Panouri solare pt aer
Last Updated: Oct 20 2023 22:30, Started by
b42kef
, Jun 17 2011 12:25
·
3
#19
Posted 28 June 2011 - 11:24
b42kef, on 28th June 2011, 09:42, said: trebuie sa pun o cutie pe acoperis, ventilator, gauri in tavan {una o am data} in acoperis si nu stiu daca pe tot acest circuit pot folosi teava de pvc. Nu-mi dau seama la temp ajunge. In functie de cum realizezi cutia, i se poate calcula rezistenta termica, apoi, in functie de debitul de aer al ventilatoarelor si de unghiul la care este dispus panoul se determina temperatura la care ajunge aerul in diferite momente ale zilei. Daca cutia este inchisa si izolata termic iar ventilatoarele nu functioneaza, cred ca poti atinge 200 de grade in interior !. De aici rezulta necesitatea ca in timpul verii cutia sa fie ventilata intr-un fel sau altul chiar daca nu o folosesti. Am facut in trecut acest calcul pentru un panou cu apa izolat cu 10cm PEX si acoperit frontal cu policarbonat celular. A rezultat ca la o temperatura exterioara de sub 0 grade, daca apa este necirculata, ar atinge ipotetica temperatura de 160 de grade in mai putin de ora (daca nu s-ar vaporiza). In cazul tau, aerul inmagazinand de 4000 de ori mai putina energie pe unitatea de volum, intr-o zi de vara cu 40 de grade, ai atinge temperatura de 200 de grade foarte rapid (in absenta ventilatiei). La aceasta posibila temperatura, nu mai poti lucra cu lemn sau mase plastice. Nu-ti mai ramane decat metalul, sticla, vata minerala si recomandarea ca temperatura in instalatie sa fie supravegheata permanent de electronica de comanda. Acum, daca tot faci o cutie cu gura de intrare si iesire a aerului, de ce te mai complici cu cutii de bere ? E suficient sa ai in cutie o foaie de tabla neagra, sau o sita metalica neagra (pentru o mai buna preluare a caldurii de catre aer). |
#20
Posted 28 June 2011 - 13:11
b42kef, on 28th June 2011, 09:42, said: Mai trebuiesc 100 salut , ideea asta am avut-o ceva ani in urma , iar de atunci toate dozele pe care le-am servit, le-am pus deoparte, pacat acum stau bine mersi in pod , aprox 100 sunt sigur daca erai mai aproape de mine ti le ofeream bucuros. spor la treaba si nu renuntza la proiect, eu ma gandisem sa fac din tevi de cupru un gratar cu tevi paralele puse vertical nu in spirala , si plasat intro cutie termoizolata iar intre tevi trecuta o tabla subtire din cupru printre ele (tip slalom ca la ski) iar totul sa fie vopsit in negru . apoi turul si returul sa fie montate direct prin perete in caloriferul din camera cu rubineti separat ,astfel incat atunci cand e incalzit panoul sa deschid pe panou si sa inchid agentul din centrala (sau un sistem electric de comanda a celor 2 surse de caldura cu elecrto valve) iar pe timp de vara toate aceste panouri sa fie unite pentru ami incalzi apa dintrun boiler . spor la treaba . |
#21
Posted 28 June 2011 - 13:53
@Dor, panourile facute acasa rar trec peste 150-160 de grade la stagnare (cand nu circula fluidul de racire).
Nu-s tocmai 200 de grade dar suficient de mult ca sa afecteze materiale mai simple/ieftine precum plastice sau lignocelulozice (lemn, panza, carton). Sunt cateva solutii la aceasta problema, care nu necesita sisteme sofisticate de control - incalzirea prin termosifonare -aerul cald urca in panou, intra in "puffer" unde se raceste apoi coboara (eventual prin incaperea de locuit) si reintra in panou. Un astfel de sistem poate prelua toata caldura soarelui deoarece nu incalzeste doar "panoul", deci nu are nevoie de automatizari, senzori de temperatura, etc. - vara cand nu vrei sa incalzesti spatiul trebuie sa inchizi circuitul aerului de la panou. Daca "clapa" sau "fereastra" care inchide aerul este facuta a.i. are doua pozitii - una in care aerul cald circula la interior si alta pozitie in care aerul cald circula in exterior (deschideri spre exterior) atunci panoul iarasi nu se va incalzi ambiant caci va fi racit de aerul exterior. Deci cum spui, sa fie ventilata cutia colectorului. Unde vreau sa ajung - daca "ventilarea" se poate face de la sine in mod natural, nu mai este necesar sa folosesti metal, sticla si alte materiale ce rezista la caldura excesiva. Iar circuitul electronic de control -in cazul asta, al protectiei la supraincalzire - mi se pare inutil - sa controleze ce? Principalele motive pentru care panoul stagneaza sunt defectiunea ventilatorului/pompei sau pana decurent care sa alimenteze ventilatorul, cazuri in care degeaba ai circuit de control, ca oricum nu poate sa porneasca ventilatorul. Deci, daca nu folosesti ventilatoare nu mai ai toata bataia de cap a protectiei la supra incalzire. Exista totusi o posibilitati simple de a asigura o protectie automata la supra incalzire - la autoturisme exista o supapa care se deschide cand lichidul de racire sare de 90 de grade. Actionarea supapei e data de un mic piston cu ceara - cand ceara se topeste se dilata si impinge pistonul. Ceva asemanator - sau adaptarea acelui dispozitiv - poate deschide niste fante/clapete in partea de sus si de jos a panoului a.i. sa permita circulatia aerului ambiant prin panou atunci cand se incinge excesiv. Dor, on 28th June 2011, 12:24, said: Acum, daca tot faci o cutie cu gura de intrare si iesire a aerului, de ce te mai complici cu cutii de bere ? E suficient sa ai in cutie o foaie de tabla neagra, sau o sita metalica neagra (pentru o mai buna preluare a caldurii de catre aer). Pentru o eficienta rezonabila, de peste 60%, e nevoie de o suprafata de contact intre "absorberul" negru si aer de 3-5 ori mai mare decat cea a panoului. De asta cutiile de bere (care-s cilindrice deci au de 3 ori mai multa suprafata de contact decat suprafata expusa) merg. Dar e mai ieftin si mai putin de lucru cu 2 "perdele" din sita neagra care asigura un bun transfer, merge si tabla sau chiar hartie pliata - daca se iau masuri sa nu creasca temperatura excesiv in panou. Pana la urma se pot folosi si cutii de bere pentru a realiza un absorber mai eficient si mai simplu de construit decat un tub prin care circula aerul, folosin numai 2/3 din numarul de cutii. Edited by blimpyway, 28 June 2011 - 13:54. |
#22
Posted 28 June 2011 - 17:20
Dor, on 28th June 2011, 12:24, said: In functie de cum realizezi cutia, i se poate calcula rezistenta termica, apoi, in functie de debitul de aer al ventilatoarelor si de unghiul la care este dispus panoul se determina temperatura la care ajunge aerul in diferite momente ale zilei. Daca cutia este inchisa si izolata termic iar ventilatoarele nu functioneaza, cred ca poti atinge 200 de grade in interior !. De aici rezulta necesitatea ca in timpul verii cutia sa fie ventilata intr-un fel sau altul chiar daca nu o folosesti. Am facut in trecut acest calcul pentru un panou cu apa izolat cu 10cm PEX si acoperit frontal cu policarbonat celular. A rezultat ca la o temperatura exterioara de sub 0 grade, daca apa este necirculata, ar atinge ipotetica temperatura de 160 de grade in mai putin de ora (daca nu s-ar vaporiza). In cazul tau, aerul inmagazinand de 4000 de ori mai putina energie pe unitatea de volum, intr-o zi de vara cu 40 de grade, ai atinge temperatura de 200 de grade foarte rapid (in absenta ventilatiei). La aceasta posibila temperatura, nu mai poti lucra cu lemn sau mase plastice. Nu-ti mai ramane decat metalul, sticla, vata minerala si recomandarea ca temperatura in instalatie sa fie supravegheata permanent de electronica de comanda. Acum, daca tot faci o cutie cu gura de intrare si iesire a aerului, de ce te mai complici cu cutii de bere ? E suficient sa ai in cutie o foaie de tabla neagra, sau o sita metalica neagra (pentru o mai buna preluare a caldurii de catre aer). |
#23
Posted 28 June 2011 - 19:49
marius_vfp, on 28th June 2011, 14:11, said: salut , ideea asta am avut-o ceva ani in urma , iar de atunci toate dozele pe care le-am servit, le-am pus deoparte, pacat acum stau bine mersi in pod , aprox 100 sunt sigur daca erai mai aproape de mine ti le ofeream bucuros. spor la treaba si nu renuntza la proiect, eu ma gandisem sa fac din tevi de cupru un gratar cu tevi paralele puse vertical nu in spirala , si plasat intro cutie termoizolata iar intre tevi trecuta o tabla subtire din cupru printre ele (tip slalom ca la ski) iar totul sa fie vopsit in negru . apoi turul si returul sa fie montate direct prin perete in caloriferul din camera cu rubineti separat ,astfel incat atunci cand e incalzit panoul sa deschid pe panou si sa inchid agentul din centrala (sau un sistem electric de comanda a celor 2 surse de caldura cu elecrto valve) iar pe timp de vara toate aceste panouri sa fie unite pentru ami incalzi apa dintrun boiler . spor la treaba . |
#24
Posted 29 June 2011 - 06:10
blimpyway, on 28th June 2011, 14:53, said: @Dor, panourile facute acasa rar trec peste 150-160 de grade la stagnare (cand nu circula fluidul de racire). Nu-s tocmai 200 de grade dar suficient de mult ca sa afecteze materiale mai simple/ieftine precum plastice sau lignocelulozice (lemn, panza, carton). Sunt cateva solutii la aceasta problema, care nu necesita sisteme sofisticate de control - incalzirea prin termosifonare -aerul cald urca in panou, intra in "puffer" unde se raceste apoi coboara (eventual prin incaperea de locuit) si reintra in panou. Un astfel de sistem poate prelua toata caldura soarelui deoarece nu incalzeste doar "panoul", deci nu are nevoie de automatizari, senzori de temperatura, etc. - vara cand nu vrei sa incalzesti spatiul trebuie sa inchizi circuitul aerului de la panou. Daca "clapa" sau "fereastra" care inchide aerul este facuta a.i. are doua pozitii - una in care aerul cald circula la interior si alta pozitie in care aerul cald circula in exterior (deschideri spre exterior) atunci panoul iarasi nu se va incalzi ambiant caci va fi racit de aerul exterior. Deci cum spui, sa fie ventilata cutia colectorului. Unde vreau sa ajung - daca "ventilarea" se poate face de la sine in mod natural, nu mai este necesar sa folosesti metal, sticla si alte materiale ce rezista la caldura excesiva. Iar circuitul electronic de control -in cazul asta, al protectiei la supraincalzire - mi se pare inutil - sa controleze ce? Principalele motive pentru care panoul stagneaza sunt defectiunea ventilatorului/pompei sau pana decurent care sa alimenteze ventilatorul, cazuri in care degeaba ai circuit de control, ca oricum nu poate sa porneasca ventilatorul. Deci, daca nu folosesti ventilatoare nu mai ai toata bataia de cap a protectiei la supra incalzire. Exista totusi o posibilitati simple de a asigura o protectie automata la supra incalzire - la autoturisme exista o supapa care se deschide cand lichidul de racire sare de 90 de grade. Actionarea supapei e data de un mic piston cu ceara - cand ceara se topeste se dilata si impinge pistonul. Ceva asemanator - sau adaptarea acelui dispozitiv - poate deschide niste fante/clapete in partea de sus si de jos a panoului a.i. sa permita circulatia aerului ambiant prin panou atunci cand se incinge excesiv. Corect, totusi e bine sa ai o suprafata mare de contact intre aer si suprafata absorbanta deoarece aerul e foarte prost conducator de caldura. Daca ai suprafata mica de contact creste temperatura si implicit pierderile prin radiatie (inapoi prin geam). Pentru o eficienta rezonabila, de peste 60%, e nevoie de o suprafata de contact intre "absorberul" negru si aer de 3-5 ori mai mare decat cea a panoului. De asta cutiile de bere (care-s cilindrice deci au de 3 ori mai multa suprafata de contact decat suprafata expusa) merg. Dar e mai ieftin si mai putin de lucru cu 2 "perdele" din sita neagra care asigura un bun transfer, merge si tabla sau chiar hartie pliata - daca se iau masuri sa nu creasca temperatura excesiv in panou. Pana la urma se pot folosi si cutii de bere pentru a realiza un absorber mai eficient si mai simplu de construit decat un tub prin care circula aerul, folosin numai 2/3 din numarul de cutii. M-ati bagat la idei cu 160 de grade in panou... Asta pe timp de vara in stagnare, banuiesc. Oricum, trebuiesc inlocuite tuburile din pvc cu unele de aluminiu, asta e clar. Ideia cu ,,pufferul" pica... Ar insemna sa urc in pod o greutate muult prea mare decat ar tine plafonul. Si panoul ajunge pana aproape de coama casei si nu se mai asigura termosifonarea. Sa inteleg ca distanta dintr absorber {in cazul asta dozele de bere} si geam, trebuie sa fie cat mai mare? Ai ideie cati cm? E usor de facut un panou cu 2 randuri de plasa sau cu o foaie de tabla perforata dar trebuiesc vopsite in negru, iar aerul care circula prin cutie si intra in casa ar fi ok? Cu aceste doze de bere, aerul circula fara a intra in contact cu vopseaua sau cu izolatia. Vreau sa fac acest panou pt zilele cand afara este soare si cald iar in casa este frig de-a binelea. Scutesc un foc, fac numai seara. Din toamna pana in primavara nu cred {si sper} ca va ajunge la temp care sa distruga ceva in tot circuitul. Multumesc de sfaturi si de lamuriri |
#25
Posted 29 June 2011 - 20:34
la stagnare da. 160 cred ca e destul de dificil ce am mai vazut pe net panouri artizanale erau pe la vreo 150 maxim, pentru mai mult e nevoie de vopsea selectiva, care absoarbe lumina da nu radiaza caldura.
aerul care circula nu e bine sa sara cu 30 de grade peste temperatura de intrare, caci cu cat e mai incins cu atat ai pierderi mai mari. Deci e de cautat debit mare si temperaturi scazute. pufferul de care zic nu-l ridici in pod... faci un dulap sau o debara sau inchizi un volum izolat si il umpli cu PET-uri de apa printre ele circula aerul de la un capat la altul si refuleaza in casa. Despre distanta dintre absorber si geam... ce am vazut facut cu plasa parca ziceau ca distanta de la fundu panoului pana la geam sa fie cam 1/8 pana la 1/10 din inaltime. "absorberul" (care e plasa) era intre ele cumva pe diagonala , jos mai aproape de spatele panoului sus mai aproape de geam. Aerul urcand trece prin cele doua plase. Asta pentru termosifonare, daca e circulatie cu ventilator merge si mai ingust. Acu despre vopsea ... exista vopsea pt. sobe metalice care dupa ce se usuca nu prea mai miroase, chiar daca atinge temperaturi foarte ridicate. Cu tub de aluminiu intr-adevar aerul nu intra in contact cu vopseaua da nu cred ca-i mare problema. Despre izolatie - merge si cu polistiren, daca ai grija sa nu stagneze. Sau daca pui vata minerala poa sa stea dupa o tabla sau un carton. Poti sa pui si un material textil din bumbac sau carton, temperatura de autoaprindere la hartie e de peste 230 de grade (dupa unele surse la vreo 400 de grade). Si tratat cu borax materialu textil nici nu mentine arderea. 180-200 de grade poti sa testezi intr-un cuptor electric cu gradatii. Nu mi-as face multe griji, mai ales daca inclinarea e mai aproape de verticala - potrivita pentru iarna dar unghi ingust vara, cand e soarele puternic si temperatura ridicata. Edited by blimpyway, 29 June 2011 - 20:44. |
#26
Posted 30 June 2011 - 15:30
blimpyway, on 29th June 2011, 21:34, said: la stagnare da. 160 cred ca e destul de dificil ce am mai vazut pe net panouri artizanale erau pe la vreo 150 maxim, pentru mai mult e nevoie de vopsea selectiva, care absoarbe lumina da nu radiaza caldura. aerul care circula nu e bine sa sara cu 30 de grade peste temperatura de intrare, caci cu cat e mai incins cu atat ai pierderi mai mari. Deci e de cautat debit mare si temperaturi scazute. pufferul de care zic nu-l ridici in pod... faci un dulap sau o debara sau inchizi un volum izolat si il umpli cu PET-uri de apa printre ele circula aerul de la un capat la altul si refuleaza in casa. Despre distanta dintre absorber si geam... ce am vazut facut cu plasa parca ziceau ca distanta de la fundu panoului pana la geam sa fie cam 1/8 pana la 1/10 din inaltime. "absorberul" (care e plasa) era intre ele cumva pe diagonala , jos mai aproape de spatele panoului sus mai aproape de geam. Aerul urcand trece prin cele doua plase. Asta pentru termosifonare, daca e circulatie cu ventilator merge si mai ingust. Acu despre vopsea ... exista vopsea pt. sobe metalice care dupa ce se usuca nu prea mai miroase, chiar daca atinge temperaturi foarte ridicate. Cu tub de aluminiu intr-adevar aerul nu intra in contact cu vopseaua da nu cred ca-i mare problema. Despre izolatie - merge si cu polistiren, daca ai grija sa nu stagneze. Sau daca pui vata minerala poa sa stea dupa o tabla sau un carton. Poti sa pui si un material textil din bumbac sau carton, temperatura de autoaprindere la hartie e de peste 230 de grade (dupa unele surse la vreo 400 de grade). Si tratat cu borax materialu textil nici nu mentine arderea. 180-200 de grade poti sa testezi intr-un cuptor electric cu gradatii. Nu mi-as face multe griji, mai ales daca inclinarea e mai aproape de verticala - potrivita pentru iarna dar unghi ingust vara, cand e soarele puternic si temperatura ridicata. Multe sfaturi bine venite! M-ai lamurit in mare parte, dar mai am o mica pb. Ce fel de silicon sa folosesc la lipirea dozelor? Apelez iar la cunostintele si buna vointa ta. Thx |
#27
Posted 30 June 2011 - 18:18
Merge bine silicon pt auto negru sau rosu, rezista la 350 grade.
|
#28
Posted 01 July 2011 - 06:02
|
#29
Posted 01 July 2011 - 15:37
#30
Posted 01 July 2011 - 23:22
#31
Posted 03 July 2011 - 23:29
#33
Posted 06 July 2011 - 10:27
|
#34
Posted 06 July 2011 - 21:08
Nu s-ar putea folosi un cheder de cauciuc ? sau ca sa fim mai pretentiosi un tub siliconic in loc de cheder ?
Acum cateva luni mi-a cazut primul geam de la cuptorul de la aragaz, si am folosit ca sa-l lipesc la loc (era lipit fara alte cleme) un silicon negru care avea praf de samota in el. S-a intarit acel silicon ca in locurile unde am uitat sa-l curat proaspat acum nu pot sa ma mai ating de el cu nimic., Partea proasta este ca nu e flexibil. Edited by keta, 06 July 2011 - 21:12. |
#35
Posted 07 July 2011 - 11:34
eh, se descurca el.
Pentru aer nu e nevoie de etansare perfecta si calti in crapatura sunt ok si siliconul ala care nu prinde merge ca sa etanseze, in caz ca fixezi cu nituri (care nu mi se par asa un chin) Daca aluminiul de la tubul flexibil e prea subtire il bagi intre "gulere" din inele de tabla mai groasa interior si exterior si le fixezi cumva (de ex. cu nituri ) Cred ca si siliconul prinde dar trebuie bine curatate si degresate suprafetele, aluminiul e mai mofturos. |
#36
Posted 08 July 2011 - 12:39
blimpyway, on 7th July 2011, 12:34, said: eh, se descurca el. Pentru aer nu e nevoie de etansare perfecta si calti in crapatura sunt ok si siliconul ala care nu prinde merge ca sa etanseze, in caz ca fixezi cu nituri (care nu mi se par asa un chin) Daca aluminiul de la tubul flexibil e prea subtire il bagi intre "gulere" din inele de tabla mai groasa interior si exterior si le fixezi cumva (de ex. cu nituri ) Cred ca si siliconul prinde dar trebuie bine curatate si degresate suprafetele, aluminiul e mai mofturos. blimpyway, on 7th July 2011, 12:34, said: eh, se descurca el. Pentru aer nu e nevoie de etansare perfecta si calti in crapatura sunt ok si siliconul ala care nu prinde merge ca sa etanseze, in caz ca fixezi cu nituri (care nu mi se par asa un chin) Daca aluminiul de la tubul flexibil e prea subtire il bagi intre "gulere" din inele de tabla mai groasa interior si exterior si le fixezi cumva (de ex. cu nituri ) Cred ca si siliconul prinde dar trebuie bine curatate si degresate suprafetele, aluminiul e mai mofturos. |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users