Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii
 Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...
 Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor
 Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...

Renault Android
 

Consideratii (filosofice sau nu) privind fenomenul audio

- - - - -
  • Please log in to reply
500 replies to this topic

#415
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006

View Postedigee, on 03 octombrie 2016 - 10:26, said:

Noi astia cu sunetul tocmai pentru utilizatorul acela casnic facem produsele muzicale sa sune bine(din pacate nu toti fac asta in ultima vreme) si sonorizarile sa iasa decent. Esenta ideei de masterizare a unui produs audio esta ca acesta sa sune bine pe sisteme "casnice" mai ales si pe orice sitem in general. Lucru ce nu e deloc usor precum pare. Din acest motiv raportarea in orice fel la echipamente audio de studio sau scena ,in uzul "casnic" este gresita.
Păi nu prea are logică ce zici. Masterizând o înregistrare să sune bine pe o diversitate mare de sisteme cu diverse neliniarităţi de răspuns aş crede că eşti forţat să te apropii cât mai mult de un sunet "de mijloc", care să nu aibă pe nicăieri nici "gropi" prea adânci, nici lobi bubuitori sau sâsâitori. Or tocmai pe un sistem neutru ar suna cel mai bine aşa ceva. Nu poţi să te adaptezi la toate chestiile pe care le au oamenii acasă - şi sisteme cu răspuns în "V", şi radiouri sau televizoare care nu scot decât frecvenţe medii - fără să faci o reglare "nici prea-prea, nici foarte-foarte", adică fix ce i se potriveşte cel mai bine unei boxe cu răspuns neutru.

#416
edigee

edigee

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,158
  • Înscris: 16.10.2008
Contrazicere de-a dragul contrazicerii. Un fel de troll-eala fina.
Asta e definitia masteringului ,nu se face pt. diferite tipuri de echipamente audio. E foarte logic ,cine nu intelege are o problema cu logica ,nu neaparat cu audio. Tre' sa sune bine si in masina si la ala cu hi end pe acasa. Punct.
Ca idee ,odata cu scaderea destul de evidenta a calitatii echipamentelor audio din ultimii ani ,lucru datorat indeosebi introducerii trendurilor life style si a tehnologiilor (mai ales de conectica) de ultima generatie ,calitatea materialelor audio de pe piata ascazut ,predominand inregistrari la care se simte la greu compresie dinamica cu varf si indesat . Acest material sonor multumeste pe deplin utilizatorul de car audio si a diverselor device-uri moderne trendy ,dar e in defavoarea unei calitati audio elementare necesara sistemelor audio adevarate ,nu jucarii din astea noi.

#417
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006

View Postedigee, on 03 octombrie 2016 - 14:44, said:

Contrazicere de-a dragul contrazicerii. Un fel de troll-eala fina.
Era mai stilat să recunoşti că eşti prea obosit ca să-ţi susţii afirmaţiile până la capăt decât să ţi le numeşti "trolleală ieftină". Posted Image

Quote

Asta e definitia masteringului ,nu se face pt. diferite tipuri de echipamente audio.
Atunci n-are nicio logică să susţii că nu va suna bine ascultată la boxe cu răspuns foarte neutru, a.k.a. monitoare de studio, şi ne întoarcem la pasul 1.

Edited by donjoe, 03 October 2016 - 15:49.


#418
edigee

edigee

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,158
  • Înscris: 16.10.2008
Nu am zis absolut nicaieri ca nu suna bine. Nici macar nu citesti cu atentie .Arata unde am zis asa ceva.
Am zis doar ca acest sunet e obositor pentru ascultat muzica.

#419
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006
Again: "raportarea in orice fel la echipamente audio de studio sau scena ,in uzul "casnic" este gresita".
Nu ştiu cum pot "citi mai cu atenţie" asta ca să n-o mai pot interpreta ca afirmaţie că monitoarele de studio n-ar suna bine folosite într-o locuinţă.

#420
edigee

edigee

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,158
  • Înscris: 16.10.2008
Ca si cum te-ai duce cu un camion sau tractor la cumparaturi la magazinul din colt. E greu de inteles ,nu?

#421
bibiaudiofil

bibiaudiofil

    Senior Member

  • Grup: Moderators
  • Posts: 2,644
  • Înscris: 06.02.2011
Ca o paranteza, compresia de dinamica nu este Satana. Posted Image Conteaza mult cum si cand este folosita.

De exemplu, un material audio cu plaja larga dinamica ( numai bun pentru sistemul din pod ) este greu de suportat la volan - pun diverse chestii si stau mereu cu mana pe butonul de volum ca sa dau cand mai tare ( ca nu se aude Deryck Cooke ), cand mai incet ( ca ma omoara Valkiriile ) Posted Image

Edited by bibiaudiofil, 03 October 2016 - 21:14.


#422
edigee

edigee

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,158
  • Înscris: 16.10.2008
Da' inchipuie-ti compresie dinamica mare pusa la muzica clasica ,ar suna superPosted Image

#423
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006

View Postedigee, on 03 octombrie 2016 - 21:05, said:

Ca si cum te-ai duce cu un camion sau tractor la cumparaturi la magazinul din colt. E greu de inteles ,nu?
Dacă vorbeşti numai în metafore ca o Biblie n-ai dreptul să te plângi că nu eşti înţeles. Cuvintele au şi sensuri proprii, nu numai de-alea figurative, şi se pot folosi cu încredere.

Metafora cu tractorul sugerează vag că n-ar exista niciun beneficiu ci numai dezavantaje. N-are cum să fie adevărat aşa ceva când e vorba de reproducerea unor înregistrări cu un sistem mai fidel decât multe altele, pentru că e mai bun fix la activitatea care era de desfăşurat. Deci de fapt nu era tractor ci era dronă zburătoare automată care-ţi livrează cumpărăturile de la magazinul din colţ direct acasă. :)

#424
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006

View Postedigee, on 16 noiembrie 2016 - 20:06, said:

De altfel ,in 99% dintre cazuri ,basul este inregistrat mono(deci asa se si reda) ,undele de frecventa joasa fiind percepute omnidirectional deci orice stereofonie e cam inutila.
Încă mă întreb ce vor să zică cei care tot repetă povestea asta cu "basul e omnidirecţional". Dacă eşti pe plajă şi ai un subwoofer dat tare undeva în stânga ta la 50 de metri crezi că o să se audă la fel de tare basul şi din stânga, şi din dreapta, şi că n-o să poţi arăta cu degetul încotro e subwoofer-ul? Ce e diferit într-o cameră? Că există reflexii imediate pe pereţi? Păi dau volumul mai încet şi se duce naibii contribuţia reflexiilor. Voila: aud tot basul concentrat într-un singur loc în timp ce restul sunetului e dispersat pe o scenă sonoră stereo. Treabă-i asta?

Ce să mai vorbim la sisteme N.1 ieftine, cu sateliţi de toată jalea, la care crossover-ul e peste 80-100 Hz, deci intră clar în zona de frecvenţe cu directivitate suficientă ca să le auzi de unde vin (stânga vs. dreapta), şi practic ajungi să auzi o grămadă din partea de jos a spectrului scenei sonore strivită într-un singur loc (unde ţi-ai plasat sub-ul, probabil nu pe centru dacă ai urmat ceva sfaturi de specialitate).

#425
edigee

edigee

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,158
  • Înscris: 16.10.2008
Nu repeta nimeni nimic la nivel de poveste. E fapt dovedit stiintific si masurat. Iarasi vrei s-o dai la nivrel de Gica contra ,de asta data pe plaja ,la soare.
E un lucru foarte logic si elementar ca intr-o camera e total diferit fata de plaja. Pe plaja auzi clar directie din care vine sunetul din cauza ca sursa e la o distanta suficient de mare . Cat au ca lungime undele de frecventa joasa? Daca ai stii ,ai obesrva de unde provine diferenta. Ai in camera 10 m fata de sursa? Ma indoiesc. Stiind ca [e la 20Hz cam 17-18 m are unda ,ca lungime.

#426
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006

View Postedigee, on 18 noiembrie 2016 - 20:36, said:

E fapt dovedit stiintific si masurat.
Linkuri sau nu s-a întâmplat. Posted Image
Uite-aici:
"Bass localization is particularly noticeable when the subwoofer is located close to the listening position and crossed over above 60Hz from our experience. We have run blindfolded listening tests in our own sound labs and found that the pressure waves of bass are localizable to the human ear as far down as 60Hz if the subwoofer is placed in close proximity to the listening position. Because of this, crossing over a subwoofer at 80-90Hz may lead to overemphasis of those frequencies, resulting in unnatural, colored and localized bass."
http://www.audioholi...-tower-speakers

Quote

Iarasi vrei s-o dai la nivrel de Gica contra ,de asta data pe plaja ,la soare.
Păi filosofez-sau-nu despre fenomenul audio, cum zice în titlu. Posted Image Chiar mă râcâie subiectul, şi nu aşa de nebun, ci pentru că am găsit motive să cred că e tratat prea neglijent de majoritatea sfătuitorilor (prima dată am auzit despre asta într-un articol pe care l-am mai evidenţiat, despre cum toată lumea are nevoie de subwoofere stereo pentru muzică, dar linia aia de investigaţie mi s-a înecat la afirmaţia că peste 90% din muzica relativ recentă nu mai e masterizată cu bas stereo, afirmaţie pe care n-am mai testat-o, dar îi vine rândul şi ei).

Quote

Cat au ca lungime undele de frecventa joasa? Daca ai stii ,ai obesrva de unde provine diferenta. Ai in camera 10 m fata de sursa?
Am găsit în mai multe locuri jumătatea asta de explicaţie nedusă până la capăt. Încă aştept a doua jumătate - răspunsul la "Şi ce dacă lungimea de undă e mai mare decât camera?". Cum am zis şi în postarea precedentă şi cum se vede şi în noul citat pe care l-am adus, o mică diferenţă de genul că am umblat la reglajul de volum sau m-am mutat mai aproape de sub poate face varză repejor argumentele bazate pe reflexii de pe pereţi.

Quote

Stiind ca pe la 20Hz cam 17-18 m are unda ,ca lungime.
Nu e o referinţă prea informativă. Mai bine am discuta despre o frecvenţă tipică de crossover gen 60-140. O să vezi ce repede se prăbuşesc argumentele. Posted Image

Edited by donjoe, 18 November 2016 - 22:31.


#427
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006
Aşa, deci revenind...

View Postedigee, on 16 august 2016 - 22:59, said:

90% dintre inregistrari au basul mono. Din pacate. Mai ales in mainstream si cu toate subgenurile lui.
Pe la jazz ,inregistrari facute cu simt de raspundere pe la casele de discuri scandinave ,la muzici clasice(orga ,contrabas alte "suflatoare" cu bas mult) gasesti si bas bun ,detaliat ,stereo.
Aceste cuvinte ne doare, aşa că am vrut să verific pe o serie de melodii din ce mai ascult eu, alese să fi fost scoase după 2000. Ţinând cont şi de informaţia de mai sus, cum că sub un 60 Hz nu se mai aude de unde vine basul, am tăiat din fiecare melodie frecvenţele sub 60 Hz (cu o pantă cam de -48 dB/octavă), iar în partea de sus am imitat un crossover la 80 Hz cu performanţe mediocre, adică pantă de -12 dB/octavă (-6 în dreptul lui 80 Hz). Ce rămâne e partea de bas care ar putea fi auzită direcţional şi ar fi reprodusă incorect de un singur sub cu crossover la 80. Apoi am scăzut un canal din celălalt şi am rămas cu diferenţa de bas dintre canalele stânga şi dreapta. În toate 13 cazurile am avut material rămas mai mult de -30 dB (luând în considerare doar vârful cel mai înalt), dar chiar şi comparând ochiometric "miezurile" graficelor vreo 9 dintre ele tot au diferenţă clară de bas care rămâne în urma scăderii. Deci mult mai mult de 10% din muzică, în primă analiză.

P.S.: Da, aia de la Celt Islam chiar aşa iese - am refăcut-o şi a doua oară să fiu sigur.

Attached Files


Edited by donjoe, 19 November 2016 - 11:19.


#428
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,721
  • Înscris: 04.10.2014

View Postdonjoe, on 18 noiembrie 2016 - 17:43, said:

Încă mă întreb ce vor să zică cei care tot repetă povestea asta cu "basul e omnidirecţional". Dacă eşti pe plajă şi ai un subwoofer dat tare undeva în stânga ta la 50 de metri crezi că o să se audă la fel de tare basul şi din stânga, şi din dreapta, şi că n-o să poţi arăta cu degetul încotro e subwoofer-ul? Ce e diferit într-o cameră? Că există reflexii imediate pe pereţi? Păi dau volumul mai încet şi se duce naibii contribuţia reflexiilor. Voila: aud tot basul concentrat într-un singur loc în timp ce restul sunetului e dispersat pe o scenă sonoră stereo. Treabă-i asta?

Ce să mai vorbim la sisteme N.1 ieftine, cu sateliţi de toată jalea, la care crossover-ul e peste 80-100 Hz, deci intră clar în zona de frecvenţe cu directivitate suficientă ca să le auzi de unde vin (stânga vs. dreapta), şi practic ajungi să auzi o grămadă din partea de jos a spectrului scenei sonore strivită într-un singur loc (unde ţi-ai plasat sub-ul, probabil nu pe centru dacă ai urmat ceva sfaturi de specialitate).
Pune și tu mâna pe o carte de acustică sau, mai bine, chiar psihoacustică, nu te mai limita la „analize” băbești. S-au făcut studii aprofundate pe probleme astea, nu s-au dedus filosofic, în pijama și papuci. Informațiile de direcționalitate la frecvențe foarte joase (de fundamentală) se iau din armonice, adică din ceea ce se redă prin sateliți, nu prin sub. Există două fenomene care ne pot da o indicație de direcție, diferența de fază și diferența de timp de propagare până la fiecare dintre urechi. Există un prag de detecție aici, adică la o diferență prea mică nu mai putem să indicăm direcția, pare să fie peste tot (sau să fie totul în față). La frecvențe foarte joase ambele diferențe indicate sunt prea mici. Dacă îți redau o sinusoidă pură de frecvență foarte joasă, fără pic de armonici, n-o să știi de unde vine.

Edited by Jean-Luc_Picard, 19 November 2016 - 13:42.


#429
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006

View PostJean-Luc_Picard, on 19 noiembrie 2016 - 13:40, said:

Pune și tu mâna pe o carte de acustică sau, mai bine, chiar psihoacustică
Prea greoi. Mai uşor aflu din forumuri şi articole pe teme punctuale, unde oamenii au selectat deja afirmaţiile relevante. Posted Image Am aflat deja aseară o grămadă în felul ăsta şi mă consider destul de lămurit cu "omnidirecţionalitatea" (e din cauza difracţiei, care e din cauza lungimii de undă mult mai mari decât dimensiunile incintei care emite başii - asta nu prea explică lumea când face afirmaţia cu başii "omnidirecţionali"; şi bineînţeles că nu e omnidirecţionalitate perfectă, încă se pot măsura diferenţe între faţa şi spatele subwooferului, mai ales pe frecvenţele mai înalte emise de difuzor şi nu de portul rezonant sau de radiatorul pasiv, dacă există).

Quote

Informațiile de direcționalitate la frecvențe foarte joase (de fundamentală) se iau din armonice, adică din ceea ce se redă prin sateliți, nu prin sub.
Corect, dar aici apare o chichiţă interesantă: cu un crossover mediocru cu pantă de -12 dB/octavă de fapt trimiţi şi la sub cantităţi audibile de armonici de ordinul 2 şi chiar 3 ale notelor de bas, chiar dacă au fundamentala aflată sub frecvenţa "oficială" de crossover. Deci dacă crossover-ul nu e de calitate (ceva 48/octavă) sub-ul se poate da de gol, îşi poate releva poziţia, prin reproducerea de armonici superioare (sau pur şi simplu de alte note independente) aflate peste frecvenţa de crossover. Posted Image

Quote

Există două fenomene care ne pot da o indicație de direcție, diferența de fază și diferența de timp de propagare până la fiecare dintre urechi.
Diferenţa de fază şi diferenţa de volum/nivel cred că voiai să zici, amândouă reflectând diferenţa de drum în feluri diferite.

Quote

la o diferență prea mică nu mai putem să indicăm direcția, pare să fie peste tot (sau să fie totul în față)
Corect. Mai precis spus, pentru că reflexiile pe cei mai apropiaţi pereţi vin cu intensităţi şi defazaje prea asemănătoare cu ale undei directe, chiar dacă în total se adună doar vreo 3 astfel de reflexii pe lângă unda directă (pereţii laterali şi tavan, să zicem) creierul tot confuz ajunge şi nu mai reuşeşte să-şi dea seama dincotro ar fi trebuit să creadă că a venit sunetul. Dar asta depinde mult de frecvenţă, de distanţa ascultătorului faţă de sub şi faţă de pereţi, şi chiar de condiţiile de mediu care pot schimba viteza sunetului (temperatură, umiditate, presiune/altitudine). Nu pentru toată lumea e aceeaşi frecvenţă cea sub care nu se mai pot interpreta indiciile direcţionale. Am văzut în mai multe forumuri de maniaci audio valori de crossover preferate de la 80 până jos la 45 Hz pentru a fi sigur utilizatorul respectiv că nu mai aude dincotro a venit basul.

Ceea ce mă lasă cu problema cu sub-urile stereo tot complicată: dacă sunt atâtea probleme şi indicii care îţi pot da de gol poziţia sub-ului, parcă tot de două sub-uri e nevoie ca să poţi fi sigur-sigur. Practic singura variantă ca să n-am nevoie de boxe principale monstruoase - care să-mi permită un crossover extrem de jos şi să elimine măcar problema cu armonicile - ar fi un crossover de super-calitate, care să taie brusc, şi de măsurarea frecvenţei-limită sub care eu personal, în camera cutare, nu mai pot să aud basul ca fiind direcţional. Altfel merg pe sub-uri stereo şi atunci pot să am şi crossover mediocru, şi schimbări de presiune, şi să stau unde am chef faţă de boxe, şi tot stereo va fi totul. Plus că am câştiguri la uniformitatea basului în încăpere (mai uşor de evitat excitarea modurilor rezonante) faţă de situaţia cu un singur sub.

Edited by donjoe, 19 November 2016 - 14:44.


#430
FC72

FC72

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,614
  • Înscris: 06.03.2005
Hai sa o luam invers, daca poti auzi de unde vine sub-basul ceva nu este in regula la sistem, ori nu este bine setat ori calitatea este proasta.
Nu este doar chestie de crossover, in unele cazuri armonicele sunt generate de ansamblu amplif-difuzor asa ca degeaba visezi taieri profunde inainte.
Unele subwofere au constructie speciala ca sa reduca distorsiunile armonice percepute, cutie cu membrane passive, montarea difuzorului down-fire, cutie band-pass, etc.Chiar daca apar armonici nu mai ajung direct la ureche, efectul fiind ca subul suna curat si nu poate fi localizat.

#431
donjoe

donjoe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,590
  • Înscris: 23.08.2006

View PostFC72, on 19 noiembrie 2016 - 16:17, said:

daca poti auzi de unde vine sub-basul ceva nu este in regula la sistem, ori nu este bine setat ori calitatea este proasta
Păi după cum am subliniat mai sus, e suficient să nu fie crossover-ul grozav şi deja să-ţi apară problema. Dar evident că şi imperfecţiuni diverse ale sub-ului însuşi (rezonanţe ale cutiei, THD mare, bla bla) pot să creeze indicii de localizare nedorite. All in all, mă tem că financiar problema rămâne cam aceeaşi: ori îţi iei două sub-uri relativ ieftine şi scapi de o grămadă de potenţiale probleme legate de directivitate, chiar şi folosind un crossover mediocru, ori tre' să dai o căruţă de bani pe un singur sub de super-calitate, cu un crossover de super-calitate, ca să fii sigur că există toate contramăsurile necesare ca să n-ai probleme. Nu ştiu de ce tot aia cu două sub-uri mi se pare că ar da mai puţine bătăi de cap la poziţionare şi reglare, chiar presupunând că ar costa la fel.

#432
Jean-Luc_Picard

Jean-Luc_Picard

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,721
  • Înscris: 04.10.2014

View Postdonjoe, on 19 noiembrie 2016 - 14:32, said:

Prea greoi. Mai uşor aflu din forumuri şi articole pe teme punctuale, unde oamenii au selectat deja afirmaţiile relevante. Posted Image
De acord și cu metoda asta, dar trebuie să fii foarte atent să-i deosebești pe cei care au citit, digerat, înțeles și sunt capabili să-ți redea esența într-un mod clar de cei care n-au citit sau au citit, dar n-au priceput, însă le place să se afișeze drept cunoscători, în timp ce debitează dezinformări într-un mod foarte convingător.

View Postdonjoe, on 19 noiembrie 2016 - 14:32, said:

Diferenţa de fază şi diferenţa de volum/nivel cred că voiai să zici, amândouă reflectând diferenţa de drum în feluri diferite.
Nu, este vorba chiar despre diferența de moment la care frontul de undă ajunge la fiecare dintre urechi. La frecvențe foarte mari nu mai poți folosi diferența de fază, pentru că faza se schimbă semnificativ pe distanțe foarte scurte, comparabile cu dimensiunile anatomice.
„The azimuth of a sound is signaled by the difference in arrival times between the ears, by the relative amplitude of high-frequency sounds (the shadow effect), and by the asymmetrical spectral reflections from various parts of our bodies, including torso, shoulders, and pinnae.” și „Lower frequencies, with longer wavelengths, diffract the sound around the head forcing the brain to focus only on the phasing cues from the source.”

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate