Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
casa verde 2024

Intrerupator cu N - doza doar cu ...

Incalzire casa fara gaz/lemne

Incalzire in pardoseala etapizata
 Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii

Impozite pe proprietati de anul v...
 teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...

Rezultat RMN
 Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor

Discuții despre TVR Sport HD.
 

Linii de inalta tensiune

- - - - -
  • Please log in to reply
190 replies to this topic

#37
FolderBulk

FolderBulk

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 765
  • Înscris: 19.08.2007

View Postgabriels, on Jul 18 2008, 13:11, said:

curentul in astfel de linii este de sute de amperi. intensitati de mii de aperi apar doar in caz de defect.
ai dreptate, pt. a se reduce pierderile de transport, se folosesc tensiuni mari si curenti mici.
Nu au nici o legatura pierderile de transport cu tensiunile mari de pe liniile TransElectrica . Sunt doar motive economice . GAnditi-va la energia transportata si sectiunea conductoarelor . Ce sectiune de conductor folosesti ca sa transporti 1MWh la 220kV ? Dar 1MWh la 1kV ? V-ati prins .

#38
m3ntosan

m3ntosan

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 191
  • Înscris: 06.02.2008
Protectia de distanta este o protectie DIRECTIONALA care actioneaza/demareaza la scaderea impedantei sub o impedanta setata.
Orice protectie de distanta are element directional, D in relee electrodinamice mai vechi de tip SIEMENS sau EAW care se folosesc in instalatiile de inalta tensiune.
N-are niciun rost sa folosesti protectie de distanta intr-o retea care nu functioneaza buclat, doar sa te afli in treaba.
Protectia de distanta este o protectie complexa.. protectie de baza pentru linii care functioneaza in bucla si de rezerva pt autotransformatoare si transformatoare de regula cu puteri peste 200 MVA.
Are o caracteristica de actionare in trepte si rezerveaza protectiile in alte statii. Nu vad la ce poate folosi in statii CFR.
Poate confunzi o protectie de distanta cu o simpla protectie de impedanta minima , fara element de masura si fara element directional. O protectie care masoara doar tensiunea si curentul, fara a masura DISTANTA pana la locul de defect pt a alege o treapta si o temporizare de actionare corespunzatoare.




View PostFolderBulk, on Jul 31 2008, 07:31, said:

Nu au nici o legatura pierderile de transport cu tensiunile mari de pe liniile TransElectrica . Sunt doar motive economice . GAnditi-va la energia transportata si sectiunea conductoarelor . Ce sectiune de conductor folosesti ca sa transporti 1MWh la 220kV ? Dar 1MWh la 1kV ? V-ati prins .

AI dreptate dar ..pierderile sunt I*Rpatrat. Daca ai tensiune inalta ai curent scazut si-ti influenteaza direct pierderile.

Edited by mister_rf, 31 July 2008 - 08:44.


#39
m3ntosan

m3ntosan

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 191
  • Înscris: 06.02.2008

View Postreleu2008, on Jul 30 2008, 22:30, said:

relee se folosesc: RMZ sau RDC, de astea se folosesc sau in substatiile modernizate relee de impedanta electronice Siemens. In laborator se traseaza caracteristica releelor RMZ sau RDC si se regleaza astfel incat pe graficul caracteristici polul dominant sa corespunda lui Z=24Ohmi, cu o toleranta de +/-1%. Sunt si cazuri cand se regleaza la o impedanta mai mica, asta in functie de lungimea liniei protejate. La CFR, impedanta liniei de contact este cam jumate de Ohm pe Km. Si daca m-ai intrebat, am aflat unde s-a intamplat si electrocutarea din clip, m-am uitat pe o harta, iar distanta pana la substatia de tractiune electrica era de aprox. 20km. Inmulteste cu 0,5Ohmi/Km si vezi daca e bine. Actioneaza protectia de distanta ? :D

Inseamna ca mai ai de studiat putin ca sa afli. Am vaga banuiala ca incurci protectia directionala cu cea de impedanta!!! Asa o fi ?

theMisuser, eu am vazut cazul asta la TV, nu mai stiu pe ce post, prin luna iunie. Reporterii spuneau ca era beat si vroia sa se sinucida si sa sara de pe pod. Dar unde a ajuns, asta e alta problema !


Sa inteleg ca ai luat in calcul si ai tinut seama de  faptul ca n-a fost un defect net (metalic) si a fost un defect prin arc electric .. ai stiut rezistenta arcului la locul de defect, ti-ai dat seama ca asta va pacali protectia de distanta (datorita rezistentei arcului) si-l va vedea mai departe decat este in realitate.
Si prin palpaj ti-a rezultat o impedanta pana la locul de defect.
Tocmai de asta spuneam .. GENIAL. :P

#40
cspot

cspot

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,855
  • Înscris: 22.07.2004
Chiar asa ! Care este rezistenta unui arc electric ? La un aparat de sudura , la tensiuni mici 24-50 V se obtin arcuri electrice de 40-120 A cu lungimea de 5-8 mm .

#41
SuperDuper

SuperDuper

    Crushed

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,295
  • Înscris: 25.04.2006
Rezistenta unui arc electric este neliniara si variabila...

#42
MAGYAR_ANDOR

MAGYAR_ANDOR

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 28
  • Înscris: 16.08.2008
Am o intrebare:
La CFR reteaua de 25 kv este alimentata cu toate cele 3 faze sau doar cu fazele R si S. Am vazut mai multe substatii de tractiune dar linia de contact se alimenta doar din fazele R sau S. S-ar putea sa ma insel.

Edited by mister_rf, 17 August 2008 - 15:12.
fara QUOTE inutil!


#43
Mikay5000

Mikay5000

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 181
  • Înscris: 30.04.2008

View Postsorinsirbu, on Jul 18 2008, 12:51, said:

La mine la tara, 30 de KM de Targu Jiu spre Valcea trec doua retele cu cate 3 linii fiecare la 400 KV, ce mi se pare interesant e ca face zgomot curentul incontinuu, se aude ca si cand ar sfarai ceva in tigaie la foc mediu :D

Zgomotul acela care se aude e curentul care arde praful de pe fire

View PostMAGYAR_ANDOR, on Aug 17 2008, 12:41, said:

Am o intrebare:
La CFR reteaua de 25 kv este alimentata cu toate cele 3 faze sau doar cu fazele R si S. Am vazut mai multe substatii de tractiune dar linia de contact se alimenta doar din fazele R sau S. S-ar putea sa ma insel.

Nu stiu ce legaturi are CFR.
Curentul monofazat are R si 0 adica (o faza si un nul).
Curentul bifazat are R, S si 0 (2 faze si un nul).
Curentul trifazat are R, S, T si 0 (3 faze si un nul).
Fiecare linie R, S si T are 110V

Edited by Mikay5000, 17 August 2008 - 13:08.


#44
MAGYAR_ANDOR

MAGYAR_ANDOR

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 28
  • Înscris: 16.08.2008

View Postm3ntosan, on Jul 30 2008, 14:45, said:

curentul nominal pe o linie de 400kV este limitat de numarul de conductoare de pe o faza si de curentul nominal al elementelor din capatul liniei (din statie) : intreruptor, transfoarmatoare de curent, separator,  etc.
Pentru singura statie de 750 kV din tara Isaccea curentul nominal este de 2000 A, pentru statia de 400 kV Cernavoda tot 2000 A desi intreruptoarele au un curent nominal de 2500 A, Bucuresti Sud 400 kV 1600 A (curentul nominal al intreruptorului n-are legatura cu puterea de rupere - curentul nominal este curentul maxim pe care-l poate suporta intreruptorul in regim normal de functionare , nu in regim de scurtcircuit, curentul pe care-l rupe in caz de scurtcircuit este de ordinul zecilor de kA 25,31,40 kA depinde cat e de scump).

De regula pe o linie importanta de inalta tensiune (400kV) tranziteaza ~ 500 MW. Desi puterea transportabila este mai mare, puterea pe linii este limitata si din alte considerente.

La 220kV curentul nominal este de 1250 - 1600 A , la 110 kV desi majoritatea intreruptoarelor au un curent nominal de 1600 A rare sunt liniile prin care pot trece 1200 A , de regula curentul e limitat de transformatoarele de curent care sunt de 600 A.

Pe o linie de 10 kV care alimenteaza metroul de exemplu, statie de metrou, ia ~ 200 A la plecarea din statie , daca se intampla se fie 2 trenuri in statie  ~ 400 A.

Ma bucur ca ai adus in discutie statia de la Isaccea. Din pacate statia nu mai functioneaza la 750 kv. Tronsonul Isaccea - Ucraina de Sud e complet distrus, iar pe tronsonul Isaccea - Varna tensiunea a fost coborata la 400 kv, desi pe aceasta linie se poate transporta la 750 kv. Nu sti cand se va reconstrui linia de 750 kv Ucraina de Sud - Isaccea?

Attached Files



#45
mister_rf

mister_rf

    freelancer

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 15,889
  • Înscris: 22.10.2002

View PostMikay5000, on Aug 17 2008, 14:05, said:

Zgomotul acela care se aude e curentul care arde praful de pe fire

Fiecare linie R, S si T are 110V
Ei nu. Care praf de pe fire?  :lol:  Este vorba despre ''efectul Corona''

Quote

When the voltage is high enough, electrons are attracted to ground (at
lower potential) with sufficient energy to ionize air. It is this breakdown
that produces the corona.
si am mai discutat de exemplu aici:
http://forum.softped...m...t&p=2339391
Si de unde pana unde 110V?Pe asta de unde ai auzit-o?
Despre ce linii discutam? Cele clasice de joasa tensiune?  Eu stiam ca in Europa avem pentru  utilizatorul monofazic la borne 220-230Vac, de aici se poate considera ca  tensiunea pe fiecare faza catre nul este de 220-230V(se va trece standardizat  la 230V dar acum  nu toate retelele sunt modificate   B)  ) iar tensiunea intre faze este de 380-400Vac .

#46
releu2008

releu2008

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 37
  • Înscris: 16.03.2008

Quote

Am o intrebare:
La CFR reteaua de 25 kv este alimentata cu toate cele 3 faze sau doar cu fazele R si S. Am vazut mai multe substatii de tractiune dar linia de contact se alimenta doar din fazele R sau S. S-ar putea sa ma insel.
Din cate stiu eu de la un amic, transformatoarele monofazate din substatiile de tractiune electrica CFR se alimenteaza cu tensiunea dintre faze a sistemului trifazat 110kV, de regula S-R sau T-R. Au parmise 16MVA.

Quote

Nu sti cand se va reconstrui linia de 750 kv Ucraina de Sud - Isaccea?
MAGYAR_ANDOR , asta auzisem si eu dar uite ca mi-ai confirmat.

Edited by releu2008, 17 August 2008 - 16:25.


#47
m3ntosan

m3ntosan

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 191
  • Înscris: 06.02.2008

View PostMAGYAR_ANDOR, on Aug 17 2008, 14:40, said:

Ma bucur ca ai adus in discutie statia de la Isaccea. Din pacate statia nu mai functioneaza la 750 kv. Tronsonul Isaccea - Ucraina de Sud e complet distrus, iar pe tronsonul Isaccea - Varna tensiunea a fost coborata la 400 kv, desi pe aceasta linie se poate transporta la 750 kv. Nu sti cand se va reconstrui linia de 750 kv Ucraina de Sud - Isaccea?

Din cate stiu eu nici Isaccea - Varna nu functioneaza, e tinuta sub tensiune in gol sa n-o fure (auzisem ceva de gen 20 kV), singurele linii 400kV cu Bulgaria fiind Tantareni - Kozlodui si Isaccea - Dobrudja. De Isaccea - Ucraina Sud nu stiu nimic, cert e ca partea ucraineana nu mai exista:)


Din statiile Electrica sunt trafo. speciale pt CFR 110/MT (2 faze) si spre statiile CFR pleaca doar 2 faze pe medie tensiune.

De regula Corona se simte/aude  cand e umezeala/ploaie si se vede noaptea. Si la liniile de 400kV cu mai multe conductoare pe faza mai putin. Efectul Corona este invers proportional cu sectiunea. Daca folosesc 4 conductoare pe faza in retea patratica se obtine o sectiune mai mare si efectul Corona este mai redus.
Sfaraiala asta se aude si la conductoarele de 110kV din statii interioare. Din cauza contactelor imperfecte,prafului, in zilele de weekend cand e tensiunea ridicata zgomotul e mai accentuat, si funia multifilara din aluminiu mai are fire rebele care conduc la sfaraiala.

Edited by mister_rf, 19 August 2008 - 10:02.


#48
m3ntosan

m3ntosan

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 191
  • Înscris: 06.02.2008
ar fi extraordinare liniile cu Ucraina si Bulgaria acolo langa Cernavoda unde e o zona mai delicata , e cam trist pt sistemul nostru sa piarda 1400 MW instantaneu.. sa vedem cand/daca va fi cazul sa avem 3 unitati.
http://www.transelec...hp?ido=55&lb=ro

ps: de ce nu mi pot edita postul?! sa nu mai fiu nevoit sa deschid altul

#49
donpetru

donpetru

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 800
  • Înscris: 02.01.2007

Quote

Din statiile Electrica sunt trafo. speciale pt CFR 110/MT (2 faze) si spre statiile CFR pleaca doar 2 faze pe medie tensiune.
Dl. m3ntosan, statiile "Electrica" alimenteaza printr-o linie de 110kV trifazat substatiile de tractiune electrica CFR. In substatiile CFR exista doua transformatoare de 16MVA 110/27,5kV. Alimentarea acestor transformatoare - am vazut ca a precizat si @releu mai sus - se face dintre fazele S-R si T-R a sistemului. Conventional, se spune ca pe 27,5kV se lucreaza cu faza R la sina. Teoretic nu e bine spus, dar practic s-a promovat aceasta "idee".
Am facut aceste precizari pentru a nu se intelege ca se pleaca cu 27,5kV direct din statiile Electrica, pentru ca nu este asa.

Edited by donpetru, 19 August 2008 - 15:39.


#50
SuperDuper

SuperDuper

    Crushed

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,295
  • Înscris: 25.04.2006
Practic sunt 2 tensiuni monofazate intre liniile de tractiune si pamant (una pe sens), defazate cu 120 grade electrice intre ele. Aceasta alimentare puternic nesimetrica duce la multe batai de cap in sistemul energetic, dar asta este, cu asta valseaza Conelu'. In unele parti inca mai se foloseste curentul continuu la 1.5 sau 3KV. Pare arhaic, dar redresoarele sunt trifazate "curate".
Altii folosesc curent alternativ la 15kV dar la 16 2/3 Hz, ceea ce implica niste convertoare, alimentate trifazat si ele.
http://en.wikipedia....fication_system

Edited by SuperDuper, 21 August 2008 - 05:07.


#51
MAGYAR_ANDOR

MAGYAR_ANDOR

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 28
  • Înscris: 16.08.2008

View Postdonpetru, on Aug 19 2008, 15:39, said:

Dl. m3ntosan, statiile "Electrica" alimenteaza printr-o linie de 110kV trifazat substatiile de tractiune electrica CFR. In substatiile CFR exista doua transformatoare de 16MVA 110/27,5kV. Alimentarea acestor transformatoare - am vazut ca a precizat si @releu mai sus - se face dintre fazele S-R si T-R a sistemului. Conventional, se spune ca pe 27,5kV se lucreaza cu faza R la sina. Teoretic nu e bine spus, dar practic s-a promovat aceasta "idee".
Am facut aceste precizari pentru a nu se intelege ca se pleaca cu 27,5kV direct din statiile Electrica, pentru ca nu este asa.

OK, sa luam transformatorul de 16 MVA, 110/27,5 kv. Alimentarea se face la 110 kv, fazele S-R. Intrebare, ce faza va avea tensiunea de 27,5 kv care este legat la linia de contact? S sau R? Poate fi si una si alta? Daca inteleg bine, pentru pastrarea simetriei, linia de contact de 27,5 KV are segmente alimentate cu toate cele 3 faze.

View Postm3ntosan, on Aug 19 2008, 09:15, said:

Din cate stiu eu nici Isaccea - Varna nu functioneaza, e tinuta sub tensiune in gol sa n-o fure (auzisem ceva de gen 20 kV), singurele linii 400kV cu Bulgaria fiind Tantareni - Kozlodui si Isaccea - Dobrudja. De Isaccea - Ucraina Sud nu stiu nimic, cert e ca partea ucraineana nu mai exista:)

Incredibil. Avem o linie cu sectiunea de 750 kv nefolosita. Cum au lasat Ucraenienii in paragina linia de 750 kv? Si o linie de 110 kv este strategic, dar mai una de 750. Daca se extinde Cernavoda nu ar fi mai bine sa mutam statia de 750 / 400 kv aici si sa facem legatura pe 750 kv cu Ucraina de Sud si Varna? Pe site-ul Transelectrica e mare tacere despre linia de 750 kv.

#52
donpetru

donpetru

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 800
  • Înscris: 02.01.2007

Quote

ce faza va avea tensiunea de 27,5 kv care este legat la linia de contact?
Faza S sau T la linia de contact, "faza R la sina".

Quote

Poate fi si una si alta? Daca inteleg bine, pentru pastrarea simetriei, linia de contact de 27,5 KV are segmente alimentate cu toate cele 3 faze.
Asta era pe vremuri.
Actualmente, datorita puteri mari instalate in SEN, daca ar fi sa raportam aceasta putere la un consumator CFR de tractiune (locomotiva electrica 060EA 5100kW), procentul rezultat este foarte mic, deci nesimetria curentilor si tensiunilor pe inalta tensiune, este foarte redusa. Asta si datorita faptului ca la momentul "t" nu functioneaza toate locomotivele din parcul CFR.
Nesimetria tensiunilor este mai pregnanta pe joasa tensiune, dar acolo este alta poveste.
Deci, alimentarea se face numai din fazele T si S ale sistemului, succesiv, prin substatii electrice de tractiune (STE) conectate simplu sau in schema V/V la SEN.

Quote

Daca se extinde Cernavoda nu ar fi mai bine sa mutam statia de 750 / 400 kv aici si sa facem legatura pe 750 kv cu Ucraina de Sud si Varna?
Intretinerea unei linii electrice aeriene de 750kV nu este chiar asa de "ieftina". La Cernavoda, puterea unei reactor este aprox. 800MVA. reactorul este cuplat la un generator sincron trifazat, daca nu ma insel, de 20kV. Dupa generatorul electric exista un post transformare ridicator medie pe inalta tensiune de aprox. 800MVA, al carui secundar este conectat la SEN. Deci, in acest moment, datorita nivelului de putere cerut de consumatori in Romania, nivelurile de tensiune de 220kV si 400kV reprezinta cea mai buna solutie pentru transportul energiei electrice. Nivelul de tensiune de 750kV este justificat pe distante foarte mari dintre statii electrice si a fost aplicat cu succes de rusii, daca nu ma insel, chiar pe distanta Moscova  - Novosibirsk. Din pacate, aceasta distanta, este cam de vreo 4 ori distanta Tulcea - Timisoara.

Edited by donpetru, 27 August 2008 - 20:22.


#53
Gheorghe Dracu

Gheorghe Dracu

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,974
  • Înscris: 02.11.2004
Are cineva harta cu traseele de inalta tensiune din RO? In facultate ne-a fost prezentata dar am pierdut-o si era interesanta.

#54
m3ntosan

m3ntosan

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 191
  • Înscris: 06.02.2008

View Postdonpetru, on Aug 19 2008, 16:39, said:

Dl. m3ntosan, statiile "Electrica" alimenteaza printr-o linie de 110kV trifazat substatiile de tractiune electrica CFR. In substatiile CFR exista doua transformatoare de 16MVA 110/27,5kV. Alimentarea acestor transformatoare - am vazut ca a precizat si @releu mai sus - se face dintre fazele S-R si T-R a sistemului. Conventional, se spune ca pe 27,5kV se lucreaza cu faza R la sina. Teoretic nu e bine spus, dar practic s-a promovat aceasta "idee".
Am facut aceste precizari pentru a nu se intelege ca se pleaca cu 27,5kV direct din statiile Electrica, pentru ca nu este asa.


Domnule donpetru .. exista in statiile Electrica transformatoare CFR 110/27.5 kV. Ca exemplu vizitati statiile din zona Prahova: Ploiesti Nord , Valea Larga, Rm. Sarat, Mizil. E adevarat ca exista si legaturi prin linii de 110 kV spre substatii CFR, dar exista si trafo CFR in statiile din gestiunea Electrica.
Am facut aceste precizari pentru a nu se intelege ca se pleaca numai cu 110kV spre substatiile CFR, pentru ca nu este asa :P



La Cernavoda generatorul scoate 24kV si se ridica la 400kV cu ajutorul a 2 trafo de 440 MVA in paralel. Astfel se poate functiona cu un singur trafo. si cu reactorul la 60% sa nu se otraveasca.

Linia de 750kV cu Ucraina ar fi fost de mare ajutor in zona Cernavoda , e periculos sa ai o putere asa mare conectata la aceeasi bara, la un defect pe bare/ refuz declansare etc. ai ramas brusc fara 1400 MW ceea ce nu e usor pt SEN

Edited by m3ntosan, 16 September 2008 - 20:50.


Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate