Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Monede JO 2024

Suprasolicitare sistem electric

CIV auto import

Mutare in MOZAMBIC - pareri, expe...
 Scoatere antifurt airtag de pe ha...

Magnet in loc de clește pent...

Cumparat/Locuit in apartament si ...

Pot folosi sistemul PC pe post de...
 Sokol cu distorsiuni de cross-over

Filtru apa potabila cu osmoza inv...

Kanal D va difuza serialul “...

Upgrade xiaomi mi11
 securitate - acum se dau drept - ...

Farmacia Dr Max - Pareri / Sugest...

De unde cumparati suspensii / gar...

[UNDE] Reconditionare obiecte lemn
 

elice

- - - - -
  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1
genius

genius

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,514
  • Înscris: 23.11.2004
Poate cineva sa ma lumineze de ce exista elici pe dreapta si pe stanga ?

Multumesc !

#2
Roget

Roget

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 181
  • Înscris: 28.08.2008

View Postgenius, on 24th April 2010, 11:38, said:

Poate cineva sa ma lumineze de ce exista elici pe dreapta si pe stanga ?

Multumesc !
Pai depinde in ce parte vrei sa le invarti. Vrei sa tragi sau sa impingi cu ea.

#3
Inginerul

Inginerul

    Setup Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,488
  • Înscris: 22.05.2002
La ce te referi? La avioane?

#4
theMisuser

theMisuser

    Cetatean European.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,118
  • Înscris: 25.02.2007
Un posibil motiv ar fi momentul (torqu) generat de o singura elice pe corpul aparatului. 2 elicii cu sens contrar creaza momente identice care se anuleaza.
Sau mnah, daca vorbesti de mixere, ventilatoare.. acolo probabil cum ii fata mintea aluia de o toarna :)

#5
genius

genius

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,514
  • Înscris: 23.11.2004
Era vorba de cele pentru vapoare .

#6
voposphere

voposphere

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,910
  • Înscris: 13.03.2010

View Postgenius, on 5th December 2010, 19:15, said:

Era vorba de cele pentru vapoare .

orice elice de vapor sau barca genereaza torque... daca ai o singura elice si nu controlezi directia si doar apesi pe acceleratie barca isi va schimba directia. daca ai 2 elice montate una inversul cealaltei torqul se anuleaza si barca merge drept.

estia elice si pe stanga si pe drepata pentru a anula fenomenul de torque... (nu stiu termenul in romana... din pacate)...

ia ca exemplu un elicopter normal... rotorul mare se misca pentru a genera lift (sunt incult in romana si imi cer scuze...) fara rotorul din coada elicopterul s ar misca necontrolat datorita faptului ca torqul dat de elica mare este doar in 1 sens... punand a 2 a elice torqul de la elicea mare counteracts (scuze din nou) torqul elicii mari si stabileste eleicopterul in o anumita directie. cand pilotul doreste sa manevreze avionul spre dreapta (sa zicem) scade puterea rotorului mic si elicopterul foloiseste mai mult torque din rotorul mare schimbandu si directia... daca vrea sa mearga la stanga , creste viteza rotorului mic pentru ca fortele sa fie mai mari si torwul motorului mare este diminuat...

nu prea sunt cel mai bun explicaci insa principiul de baza este ca exista elice si pe stanga si pe drepta pentru a anula sau modiofica torqul dintre motoare.

aaaa... pfff... gandeste te la cum curbeaza un tanc... nu are roti.. daca vrei sa curbezi la drepata blochezi senila drepta si tancul isi schimba directia. daca ai avea doar 1 senila tancul ar merge in cerc...

#7
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,662
  • Înscris: 29.03.2006
Vine un moment in viata, in care trebuie sa intelegi ca anumite lucruri se aleg "la voie".

Sigur, uneori exista si motive mai intemeiate pt. care se alege o solutie sau alta, inclusiv la elici.

De ex., daca pui doua ventilatoare unul peste altul, de ex. cel de pe carcasa laterala a PC-ului (care este de fapt o aberatie, deoarece mai mult incurca fluxul normal venit din fata carcasei), daca bate pe ventilatorul procesorului, este inca si mai aberant daca se invarte invers fata de al doilea, pe care practic il franeaza.
Deci in cazul de mai sus se aleg cu acelasi sens de rotatie.

Daca luam insa cazul unui elicopter Kamov 52 cu doua elici coaxiale suprapuse, ele trebuie sa se invarteasca clar in sensuri opuse, pt. a elimina cuplul de rotatie transmis aparatului de zbor.
Pe langa eliminarea cuplului de rotatie, in cazul acesta o sa creasca putin si forta de ridicare pe elicea de jos, chestie care in cazul elicopterului este cat se poate de bine venita.

Daca este un elicopter cu doua elici verticale dar necoaxiale si cu distanta mare intre ele, de ex. Boeing CH-47 Chinook, elicile se invart in general in sensuri diferite, insa este contraintuitiv la prima vedere.
La prima vedere ele trebuie sa se roteasca in acelasi sens deoarece sunt dispuse in capete opuse ale aparatului de zbor.
In realitate insa, elicile de elicopter au o geometrie de rotatie mai complexa, care le schimba unghiul de incidenta in timpul rotatiei - mecanism existent inclusiv la elicopterele normale cu elice mare deasupra si mica in coada.  
Exista si variante de elicoptere cu acelasi sens de rotatie.

La salupe si vapoarele cu doua elici, este preferabil ca ele sa se roteasca in sensuri diferite pt. a anula cuplul de rotatie, insa nu este obligatoriu - se poate corecta asemanator cum se corecteaza si la cele care au o singura elice, chestie care in ziua de azi se poate face chiar automat.

Cand este o singura elice, in general se alege din obisnuinta directia de rotatie spre dreapta, sensul acelor de ceas, cu elicea vazuta de ex. din directia din care trage aer/apa, etc.
Uneori exista si motive mai intemeiate, legate de asimetria suprafetelor de curgere, etc., etc.
Alteori este pur si simplu o alegere la voie...

Edited by loock, 30 December 2010 - 14:18.


#8
SuperDuper

SuperDuper

    Crushed

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,295
  • Înscris: 25.04.2006
Este si o chestie economica. Motoarele se fac cam toate sa se invarta in acelasi sens, pentru a putea folosi echipamantele auxiliare produse in masa, pentru alte motoare cu acelasi sens de rotatie.
Asta va determina sensul de rotatie al eliciilor - de vapor, de avion, de ventilator auto.

#9
genius

genius

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,514
  • Înscris: 23.11.2004
Va multumesc mult pentru raspunsuri !

#10
diasul

diasul

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,314
  • Înscris: 06.03.2006
Elicea poate fi cu pas stanga sau dreapta, principalul motiv de alegere fiind dupa cum spunea si cineva mai sus construcția motorului principal, astfel o elice cu pas dreapta se va roti in sensul acelor de ceasornic pentru marșul inainte al navei iar cea cu pas stanga opus. Motoarele navale pot funcționa in ambele sensuri in orice caz, existand situații in care se "rastoarnă mașina", adica elicea se invarte in sensul opus fața de marșul inainte. Pasul elicei mai are și un efect de guvernare daca carma este pusa pe zero adica daca pasul este spre dreapta abate pupa spre babord si opul la pasul stanga dar acest efect se compensează din carma.

#11
friendly1

friendly1

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 23
  • Înscris: 04.10.2010
Elice navale sunt pe 2 parti pentru simplul facpt ca o elice pe dreapta spre exemplu la ungiul 0 al carmei genereaza o giratie stanga, cand exista un sistem de 2 elice acestea sunt de sensuri diferite, deasemenea, pozitionare carmelor se face pe laterala elicelor, nu direct in jetul elicei deorece curentul generat de butuc gaureste in timp carma.

#12
eugenrau

eugenrau

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 465
  • Înscris: 27.02.2008
Eu mă tot mir câte nu cunosc și întreabă oamenii.
Există atât pe dreapta cât și pe stânga.
Ex. dacă sânt folosite la  avioane, ca să tragă avionul, cele 2 tipuri trebuie să fie învârtite una într-un sens și cealaltă invers.
Dar ambele trag avionul
Nu cunosc să existe vre-o preferință pt. pe stg sau pe dreapta.

#13
radudruncea

radudruncea

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 194
  • Înscris: 28.02.2007
Hai ca mai vin eu cu o intrebare la care chiar nu am avut timp sa trec pe la magazinul de nautice sa intreb.

Daca utilizam 2 elice punem una de dreapta si una de stanga corect ? ...insa am vazut cazuri cu 3 motoare montate pe o barca . Acolo cum se imperecheaza elicele ? :)

#14
asterix1

asterix1

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,357
  • Înscris: 21.09.2010

View Postradudruncea, on 25th April 2011, 15:26, said:

Hai ca mai vin eu cu o intrebare la care chiar nu am avut timp sa trec pe la magazinul de nautice sa intreb.

Daca utilizam 2 elice punem una de dreapta si una de stanga corect ? ...insa am vazut cazuri cu 3 motoare montate pe o barca . Acolo cum se imperecheaza elicele ? :)
Nu are nicio importanta sensul de rotatie.El s-a ales in sensul trigonometric(invers sensului acelor de ceasornic).Este mai mult o conventie.Discutia cu sensul este in general inutila deoarece:
-Orice elice( sa zicem) va transmite conform principiului actiunii si reactiunii un moment egal si de sens contrar motorului ce o roteste.
-Motorul(aflat pe un vapor sau avion) va transmite acest moment structurii in care se afla.
-Numai ca (aici este secretul) acea structura de cele mai multe ori are un moment static de rasucire mult mai mare decat cel transmis de elice:
   -Un avion nu se va roti in jurul axei deoarece aripile si fuzelajul opun o rezistenta mult mai mare decat momentul transmis de elice.
   -La fel si la vapoare masa si dimensiunile enorme ale vasului genereaza un moment static mult mai mare decat cel transmis de elice.
   -In schimb o torpila sau un elicopter au momentul static(datorita formei sau pozitiei) mult prea mic ceea ce nu poate compensa momentul transmis de la elice.De aceea torpilele folosesc doua elici contrarotative iar elicopterele o elice anticuplu sau elicei contrarotative.

#15
loock

loock

    Unas

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,662
  • Înscris: 29.03.2006
Au existat si inca mai exista o gramada de torpile fara doua elici contrarotative.
Torpilele au masa destul de mare - sunt si de 14 tone..., si au si ampenaj stabilizator.
Chiar si in cazul in care  ajung sa se roteasca putin, nu ameteste incarcatura.

Edited by loock, 27 April 2011 - 18:35.


#16
isculescu

isculescu

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 57
  • Înscris: 12.02.2012

View Postdiasul, on 10 aprilie 2011 - 19:22, said:

Elicea poate fi cu pas stanga sau dreapta, principalul motiv de alegere fiind dupa cum spunea si cineva mai sus construcţia motorului principal, astfel o elice cu pas dreapta se va roti in sensul acelor de ceasornic pentru marşul inainte al navei iar cea cu pas stanga opus. Motoarele navale pot funcţiona in ambele sensuri in orice caz, existand situaţii in care se "rastoarnă maşina", adica elicea se invarte in sensul opus faţa de marşul inainte. Pasul elicei mai are şi un efect de guvernare daca carma este pusa pe zero adica daca pasul este spre dreapta abate pupa spre babord si opul la pasul stanga dar acest efect se compensează din carma.

View Postfriendly1, on 23 aprilie 2011 - 16:48, said:

Elice navale sunt pe 2 parti pentru simplul facpt ca o elice pe dreapta spre exemplu la ungiul 0 al carmei genereaza o giratie stanga, cand exista un sistem de 2 elice acestea sunt de sensuri diferite, deasemenea, pozitionare carmelor se face pe laterala elicelor, nu direct in jetul elicei deorece curentul generat de butuc gaureste in timp carma.

Daca inteleg eu bine va cam contraziceti aici. Unul spune ca efectul de guvernare a elicii duce pupa spre babord, implicit prova va merge la tribord deci va gira la dreapta iar cel de al doilea spune ca giratia va fi la stanga. Deci? Multumesc.

#17
TazCelRau

TazCelRau

    Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 956
  • Înscris: 28.06.2009
Un vapor se scufunda in mijlocul oceanului.
Vin rechinii si mananca tot ce misca.
O singura tipa scapa.
Seful rechinilor: - Rechin Micky, du-te dupa fata! Se-ntoarce rechin Micky asudat dupa o ora: - Sefu', permiteti sa raportez: fata inoata mai repede ca mine!
Seful rechinilor: - Rechin Picky, du-te dupa fata! Dupa doua ore se intoarce rechin Picky, terminat de oboseala: - Sefu', permiteti sa raportez: fata inoata mai repede ca mine!
Seful rechinilor: - Rechin Bula, du-te dupa fata! Dupa vreo opt ore se-ntoarce rechin Bula plin de nervi, cu dintii tremurand: - Sefu', am inotat si-am inotat si cand a fost gata s-o ajung, si-a dat rochia jos! - Si? - Si-a inotat si mai repede. Si m-am ambitionat, si m-am zbatut si cand a fost gata s-o ajung, si-a dat sutienul jos! - Si? - Si-a inotat si mai repede! Si m-am enervat si-am dat din toate inotatoarele si cand am fost gata s-o insfac, si-a dat chilotii jos! - Si? - Si mi s-a sculat carma si-am luat-o la dreapta...

Anunturi

Chirurgia endoscopică a hipofizei Chirurgia endoscopică a hipofizei

"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală.

Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate