Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cum sa elimini urmele de acnee?

Wc Geberit

Routere detinute in trecut si in ...

Teii din fața casei
 E-Mail in serie prin Excel si Out...

Modul alimentare rulou/jaluzea ex...

Recuperare fișiere dupa form...

Aplicatii stress test RAM
 Asigurare auto hibrid

Asus B550M - PC-ul nu porneste di...

Tzanca Uraganu - Inconjurat de Fe...

explicatie montaj breadboard
 3 Doors Down - Kryptonite

Semnalizati cand virati pe un dru...

Succesiune - mostenire apartament...

Donez Siofor de 1000mg ( diabet t...
 

Dictionar explicativ de modelism

- - - - -
  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Consider ca pe langa alte multe lucruri, cand te apuci de o treaba (planuri, scule, materiale etc), oricare ar fi domeniul, si limbajul tehnic si specific trebuie insusit. Sa stim exact despre ce vorbim. Nu mereu avem timp sau stim sa cautam o informatie (un termen, definitie, procedeu, fenomen, denumire etc) pe site-uri dedicate sau in DEX.

De exemplu, pentru cei care construiesc galionul, exista un dictionar (glosar) la sfarsitul revistei, dar denumiri ca etrava, etambou, chila, pupa, prova etc trebuie sa fie clare si cunoscute de catre toti.

Deschid asadar acest topic, in speranta ca poate fi folositor (timpul o va dovedi; poate chiar sticky), mai ales incepatorilor si a celor de abia "pasesc" in aceasta lume a modelismului (si poate nu numai; ca deh, omu' cat traieste, invata!). Si unde putea sa fie cel mai bine, decat aici in aria dedicata. As fi vrut cumva (ar fi fost bine) sa fi avut posibilitatea de a-l face de la inceput in ordine alfabetica (sa simplificam cautarea), dar nu stiu daca...

Sigur, ca pentru unii cu "state" vechi de plata in asa ceva va fi inutil, dar, fac un apel la acestia, in masura in care sunt dispusi sa explice si sa posteze anumiti termeni si anumite definitii etc. Multumesc.


L.E. Ma gandesc ca postarea sa se faca sub forma: termen: (sau =) apoi explicatia. Pentru ca in felul asta se vad mai bine termenii.

Edited by colombo2003, 06 May 2011 - 15:40.


#2
connectorxp

connectorxp

    Avid mountaineer.

  • Grup: Moderators
  • Posts: 14,880
  • Înscris: 14.11.2004
Eu recomand folosirea de diacritice pentru o mai bună exprimare și a fi mai ușor de citit, macar la definirea cuvintelor noi dar și in cadrul explicației privind sensul/sensurile folosite.

Si daca sunteți cuminți vom avea si sticky pentru topic.

Edited by connectorxp, 06 May 2011 - 15:58.


#3
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Chilă: element principal de rezistență al osaturii unei nave, așezat pe axa longitudinală a fundului navei.

Etravă: element de rezistență care închide corpul unei nave la prora și cu care nava își deschide drumul la înaintarea prin apă.

Etambou: 1) element de rezistență al scheletului unei nave, amplasat la pupă și care susține cârma. 2) element de rezistență din scheletul unui avion, situat la extremitatea din spate a fuzelajului.

Provă (sau proră): partea din față a unei nave, unde se află postul de comandă sau extremitatea din față a unei nave.

Pupă: parte posterioară a unei nave sau extremitatea din spate a unei nave.

Babord: 1) partea stângă a unei nave după direcția de înaintare (sau partea din stânga a axei ei de simetrie, privind de la pupă spre proră). 2) marginea din stânga a fuzelajului unei nave aeriene (privind tot în direcția de zbor).

Tribord: 1) partea dreaptă a unei nave după direcția de înaintare (sau partea din dreapta a axei ei de simetrie, privind de la pupă spre proră). 2) marginea din dreapta a fuzelajului unei nave aeriene (privind tot în direcția de zbor).

Punte: planșeu din lemn (sau metalic), orizontal, care închide corpul unei nave la partea
superioară sau care compartimentează nava pe nivele.

Teugă: construcție situată deasupra punții superioare, la prora unei nave și în interiorul căreia sunt amenajate magazii și mai rar, locuințe pentru echipaj.

Catarg: stâlp de lemn (sau tub metalic) care se montează vertical pe o navă pentru a susține pânzele (velele) și/sau instalațiile de semnalizare și/sau de comunicație.

Bompres: primul dintre catargele unei nave cu pânze așezat în vârful prorei. Este un catarg mic și foarte puțin înclinat în sus (aproape orizontal).


Va continua...!

L.E. Ma voi conforma si pune diacritice. Ma bucur din nou ca initiativa mea a dat roade... ;)

Edited by colombo2003, 06 May 2011 - 16:31.


#4
connectorxp

connectorxp

    Avid mountaineer.

  • Grup: Moderators
  • Posts: 14,880
  • Înscris: 14.11.2004
Este sticky, dar eu știam ca se scrie pupa, nu pupă, cel putin un prieten marinar așa mi-a spus.

Edited by connectorxp, 06 May 2011 - 21:37.


#5
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Mulțumesc @connectorxp.

Să continuăm... Despre vele sau pânze.

Velă: 1) pânză de corabie, care asigură deplasarea navei sub acțiunea vântului (plural vele). Ele pot avea formă triunghiulară, pătrată sau trapezoidală, denumirea lor făcându-se în funcție de poziția unde se află pe catarg și de catargul pe care se află. 2) La plural: sport care se practică cu ajutorul ambarcațiunilor cu pânze.

Velatură: totalitatea velelor unei nave.

In funcție de poziția velei pe catarg, distingem:
Vela mare )(sau vela principală): numele celei mai mari și celei mai joase vele a arborelui mare (prima de la punte).

Vela brigantină: Velă triunghiulară (conform DEX chiar de forma trapezoidală), situată la partea cea mai de jos a catargului pupa (prima dela punte).

Vela trinchet (sau mai simplu trinchetul): cea mai de joasa dintre velele pătrate ale catargului provă (prima de la punte).

Vela gabier: velă trapezoidală sau pătrată, a doua, începând de la punte.

Vela zburător: numele velei celei mai de sus. Existră vela zburător a catargului mare, vela zburător a catargului provă și vela zburător a catargului pupa.

Aici ar mai fi de zis și de adăugat. Nici eu nu le știu prea bine, așa că o completare ar fi binevenită...

Va continua cu catargele.

Edited by colombo2003, 07 May 2011 - 00:09.


#6
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Despre catarge (numite si arbori) (a se vedea definiția sumară/generală din primul post).
Similar velor, catargele, în funcție zona navei unde se află, pot fi împărțite și denumite astfel:

Artimon: catargul de la pupa unei nave cu pânze.

Arborele mare: cel mai mare dintre catargele unei nave, situat la mijlocul acesteia.

Trinchetul (sau arborele mic sau arborele provă): catargul de la prova unei nave.

Bompres: primul dintre catargele unei nave cu pânze așezat în vârful prorei. Este un catarg mic și foarte puțin înclinat în sus (aproape orizontal).


Arboret: partea superioară a arborelui (sau catargului).

Arboradă: totalitatea catargelor, verigilor, ghiurilor, picurilor, bigilor, bastoanelor, tangoanelor și tangoneților unei nave.

Cuib de rândunică: platformă din lemn, prevăzută cu o balustradă, montată pe arborele provă sau pe arborele cel mai înalt.

Parâmă: frânghie formată prin răsucirea sau împletirea unor fire din material vegetal (in, cânepa etc), sintetic sau metalic. Corabiile foloseau, în general, parâme din material vegetal și foarte rar metalic.

Parâmă de grandee: parâmă cusută pe marginea velelor pentru întărire.

Tachelaj: 1) totalitate a parâmelor unei nave cu ajutorul cărora se fixează catargele și se manevrează pânzele. 2) Operație de manevrare și de deplasare a obiectelor grele cu ajutorul unor dispozitive manuale simple.

#7
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Ghiu: bară sau suport de lemn sau de metal, fixată aproape de baza catargului, pe care se prinde marginea de jos a velei.

Pic: 1) vergă așezată oblic pe catargul de la pupă, pe care se leagă partea de sus a unei pânze. Expresia "la pic scurt" (despre ancoră) = "cu puțin lanț la apă" 2) compartiment etanș la extremitatea dinspre proră sau dinspre pupă a unei nave.

Balansină: frânghie care susține o vergă, un ghiu sau un tangon.

Bigă: macara specială, la bordul navelor, formată din două sau trei brațe de sprijin unite printr-o bară prevăzută de scripeți, cu ajutorul căreia se încarcă sau se descarcă mărfurile în porturi.

Baston: bară cilindrică din metal sau lemn, cu diferite întrebuințări la bordul unei nave.

Tangon: drug de lemn (catarg) orizontal mobil, cu funii și scară, rezemat cu un capăt de bordajul navei și susținut de o balansină și folosit pe timp de furtună pentru coborârea și urcarea oamenilor în și din barcă. 2. Drug de lemn fixat la un capăt pe bordaj, întrebuințat la legarea bărcilor lansate pe apă. 3) bară rotundă, cu un cârlig la capăt, destinată să întindă colțul velei din proră, când barca are vânt din pupă.

Tangon: tangon de lungime mică.

#8
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Crucea (cruceta): cadru format din bare de lemn, montat pentru prinderea si rigidizarea arborelui gabier și al arboretului.

Greement: totalitatea manevrelor fixe și curente ale arboradei.

Rigia: prelungire sub cuibul de rândunică a parâmelor velei rândunică.

Strai: parâmă de oțel sau de cânepă cu care se leagă partea superioară a catargului de proră.
De aici si denumirea de vela strai: vela montată pe strai.

Bază: partea inferioară a unei vele (sau marginea de întinsură).

Margine de cădere: partea laterală a velelor pătrate.

Dezarborare: distrugerea catargelor unei nave sau provocarea unor prejudicii astfel încât acestea să devină de neutilizat.

#9
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Bordajul navei: inveliș exterior al corpului navei care se montează pe osatură.

Cală: spatiu interior al unei nave, destinat încărcăturii, cuprins între puntea dublului fund și santina nevei.

Carenă: partea laterală exterioară imersă a unei nave (sau opera vie).

Carenaj:  așezarea unei nave pe o coastă în vederea reparării sau a curățării și acoperirii carenei, după o perioadă de timp, cu smoală sau cu un strat subțire de tablă (plăci subțiri de cupru).

Coastă: element de bază al structurii transversale a nevelor.

Masca: parte a bordajului lateral al unei neve, unde acesta începe să se curbeze pentru a forma prova.

Santină: partea de jos a calei, în care se pune, de obicei, balastul. Se află sub puntea dublului fund.

Selatura (sau cavallino): curbură care se întinde de la prova la pupa.

Opera vie: partea corpului navei aflată sub linia de plutire.

Opera moartă: partea corpului navei aflată deasupra liniei de plutire.


Copastie:  bordură de lemn sau de metal montată la partea superioară a parapetului sau a balustradei bordajelor unei nave.

Furchet: piesă metalică (din oțel), de diametrul grosimii mânerului ramei (vâslei), montată pe copastie, pentru sprijinirea ramelor.

Portiță: deschidere în bordaj, de forma pătrată sau dreptunghiulară, ce se poate închide, în general, cu un element echivalent, prin care ieșea gura tunului în momentul utilizării. În port sau în ape calme, era folosită și pentru ventilarea navei.

Spargeval: Pinten anterior, situat deasupra provei, numit astfel deoarece "taie" apa în timpul navigației.

Va continua...

#10
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Alte definitii...

Fundă: comandă ce se dă la acorajul navei.

Fundăsire (sau ancorat): operațiune de lăsare a ancorei.

Timonă: roată de lemn sau de metal cu ajutorul căreia se manevrează cârma unei nave.

Timonier: marinar însărcinat cu manevrarea timonei și care transmite semnalele de legătură cu interiorul navei, cu alte nave sau cu coasta.

Barca: ambarcațiune de serviciu sau de salvare.

Bancă: scândură pusă transversal pe cocă, astfel încât vâslașii să poată sta jos.

Ramă (sau chiar lopotă !!!)[/b]: vaslă.

Deplasament: volumul de apa (masa) pe care o dislocă o navă.

Pescaj: distanța măsurată pe verticală de la linia de constructie a navei la linia de plutire.

Ponton: 1) ambarcație, de obicei fixă, care susține o instalație unde acostează navele. 2) pod plutitor improvizat a cărui platformă este susținută de bărci sau de alte vase legate între ele; fiecare dintre ambarcațiile care susțin platforma unui astfel de pod. 3) vas fără motor și fără punte, care se remorchează la un vas cu motor și cu care se transportă mărfurile dintr-un port sau se ancorează bastimentele mai mari.

Prag (nisip sau ape puțin adânci):  porțiune ridicată a fundului mării în comparație cu zona înconjurătoare care, de multe ori, este periculoasă pentru navigație.

Uscat: 1) sau "fără vele": termen ce reprezintă un velier fără vele sau care înaintează cu velele coborâte de tot sau strânse. 2) sau în exprimarea "pe uscat": reprezintă nava terminată sau scoasă din apă.

#11
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Calafat: material alcatuit din câlți sau cârpe destrămate îmbibate cu smoala (sau catran), cu care se astupă crăpăturile, găurile sau rosturile la bordajele și la punțile de lemn ale navelor în vederea etanșării.

Călăfătuire: operatie de astupare cu calafat. Cu ajutorul unor dălți speciale, calafatul era forțat între filele bordajului (sau scândurile puntilor) pentru a le etanșeiza, fără a le afecta elasticitatea.

Pin pusher (pronunțat: pin pușăr): instrument/sculă asemănător(oare) unui șurubelnițe (sau pix) folosit(ă) pentru a introduce/împinge ace sau cuie (de diferite lungimi și grosimi) într-un material (de exemplu placaj). multumiri: @Petrvi si @angelz.

#12
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Ancorator: dispozitiv pe navele cu vele, folosit pentru coborârea ancorei.

Afet: suport pe care se fixează țeava la unele arme de foc (tun, aruncătoare de mine etc.).

Eche: bară (piesă orizontală) fixată pe axul sau pe pana cârmei unei ambarcațiuni sau a unei nave mici, servind la manevrarea acestora.

Etrier (plural: etriere): suport pe care se sprijină tangoanele, scărițele etc.

Odgon: funie groasă și lungă, îmbibată, de obicei, cu gudron și întrebuințată în marină, la pescuit, în transporturi etc.; cablu; parâmă.

Palan (sau palanc): mecanism sau macara formată din mai mulți scripeți situați pe două sau mai multe axe, dintre care una fixă si folosit(ă) la ridicarea greutăților (mari).

Patarațină: parâmă folosită la fixarea de borduri și spre pupă a arborilor unei nave cu vele.

Sart: odgon de oțel sau de cânepă care servește la fixarea laterală și întărirea catargelor de bordurile navei precum și la prinderea scărilor pentru urcarea pe acestea.

A înverga: a fixa pânza pe o vergă.

#13
colombo2003

colombo2003

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,312
  • Înscris: 16.07.2008
Acum, câteva generalități și definiții ale navelor (NU clasificare; asta ar putea fi alta discuție), în funcție de perioada, regiunea geografică și destinația/tipul ei.

Caravelă: navă ușoara și rapidă, cu vele, fără rame, de război sau de marfă, caracterizată prin suprastructuri înalte la prova și la pupa (castelul și teuga) și dotată cu trei arbori, fiecare dintre aceștia cu o singură velă mare, pătrată, pe cei din prova (tringhetul și arborele mare) și latină pe cel din pupa sau pe artimon. Era folosită în sec. XIII-XVI de către spanioli și portughezi în călătorii de lungă durată.

Cuirasat: navă de război, de mare tonaj, protejată de o cuirasă și înarmată cu artilerie grea.

Cuirasă: 1) înveliș de oțel sau armătură formată din plăci de oțel special, cu care se blindează cuirasatele pentru a le face să reziste împotriva mijloacelor moderne de luptă. 2) îmbrăcăminte de piele, din zale de fier sau plăci de metal care proteja pieptul și spatele războinicilor din antichitate și din evul mediu și păstrată până în sec. XIX; platoșă.

Galeră: navă romană derivată din navis longa  și care, în secolul al XVI-lea, a atins maximul său de perfecțiune. Aceasta era propulsată de rame, deși avea și vele latine. Era dotată cu tunuri, fiind caracterizată printr-un mare pinten de aramă la prova, folosit pentru a străpunge navele inamice.

Galiotă: navă foarte asemănatoare cu galera, dar mai mare și cu o suprafață velieră mai extinsă. În general, avea trei catarge.

Galion: 1) navă spaniolă cu pânze, din secolele XVI-XVII, de mare capacitate, echipată  cu două sau trei catarge cu vele pătrate și cu artimonul echipat cu velă latină. Era folosită în trecut de spanioli ca navă de război (de luptă) și pentru transportul mărfurilor (de comerț), în special aur și argint din America (Mexic și Peru). 2) prelungire a etravei navelor cu vele care susține bompresul. 3) sculptură sau ornamentație (în lemn) montată la prora unor nave cu pânze.

galeongiu (derivat): marinar de pe un galion.

Mixt: velier cu mai multe catarge si vele mixte (de aici îi vine și numele), fără caracterizare exactă. În secolele al XVIII-lea și al XIX-lea i se spunea și "velier polonez".

Pinasă: 1) mică navă cu vele din sec. XIII-XVIII, lungă și ușoară, foarte rapidă, cu trei arbori cu scripeți (sau cu unul singur, cu vârful împărțit în patru laturi), dintre care cel aflat mai înspre prova era foarte înclinat înspre înainte și folosită pentru patrularea și escortarea navelor comerciale. 2) barcă folosită în marina militară. 3) ambarcațiune cu motor, cu fundul plat, pentru pescuitul litoral (folosită la pescuitul sardelelor).

Șebec: navă de origine arabă, inițial de pescuit, utilizată de corsarii verberi în secolele al XVI-lea și al XVII-lea. Era dotată cu trei arbori: cei doi de la prova, fiecare cu câte o velă latină, și cel de la pupa, cu o randă.


Navă incendiară: barcă de mici dimensiuni, încarcată cu materiale inflamabile (și începând cu secolul al XVII-lea, chiar explozive), care era lansată către navele inamice pentru a le incendia. Aceasta era dotată cu mijloace de propulsie sau era trimisă sa plutească în derivă.

Nave de linie: denumire dată navelor de luptă datorită dispunerii lor în linie atunci când se pregăteau de luptă.

Punte de baterie: puntea vechilor nave pe care erau amplasate tunurile.


Amiral: cel mai mare grad în forțele militare maritime, corespunzător gradului de general-colonel din armata terestră; persoană care poartă acest grad.

Navă amiral: ambarcațiune pe care era ambarcat comandantul flotei.

Formațiune: grup de nave militare de diverse categorii și dimensiuni, cărora le erau încredințate misiuni de luptă.

Comandantul formațiunii: până la sfârșitul secolului al XIX-lea, comandantul general al unei formațiuni și superiorul direct al amiralului, căreia îi erau, de obicei, delegate funcții mai degrabă de navigație decât strategice.

Flotă: totalitatea navelor militare sau civile ale unui stat. Mai poate indica/însemna grupul de nave militare deplasate la ordin într-o anumită mare.

Edited by colombo2003, 10 May 2011 - 23:52.


#14
ultradefen

ultradefen

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 11
  • Înscris: 25.04.2007
Ispol: obiect in forma de faras (cu margini inalte) cu care se scoate apa din barca

Ghiordel: galeata din lemn folosita pe vapor

Cabestan: vinci cu ax vertical (folosit la  filarea sau virarea ancorei sau la manipularea paramelor)

Ureche: obiect care foloseste la ghidarea paramelor (Are o forma eliptica, partea superioara fiind deschisa)

Ochet: obiect care foloseste la ghidarea paramelor (Are o forma circulara)

Edited by connectorxp, 17 July 2011 - 16:01.
Cosmetizari


#15
bitiuscal

bitiuscal

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 51
  • Înscris: 05.12.2008
Salut,

Poti sa-mi explici ce inseamna la un navomodel "scara 1:20" sau "scara 1:30"? Din dimensiunea unei nave adevarate, navomodelul ce dimensiuni o sa aiba?
Merci.

#16
edy_wheazel

edy_wheazel

    Superior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 50,989
  • Înscris: 31.07.2007
Scara 1:20 inseamna ca un centimetru al navomodelului reprezinta 20 de centimetrii ai navei reale. Practic navomodelul este de 20 de ori mai mic decat originalul.

#17
alexander23

alexander23

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 23
  • Înscris: 26.12.2010
Dictionare de termeni marinaresti am in format electronic. Daca gasim o madalitate sa le pun aici, e ok. Daca nu, cei interesati imi pot trimit pm cu adresa de mail, si il pun pe transfer.
Daca aveti nevoie mai apoi de un dictionar de termeni marinaresti englez-roman, il gasiti aici.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate