Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Info Coronavirus/Vaccinare vs Fake News

probleme mașina de spalat rufe

Magazine care vand bere la keg

Proiect ciudat legat de metaverse...
 Daniel Fenechiu: Nu vom aște...

Transfer in acelasi pc cu FTP

Și daca industria europeana ...

Alimentare camera ip distanta 50m
 Nelamurire instalare internet

Cheie licenta Windows11

Sfat plantare arbori pentru o mic...

rachiu din gemuri si dulceturi
 Bara de cautare sa o mut jos?

Accesorii multitool Black and Dec...

Suma maxima.

Pilonul II - date de piata, tendi...
 

Ordonanta de guvern 174/2008

- - - - -
  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1
devlin2427

devlin2427

    zerofuxgiven

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,292
  • Înscris: 22.05.2008
http://www.infosrl.r...08_12021617.htm
http://www.dreptonli..._produselor.php


In principal acest capitol:

Capitolul III - Drepturile consumatorului


Art. 9
Vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele.

Art. 10
In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsele la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, in functie de optiunea consumatorului, conform art. 11, sau sa beneficieze de reducerea corespunzatoare a pretului ori de rezolutiunea contractului privind acele produse, in conditiile art. 13 si 14.

Art. 11
(1) In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, inlocuirea sau repararea produsului in functie de optiunea sa, in fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata.
(2) O masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata, daca ea impune vanzatorului costuri care sunt nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie, luandu-se in considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de conformitate;
b ) importanta lipsei de conformitate;
c) daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O masura reparatorie va fi considerata ca imposibila daca vanzatorul nu are un produs identic pentru inlocuire.
(4) Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator, si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele.

Art. 12
Termenul fara plata, prevazut la art. 10 si 11, se refera la costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile postale, manopera si materialele.

Art. 13
Consumatorul poate solicita o reducere corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) daca nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului;
b ) daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila;
c) daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie, conform art. 11 alin. (4), fara inconveniente semnificative pentru consumator.

Art. 14
Consumatorul nu este indreptatit sa solicite rezolutiunea contractului, daca lipsa conformitatii este minora.

si acesta:

Capitolul VI - Garantii


Art. 19
Garantia este obligatorie din punct de vedere juridic pentru ofertant, in conditiile specificate in declaratiile referitoare la garantie si in publicitatea aferenta.

Art. 20
(1) Garantia trebuie sa cuprinda mentiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului si sa ateste in mod clar ca aceste drepturi nu sunt afectate prin garantia oferita.
(2) Garantia trebuie sa precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garantie, modalitatile de asigurare a garantiei - intretinere, reparare, inlocuire -, inclusiv denumirea si adresa vanzatorului si ale unitatii specializate de service.
(3) Garantia trebuie redactata in termeni simpli si usor de inteles.

Art. 21
(1) La cererea consumatorului garantia va fi oferita in scris sau pe orice alt suport durabil, disponibil si accesibil acestuia.
(2) In cazul in care garantia nu respecta prevederile alin. (1) si ale art. 20, valabilitatea acesteia nu este afectata, consumatorul avand dreptul de a solicita vanzatorului indeplinirea conditiilor incluse in declaratiile referitoare la garantie.

Art. 22
(1) Clauzele contractuale sau intelegerile incheiate intre vanzator si consumator inainte ca lipsa de conformitate sa fie cunoscuta de consumator si comunicata vanzatorului, care limiteaza sau inlatura, direct ori indirect, drepturile consumatorului prevazute de prezenta lege, sunt nule de drept.
(2) In cazul produselor folosite, consumatorul si vanzatorul pot conveni reducerea termenului prevazut la art. 16, dar nu la mai putin de un an de la data livrarii produsului.

Completari aduse de Ordonanta guvernului: 174/2008 publicata in MO in data de 27.11.2008.

Art. I. - Legea nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 6 mai 2008, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
   1. La articolul 2, litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "f) reparare - in caz de lipsa de conformitate, aducerea unui produs la conformitate cu contractul de vanzare-cumparare;".
   2. La articolul 2, dupa litera f) se introduc doua noi litere, literele g) si h), cu urmatorul cuprins:
    "g) viciu ascuns - deficienta calitativa a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu a fost cunoscuta si nici nu putea fi cunoscuta de catre consumator prin mijloacele obisnuite de verificare;
    h) durata medie de utilizare - intervalul de timp, stabilit in documente tehnice normative sau declarat de catre producator ori convenit intre parti, in cadrul caruia produsele de folosinta indelungata trebuie sa isi mentina caracteristicile functionale, daca au fost respectate conditiile de transport, manipulare, depozitare si exploatare."
   3. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 10. - In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vanzatorului sa i se aduca produsul la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, conform art. 11, sau sa beneficieze de reducerea corespunzatoare a pretului ori de rezolutiunea contractului privind acest produs, in conditiile art. 13 si 14."
   4. La articolul 11, alineatele (1), (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
    "Art. 11. - (1) In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vanzatorului in primul rand repararea produsului sau are dreptul de a solicita inlocuirea produsului, in fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei in care masura este imposibila sau disproportionata.
    ................................................................................
...............................................
    (3) O masura reparatorie va fi considerata ca imposibila daca vanzatorul nu poate asigura produse identice pentru inlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.
    (4) Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord, in scris, intre vanzator si consumator, si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilita nu poate depasi 15 zile calendaristice de la data la care cumparatorul a adus la cunostinta vanzatorului lipsa de conformitate a produsului."
   5. La articolul 11, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
    "(5) In cazul repararii produsului, in acesta vor fi montate numai piese noi."
   6. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 12. - Notiunea fara plata, prevazuta la art. 10 si 11, se refera la toate costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile postale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manopera, materiale utilizate si ambalare."

#2
frexxl

frexxl

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,589
  • Înscris: 16.05.2005
in sfarsit sa mai facut un pas

#3
dragos4h

dragos4h

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 430
  • Înscris: 01.12.2004

View Postfrexxl, on Jan 4 2009, 12:33, said:

in sfarsit sa mai facut un pas

E mare lucru intr-adevar! Totul e sa se respecte

#4
calexe

calexe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,722
  • Înscris: 21.11.2006

View Postdevlin2427, on Jan 4 2009, 12:19, said:

In principal acest capitol:

Capitolul III - Drepturile consumatorului
...

Nu prea inteleg relevanta celor de mai sus. Legislatia citata si subliniata se refera la conformitate, nu neaparat la defecte in garantie. Legislatia reglementeaza solutionarea problemelor de conformitate dar, atentie, problemele legate de defecte in perioada de garantie sunt de solutionat exclusiv pe baza celor prevazute in certificatul de garantie emis de vanzator si semnat de catre consumator. Referitor la acesta din urma, daca acolo comerciantul nu-si asuma anumite obligatii - nu ai ce-i face! Trebuie sa te bazezi mai mult sau mai putin pe onestitatea comerciantului daca apar chestiuni ce nu sunt precizate clar in certificatul de garantie.

In conformitate cu legislatia EU, problemele de defecte in garantie sunt lasate exclusiv la cele precizate in certificatul de garantie, care este un contract intre comerciant si consumator. E dificil de negociat individual un certificat de garantie - probabil imposibil. Singurul lucru ce-l poate face consumatorul e sa caute un comerciant cu conditii de garantie mai bune. Pe de alta parte, producatorii cu prestigiu isi forteaza comerciantii autorizati la acordarea de conditii de garantie oneste. Dar un comerciant no-name, care vinde la pret de dumping dupa care dispare, nu are nici o legatura cu producatorul sau cu reteaua de service.

Conformitatea e altceva. De ex. o problema de conformitate ar fi ca la un anumit obiectiv scrie in foaia de catalog ca focuseaza la minim 40cm dar in realitate el nu focuseaza decat la minim 50cm din constructie. Asta e o problema de conformitate. Faptul ca acelasi obiectiv refuza sa focuseze de fel datorita unui defect de fabricatie este, pe de alta parte, o problema de defect si se solutioneaza conform certificatului de garantie. Si, apropos, legislatia nu impune o perioada minima de garantie sau o perioada maxima de repunere in functiune in caz de defect. Toate aceste aspecte sunt guvernate de certificatul de garantie si, daca acolo aceste aspecte nu sunt specificate in clar, consumatorul poate avea probleme.

Un exemplu si mai dureros. Sa zicem ca iei un obiectiv nou si constati dupa un timp ca are o problema de focus incorect. Backfocus sau Frontfocus. In foaia tehnica a nici unui obiectiv nu sunt date informatii despre precizia AF. Deci defectul nu poate fi considerat o lipsa de conformitate. Si nici ca un defect de fabricatie. Ca doar focalizeaza. Cat de precis? Producatorul nu specifica! Partea buna e aceea ca unii producatori accepta din start asemenea reclamatii si le rezolva fara cost. Unii colegi de forum au precizat pe diverse arii ca de ex. Sigma accepta calibrarea gratuita post-vanzare a obiectivelor lor. Am auzit ca prin Occident Sigma face si re-chipping gratuit pentru obietivele lor mai vechi care au probleme de compatibilitate cu dSLR-urile mai noi. Dar astea sunt actiuni voluntare si nu sunt dictate de o lege anume, romaneasca, europeana sau valabila in lumea larga.

Aici intervine si buna credinta si renumele comerciantului. Un comerciant bun e acoperit cu contracte de service in / post-garantie. Si va satisface clientul chiar in situatii neprecizate in certificatul de garantie, in limita bunului simt (adica nu reclami garantie la un obiuectiv scapat pe jos). Un comerciant no-name poate livra marfa de prin cine stie ce hambar din China si se va feri sa dea o garantie adecvata, ca nu va avea cum s-o respecte. E drept ca ultimul va avea preturi imbatabile...

Asa ca e indicat sa fii cu ochii in patru mai degraba pe certificatul de garantie si sa fii atent la comerciantul de la care cumperi. Nu va bazati pe legislatia privind conformitatea!

Edited by calexe, 04 January 2009 - 13:22.


#5
devlin2427

devlin2427

    zerofuxgiven

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,292
  • Înscris: 22.05.2008
dupa ultima modificare exista limita de 15 zile calendaristice care inainte nu exista. normal ca solutionarea problemelor tine foarte mult de buna sau reaua credinta a comerciantului. in general majoritatea vinzatorilor arunca pisica moarta in curtea furnizorilor sau a distribuitorilor oficiali acum existind o prevedere clara despre timpul pe care il poate petrece un produs in service.

eu lucrez ca inginer de service si stiu ce inseamna constatarea si remedierea unui defect iar daca nu sunt  necesare piese ce trebuiesc comandate atunci durata de solutionare nu ar trebui sa depaseasca o saptamina. din pacate alte firme ce asigura service sunt marcate de o indolenta tipic romaneasca si nici macar amenintarile cu datul in judecata nu au efect.

in cazul defectelor greu demonstrabile cumparatorul e la mina comerciantului.

#6
calexe

calexe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,722
  • Înscris: 21.11.2006
Ma tem ca nu m-am facut inteles.
"
(4) Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord, in scris, intre vanzator si consumator, si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luandu-se in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilita nu poate depasi 15 zile calendaristice de la data la care cumparatorul a adus la cunostinta vanzatorului lipsa de conformitate a produsului.
"
De ex. daca in cartea tehnica scrie ca aparatul se livreaza cu baterie si la livrare a lipsit bateria - asta este o lipsa de conformitate si se remediaza in max. 15 zile, conform legii. Daca insa aparatul se defecteaza si necesita reparatie atunci nu legea, ci clauzele din contractul de garantie dau termenul de reparatie. Daca e specificat in certificatul de garantie...

Conformitatea inseamna ca produsul e conform cu specificatiile ce l-au insotit la vanzare. Defectarea nu are neaparat legatura cu conformitatea. In sensul ca produsul a fost conform la momentul vanzarii dar un eventual defect ii poate afecta functionalitatea. Dar nu conformitatea in sensul legii. In sens mai larg - evidend ca orice defect se poate interpreta ca o lipsa de conformitate, dar din pacate realitatea nu e cum ne-am dori noi.

Daca ar fi cum spui tu ar inseamna ca service-urile auto, care te pun sa astepti cateodata si 30 zile pentru o piesa de inlocuit, ar fi ingropate in procese. Ca sa nu mai vorbim  ca sunt o gramada de produse cu termene de livrare de ordinul a 4-20 saptamani. In industrie, de exemplu. Ce ar insemna daca legea ar obliga inlocuirea unui produs defect in 15 zile? De aceea chestiile acestea sunt lasate la nivelul certificatului de garantie. Numai redobandirea conformitatii este reglementata legal.

#7
devlin2427

devlin2427

    zerofuxgiven

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,292
  • Înscris: 22.05.2008
paragraful respectiv contine doua fraze legate intre ele, in prima faza se vorbeste de o perioada stabilita iar in a doua fraza se stabileste durata acestei perioade. prin lipsa de conformitate se intelege orice defect sau problema nu doar lipsa unui accesoriu sau a unei caracteristici. perioada de 15 zile se refera doar la perioada care o petrece un produs efectiv in service si nu include perioada in care o piesa sau un produs sunt livrate de producator.

la mine cind ajunge un produs ii fac o evaluare: daca se poate repara pe loc il repar pe loc daca sunt necesare piese sun clientul si ii fac o oferta la piese si in acelasi timp ii spun cit dureaza livrarea respectivei piese.

Edited by devlin2427, 04 January 2009 - 23:15.


#8
calexe

calexe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,722
  • Înscris: 21.11.2006
Crede-ma, sunt in  problema. Nu tin neaparat sa te conving. Am un alt punct de vedere si consider ca cititorii acestui topic ar trebui sa nu se bazeze pe OPC daca au o situatie de defect in garantie (adica nu o situatie de non-conformitate). Una e buna credinta, a ta, a mea sau a altor agenti economici. Si alta e ce spune legea. Cum aminteam, eu lucrez la serviciu cu bunuri ce pot avea termene de livrare de 4-20 spatamani. Daca legea m-ar obliga la repunere in functiune in 15 zile in caz de defect - probabil ca as cauta alta meserie. In afara de asta, imi trec prin mana bunuri aduse din UE care au garantie de numai 6 luni. Legea spune ca neconformitatea se poate reclama in termen de 2 ani, ceea ce in interpretarea ta ar insemna o garantie minima de 2 ani - si iata o incompatibilitate. Si nu vorbesc aici de bunuri no-name cu garantie de 6 luni! Vorbesc de branduri precum Siemens, Nec, Hitachi, etc..

In final fiecare face cum crede de cuviinta. Cel mai bine e sa nu ai de a face cu asa ceva. Si ar fi de recomandat sa utilizezi comercianti verificati, sa arunci o privire atenta pe certificatul de garantie si pe locatiile de service cand cumperi ceva scump. Subliniez, cred cu convingere ca o reclamatie la OPC nu va functiona daca nu e vorba de non-conformitate, ci de un defect.

Si, prin prisma celor de mai sus - atentie mare de unde se cumpara on-line!!! Ca in asemenea situatii certificatul de garantie il vezi (daca il vezi) abea odata cu produsul livrat. Daca e livrat... Sunt multe surse bune on-line, dar si multi snapani!

#9
devlin2427

devlin2427

    zerofuxgiven

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,292
  • Înscris: 22.05.2008
eu as incuraja lumea sa posteze in acest topic si eventualele probleme intimpinate si partile implicate pt a scapa si pe altii de probleme.

in momentul de fata nu cred ca exista pravalie online serioasa si orientata spre client si mai putin spre buzunarul propriu. o sa mai treaca vreo 20 de ani pina o sa avem si noi macar un bhphototvideo la noi.

#10
calexe

calexe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,722
  • Înscris: 21.11.2006
Iti dau eu un prim post. Am avut o problema cu un obiectiv Canon. Nu era nici problema de defectare, nici de non-conformitate. Era un defect ascuns de fabricatie. Neprecizat in foaiua de catalog. A durat 6 luni sa rezolv treaba. Si fara sustinerea celor de la Cris Service / Bucuresti - probabil ca nu as fi obtinut nimic. Pentu ca (,) Canon nu era obligat sa recunoasca defectul de fabricatie si eu n-as fi avut puterea financiara sa obtin castig in tribunal. Concluzie: negociere amiabila, produs de la producator de marca, service onorabil - si s-a rezolvat amiabil, gratis. Daca mergeam la OPC ramaneam cu buza umflata.

B&H:
Cine ne obliga sa nu folosim B&H? Eu cumpar de la B&H din 2005. Fara probleme. Si sa stii ca dealerii din Ro / EU nu sunt de blamat pentru diferentele de preturi. Astea provin din politica de preturi a multor producatori, inclusiv Canon, Nikon & Co, care lucreaza cu liste de preturi diferite pentru Cn, Il, USA si EU. Se pare ca europenii sunt considerati mai fraieri si mai largi la buzunare. Deh, cine ne impiedica sa cumparam din SUA?

O seara buna!

Edited by calexe, 05 January 2009 - 00:38.


#11
SuperDuper

SuperDuper

    Inactive

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,294
  • Înscris: 25.04.2006
Acordarea de garantie este obligatorie. Nu se specifica nici o durata minima. Poate fi si 1 secunda, cred ca este legala... :)

Edited by SuperDuper, 05 January 2009 - 02:38.


#12
calexe

calexe

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,722
  • Înscris: 21.11.2006

View PostSuperDuper, on Jan 5 2009, 02:37, said:

Acordarea de garantie este obligatorie. Nu se specifica nici o durata minima. Poate fi si 1 secunda, cred ca este legala... :)
Exact asta e ideea. Daca clientul semneaza ca e de acord - atunci e legal.
Ca un astfel de comerciant e veros - asta e alta problema. Exista unii care supravietuiesc si dau inca tunuri sub acoperirea anonimatului, mai ales cu vanzari on-line. Evidend, exista si o gramada de fraieri pe lumea asta pe post de "carne de tun".

#13
lorenzo1975

lorenzo1975

    Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 519
  • Înscris: 06.12.2007
Am si eu 2 intrebari:vanzatorul este obligat sa aiba piese de schimb la produsul defect daca este in garantie si nu numai?daca un produs este cumparat de la un magazin online din Romania si garantia nu a fost semnata de mine,doar de vanzator,este valabila?

Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate