Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Info Coronavirus/Vaccinare vs Fake News

Transmitere Index ENEL

Tradiția impodobiri bradului...

R.I.P avocatul31
 Plutitor cu temporizator

Lacuit la temperaturi scazute

Network Signal Guru

Cum se monteaza obiectul asta?
 Curent AC produs de alternator

GDPR | Algoritm computer vision p...

Elveția ia in considerare in...

Windows Defender recuperare
 Hackintosh Ryzen 5600g fara placa...

Cum izolez acest fir?

rtorrent - scripting

TV LG 49UB850V-ZD, musculita in e...
 

Moartea domnului Lazarescu (2005)

- - - - -
  • Please log in to reply
115 replies to this topic

#1
oklo

oklo

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 14
  • Înscris: 04.11.2004
Mi-am incalcat recent (sambata 1 oct) un principiu: sa nu mai dau bani pe bilete la filme romanesti. Acest principiu s-a insinuat in convingerile mele prin anii '90 si s-a fundamentat odata cu "dupa-amiaza unui tortionar", o hecatomba de film, o bataie de joc, o nesimtire facuta pe bani publici (un film mai prost mi s-a parut doar Resident Evil 2).

M-am dus la Scala. Maximum un sfert de sala era ocupata (si sunt optimist, puteam sa fiu pesimist si sa spun ca sala era pe trei sferturi goala). Sunet ok, sala curata. Inafara de un mitocan cu picioarele catarate pe marginea balconului, in rest, oameni curati.

Moartea lu' dl lazarescu m-a facut sa-mi doresc cu ardoare sa moara naibii odata eroul principal, sa se termine si sa ies odata la aer curat. Nu am rezistat si am iesit inainte de final. Mai ieseau si alte cupluri, unii injurind. Parol.

Nu as fi deschis topicul acesta dar chiar cand scriu, regizorul (Cristi Puiu) se sclifoseste la TVR1 - Garantat 100%. Sustine ca nu e vedeta si nu contabilizeaza ce inseamna "pe val" dar o face atat de afectat ca parca ar fi insusi Spielberg, Truffaut sau Lucas (as mai putea enumera niste regizori mari dar ca efect stilistic sunt de ajuns trei). Si cat de mult imi placea emisiunea aia...

Amicul care a ramas si care se jura ca filmul i-a placut spune ca era foarte realist. Corect. Tot ce se petrece in film se petrece si in realitate. Eu stiu. Recent am avut bunica prin spitale. Chiar amicul respectiv a stat recent prin spitale si l-am vizitat. Dar asta face un film sa fie mare? Amintiti-va de tampeniile de filme romanesti din anii '90 care luau o felie de realitate, o ingrosau violent si ne-o redau ca un mare film. Si noi eram - suntem - deja satui de realitate, de ce naiba sa vrem sa vedem si in film aceleasi lucruri ?!?

Actorii din filmele romanesti NU JOACA REALIST ! Ii vezi ca JOACA! In "moartea dlui..." eroul principal (Ion Fiscuteanu) joaca f bine, asistenta (Luminita Gheorghiu) joaca binisor, restul... Monica Barladeanu e actrita??? Haida-de!!!

Ma intorc in sancta mediocritas, ma duc sa revad Forrest Gump, the Fifth Element sau Star Wars. Doamne!!! cat imi doream in timpul filmului sa ajung acasa si sa vad Pulp Fiction, sa-mi spal ochii de miscarile sacadate ale camerei (filmari din mana, nu de pe trepied), de lumina de spanac si de artificialul jocului unor actori prost condusi de un regizor sclifosit, convins de harul lui precum Cristian Tudor Popescu de adevarul suprem pe care-l detine. Pacat de actori, unii chiar buni altundeva (Alina Berzunteanu sau Florin Zamfirescu de ex.)

Va rog... spuneti-va si voi parerea. Dar incercati sa nu fiti chiar ipocriti...

#2
zuppy

zuppy

    elbonian

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,247
  • Înscris: 12.10.2002
mi-a placut filmul. chiar foarte mult.

din pacate nu am darul de a scrie 20 de randuri fara a spune nimic, asa ca iti zic doar ca un film care a luat atatea premii si care a fost primit asa de bine de critici nu poate fi un film care „sucks big time” (te-am citat).

#3
Dracula

Dracula

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 44
  • Înscris: 23.10.2003
Eu nu am vazut (inca) filmul asta, dar am vazut una din celelate creatii foarte laudate/premiate ale lui Cristi Puiu, si anume "Marfa si banii"...

...ce sa spun?

Din punct de vedere tehnic, filmarea a fost imbecila, unghiurile lipsite de dinamism, compozitia cadrului a lasat de dorit, iar sunetul a fost inegal si ocazional prost capturat.

Din punct de vedere artistic, mi s-a parut o mizerie - de la limbajul folosit de personajele principale pina la jocul actorilor si modul in care au inteles sa abordeze gesticulatia.

In ce priveste asa-zisele onoruri de la festivalurile de film... sint festivaluri si festivaluri, sint premii si premii... si de multe ori exotismul e luat drept calitate de catre occidentalii plictisiti de productiile proprii.

#4
zuppy

zuppy

    elbonian

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,247
  • Înscris: 12.10.2002
cannes nu este un festival oarecare
http://www.festival-...02&edition=2005

#5
brandonel

brandonel

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 759
  • Înscris: 09.09.2002
in ultima vreme, la cannes au fost premiate multe mizerii (din punctul MEU de vedere), asa ca nu ma mira ca a mai "scapat" si asta. nu cred ca cei care au premiat acest film au mai vazut asa ceva...

filmul mi s-a parut realist... si atat! in afara de cativa actori care au jucat binisor, n-am remarcat nimic deosebit. in schimb, modul de filmare (miscarile camerei) mi-a dat dureri de cap.

PS: nu am vazut celalalt film al acestui regizor, ca sa fac o comparatie...

#6
UnForsaken

UnForsaken

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,682
  • Înscris: 11.02.2005
oklo: Filmele romanesti mai vechi cred ca merita vazute. astea din ziua de azi lasa mult de dorit, deoarece actorii de alta data erau mult mai talentati.

On-topic: destul de bun filmul.

#7
grig_jr

grig_jr

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,846
  • Înscris: 14.01.2005
1. filmul a fost facut asa pt ca asa s-a vrut. filmat din mana, lumina proasta.

2. filmul nu a fost facut pt romania. regizorul asta, nu stiu cate stie el, dar stie un lucru: a prins nisa asta si face bani cu acest film p'afara. nici nu a vrut sa il lanseze la noi. este facut pt straini care asta vor sa vada cand vine vorba de romania.

3. premiile astea pe care le-a luat (6, scrie pe afis, vreo 12 sunt deja) sunt rezultatul unei mode din cinematorgrafie. asta se cere si asta place in aceasta perioada. lumea s-a plictisit de conformism si vor chestii tot mai ciudate.

4. l-am vazut. si am mers sa il vad ca sa ma lamuresc de ce a prins atat de bine p'afara. e clar: mizeria si nepasarea prezentate impresioneaza. actorii joaca bine de tot (ma rog, barldeanca  :puke: ). e foarte greu sa joci "banalul". ritmul este cam lent (nu stiu cat de intentionat), iar replicile sunt atat de naturale pt mediul pe care il prezinta (atmosfera de 'la bloc' si din spitale), vecinu cu bormasina cu toti banii bagati in 'muraturi', problemele mizere cu care se confrunta fiecare, dialogurile banale la o reintalnire, aditudinea doctorilor (bine pregatiti, dar nepasatori), trebuie sa recunoasteti ca este o poza extrem de fidela a ce vedem in jurul nostru.

5. cred ca regizorul si-a atins scopul acestui film, chiar daca multi dintre voi s-au intors dezamagiti din cinematografe. REMEMBER: nu l-a facut ca sa veniti la cinema sa va simtiti bine. he had another "agenda"

Edited by grig_jr, 03 October 2005 - 11:57.


#8
Anira

Anira

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 149
  • Înscris: 07.04.2005
sttt ca vreau si eu sa-l vad :). dar multe pareri impartite ..

#9
cez

cez

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 188
  • Înscris: 11.09.2004
mi-a facut filmul dar nu l-as mai vedea o data, spre deosebire de milioanari de weekend care mi s-a parut excelent...

#10
grig_jr

grig_jr

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,846
  • Înscris: 14.01.2005
asta chiar ca nu e film la care sa te uiti de 2 ori !

#11
Tzepi

Tzepi

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,986
  • Înscris: 04.08.2003
mi s-a parut bun, a reliefat bine ideea cu spitalele romanesti...

#12
M0n0

M0n0

    Cinefil

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,146
  • Înscris: 03.09.2005
pt cei care au second thoughts...o cronica excelenta...

"Päcatul nepäsärii

Gol, întins pe masä, filmat färä menajamente (dar si färä ostentatie exhibitionistä - aviz altor domni!), Dante Remus Läzärescu era spälat si pregätit pentru operatie - în sfârsit!
Nu mä uitasem deloc la ceas în timpul filmului, eram ferm convins cä trecuse doar vreo orä si jumätate, si mä mai asteptam (incitat) cam la încä vreo orä de proiectie. Eram si cam nedumerit - ce putea sä se mai întâmple? Doar îl primiserä, în sfârsit, într-un spital! Era în pragul blocului operator. Cum avea sä survinä moartea...?
Brusc, filmul s-a terminat.
Câteva minute, am fost totalmente dezamägit si nedumerit. Ce era cu acel final retezat, incomplet...? De ce, cum...? Mai apoi, chibzuind bine, l-am înteles - si am mai înteles si cä doar o minorä eroare despärtea sfârsitul filmului de perfectiune.
Toaleta pre-operatorie era de fapt toaleta mortuarä. Nu pentru masa de operatie îl spälau asistentele, ci pentru lumea cealaltä. "Gol vii în aceastä lume, omule, gol si neputincios ca un prunc o päräsesti." Domnul Läzärescu ERA MORT DEJA. Sistemul îl ucisese. În primul rând, fusese omorât moralmente. Abia în subsidiar conta faptul cä si fizic era condamnat la moarte - operatia prea tardivä - iar prezenta decesului säu biologic pe ecran ar fi fost un amänunt "tehnic", neînsemnat, redundant.
Iar mica eroare despre care vorbeam constä în absenta unui minim punct final. Mi-au trecut prin minte mai multe solutii - dar, pentru a respecta simplitatea viziunii regisorale existente, o aleg pe cea mai simplä: ÎNCÄ TREI SECUNDE, minimum, cu domnul Läzärescu pe masä (gol sau acoperit cu cearsaful), SINGUR, imobil. Ar fi fost de ajuns pentru ca ultima imagine sä se imprime atât de puternic, încât tot finalul filmului sä se cristalizeze în constiinta spectatorului, färä a mai läsa loc nici unor nedumeriri.
Cäci, da, acum e limpede, domnul Läzärescu a fost asasinat de sistem. NU de "sistemul medical", nici de cel social sau politic - ci de SISTEMUL UMAN, generalizata nepäsare, indolentä, indiferentä, neimplicare... La fel de bine, povestea ar fi putut functiona în relatie cu sistemul politienesc, sau cu cel judiciar, sau administrativ, sau politic, sau de asistentä socialä, sau social pur si simplu (cum spunea cineva mai sus: "în loc sä vinä salvarea, putea sä moarä din nepäsarea vecinilor" - de fapt, tocmai ACESTA e rolul acelui episod initial: de a stabili coordonatele generalizärii). Cristi Puiu a optat pentru sistemul spitalicesc din motivele lui personale (umane si artistice) - si nu numai: ESTE, într-adevär, unul dintre cele mai bolnave din România (si, iaräsi, nu numai: Arthur Hill a fäcut si el comedia semi-macabrä "The Hospital"). Asa cä, domnilor doctori, nu vä mai ofuscati degeaba. Adevär gräit-a autorul cä NU ESTE UN FILM DESPRE SPITALELE ROMÂNESTI. Se referä la mult mai mult - la conditia umanä în general: la acel urias päcat al nepäsärii fatä de aproape ("Mai cumplit decât päcatul celui ce face räu, e al celui ce nu face bine când ar putea sä-l facä.")
Astfel trebuie sä fie interpretat "Moartea domnului Läzärescu" - si, ca atare, se va întelege cä de-acum încolo orice referiri la medicinä sunt pur si simplu tributare contextului ales, si deloc pärtinitoare (ca si filmul, de altfel).
Pentru a lichida cu observatiile critice, mai mentionez:
Galeria medicilor: prea stereotipä; cu exceptia lui Florin Zamfirescu, toti apartin aceleiasi categorii de vârstä si generatii culturale, toti au aceleasi näravuri, ticuri verbale, ticuri comportamentale, etc. Precizez, FIECARE PORTRET ÎN SINE E EXCELENT COMPUS, dar toate la un loc gliseazä partial spre aplatizare. S-ar fi cerut si alte douä tipologii, vârste, mentalitäti (slavä Domnului, lumea medicalä e mult mai variatä - ca si orice altä lume profesionalä), alese desigur astfel încât sä întregeascä acelasi portret colectiv al egoismului, orgoliului si incompetentei.
Florin Zamfirescu compune unui dintre cele mai detestabile - si mai frecvent întâlnite în realitate! - portrete de medici. La vârsta mea, m-am izbit de zeci de ori de aceste toape brutale si îngâmfate, pentru care umilirea si demoralizarea pacientilor pare o profesiune de credintä (inclusiv märetul Mircea Cintezä, pe care acu' vreo cinspe ani l-am abordat în Municipal, ca pacient, si m-a tratat ca pe un gândac). O singurä observatie: a creionat profilul în tuse putin cam prea groase. Putin rafinament l-ar fi ridicat si mai mult.
Existä o singurä situatie cu adevärat absurdä, aberantä, efectiv kafkianä: refuzul de la Filaret. Începând cu cei doi medici care neglijeazä bolnavul ca sä-si fâlfâie fudulia în fata asistentei de pe salvare, si sfârsind cu respingerea operatiei pentru cä bietul om nu poate semna "declaratia de räspundere". Este punctul culminant al filmului. Din nefericire, face notä discordantä cu momentele anterioare: la urma urmei, ceilalti l-au ajutat pe pacient cum au putut: analize, tomografie, o încercare de a forta intrarea în operatie (zädärnicitä de suprasolicitarea sälilor în urma omniprezentului carambol de la Säftica). Desigur, acele situatii relevä vulnerabilitatea SISTEMULUI, pe care un incident ca acela îl aduce în situatie de crizä - dar, de bine de räu, desi sunt mârlani, aroganti, cinici, acei medici au fäcut totusi ce-au putut. Ar fi fost necesare încä douä situatii absurde de genul celei din Filaret, care sä pregäteascä respectiva culme si, totodatä, sä întregeascä si imaginea indolentei umane, pe lângä cea a impotentei sistemice.
(Si, ghinion: ambii interpreti ai medicilor de la Filaret sunt cam falsi...)
În sfârsit, o ultimä remarcä: m-au deranjat câteva täieturi de montaj cam neortodoxe (între cadre compuse astfel încât nu se pot juxtapune cursiv). Totusi, îi acord regisorului creditul de a le fi acceptat cu deliberare, în nota de nonconformism stilistic a întregului film - desi, poate, ar fi trebuit sä fie altfel dozate: sau mai discrete, sau, dimpotrivä, o idee mai explicite, tocmai pentru a nu läsa loc de dubii, pentru a nu pärea stângäcii.
Pentru cä tot filmul e plin de asa-zise "stângäcii" voite, care functioneazä perfect - si aici ajungem la unul dintre cele mai interesante aspecte ale lui: forma aparte de realism pe care o foloseste.
Am toatä stima pentru Emil Hurezeanu si pentru bunul meu prieten Cristian T. Popescu, dar în materie de cinema, s-avem pardon. Domnii cam bat câmpii cu acel "film neartistic" al lor. "Moartea domnului Läzärescu" este un film CÂT SE POATE DE ARTISTIC - de un nivel artistic (atât ca valoare, cât si ca substantä) extrem de ambitios. Reuseste în sfârsit sä facä un lucru pe care, de ani de zile, multi îl încearcä, si dau cu bâta-n baltä într-o veselie continuä: sä construiascä, printr-o desävârsitä stäpânire a mijloacelor cinematografice, o viziune de-a dreptul ultrarealistä; sä arate realitatea asa cum este, färä sä esueze în balta stätutä a instantaneului fotografic. Apartamentul domnului Läzärescu, blocul, diversele spitale, îmbräcämintea personajelor, tipologiile, comportamentele, miscärile în spatiu, iluminatul - toate se disting prin expresivitatea crudä a unei realitäti nu numai surprinse în nuditatea ei inesteticä, ci si transpuse în cod filmic. (O notä mai slabä la coloana sonorä: confuzä, sau chiar stângace, în prea multe locuri - mai ales în momentele deschiderii usii care lasä sä intre rumoarea de pe culoar).
Folosind cu un profesionalism virtualmente ireprosabil mijloacele de expresie cinematograficä, Cristi Puiu îsi poate permite sä sfideze regulile si sä transfere aparatului de filmat spontaneitatea vietii. Bâtâiala cadrelor filmate din mânä mi-a särit în ochi doar la început, în bucätärie - ulterior, n-am mai constientizat-o. Miscärile de aparat aiuristice, de la un personaj la altul, urmärind un gest, o miscare, etc., cu viteze care anuleazä sharff-ul si fluenta, se înscriu perfect în brambureala odiseei finale a domnului Läzärescu spre moarte. Eclerajul aparent neglijent, cu zone de întuneric altminteri inadmisibile, formeazä de fapt compozitii. Ca sä nu mai vorbim de derizoriul dialogurilor, ce pare a sfida orice norme dramaturgice - dar toate acele vorbärii goale, banale, desuete, insuportabile, alcätuiesc în fond fresca spiritualitätii umane peste care panorameazä întregul film.
Ca atare, îmi explic usor de ce mä numär printre acei spectatori care l-au urmärit cu sufletul la gurä, färä nici un moment de plictisealä. Îmi dau seama care portiuni le-au pärut altora trenante, lungite, plicticoase - si acestea inträ tot în categoria "imperfectiunilor studiate", având rolul de a crea un palier de asteptare, de imobilitate, de mortificare. Practic, ACELEA sunt întârzierile care-l ucid pe domnul Läzärescu, iar riscul ca ele sä omoare si interesul unor spectatori era inerent. Precizez cä nu propun o atitudine de desconsideratie la adresa ACELOR spectatori. "Moartea dumnealui Läzärescu" este un film greu, dificil si foarte atipic. Nu înseamnä cä cei care s-au plictisit la el, permanent sau pe alocuri, ar fi mai needucati cinematografic. Pur si simplu, nu s-au aflat pe aceeasi lungime de undä - au alt ritm de perceptie a filmelor, sau erau obositi, sau îsi creaserä un orizont de asteptare diferit, sau au o mentalitate prea conservatoare, ori dimpotrivä, o viziune modernistä diferitä de a lui Cristi Puiu, sau, sau, sau...
Personal, o anume secventä m-a sfredelit pânä-n adâncul inimii: plecarea de-acasä, si gândul la soarta celor trei pisici.

P.S. Controversatul afis cu äia veseli nici mäcar nu e controversabil. E al altui film." (Pitbull (Mihnea Columbeanu) de pe forumul CineMagiei)

#13
M0n0

M0n0

    Cinefil

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,146
  • Înscris: 03.09.2005

cez, on Oct 3 2005, 12:08, said:

mi-a facut filmul dar nu l-as mai vedea o data, spre deosebire de milioanari de weekend care mi s-a parut excelent...

<{POST_SNAPBACK}>


hai sa iti spun si de ce ti-a placut  :confuzzled:
pentru ca a aratat la fel ca orice alta porcarie americana...doar ca a fost spusa in romana...pana si masina aia era americana...te rog sa nu comparti Milionari de Weekend (cu 0 premii, nu conteaza unde) cu Moartea Domnului Lazarescu (cu 8-9 premii din mai multe locuri)

#14
SETI

SETI

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 380
  • Înscris: 29.06.2005
Mie personal imi e greata de regizorii romani din noul val si filmele lor in care nu vor sa prezinte decat fata intunecata a Romaniei...Nimic pozitiv.
Americanii daca va uitati la ei indiferent cu cine se razboiesc prin filmele lor de 2 lei: rusi,arabi,chinezi,extraterestrii in final ies victoriosi si imprima publicului sentimentul de rasa invincibila.
In filmele noastre totul luat misto despre noi ca natie.Le mai trimitem si pe la festivaluri sa rada si altii de noi.Si dupa care ne si laudam cu ele(filme)/ei (regizori)...PATETIC!!!

#15
none

none

    Active Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 1,838
  • Înscris: 03.06.2005
din punctul meu de vedere, ramane antologica faza in care medicul(florin zamfirescu) refuza spaga.

spunea cineva mai sus ca filmul a fost facut pentru straini. dreptate ii dau si eu si vad ca ii dau aproape toti. sala de cinema era aproape goala.
intr-adevar...mai bine dai 3 lei la teatru decat 5 lei la film. filmul romanesc nu prea mai intereseaza.

si inca ceva...nu stiu care-i treaba cu filmarea cu mana dar chiar e stresant sa stai la nu stiu cati metri de ecran si sa se clatine.

#16
M0n0

M0n0

    Cinefil

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,146
  • Înscris: 03.09.2005

none, on Oct 5 2005, 00:06, said:

si inca ceva...nu stiu care-i treaba cu filmarea cu mana dar chiar e stresant sa stai la nu stiu cati metri de ecran si sa se clatine.

<{POST_SNAPBACK}>


din pacate nu tu inveti un regizor cum sa-si faca treaba...chestia asta a facut-o cu un scop...nu pentru ca enerveaza, si nu pentru nimic altceva...ci doar pentru a mai da un strop de realitate si inca o data sa iti aduca aminte ca e un film cu buget mult redus...

#17
annie_7

annie_7

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 27
  • Înscris: 24.07.2005

M0n0, on Oct 5 2005, 21:02, said:

din pacate nu tu inveti un regizor cum sa-si faca treaba...chestia asta a facut-o cu un scop...nu pentru ca enerveaza, si nu pentru nimic altceva...ci doar pentru a mai da un strop de realitate si inca o data sa iti aduca aminte ca e un film cu buget mult redus...

<{POST_SNAPBACK}>



Si Romania are un buget redus..
Moartea... nu e un film care inspira la reluari, ci un film care Ramane in mintea spectatorului si creeaza controverse.
ca dovada.. un topic destinat lui pe forum.
..
care tine cont ca e vba de o productie filmata in douajde zile, cu buget retsrans, cu unul dintre cei mai buni operatori romani si cu un regizor de acelasi calibru, cu actori care-si fac treaba cat se poate de bine, servind scopurilor regizorului.
Treaba cu mizeria, cu filmele romanesti cu realitatile.. bla bla.. e o prejudecata care va tine mult si bine. Un subiect ca asta, bine ambalat si distribuit care reuseste sa-si scoata banii care au fost investiti in realizarea lui e o mare realizare pt cinematografia romaneasca.  La Cannes nu a castigat pt mizerie, ci pt ca e un film bun.

#18
dacuburebista

dacuburebista

    Still Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,450
  • Înscris: 30.09.2003
si e in vizor pt oscar... :worthy:

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate