Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cum accesez site-ul CNAS ?

Algoritm simplu de calculare al u...

Bitdefender Total Security ș...

casa verde 2024
 Intrerupator cu N - doza doar cu ...

Incalzire casa fara gaz/lemne

Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!
 Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii

Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda
 Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...

Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...
 

Cel mai bun prieten al fermierului ... TRACTORUL !

- - - - -
  • Please log in to reply
1128 replies to this topic

#1
hunor66

hunor66

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 15,413
  • Înscris: 23.11.2006
Incep acest topic cu o povestioara.

Nu cu attach-uri despre tractoarele fabricate de chinezi la Ra^snov, la^nga Brasov, nici despre tractoare mici second hand, nici macar despre ma^ndria noastra, UTB, sau actuala fabrica de tractoare de la Craiova.

Nu. Povestioara mea se refera la momentul ca^nd am realizat ca^t de multa influenta poate avea tractorul in viata fermierului mic.

Era prin '92, ca^nd tot roma^nul aflat mai aproape de granita sa^rbeasca se ducea sa va^nda oaresce pe la fratii lui de dincolo de Dunare - pe la "cuscri", cum ne interpelam intre noi, roma^nii cu sa^rbii, sfatosi nevoie mare de ca^nd casa regala roma^neasca s-a incuscrit cu cea sa^rbeasca ...

Era pentru mine prima oara cand "treceam la sa^rbi", intr-un Noiembrie mohora^t si si cu burnita, dupa ca^teva ore bune de asteptat sa trecem vama la Portile de Fier. Pe la 4 dimineata am reusit sa intram in "tara vecina si prietena". Incepuse embargoul, Yugoslavia ta^njea dupa recipienti cu benzina si motorina, iar roma^nasii se repezeau sa-i aline of-ul ...

Cum treci podul de la Portile de Fier, treceai de vama sa^rbeasca si o luai la sta^nga, strabateai Kladovo intr-un intuneric cetos pe care stergatoarele masinii incercau sa-l mai limpezeasca, si o luai in lungul soselei care ducea la Negotin. Aici, la Negotin, vinerea (parca ...) era zi de ta^rg. Ta^rg mare, veneau cumparatori tocmai de la Bor si de la Donij Milanovac.

Ei bine, pe acea sosea intunecata, cum ieseai din Kladovo, incepeau sa apara pe marginea ei luminite rosii si galbene. Din fiecare satuc ieseau mai multe luminite, care se insirau cuminti pe marginea soselei, faca^ndu-se in final, aproape de Negotin, un sirag, o ghirlanda de luminite rosii si galbui pe partea dreapta a soselei.

Erau tractorase. Majoritatea descoperite sau cu un fel de copertina in loc de cabina, cu o ladoaie mare fixata la spate, pe tiranti, in care se aflau doua bancute, asezate de-a lungul, fata in fata. Pe aceste bancute, in acea cutie imensa statea asezata familia - nevasta, soacra, copiii. Mergeau toti la ta^rg. In acea cutie isi puneau cumparaturile - sacii cu ingrasaminte, sare, zahar, bidoanele - sau butoiul de tabla - cu motorina etc.

La intoarcere, siragul de luminite pleca din Negotin si se desfacea in fuioare de beculete, care in sta^nga, care in dreapta, prin satele regiunii.

Nu am vazut nici o caruta cu cai, car cu boi, sau alt atelaj (cum scrie in codul rutier ...). Fiecare taran - fermier sa^rb avea tractorasul lui. Mai vechi sau mai nou, mai ruginit sau mai aspectuos, fiecare avea tractorasul lui. Am inteles atunci si "setea" lor de motorina. Tot ce nu se facea cu bratele in agricultura sa^rbeasca, se facea cu tractorul - care necesita motorina...

Era prima tara straina in care paseam si realizam ca nu vazusem nici o caruta. Nici un plug sau grapa cu cai sau cu boi. Numai tractorase. Si ma-ntrebam daca o sa fie si Romania vreodata la fel ...

Hai sa dezbatem aici tot ce se poate discuta despre tractorul nostru ... "cel de toate zilele", fiabilitate, putere, optionale, intretinere, uleiuri, piese de schimb... avantaje si dezavantaje. Pentru ca fermierul nostru nu va fi niciodata un fermier complet fara un tractoras.

#2
cvi

cvi

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 40
  • Înscris: 24.09.2009
Foarte inspirat subiectul. Iar pilda extarordinara. Desi citesc aceste subiecte de multa vreme cu atentie, nu am postat niciodata.
La noi, dupa aproape 20 de ani de la data relatarii colegului Horia, carele trase de cai si boi impanzesc satele patriei noastre. Senzatia de inapoiere este evidenta toamna cand acestea misuna pe drumurile judetene/nationale. Pana sa ma casatoresc, ce-i drept, nu prea mai vazusem care cu boi. Din 2000 insa, avand sotia din judetul Buzau, zona de munte, ma intelnesc des cu ele si nu doar pe drumurile forestiere sau de tara. Tractorul, in aceste zone, cu mici exceptii, este un utilaj aproape necunoscut. Aici cred ca se face diferenta intre agricultura de la noi si cea din tarile invecinate, nu mai spun din occident.
In fine... ca sa fiu on topic, mai spun ca tatal meu foloseste, in zona Baraganului, un Universal 445, fabricat la Brasov si achizitionat de nou prin 1992. I-a atasat, un an mai tarziu, si cabina fabricata la Intorsura Buzaului. Reprezinta, asa cum spune el, calul si caruta lui. Numai ca, atunci cand nu-l foloseste, nu trebuie nici hranit, nici adapat. In 18 ani a schimbat doar anvelopele (o data) si a avut ceva probleme anul trecut cu ambreajul (pe care le-a remediat cu foarte mare greutate, din cauza lipsei pieselor de schimb, procurate in final de la alti proprietari de U 445, fiind vorba de piese SH). Ca accesorii mentionez: cositoare (un model foarte practic, cehoslovac parca), prasitoare, remorca (de fapt doua: una cu o osie, artizanala, pentru lucruri marunte si una "de Medgidia", 5 t folosita la recoltare, toamna si la lucruri voluminoase). Au fost ani cand, fiind toamna fara ploaie si noroi, s-a descurcat cu brio cu un cuplu de doua remorci de 5 tone. Consumul foarte-foarte mic (tinand mai ales seama ca nu este folosit "in brazda", la arat) si destul de fiabil. Pentru o gospodarie medie, dupa parerea mea, este cel mai potrivit.
Toate bune!

#3
hunor66

hunor66

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 15,413
  • Înscris: 23.11.2006
In primul ra^nd ma bucur ca te-am facut sa si postezi, nu numai sa citesti. Bine-ai venit !

Referitor la "dezvoltarea" mecanizarii noastre, versus mecanizarea altora, trebuie sa ne aducem aminte ca pe timpul comunistilor, va^nzarea unui tractor catre o persoana fizica era interzisa.

Tin minte si-acum cateva fraze dintr-un articol din "Sca^nteia", care spunea cam asa (citez din memorie): " este normal sa nu se poata achizitiona de catre o persoana particulara un anumit utilaj, de ex. o locomotiva. Tot un astfel de utilaj, care nu este destinat si nu poate ajunge legal la o persoana particulara, este un tractor."

Articolul era despre un taran care, ispitit de "diavolii" imburghezirii si ai tradarii luptei de clasa, cumparase pe bucati un tractor de pe la SMT-uri (pentru cine nu stie: "statiuni de masini si tractoare"), il asamblase singurel la el in curte si incercase sa iasa cu el pe ca^mp.

Fusese imediat arestat si dat ca exemplu pentru "frauda, inselaciune (ca mintise cand cumparase piesele, ca le cumpara pentru un CAP) si tulburarea ordinii de stat".

Pe partea cealalta, in Yugoslavia era permis sa-ti faci o ferma, cu o suprafata maxima de (parca ...) 20 ha, sa angajezi un anumit numar (maxim) de lucratori agricoli si, bineinteles, sa-ti cumperi tractoare si masini agricole. De aia ei sunt unde sunt si noi... pe-aici ...

Dar sa revin on topic: modelul U445 stiu ca s-a fabricat dupa o licenta FIAT, este mult mai apreciat decat varianta U650. Asta din urma nu stiu dupa ce a fost copiat. Poate ne spune cineva.

Motorasul de 45 CP de pe U445 era in trei cilindri, avea un cuplu foarte bun si un consum specific foarte scazut. Variantele 4x4 (cu initiale DT - "dubla tractiune") se descurcau foarte bine pe teren alunecos, dar cam "picau" grupurile fata, facute de ai nostri ...

Daca e sa ne uitam pe site-uri de tractoare second hand, marca FIAT este una din cele mai ieftine (alaturi de Renault), avand o depreciere foarte mare in timp. Cele mai scumpe tractoare sh, care se depreciaza cel mai putin, par a fi Deutz (Deutz-Fahr), Fendt si John Deere.

Destul de scumpute sunt si tractoarele japoneze - Kubota, Iseki, Yanmar si Mitsubishi. Acestea se incadreaza in categoria 15-25 CP.

Un tractor bunicel (zic bunicel ca vad ca nu prea lasa nemtii la pret la SH) ar fi si Zetor, fabricat in Cehia. Dupa forma pare a fi inspirat dupa Deutz si Fendt.

Voi ce experiente ati avut cu tractorasele voastre ?

#4
zippo68

zippo68

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,745
  • Înscris: 10.11.2008
[quote name='horia66' date='19th January 2010, 00:52' post='7672661']

Ai perfecta dreptate.In 90 lucram la vre-o 25 de km de Belgrad intr-un satulet numit Surcin.Si este adevarat ceeace spui in privinta carutelor,boiilor si vaciilor.In ceeace priveste daca si la noi va fi asa si cand .,curand nu prea.
Otara federativa cu oameni harnici,un nivel de viata in 90 care ne lasa pe noi in urma.Minoritatiile aveau in 90 drepturii pe care minoritatiile noastra nici nu le visau.Nu degeaba i-au terminat americanii si cateva tari din Europa printre care germania si italia.

#5
ariete41

ariete41

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 197
  • Înscris: 15.11.2009
Buna seara  la  toata   lumea si  buna  ideea  cu topicul  asta ,felicitari horea .Eu  personal  nu  am avut  experiente  cu tractoare  desi  tare  mi ar  fi fost  util  unul anul  acela  cand  am  incercat  si   eu  ceva  acasa .In  satucul  meu  era un  singur  tractor  si deja  era  mare  lucru  daca  reuseai  sa ti  cosesti lucerna ,de strans  sau  balotat nici  nu  se  putea  vorbi  pentru  ca baiatul  nu avea  utilaje  de acest  tip .Acum  sunt  4  tractoare in  satul meu  ,toate  U650  si  e  ceva  mai usor  sa  ti  lucrezi  terenul ,chiar   daca  toate  aceste  4 tractoare  dau  mari batai  de cap proprietarilor  lor .Dupa   ce am esuat cu  mica  mea   afacere  m am  intors  aici si  primul  meu  vis  a fost  sa mi  cumpar  un  tractor  si  dupa   multe  sacrificii  am  reusit ,mi am  cumparat  un  CARARRO cu  motor PERKINS  68 cp  dubla   tractiune  ,ambreiaj  dublu  ,servo  directie  dar  nu are  cabina  ,are   doar  un arc  de protectie si fostul  proprietar  i a   facut  peste  acesta  o  tentativa  de cabina  dar  asta nu e  o  problema  .Acum  vine  greul  ,daca   tractorul  l am   platit  5500 utilajele  si  transportul  pana  in  romania  cat  o sa ma  coste  ?

#6
hunor66

hunor66

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 15,413
  • Înscris: 23.11.2006

 ariete41, on 20th January 2010, 22:35, said:

...
primul  meu  vis  a fost  sa mi  cumpar  un  tractor  si  dupa   multe  sacrificii  am  reusit ,mi am  cumparat  un  CARARRO cu  motor PERKINS  68 cp  dubla   tractiune  ...

Bravo ! Iata un om care baga banii in ceva util. Sa ne pui si noua niste poze !

Quote

Acum  vine  greul  ,daca   tractorul  l am   platit  5500 utilajele  si  transportul  pana  in  romania  cat  o sa ma  coste  ?

Pai, nu gasesti pe nimeni cu o platforma auto sa te serveasca ? Sau sa o imprumuti (masina + platforma) si sa ti-l aduci acasa. Cred mai mult de cateva sute de euro (200-300 ?) n-o sa te coste.

Utilaje sa stii ca gasesti si aici, destul de bune. Ce vrei sa faci cu el ? La ce munci ai de gand sa-l pui ?

#7
ariete41

ariete41

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 197
  • Înscris: 15.11.2009
In  ceea  ce priveste  costul  transportului  unui  tractor  de aici  pana  in Romania  ma   tem  doctore  ca  nu scap  cu cateva  sute  de euro  ,un  prieten de al meu  a trebuit  sa  inchrieze  un camion  anul trecut  cand  si a  trimes   tractorul  acasa  ca  pe platforma  nu  a  fost  posibil  deoarece  cantarea  mult  peste  greutatea  admisa  ,dar  vad  eu cum  fac  si o sa  l  aduc  acasa.Scriam  in topicul  destinat  caprelor  ca  am  incercat  si eu  sa cresc  ceva  animale  acum  4 ani  si  pe  langa  alte  probleme  care  au contribuit  la esecul  meu  a  fost  si  faptul  ca nu aveam  terenul  meu .Lucram  eu  vreo  7 ha  dar  nu era  al meu  si  stim  cu totii cum e  cand  nu esti  tu  proprietar  pe  bucatica  pe care  o muncesti ,asa  ca  am  cumparat  aproape 9 ha  de  teren  ,am   o parcela  de 3,5 ha  chiar  langa  pasunea  comunala   si aceea  va fi  locatia  viitoarei  mele  ferme .Eu  l as  pune  pe  tractoras  la toate  muncile  daca as  reusi  sa mi  cumpar  toate  utilajele  de care am nevoie  ,asta  ar  insemna  sa mai  stau  ceva  timp  pe aici  si tare  m am  saturat  printre  straini  ,eu  vreau  sa  mi  cresc  animalele  mele  sa mi strang  nutretul sa  muncesc  pentru  mine  ce mai.....poate  sunt  eu  mai visator   dar  tare  mult  imi doresc  asta.Cer  scuze  daca  sunt off topic  dar  simt  eu  ca  ma puteti  intelege.Imi  spuneai  ca utilaje  se  gasesc  si  in tara  ,stiu  si  o sa  caut  acolo  un  plug ,disc  ,o remorca  o  grebla  pentru  intors  lucerna  dar  cositoare  o sa  cumpar  de aici  vreau  cu lame  nu  cu tamburi   ca stiu  eu  ce am  patit  cu animalele  din cauza  prafului  sau  a pamantului  pe care  il  baga   in  lucerna  ,am  vorbit  deja  si pentru  o  presa de  baloti si astept  sa  mi o  reconditioneze  mecanicul  .Deocamdata  am  doar  o freza  ,nu  arata  prea  bine  dar  cum  vine  primavara  o  demontez  vreau  s o  ung  si s o  vopsesc  un pic ca  acasa  nu mai  am  eu timp  de astea si imi place  sa  am  lucruri  care  sa  functioneze  .

#8
cipriani123

cipriani123

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 28
  • Înscris: 01.02.2008
foarte interesant topicul acesta,mai ales pentru mine.am in vedere achizitionarea unui tractor in jur de 30-60 cp si nu sunt inca hotarat ce model sa imi aleg.
am vazut aceste tractoare chinezesti gen hoyo,europard,foton si nu stiu daca se merita investitia,care e cu mult mai mica fata de un tractor de firma,as vrea o parere din partea dumneavoastra,ce ma sfatuiti sa cumpar unu chinezesc sau unul de-al nostru?

#9
hunor66

hunor66

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 15,413
  • Înscris: 23.11.2006

 cipriani123, on 22nd January 2010, 04:18, said:

...
as vrea o parere din partea dumneavoastra,ce ma sfatuiti sa cumpar unu chinezesc sau unul de-al nostru?

Unu' nemtesc. Second hand. Sa arate bine (sa se vada ca a fost intretinut..), si sa aiba maxim 3.000 de ore de functionare. Inainte de cumparare pui conditia sa-l verifici la un service. Compresie in cilindri, injectoare, bujii, pompa de apa, radiator, simeringuri, echipament hidraulic (tiranti) - tot.

Dieselele aspirate sunt foarte rezistente si o sa-l mai folosesti multi ani de-acum incolo.

Sa-ti spun o istorioara. Cunosc un tip din Banat care era sofer pe tir. Si acu' vreo 2 ani a cautat prin Germania un tractoras si a gasit unu' de vreo 35 de CP si vechi de prin anii '50. L-a luat cu vreo 300 de EUR (nu mai tin minte marca - Deutz, Fendt, ceva de genul ...). La adus acasa si l-a dat pe ma^na nevesti-si, ca el trebuia sa plece in cursa. L-a luat femeia si a inceput sa-l foloseasca - la gradina, cu freza, la ca^mp, la fa^n, la lemne.

Se intoarce soferu' nostru acas' dintr-o cursa si-i spune taica-sau ca muieri-sa a plecat cu tractoru' sa aduca fa^nu'.
Dupa vreo ora vine acas nevasta pla^nga^nd, ca s-a rasturnat cu tractoru'. Incarcase remorca prea mult si, cobora^nd o coasta, a virat brusc tractorul. Remorca avenit peste el si l-a rasturnat. Pe ea a aruncat-o prin iarba ...

Ce si-a zis omu' nostru: hai sa luam ferotania de-acolo de unde s-a rasturnat, ca s-a ales praful de ea. S-au dus in locul cu pricina si, de la distanta, se auzea un motoras de tractor merga^nd. El - in capul lui - "a venit careva cu tractorul sa ma ajute sa-l remorchez...".

Ca^nd colo, cand s-au apropiat, au vazut acel tractoras rasturnat caruia inca ii mergea motorul. L-au pus inapoi pe roti, au legat din nou remorca si au ajuns cu el acasa. N-avea nimic tractorelul. Si acum functioneaza.

#10
pufarin

pufarin

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,581
  • Înscris: 21.02.2006
O remorca de 1.5 t pentru un motocultor stie cineva unde as putea gasi ? Trebuie sa fie cu bancuta si frana.

#11
hunor66

hunor66

    Guru Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 15,413
  • Înscris: 23.11.2006

 pufarin, on 27th January 2010, 11:09, said:

O remorca de 1.5 t pentru un motocultor stie cineva unde as putea gasi ? Trebuie sa fie cu bancuta si frana.

1,5 tone ??!!

Poate 500 de kg ...

Aveau asta vara la Hornbach, dar mi s-a parut cam scumpa ...

#12
fitness4mind

fitness4mind

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 426
  • Înscris: 16.08.2007
Avand in vedere ca motocultorul nu se inmatriculeaza si implicit nu circula pe drumuri publice, ii poti construi o remorca dintr-o punte auto, un cadru cu protap si o cutie deasupra. Important e sa faci bine articulatia dintre motocultor si remorca, fiindca acolo ai niste sarcini mari, mai ales cu remorca plina plus conducatorul.

#13
pufarin

pufarin

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,581
  • Înscris: 21.02.2006

 horia66, on 27th January 2010, 12:02, said:

1,5 tone ??!!

Poate 500 de kg ...

Aveau asta vara la Hornbach, dar mi s-a parut cam scumpa ...

Motocultorul meu poate trage o remorca de 2.5 tone iar remorca aia de la Hornbach este o gluma buna.

 fitness4mind, on 27th January 2010, 14:10, said:

Avand in vedere ca motocultorul nu se inmatriculeaza si implicit nu circula pe drumuri publice, ii poti construi o remorca dintr-o punte auto, un cadru cu protap si o cutie deasupra. Important e sa faci bine articulatia dintre motocultor si remorca, fiindca acolo ai niste sarcini mari, mai ales cu remorca plina plus conducatorul.
Din pacate nu ma pricep la sudura si exact de articulatie mie frica.

#14
mike_sol

mike_sol

    Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 412
  • Înscris: 05.04.2007
am o societate agricola si cultiv anual in jur de 250 Ha de teren cu grau/porumb/sfecla de zahar si mai nou...rapita (e primul an...nu stiu daca va merge). am deja un tractor fendt din '94, motor de 150CP (pamantul este tare in zona mea daca nu plous suficient si e nevoie de puterea asta pt arat) dar mai trebuie unul. Ce parere aveti despre zetor? stiu ca sunt facute in cehia dar cam atat. si mai stiu ce am vazut la ei in oferte. un tractor nou de 125 cp e aproape la acelasi pret cu un fendt second hand (cu toate subventiile care se pot lua, m-ar ajunge 20.000 de euro). intrebarea mea e: merita?

#15
ariete41

ariete41

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 197
  • Înscris: 15.11.2009

 mike_sol, on 27th January 2010, 15:56, said:

am o societate agricola si cultiv anual in jur de 250 Ha de teren cu grau/porumb/sfecla de zahar si mai nou...rapita (e primul an...nu stiu daca va merge). am deja un tractor fendt din '94, motor de 150CP (pamantul este tare in zona mea daca nu plous suficient si e nevoie de puterea asta pt arat) dar mai trebuie unul. Ce parere aveti despre zetor? stiu ca sunt facute in cehia dar cam atat. si mai stiu ce am vazut la ei in oferte. un tractor nou de 125 cp e aproape la acelasi pret cu un fendt second hand (cu toate subventiile care se pot lua, m-ar ajunge 20.000 de euro). intrebarea mea e: merita?
Am   vazut pe  aici  JON DEREE  la   pretul  asta   .

#16
fitness4mind

fitness4mind

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 426
  • Înscris: 16.08.2007

 pufarin, on 27th January 2010, 14:55, said:

Din pacate nu ma pricep la sudura si exact de articulatie mie frica.
Nu e nevoie sa fii tu sudorul, ci sa gasesti un meserias bun si ieftin in confectii metalice, care sa iti faca tot ansamblul remorcii. Eu de exemplu confectionez remorci pentru transport ambarcatiuni - peridocuri, si cred ca daca as sti mai multe despre motocultorul tau, ti-as putea da o solutie cum sa iti faci articulatia. Daca poti, fa cateva poze cu motocultorul, inclusiv zona articulatiei, si pune-le aici. Pentru sarcina mai mare pe remorca, mai bine folosesti 2 punti, caz in care le poti pune si mai distantate spre extremitati, astfel ca sarcina pe motocultor va fi mult mai mica. Ma intereseaza si pe mine treaba asta cu motocultorul si remorca, fiindca asta ma asteapta si pe mine :).

#17
pufarin

pufarin

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,581
  • Înscris: 21.02.2006
Asa arata motocultorul cu remorca originala. Poza este luata dupa net ca al meu este ingropat in zapada. Remorca din poza este cea mica de 1t mai exista varianta de 1.5t cu basculare hidraulica.

Attached Files


Edited by pufarin, 27 January 2010 - 23:23.


#18
fitness4mind

fitness4mind

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 426
  • Înscris: 16.08.2007
Din pacate nu imi pot da seama din poza de tipul articulatiei. Oricum am sa mai caut si eu sa vad exact modelul. Daca nu e necesara neaparat bascularea hidraulica, se poate face usor o remorca precum cea din poza, cu obloane demontabile si cel din spate cu balama, pentru descarcare prin ridicarea protapului (bineinteles la greutati mai mici). Motorul din poze pare un diesel in jur de 15 cai, pornit la manivela si cu decompresor, racit pe apa prin evaporare. Daca poti, spune-ne ceva despre consum si performante, si activitatile la care il folosesti cu precadere.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate