Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
casa verde 2024

Intrerupator cu N - doza doar cu ...

Incalzire casa fara gaz/lemne

Incalzire in pardoseala etapizata
 Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii

Impozite pe proprietati de anul v...
 teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...

Rezultat RMN
 Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor

Discuții despre TVR Sport HD.
 

De ce turbinele eoliene se rotesc așa încet?

- - - - -
  • Please log in to reply
45 replies to this topic

#1
MiculDexter

MiculDexter

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 610
  • Înscris: 11.09.2006
Bună

Știe cineva să-mi spună de ce turbinele eoliene se rotesc așa încet? De ce au doar 3 pale?
Vă mulțumesc :)

#2
HLG

HLG

    Like a baws!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,100
  • Înscris: 08.07.2007

 MiculDexter, on 4th December 2011, 20:21, said:

1. Știe cineva să-mi spună de ce turbinele eoliene se rotesc așa încet?
2. De ce au doar 3 pale?
1. Daca nu bate vantul foarte tare, atunci cum ai vrea sa se roteasca?
2. De ce ai nevoie de mai multe pale? Poate isi ia zborul precum un elicopter daca are 4 pale.
Detalii.

#3
popascu

popascu

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 14,775
  • Înscris: 22.04.2008
au si un sistem de blocare in timpul furtunilor ca sa nu se rupa palele

#4
sebulbus

sebulbus

    cereal killer

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 25,729
  • Înscris: 03.12.2005
La diametrul ala calculeaza si tu ce viteza ar avea varfurile daca s-ar roti mai repede. Eu zic ca e de preferat sa ramana subsonice.

#5
don_dannielo

don_dannielo

    Bah! Are we more than dumb sheep?

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 35,456
  • Înscris: 27.06.2004

Quote

Wind turbines developed over the last 50 years have almost universally used either two or three blades. Aerodynamic efficiency increases with number of blades but with diminishing return. Increasing the number of blades from one to two yields a six percent increase in aerodynamic efficiency, whereas increasing the blade count from two to three yields only an additional three percent in efficiency. Further increasing the blade count yields minimal improvements in aerodynamic efficiency and sacrifices too much in blade stiffness as the blades become thinner.

Component costs that are affected by blade count are primarily for materials and manufacturing of the turbine rotor and drive train. Generally, the fewer the number of blades, the lower the material and manufacturing costs will be. In addition, the fewer the number of blades, the higher the rotational speed can be.
http://en.wikipedia...._turbine_design

Edited by don_dannielo, 04 December 2011 - 20:41.


#6
dsl

dsl

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 233
  • Înscris: 21.06.2011
Daca vorbim de turbine mari, peste 1MW, sunt mai multe aspecte legate de viteza de rotatie:
- Zgomotul turbinei trebuie sa fie mai mic decat limita maxima admisibila, cu cat viteza de rotatie este mai mare, cu atat creste si nivelul de zgomot.
- Din punct de vedere al protectiei mediului, ca cat viteza de rotatie este mai mica, cu atat sunt mai mici sansele ca palele sa loveasca pasari.

Ca observatie, viteza de rotatie a palelor nu este asa de importanta, turbinele avand un reductor gen cutie de viteze pentru a avea o anumita rotatie la axul generatorului.
In rest viteza de rotatie si numarul de pale tin de aerodinamica si de siguranta, presupun ca solutia cu 3 pale este optima din punct de vedere tehnic si economic. Un numar mai mic de pale inseamna aerodinamica mai slaba si un cuplu mai mic, iar un numar mai mare inseamna o aerodinamica buna, dar o greutate mai mare, deci este nevoie de un pilon mai solid si o fundatie mai mare. O viteza de  rotatie mare inseamna un pericol crescut in caz de accident, mai ales in aproprierea localitatilor.

#7
NASTYPRIMUL

NASTYPRIMUL

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,605
  • Înscris: 20.09.2008
Da, ptr siguranta au viteza mai mica.
Totusi materialele actuale nu sint f rezistente si fiabile.
Poate cind se va trece pe fibre de carbon sa apara viteze mai mari.
De otel mai dur ca diamantul s-a auzit?

#8
dsl

dsl

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 233
  • Înscris: 21.06.2011
Viteza mica = siguranta. Gandeste ce s-ar intampla daca iarna s-ar forma gheata pe pale si s-ar desprinde o bucata, la viteze mari ar fi ca un proiectil care ar putea ateriza la zeci sau sute de metri departare. Evolutia materialelor cred ca ar duce mai degraba la o marire a lungimii palelor si o crestere a puterii debitate.

Edited by dsl, 16 December 2011 - 14:49.


#9
LordRaptor

LordRaptor

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,767
  • Înscris: 27.05.2011

Quote

Gandeste ce s-ar intampla daca iarna s-ar forma gheata pe pale si s-ar desprinde o bucata, la viteze mari ar fi ca un proiectil

Chiar si in momentul actual, varful palelor atinge viteze impresionante.
Nu cred ca e sanatos (dpdv fluaj al materialului) sa faci palele sa se invarta prea repede.

Plus ca faptul ca au viteza actuala le confera o oarecare majestate.

#10
Bobby_ro

Bobby_ro

    Celebru Anonim

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,629
  • Înscris: 30.04.2005
Pe langa motivele deja expuse, ce te face sa crezi ca nu au mecanism intern de amplificare a turatiei? e perfect posibil sa invarti generatorul ala la ce turatii vrei pastrand o turatie rezonabila a palelor.

Hint: cutia de viteze auto, ansamblul de pinioane al unei biciclete, ca sa fie mai usor de inteles exemplul: la bicicleta nu trebuie sa dai la pedale cu aceasi viteza cu care se roteste roata :P

Edited by Bobby_ro, 16 December 2011 - 15:13.


#11
dsl

dsl

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 233
  • Înscris: 21.06.2011

 LordRaptor, on 16th December 2011, 15:07, said:

Chiar si in momentul actual, varful palelor atinge viteze impresionante.
Nu cred ca e sanatos (dpdv fluaj al materialului) sa faci palele sa se invarta prea repede.

Plus ca faptul ca au viteza actuala le confera o oarecare majestate.

Cu materiale mai bune poti face orice. Probabil ca in viitor vor fi materiale din ce in ce mai usoare si mai rezistente.

Turbinele eoliene trebuie sa fie in primul rand fiabile, nu cred ca-i pasa cuiva de aspectul estetic sau de maiestatea lor.

 Bobby_ro, on 16th December 2011, 15:12, said:

Pe langa motivele deja expuse, ce te face sa crezi ca nu au mecanism intern de amplificare a turatiei?

Am scris mai sus, cam toate au o cutie de viteze.

#12
LordRaptor

LordRaptor

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,767
  • Înscris: 27.05.2011

Quote

Cu materiale mai bune poti face orice. Probabil ca in viitor vor fi materiale din ce in ce mai usoare si mai rezistente.

Pana cand nu vor costa suficient de putin comparativ cu ceea ce ar putea sa extraga exploatatorul de centrale eoliene din utilizarea lor, se vor folosi aceleasi materiale.

Quote

Turbinele eoliene trebuie sa fie in primul rand fiabile, nu cred ca-i pasa cuiva de aspectul estetic sau de maiestatea lor.
Nu am spus nicaieri altceva, am spus insa ca si chestia aia cu maiestatea reprezinta un aspect.
In schimb partea cu esteticul, sa stii ca nu e chiar o chestie anodina.

De multe ori au fost criticate pe baza aspectului si modului nu foarte fericit in care se incadreaza in peisaj.

Edited by LordRaptor, 16 December 2011 - 15:50.


#13
accelerator

accelerator

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,146
  • Înscris: 20.03.2007
Simplu, pt a se invarti mai repede au nevoie de aport energetic mai mare din exterior. O data cu cresterea vitezei vantului creste si viteze unghiulara, dar avand in vedere ca piesele aflate in miscare au mase destul de ridicate, probleme mecanice aparute o data cu cresterea vitezei sunt mai mari decat beneficiul energetic.

#14
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
1 NU se rotesc incet, ti se pare. Varful palei atinge de 8-10 ori viteza vantului, considerentele aerodinamice permit sa o faca si mai rapida, dar ar obliga la pale mai subtiri, dar
a. vor fi mai fragile.
b. zgomotul devine suparator
Pot s-o faca si mai lenta, dar nu se vrea asta ca necesita pale mai groase sau mai multe, deci risipa de material.

De ex o elice de 90m diametru la un vant de 18km/h varful palei sare de 160km/h (45m/sec), dar circumferinta fiind de 280m inseamna ca va parcurge o rotatie completa in >6 secunde, mai putin de 10rot/min. Pare ca se invarte incet dar viteza fata de vant e aceasi cu a unei elice de 2m care unghiular este 45 de ori mai rapida, de nu-i mai vezi palele, vezi un disc cetos..

2. Se fac cu 3 pale pentru ca 2 sunt prea putine si 4 prea multe :)... glumesc, la tehnologia cu butuc rigid sunt probleme de echilibru dinamic care impun un nr impar de pale mai multe decat 1. Deci se aleg 3 pentru ca 2 sau 4  dau vibratii nedorite iar 5 pale sunt fie prea grele fie prea subtiri fata de 3 pale, e mai economic sa faca cu 3.

Exista si posibilitatea cu una sau doua pale, dar astea cu 3 au castigat mai multa incredere si s-au impus. Sunt avantaje in a fi cat mai putine da n-au avut curaju sa coboare mai jos de 3

Edited by blimpyway, 20 January 2012 - 18:31.


#15
barbu78

barbu78

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,590
  • Înscris: 03.11.2011
Pe linga motivele enumerate mai sus, mai trebuie spus ca turbina este cuplata la o sarcina. Fortele din pale se calculeaza pentru un anumit transfer energetic pentru o turatie, viteza a vintului, turatie a turbinei, ... Cu cit turatia este mai mare cu atit poti lua mai putina energie.

#16
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
din ce stiu eu nu se pierde semnificativ prin marirea turatiei, o turatie marita  ar avea avantajul reducerii generatorului si/sau a angrenajelor, reducerea greutatii.

Dar practic ridicarea turatiei inseamna ingustarea palelor si atunci devin prea fragile.  Asta ar fi una din limitari, care poate fi (in teorie) contracarata prin micsorarea nr. de pale la 2 sau 1, sau materiale ceva mai performante cum zicea cineva de fibra de carbon.

Dar alta limitare este zgomotul, o elice mai  rapida face mai mult zgomot si sunt norme de mediu care-l limiteaza.

Pentru eoliene off-shore, in largul marii, e de asteptat sa fie ceva mai frecvente turbinele cu doua pale.

#17
barbu78

barbu78

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,590
  • Înscris: 03.11.2011

 barbu78, on 20th January 2012, 22:47, said:

.....
Fortele din pale se calculeaza pentru un anumit transfer energetic pentru o turatie, viteza a vintului, turatie a turbinei, ...
.....
Fortele din pale se calculeaza pentru un anumit transfer energetic pentru o turatie, viteza a vintului, geometrie a palei, unghi, ...

#18
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
Fortele sunt date de factorii de care zici si multi altii si se calculeaza pentru intreaga plaja de valori posibile. Nu-si permit sa le calculeze numai pentru anumite viteze ale vantului sau anumite puteri sau un anumit regim de viteza.
Calculul de rezistenta si dimensionarea materialului palelor (si nu numai a palelor - ax, generator, transmisie, turn, articulatii..) e facuta in functie de limitele maxime ale acestor forte si de alti factori precum oboseala, frecvente de rezonanta si mai stiu eu ce alti parametri or mai fi luati in consideratie... de ex. gheata depusa inegal pe pale si riscul de dezechilibrare din cauza asta.

Sunt  luate in calcul uragane de >40-50m/s cand elicea e franata si pusa in drapel, deci transmisia de putere sa fie nula.

Calculul de detaliu are totusi putin de-a face cu alegerea nr. de pale - pentru orice nr. de pale se poate face o dimensionare corespunzatoare. Ideea de baza e ca cu cat sunt mai putine pale:
- cu atat rotorul poate fi mai rapid, deci cuplul pentru o putere data e mai mic.
- greutatea totala a palelor mai mica
- suprafata totala a palelor mai mica si in regim de furtuna (cand elicea e franata)  solicitarea pe turn e mai mica.
- turatia marita + rotor mai usor + forte mai mici in uragan inseamna ca intreaga instalatie poate fi mai usoara - inclusiv multiplicatorul de turatie, generatorul, turnul.
Cand trebuie sa cari niste magaoaie de zeci de metri si zeci de tone in varf de deal, cu macarale corespunzatoare care sa le puna pe un stalp de > 100m, e crucial sa reduci greutatea pe cat se poate, nu numai costul materialelor dar si capacitatea de a ridica turbina in locuri mai putin accesibile conteaza.

Deci sunt considerente ingineresti si economice care recomanda reducerea pe cat se poate a nr. de pale dar mai putin de 3 obliga la folosirea unei articulatii  mobile elice-ax, care nu mai poate fi facuta rigida si nici un producator nu-si asuma riscul unei tehnologii complet noi pentru o reducere a costurilor de cateva procente cat inseamna o pala mai putin.

 barbu78, on 20th January 2012, 20:47, said:

Cu cit turatia este mai mare cu atit poti lua mai putina energie.
nu, turatie marita si acelasi cuplu (= aceleasi forte in angrenaj/generator) inseamna putere sporita, dpdv al transmisiei mecanice si generatorului electric turatia sporita e un avantaj nu un dezavantaj.

Edited by blimpyway, 21 January 2012 - 13:48.


Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate