Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Recomandare radio muzica veche in...

OnePlus 12

tv jvc(vestel) cu dungi brusc

Apel la relații clienți...
 Debranșare de la furnizor cu...

IPS Teodosie este cercetat de DNA...

Race for Glory (2024)

Apogeul frumusetii feminine 65+?
 Achizitionare placa video Palit s...

Stie cineva daca tableta va funct...

Contract mandat SRL pentru micro ...

Elevii romani au obținut cel...
 Dilema soluție canalizare - ...

IDA TV devine Sens TV

Bradut furat.

Fetita 3 ani adoarme tarziu
 

Belgia - note de calatorie

- - - - -
  • Please log in to reply
59 replies to this topic

#1
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
In primul rand, eu sunt ahtiat de Belgia. E tara mea preferata. As merge in concediu acolo de 3 ori pe an daca s-ar putea, Nu stiu daca as vrea sa muncesc acolo.
Oricum, dupa 1 calatorie in interes de serviciu si 2 concedii, singur si insotit (undeva prin 2008-2009), vreau sa impartasesc un pic din experienta. Eu m-am lovit de multe intrebari si am sapat dupa raspunsuri.
Sper ca macar cineva sa considere ce scriu eu interesant. O sa incerc sa updatez informatia, luand-o copacel-copacel cu informatii generale si oras cu oras ce am vazut / ce as vrea sa vad.

Inainte de a pleca:

1) Cand? – Primavara tarziu (mai, poate aprilie) sau toamna devreme (septembrie). Eu prefer inceputul lunii mai (desi am fost si in septembrie), deoarece Serele Regale din Bruxelles, obiectiv ce nu trebuie ratat, sunt deschise numai pe final de aprilie-inceput de mai (program variabil de la an la an).

In iulie si august este varful de sezon, este cald si mai ales foarte aglomerat. Iunie este un compromis bun daca poti sa iti iei concediu doar vara.
Octombrie si noiembrie sunt deja cam reci, toata lumea s-a intors la lucru si daca vrei sa stai in Bruxelles o sa constati ca toti acei euro-functionari si euro-vizitatori imping preturile in sus.
Decembrie poate fi o alegere interesanta – mai ales de Craciun si de Anul Nou.
Perioada ianuarie – februarie este sezonul mort, iar multe atractii sunt inchise (sau au program scurt) pana de Paste.

Vremea poate fi ploioasa oricand in timpul anului, dar in ultima vreme schimbarile climaterice au facut sa ploua mai putin decat oricand. Vara anului 2009 a fost cea mai secetoasa de foarte mult timp.
Vantul bate practic non-stop, in special in Flandra, care este langa Marea Nordului si plata ca in palma.

2) Cum? – Grup organizat sau pe cont propriu?
Din pacate, aici nu ai de ales. Nici o agentie de turism din Romania nu ofera tururi organizate in Belgia (credeti-ma, am cautat mult). Cel mult prin vreun tur al Beneluxului sau vreun tur Anglia-Franta-Olanda-Belgia, o sa puteti vedea o zi Bruxelles si o zi Brugge. Deci, pe cont propriu – dezavantaj: trebuie sa iti faci temele si rezervarile din timp si nu o sa iesi asa de ieftin ca intr-un circuit; avantaj: vizitezi exact ce vrei si iti aranjezi cazarea in functie de bugetul pe care il ai.

3) Cu ce? – Cu avionul, recomandat Tarom. Sau cu masina personala.
Tarom zboara direct, face 3 ore, are cursa de dimineata (pentru dus, castigi jumatate de zi de cumparaturi) si de seara (pentru intors, castigi inca jumatate de zi pentru alte cumparaturi :P). In plus, poti sa ai noroc sa prinzi vreo oferta (150 Euro bilet dus-intors, daca nu poate fi 350 Euro).
Singurele companii care mai zboara direct sunt BlueAir si WizzAir. Cui ii plac companiile low-cost poate sa incerce. Este mai ieftin, insa trebuie retinut ca poti sa ai surprize cu orarul de zbor (24 de ore intarziere suna cunoscut?), iar WizzAir aterizeaza pe aeroportul din Charleroi, la 60 km de Bruxelles – exista autobuz direct sau tren, dar …
Cine vrea sa incerce Alitalia (in general un pic mai ieftin decat Tarom, dar cu escala) sau Lufthansa (mai scump, cu escala), poate sa o faca.
Varianta masinii personale poate fi interesanta. Eu nu posed carnet de sofer, dar am constatat ca exista avantaje si dezavantaje. La dezavantaje as trece cautatul unui loc de parcare (exista destule parcari subterane sau supraterane, dar ar fi bine sa iti cauti un hotel cu parcare) si navigatul in orase, unele destul de inghesuite. La avantaje – unele locatii turistice sunt greu accesibile cu transportul public, in special in partea valona, asa ca un set de roti personale este aur curat.
Orice altceva nu cred ca merita – trenul face destul de mult si poti avea surpriza sa nu faci cine stie ce economie la bani fata de avion, pe autocar (oare exista?) iti trece os prin os si faci minim 2 zile.

4) Cat timp? – Minim o saptamana, maxim o luna. Recomandat 2 saptamani.
In mai putin de o saptamana ratezi o gramada de lucruri must-see.
Nici cei mai infocati sustinatori ai vacantei in Belgia (eu, eu!) nu pot spune ca dupa o luna mai ai ceva de vazut. Belgia (plus Luxemburg) este destul de mica si daca nu vrei sa stai mai mult de 2-3 zile intr-un loc, o luna este arhi-super-ultra suficient.
In 2 saptamani acoperi tot ce este mai important si mai si ramane ceva pentru o a doua vizita :)

5) Cati bani? – Aici avem cele trei categorii:
- drumul: cu avionul, intre 50 si 350 Euro, in functie de companie si de oferte
- cazarea: un hotel de 3 stele sau un B&B bun merge spre 50-60 Euro/noapte. Daca stai la un hostel, cazarea va fi de la 15 Euro/noapte, in timp ce la extrema cealalta gasesti si optiuni de 1000 Euro/noapte. Merita incercat prin agentiile de turism, cu toate ca eu prefer B&B-urile, care nu apar in ofertele agentiilor romanesti.
- banii de buzunar: dupa cum se vede si din cazare, Belgia nu este foarte ieftina. Un minim absolut ar fi undeva pe la 40 Euro/zi, mancand la fast-food/shaorma si vizitand minimul posibil. O suma rezonabila, daca vrei sa mananci din cand in cand la restaurant, sa iei un taxi de la/pana la aeroport, sa mergi in cate o excursie organizata de o zi, sa cumperi suveniruri si ciocolata pentru acasa si ceva haine, carti sau mai stiu eu ce, ar fi 100 Euro/zi.

6) Unde? – Minim Bruxelles si Brugge.
Daca vrei sa stai intr-un singur loc si sa faci excursii de o zi cu trenul/autocarul, cazarea in Bruxelles este obligatorie – eu am stat si recomand http://www.brusselsg...se.be/index.asp - curat, ultra-spatios si cu o bucatarioara daca prinzi camera numita mezzanine, desi este un fel de demisol, cu ferestrele la nivelul strazii.
Totusi, 2-3 zile de cazare in Brugge te salveaza de multe batai de cap, tinand cont ca orasul este frumos seara dupa ce pleaca turistii de o zi si sunt multe de vazut in oras si in imprejurimi - eu am stat si recomand B&B Setola http://www.bedandbre....com/index.html - foarte curat, camere ultra-central (3 minute din piata centrala), dar si foarte liniste, Singura problema ar fi ca toate camerele sunt la un fel de mansarda, la care ajungi pe niste scari lungi si cam abrupte – aviz oamenilor mai in varsta.
Daca esti un spirit mai aventurier sau ai mai mult timp la dispozitie, un itinerar plecand din Luxemburg si terminand in Bruxelles, cu cazari in diverse puncte, este ideal.

6) Ce nu trebuie sa lipseasca?
Un ghid turistic – recomand cu caldura Lonely Planet (in engleza), in ciuda unor greseli in editia 2010. Ca si completare, ghidul Michelin verde este binevenit, dar poate fi ignorat. Rough Guide este destul de slab, iar de ghidurile aparute in limba romana mai bine sa nu vorbim. Orice informatie din ghid trebuie verificata online, pentru confirmare sau actualizare.

Daca ai stabilit un itinerar clar pe zile, informatii printate despre trenurile care merg intre diversele locatii – vezi http://hari.b-holdin...in/query.exe/en? (pentru vorbitorii de engleza). Trenurile merg cu o periodicitate de la jumatate de ora pana la 2 ore pe liniile principale (Intercity – simbol IC).

Nu uita sa vezi cum ajungi la hotel de la gara – cel mai simplu ar fi sa ai o statie de metrou aproape. Pentru centrul Bruxelles-ului este simplu – aproape orice punct este la mai putin de 500 metri de o statie de metrou. Este bine sa ai niste marunt (monezi de 50 eurocenti, 1, 2 euro) pentru automatele de cartele etc.

Daca faci excursie de o zi, lucrul cel mai potrivit este sa stii unde gasesti oficiul de turism din orasul / locul respectiv. O foaie cu o harta printata sau niste indicatii care sa arate cum ajungi de la gara la oficiul de turism sunt suficiente. La orice oficiu de turism la care am fost am gasit tot ce doream sa stiu si mai mult decat atat – harti ale localitatii, ghiduri turistice ale zonei, informatii despre festivaluri, baruri, spectacole si orice altceva. Oficiile turistice sunt deschise cam intre orele 10-18, sunt localizate in general in piata centrala sau la gara, iar localitatile mari pot avea mai multe oficii.

Cine vrea sa foloseasca PDA-ul pentru a se orienta prin GPS poate sa o faca. Atentie insa in zonele istorice sau de birouri cu cladiri inalte si/sau foarte apropiate, riscati sa ramaneti fara semnal. Nimic nu e mai bun decat o harta de format redus.

Nu uita desfacatorul de sticle de bere, daca planuiesti sa cumperi asa ceva din supermarket, si nu ar strica niste tacamuri si farfurii de unica folosinta daca ai loc prin bagaj.

Odata ce ai ajuns in Belgia:

Esti in aeroportul Brussels-Nord (fost Zaventem)
Primul lucru dupa ce ti-ai luat bagajele – cauta standul de informatii turistice (este chiar langa iesirea spre taxi-uri) si ia o harta turistica a Bruxelles-ului – este gratuita si detaliata, are si o harta a metroului. In plus, poti lua un Guide turistic, format A4, care acopera toata Belgia si este in 4 versiuni (engleza, franceza, spaniola, germana).
Daca mergi in Bruxelles, poti lua trenul (unul la 20 de minute), care opreste in Bruxelles Nord, Bruxelles Central si Bruxelles Midi, sau taxiul (30-40 Euro pana in centru, depinzand de locatie si trafic). Daca este nevoie si de metrou pana la destinatie, coborati la Bruxelles Central. Bruxelles Nord este legat doar de linia de pre-metrou (un fel de tramvai subteran), cititi harta metroului cu atentie. O harta a metroului vi se poate da gratuit la cerere in orice statie de metrou cu ghiseu. Nu toate statiile de metrou au ghiseu, unele au doar automate de cartele care merg cu monezi.
Daca mergi in alt oras direct, trenul este unica solutie, dar in general legaturile vin repede si sigur.
Ca regula generala, pentru orice calatorie care depaseste distanta Bruxelles-Antwerpen este mai ieftin sa cumparati un Rail Pass, care asigura 10 calatorii (numai dus) intre oricare 2 statii din Belgia (sunt excluse anumite statii de frontiera, dar e foarte probabil ca nu o sa ajungeti niciodata in ele). Atentie, Rail Pass trebuie completat inainte de a te sui in tren, citet si cu pixul (poate fi completat si imediat dupa ce te-ai urcat in tren). Daca ati urcat in tren fara bilet, pentru a evita o amenda maricica regula spune sa cautati activ pe controlor; astfel, scapati doar cu o suprataxa de cativa euro.

Reguli generale
Peste tot in Belgia, atractiile turistice se deschid in general la ora 10, dar se inchid la diferite ore, in functie de perioada anului (in iulie-august multe inchid la 6-7 seara, in mai si septembrie la 5-6, iar in extra-sezon pot sa nu fie deschise deloc).
La fel, magazinele se deschid pe la ora 10 si se inchid la ora 6, unele magazine cu profil turistic la ora 7, supermarketurile la ora 8. Dupa ora 6-7, nu prea mai vezi localnici pe strada, in afara de cei care se duc sa ia cina.
Restaurantele deschid la pranz (in general intre 12 si 2) si seara (6-9); exista si exceptii in zonele turistice gen Brugge. In restul timpului, exista diverse cafenele si magazine specializate in gustari. Pentru noaptea tarziu, shaormariile turcesti sau magazinele tinute de arabi sunt singurele deschise.
Magazinele sunt inchise duminica, muzeele sunt inchise lunea. Exceptie fac Brugge (magazine deschise duminica, inchise lunea) si Oostende (magazine deschise si duminica).
La intrarea in muzee, la achizitionarea unui bilet de tren sau chiar in unele excursii, exista reduceri pentru tineri (sub 26 de ani) si pentru persoane in varsta (peste 65 de ani) de verificat varstele. Intrebati de ele si fiti pregatiti cu un act de identitate care sa va confirme spusele.
Cine stie sa mearga cu bicicleta o sa fie fericit, in special in Flandra, zona plata ca in palma si cu o adevarata cultura pentru mersul pe bicicleta. Exista centre de inchiriat biciclete, excursii special facute pentru a fi facute pe bicicleta, in tramvai sau metrou in Bruxelles exista locuri speciale pentru biciclete (nu mai mult de 2 / vagon si interzis de folosit la orele de varf).
Toaletele publice sunt surprinzator de rare – folositi toaletele din tren, din gara sau pe cele din restaurante / baruri / muzee. Unde stiu sa existe asa ceva, am mentionat pentru fiecare localitate in parte.
Referitor la limba:
- in Flandra e preferabil sa vorbiti engleza (flamanda este o versiune de olandeza si nu cred ca o stiu prea multi).
- in Wallonia si Bruxelles e preferabil sa vorbiti franceza, daca o stiti.
- numele oraselor sunt diferite intre Flanda si Valonia – plecati cu trenul/masina din Bruxelles catre Bruges si la un moment dat indicatoarele se schimba in Brugge (iar acesta este un caz fericit, in care numele seamana). E bine sa stiti ambele denumiri pentru a nu avea surprize. Bruxelles este singura zona in Belgia cu anunturi si indicatoare bilingve. Peste tot am folosit denumirea locala a localitatilor (am scris Bruxelles pentru ca, desi zona oficial bilingva, 90% sunt vorbitori de franceza).
Ca turist puteti incerca orice limba de circulatie internationala, s-ar putea ca in zonele foarte turistice sa gasiti vorbitori prin magazine. Totusi, dat fiind faptul ca flamanzii si valonii au problemele lor istorice (cam ca romanii si ungurii, numai ca ei au populatiile destul de egale), ar fi de preferat sa evitati franceza in Flandra.

Reguli de siguranta generala
Belgia este in general o tara sigura, totusi regulile generale se aplica – nu afisa bani, bijuterii sau electronice scumpe in locuri publice, nu te plimba noaptea la ora 11 pe strazi (ia mai bine un taxi), nu te aventura prin zona garilor seara tarziu; o mentiune speciala pentru zona din jurul garii Bruxelles Midi, unde se spune sa nu te aventurezi nici macar ziua, datorita densitatii mari de imigranti.
Pentru romani, se aplica o alta regula, trista dar adevarata: nu vorbiti romana pe strada. Nu atat pentru ca belgienii v-ar face ceva (in general, ca turist am fost tratat bine si nu am avut probleme), dar tocmai din cauza romanilor stabiliti in Belgia – nu toti sunt bine intentionati si stiu foarte bine ca daca va fura nu o sa aveti timp sa stati pe la politie. O sa aveti surprize placute (in cazul meu o incasatoare de bilete la muzeu romanca sau o englezoaica fan Ilie Nastase), dar si mai putin placute (singurii calatori fara bilet vazuti intr-un tren erau romani de etnie incerta).

#2
oztan

oztan

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,274
  • Înscris: 25.12.2006

View Postkratima, on 31st May 2011, 23:06, said:


Nota 10 pentru  sfaturi, De  ce  nu ai  scris  inainte  sa  merg  acolo ....

% 95  sunt  de  acord  cu  ce ai  scris ..

#3
grecul68

grecul68

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 989
  • Înscris: 13.08.2007
Foarte util.Am stat  in Brugge o saptamana si am vizitat Bruxelles si Oostende,daca mai ai timp(vad ca esti mai avizat) poate scrii cateva cuvinte si despre ce ti-a placut cel mai mult. Ce ai scris tu sunt mai de graba niste informatii folositoare in perioada de documentare de dinaintea plecarii, ca sa vezi ce si cum...
Gratitudine

Edited by grecul68, 01 June 2011 - 06:46.


#4
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005

View Postgrecul68, on 1st June 2011, 07:27, said:

Foarte util.Am stat  in Brugge o saptamana si am vizitat Bruxelles si Oostende,daca mai ai timp(vad ca esti mai avizat) poate scrii cateva cuvinte si despre ce ti-a placut cel mai mult. Ce ai scris tu sunt mai de graba niste informatii folositoare in perioada de documentare de dinaintea plecarii, ca sa vezi ce si cum...
Gratitudine

Eh, ce vrei, sunt lenes la scris. Am cateva ganduri puse pe hartie relativ la ce am vizitat si unde, dar incomplet. Subiectul asta este "work in progress" :D
Promit sa pun ceva-ceva cat de curand. Desi probabil ca o sa incep cu Luxembourg City - in toate ghidurile Belgia si Luxemburgul sunt tratate impreuna, mana mea a pus piciorul si pe acolo, asa ca ...
Ai stat o saptamana in Brugge? Fericitule, eu am strans 6 zile in 3 ani. Frumos oras (mai ales seara dupa ora 6) - daca ne ducea capul, cam asa putea fi si Sighisoara.

@Mondeo - Pentru cine imi recomanda Olanda in locul Belgiei - am vazut Amsterdam in trecere, cateva ore, si nu m-a impresionat foarte tare. Dar da, Belgia are un farmec discret, nu poti spune "Wow, ce mai castele / festivaluri / super-mega-chestii am vazut!" La belgieni, majoritatea lucrurilor sunt la diminutiv, dar mie imi place asa.

@oztan - mersi, mersi :)

Edited by kratima, 01 June 2011 - 13:35.


#5
grecul68

grecul68

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 989
  • Înscris: 13.08.2007

View Postkratima, on 1st June 2011, 14:33, said:

Eh, ce vrei, sunt lenes la scris.

Pai ai scris o gramada si cu toate astea tot zici ca esti lenes?? Esti prea dur cu tine...
Eu n-am scris atata intr-un post niciodata.
Oricum, te asteptam si cu cele mai frumoase impresii ale tale din Belgia.

#6
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Luxembourg – cat as vrea sa fi stat eu: 2-3 zile

Am promis, ma tin de cuvant. O mica problema - nu gasesc pozele din Luxemburg din 2008, iar cele din 2009 sunt putine rau.

Luxembourg City

O calatorie prin Benelux merita inceputa in Luxembourg City fie si numai pentru a vedea cat de curat poate sa fie un oras – aproape iti vine sa arunci o hartie pe jos ca sa te simti in largul tau. Se spune ca tot a treia cladire din centru este o banca si asta pare adevarat.

Dar orasul este mai mult decat atat. Construit in jurul unei vai adanci, ofera privelisti cu adevarat uimitoare.
Zona turistica este destul de compacta, daca stati intr-un hotel central, aproape tot ce merita vizitat este accesibil pe jos. Oficiul de turism este sau la gara, sau fix in piata centrala. Sus-mentionata vale necesita totusi picioare bune sau rabdare si pauze mai mult sau mai putin dese.

Vechile fortificatii sunt inca partial in picioare, se intind prin tot orasul, pot fi vizitate pe deasupra si un pic pe dedesubt – niste tunele si cazemate la care nu am ajuns.

Ce as mai recomanda de vizitat ar fi catedrala Notre Dame. Mie mi-a placut si o biserica din centru, dar sa ma pici daca stiu exact unde este.

Exista asa-numita Luxembourg Card (pentru 1, 2 sau 3 zile), care va ofera reduceri la diverse atractii turistice, precum si calatorie gratuita pe toate mijloacele de transport din ducat (autobuz, tren). De asemenea, exista Stater Museeskaart, un card care ofera 3 zile de intrare gratuita in muzeele orasului.

Eu nu am descoperit decat o singura toaleta publica, undeva foarte aproape de piata centrala.

Cazarea nu este ieftina, din contra este putin mai scump decat in Belgia – nivelul de trai foarte ridicat se reflecta si in preturi.

Limba oficiala este un amestec ciudat de germana, portugheza, italiana si mai stiu eu ce, dar cam toata lumea vorbeste franceza sau engleza. Nu am avut surprize sa cer o inghetata si sa nu ma fac inteles :)

Trenul face legatura cu Bruxelles o data pe ora si face aproximativ 3 ore.

Daca vreti o excursie de o zi, nu luati trenul (cam scump, tinand cont ca iesiti din Belgia, deci nu puteti folosi Rail Pass), ci faceti ce am facut si eu – inscrieti-va in excursia de o zi de la Brussels City Tours, evident din Bruxelles. Website-ul lor (http://www.brussels-...s/engframes.htm) pare neupgradat de multa vreme – excursiile la Paris si in Cologne nu stiu daca mai exista. Chiar si adresa (pe Rue de la Colline, o straduta care da in Grand Place) nu mai este actuala; in septembrie 2009 se mutasera 50 de metri mai incolo, pe Rue de Marche aux Herbres. Programul este intre 10-17. Excursia are loc duminica (foarte potrivit, tinand cont ca magazinele sunt inchise, deci nu poti face shopping :P) si include, pe langa Luxembourg City, opriri in Dinant si la castelul Lavaux Saint-Anne (mai multe detalii gasiti in sectiunea dedicata Namur-ului). Ca o observatie, Dinant se vizita la inceputul excursiei (pentru a evita traficul infernal de duminica dupa-masa) si nu la sfarsit cum scrie pe net si chiar in brosurile agentiei.

Un coleg a fost in Luxemburg cam o saptamana si a fost foarte multumit. Chiar daca i s-a furat borseta cu acte din holul hotelului (intr-un weekend, cand si la politie era inchis), totul s-a rezolvat OK si civilizat, prin consulatul Romaniei si o sectie de politie non-stop ;) Culmea a fost cand, reajuns in tara, a fost sunat cateva saptamani mai tarziu si i s-a comunicat ca actele au fost gasite si transmise prin posta.

Vianden

Este practic imposibil sa vizitezi Vianden intr-o excursie de o zi daca nu stai macar in Luxembourg City – de acolo trebuie schimbate 2 trenuri.
Nu am fost niciodata acolo si imi pare rau, dar satul (pentru ca nu poate fi numit oras) se mandreste cu un castel rupt parca din povestirile fratilor Grimm. In plus, exista trasee de parcus cu piciorul sau cu bicicleta in jurul orasului si un mediocru muzeu in casa unde a locuit Victor Hugo.
Este un loc care nu trebuie ratat; la o adica poti prelungi sederea in capitala cu o zi in loc sa cauti cazare chiar in Vianden. Tinand cont ca este o destinatie de vacanta populara, rezervarea trebuie facuta din timp.

Attached Files



#7
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Si bineinteles ca am uitat sa zic ca m-am plimbat o gramada prin partea de fortificatii, de jos din vale pana sus in centrul vechi - au o gramada de copaci si verdeata, pun pariu ca-i o placere sa traiesti in Luxemburg. Iar valea e vale - adanca si lata (traiasca raul meu de inaltime), plina de case si de si mai multi copaci. Oamenii par politicosi, linistiti si foarte relaxati; de ce n-ar fi, la ce nivel de trai e in tara asta.
Nu pot sa nu mai spun o data: e curat de iti vine sa urli. Cel mai curat loc pe care l-am vazut in viata mea.

Namur, Dinant si Lavaux Saint-Anne (Valonia) – cat as fi stat eu: 3 zile

Ei bine, am ajuns si in Valonia, partea franceza a Belgiei. Chiar daca Namur nu este nici pe departe cel mai mare oras din Valonia, este capitala administrativa.

Oricum, ca turisti nu ne intereseaza asta, ci obiectivul turistic numarul unu – Citadela. Cocotata pe un varf de deal (dar la doar 5 minute de gara), citadela arata magnific. La ea se poate ajunge fie cu un microbuz care pleaca de langa oficiul de turism (aflat chiar langa gara si dotat ca de obicei cu toate informatiile) – 1 euro biletul si ati scapat de urcus – fie pe jos. Daca aveti picioare bune, exista doua rute – fie pe niste scari cam abrupte, fie pe drumul pe care urca masinile, biciclistii si joggerii :)
Indiferent de mijlocul de locomotie, odata ajunsi in varf, oprirea numarul unu este Terra Nova – un fel de oficiu de turism special pentru citadela; gasiti acolo harti gratuite, cu diferite trasee prin citadela, cu tematici si grade de dificultate diferite. Tot de aici puteti lua un trenulet care face un circuit prin citadela (super daca aveti copii).
Exista si diverse tururi platite cu ghid; ce merita este turul subteranelor, care chiar daca sunt cam golase sunt interesante. Ghidul vorbeste cel putin engleza, franceza si flamanda. Odata terminate toate astea, inainte de a cobori (pe drumul pentru masini, pentru a nu rata magazinul singurului parfumier din Belgia – Guy Laforge, aflat partial in niste catacombe ale citadelei), opriti-va si faceti niste poze – privelistea este minunata, citadela dominand raul Meuse. Adica nu faceti ca mine - in graba de a prinde trenul spre Namur, atat eu cat si prietena am uitat borseta cu aparatele foto in camera la B&B.

Alt obiectiv in Namur este mica, dar impresionanta colectie Tresor de Prieure d’Oignies, pe care noi nu am vizitat-o din motive de oboseala extrema :)  Profit de ocazie sa recomand folosirea de incaltari foaaaaaarte comfortabile.

In jurul Namurului exista alte cateva atractii la mica distanta, daca stai mai mult, asta este sansa de a vizita alte cateva orasele pictoresti in Valonia. Daca nu ai propriile roti, multe din obiectivele turistice vor fi foarte greu de vizitat – odata ce ai iesit din reteaua feroviara, autobuzele circula destul de rar (in zilele de scoala) sau chiar deloc (sarbatori, vacante scolare).

Ce nu trebuie ratat, daca nu ati facut cumva excursia de o zi din Bruxelles la Luxembourg City, sunt orasul Dinant si castelul Lavaux Saint-Anne.

Dinant este strans intre un perete de stanca si rau, se ajunge foarte usor cu trenul, iar oficiul de turism este (din nou) langa gara. Merita vizitata citadela (un mic teleferic sau niste scari foarte multe si foarte abrupte te duc acolo); eu nu am avut timp. Exista croaziere pe rau cu diferite destinatii, mai lungi sau mai scurte, in general tur-retur, dar numai in sezonul turistic. Nu uitati sa incercati traditionalul couque, un fel de turta dulce care proaspata poate rupe dintii oricui (paradoxal, cand se mai invecheste se mai inmoaie putin). Intr-una dintre pozele atasate, apare un ornament in forma de saxofon - in orasul asta s-a nascut domnul Sax, inventatorul instrumentului.
Este extrem de aglomerat in weekend, fiind o destinatie traditionala a belgienilor.

:thumbup: Castelul Lavaux Saint-Anne este mai degraba un fel de conac sau un castel in stil belgian :P. Este insa absolut superb, mie mi-a placut la nebunie sa colind prin el si, daca timpul mi-ar fi permis, as fi luat-o la picior pe drumul de langa castel doar ca sa vad unde duce. Este insa destul de greu de ajuns la el – tren si apoi autobuz, asta doar daca nu gasiti vreun taxi de la gara si sunt destui kilometri. De mentionat ca este deschis si duminica. Este in top 3 personal ale obiectivelor turistice belgiene pe care nu le-as rata niciodata.

Pentru cei interesati, Muzeul Ciclismului din Lavaux Saint-Anne ... se inchisese deja din 2007-2008. Era gazduit intr-o casa particulara si avea inclusiv un “simulator” de pavate – o bicicleta astfel instalata astfel incat pedalatul pe ea era ca mersul pe celebra transee Arenberg (cine se uita la Paris-Roubaix stie). Pacat..

Attached Files


Edited by kratima, 01 June 2011 - 19:05.


#8
m&m

m&m

    Produs de reacție

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,976
  • Înscris: 19.06.2006
Frumos! Multumim! :) Si noua ne-a placut Belgia peste masura, atat cat am vazut din ea, adica Bruxelles, Anvers, Brugge, Gent si Mekelen. Daca mai ai de spus, da-i drumul. Eu, una, astept cu interes.

#9
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005

View Postm&m, on 1st June 2011, 20:29, said:

Frumos! Multumim! :) Si noua ne-a placut Belgia peste masura, atat cat am vazut din ea, adica Bruxelles, Anvers, Brugge, Gent si Mekelen. Daca mai ai de spus, da-i drumul. Eu, una, astept cu interes.

Multumesc de incurajari. Despre Gent si Mekelen ar trebui sa vorbesti tu; eu doar am trecut o ora prin Gent, iar Mekelen parca e tot centru universitar?
Am verificat, nu e; dar cica e infratit cu Sibiul :o

O sa mai zic, dar cred ca de aici o sa mearga mai greu. Ce am postat aveam deja scris pe undeva (rezultatul a 3 luni de scris din cand in cand). Restul e in facere, pentru ca m-am impotmolit in Bruxelles, unde ai sa tot scrii.
"Pe teava" mai sunt Brugge (cu tot cu imprejurimi), Antwerpen, coasta Marii Nordului (Oostende, St Idesbald), Hasselt, o idee de Ypres si un pic de Amsterdam, ca sa fim europeni.

Daca cineva a fost prin Charleroi, pe la ruinele abatiei din Villers-la-Ville, prin alte zone ale Valoniei sau pe coasta marii la De Panne, sunt curios cum e pe acolo.

Edited by kratima, 01 June 2011 - 22:26.


#10
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Si am ajuns si la Bruxelles - eu as sta 4-5 zile

Acum sa fim intelesi, o fi Bruxelles (Brussel pentru flamanzi, Brussels pentru anglofoni) capitala Belgiei, dar pentru mine este in acelasi timp si cel mai nereprezentativ oras atunci cand vine vorba despre frumusetile Belgiei.
Bruxelles-ul nu are acel ceva special care sa te faca sa revii – nu este extraordinar de frumos (partea veche si zona rezidentiala cu influente Art Nouveau sunt frumoase, dar cam atat), nu este extraordinar de curat (desi e mai curat decat Bucurestiul), nu este atat de sigur pe cat ti-ai dori (nici periculos, daca stii si eviti zona dinspre gara Bruxelles-Midi si daca nu te aventurezi prin cine stie ce suburbie). Are multi imigranti, multe natii aduse aici de birourile Uniunii Europene, multe magazine si mall-uri (raiul shopoholicilor), destule parcuri si o multime de muzee, biserici, restaurante si (important pentru mine) librarii – engleze sau frantuzesti.
Pe scurt, o capitala europeana nici prea prea, nici foarte foarte. Am constatat un lucru – majoritatea oamenilor care au fost in Belgia si se mira de ce imi place atat de mult nu au vizitat de fapt decat Bruxelles-ul (iar in cazurile fericite, poate au fost si o jumatate de zi in Bruges). Oameni buni, Bruxelles nu este Belgia! Sunt atatea locuri mult mai frumoase si in sectiunile dinainte am prezentat cateva dintre ele.

Intotdeauna am preferat sa stau in zona de nord a centrului orasului – am avut norocul sa stau la Crowne Plaza, dar nu pe banii mei (cel de la statia de metrou Rogier, pentru ca exista 2 Crowne Plaza in Bruxelles) si la un B&B pe langa statia de metrou Botanique - http://www.brusselsg...se.be/index.asp - curat, ultra-spatios si cu o bucatarioara daca prinzi camera numita mezzanine, desi este un fel de demisol, cu ferestrele la nivelul strazii. Alte persoane prefera sa stea intr-un hotel fix in centru, langa Grand Place; este o chestie de gust. Oricum, trebuie evitata zona de sud, de langa Gare du Midi – hotelurile sunt intr-adevar mai ieftine acolo, dar nu este atat de sigur. Practic, locurile in care am stat erau la 3, respectiv 10 minute de mers pe jos pana la Gare du Nord. Gare du Nord este cea mai mica dintre garile centrale ale Bruxelles-ului (Nord, Central, Midi), dar ca turist o sa constati ca toate trenurile intercity opresc in toate 3. Doar daca vrei sa iei TGV-ul sau alte trenuri internationale o sa vrei sa-ti bati capul cu Gare du Midi, iar Gare Centrale eu am gasit-o un pic derutanta – multe iesiri, multa lume. Gare du Nord este simplu de inteles si are doar 2 iesiri. Ca minus, nu are statie de metrou ca celelalte doua.
Eu prefer sa folosesc metroul acolo unde se poate. Oricum, cartela de calatorii este aceeasi pentru metrou, tramvai sau autobuz, atata timp cat esti in interiorul Bruxelles-ului (reteaua STIB) – cam ca la noi, exista cartela de 2 si 10 calatorii, dar si pentru 1, 2 sau 3 zile consecutive.

Pentru informatii, ca de obicei ai oficiile de turism, numai ca in Bruxelles e un pic mai complicat:
- un oficiu pentru informatii despre toata Belgia, undeva spre centru – in ghidul Lonely Planet o sa gasiti 2 adrese de web pentru el (unul pentru Valonia-Bruxelles, celalalt pentru Flandra); inca o dovada ca flamanzii si valonii, cel putin la nivel de guvern, se iubesc la nebunie
- un oficiu doar pentru Bruxelles, localizat in Grand Place, deci aproape tot timpul foarte aglomerat
- un oficiu la aeroport (zona sosiri), dar care ofera informatii doar despre Bruxelles si Valonia

Vrei doar sa faci cumparaturi? Atunci, daca nu cumva vrei sa cumperi diamante de la mama lor din Antwerpen sau bere direct de la manastire, nu este nevoie sa mai iesi din Bruxelles.
Nu pot recomanda magazine de haine sau incaltaminte; nu sunt pasionat, nu m-a interesat problema.

In schimb, stiu care sunt librariile bune. Pentru carti noi in engleza recomand Waterstone (un pic mai scump) si Sterling Books (un pic mai ieftin, dar si mai mic). Pentru carti in franceza  recomand Filigranes; ca sa va faceti o idee, imaginati-va o librarie Carturesti, mai mare si cu ceainaria aferenta. Daca sunteti fan manga, recomand magazinul Brusel, fix in centrul orasului, langa Bourse. Pe langa astea, exista magazine second-hand si magazinase mici, in general cu carti in franceza – trebuie sa le caute fiecare; eu am cautat 2 magazine gasite pe net, dar unul dintre ele se desfiintase deja; celalalt se numeste Malpertuis si este tipul de librarie mica, inghesuita, cu carti pana in tavan – o placere sa scotocesti.

Magazine de bere (si vorbesc de cele in care gasesti inclusiv specialitati, nu numai berea de supermarket) – o data ce ai invatat unde sunt Beer Mania (400 de soiuri, inclusiv mult laudata, foarte rara si foarte scumpa Westvlegeren) – intr-o zona plina de imigranti de culoare si arabi, dar unde nu am avut probleme – si De Biertempel poti sa ignori restul.

Magazine de ciocolata sunt peste tot, dar o mentiune speciala merita specialitatea Kaori de la Galler si cam tot ce are Marcolini (probabil cea mai scumpa ciocolata belgiana, dar eu sunt innebunit dupa ea). Oricum, un mic magazin de ciocolata artizanala poate sa ofere surprize placute la fel de mari ca un lant mondial cum este Leonidas.

Nu am mancat la restaurante de marca – oricum, orice ghid le prezinta. Am mancat in general la terase, la mici restaurante alese la intamplare sau la shaormaria de peste drum de B&B. Nu am avut surprize neplacute la nici una dintre ele. Ah, am evitat zona ultra-centrala si ultra-turistica din jurul Grand Place. O prietena a mancat la Chez Leon, restaurant renumit si exceptia de la regula din zona Grand Place – scoicile lor sunt specialitatea casei si sunt super-bune.

Baruri sunt cu duiumul – de la Delirium Cafe (2000 de beri din toata lumea, listat in Cartea Recordurilor) si La Mort Subite pana la baruri de colt de strada de care nu a auzit nimeni, dar care servesc aceeasi bere buna :)

Partea cu turismul efectiv este foarte stufoasa – poti face o multime de lucruri, dar si din parerile altora am constatat ca dupa 4-5 zile nu prea mai gasesti ce sa vizitezi. Nu inseamna ca in 5 zile vizitezi tot ce exista, ci tot ceea ce te intereseaza.

In materie de catedrale si biserici, in oras exista a patra catedrala ca marime din lume. Parca o cheama Basilica Sacre-Couer, dar nu o sa verific pentru ca nu mi-a placut deloc. E mare si daca urci cu un ascensor pana sus pe acoperis vezi mare parte din Bruxelles – eu nu am facut-o, din motive de rau de inaltime, dar a urcat acolo un prieten. Cine este interesat sa coboare la statia de metrou Simonis si de acolo nu poti sa ratezi hardughia – mergi printr-un parc vreo 10 minute si ai ajuns. Daca cineva tine mortis sa faca turul bisericilor, mai bine incearca catedrala Saints-Michel-et-Gudule sau biserica Saint Jean Baptiste au Beguinage, ultima renumita a fi una dintre cele mai frumoase din Belgia. Din pacate, eu nu am reusit sa o vizitez – in fata bisericii era un soi de manifestatie sau ceva asemanator.

Muzeele sunt multe ca ciupercile dupa o ploaie belgiana.

Fix in Grand Place exista 2-3 muzee – nu le-as recomanda, din tot ce am auzit despre ele sunt mediocre. Daca tot sunteti aici, vizitati Manneken Pis, statuia simbol a Bruxelles-ului, care este in zona. Nu fiti surprinsi de cat de mica este sau cat de usor puteti sa o ratati. Tot in zona sunt galeriile Saint-Hubert, o zona de shopping fabuloasa pentru cui ii place asa ceva. Daca tot vorbesc de shopping, Rue Neuve, strada pietonalizata, porneste din apropierea Grand Place si merge pana la Rogier – o gramada de magazine de tocat timpul si banii.

Centrul belgian al benzii desenate se afla intr-o cladire stil art nouveau. L-am vizitat mai mult pentru arhitectura interioara decat pentru muzeu. Pentru pasionatii de BD, recomand cumpararea unei cartulii din libraria muzeului, in care se afla (cu adresa si poza) toate desenele murale facute (de artisti) pe diverse ziduri de case din Bruxelles, toate pe tematica BD.
Muzeul Instrumentelor de Muzica este un must-see. Pe de o parte, exteriorul este un exemplu de manual al art nouveau, iar pe de alta, in interior gasiti sute de instrumente muzicale din toate timpurile. Cu castile wireless primite la intrare si stand in diversele hot-spots din muzeu o sa puteti auzi cum suna multe dintre instrumentele expuse.

Muzeul Regal de Arta este alt loc pe care nu trebuie sa il ratati. Daca nu va place sectiunea de arta clasica (au niste tablouri de Rubens, varianta extra-large :) ), atunci mergeti la sectiunea de arta moderna. Daca nici asa nu va place, incercati muzeul Magritte, de fapt o sectiune a Muzeului de Arta – cand l-am vizitat cu prietena, muzeul era destul de recent deschis si era recomandat sa iti cumperi biletele cu cateva zile inainte; in momentul in care ti se dadea biletul, ti se spunea si la ce ora sa vii in ziua respectiva. Noi am avut noroc. Am mers intr-o sambata dimineata sa ne luam bilete pentru sambata viitoare, doar nu ne grabea nimeni. Spre surprinderea noastra, am intrat direct, fara rezervare, fara nimic.Gazda B&B-ului la care stateam ne-a spus ca am fost FOARTE norocosi. Atentie, exista si un alt muzeu Magritte, in alta zona a orasului, care este mai mult o casa memoriala, nu foarte interesanta.

Muzeul de Stiinte Naturale – nu l-am vizitat, dar o (alta) prietena ne-a spus ca nu a fost foarte impresionata. In apropiere se afla si Muzeul Antoine Wiertz, muzeu privat cu picturi macabre ale susnumitului Wiertz; din pacate, inca din 2008 muzeul este inchis si nu se stie daca si cand se va redeschide.
Cele doua muzee de mai sus se afla la o aruncatura de bat de Comisia Europeana – cine vrea, poate sa il viziteze, pe noi nu ne-a interesat deloc partea UE a Bruxelles-ului.

Autoworld este un muzeu cu masini vechi, interesant de vazut. In zona mai sunt si alte muzee, in general militare, si Parc du Cinquantenaire, bun de stat la iarba verde – romani, nu va ganditi la manele, gratare sau alte cele, mai degraba la o carte pentru ca suntem tot in cartierul UE. Daca vreti sa vizitati, coborati la statia de metrou Merode, mergeti la muzee si traversati parcul pana la statia de metrou Schuman. In felul asta, coborati usoara panta in loc sa o urcati daca ati iesi din metrou la Schuman.

Totusi, intr-o parte din cartierul UE, exista multe case in stil Art Nouveau care merita vazute (in general doar fatadele, interiorul nefiind accesibil). Nu ar trebui ratat Muzeul Horta, mama si tatal art nouveau, omul care a construit mai multe in stilul asta decat oricine altcineva in Belgia. Muzeul este mai mult o casa memoriala. Eu l-am ratat, deoarece orarul este destul de greu de inteles si cladirea asezata destul de departe. Daca esti pregatit sa risti un drum, merita.

O alta varianta recomandata pentru iubitorii de Art Nouveau sunt tururile organizate de ARAU (www.arau.org). Tururile sunt pe diverse teme, sambata sau duminica, dar cred ca numai in sezonul turistic.

Musee Bruxellois de la Gueze este de fapt o fabrica de bere traditionala inca in functiune (Cantillon Brewery). In interior ti se dau o brosura, cateva indicatii despre ce este vorba si esti lasat si bantui singur de-a lungul unui traseu marcat. Mie mi-a placut, mai ales ca imi aducea aminte cumva de mirosurile din magazia de la tara a bunicilor :) In pretul biletului este inclusa o degustare a gueze-ului, berea de tip traditional, care aduce mai mult a vin si care banuiesc ca este un “acquired taste”. De asemenea, o sa gusti kriek, care este gueze cu cirese – este amarui, spre deosebire de ceea ce poti gasi la supermarket ca kriek, care are zahar la greu si place doanmelor si domnisoarelor ;) Muzeul este in suburbia Anderlecht, cumva spre Gare du Midi si un pic in afara inelului interior al Bruxelles-ului, intr-o zona care arata un pic nesigura, mai saracacioasa si plina de imigranti arabi. Eu nu am avut probleme, dar nu as recomanda o vizita pe acolo seara.

Serele Regale sunt unul dintre cele 3 locuri pe care nu le-as rata in nici o vizita in Belgia. Serele sunt (iarasi) in stil Art Nouveau si pline de plante si flori minunate (pentru cine a jucat The Longest Journey, ganditi-va la serele din Barockstadt) - atasat am reusit sa ma abtin si sa nu pun mai mult de 20 de poze cu serele; nu sunt un fan al fotografiilor fara numar, dar in 2008 un sfert din pozele facute de mine au fost la serele regale. Din pacate, nu sunt deschise decat in perioada aprilie-mai (perioada variabila de la an la an). De asemenea, nu recomand vizita in timpul zilei in weekend – este extrem de aglomerat; de preferinta, in timpul saptamanii de lucru, undeva la inceputul programului (ora 10), este ideal - asa se evita inclusiv autocarele pline de turisti. Nu am ajuns la sere seara in weekend – traseul este mai scurt, dar serele sunt luminate si am fost asigurat ca este “feeric”. Daca tot esti in zona, poti vizita Pavilion Chinoise si Tour Japonaise (noi nu am apucat). Ca sa ajungi aici, metrou Bockstael si autobuz 53.

Muzeul Regal al Africii Centrale este in Tervuren, o suburbie a Bruxelles-ului. Muzeul in sine este oarecum interesant, cladirea juri ca e palat colonial, expozitia permanenta este o combinatie de Muzeul Antipa si Muzeul Militar, dar daca ai noroc gasesti o expozitie temporara foarte buna. Cand l-am vizitat noi, era o expozitie de masti africane (i-a placut prietenei) si una cu populatia din zona Omo (locul prin care a fost descoperita Lucy, primul humanoid; mie mi-a placut asta mai mult). Ca un foarte mare bonus, muzeul are o gradina franceza si o padure foarte intinsa, in care poti sa te plimbi ore intregi pe alei fara sa treci de doua ori prin acelasi loc – foarte romantic. Ca sa ajungi aici, metrou Montgomery si tram 44 de la un capat la altul al liniei.

In materie de parcuri, mi-a placut parcul de la (metrou) Botanique, o combinatie de gradina franceza super-ordonata si o zona de alei printre tufe si copaci in dezordine, aflata intr-o zona plina de zgarie-nori moderni. Se pare ca spre seara apare o “fauna” mai putin recomandata, deci daca vreti o atmosfera romantica impreuna cu jumatatea incercati ziua.

Brussel City Tours este solutia perfecta pentru excursii organizate de o zi in afara Bruxelles-ului. Website-ul lor (http://www.brussels-...s/engframes.htm) pare neupgradat de multa vreme – excursiile la Paris si in Cologne nu stiu daca mai exista. Chiar si adresa (pe Rue de la Colline, o straduta care da in Grand Place) nu mai este actuala; in septembrie 2009 se mutasera 50 de metri mai incolo, pe Rue de Marche aux Herbres. Programul este intre 10-17. Biletele trebuie cumparate cu minim o zi inainte, pentru tururile pleaca in general dimineata pe la 8-9. Au excursii in :
- Bruxelles (nu as plati asa ceva); pe langa asta, exista Brussel Hop on- Hop off Bus, o linie de autobuze turistice, care vin la jumatate de ora si fac un circuit intre principalele atractii turistice. Pretul unui bilet mi se pare piperat – era pe undeva pe la 20-30 euro pentru o zi.
- Antwerpen – doar daca nu ai chef sa mergi pe cont propriu. Antwerpen e aproape – 45 de minute cu trenul.
- Gent & Brugge – o varianta buna pentru cei care vin cu treaba in Bruxelles si pot rupe doar o zi ca sa faca turism. Totul e un pic pe fuga, dar merita. Exista si varianta doar Brugge.
- Ardennes & Luxembourg (numai duminica) – super-varianta. Vezi castelul Lavaux Saint-Anne, Dinant si Luxembourg City intr-o zi si e foarte placut. A facut de 2 ori turul, o data singur, o data insotit, si a fost foarte bine de fiecare data.
- Amsterdam (numai martea) – NU RECOMAND. Mie nu mi-a placut deloc. Practic, in pretul excursiei este inclus doar drumul (3 ore dus, 3 ore intors), un foarte scurt tur al centrului Amsterdam-ului si cam atat. Ah, se viziteaza si o ferma olandeza de langa Amsterdam, care face branza (si inca una traznet) si saboti; angajatul care face prezentarea este roman de-al nostru din Suceava si vorbeste engleza, franceza, spaniola (si banuiesc si olandeza). In rest, plimbarea cu barca acoperita pe canale o platesti tu, iar in centru nu ai foarte mult sa vezi pe cont propriu intr-o ora – doua. Amsterdam-ul nu m-a dat pe spate (cu tot cu femeile din vitrinele cartierului rosu), dar probabil ca trebuie sa vii sa stai mai mult in Olanda ca sa intelegi ceva.

In rest, am mai vizitat Atomium, Mini Europe, Bruxelles en scene etc. Nu pot sa spun ca mi-au ramas in memorie prin ceva deosebit. O mentiune pentru ruinele palatului Coudenberg, care de fapt sunt sub nivelul strazii, in subsolul Bozar (Palatul Artelor Frumoase) – nu foarte multe de vazut, dar interesant fie si prin prisma faptului ca belgienii stiu sa scoata bani din orice atractie turistica, fie ea si minora.

Nu am batut cluburi de noapte sau alte cele - se spune Bruxelles are a viata de noapte destul de activa. Nu stiu, n-am vazut. Dupa ce umbli minim 8 ore pe zi, nu-ti mai arde de cluburi.

La final, mai vreau sa mentionez cateva lucruri de-a valma:
- Dandoy – magazin de speculaas, biscuiti traditionali cu scortisoara. Trebuie incercati
- Chimay Bleu 1995 – Chimay Bleu normala este pentru mine cea mai buna bere pe care am baut-o vreodata. Dar un Chimay Bleu din 1995 (sau 96, sau 99, sau 2000) este cam ca nectarul pentru zeii antici; dar “nectarul” costa – 10 euro sticla de 330 ml. Unele beri brune pot fi pastrate si se invechesc ca si vinul; din fericire, Chimay Bleu este una dintre ele. Una din pozele atasate prezinta majoritatea berilor trapiste, plus ceva gueze. Cele fara eticheta sunt celebrele Westvlegeren, capac galben si capac albastru.
- Fritland – fast food. Aici, frites, cartofii prajiti in stil belgian, sunt dementiali de buni.
- Gauffres / waffles – desertul traditional belgian. Probabil ca toata lumea a mancat o gauffre in viata, dar trebuie incercata una la mama ei in Belgia. Si intotdeauna cumparata proaspat facuta la vreun chiosc de pe strada; cele facute din semipreparate la microunde nu au acelasi gust cu cele facute pe loc din coca.

Attached Files


Edited by kratima, 04 June 2011 - 09:31.


#11
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
PS: Am mai gasit ceva poze; cam vechi (2006), dar nu cred ca au schimbat basilica sau parcul Botanique prea mult de atunci. Iar Manneken Pis e la fel de cel putin 100 de ani ;)

Attached Files


Edited by kratima, 04 June 2011 - 21:06.


#12
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Am uitat ceva la informatii generale - ceva legat de tren.

Cam in orice gara din Belgia poti sa-ti cumperi un B-Excursion. Adica, de exemplu, daca vrei sa mergi din Bruxelles in Antwerpen si sa vizitezi gradina zoologica din Antwerpen, poti sa-ti cumperi un B-Excursion in gara din Bruxelles (exact de la ghiseul de bilete), care include calatoria cu trenul (clasa a doua, obligatoriu dus-intors) si intrarea la gradina zoologica. E si mai convenabil (nu stai la coada decat la gara), si mai ieftin decat daca ai cumpara biletele separat. Nu toate atractiile turistice sunt disponibile - pentru mai multe detalii http://www.b-rail.be.

Edited by kratima, 08 June 2011 - 20:23.


#13
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Coasta Marii Nordului – cat as sta eu: 3 zile

Litoralul Marii Nordului – da, e frig (comparativ cu Coasta de Azur) si da, bate cam tare vantul. Dar mie oricum nu-mi place sa merg la mare pentru ca e prea cald si prea soare, asa ca litoralul belgian mi-a fost pe plac.
Cel mai bine este sa incepi cu Oostende, cel mai important oras de pe coasta belgiana. Daca vii cu trenul dinspre Bruxelles, este ultima statie pe o linie care trece si prin Brugge. De altfel, Brugge este doar la 15 minute de mers cu trenul. Atentie, daca va urcati din Bruxelles – trenul are vagoane pentru doua destinatii diferite; daca nu va uitati pe afisajele din vagoane, nici o problema – conductorul care va va verifica biletul va va avertiza ca trebuie sa va mutati in alt vagon daca tineti mortis sa ajungeti la Oostende :)

O data ajuns in gara, NU cautati oficiul de turism, ca o exceptie nu este in gara. Dar pe aici trece De Kusttram, “tramvaiul de coasta”. Este un tramvai care merge de-a lungul intregii coaste belgiene, de la De Panne la Knokke, si care face cam 2 ore de la un capat la celalalt. In principiu, vine la 20 de minute o data. Exista cartele de (parca) 2 calatorii sau abonamente de 1 / 3 zile. Daca mergeti de 3 ori intr-o zi, iese mai ieftin sa iei un abonament. Nu incercati ii sa retineti numele, intrebati simplu de “tram”, toata lumea ii spune asa.

Nu stiu de unde se cumpara bilete din gara, pentru ca eu am preferat intotdeauna sa merg pe jos pana la oficiul de turism. E bine sa aveti o mica harta ca sa-l gasiti usor, este la 2 statii de tram de gara, in directia De Panne. In drum, o sa admirati o bucatica de port plin cu iahturi si nava Mercator, care poate fi vizitata. O data ajunsi la oficiul de turism, o sa vi se dea (la cerere) o harta a orasului (un pic nepractica, fiind format A3, dar care este gratis). Recomand cumpararea unei reviste format A4, care este ceva de genul 2 euro si care are o harta mai umana si toate obiectivele turistice din oras. De asemenea, se poate cumpara de aici biletul de tram.

Oostende in sine este un bun oras pentru shopping-ul de duminica – spre deosebire de aproape tot restul Belgiei, magazinele sunt deschise si duminica. Exista si cateva muzee (nu le-am vizitat), Visserskaai (o zona cu restaurante cu mancaruri renumite pe baza de peste; nu am mancat in Oostende), o promenada acoperita si un chei pe piloni care avanseaza in mare – aici am fost si din fericire pe vreme frumoasa, asa ca ne-a placut; pe vreme urata pun pariu ca valurile pot fi destul de mari.

Dar eu consider ca Oostende este doar un bun loc de start, obiectivele de interes sunt in afara lui.

Cum iei tram-ul spre Knokke, la 500 de metri de statia Duin en Zee este Fort Napoleon – singurul fort construit de Napoleon care mai este inca in picioare. Construit pentru a opri o teoretica invazie a englezilor, a fost parasit, ocupat si iar parasit de-a lungul timpului, pana cand belgienii s-au hotarat sa scoata un ban din turism cu el. Niste camere de piatra cam golase, planse, modele si un audio-ghid, asta e tot ce trebuie. In plus, au in incinta un bar si un restaurant (folosit la nunti, am vazut o mireasa pe acolo); privelistea de pe acoperis este frumoasa, privesti marea de la inaltime.

Mai departe, dai peste statiunea De Haan, cu reputatia de a fi cea mai frumoasa staiune belgiana – nu am ajuns pana acolo, deoarece obiective turistice nu sunt – doar plaja si marea.

Si mai departe spre Knokke, exista rezervatia naturala Het Zwin, o zona de mlastini cu multe pasari si cu reputatie de a fi interesanta; se fac tururi de vizitare in grup. Nu ne-am incumetat sa mergem deoarece o recomandare spune ca cizmele sunt necesare cam in orice perioada a anului; noi purtam adidasi sau sandale ...

Inapoi in Oostende, este timpul sa luam tram-ul spre De Panne. Aici e mai mult de mers (cam 1 ora – 1 ora si jumatate pana la capat). De-a lungul al aproape intregului drum, o sa “admirati” niste hoteluri cu aspect de blocuri, care blocheaza cam toata privelistea.

Totusi, cum iesiti din Oostende, eu recomand sa coborati la statia Oostende Raversijde. De aici incepe o bucata de plaja complet neconstruita. In mai sau septembrie (cand am fost noi), pe plaja gasesti cam 1 om la un kilometru. Atentie, vantul bate destul de tare, deci recomand o geaca subtire; am vazut basculante care mutau nisipul la loc de unde fusese luat de vant, iar sinele tram-ului erau pline si ele de nisip.

Dupa ce bantuiti pe plaja cand va tin picioarele, mergeti in continuare spre De Panne o statie, pana la Oostende Domein Raversijde. Traversati frumos pe la trecerea de pietoni, si o luati peste un podet si apoi la stanga, pana ajungeti la intrarea in Domein Raversijde – acesta este compus din 3 muzee: 2 mai mediocre (unul dedicat unui print si unul asemanator unui Muzeul Satului mult redus) si unul interesant – Atlantic Wall Museum. Germanii au construit aici fortificatii in cele 2 razboaie mondiale, iar aliatii netrecand pe aici totul a ramas in picioare. Transee, posturi de lupta cu tunuri in pozitie, adaposturi cu manechine in uniforma, totul cu audio-ghid. Iarba tipica zonei de dune arat foarte frumos aici. Se poate cumpara un bilet pentru toate 3 muzeele si le poti vizita in zile diferite. E mult de mers, asa ca luati-va pantofi comozi.

Din nou in tram in directia De Panne. La o ora de gara din Oostende este statia Koksijde St. Idesbald. De aici, prima intersectie la stanga are un semn catre muzeul Paul Delvaux. Dupa un kilometru si cateva curbe, ajungem si la muzeu. Care este de fapt o vila memoriala ticsita de tablouri si obiecte ale pictorului Paul Delvaux. Delvaux este cunoscut pentru tablourile supra-realiste cu schelete, cu femei cu ochi uriasi si cu trenuri si gari in padure in lumina lunii. Am fost surprins de faza impresionista si de ultimele desene, in care artistul era aproape orb, dar continua sa faca tablouri abia schitate. Au si o mica sala in care ruleaza un documentar despre Delvaux. Daca va place pictura moderna, recomand din toata inima – merita drumul pana acolo. In gradina muzeului este si un mic restaurant.

La capatul liniei de tram avem localitatea De Panne. Aici nu am ajuns si imi pare rau. Oboseala si lipsa informatiilor clare despre cum sa ajung de la tram (asezat cam peste mana) in centru si la oficiul de turism mi-au taiat avantul. As fi vrut sa vizitez dunele protejate de aici; exista trasee turistice de vizitare a lor. Cine a fost e binevenit sa-si spuna impresiile. De la De Panne exista tren direct catre Bruxelles.

Tot ce am descris ia cam 2-3 zile sa fie vizitat in amanunt. Distanta dintre punctele de interes contribuie si ea la pierdutul timpului. In general, nu poti vizita mai mult de 2, hai 3 obiective pe zi.

La impresii personale negative, la ducere spre Oostende 3 cetateni romani de nationalitate incerta au fost prinsi fara bilet. Cum nu vroiau sa plateasca suprataxa, s-a ajuns la chemarea politiei in prima statie disponibila si la debarcarea “domnilor”. Culmea coincidentei a fost la intoarcere, cand o domnisoara s-a apucat sa vorbeasca la telefon in romana – a se nota expresia foarte politicoasa “Fa, arza-o-ar focul!”

Attached Files



#14
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Un scurt intermezzo inainte de alte zone mai "serioase"

Zona Brabant-Wallon & Hainaut - eu as sta: 1-2 zile

Nu am ajuns in zona asta si imi pare un pic rau. In general pe acolo am inteles ca nu vezi foarte multi turisti straini.

Aveam in program in prima zi a primului concediu belgian scris mare: Villers-la-Ville. La recomandarea gazdei din Bruxelles, am vizitat in schimb Serele Regale - nu am regretat, a fost super, dar am ratat Villers-la-Ville.
Villers-la-Ville este un orasel care are o singura atractie turistica - niste ruine ale unei abatii a unui ordin calugaresc, pe care cei care le-au vazut au spus ca sunt foarte "pitoresti". In afara de faptul ca de la Bruxelles trebuie sa schimbi trenul ca sa ajungi acolo, nu vad alte inconveniente.

Charleroi pare un alt loc destul de mort pentru turism, dar daca ajung vreodata pe acolo o sa vizitez Le Bois de Cazier, o fosta mina transformata in muzeu.

Iar in Hainaut, zona cu adevarat lipsita de alte puncte de atractie, un pasionat de bere belgiana ca mine nu ar trebui sa rateze Chimay, localitatea in o manastire trapista face berea cu acelasi nume. Este insa destul de greu de ajuns fara masina personala, deoarece pe langa tren trebuie sa te bazezi pe autobuzele locale, cu un orar destul de ciudat si impredictibil.

Tot ce am scris mai sus e din auzite; daca cineva a fost pe acolo, sunt interesat daca este adevarat.

Edited by kratima, 10 June 2011 - 20:36.


#15
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Antwerpen – eu as sta: 2 zile

Antwerpen (in flamanda) sau Anvers (in franceza) este probabil cel mai vizitat oras belgian dupa Bruxelles si Brugge. Principalul oras din Flandra de Est, este mare (dar nu la fel de mare ca Bruxelles), este frumos (dar nu la fel de frumos ca Brugge), este un loc bun pentru shopping (diamante, imbracaminte de moda) si este in mod sigur mai curat decat Bruxelles-ul.

Ca sa ajungi acolo, iei trenul din Bruxelles si ai ajuns – face doar 45 de minute si ai 2 trenuri pe ora. Eu am preferat sa iau la dus un Intercity local (pleaca din Bruxelles, se opreste in Antwerpen), iar la intors un Intercity international (pleaca din Amsterdam si se opreste in Bruxelles). Ca distanta, este limita la care folosirea unui Rail Pass nu este avantajoasa (este un pic mai ieftin sa iti iei un bilet dus-intors separat decat sa folosesti Rail Pass).

Antwerpen are vreo 2-3 gari, dar una singura este de interes – gara centrala; celelalte sunt mai mult niste halte. Odata ajuns aici, primul obiectiv turistic este chiar gara, care are un stil arhitectural fantastic. Evident, tot aici exista un oficiu de turism, care va poate da multe informatii, inclusiv o harta gratuita a orasului; eu am gasit harta nepractica, fiind de format mare. Daca nu aveti de gand sa iesiti din centru, mai bine printati versiunea din ghidul Lonely Planet.

Exista o multitudine de locuri de vizitat – catedrala din centrul orasului, in stil gotic, care arata impresionant, si o gramada de muzee:
- MoMu – muzeul modei, pentru cine este pasionat
- Muzeul Plantin-Moretus
- Rubenhuis – casa memoriala Rubens
- Muzeul Mayer Van den Bergh
ca sa numesc numai cateva, pe care sper sa le vizitez candva in viitor.

Desi am fost de doua ori in concediu in Belgia, nu am vazut foarte mult din Antwerpen. De fiecare data am lasat vizita spre sfarsitul perioadei. A doua oara, de comun acord cu prietena, am stat in Bruxelles in ziua programata pentru Antewerpen, iar asta din 2 motive – lipsa banilor si oboseala extrema. Prima oara, de unul singur, am avut un obiectiv clar – de vreme ce era luni (muzee inchise) si zi de sarbatoare nationala (magazinele inchise), am vizitat doar Gradina Zoologica si Aquatopia, pe langa o scurta plimbare prin centru.

Daca tot aveam obiectivul asta, am cumparat din gara din Bruxelles o B-excursion care includea pe langa costul biletului si intrarea la ambele obiective turistice. Nici nu stiti ce fericit am fost cand, ajuns la Gradina Zoologica, am vazut o coada mare la bilete :)
Atat Gradina Zoologica, cat si Aquatopia se afla fix langa gara centrala, la nici un minut de mers pe jos. Pot spune cu mana pe inima ca ambele mi-au placut.

Gradina zoologica a fost prima ce felul ei pe care am vizitat-o intr-o tara straina. Desi este mai mica decat cea din Bucuresti (locatia centrala nu lasa loc de extindere), este cu mult peste ce vezi la noi. In 2008, mai erau cateva custi de stil vechi, pe cale de a fi inlocuite; in rest, incinte moderne, fara prea multe gratii. Iar la puiul de elefant se holba o mare de copii in extaz.

Aquatopia este gazduita intr-o cladire cu 2 etaje si este clar orientata catre copii. Plansele explicative sunt insa doar in flamanda/olandeza. Asta nu o sa va impiedice sa admirati acvariile cu pesti – in pozele de mai jos zici ca unele acvarii sunt poze colorate, nu pesti in carne si oase. De asemenea, mai au o sectiune cu iguane complet neizolata de public (nu am fost in viata mea mai aproape de asa ceva fara sa am un geam intre mine si ele), precum si o sectiune cu serpi unde recunosc ca nu am intrat. Piesa de rezistenta este un acvariu prin care te plimbi printr-un tunel transparent – nu este atat de mare ca alte acvarii de gen din Europa, dar e impresionant.

Antwerpen are unul dintre marile porturi ale Europei – cu rotile proprii sau cu turul de o zi din Bruxelles puteti vizita partea terestra, iar pentru o priveliste de pe mare exista vara vaporase ale firmei Flandria care fac un tur de aproximativ 2 ore prin port – atentie, site-ul lor este doar in flamanda.

Pentru cei pasionati de dulciuri, exista Burie si Del Rey (ciocolata), Goosens (brutarie), Philip’s Biscuits (ei bine, biscuiti), ca sa numesc numai cateva.

De asemenea, puteti cauta Mekanik Strip si Stripwinkel Beo, daca sunteti pasionati de benzi desenate.

Shopping nu am facut, din motive evidente, asa ca aici nu stiu ce sa recomand.

Una peste alta, un oras placut, pe care mi-ar place sa il cunosc mai bine.

Attached Files



#16
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Hasselt/Bokrijk

Daca tot suntem in Flandra de Est (vezi Antwerpen), cateva cuvinte despre orasul Hasselt. Am ajuns aici doar pentru ca urma sa ma intalnesc cu un prieten belgian, care locuia la jumatatea distantei dintre Antwerpen si Hasselt. Antwerpen vazusem si eram curios sa vad si o zona mai putin batuta a Belgiei. Se ajunge cu trenul, direct din Brussel, dar se face mai mult de o ora.

Hasselt este o destinatie turistica populara, dar doar pentru belgieni. Nu vezi multi turisti straini si am fost fericit ca eram cu un belgian, pentru ca spre surprinderea mea destui oameni nu vorbeau engleza.

Este un oras mic, care in 2008 avea un primar socialist-comunist (cam cat de comunist poti fi in Belgia). Intamplator, purtam un tricou cu Che Guevara :P Ca si consecinte, mersul cu autobuzul este gratis, iar toaleta de la gara este fara plata (o exceptie in Belgia, si nu una placuta – mirosul te ducea cu gandul mai mult la Lehliu Gara decat la Europa).

Oficiul de turism este in centru, la maxim 10 minute de mers pe jos de la gara – o mica harta luata de acasa nu ar strica; eu am folosit GPS-ul.

Ceea ce am vizitat a fost Nationaal Jenevermuseum – Muzeul National al Jeneverului. Jeneverul este o bautura, precursorul ginului, iar muzeul este rustic si interesant. In pretul biletului este inclus un shot de jenever, care pentru un bautor de bere ca mine are gust de tuica.

De asemenea, am ajuns la Japanese Tuin – cea mai mare gradina japoneza din Europa. Un parc placut si, tinand cont ca era sambata, plin de miri si mirese care isi faceau poze.

La o terasa cu un Duvel in fata, am descoperit ca 1. beau berea repede (dupa parerea avizata a prietenului belgian) si 2. intr-o tara civilizata la o bere tare ti se aduc si cubulete de cascaval ca sa nu te imbeti prea repede. Ca o paranteza, Duvel este o bere pacatoasa. Prima oara cand am baut asa ceva nu m-am uitat pe eticheta. Este o bere blonda, care pare slaba ca Noroc la noi. Dupa primele 2 sticle o sa constati sa te ia de cap, iar pe eticheta scrie 8,5% alcool.

Ceea ce nu am vizitat, dar recomand este Bokrijk Openluchtmuseum – un muzeu in aer liber la 7 km de Hasselt. Imaginati-va un Muzeul Satului imens, care este inconjurat si de o padure si aveti o imagine corecta. Mi-a fost laudat de multa lume, dar din lipsa de timp nu am ajuns acolo.

Attached Files



#17
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Ypres/Poperinge - eu as sta: 2-3 zile

Aici este zona in care s-au purtat batalii sangeroase in Primul Raboi Mondial. Cei interesati pot sa viziteze zona, care este plina de vestigii, cimitire, vechi cazemate, monumente comemorative si munitie nexeplodata pe care localnicii inca o gasesc in pamant.

Cum noi am vizitat zona doar in cadrul unui tur de o zi cu plecare din Brugge, o sa tratez subiectul cand o sa ajung la Brugge.

Oricum, amandoua orasele sunt intr-o zona a Flandrei de Vest de care eu m-am indragostit ? este plata ca in palma, cu canale (suntem aproape de Marea Nordului), ferme, mici case, drumuri inguste. Cine vrea liniste si pace in vacanta, poate sa vina aici.


Ghent – eu as sta: 1-2 zile

La orasul asta sunt cam novice – nu am ajuns aici decat cateva ore, intr-o excursie organizata de o zi Ghent-Brugge. In concluzie, nu stiu mare lucru despre cum, ce, unde, cat.

Tot ce pot sa spun este ca gara e cam la 2 km de centru, ca merita vizitata catedrala din centru si ca Ghent este un oras medieval aproape la fel de frumos ca Brugge. Aproape, dar nu chiar – are propriile canale, case care arata vechi (vezi pozele atasate), in plus am prins o ploaie si ne-am adapostit tot grupul sub un pod impreuna cu cativa biciclisti belgieni iesiti la antrenament. Totusi, fata de Brugge ii lipseste acel ceva care sa te faca sa vrei sa revii neaparat.

Ca fapt divers, o colega a fost cu treaba in Ghent si i-a fost foarte greu sa gaseasca un magazin de ciocolata ca sa-mi cumpere ce o rugasem.

Eh, urmatorul (si ultimul) post va fi despre Brugge - o sa dureze ceva, pentru ca sunt atatea de scris ...

Attached Files


Edited by kratima, 12 June 2011 - 23:31.


#18
kratima

kratima

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 221
  • Înscris: 13.07.2005
Brugge – cat as sta eu: 4-5 zile
Partea 1/3 - orasul propriu-zis

Am tot amanat descrierea experientei in Brugge (Bruges pentru francofoni), nu pentru alt motiv cat pentru ca sunt foarte multe de spus.

De unde sa incep? Pai, daca nu ai mai mult timp, faci o excursie de o zi Ghent-Brugge cu plecare din Bruxelles. Iti da o idee despre ce si cum, iar in cazul meu te face sa te indragostesti definitiv de Belgia.

Daca ai mai mult timp, iei trenul. Brugge este cam la o ora de mers cu trenul din Bruxelles, cate unul la 30 de minute. Odata ajuns, micul oficiu de turism din gara poate fi folosit, dar eu am preferat intotdeauna sa merg la oficiul principal. Acolo se ajunge simplu – iesi din gara si din parcarea din fata garii si o iei la stanga, de-a lungul strazii. In 5 minute o sa vezi o cladire moderna rosu inchis, aflata in piata ‘t Zand – este Concertgebouw, in care la parter este si oficiul de turism. Pentru 1-2 euro poti cumpara o harta a orasului. Exista de asemenea o brosura cu tot ce misca in Brugge, restaurante, muzee, etc., dar aici este la noroc. In 2008 brosura are format A4, cu harti bune, trasee turistice si tot ce iti doreai. In 2009 brosura se transformase in A5 si nu mai era ghidul incepatorului, ci mai degraba un ghid pentru avansati, cu recomandari ale diverselor personalitati, etc.; partile utile erau inghesuite spre sfarsit – chiar si localnicii erau de parere ca e o mizerie de brosura. Oricum, in fiecare an brosura se gaseste pe internet, deci poate fi consultata inainte sa pleci din tara.

Exista autobuze, dar daca nu vrei sa iesi din centru poti sa le ignori – poti strabate orasul de la un capat la celalalt in 20 de minute. Taxiul nu costa mai mult de 10 euro de la gara pana in centru cu tot cu bacsis; daca nu ai bagaje multe poti sa le ignori si pe ele.

Daca vrei sa stai in Brugge, gasesti cazare pentru toate buzunarele, dar in sezonul de varf e bine sa iti faci rezervarea cat mai din timp. Eu am stat atat la hotelul Hans Memling, cat si la B&B Setola, amandoua ultra-central. La vremea respectiva, amandoua erau cam 70 euro / noapte.

Totusi, camera de la hotelul Memling era mica rau, la mansarda, fara aer conditionat, in corpul de cladire a carei scara era una exterioara (daca liftul s-ar fi stricat, un cosmar pentru un om cu rau de inaltime ca mine); singurul punct pozitiv era privelistea prin luminator, prin care vedeam turnurile cu ceas din centru.

Eu recomand B&B Setola http://www.bedandbre....com/index.html - foarte curat, camere spatioase, si incredibil de liniste pentru o cladire aflata la 3 minute de piata centrala. Singura problema ar fi ca toate camerele sunt la un fel de mansarda, la care ajungi pe niste scari lungi si cam abrupte – aviz oamenilor mai in varsta. Noi am stat in camera care are un pat pentru copii instalat pe un soi de platforma de lemn deasupra – camera fiind la mansarda, este foarte inalta si este loc berechet pentru asa ceva.

Ca regula generala, zona de sud este foarte aglomerata – majoritatea turistilor raman aici. Ar fi pacat sa nu vizitati si zona de nord – mai putine muzee sau case grandioase, dar mai multa liniste si parca un pic mai autentic.

Fiind un oras eminamente turistic, magazinele sunt deschise duminica; in schimb, sunt inchise lunea. Poti cumpara o gramada de suveniruri, haine, produse din piele, ciocolata sau mai stiu eu ce.

Daca vrei sa mananci si altceva decat gaufre si cartofi prajiti (aviz amatorilor, cartofii de la cele 2 rulote din piata centrala sunt bestiali de buni), exista o sumedenie de restaurante. A SE EVITA TERASELE DIN PIATA CENTRALA!!! Preturile par mici, dar sunt tot felul de costuri ascunse. Eu am mancat atat la Vivaldi (un restaurant cat se poate de turistic, asezat in partea de sud-est, intre gara si piata centrala, asa-si-asa), cat si la De Vlaamsche Pot.

De Vlaamsche Pot (www.devlaamschepot.be) este asezat inspre partea de nord-vest a centrului (cum pleci din ‘t Zand pe Noordzandstraat se face o straduta pe stanga) si este un restaurant cu specific flamand, fara influente turistice vizibile. Cartofii sunt cartofi, nu chestii congelate, portiile sunt gigantice, iar preturile sunt OK pentru Brugge (care este un oras scump in privinta asta). Atat eu, cat si prietena ne-am dat batuti in fata dimensiunilor portiilor. Am incercat supa zilei (mereu ceva pe baza de verdeturi tocate, dar cu adaosuri diferite), carbonade flamande (care vine in tuciul propriu, plin ochi cu carne de vita in sos cu ceapa si cu un piure de pere alaturi daca consideri ca ceapa nu e destul de dulce :P), tipar in sos alb (cu legume diverse, in tigaia proprie – delicios), tipar prajit, precum si friptura de vita “Belgian Blue” (o rasa de vita crescuta doar pentru carne). Ca bautura, Brugse Zot este berea locala, usor baubila si foarte buna.

Exista si varianta self-catering – gasiti Carrefour si alte asemenea, dar atentie – toate se inchid la ora 7 seara.

Vizita trebuie inceputa musai in Grosse Markt (piata centrala) si Burg (a doua piata a orasului).

La partea de biserici, recomand doua. Prima este de neratat - Basilica Sangelui Sfant, care are ca relicva cateva picaturi din sangele lui Hristos. Atmosfera este incredibila, biserica este mica si frumos ornamentata – de departe cea mai frumoasa biserica pe care am vazut-o in Belgia. A doua este Onze Lieve Vrouwekerk – in special pentru a vedea singura statuie a lui Michelangelo din afara Italiei – Madonna si pruncul.

In materie de muzee, sunt puzderie, unele mai bune, altele mai putin bune:
- Choco-story – pentru pasionatii de istoria ciocolatei; noi am sarit-o;
- Groeningemuseum – muzeul de arta; este de neratat. Eu am reusit sa il ratez, prima oara datorita programului incarcat, a doua oara pentru ca era in renovare :(
- Arenthuis – un mic muzeu al unui pictor de origine engleza, cu picturi si schite despre viata muncitorilor. O surpriza foarte placuta. S-ar putea sa dati peste aceeasi doamna la casa de bilete ca si noi, romanca emigrata dupa revolutie in Belgia;
- Begijnhof – nu este propriu-zis un muzeu, ci o zona foarte frumoasa si linistita (dupa ce pleaca turistii de zi), aflata in zona cea mai aglomerata cu turisti;
- Kantcentrum – aflat langa o biserica in linistita zona de nord a orasului, este locul cel mai bun pentru a cumpara dantela facuta de mana in modul traditional belgian. Atentie, dantela facuta de mana este SCUMPA; majoritatea dantelei din magazinele din Brugge este facuta la masina in Asia si este ieftina;
- Muzeul de arheologie – de evitat. Mic, orientat catre copii, plictisitor;
- Muzeul cartofilor prajiti – era nou deschis in 2009. Ni s-a parut kitch si nu am intrat;
- mai sunt si alte muzee, dar am considerat ca ce este prea mult strica.

Evident, nu trebuie ratata o plimbare cu barca pe canale – exista mai multe locuri din care se pleaca si cateva companii care fac astfel de plimbari. Cui ii place, poate opta si pentru o plimbare in caleasca, dar noua ni s-a parut inutil sa dam o groaza de bani, tinand cont ca e mult mai placut sa bantui pe jos.

Daca ai timp, recomand o plimbare in jurul Brugge-ului. Am facut o astfel de plimbare pe jos, luand ca reper un traseu recomandat pentru biciclisti – mai bine de 10 km, majoritatea de-a lungul canalelor care inconjoara centrul istoric. Daca plimbarea o faci in companie, cu atat mai bine. Eu am ajuns si in partea moderna a Brugge-ului cu ocazia asta, am vazut morile de vant inca in picioare si in general m-am relaxat. Cu exceptia momentului in care am trecut prin zona garii, parca nu eram in Brugge-ul super-aglomerat de turisti. In special in zona de nord, spre ora pranzului, nu era nici picior de om pe strada. Totusi, e posibil ca plimbarea asta sa iti ocupe o zi intreaga.

Dupa ora 6 seara, multimile dispar si este foarte placut sa te plimbi pe strazile aproape pustii.

Cam atat despre orasul propriu-zis – noi am mai facut doua excursii de o zi pornind din Brugge, ambele cu Quasimodo (www.quasimodo.be) – Flanders Fields Tour si Triple Treat Tour. O excursie costa acum 60 euro (50, daca aveti sub 26 de ani, iar daca faceti ambele excursii aveti o reducere de 10 euro). Rezervarea se face prin e-mail, cu un telefon de confirmare cu o zi inainte de excursie. Au loc aproape tot anul, cu exceptia lunii ianuarie si a primei parti din februarie. Cele mai aglomerate luni sunt aprilie, mai, septembrie, octombrie.

Attached Files


Edited by kratima, 13 June 2011 - 09:48.


Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate