Cel mai bun prieten al fermierului ... TRACTORUL !
Last Updated: Nov 19 2019 23:54, Started by
hunor66
, Jan 19 2010 00:52
·
0
#1
Posted 19 January 2010 - 00:52
Incep acest topic cu o povestioara.
Nu cu attach-uri despre tractoarele fabricate de chinezi la Ra^snov, la^nga Brasov, nici despre tractoare mici second hand, nici macar despre ma^ndria noastra, UTB, sau actuala fabrica de tractoare de la Craiova. Nu. Povestioara mea se refera la momentul ca^nd am realizat ca^t de multa influenta poate avea tractorul in viata fermierului mic. Era prin '92, ca^nd tot roma^nul aflat mai aproape de granita sa^rbeasca se ducea sa va^nda oaresce pe la fratii lui de dincolo de Dunare - pe la "cuscri", cum ne interpelam intre noi, roma^nii cu sa^rbii, sfatosi nevoie mare de ca^nd casa regala roma^neasca s-a incuscrit cu cea sa^rbeasca ... Era pentru mine prima oara cand "treceam la sa^rbi", intr-un Noiembrie mohora^t si si cu burnita, dupa ca^teva ore bune de asteptat sa trecem vama la Portile de Fier. Pe la 4 dimineata am reusit sa intram in "tara vecina si prietena". Incepuse embargoul, Yugoslavia ta^njea dupa recipienti cu benzina si motorina, iar roma^nasii se repezeau sa-i aline of-ul ... Cum treci podul de la Portile de Fier, treceai de vama sa^rbeasca si o luai la sta^nga, strabateai Kladovo intr-un intuneric cetos pe care stergatoarele masinii incercau sa-l mai limpezeasca, si o luai in lungul soselei care ducea la Negotin. Aici, la Negotin, vinerea (parca ...) era zi de ta^rg. Ta^rg mare, veneau cumparatori tocmai de la Bor si de la Donij Milanovac. Ei bine, pe acea sosea intunecata, cum ieseai din Kladovo, incepeau sa apara pe marginea ei luminite rosii si galbene. Din fiecare satuc ieseau mai multe luminite, care se insirau cuminti pe marginea soselei, faca^ndu-se in final, aproape de Negotin, un sirag, o ghirlanda de luminite rosii si galbui pe partea dreapta a soselei. Erau tractorase. Majoritatea descoperite sau cu un fel de copertina in loc de cabina, cu o ladoaie mare fixata la spate, pe tiranti, in care se aflau doua bancute, asezate de-a lungul, fata in fata. Pe aceste bancute, in acea cutie imensa statea asezata familia - nevasta, soacra, copiii. Mergeau toti la ta^rg. In acea cutie isi puneau cumparaturile - sacii cu ingrasaminte, sare, zahar, bidoanele - sau butoiul de tabla - cu motorina etc. La intoarcere, siragul de luminite pleca din Negotin si se desfacea in fuioare de beculete, care in sta^nga, care in dreapta, prin satele regiunii. Nu am vazut nici o caruta cu cai, car cu boi, sau alt atelaj (cum scrie in codul rutier ...). Fiecare taran - fermier sa^rb avea tractorasul lui. Mai vechi sau mai nou, mai ruginit sau mai aspectuos, fiecare avea tractorasul lui. Am inteles atunci si "setea" lor de motorina. Tot ce nu se facea cu bratele in agricultura sa^rbeasca, se facea cu tractorul - care necesita motorina... Era prima tara straina in care paseam si realizam ca nu vazusem nici o caruta. Nici un plug sau grapa cu cai sau cu boi. Numai tractorase. Si ma-ntrebam daca o sa fie si Romania vreodata la fel ... Hai sa dezbatem aici tot ce se poate discuta despre tractorul nostru ... "cel de toate zilele", fiabilitate, putere, optionale, intretinere, uleiuri, piese de schimb... avantaje si dezavantaje. Pentru ca fermierul nostru nu va fi niciodata un fermier complet fara un tractoras. |
#2
Posted 19 January 2010 - 10:06
Foarte inspirat subiectul. Iar pilda extarordinara. Desi citesc aceste subiecte de multa vreme cu atentie, nu am postat niciodata.
La noi, dupa aproape 20 de ani de la data relatarii colegului Horia, carele trase de cai si boi impanzesc satele patriei noastre. Senzatia de inapoiere este evidenta toamna cand acestea misuna pe drumurile judetene/nationale. Pana sa ma casatoresc, ce-i drept, nu prea mai vazusem care cu boi. Din 2000 insa, avand sotia din judetul Buzau, zona de munte, ma intelnesc des cu ele si nu doar pe drumurile forestiere sau de tara. Tractorul, in aceste zone, cu mici exceptii, este un utilaj aproape necunoscut. Aici cred ca se face diferenta intre agricultura de la noi si cea din tarile invecinate, nu mai spun din occident. In fine... ca sa fiu on topic, mai spun ca tatal meu foloseste, in zona Baraganului, un Universal 445, fabricat la Brasov si achizitionat de nou prin 1992. I-a atasat, un an mai tarziu, si cabina fabricata la Intorsura Buzaului. Reprezinta, asa cum spune el, calul si caruta lui. Numai ca, atunci cand nu-l foloseste, nu trebuie nici hranit, nici adapat. In 18 ani a schimbat doar anvelopele (o data) si a avut ceva probleme anul trecut cu ambreajul (pe care le-a remediat cu foarte mare greutate, din cauza lipsei pieselor de schimb, procurate in final de la alti proprietari de U 445, fiind vorba de piese SH). Ca accesorii mentionez: cositoare (un model foarte practic, cehoslovac parca), prasitoare, remorca (de fapt doua: una cu o osie, artizanala, pentru lucruri marunte si una "de Medgidia", 5 t folosita la recoltare, toamna si la lucruri voluminoase). Au fost ani cand, fiind toamna fara ploaie si noroi, s-a descurcat cu brio cu un cuplu de doua remorci de 5 tone. Consumul foarte-foarte mic (tinand mai ales seama ca nu este folosit "in brazda", la arat) si destul de fiabil. Pentru o gospodarie medie, dupa parerea mea, este cel mai potrivit. Toate bune! |
#3
Posted 19 January 2010 - 17:14
In primul ra^nd ma bucur ca te-am facut sa si postezi, nu numai sa citesti. Bine-ai venit !
Referitor la "dezvoltarea" mecanizarii noastre, versus mecanizarea altora, trebuie sa ne aducem aminte ca pe timpul comunistilor, va^nzarea unui tractor catre o persoana fizica era interzisa. Tin minte si-acum cateva fraze dintr-un articol din "Sca^nteia", care spunea cam asa (citez din memorie): " este normal sa nu se poata achizitiona de catre o persoana particulara un anumit utilaj, de ex. o locomotiva. Tot un astfel de utilaj, care nu este destinat si nu poate ajunge legal la o persoana particulara, este un tractor." Articolul era despre un taran care, ispitit de "diavolii" imburghezirii si ai tradarii luptei de clasa, cumparase pe bucati un tractor de pe la SMT-uri (pentru cine nu stie: "statiuni de masini si tractoare"), il asamblase singurel la el in curte si incercase sa iasa cu el pe ca^mp. Fusese imediat arestat si dat ca exemplu pentru "frauda, inselaciune (ca mintise cand cumparase piesele, ca le cumpara pentru un CAP) si tulburarea ordinii de stat". Pe partea cealalta, in Yugoslavia era permis sa-ti faci o ferma, cu o suprafata maxima de (parca ...) 20 ha, sa angajezi un anumit numar (maxim) de lucratori agricoli si, bineinteles, sa-ti cumperi tractoare si masini agricole. De aia ei sunt unde sunt si noi... pe-aici ... Dar sa revin on topic: modelul U445 stiu ca s-a fabricat dupa o licenta FIAT, este mult mai apreciat decat varianta U650. Asta din urma nu stiu dupa ce a fost copiat. Poate ne spune cineva. Motorasul de 45 CP de pe U445 era in trei cilindri, avea un cuplu foarte bun si un consum specific foarte scazut. Variantele 4x4 (cu initiale DT - "dubla tractiune") se descurcau foarte bine pe teren alunecos, dar cam "picau" grupurile fata, facute de ai nostri ... Daca e sa ne uitam pe site-uri de tractoare second hand, marca FIAT este una din cele mai ieftine (alaturi de Renault), avand o depreciere foarte mare in timp. Cele mai scumpe tractoare sh, care se depreciaza cel mai putin, par a fi Deutz (Deutz-Fahr), Fendt si John Deere. Destul de scumpute sunt si tractoarele japoneze - Kubota, Iseki, Yanmar si Mitsubishi. Acestea se incadreaza in categoria 15-25 CP. Un tractor bunicel (zic bunicel ca vad ca nu prea lasa nemtii la pret la SH) ar fi si Zetor, fabricat in Cehia. Dupa forma pare a fi inspirat dupa Deutz si Fendt. Voi ce experiente ati avut cu tractorasele voastre ? |
#4
Posted 20 January 2010 - 22:30
[quote name='horia66' date='19th January 2010, 00:52' post='7672661']
Ai perfecta dreptate.In 90 lucram la vre-o 25 de km de Belgrad intr-un satulet numit Surcin.Si este adevarat ceeace spui in privinta carutelor,boiilor si vaciilor.In ceeace priveste daca si la noi va fi asa si cand .,curand nu prea. Otara federativa cu oameni harnici,un nivel de viata in 90 care ne lasa pe noi in urma.Minoritatiile aveau in 90 drepturii pe care minoritatiile noastra nici nu le visau.Nu degeaba i-au terminat americanii si cateva tari din Europa printre care germania si italia. |
#5
Posted 20 January 2010 - 22:35
Buna seara la toata lumea si buna ideea cu topicul asta ,felicitari horea .Eu personal nu am avut experiente cu tractoare desi tare mi ar fi fost util unul anul acela cand am incercat si eu ceva acasa .In satucul meu era un singur tractor si deja era mare lucru daca reuseai sa ti cosesti lucerna ,de strans sau balotat nici nu se putea vorbi pentru ca baiatul nu avea utilaje de acest tip .Acum sunt 4 tractoare in satul meu ,toate U650 si e ceva mai usor sa ti lucrezi terenul ,chiar daca toate aceste 4 tractoare dau mari batai de cap proprietarilor lor .Dupa ce am esuat cu mica mea afacere m am intors aici si primul meu vis a fost sa mi cumpar un tractor si dupa multe sacrificii am reusit ,mi am cumparat un CARARRO cu motor PERKINS 68 cp dubla tractiune ,ambreiaj dublu ,servo directie dar nu are cabina ,are doar un arc de protectie si fostul proprietar i a facut peste acesta o tentativa de cabina dar asta nu e o problema .Acum vine greul ,daca tractorul l am platit 5500 utilajele si transportul pana in romania cat o sa ma coste ?
|
#6
Posted 21 January 2010 - 01:08
ariete41, on 20th January 2010, 22:35, said: ... primul meu vis a fost sa mi cumpar un tractor si dupa multe sacrificii am reusit ,mi am cumparat un CARARRO cu motor PERKINS 68 cp dubla tractiune ... Bravo ! Iata un om care baga banii in ceva util. Sa ne pui si noua niste poze ! Quote Acum vine greul ,daca tractorul l am platit 5500 utilajele si transportul pana in romania cat o sa ma coste ? Pai, nu gasesti pe nimeni cu o platforma auto sa te serveasca ? Sau sa o imprumuti (masina + platforma) si sa ti-l aduci acasa. Cred mai mult de cateva sute de euro (200-300 ?) n-o sa te coste. Utilaje sa stii ca gasesti si aici, destul de bune. Ce vrei sa faci cu el ? La ce munci ai de gand sa-l pui ? |
#7
Posted 21 January 2010 - 21:26
In ceea ce priveste costul transportului unui tractor de aici pana in Romania ma tem doctore ca nu scap cu cateva sute de euro ,un prieten de al meu a trebuit sa inchrieze un camion anul trecut cand si a trimes tractorul acasa ca pe platforma nu a fost posibil deoarece cantarea mult peste greutatea admisa ,dar vad eu cum fac si o sa l aduc acasa.Scriam in topicul destinat caprelor ca am incercat si eu sa cresc ceva animale acum 4 ani si pe langa alte probleme care au contribuit la esecul meu a fost si faptul ca nu aveam terenul meu .Lucram eu vreo 7 ha dar nu era al meu si stim cu totii cum e cand nu esti tu proprietar pe bucatica pe care o muncesti ,asa ca am cumparat aproape 9 ha de teren ,am o parcela de 3,5 ha chiar langa pasunea comunala si aceea va fi locatia viitoarei mele ferme .Eu l as pune pe tractoras la toate muncile daca as reusi sa mi cumpar toate utilajele de care am nevoie ,asta ar insemna sa mai stau ceva timp pe aici si tare m am saturat printre straini ,eu vreau sa mi cresc animalele mele sa mi strang nutretul sa muncesc pentru mine ce mai.....poate sunt eu mai visator dar tare mult imi doresc asta.Cer scuze daca sunt off topic dar simt eu ca ma puteti intelege.Imi spuneai ca utilaje se gasesc si in tara ,stiu si o sa caut acolo un plug ,disc ,o remorca o grebla pentru intors lucerna dar cositoare o sa cumpar de aici vreau cu lame nu cu tamburi ca stiu eu ce am patit cu animalele din cauza prafului sau a pamantului pe care il baga in lucerna ,am vorbit deja si pentru o presa de baloti si astept sa mi o reconditioneze mecanicul .Deocamdata am doar o freza ,nu arata prea bine dar cum vine primavara o demontez vreau s o ung si s o vopsesc un pic ca acasa nu mai am eu timp de astea si imi place sa am lucruri care sa functioneze .
|
#8
Posted 22 January 2010 - 04:18
foarte interesant topicul acesta,mai ales pentru mine.am in vedere achizitionarea unui tractor in jur de 30-60 cp si nu sunt inca hotarat ce model sa imi aleg.
am vazut aceste tractoare chinezesti gen hoyo,europard,foton si nu stiu daca se merita investitia,care e cu mult mai mica fata de un tractor de firma,as vrea o parere din partea dumneavoastra,ce ma sfatuiti sa cumpar unu chinezesc sau unul de-al nostru? |
#9
Posted 22 January 2010 - 12:11
cipriani123, on 22nd January 2010, 04:18, said: ... as vrea o parere din partea dumneavoastra,ce ma sfatuiti sa cumpar unu chinezesc sau unul de-al nostru? Unu' nemtesc. Second hand. Sa arate bine (sa se vada ca a fost intretinut..), si sa aiba maxim 3.000 de ore de functionare. Inainte de cumparare pui conditia sa-l verifici la un service. Compresie in cilindri, injectoare, bujii, pompa de apa, radiator, simeringuri, echipament hidraulic (tiranti) - tot. Dieselele aspirate sunt foarte rezistente si o sa-l mai folosesti multi ani de-acum incolo. Sa-ti spun o istorioara. Cunosc un tip din Banat care era sofer pe tir. Si acu' vreo 2 ani a cautat prin Germania un tractoras si a gasit unu' de vreo 35 de CP si vechi de prin anii '50. L-a luat cu vreo 300 de EUR (nu mai tin minte marca - Deutz, Fendt, ceva de genul ...). La adus acasa si l-a dat pe ma^na nevesti-si, ca el trebuia sa plece in cursa. L-a luat femeia si a inceput sa-l foloseasca - la gradina, cu freza, la ca^mp, la fa^n, la lemne. Se intoarce soferu' nostru acas' dintr-o cursa si-i spune taica-sau ca muieri-sa a plecat cu tractoru' sa aduca fa^nu'. Dupa vreo ora vine acas nevasta pla^nga^nd, ca s-a rasturnat cu tractoru'. Incarcase remorca prea mult si, cobora^nd o coasta, a virat brusc tractorul. Remorca avenit peste el si l-a rasturnat. Pe ea a aruncat-o prin iarba ... Ce si-a zis omu' nostru: hai sa luam ferotania de-acolo de unde s-a rasturnat, ca s-a ales praful de ea. S-au dus in locul cu pricina si, de la distanta, se auzea un motoras de tractor merga^nd. El - in capul lui - "a venit careva cu tractorul sa ma ajute sa-l remorchez...". Ca^nd colo, cand s-au apropiat, au vazut acel tractoras rasturnat caruia inca ii mergea motorul. L-au pus inapoi pe roti, au legat din nou remorca si au ajuns cu el acasa. N-avea nimic tractorelul. Si acum functioneaza. |
#10
Posted 27 January 2010 - 11:09
O remorca de 1.5 t pentru un motocultor stie cineva unde as putea gasi ? Trebuie sa fie cu bancuta si frana.
|
|
#11
Posted 27 January 2010 - 12:02
#12
Posted 27 January 2010 - 14:10
Avand in vedere ca motocultorul nu se inmatriculeaza si implicit nu circula pe drumuri publice, ii poti construi o remorca dintr-o punte auto, un cadru cu protap si o cutie deasupra. Important e sa faci bine articulatia dintre motocultor si remorca, fiindca acolo ai niste sarcini mari, mai ales cu remorca plina plus conducatorul.
|
#13
Posted 27 January 2010 - 14:55
horia66, on 27th January 2010, 12:02, said: 1,5 tone ??!! Poate 500 de kg ... Aveau asta vara la Hornbach, dar mi s-a parut cam scumpa ... Motocultorul meu poate trage o remorca de 2.5 tone iar remorca aia de la Hornbach este o gluma buna. fitness4mind, on 27th January 2010, 14:10, said: Avand in vedere ca motocultorul nu se inmatriculeaza si implicit nu circula pe drumuri publice, ii poti construi o remorca dintr-o punte auto, un cadru cu protap si o cutie deasupra. Important e sa faci bine articulatia dintre motocultor si remorca, fiindca acolo ai niste sarcini mari, mai ales cu remorca plina plus conducatorul. |
#14
Posted 27 January 2010 - 14:56
am o societate agricola si cultiv anual in jur de 250 Ha de teren cu grau/porumb/sfecla de zahar si mai nou...rapita (e primul an...nu stiu daca va merge). am deja un tractor fendt din '94, motor de 150CP (pamantul este tare in zona mea daca nu plous suficient si e nevoie de puterea asta pt arat) dar mai trebuie unul. Ce parere aveti despre zetor? stiu ca sunt facute in cehia dar cam atat. si mai stiu ce am vazut la ei in oferte. un tractor nou de 125 cp e aproape la acelasi pret cu un fendt second hand (cu toate subventiile care se pot lua, m-ar ajunge 20.000 de euro). intrebarea mea e: merita?
|
#15
Posted 27 January 2010 - 20:21
mike_sol, on 27th January 2010, 15:56, said: am o societate agricola si cultiv anual in jur de 250 Ha de teren cu grau/porumb/sfecla de zahar si mai nou...rapita (e primul an...nu stiu daca va merge). am deja un tractor fendt din '94, motor de 150CP (pamantul este tare in zona mea daca nu plous suficient si e nevoie de puterea asta pt arat) dar mai trebuie unul. Ce parere aveti despre zetor? stiu ca sunt facute in cehia dar cam atat. si mai stiu ce am vazut la ei in oferte. un tractor nou de 125 cp e aproape la acelasi pret cu un fendt second hand (cu toate subventiile care se pot lua, m-ar ajunge 20.000 de euro). intrebarea mea e: merita? |
|
#16
Posted 27 January 2010 - 22:11
pufarin, on 27th January 2010, 14:55, said: Din pacate nu ma pricep la sudura si exact de articulatie mie frica. |
#17
Posted 27 January 2010 - 23:21
Asa arata motocultorul cu remorca originala. Poza este luata dupa net ca al meu este ingropat in zapada. Remorca din poza este cea mica de 1t mai exista varianta de 1.5t cu basculare hidraulica.
Attached FilesEdited by pufarin, 27 January 2010 - 23:23. |
#18
Posted 27 January 2010 - 23:40
Din pacate nu imi pot da seama din poza de tipul articulatiei. Oricum am sa mai caut si eu sa vad exact modelul. Daca nu e necesara neaparat bascularea hidraulica, se poate face usor o remorca precum cea din poza, cu obloane demontabile si cel din spate cu balama, pentru descarcare prin ridicarea protapului (bineinteles la greutati mai mici). Motorul din poze pare un diesel in jur de 15 cai, pornit la manivela si cu decompresor, racit pe apa prin evaporare. Daca poti, spune-ne ceva despre consum si performante, si activitatile la care il folosesti cu precadere.
|
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users