![]() |
Neurochirurgie minim invazivă
"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv. Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice. www.neurohope.ro |
Macedonia de Nord
Last Updated: Nov 25 2023 19:03, Started by
virgil67
, Mar 31 2010 07:10
·
3

#19
Posted 01 August 2010 - 11:41

am avut ocazia sa stau mai mult timp prin macedonia si prin mai multe orase: skopje, prilep, stip, strumica. macedonenii sunt niste oameni foarte primitori, iar mancarea lor este foarte buna. am incercat destule specialitati locale care mi-au placut. peste tot am putut gasi oameni care vorbeau engleza, deci m-am inteles destul de bine cu ei
|
#20
Posted 03 August 2010 - 11:16

Am promis mai demult ca pun niste poze din Ohrid, dar am uitat. Revin acum cu niste poze din Ohrid si din imprejurimi...
Attached Files |
#21
Posted 16 April 2011 - 11:22

Saptamana viitoare plec in Macedonia, in Ohrid si Skopje. Multumesc tuturor celor care au postat aici impresii din calatoriile lor.
Revin cu detalii. |
#22
Posted 16 April 2011 - 17:39

te asteptam cu impresii proaspete despre tot.Svezi daca poti sa vizitezi si satul vishni,de acolo se trage strabunicul meu SE CHEMA IANKU GHEORGHE
|
#23
Posted 08 May 2011 - 18:09

Salut,
Asa cum precizam in urma cu ceva vreme in urma, m-am hotarat sa merg in Macedonia pentru a petrece mini-vacanta de Paste. Am fost doua persoane cu o masina (motor Diesel, 2000 cmc) pe ruta Bucuresti – Giurgiu – Ruse – Pleven – Sofia – Kyustendil – Skopje – Ohrid segmentul tur, apoi Ohrid – Bitola – Prilep – Skopje, urmand ca la intoarcere sa folosim acelasi traseu ca si la venire, numai ca de data aceasta din Skopje (nord), acolo unde poposisem cu o zi in urma. Bucuresti – Ohrid – am pornit din Bucuresti in jurul orei 5 dimineata, cu planul facut, in urma consultarii gmaps si via michelin, precum luand in calcul si diferenta de fus orar (GMT +1 in Macedonia, sa ajungem in Ohrid pe la 3:00 – 3:30 PM. Pana la Giurgiu a fost totul ok, ceva mai aglomerat prin comunele din imediata apropiere a Bucurestiului, insa am ajuns la vama foarte repede. La bulgari ne-au verificat documentele (pasapoarte, carte verde, talon si permis de conducere), au intrebat unde mergem; „Ohrid” – „ok, go!”, dupa care a urmat calvarul Ruse... am reusit sa procur vigneta dupa aproximativ 30 de minute de stat la coada, alaturi de alti 30 – 40 de romani, la benzinaria Petrol din imediata vecinatate a Podului Prieteniei. La fel ca si data trecuta, erau lansate ipoteze ca daca nu luam vigneta de aici si incercam sa mergem inca 2-3 km pana la urmatoarea benzinarie, ne asteapta politistii bulgari pititi prin boscheti sa ne amendeze. M-am conformat si am asteptat. Normal, m-a tepuit de 1 euro la rest, pentru ca domnul bulgar nu avea euro schimbati pentru rest ![]() ![]() La granita cu Macedonia erau 7-8 masini in fata, printre care si un autocar, toate cu numere de Bulgaria. Am stat cam 40 de minute, timp in care i-au verificat pe bulgari; la noi a mers foarte repede, s-au uitat doar la documente, fara a intreba de bagaje sau bunuri de declarat. In Macedonia, pe portiunea de la granita si pana la Kumanovo (intrarea pe autostrada), asfaltul este ok, drum presarat cu destul de multe sate, insa limita de viteza scade la 80 km/h in afara localitatilor. Autostrada Kumanovo – Skopje e dezastruoasa! Cred e destul de „batrana”, iar gropile erau nelipsite. Am platit (parca) 1,5 euro (?!) pana la centura Skopje, unde, la un semafor, au sarit 3 tigani cu buretii peste parbrizul meu si nu m-au lasat in pace pana nu le-am dat ceva maruntis. De la Skopje la Gostivar autostrada este foarte buna si era si destul de liber cand am mers noi. Am platit tot cu euro, la fiecare punct de colectare – 30 de centi, 20 de centi, 50 de centi... nu am retinut cate puncte au fost – 3 sau 4, iar ulterior am constatat ca, primind restul in denari (moneda lor nationala), m-au cam pacalit ![]() Dupa Gostivar a urmat un drum pe care, cu cat avansam, cu atat imi doream mai mult sa existe o alternativa pentru returul spre Skopje. Drumul serpuieste prin munti, sunt foarte multe serpentine, era destul de aglomerat si asfaltul de proasta calitate. Am gasit un „cuib” de politisti undeva unde era limitare la 20 km/h, dar nu am avut probleme. De atlfel, nu am vazut alte masini de politie pe traseu. Am ajuns in Ohrid la 3:30 ora locala. Normal, GPS-ul meu nu cunoaste strazile din orasele din Balcani (la fel am patit si in Belgrad cu o alta ocazie), asa ca am apelat la gazdele noastre, care s-au oferit oricum sa ne preia. Am stat la Vila Kale, plasata intre zidurile vechii fortarete, am avut o camera cu vedere la lacul Ohrid (splendid!), iar masina, din lipsa de spatiu in apropierea vilei, am parcat-o in prima noapte intr-o parcare mare aflata la intrarea in fortareata (gazdele ne-au asigurat ca totul este in regula si ca garanteaza ca nu se va intampla nimic rau), iar pentru cea de-a doua zi am gasit un loc in fortareata, la vreo 400 de metri de vila. Vila arata foarte bine, mobilata mai mult decat decent, cu internet wireless cu viteza remarcabila, gazdele s-au comportat exemplar (sfaturi, directii, harti, tips&tricks etc. intr-o engleza fluenta). Pretul a fost 40 e/noapte, camera dubla fara mic dejun (nu au aceasta facilitate). Rezevarea am facut prin booking.com cu vreo 7 luni inainte, in momentul in care am planificat excursia. Singurul minus as zice ca il reprezinta peretii subtiri. Bine, am avut si ghinion, pentru ca in camera de alaturi era cazat un bulgar care avea probleme cu sinusurile. Am avut la dispozitie o zi si jumatate pentru a vizita Ohrid; as zice timp arhisuficient, daca nu intentionati sa vizitati si alte chestii din apropiere, cum ar fi manastirea Sf. Naum, aflata la vreo 30 km (noi ne-am hotarat sa ne limitam doar la Ohrid), sau niste sate vechi si pitoresti de prin imprejurimi. Am vizitat tot ce era de vizitat, ne-am plimbat prin orasul vechi, care este amplasat pe un deal/munte?, pe mai multe „etaje”, cele 10-11 biserici din oras, vechea fortareata, portul, promenada cu palmieri, bazarul, copacul de peste 1000 de ani etc. Preturile le pot compara cu cele din Romania, in special pe cele de la alimente (sau poate am ales noi restaurantele nepotrivite, unde serveau mancarea cea mai scumpa, prin centru). Orasul vechi este superb, fiind format doar din case vechi dar bine intretinute; nu ne-am simtit niciodata in pericol, cu toate ca, conform wikipedia, Macedonia este a doua tara (dupa Bulgaria), in care se gasesc cei mai multi tigani, lucru confirmat la fata locului. Nu ma intelegeti gresit, insa oamenii aia aratau destul de rau. Un lucru ciudat si surprinzator – am vazut pe strazi vanzatori ambulati de cd-uri/casete cu muzica, asa cum aveam noi prin 2000 in fata la Unirea, Cocor si prin alte zone centrale, precum si tarabe cu vanzatori de seminte de toate felurile. Clientii lor cumparau la cornet si nu se sfiau sa consume pe strada. Am constatat ca era un fapt, un fel de traditie ![]() Bazarul e singurul loc care m-a dezamagit... era o strada cu magazine de-o parte si de cealalta, iar marfa era cu preponderenta haine de firma, ochelari de soare, cosmetice si alte cele; mai rar chestii traditionale. Noaptea de Inviere ne-a prins in Ohrid. Am asistat la slujba la o biserica construita prin 1300 (St. Bogorodica Perivlepta), alaturi de o buna parte din populatia orasului. Am extras denari de la bancomat, folosind un MasterCard de la ING. Aceeasi chestie ca si peste tot: 10 lei comision la retragere + o suma in functie de suma retrasa (5%?). Am platit cu cardul la benzinarii atat in Bulgaria cat si in Macedonia. Ohrid – Skopje Cum precizam mai sus, drumul de la Gostivar la Ohrid a fost unul nefericit prin prisma obstacolelor intalnite pe traseu, asa ca am hotarat ca pentru returul in Skopje sa folosim o alta ruta: prin Bitola, adica un pic spre sud, pana aproape de granita cu Grecia, urmand ca apoi sa „urcam” catre Prilep si sa intram pe autostrada la Gradsko, dupa aproximativ 2 ore, pentru ca dupa inca o ora sa ajungem in capitala. Traseul a fost foarte bun, un pic de munte dar foarte putine serpentine, am ajuns intr-o zona de campie apoi iar munte, dar eram deja pe autostrada. Peisajul a fost la inaltime nu numai la propriu, cu mici exceptii: o zona „minoritara” amplasata strategic langa groapa de gunoi a orasului Bitola si multi arici calcati de masini... Pe autostrada, la fel, multe centre de colectare pentru diverse bucatele de traseu. 20-30-50 de centi la fiecare. In Skopje ne-am cazat la un City Park Hotel, 4 stele, 90 euro/dubla/noapte, cu mic dejun, dotari (sa zicem) standard, fara nimic spectaculos, dar foarte curat, cu personal amabil si amplasat langa parc, stadion, fortareata si la 15 minute de mers pe jos fata de centru. Initial am avut rezervare (tot prin booking.com, tot cu 7 luni in avans) la un alt hotel, insa cand le-am trimis un mail, cu vreo 2 saptamani inainte de sosire, mi-au raspuns ca hotelul este in renovare si ca tocmai se pregateau sa ne anunte ca nu mai este disponibil. Da, 90 de euro este un pret astronomic. De regula nu platesc mai mult de 50 pana la 70 de euro pe noapte pentru dubla cu mic dejun, prin Europa Centrala/de Vest, insa mare atentie! Oferta in Skopje este destul de limitata, iar comentariile oaspetilor, cel putin pe booking, nu prea le fac cinste unitatilor de cazare. Skopje a fost dezamagirea excursiei: este un oras in reconstructie, iar in centrul vechi nu am gasit absolut nimic de vizitat. Schele peste tot, cladiri in constructie, muncitori (chiar si in ziua de Paste; probabil erau musulmani sau prea zelosi), praf, indivizi dubiosi. Am mers la fortareata care era inchisa, am dat o tura prin bazarul pustiu, am traversat podul de piatra (care nu e la fel de impresionant ca in povestile din materialele de prezentare despre Skopje), am mers pe bulevardul central, presarat cu cafenele pe care eu le-as numi „de fite”, comparabile cu cele de pe la noi si ne-am oprit intr-unul din cele 4 mall-uri din zona centrala (prea multe dupa parerea mea, pentru un oras ca Skopje). Desigur, de vina pentru aspectul orasului este cutremurul din 1963, care a distrus probabil tot ce era frumos in Skopje. Totul a fost contsruit conform arhitecturii epocii, adica in majoritate blocuri de 4-6-10 etaje, la fel de urate ca si cele din Militari. Nu am gasit niciun magazin de suveniruri. Era o taraba prin mall, dar aveau doar magneti. Ca lucruri de vazut/vizitat as nota: Biserca Sf. Klement (ortodoxa), casa memoriala a Maicii Tereza (construita recent in centrul orasului, pe bulevardul pe care l-am identificat ca fiind cel principal), podul cu lei (face legatura intre partea de nord si fortareata; traverseaza raul Vardar), fortareata (pe care din pacate nu am putut s-o vizitam), bazarul (care probabil e foarte animat atunci cand e deschis; insa cand am trecut noi toate magazinele erau inchise si totul era foarte mizerabil, inimaginabil pentru cineva care n-a fost acolo ![]() Poate am fost noi ghinionisti, insa in afara de personalul hotelului si o vanzatoare de fructe (?!), nu am intalnit niciun vorbitor de engleza. Ne-am inteles prin semne si aratand pe meniu ce am dori sa servim. Skopje – Bucuresti Drumul de intoarcere a fost ok, fara incindente. La granita Macedonia – Bulgaria, vamesul bulgar mi-a cerut sa deschid portbagajul, dar n-a insistat si ne-a lasat sa trecem. Prin Bulgaria am incercat sa am tot timpul in fata o masina (de data aceasta, romanii erau foarte scumpi la vedere). Politie era peste tot, prin sate, pe autostrada la iesirea din tunel, pe centura Sofiei si chiar si in afara localitatiolor. La granita cu Romania am stat la coada cam 40 de minute. Cred ca erau sute, poate chiar peste 1000 de masini, fiind luni, in cea de-a doua zi de Paste. Ne-am incadrat intr-un buget de 400 de euro (incluzand cazare si transport), fara a cumpara alte chestii in afara de hrana si suveniruri. @grandvitara1: sorry, nu am avut timp sa trecem prin satul respectiv. L-am identificat pe harta, era destul de aproape de Ohrid si chair daca am fi mers, nu stiu exact ce ar fi trebuit sa facem. ![]() Daca doriti informatii suplimentare, va raspund cu placere in PM sau aici, daca e vorba de informatii de interes public. Edited by stedan, 08 May 2011 - 18:18. |
#24
Posted 28 May 2012 - 18:37

stedan, on 8th May 2011, 19:09, said: Salut, Asa cum precizam in urma cu ceva vreme in urma, m-am hotarat sa merg in Macedonia pentru a petrece mini-vacanta de Paste. Am fost doua persoane cu o masina (motor Diesel, 2000 cmc) pe ruta Bucuresti – Giurgiu – Ruse – Pleven – Sofia – Kyustendil – Skopje – Ohrid segmentul tur, apoi Ohrid – Bitola – Prilep – Skopje, urmand ca la intoarcere sa folosim acelasi traseu ca si la venire, numai ca de data aceasta din Skopje (nord), acolo unde poposisem cu o zi in urma. Bucuresti – Ohrid – am pornit din Bucuresti in jurul orei 5 dimineata, cu planul facut, in urma consultarii gmaps si via michelin, precum luand in calcul si diferenta de fus orar (GMT +1 in Macedonia, sa ajungem in Ohrid pe la 3:00 – 3:30 PM. Pana la Giurgiu a fost totul ok, ceva mai aglomerat prin comunele din imediata apropiere a Bucurestiului, insa am ajuns la vama foarte repede. La bulgari ne-au verificat documentele (pasapoarte, carte verde, talon si permis de conducere), au intrebat unde mergem; „Ohrid” – „ok, go!”, dupa care a urmat calvarul Ruse... am reusit sa procur vigneta dupa aproximativ 30 de minute de stat la coada, alaturi de alti 30 – 40 de romani, la benzinaria Petrol din imediata vecinatate a Podului Prieteniei. La fel ca si data trecuta, erau lansate ipoteze ca daca nu luam vigneta de aici si incercam sa mergem inca 2-3 km pana la urmatoarea benzinarie, ne asteapta politistii bulgari pititi prin boscheti sa ne amendeze. M-am conformat si am asteptat. Normal, m-a tepuit de 1 euro la rest, pentru ca domnul bulgar nu avea euro schimbati pentru rest ![]() ![]() La granita cu Macedonia erau 7-8 masini in fata, printre care si un autocar, toate cu numere de Bulgaria. Am stat cam 40 de minute, timp in care i-au verificat pe bulgari; la noi a mers foarte repede, s-au uitat doar la documente, fara a intreba de bagaje sau bunuri de declarat. In Macedonia, pe portiunea de la granita si pana la Kumanovo (intrarea pe autostrada), asfaltul este ok, drum presarat cu destul de multe sate, insa limita de viteza scade la 80 km/h in afara localitatilor. Autostrada Kumanovo – Skopje e dezastruoasa! Cred e destul de „batrana”, iar gropile erau nelipsite. Am platit (parca) 1,5 euro (?!) pana la centura Skopje, unde, la un semafor, au sarit 3 tigani cu buretii peste parbrizul meu si nu m-au lasat in pace pana nu le-am dat ceva maruntis. De la Skopje la Gostivar autostrada este foarte buna si era si destul de liber cand am mers noi. Am platit tot cu euro, la fiecare punct de colectare – 30 de centi, 20 de centi, 50 de centi... nu am retinut cate puncte au fost – 3 sau 4, iar ulterior am constatat ca, primind restul in denari (moneda lor nationala), m-au cam pacalit ![]() Dupa Gostivar a urmat un drum pe care, cu cat avansam, cu atat imi doream mai mult sa existe o alternativa pentru returul spre Skopje. Drumul serpuieste prin munti, sunt foarte multe serpentine, era destul de aglomerat si asfaltul de proasta calitate. Am gasit un „cuib” de politisti undeva unde era limitare la 20 km/h, dar nu am avut probleme. De atlfel, nu am vazut alte masini de politie pe traseu. Am ajuns in Ohrid la 3:30 ora locala. Normal, GPS-ul meu nu cunoaste strazile din orasele din Balcani (la fel am patit si in Belgrad cu o alta ocazie), asa ca am apelat la gazdele noastre, care s-au oferit oricum sa ne preia. Am stat la Vila Kale, plasata intre zidurile vechii fortarete, am avut o camera cu vedere la lacul Ohrid (splendid!), iar masina, din lipsa de spatiu in apropierea vilei, am parcat-o in prima noapte intr-o parcare mare aflata la intrarea in fortareata (gazdele ne-au asigurat ca totul este in regula si ca garanteaza ca nu se va intampla nimic rau), iar pentru cea de-a doua zi am gasit un loc in fortareata, la vreo 400 de metri de vila. Vila arata foarte bine, mobilata mai mult decat decent, cu internet wireless cu viteza remarcabila, gazdele s-au comportat exemplar (sfaturi, directii, harti, tips&tricks etc. intr-o engleza fluenta). Pretul a fost 40 e/noapte, camera dubla fara mic dejun (nu au aceasta facilitate). Rezevarea am facut prin booking.com cu vreo 7 luni inainte, in momentul in care am planificat excursia. Singurul minus as zice ca il reprezinta peretii subtiri. Bine, am avut si ghinion, pentru ca in camera de alaturi era cazat un bulgar care avea probleme cu sinusurile. Am avut la dispozitie o zi si jumatate pentru a vizita Ohrid; as zice timp arhisuficient, daca nu intentionati sa vizitati si alte chestii din apropiere, cum ar fi manastirea Sf. Naum, aflata la vreo 30 km (noi ne-am hotarat sa ne limitam doar la Ohrid), sau niste sate vechi si pitoresti de prin imprejurimi. Am vizitat tot ce era de vizitat, ne-am plimbat prin orasul vechi, care este amplasat pe un deal/munte?, pe mai multe „etaje”, cele 10-11 biserici din oras, vechea fortareata, portul, promenada cu palmieri, bazarul, copacul de peste 1000 de ani etc. Preturile le pot compara cu cele din Romania, in special pe cele de la alimente (sau poate am ales noi restaurantele nepotrivite, unde serveau mancarea cea mai scumpa, prin centru). Orasul vechi este superb, fiind format doar din case vechi dar bine intretinute; nu ne-am simtit niciodata in pericol, cu toate ca, conform wikipedia, Macedonia este a doua tara (dupa Bulgaria), in care se gasesc cei mai multi tigani, lucru confirmat la fata locului. Nu ma intelegeti gresit, insa oamenii aia aratau destul de rau. Un lucru ciudat si surprinzator – am vazut pe strazi vanzatori ambulati de cd-uri/casete cu muzica, asa cum aveam noi prin 2000 in fata la Unirea, Cocor si prin alte zone centrale, precum si tarabe cu vanzatori de seminte de toate felurile. Clientii lor cumparau la cornet si nu se sfiau sa consume pe strada. Am constatat ca era un fapt, un fel de traditie ![]() Bazarul e singurul loc care m-a dezamagit... era o strada cu magazine de-o parte si de cealalta, iar marfa era cu preponderenta haine de firma, ochelari de soare, cosmetice si alte cele; mai rar chestii traditionale. Noaptea de Inviere ne-a prins in Ohrid. Am asistat la slujba la o biserica construita prin 1300 (St. Bogorodica Perivlepta), alaturi de o buna parte din populatia orasului. Am extras denari de la bancomat, folosind un MasterCard de la ING. Aceeasi chestie ca si peste tot: 10 lei comision la retragere + o suma in functie de suma retrasa (5%?). Am platit cu cardul la benzinarii atat in Bulgaria cat si in Macedonia. Ohrid – Skopje Cum precizam mai sus, drumul de la Gostivar la Ohrid a fost unul nefericit prin prisma obstacolelor intalnite pe traseu, asa ca am hotarat ca pentru returul in Skopje sa folosim o alta ruta: prin Bitola, adica un pic spre sud, pana aproape de granita cu Grecia, urmand ca apoi sa „urcam” catre Prilep si sa intram pe autostrada la Gradsko, dupa aproximativ 2 ore, pentru ca dupa inca o ora sa ajungem in capitala. Traseul a fost foarte bun, un pic de munte dar foarte putine serpentine, am ajuns intr-o zona de campie apoi iar munte, dar eram deja pe autostrada. Peisajul a fost la inaltime nu numai la propriu, cu mici exceptii: o zona „minoritara” amplasata strategic langa groapa de gunoi a orasului Bitola si multi arici calcati de masini... Pe autostrada, la fel, multe centre de colectare pentru diverse bucatele de traseu. 20-30-50 de centi la fiecare. In Skopje ne-am cazat la un City Park Hotel, 4 stele, 90 euro/dubla/noapte, cu mic dejun, dotari (sa zicem) standard, fara nimic spectaculos, dar foarte curat, cu personal amabil si amplasat langa parc, stadion, fortareata si la 15 minute de mers pe jos fata de centru. Initial am avut rezervare (tot prin booking.com, tot cu 7 luni in avans) la un alt hotel, insa cand le-am trimis un mail, cu vreo 2 saptamani inainte de sosire, mi-au raspuns ca hotelul este in renovare si ca tocmai se pregateau sa ne anunte ca nu mai este disponibil. Da, 90 de euro este un pret astronomic. De regula nu platesc mai mult de 50 pana la 70 de euro pe noapte pentru dubla cu mic dejun, prin Europa Centrala/de Vest, insa mare atentie! Oferta in Skopje este destul de limitata, iar comentariile oaspetilor, cel putin pe booking, nu prea le fac cinste unitatilor de cazare. Skopje a fost dezamagirea excursiei: este un oras in reconstructie, iar in centrul vechi nu am gasit absolut nimic de vizitat. Schele peste tot, cladiri in constructie, muncitori (chiar si in ziua de Paste; probabil erau musulmani sau prea zelosi), praf, indivizi dubiosi. Am mers la fortareata care era inchisa, am dat o tura prin bazarul pustiu, am traversat podul de piatra (care nu e la fel de impresionant ca in povestile din materialele de prezentare despre Skopje), am mers pe bulevardul central, presarat cu cafenele pe care eu le-as numi „de fite”, comparabile cu cele de pe la noi si ne-am oprit intr-unul din cele 4 mall-uri din zona centrala (prea multe dupa parerea mea, pentru un oras ca Skopje). Desigur, de vina pentru aspectul orasului este cutremurul din 1963, care a distrus probabil tot ce era frumos in Skopje. Totul a fost contsruit conform arhitecturii epocii, adica in majoritate blocuri de 4-6-10 etaje, la fel de urate ca si cele din Militari. Nu am gasit niciun magazin de suveniruri. Era o taraba prin mall, dar aveau doar magneti. Ca lucruri de vazut/vizitat as nota: Biserca Sf. Klement (ortodoxa), casa memoriala a Maicii Tereza (construita recent in centrul orasului, pe bulevardul pe care l-am identificat ca fiind cel principal), podul cu lei (face legatura intre partea de nord si fortareata; traverseaza raul Vardar), fortareata (pe care din pacate nu am putut s-o vizitam), bazarul (care probabil e foarte animat atunci cand e deschis; insa cand am trecut noi toate magazinele erau inchise si totul era foarte mizerabil, inimaginabil pentru cineva care n-a fost acolo ![]() Poate am fost noi ghinionisti, insa in afara de personalul hotelului si o vanzatoare de fructe (?!), nu am intalnit niciun vorbitor de engleza. Ne-am inteles prin semne si aratand pe meniu ce am dori sa servim. Skopje – Bucuresti Drumul de intoarcere a fost ok, fara incindente. La granita Macedonia – Bulgaria, vamesul bulgar mi-a cerut sa deschid portbagajul, dar n-a insistat si ne-a lasat sa trecem. Prin Bulgaria am incercat sa am tot timpul in fata o masina (de data aceasta, romanii erau foarte scumpi la vedere). Politie era peste tot, prin sate, pe autostrada la iesirea din tunel, pe centura Sofiei si chiar si in afara localitatiolor. La granita cu Romania am stat la coada cam 40 de minute. Cred ca erau sute, poate chiar peste 1000 de masini, fiind luni, in cea de-a doua zi de Paste. Ne-am incadrat intr-un buget de 400 de euro (incluzand cazare si transport), fara a cumpara alte chestii in afara de hrana si suveniruri. @grandvitara1: sorry, nu am avut timp sa trecem prin satul respectiv. L-am identificat pe harta, era destul de aproape de Ohrid si chair daca am fi mers, nu stiu exact ce ar fi trebuit sa facem. ![]() Daca doriti informatii suplimentare, va raspund cu placere in PM sau aici, daca e vorba de informatii de interes public. felicitari noi vom merge in Lefkada iar la intoarcere vrem sa stam 2,3 zile Orhid. Multumim pentru descriere. |
#25
Posted 28 May 2012 - 19:31

#26
Posted 22 May 2013 - 16:52

Ma intereseaza o excursie cu masina pana in Skopje. Ceea ce vreau sa stiu este:
1. Daca imi trebuie pasaport pentru Macedonia 2. Cum sunt conditiile de cazare si cum este tara in general adica daca am ce vedea sau ma duc degeaba. Multumesc. |
#27
Posted 22 May 2013 - 17:12

danielionutb, on 22 mai 2013 - 16:52, said:
Ma intereseaza o excursie cu masina pana in Skopje. Ceea ce vreau sa stiu este: 1. Daca imi trebuie pasaport pentru Macedonia 2. Cum sunt conditiile de cazare si cum este tara in general adica daca am ce vedea sau ma duc degeaba. Multumesc. 1. Nu, e ok cu CI 2. La Skopje te duci degeaba dupa parerea mea, daca nu cumva au terminat de restaurat tot orasu' in ultimii doi ani. In 2011 cand am fost eu, se lucra peste tot. Daca tot vrei Macedonia, iti recomand Ohrid, un oras-cetate foarte frumos, pe malul lacului Ohrid. In Skopje m-am cazat la un hotel foarte scump (nu pentru ca as fi vreun filfizon), pentru ca pur si simplu celelalte optiuni erau mizerabile. Daca vrei mai multe detalii, cauta postul meu din sectiunea despre Macedonia, adica nitel mai sus. Edited by stedan, 22 May 2013 - 17:13. |
#28
Posted 22 May 2013 - 21:29

Am inteles mersi pentru detalii. M-am gandit si la Ohrid as vrea sa ma relaxez si cred ca voi opta pentru statiunea asta.
Edited by danielionutb, 22 May 2013 - 21:30. |
|
#29
Posted 20 September 2015 - 12:38

Cateva impresii si poze din Macedonia.
22 august Am plecat la ora 5.00 din Ploiesti pentru a ajunge la Tn Magurele la bac la ora 9.00. Ajungem la ora 8.30, facem vama fara probleme, platim 56 lei pentru bac, iar la 9.25 ajungem la Nikopol. Stam la o coada de 30 min. pentru a plati vigneta pentru Bulgaria 5 euro + 1.5 euro pentru terminal ( nu stiu ce reprezinta ) Ii dam bataie pentru a ajunge la Skopje. Ajungem la Sofia. Navigatia ne-a invartit prin oras vre-un ceas jumatate, dupa care a dat dumnezeu si ne-a scos spre Pernik.Vama dintre Bulgaria (Gueisevo) si Macedonia nici o problema.Nici o masina in vama. Vrem sa setam navigatia pentru Skopje , dar .... nu are harta pentru Macedonia. La achizitionarea masinii am platit suplimentar pentru harta Europei, dar au pus harta statelor din UE. Cand plec imi iau cu mine si harti , care mi-au fost de real folos. Asfaltul bunicel, drumul prin munte frumos. La Kumanovo ne punem pe autostrada si platim 1.5 euro ( i-am dat 2 euro si mi-a dat rest 0.5 euro ). Dupa ce schimbam autostrada spre Skopje mai platim 1 euro. In Skopje pentru a ajunge la pensiune, l-am rugat pe un taximetrist sa ma duca la adresa (el in fata , eu dupa el ). I-am dat 5 euro , si mi-a dat rest 210 denari (3.5 euro ). Ajungem la 6 dupa amiaza in Skopje. Avem rezervare ( pe Booking ) la Guest House Iva ,25 euro cu mic dejun/noapte. Este aproape de centru - aproximativ 10-15 minute de mers pe jos 23 august Pornim asaltul capitalei Macedoniei urmand itinerarul : 1.Parlamentul Macedoniei, este o cladire modesta , fara a impresiona arhitectural. Vis-a vis de el se gaseste parcul Femeia Razboinica cu numeroase grupuri statuare. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2.Arcul de Triumf. De culoare alba are cateva basoreliefuri, incadrate de doua statui de mari dimensiuni. Comemoreaza lupta pentru independenta Macedoniei. ![]() ![]() ![]() 3.Memorialul Maica Tereza.Maica Tereza s-a nascut la Skopje din parinti albanezi. Numele de familie era Bojaxhiu ( Boiagiu ). Discutand cu administratorul Memorialului am aflat despre cele trei variante referitoare la nationalitatea ei. Una dintre ele spune ca parintii ei au fost Romani (presupunem noi Aromani). Dupa ce i-am spus interlocutoarei noastre ca suntem din Romania, a dezvoltat si mai mult aceasta varianta.Interesant. Macedoneni au un mare respect fata de Maica Tereza, dovada ca multe cladiri au montate pe ele placute cu chipul ei. ![]() ![]() ![]() 4.Piata Macedonia. Este in centrul capitalei Skopje,foarte larga, in incinta ei aflandu-se statui,monumente si cladiri de importanta nationala. In mijlocul ei se afla statuia lui Alexandru Macedon pe un soclu cilindric inalt, fiind inconjurata de fantani arteziene. Seara , piata este plina de lume, iar luminile colorate de la fantani, creaza o atmosfera placuta. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5.Podul de piatra. Face legatura dintre orasul nou si cel vechi, peste raul Vardar. Inconjurat de numeroase statui printre care: Filip al II-lea , Chiril si Metodiu. ![]() ![]() ![]() ![]() 6.Cetatea Kale. Marimea zidurilor si a turnurilor de aparare sunt impresionante. Am intrat fara a plati , datorita faptului ca cetatea este in reamenajare. In afara de turnurile de aparare si cateva ruine ale unor cladiri nu am remarcat nimic deosebit. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7. Moscheia Mustafa Pasa. Este vis-a vis de cetate, pe un platou deasupra vechiului bazar. Era ora doua a dupa amiezi, cand megafoanele ii chema pe musulmani la rugaciune. Am stat in gradina moschei, urmarind ritualul celor care intrau in interior ( spalat pe picioare,descaltat ). Rugaciunea a durat pana la doua jumate. Dupa ce au plecat, am intrat in moschee ( fara incaltaminte ) in picioarele goale. A fost prima data cand am intrat intr-o moschee. Interiorul este simplu, departe de fastul bisericilor crestine, predominand culoarea albastru. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 8.Vechiul bazar.Situat in zona veche a Skopje-ului, de-a lungul raului Vardar, bazarul constituie punctul de intalnire al occidentului si al orientului. Este cel mai mare bazar din Balcani. Bazarul a fost un cartier turcesc, insa astazi este locuit in proportie de 90-95% de albanezi ( lucru confirmat de un albanez si un turc-amandoi cu terase in bazar) ![]() ![]() ![]() ![]() 9.Podul civilizatiilor.Face legatura intre cele doua maluri in dreptul Muzeului National de Arheologie. Este un pod alb, incadrat pe ambele laturi de statui cu personaje istorice ale Macedoniei. ![]() ![]() ![]() 10.Podul de arta.Un alt pod tot de culoare alba, incadrat ca si cel anterior de statui, personajele fiind scriitori,actori, oameni de teatru si film, personalitati care au avut un rol determinant in dezvoltarea culturii macedonene. ![]() ![]() ![]() 11.Crucea Milenium.Pe varful Vodno troneaza o cruce inalta de 66 m, care a fost ridicata pentru a sarbatori 2000 de ani de crestinism. Este singurul obiectiv care nu se gaseste in centrul orasului. Pentru a ajunge la el am asteptat aproximativ o ora autobuzul care ne-a dus aproximativ jumate din distanta, dupa care am luat gondola pana la cruce. La autobuz am platit 35 denari /pers. ( biletul se cumpara de la sofer ) iar la gondola 100 denari/pers. dus-intors. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Voi continua cu impresii de la Ohrid. |
#30
Posted 10 October 2015 - 21:02

Plecam spre Ohrid, unde vom zabovi cinci zile. Gazdele noastre de la pensiune - niste oameni impecabili- ne recomanda drumul prin Parcul National Mavrovo. Le vom urma indicatia.
La iesirea din Skopje alimentez la Makpetrol , 61( 1 euro ) denari / litru benzina . Traseul a fost Skopje – Tetovo – Gostivar – Parcul National Mavrovo – Debar – Struga – Ohrid. Pe autostrada am platit in vreo trei , patru locuri,30 sau 40 denari. Intram in PN Mavrovo , cel mai mare parc national din Macedonia, cu peisaje incantatoare, salbatice, avand cel mai inalt varf Korab 2764 m. Drumul este bunicel, cam ingust, dar cu putina atentie totul este in ordine. In Skopje , ulterior in toata Macedonia ( pe unde am umblat ) oamenii sunt foarte amabili. Apelai la ei pentru o informatie , o primeai , dupa care clasica intrebare : de unde esti ? Introducerea fiind facuta urma un dialog in care aflai multe lucruri interesante despre Macedonia. Pe toti i-am intrebat despre conflictul inter etnic de la Kumanovo. Fie macedoneni fie albanezi raspunsul era invariabil, intre ei oamenii simpli nu exista nici un conflict . Discutia se purta in limba engleza. Manastirea Jovan Bigorski Biserica centrala a manastirii este inchinata Sfantului Ioan Botezatorul. A fost construita de un cleric bulgar la inceputul secolului al XI-lea. In manastire gasim iconostasul de lemn, zugravit cu icoane de un localnic dintr-o asezare invecinata. Acest iconostas este considerat a fi unul dintre cele mai minunate iconostase sculptate in lemn din intreaga lume ortodoxa. O alta comoara este o icoana zugravita, in anul 1020, renumita ca si icoana facatoare de minuni. Intrarea este 120 denari/pers. Gazdele noastre din Skopje ne-au recomandat si Lazaropole, un sat situat pe Muntele Bistra la 1350 m altitudine. Inainte de a ajunge la Debar ( cam 10 Km ) ne abatem la stanga din drumul principal, urmand , ca dupa inca vre-o 10 km sa urcam accentuat pana in Lazaropole. Casele sunt insirate pe munte, neavand garduri intre ele. Am mers printre ele, iar la un moment dat am ajuns la o casa unde doi oameni in varsta mestereau. Ne-am salutat si intrebarea clasica a venit , de unde sunteti ? Dupa ce le-am spus ca suntem din Romania,ne-au invitat in casa, ne-au omenit, parca ne cunosteam de-o viata. Amabilitate macedoneana . Locuiau la Skopje , iar vara stateau aici. In aceasta asezare nu am vazut si nici nu am auzit vreun caine. Dupa amiaza ajungem la Ohrid, unde ne cazam la pensiunea Marina ( rezervata pe booking ) 23euro/noapte. Este cam la1.5 km de centru. Spatiul mare al camerei, chicineta in camera, curatenie , aer conditionat ,amabilitatea Marinei si a partenerului ei, sunt doar cateva elemente care recomanda pensiunea. Seara facem o recunoastere a vechiului oras , asemanator cu cetatile de pe malul Adriaticei ( Kotor , Budva ) insa nu pe o suprafata plata, ci in panta. Mancam la una din terase, printre altele si cevapi ( mici ). Sunt gustosi, insa nu sunt ca ai nostri, deoarece nu pun bicarbonat, Am platit 14 euro / pt. 2 persoane. Attached Files |
#31
Posted 10 October 2015 - 21:33

Cateva poze
1. Parcul National Mavrovo 2.Manastirea Jovan Bigorski 3.Lazaropole 4.Ohrid seara ![]() ![]() Cred ca am ceva probleme cu calculatorul. 1. Parcul National Mavrovo. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2. Manastirea Jovan Bigorski ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3.Lazaropole ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#32
Posted 14 October 2015 - 21:44

25 August 2015
Intreaga zi este dedicata orasului Ohrid.Patrimoniu UNESCO din 1980, cea mai veche si bine conservata cetate din Macedonia. Legenda spune ca in perioada romana, orasul Ohrid avea 365 biserici, fiind cunoscut ca Ierusalimul din Balcani. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Am intrat in orasul vechi ( Old town ) prin poarta de sus ( upper qate ). Circuitul din oras a cuprins : 1.Biserica Perivleptos. Cele mai importante comori ale bisericii, frescele, sunt operele eminentilor pictori medievali Mihai si Eutychios. Frescele sunt pline de viata, durere , o mare atentie este acordata fiecarui detaliu. Intrarea este100 denari / pers. ![]() ![]() 2.Teatrul antic. Se gaseste sub Cetatea Samuel, aproape de poarta de sus ( upper gate ), pe versantul estic al dealului, cu vedere de neuitat asupra lacului si a muntilor din jur. Initial a avut ca scop spectacole de teatru, dar in sec. IV, Markus Aurelius, l-a reorganizat pentru luptele gladiatorilor cu animalele salbatice. ![]() 3.Biserica Klement si Panteleimon Pozitionata superb pe dealul Ohridului de unde lacul si orasul se vad spectaculos. Este o biserica mare , impunatoare, unde se afla si moastele sfantului. Se spune ca a servit ca lacas de creatie pentru alfabetul Glacolitic - alfabetul folosit pentru a traduce Biblia in Slavona veche, bisericeasca. De jur imprejur se construiesc cladiri, in mijloc se pastreaza ruinele unei foste bazilici. Cea ce se construieste va fi un Institut Teologic. Intrarea 100 denari / pers. ![]() ![]() ![]() ![]() 4.Schitul Sfantul Jovan Kaneo Dupa vizitarea biserici Klement, se coboara accentuat printr-o padure de pini pana la schit, cu o panorama magnifica, excelent amplasat pe o stanca in imediata apropiere a lacului. A fost construit in secolul al-XIII-lea . Numele Kaneo l-a luat de la satul de pescari din apropiere. ![]() ![]() ![]() 5.Fortareata Tar Samuel Continuam circuitul urcand la Fortareata Tarului Samuel. Aceasta a fost construita in timpul primului Tarat Bulgar , in secolul al X-lea. De pe cetate se vad lacul si orasul in toata splendoarea lor. Peisajul este foarte frumos, plimbarea pe ziduri emotionanta, ar fi fost plina de semnificatii , daca existau panouri informative despre vechimea locului, bataliile care s-au dat in jurul cetatii. Zidurile cetatii sunt inalte si groase cu creneluri mari si turnuri de paza din loc in loc. Intrarea 100 denari / pers. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6.Biserica Sf. Sofia. Cea mai mare biserica, aflata chiar in centrul orasului vechi. Construita din caramida rosie , impozanta, cu o galerie sprijinita pe coloane chiar de la intrare. Actuala cladire a fost construita in 1035, pe locul unei basilici vechi, romane. Interiorul este varuit in alb, doar cateva fresce au scapat, dar chiar si asa Sfanta Sofia adaposteste cea mai mare fresca din secolul XI care s-a pastrat pana astazi. In interior sunt randuri de banci ca la bisericile catolice, iar intr-un colt sunt scarile care duc in cripta. Intrarea 100 denari / pers. ![]() ![]() |
#33
Posted 26 November 2015 - 05:18

Stie cineva vreo varianta mai ieftina de transport Bucuresti - Skopje? Eventual cu autocarul.
|
|
#34
Posted 20 September 2016 - 18:27

Va salut,
Am fost intr-un concediu in Albania, astfel ca la dus am stat o zi in Skopje si la intors am stat doua zile la lacul Ohrid. Drumul a fost Arad -Skopje prin Serbia, apoi Prilep-Bitola -Niki-Grecia-Albania si la intors Albania-Ohrid-Gostivar-Tetovo-Skopje-Serbia-Arad. In general drumul a fost bun, portiunea Ohrid-Tetovo mai valurit si parca cu asfalt turnat peste dale ca se simteau trecerile peste acestea. Autostrazile cu taxe pe portiuni , intre 30 si 60 den. Cea mai ieftina benzina, 62 den adica 1 eur. La Skopje am stat la un hotel Residence Inn, la 10 minute de mers pe jos de centru, intr-o zona linistita, cu parcare gratis pe strada, cu 41 euro, rezervare prin Booking. Am vizitat Zoo langa hotel, orasul vechi cu bazarul, cetatea turceasca, centrul nou, falezele raului Vardar, orasul nou cu zona pietonala. Imi mentin afirmatia ca Skopje este ideal pentru o cazare intermediara in drumul spre Grecia, ai ce sa vezi intr-o dupaamiaza si seara. La intoarcerea din Albania am stat doua zile la lacul Ohrid, cu cazare pe Booking la un apartament DeLuxApartments Kosta, cu 21 eur pe noapte, la 200 metii de faleza si tot atata fata de centrul pietonal. Despre Ohrid pot spune ca are o faleza foarte lunga care are amenajate din loc in loc zone de plaja, un fel de parc central , un mic port, o zona veche cu case inghesuite pe deal si strazi inguste, multe biserici vechi atat ortodoxe cat si moschei, mai multe zone pietonale pline de taverne, terase, magazine de artizanat, mii de oameni la plimbare ( am fost in weekend). Peste tot o curatenie exemplara, liniste si relaxare. Preturi bune la restaurant, de exemplu doua feluri de baza, un suc si o bere 11 eur la terasa unui restaurant traditional macedonean . Un kebab era 2,4 eur si o ciorba de vacuta 1, 3 eur. Recomand Ohrid ca o destinatie de tranzit sau cateva zile de odihna, plimbare si relaxare. Pun si cateva poze, o zi buna va doresc. Attached FilesEdited by agp626, 20 September 2016 - 18:30. |
#35
Posted 13 September 2017 - 18:36

Circuit balcanic : Macedonia-Albania-Muntenegru-Bosnia- Serbia
Ziua 1: Struga, lacul Ohrid, MK, statiune mica, cocheta, ieftina, se poate face si plaja, multe restaurante, zona pietonala, ideala pentru o zi de cazare intermediara in drum spre Albania. Attached Files |
#36
Posted 16 June 2018 - 05:27

Va salut,
In drum spre Grecia, am ales sa stam o noapte la lacul-statiune Star Dojran. Traseul a fost Arad-Salonic-Peraia. Pentru asta am iesit de pe autostrada la Gevgelija, am mers 20 km pe un drum local acceptabil si am ajuns la Villa Zora unde am platit 22 e (Booking) pentru un mic apartament ( living cu canapea si chicinetã, dormitor si balcon). Ocolul nu a fost mare, dimineata devreme am intrat in Grecia prin vama Doiran si peste o ora eram deja pe centura Salonicului. Am ales aceasta varianta ca sa avem intreaga si prima zi a sejurului din Grecia, nu am stat deloc in vami, am ajuns odihniti. Daca faceam drumul dintr-o bucata, ajungeam seara obositi si pana ne cazam era gata ziua. Star Dojran este o statiune mica, are un drum principal paralel cu lacul, cu hoteluri, pensiuni si pravalii pe o parte si pe alta, parcuri si multa verdeata . Faleza pietonala a lacului este cam de 1 km., este curata, pavata cu dale, locuri de plaja, beach-baruri, si multe restaurante si taverne. Traditional se mananca peste de calitate , proaspat pescuit din lac, am incercat 2 portii de crap (puteau manca si 3 persoane) cu garnitura de cartofi, o bere si o apa, au costat 13 e. Recomand pentru o noapte de cazare intermediara pentru cei care pleacã din vestul tarii pe ruta Serbia-Macedonia si doresc sa ajunga odihniti in zona Halkidiki , Riviera Olimpului sau nordul Greciei. O zi buna va doresc. Attached Files |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users