Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Avocatul Poporului vs European Om...

Recomandari firme pentru draperii...

Receptie Eutelsat 5 West. Este po...

Poti receptiona semnal de la mai ...
 Cabluri HDMI 2.1 de 4m-5m care sa...

Zoom comparat cu Google Meet

Monitor/Display wireless?

Pornire greoaie dupa cateva zile ...
 De la un proiect scris in python ...

Audi A4 B9 quattro 190 CP!

Tepari la pariuri pe TikTok

Banca imi cere justificativ fondu...
 schema pcb ELECTRA CIM150 PAS

Probleme stomac

Sfat achizitie bicicleta oras

Canalele Sky Showtime 1 și S...
 

M E T E O R E L E

- - - - -
  • Please log in to reply
224 replies to this topic

#19
OvidiuNS

OvidiuNS

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,853
  • Înscris: 04.07.2010

View PostBlueKing-69, on 21st March 2011, 14:11, said:

... Referitor la cazare in Kalambaka sau Kastraki - ati facut rezervari anterior ajungerii sau la fata locului?
Salutare !

În noaptea de 11-12 mai 2009 și 2010 am dormit la hotel Odysseon, în Kalampaka. E situat chiar în ultima intersecție înainte să te duci spre Kastraki. Sunt câteva stânci acolo, foarte apropiate de zona locuită. De fiecare dată camera dublă a făcut 60eur (mic-dejun inclus), cu rezervare pe booking.com (făcută cu trei luni înainte, de la București). Eram în drum spre România, dar voiam să mai scurtez un pic din drumul din ultima zi. Și mai aveam de vizitat, nu văzusem încă toate mânăstirile.

E plin de vile și hoteluri acolo, dar mie nu-mi place să pierd timpul căutând cazare pe loc. Iar pe booking.com e plin de oferte. Dacă iei o cameră "free cancellation" poți renunța la ea chiar și cu 24h înainte de a ajunge (asta depinde și de cum scrie pe booking), dacă cumva îți schimbi planurile. Nu văd de ce să te duci în necunoscut și să stai cu morcovu' în timp ce pierzi timpul căutând cazare.

Sănătate și toate cele bune !

#20
florinbad

florinbad

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,267
  • Înscris: 14.11.2006
Meteora - bine ati sosit pe planeta Marte !

Aceasta a fost senzatia pe care am trait-o, luând pentru prima oara contact cu stancile Meteorei. Desi stancile aduc mai degraba a peisaj selenar (Selena era numele dat de romani Lunii), datorita culorii gri inchis, impresia de maretie si goliciune dar mai ales imaginatia ma trimiteau totusi spre peisajul planetei Marte.
Auzisem si citisem vag despre Meteora: da, domnule, niste schituri si manastiri cocotate pe stanci. Ca sa ajungi la ele, niste calugari trag de cateva franghii groase iar tu stai intr-un cos de rufe sau intr-o plasa de pescari.
Acum s-au construit poduri solide, prin intermediul carora ajungi usor la aceste manastiri, situate la inaltimi ametitoare.
Nu s-au scris povesti fantastice despre Meteora, nu exista legende si nici mitologia nu s-a ocupat de acest fenomen neobisnuit, nu e amintit de niciun grec al antichitatii sau de vreun istoric strain.

De la Nei Pori, una din excursiile alese de mine a fost cea de la Meteora. Dupa un drum de aproape doua ore, intr-un autocar modern, cu aer conditionat si muzica greceasca in surdina, am ajuns in dreptul primelor stanci, care deja iti taiau rasuflarea, stanci aflate in mijlocul Greciei, pe valea Tesaliei, nu departe de Muntii Pindului, langa oraselul Kalambaka. Intreg ansamblul de stanci se numeste Meteora. Pe aceste stanci fara vegetatie, s-a infiripat viata monahala inca din secolul al IX-lea. Pe varfurile cele mai greu accesibile, calugari rupti de lume au construit manastiri de o rara frumusete, simtindu-se mai aproape de Dumnezeu, traind in rugaciuni si lipsuri, urmarind perfectiunea crestineasca. In secolul al XV-lea, numarul manastirilor era de 24. Astazi, se pot vizita doar sase manastiri (intretinute foarte bine, din donatii sau fonduri UNESCO): cinci de calugari si una de maici.

Este posibil ca stancile sa fi fost descoperite de calugarii isihasti, care doreau sa se retraga din lume si sa fie mai aproape de Dumnezeu. Daca nu stiti ce inseamna cuvantul "isihast", va spun acum: isihia este un cuvant grecesc, care inseamna "liniste interioara" sau "tacere interioara". Isihastii sunt persoane (calugari sau mireni) care practica Rugaciunea Inimii numita si Rugaciunea mintii sau Rugaciunea lui Iisus. Aceasta este: "Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine, pacatosul." Alta varianta: "Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul." Mai exista si o varianta scurta dar nu vi-o spun.
De ce ? Uite d’aia: cine doreste sa practice aceasta rugaciune, trebuie sa o rosteasca in 4 timpi. Inspiri, pauza, respiri, pauza. Adica: inspir (Doamne), pauza (Iisuse Hristoase), respir (miluieste-ma pe mine), pauza (pacatosul). Din varianta scurta lipseste cuvantul "pacatosul". Scopul acestei rugaciuni este realizarea efectiva a contopirii cu Dumnezeu, adica dizolvarea mintii omenesti prin identificare cu constiinta divina (Bonaventura a scris o carte superba, numita "Itinerariul mintii in Dumnezeu" – Itinerarium Mentis In Deum). Daca doriti sa cititi mai multe despre isihasm si rugaciunea inimii, gasiti pe net articole sau carti dedicate isihasmului.

Am practicat si eu aceasta rugaciune, cam 7-8 luni, apoi am abandonat-o din cauza maimutei bete. Cum, nu stiti ce este cu maimuta beata ?
Un yoghin celebru spunea ca mintea noastra este aidoma unei maimute caruia i s-a dat sa bea vin: sare de la una la alta, fara incetare, neputandu-se focaliza pe un subiect anume.

Gata cu filosofia, sa revenim pe planeta Marte. Meteora se poate vizita intr-o singura zi, insa trebuie s-o iei domol inca de dimineata. Nu stiu daca grecii se scoala la ora 8:00 dimineata, insa e bine sa incercati. Autocarul strabate oraselul Kalambaka, situat la poalele Meteorei (cine doreste sa stea mai multe zile aici poate gasi rezervare din belsug la foarte multele vile si pensiuni din oras), serpuind prin cateva curbe ametitoare, avand prapastia in partea dreapta a drumului, doua autocare abia-abia avand loc sa treaca. Am uitat sa va spun ca, cei care veti sosi aici cu autocarul, veti fi dusi la un atelier de icoane, aflat langa un magazin urias ce vinde icoane. Va dau si un pont: desi sunt fabricate pe loc, la mama lor, in fata voastra, aceleasi icoane le gasiti mai ieftine la Nei Pori sau la Paralia Katerini...

Ca fenomen fizic, Meteora, in ansamblul ei, este unic în toată lumea. Formatiunea stancoasa a luat nastere datorită unui con in forma de delta, constituit din pietre de râu si namol, care se varsau în vechiul lac tessalic. După separatia geologica a masivilor muntosi ai Olimpului si ai Ossei, apele lacului au gasit iesire la Marea Egee prin valea Tembi (daca va duceti la Nei Pori sigur veti trece si prin aceasta vale faimoasa). Atunci, acest masiv în forma literei delta s-a scindat în pietre si stanci uriase, compacte, cu înaltimi de pâna la 400 metri.

Cuvantul "meteoron" inseamna "suspendat in aer". Chiar asa, vazute de la poalele stancilor, manastirile seamana cu niste cuiburi de vulturi, suspendate intre cer si pamant. Imediat ce dai cu ochii de ele, pe tine, un om neinsemnat, un pitic, te cuprind sentimente ciudate, de veneratie, amestecate cu frica.
Aceste stanci de netrecut au  constituit refugiul diversilor oameni, sihastri si mai apoi calugari care se aparau de jefuitorii care pradau prin zona Thessaliei. Acesti sihastri singuratici, retrasi la inceput in cateva pesteri, se rugau mai apoi in mici schituri.

Fondatorul comunitatii a fost Atanassios Athonitul, un calugar care prin anul 1336 a sosit de la Athos. Ingerii l-au purtat pana sus, unde a pus bazele Marelui Meteor, numita si manastirea Schimbarea la fata a lui Hristos (Metamorfosis). Materialele de constructie erau trase cu franghii, fiind apoi asamblate si cimentate la fata locului.
Atanassios i-a unit pe toti calugarii risipiti care incotro, in mici comuniuni monahale. Toate izvoarele scrise existente prezinta calugaritul cand era deja organizat. In urmatoarele sute de ani s-au construit toate manastirile, astfel incat in sec al 17-lea acestea ajungeau la apogeul dezvoltarii lor, si ca numar de calugari, si ca bogatie, datorita donatiilor generoase primite din partea multor nobili crestini (inclusiv voievozi romani). Dupa aceasta perioada, a inceput decaderea, din cele 24 de manastiri fiind tinute in viata numai sase, plus cateva sectoare ale altor manastiri, restul fiind inchise atat pentru preoti cat si pentru turisti.

Sa va mai spun ca, datorita faimei, Meteora reprezinta una din cele mai neobisnuite atractii religioase si turistice din lume ? Nu mai are rost. In dimineata sosirii noastre aici, am avut impresia ca ma aflu pe bulevardul Magheru la o ora de varf: sute sau mii de turisti, zeci de autocare, masini mici, motociclete si biciclisti navalisera pe curbele intortocheate, formand cozi imense la intrarea in manastirile deschise publicului, astfel incat iti trebuiau cam o jumatate de ora sa reusesti sa ajungi sa vizitezi vreuna.

Prima manastire vizitata, manastirea Roussanou (singura manastire de maici): mica, cocheta, roscata, cu o gradinita de flori superba. Primul sentiment care te cuprinde cand ajungi aici este groaza! Accesul la ea este facil insa te apuca ameteala pe treptele inguste. Abia ce-i calci pragul ca te imping ceilalti de la spate, asa ca faci un tur de forta, vrand-nevrand, apucand sa auzi ceva de la ghidul grec, roman, englez, francez, german, japonez si care o mai fi fost pe acolo. In rest, "No touch nimic, please!”, „Don’t fotografiati, please”, „Imbracaminte decenta, please" si, ca in filmele americane de razboi sau de comando, in care superiorii urla la soldati: "Go,go,go!", asa  auzeai aici indemnul "Move, move, please!", caci incurcai locul, nu se intelege ?

Parcurgem repejor cateva incaperi ale manastirii, intr-un fel de tur, vedem picturile originale foarte frumoase, pictate acum 400 de ani si ne minunam la vederea camerelor micute si cochete ale calugaritelor. Bineinteles ca ne ofticam datorita faptului ca nu putem intra in anumite camere interzise publicului, luam o mica pauza de tras sufletul si fuga-fuguta ne indeamna ghida sa urcam in autocare pentru a merge mai departe spre cea mai mare manastire, Marele Meteor (Megalo Meteoro).

Odata ajunsi in fata ei, ni se pare ca urcam pe Himalaya si brusc ni se taie respiratia: este uriasa! Pentru a ajunge la ea trebuie sa traversam un tunel sculptat in piatra, mai urcam cateva trepte si iata-ne, minune mare, in incinta manastrii, care odata vizitata ti se pare a fi un mic orasel: are trei biserici, taverne, dormitoare, piata publica cu fantana arteziana, beciuri, strazi cat cuprinde, toate pe mai multe etaje, magazine.

Sunt si vreo 3-4 puncte de belvedere, cu balcoane suspendate, unde iar ti se taie respiratia de emotie si de respect pentru munca celor de aici dar si pentru peisajul magnific; belvederea dinspre Manastirea Aghiou Stefanou este demna de Raiul ceresc.

Ca fapt divers, intr-o incapere speciala (osuar) se pastreaza craniile calugarilor care au trait la Marele Meteor, aranjate pe mai multe rafturi. Se spune ca in perioada de maxima inflorire aici vietuiau aproape 300 de calugari.

Atanassios a numit-o Meteoron, pentru marea ei inaltime (613 m deasupra nivelului marii) si a sentimentului de ameteala pe care-l simte fiecare, atunci cand se afla in varf. Veti vedea multe chestii, de la bucataria calugarilor, plina cu ustensile, sala de mese, un butoi urias pentru pastrarea vinului sau a apei, pana la frumusetea celor 3 biserici, care pastreaza in interior picturile originale, din sec. al 14-lea. In sacristia bisericii celei mai mari (42 metri lungime si 18 metri inaltime) se pot vedea mai multe lucruri: craniile celor doi ctitori ai manastirii (Atanassiou si Ioasaf – fostul imparat al Epirului, Ioan VII Palaiologos, care s-a calugarit aici), pastrate in cutii de argint; moaste de sfinti; mitra de aur a primului despot al manastirii; sortul de aur, cu margaritare al lui Ioasaf, paharul de aur al lui Cantacuzinou; o lucrare microscopica, vizibila doar cu lupa – munca de 12 ani a unui calugar. Biblioteca manastirii cuprinde peste 500 de manuscrise.

Pana in 1923, urcarea se facea cu un sir de scari de vant si cu plasa de pescar. Mai tarziu, s-au cioplit in stanca tuneluri intunecoase si scari.

Tot povestindu-va, am uitat un lucru: atat barbatii cat si femeile trebuie sa fie imbracati cuviincios. Daca nu faceti acest lucru, toata lumea va fi "fortata" inca de la intrarea in manastire sa imbrace cate ceva: barbatii niste salvari (daca aveti pantaloni lungi pe voi este ok) iar fetele niste fuste lungi, cam uratele, plus ceva care sa le acopere bratele goale. Daca fetele au pantaloni pe ele, iarasi nu pot intra in manastire decat daca imbraca o fusta, pe care o gasesc la intrare.

Restul manastirilor nu le-am vizitat asa ca voi scrie cate ceva despre ele, pentru a va face o idee, folosindu-ma de ghidul cumparat de la standurile aflate in fata Marelui Meteor.

Manastirea Varlaam – ctitorita in jurul anului 1350 de calugarul Varlaam. Dupa moartea lui, timp de 200 de ani nu a mai locuit nimeni aici. Apoi sosesc doi frati bogati, Nectarios si Theofanis, care reconstruiesc biserica Trion Ierarhon, construita de Varlaam si ridica inca doua biserici.

Manastirea Aghias Triados – este construita pe cea mai frumoasa stanca a Meteorei, loc fara comparatie in pitoresc si frumusete. De sus, de pe stanca, cei care au ajuns colo spun ca peisajul este unic, aflandu-te ca un meteorit in vid, de la cei 400 de metri inaltime. Se ajunge la ea cu ajutorul unei scari moderne, cu 140 de trepte.

Manastirea Aghiou Stefanou – se afla in partea cea mai sudica a Meteorei, legandu-se de partea opusa cu ajutorul unui pod permanent in lungime de 8 metri, care in trecut era pod mobil. Arata ca o fortareata si fost cea mai bogata manastire a Meteorei. Datorita accesului facil, se crede ca a fost locuita inainte de anul 1200 d.Chr. Aici a locuit in 1333, pentru scurt timp, regele Bizantului, Andronicus al III-lea Paleologos, care a facut multe donatii manastirii, in bani si pamanturi.

Manastirea Aghiou Nikolaou Anapafsa – este prima manastire pe care o vezi urcand spre Meteora si este cocotata pe o stanca gigantica, batuta de vanturi. A fost construita de mitropolitul Larisei, Dionisso, in anul 1527 d.Chr si are picturi ale unui celebru artist postbizantin din Creta, pe numele lui Theofani. Datorita pozitiei, multi ani nu a fost locuita, insa de curand a fost renovata si consolidata, fiind deschisa publicului.

In toate manastirile veti vedea picturi bisericesti, manuscrise rare, frumos desenate, diverse obiecte bisericesti, de la imbracaminte pana la obiecte liturgice.
Mai e ceva: pe stanci veti vedea din loc in loc scari din lemn rupte, altele atarnand pur si simplu pe pereti. Veti vedea si diversele incercari de-ale calugarilor de a scobi stanca, pentru a-si face un culcus.

Program de vizitare:
Manastirea Varlaam:

Zilnic, de la 9:00 – 13:00 si 15:30 – 18:00, in afara de Vineri.

Manastirea Marele Meteor (Metamorfoseos)
Zilnic, de la 9:00 – 13:00 si 15:00 – 18:00, in afara de Marti.

Manastirea Aghiou Stefanou:
Zilnic, de la 8:00 – 12:00 si 15:00 – 18:00, in afara de Luni.

Manastirea Aghiou Nicolau Anapafsa:
Zilnic, de la 9:00 – 13:00 si 15:00 – 18:00

Manastirea Roussanou:
Zilnic, de la 9:00 – 13:00 si 15:00 – 18:00

Manastirea Aghias Triados:
Zilnic, 9:00 – 18:00

Drept sursa de inspiratie am folosit un pliant cumparat de la fata locului – "Meteora, stancile sfinte si istoria locului"

Attached Files



#21
BlueKing-69

BlueKing-69

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,742
  • Înscris: 26.08.2008
Pentru ce an este programul de vizitare de mai sus (adica de cand este relatarea)?
Noi vom ajunge acolo in doua saptamani!

Cu pozatul, cum este mai exact? Presupun ca din acele locuri de belvedere sau din alte puncte poti fotografia totusi... am vazut prea multe instantanee de acolo!
Nu am de gand sa incalc regulile... dar daca am camera agatata de gat, ce imi fac? Ma intorc din drum sau doar ma avertizeaza si ma cred pe cuvant daca promit sa nu iau instantanee?

#22
florinbad

florinbad

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,267
  • Înscris: 14.11.2006
Programul de vizitare este din 2008. Cum grecii sunt foarte conservatori, nu cred ca s-a schimbat de atunci.
La Roussanou nu ne-au lasat sa fotografiem in interior.
La Marele Meteor se poate fotografia oriunde, nu sunt restrictii. Oricum, aglomeratia este atat de mare incat nu sta nimeni sa pazeasca sutele sau miile de turisti.

#23
zuv

zuv

    Erectile member :)

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,198
  • Înscris: 05.01.2008

View Postflorinbad, on 17th June 2011, 07:57, said:

La Marele Meteor se poate fotografia oriunde, nu sunt restrictii.
Nu chiar oriunde.In biserica sau in fosta sala de mese nu este permis fotografiatul sau filmatul.Sau cel putin asa era cand am fost eu(2008).

#24
geocosma

geocosma

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 422
  • Înscris: 17.05.2007
In general interdictia de a fotografia / filma este aplicata in interiorul bisericilor din manastiri si la asa-zisele muzee, de fapt magazinele de suveniruri. La multe din manastiri, in zonele cu restrictii, am vazut camere web de supraveghere; nu stiu daca erau pornite in permanenta pentru depistarea celor care fotografiaza sau sunt doar pentru supraveghere pe perioada cand manastirile sunt inchise. Zonele unde este interzis filmatul / fotografiatul sunt semnalizate prin indicator specific, amplasat la loc vizibil la intrarea in camerele respective. Poti intra cu aparatele cu tine, nu se ia nimeni de tine daca nu le utilizezi; nu am fost curios sa vad ce se intampla daca ignori restrictia. In curtile interioare ale manastirilor si in zonele de belvedere se poate fotografia fara restrictii.

#25
BlueKing-69

BlueKing-69

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,742
  • Înscris: 26.08.2008
Multumesc!
Abia astept sa ajung acolo... voi reveni cu detalii proaspete!

#26
Anooria

Anooria

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 9
  • Înscris: 29.06.2011
Salut am citit tot ce este scris despre Meteore cu sufletul la gura ,oricum felicitari celor care au scris...modul in care se face descrierea Meteorelor te lasa fara suflare parca te si vezi acolo...cel putin eu asa am simtit,si acum vin si eu cu o intrebare..defapt mai multe  :rolleyes: exista posibilitatea de a face excursia la Meteore si altfel decat cu agentia cu care mergem in Nei Pori? si daca da,cum ? in programa data de la agentie excursia este de 25 E.,cat ne-ar costa la o agentie locala pentru 3 adulti?Si cel mai important : pentru o persoana care a avut accident la ambele picioare si este refacuta in proportie de 80-90% este indicata o asememnea excursie? mai exact am inteles ca se urca destul de mult si as vrea sa stiu daca se poate parcurge drumul pana la manastiri la pas lent sau nu..va multumesc.

#27
alexica08

alexica08

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,133
  • Înscris: 25.04.2008

View PostAnooria, on 29th June 2011, 10:19, said:

Salut am citit tot ce este scris despre Meteore cu sufletul la gura ,oricum felicitari celor care au scris...modul in care se face descrierea Meteorelor te lasa fara suflare parca te si vezi acolo...cel putin eu asa am simtit,si acum vin si eu cu o intrebare..defapt mai multe  :rolleyes: exista posibilitatea de a face excursia la Meteore si altfel decat cu agentia cu care mergem in Nei Pori? si daca da,cum ? in programa data de la agentie excursia este de 25 E.,cat ne-ar costa la o agentie locala pentru 3 adulti?Si cel mai important : pentru o persoana care a avut accident la ambele picioare si este refacuta in proportie de 80-90% este indicata o asememnea excursie? mai exact am inteles ca se urca destul de mult si as vrea sa stiu daca se poate parcurge drumul pana la manastiri la pas lent sau nu..va multumesc.
agentia romana cu care plecati din tara, are contract cu o agentie locala si este revanzatoare+un comision. cu alte cuvinte alternativele sunt: agentiile locale prezente in orice statiune sau masina personala/inchiriata.
la varianta cu agentie (oricare) si cu transport cu autocarul pana la meteore, pas lent nu exista. totul e cam in fuga. plus ca la marele meteor unde ai de urcat sanatos, autocarele nici nu au voie sa stationeze in parcare prea mult.asta din cauza ca fluxul de turisti este mare, parcarea relativ mica si sa nu stationeze masinile/autocarele pe sepentine si sa incurce traficul.
referitor la conditia fizica necesara...eu am dus-o pe mama mea la marele meteor, mama mea fiind cardiaca si cu extraordinar de mare greutate a reusit sa urce pana sus.

#28
abancor

abancor

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,076
  • Înscris: 07.07.2006

View Postflorinbad, on 16th June 2011, 08:47, said:

Rugaciunea Inimii numita si Rugaciunea mintii sau Rugaciunea lui Iisus. Aceasta este: "Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma pe mine, pacatosul." Alta varianta: "Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluie?te-mă pe mine păcătosul." Mai exista si o varianta scurta dar nu vi-o spun.
De ce ? Uite d?aia: cine doreste sa practice aceasta rugaciune, trebuie sa o rosteasca in 4 timpi. Inspiri, pauza, respiri, pauza. Adica: inspir (Doamne), pauza (Iisuse Hristoase), respir (miluieste-ma pe mine), pauza (pacatosul). Din varianta scurta lipseste cuvantul "pacatosul". Scopul acestei rugaciuni este realizarea efectiva a contopirii cu Dumnezeu, adica dizolvarea mintii omenesti prin identificare cu constiinta divina (Bonaventura a scris o carte superba, numita "Itinerariul mintii in Dumnezeu" ? Itinerarium Mentis In Deum). Daca doriti sa cititi mai multe despre isihasm si rugaciunea inimii, gasiti pe net articole sau carti dedicate isihasmului.

Rugaciunea este brodata, sau pictata, sau tiparita si afisata mai peste tot in incintele manastirilor din zona. In general in greaca (nu e o problema sa o identifici daca cunosti alfabetul, e celebra Kyrie eleison), dar si in engleza.

Am vizitat si eu Meteora, pe indelete. Anul trecut am fost in zona intr-o simbata din iulie, ajuns la 16:30. Am reusit sa intru pentru 20 de minute la Marele Meteor, fara sa vad mare lucru, si inca 20 la Sf Stefan, care se inchidea mai tirziu. Programul era la Marele Meteor pina la 17, la Stefan pina la 17:30. Partea frumoasa a fost concertul de clopote, care a durat minute bune, si pe care l-am prins de pe o stinca, punct de belvedere, situata cam in mijlocul manastirilor, la ora 18. Eram singuri, turisti nu mai erau sa faca zgomot, si din toata valea rasunau clopotele si toacele acelea metalice, pe mai multe note. Anul acesta am alocat o zi intreaga manastirilor, dar concertul de la ora 18 nu s-a repetat. Poate pentru ca era marti.

Anul acesta, cum spuneam, am fost intr-o marti. O nefericita alegere (dar asa s-a intimplat), pentru ca Marele Meteor e inchisa. Am vazut celelalte 5 manastiri. Orarul este diferit fata de brosuri sau pe internet. Din ce am retinut, Varlaam se inchide la 16, Roussanou la 18, Sf Stefan la 17:30. Cele mai mici stau deschise mai tirziu decit cele mai celebre.

Am inceput vizitarea in ordine. Mai intii Sf Nicolae, unde vezi biserica si spatiile exterioare, plus o terasa de belvedere. Pe stincile din jur se pot vedea ruinele altor manastiri. Urmeaza Roussanou, unde ai acces tot numai la biserica si la punctele de belvedere. Asta este deja ceva mai sus, si ofera privelisti catre Varlaam. Accesul la Roussanou se face din 2 locuri, de pe sosea de dedesubt sau de deasupra, deci alegi daca vrei sa urci la dus sau la intors. Nu stiu pe unde e mai scurt, pentru ca am mers numai dintr-o parte. Eventual se poate aborda prin coborire, apoi, la plecare, trimis sotiile si copiii tot la vale, iar tatii urcat, luat masina si coborit pe sosea sa recupereze familia.

La Varlaam deja ai un magazin mai mare de suveniruri, un muzeu (plin de turisti), o biserica mare, mai multe puncte de belvedere. Linga ea e Marele Meteor, pina unde merita mers chiar daca e inchis (doar pina in parcare, pentru a o privi din exterior). In parcarea de la Varlaam sint si ceva chioscuri, inclusiv unul cu gustari (sandvisuri, placinte), deci se poate lua o gustare de prinz, o inghetata, apa etc.

Daca pina acu a fost de urcat, la Sf Treime pare cel mai descurajant. Ai de coborit, apoi de urcat, iar la intoarcere la fel. Este cea mai putin vizitata manastire, din aceste cauze, deci cea mai linistita. In plus, are cea mai pitoreasca amplasare, poti sta sa te reculegi pe virful stincilor, deasupra manastirii. In rest, mare lucru nu e de vazut. Aici ajunge si poteca de picior din Kalambaka (in locul unde se termina coborirea si incepe urcare, la poalele stincii). Poteca pare lejera, merge printre stinci, e pietruita, umbrita, nu pare sa urce mult din oras pina aici. Nu stiu unde ajunge in oras.

Ultima e Sf Stefan (de maici, ca si Roussanou), pina la care e cel mai usor acces. Aici sint spatii largi de vizitat, un belvedere direct deasupra Kalambakai (manastirea se vede si din centru, e singura care se vede din oras), muzeu interesant etc. Daca prindeti orele inchiderii se mai potoleste nebunia, apoi poate aveti noroc sa prindeti clopotele.

Peste tot intrarea e 2 euro, copiii gratis.

Am facut greseala, ca si anul trecut, de a ne opri aici la drumul inapoi spre tara. Asta inseamna mult de mers a doua zi, ajuns tirziu acasa, si condus si obosit dupa urcarile la manastiri. Cind mai trec pe acolo va fi probabil in drum spre vreo insula Ionica, la dus. As vizita Marele Meteor, ca nu am vazut-o, si as mai urca la Sf Treime, eventual Sf Stefan, ca nu e de urcat. De altfel, asta e lista scurta pe care o propun. Marele Meteor (pt importanta), Sf Treime (pentru amplasare), Sf Stefan (pt. acces facil si pentru lucruri interesante de vazut). Apoi, in ordine ar mai fi Roussanou (pentru posibilitatea de acces usor), Varlaam (pentru ca e linga Marele Meteor si aproape la fel de mare) si Sf Nicolae (cea mai mica si nefericit amplasata).

In schimb as aloca mai degraba timp (poate chiar o zi) traseelor de picior, si plimbatului pe la poalele stincilor, pe la manastirile ruinate.

Cina am luat-o intr-o piata din Kalambaka, de unde se vedea deasupra Sf Stefan.

Par sa fie de vizitat si niste biserici si manastiri in Kalambaka si Kastraki. Va orientati dupa schitele prezente prin tot orasul, si pe la hoteluri.

Inspre Trikala, la 5 minute, e Theopetra, unde e o pestera cu descoperiri arheologice din preistorie. Pestera in sine nu merita vazuta, pentru peisaje speologice, pentru ca e o simpla hruba. Poate e interesanta pentru amatorii de arheologie, istorie sau alte discipline conexe. Privelistea de aici catre stincile Meteorei e superba, se vad 2 mase compacte de stinci si la mijloc spatiul gol in care se ridica acea stinca solitara. Privelistea e coincidental fix in directia respectiva.

De ajuns la Kalambaka am ajuns dinspre Volos, in fix 90 minute. Am avut ferry tirziu, la 21:30 plecam din Volos, la 23:00 eram la Kalambaka. Aproape tot drumul (dupa Larisa, ca pina acolo e autostrada) e 4 benzi. La ora aia era si liber. Mai greoi e accesul spre Egnatia (spre Metsovo sau Grevena), 2 benzi, depasirea interzisa, dar destul de liber.

Edited by abancor, 04 July 2011 - 14:20.


#29
BlueKing-69

BlueKing-69

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,742
  • Înscris: 26.08.2008
Cateva imagini de la Meteore, de joi, 30 iunie 2011:

01 - 08  :   Sf Stefan;

Attached File  P1030719.JPG   1.5MB   78 downloads  Attached File  P1030720.JPG   1.55MB   59 downloads  Attached File  P1030723.JPG   2.18MB   57 downloads

Attached File  P1030728.JPG   2.22MB   62 downloads  Attached File  P1030747.JPG   2.17MB   44 downloads  Attached File  P1030750.JPG   2.15MB   46 downloads

Attached File  P1030758.JPG   1.51MB   51 downloads  Attached File  P1030766.JPG   2.29MB   55 downloads

09  :  Sf Treime (inchisa in acea zi);

Attached File  P1030783.JPG   2.24MB   78 downloads

10 - 18  :   Marele Meteor;

Attached File  P1030790.JPG   3.21MB   75 downloads  Attached File  P1030791.JPG   2.24MB   68 downloads  Attached File  P1030797.JPG   3.15MB   47 downloads

Attached File  P1030818.JPG   2.39MB   31 downloads  Attached File  P1030864.JPG   2.1MB   47 downloads  Attached File  P1030871.JPG   2.26MB   49 downloads

Attached File  P1030883.JPG   1.56MB   48 downloads  Attached File  P1030897.JPG   2.3MB   48 downloads  Attached File  P1030903.JPG   1.8MB   48 downloads

19 - 21  :  Kalampaka (penultima - o harta a locului)

Attached File  P1030913.JPG   2.24MB   121 downloads  Attached File  P1030956.JPG   2.22MB   143 downloads  Attached File  P1030959.JPG   3.28MB   97 downloads


- Privelistea atat spre stanci si manastiri, cat si dinspre acestea spre Valea Thessaliei este greu de descris in cuvinte (sau poate este asa pentru mine, acum, inca puternic impresionat de cele vazute)!
- Priveliste catre oras ai si de la Marele Meteor.
- in prima imagine, de la Sf Stefan... este vorba de acea Rugaciune a Inimii numita si Rugaciunea mintii sau Rugaciunea lui Iisus?

Edited by BlueKing-69, 06 July 2011 - 22:34.


#30
florinbad

florinbad

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,267
  • Înscris: 14.11.2006
Bine ai revenit de pe planeta Marte!

#31
abancor

abancor

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,076
  • Înscris: 07.07.2006

View PostBlueKing-69, on 6th July 2011, 22:15, said:

- Priveliste catre oras ai si de la Marele Meteor.
- in prima imagine, de la Sf Stefan... este vorba de acea Rugaciune a Inimii numita si Rugaciunea mintii sau Rugaciunea lui Iisus?

N-am mentionat treaba cu privelistea de la Merele Meteor pentru ca n-am apucat sa o vad.

In poza aia nu e rugaciunea cu pricina. Uite una din variante http://4.bp.blogspot...esus Prayer.jpg Doamne Isuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma (pe mine).

Uneori apare fara rindul din mijloc (fiul lui Dumnezeu) si cu un cuvint in plus la sfirsit (pacatosul).

Uite si aici de vinzare, in greaca si engleza http://www.uncutmoun...ucts.asp?cat=50

In poza ta e un citat din Sf Teofan (daca inteleg eu bine), si cu google translate am inteles ceva de genul Cautati si studiati pe Hristos daca aveti teama. Vreun teolog poate cunoaste citatul exact.

Edited by abancor, 07 July 2011 - 07:09.


#32
BlueKing-69

BlueKing-69

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,742
  • Înscris: 26.08.2008
Multumesc pentru lamuriri !     :peacefingers:

#33
OvidiuNS

OvidiuNS

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,853
  • Înscris: 04.07.2010

View Postabancor, on 4th July 2011, 15:12, said:

... Ultima e Sf Stefan (de maici, ca si Roussanou) ...

... Inspre Trikala, la 5 minute, e Theopetra, unde e o pestera cu descoperiri arheologice din preistorie ...
Salutare !

Eu știam că doar Sf. Ștefan (de fapt Sf. Haralambie) e de maici, Roussanou fiind de călugări.

Am vizitat Teopetra pe 11 mai 2010. Ce ironie !  Pe de o parte ai complexul religios de la Meteora și la cca. 5 minute se află o peșteră locuită încă din paleolitic (deci care răstoarnă complet teoria religioasă).


Sănătate și tcb !

Edited by OvidiuNS, 10 July 2011 - 03:55.


#34
abancor

abancor

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,076
  • Înscris: 07.07.2006
Si Roussanou e de maici sigur si precis, le-am vazut cu ochii mei desfasurind activitati gen cusut, brodat, discutind cu turistii etc. Cica e locuita, din 1988, de 13 maici, inainte de 88 fiind abandonata: http://www.sacred-de...sanou-monastery

Io nu stiam exact ce e la Teopetra, si propusesem sa incepem ziua cu o vizita acolo, dar ceilalti din grup au vrut sa avem toata ziua pentru manastiri, asa ca, ca sa nu pierd ceva pretios, m-am trezit pe la 7 si am fugit pina acolo. Program nu era afisat, dar se vedea ca se viziteaza, in schimb se putea vedea printre gratii, asa ca mi-am facut o idee. Cind am povestit apoi la micul dejun ce si cum chiar n-a mai vrut nimeni sa mearga. Ulterior s-a vazut ca nici nu am fi avut timp. Amenajarea pesterii e de top, la fel privelistea catre Meteore.

#35
geocosma

geocosma

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 422
  • Înscris: 17.05.2007
Ca sa fie tacamul complet, aflati ca eu stiam ca Roussanou este singura manastire de maici de la Meteore. Si, din amintiri, pot sa afirm clar ca acolo am vazut doar maici, nu si calugari.
Iar daca mai rasfoiesc printre amintiri, parca si la Sf. Stefan, la intrare si in muzeu/magazin erau doar maicute.

#36
OvidiuNS

OvidiuNS

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,853
  • Înscris: 04.07.2010

View Postgeocosma, on 10th July 2011, 18:51, said:

Ca sa fie tacamul complet, aflati ca eu stiam ca Roussanou este singura manastire de maici de la Meteore. Si, din amintiri, pot sa afirm clar ca acolo am vazut doar maici, nu si calugari.
Iar daca mai rasfoiesc printre amintiri, parca si la Sf. Stefan, la intrare si in muzeu/magazin erau doar maicute.
Eu știam sigur de Sf. Ștefan, din ghiduri. Iar când am fost acolo, în magazin era o maică, așa cum ai spus și tu în postul anterior.
Știu că ai spus că la Roussanou sunt maici, mi-a sărit în ochi când ai postat acel mesaj detaliat, dar atunci nu te-am contrazis, nu aveam timp să-ți răspund atunci pe loc (nu mai știu din ce motiv n-aveam timp). Totuși, în ghiduri scrie că doar la Sf. Ștefan sunt maici, iar acum 2 ani ani, când am vizitat Roussanou, soția a avut nevoie să-și pună o fustă peste pantalonii scurți, deci Roussanou e de călugări.

Sănătate și tcb !

Edited by OvidiuNS, 11 July 2011 - 01:58.


Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate