INTREBI CUM !?!?!? ..... REVIN !

Hota va intra si ea in reabilitari, mutam ventilatorul intern undeva in pod si facem si priza de compensare pe la actuala evacuare. Multam!
OK, CUM FACI RECUPERAREA PENTRU AERUL COMPENSAT ? IARNA V-A FI AERUL F. RECE .... VREI SA IMBOLNAVESTI BUCATAREASA ???
IN PLUS, UNDE VEI SUFLA CU AERUL PROASPAT LA BUCATARIE ?

desi nu stiu unde gasesc tubulatura...
BURLANE ALUMINIU SAU ZINCATE, ETANSATE LA IMBINARI CU BANDA DE ALUMINIU. CAUTA PRIN TATARASI, SAU LA BAZAR ... STAI CA L-A MUTAT.
PE EVACUARE MERGE CONDUCTA DE CANALIZARE DN110 ... DAR NU PE INTRODUCERE.


AM RASPUNS PRINTRE RANDURI ... RETINE, ORICE GRESEALA DE MONTAJ SCADE RANDAMENTUL GLOBAL A INSTALATIEI.

PS: sorry ca am scris cu litere mari ....

Edited by panoramic66, 27 January 2014 - 02:27.


#33
gogu1

gogu1

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1
  • Înscris: 09.01.2014
Salutare tuturor!
M-ar interesa si pe mine un astfel de system de incalzire pentru casa pe care o voi construi (aproximativ 200 mp).
As vrea sa va intreb ( bbandra, panoramic66 sau oricine detine un astfel de sistem) cam la ce pret se ridica investitia si , cel mai important, cam ce consumuri aveti pe timp de iarna (consumuri si plati lunare)?
Multumesc anticipat!

#34
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
gogu1, aici e vorba de sisteme de ventilatie cu recuperarea caldurii nu de incalzit. Se reduc pierderile de caldura prin aerisire dar nu incalzesti cu asa ceva.

#35
ftraian

ftraian

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 61
  • Înscris: 12.09.2003

View Postsandy76, on 30 august 2012 - 19:02, said:

-Pentru cine nu doreste sa ventileze 460mc/h cu recuperare de caldura la preturi astronomice exista si variante de 20-40 mc/h pentru 25-30 mp la preturi decente.

Se poate folosi sistemul acesta pentru ventilatie la un apartament? Daca ai folosit tu te rog da ceva detalii despre cum functioneaza.

#36
bbandra

bbandra

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 180
  • Înscris: 30.08.2009

View Postftraian, on 30 ianuarie 2014 - 16:49, said:

Se poate folosi sistemul acesta pentru ventilatie la un apartament? Daca ai folosit tu te rog da ceva detalii despre cum functioneaza.
Da.
Toate cele 3 variante pot fi aplicate la apartament; aici ma refer la:
1. Single room ventilation cu pachete de 2 ventilatoare cu cartus montate in baterii (ca aici,desi nu cred ca as recomanda aceasta solutie) - poate cel mai simplu de montat - aprox 3000 RON pe un set.
2. Single room ventilation cu unitate HRV de perete (ca cea de aici) - relativ simplu de montat, aproximativ 2500 RON pe o unitate (egal o camera)
3. Whole house ventilation cu unitate HRV, era un exemplu de montaj in balcon a unitatii - cel mai dificil de implementat (cost total unitate cu accesorii peste 4-5000 RON).
Revin in post separat cu experienta mea, nu la apartament, ci la casa.

Ei bine, am o prima instalatie mai mult sau mai putin provizorie functionala Posted Image .
A durat cam 3 zile de munca sa o finalizez (in acest stadiu), pentru ca am lucrat singur.

La final tubulatura insumeaza cam 30 de metri si este un mix dintre:
- tub flexibil izolat 125 mm (Ekizo) - conexiunea la valve, traseul de evacuare aer viciat si evacuarea din unitate
- tub semirigid 125 mm (din cel pentru hota) izolat cu vata minerala de 5 cm cu folie de Al - traseul de introducere aer proaspat de la grila la unitate si de acolo pana la primul T.
Unitatea este acoperita provizoriu cu ceva folii si restul de vata, nu am mai urcat in pod sa fac poze, revin cand mai cresc temperaturile de afara si cand fac ceva mai frumos de aratat.
Am adus in living comanda unitatii (variatorul de turatie). Am verificat azi debitul cu un anemometru, mi-am notat pe "rotita" corespondenta lui 100 mc/h, am echilibrat grilele si pe fiecare am aprox 50 mc/h (atat extractie cat si admisie).

Pozele atasate arata:
- grilele de admisie si evacuare (montate in fata casei pe peretele de la Est), jos admisia cu protectie la ploaie si sus evacuarea
- valvele de evacuare din bucatarie si living
- valva de admisie din cel mai indepartat dormitor, pe care am atasat statia meteo pe care o folosesc in camera pentru un detaliu.

Primele impresii:
1. Se simte superb aerul curat, nu am mai avut in casa asa ceva de mult (poate asta-vara cand stateau geamurile deschise toata ziua)
2. Este zgomotoasa (instalatia) - prima sesizare/repros de la consoarta - ventilatia merge INTERMITENT, doar atunci cand simtim noi nevoia
3. Protectia anti-inghet functioneaza (ventilatorul de admisie are perioade in care sta, condensul curge si nu ingheata)
4. Recuperarea este in grafic si aici dau 2 exemple concrete:
   a) ieri, 23oC in casa, -4oC afara - aerul curat intra cu peste 19oC - vezi foto, la aproximativ 30 minute de functionare continua la debit minim de cam 70 mc/h - recuperare aprox 85%
   B) astazi 22oC in casa (se terminase caldura din puffer), -11oC afara - aerul curat intra cu peste 13oC la prima grila si cu aprox 11oC la cea mai indepartata (trebuie sa izolez mai bine conducta) - la debit de 100 mc/h recuperare aprox 68%

Abia am inceput deci cu parerile, mai avem de "tunat instalatia", dar deja sunt multumit. Mai este necesara putina izolare trasee aer, un amortizor de zgomot (aprox 200 RON), cateva clapete anti-retu pentru momentele cand instalatia este oprita si, posibil o grila si la baie pentru evacuare (am sa pun 100 mm cu clapet ca sa nu "traga" din ea ventilatorul).
Daca aveti intrebari sau sugestii va astept cu placere!

Attached Files



Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate