Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Vand samsung galaxy A3 2017

De la cati ani am voie sa conduc ...

Comparatie intre VIDEO CALL QUALI...

Amplificator profesional interm r...
 Problema tastatura

Amplificator profesional interm r...

Grila TVR 2: divertisment, filme,...

Problema boxa portabila
 Cadastru

problema driver video

Dezactivare functie Map as drive

Cum ajung de la gara de nord la i...
 Fonduri nerambursabile 2017.

mouse Hama uRage Unleashed

Poligon sau Aeroport

Ce posturi Radio si TV din Romani...
 
Forumul Softpedia folosește "cookies" pentru a oferi utilizatorilor o experiență completă. Vezi detalii sau închide mesaj (x)

Atentie la arhitectura bisericeasca!

  • This topic is locked This topic is locked
11 replies to this topic

#1
peintredeglise

peintredeglise

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 58
  • Înscris: 20.01.2008
  • ID membru: 276,351
Salutare! Sunt pictor de biserici si ma confrunt cu multe greseli de arhitectura, constructie si stabilire a intalatiilor electrice in bisericile ortodoxe. Se pare ca secolul vitezei nu permite preotului, arhitectului, costructorului, electricianului si pictorului sa stea la aceeasi masa si sa discute despre biserica in devenire. Ei vin unul dupa altul si se injura in aceeasi ordine, pictorul cuprinzandu-i pe toti, pt ca el este ultimul care pleaca din biserica. Cel mai bine este sa trec la exemple concrete. Spatiul din biserica are o anumita destinatie si un anumit simbolism.
Greseli la nivelul turlei mari (cea de pe naos): spatiile dintre ferestre nu sunt netede ci formeaza pe mijloc unghiuri obtuze. Avand in vedere ca aici se picteaza, conform iconografiei bizantine, registrul Sfintilor Prooroci, ar insemna pictarea lor cu o jumatate de chip pe o fateta, si cealalta jumatate pe a doua fateta. Astfel spatiul nu se mai pupa cu pictura destinata lui. Acesta este un spatiu compromis care forteaza pictorul sa coboare acel registru, daca are unde, inlaturandu-l pe cel caruia ii ia locul (exista o ierarhie a tematicilor iconografice). Spatiul nou si gresit creat de arhitect sau de constructor nu va mai primi sfinti (ca ar fi groteasca pictarea lor acolo din cauza deformarilor care ar lua nastere), ci ornamente. Pacat de spatiu!
Greseli la nivelul zonei de unire intre turla mare si naos (sau corpul bisericii): pandantivii (= triunghiuri semisferice) lipsesc cu desavarsire. Acestia sunt 4 elemente elegante de racord intre doua spatii mari - turla si naosul. Romanii au fost geniali cand au inventat bolta, iar bizantinii cand au preluat bolta romana si au unit cilindrul turlei cu baza patrata a naosului (forma patrata de aici ia nastere prin unirea a 4 arce care formeaza naosul si pe care se sprijina turla).  Pandantivii sunt elemente arhitecturale de racord, dar si elemente simbolistice de racord. Pe ei se picteaza cei 4 Sfinti Evanghelisti (Matei, Marcu, Luca si Ioan) care, prin Evanghelii, L-au facut cunoscut pe Iisus Hristos pictat in bolta turlei mari, si naos, care simbolizeaza lumea vazuta, adica noi. Iata dublul si genialul racord: practic si teologic. In locul pandantivilor apar acum niste colturi seci de 90 grade, care rup spatiul. Biserica devine o hala patratoasa si rece. Ii dispar formele curbate, bolta in leagan care odihnesc ochii satui de agresivitatea televizorului, a ambuteiajelor, a reclamelor insirate pe cladiri in culori stridente care ataca retina.
Greseli la nivelul ferestrelor: in loc sa fie inguste la exterior si evazate spre interior (ca sa patrunda in interior cat mai multa lumina), acum sunt ca un tunel. Cele corecte sunt si practice si frumoase. Se tencuiesc usor, se picteaza usor si isi etaleaza ornamentele. Cele gresite sunt banale, retin lumina si ascund pictura.
Bolta vs. tavan: Incep sa se extinda tavanele sau plafoanele in arhitectura bisericeasca. Sunt urate, reci si aduc a hala industriala. Cand este pictata o bolta, cel mai critic punct este cheia de bolta, dupa care spatiul se mai indulceste. La un plafon ii clocoteste pictorului zona cervicala. Bolta are rol si in acustica bisericii, trimitand sunetul inapoi, pe cand tavanul nu.
Greseli privind materialele folosite: materiale moderne (betonul, reparatiile locale cu ipsos, placile rigips) vs. materiale naturale probate in timp (caramida, piatra de rau, var, nisip, calti de canepa). Se deduce unde-i greseala...
Greselile instalatiei electrice: firele electrice ies in mijlocul boltilor, acolo unde ar corespunde capete de sfinti etc.
Pt inspiratia arhitectilor recomand bisericile vechi, cel mult pana in anul 1750. Ceea se este mai spre noi este supus greselii cu sanse mari.

#2
cristeamax

cristeamax

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 560
  • Înscris: 14.06.2005
  • ID membru: 38,970

 peintredeglise, on Jul 13 2008, 15:53, said:

Salutare! Sunt pictor de biserici si ma confrunt cu multe greseli de arhitectura, constructie si stabilire a intalatiilor electrice in bisericile ortodoxe. Se pare ca secolul vitezei nu permite preotului, arhitectului, costructorului, electricianului si pictorului sa stea la aceeasi masa si sa discute despre biserica in devenire. Ei vin unul dupa altul si se injura in aceeasi ordine, pictorul cuprinzandu-i pe toti, pt ca el este ultimul care pleaca din biserica. Cel mai bine este sa trec la exemple concrete. Spatiul din biserica are o anumita destinatie si un anumit simbolism.
Greseli la nivelul turlei mari (cea de pe naos): spatiile dintre ferestre nu sunt netede ci formeaza pe mijloc unghiuri obtuze. Avand in vedere ca aici se picteaza, conform iconografiei bizantine, registrul Sfintilor Prooroci, ar insemna pictarea lor cu o jumatate de chip pe o fateta, si cealalta jumatate pe a doua fateta. Astfel spatiul nu se mai pupa cu pictura destinata lui. Acesta este un spatiu compromis care forteaza pictorul sa coboare acel registru, daca are unde, inlaturandu-l pe cel caruia ii ia locul (exista o ierarhie a tematicilor iconografice). Spatiul nou si gresit creat de arhitect sau de constructor nu va mai primi sfinti (ca ar fi groteasca pictarea lor acolo din cauza deformarilor care ar lua nastere), ci ornamente. Pacat de spatiu!
Greseli la nivelul zonei de unire intre turla mare si naos (sau corpul bisericii): pandantivii (= triunghiuri semisferice) lipsesc cu desavarsire. Acestia sunt 4 elemente elegante de racord intre doua spatii mari - turla si naosul. Romanii au fost geniali cand au inventat bolta, iar bizantinii cand au preluat bolta romana si au unit cilindrul turlei cu baza patrata a naosului (forma patrata de aici ia nastere prin unirea a 4 arce care formeaza naosul si pe care se sprijina turla).  Pandantivii sunt elemente arhitecturale de racord, dar si elemente simbolistice de racord. Pe ei se picteaza cei 4 Sfinti Evanghelisti (Matei, Marcu, Luca si Ioan) care, prin Evanghelii, L-au facut cunoscut pe Iisus Hristos pictat in bolta turlei mari, si naos, care simbolizeaza lumea vazuta, adica noi. Iata dublul si genialul racord: practic si teologic. In locul pandantivilor apar acum niste colturi seci de 90 grade, care rup spatiul. Biserica devine o hala patratoasa si rece. Ii dispar formele curbate, bolta in leagan care odihnesc ochii satui de agresivitatea televizorului, a ambuteiajelor, a reclamelor insirate pe cladiri in culori stridente care ataca retina.
Greseli la nivelul ferestrelor: in loc sa fie inguste la exterior si evazate spre interior (ca sa patrunda in interior cat mai multa lumina), acum sunt ca un tunel. Cele corecte sunt si practice si frumoase. Se tencuiesc usor, se picteaza usor si isi etaleaza ornamentele. Cele gresite sunt banale, retin lumina si ascund pictura.
Bolta vs. tavan: Incep sa se extinda tavanele sau plafoanele in arhitectura bisericeasca. Sunt urate, reci si aduc a hala industriala. Cand este pictata o bolta, cel mai critic punct este cheia de bolta, dupa care spatiul se mai indulceste. La un plafon ii clocoteste pictorului zona cervicala. Bolta are rol si in acustica bisericii, trimitand sunetul inapoi, pe cand tavanul nu.
Greseli privind materialele folosite: materiale moderne (betonul, reparatiile locale cu ipsos, placile rigips) vs. materiale naturale probate in timp (caramida, piatra de rau, var, nisip, calti de canepa). Se deduce unde-i greseala...
Greselile instalatiei electrice: firele electrice ies in mijlocul boltilor, acolo unde ar corespunde capete de sfinti etc.
Pt inspiratia arhitectilor recomand bisericile vechi, cel mult pana in anul 1750. Ceea se este mai spre noi este supus greselii cu sanse mari.


Ar trebui sa iti faci un site pe tema asta cu imagini. Pe un forum atat de pragmatic nu stiu cati sunt interesati de lucrurile "sfinte" despre care vorbesti tu. Mie personal mi s-ar parea extrem de interesant sa citesc ceva despre legatura dintre arhitectura, functionalitate si pictura intr-o biserica.

#3
european_highlander

european_highlander

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 175
  • Înscris: 14.05.2006
  • ID membru: 77,550
  • Locație: Cluj-Napoca

 peintredeglise, on Jul 13 2008, 15:53, said:

Salutare! Sunt pictor de biserici si ma confrunt cu multe greseli de arhitectura, constructie si stabilire a intalatiilor electrice in bisericile ortodoxe. Se pare ca secolul vitezei nu permite preotului, arhitectului, costructorului, electricianului si pictorului sa stea la aceeasi masa si sa discute despre biserica in devenire. Ei vin unul dupa altul si se injura in aceeasi ordine, pictorul cuprinzandu-i pe toti, pt ca el este ultimul care pleaca din biserica. Cel mai bine este sa trec la exemple concrete. Spatiul din biserica are o anumita destinatie si un anumit simbolism.
Greseli la nivelul turlei mari (cea de pe naos): spatiile dintre ferestre nu sunt netede ci formeaza pe mijloc unghiuri obtuze. Avand in vedere ca aici se picteaza, conform iconografiei bizantine, registrul Sfintilor Prooroci, ar insemna pictarea lor cu o jumatate de chip pe o fateta, si cealalta jumatate pe a doua fateta. Astfel spatiul nu se mai pupa cu pictura destinata lui. Acesta este un spatiu compromis care forteaza pictorul sa coboare acel registru, daca are unde, inlaturandu-l pe cel caruia ii ia locul (exista o ierarhie a tematicilor iconografice). Spatiul nou si gresit creat de arhitect sau de constructor nu va mai primi sfinti (ca ar fi groteasca pictarea lor acolo din cauza deformarilor care ar lua nastere), ci ornamente. Pacat de spatiu!
Greseli la nivelul zonei de unire intre turla mare si naos (sau corpul bisericii): pandantivii (= triunghiuri semisferice) lipsesc cu desavarsire. Acestia sunt 4 elemente elegante de racord intre doua spatii mari - turla si naosul. Romanii au fost geniali cand au inventat bolta, iar bizantinii cand au preluat bolta romana si au unit cilindrul turlei cu baza patrata a naosului (forma patrata de aici ia nastere prin unirea a 4 arce care formeaza naosul si pe care se sprijina turla).  Pandantivii sunt elemente arhitecturale de racord, dar si elemente simbolistice de racord. Pe ei se picteaza cei 4 Sfinti Evanghelisti (Matei, Marcu, Luca si Ioan) care, prin Evanghelii, L-au facut cunoscut pe Iisus Hristos pictat in bolta turlei mari, si naos, care simbolizeaza lumea vazuta, adica noi. Iata dublul si genialul racord: practic si teologic. In locul pandantivilor apar acum niste colturi seci de 90 grade, care rup spatiul. Biserica devine o hala patratoasa si rece. Ii dispar formele curbate, bolta in leagan care odihnesc ochii satui de agresivitatea televizorului, a ambuteiajelor, a reclamelor insirate pe cladiri in culori stridente care ataca retina.
Greseli la nivelul ferestrelor: in loc sa fie inguste la exterior si evazate spre interior (ca sa patrunda in interior cat mai multa lumina), acum sunt ca un tunel. Cele corecte sunt si practice si frumoase. Se tencuiesc usor, se picteaza usor si isi etaleaza ornamentele. Cele gresite sunt banale, retin lumina si ascund pictura.
Bolta vs. tavan: Incep sa se extinda tavanele sau plafoanele in arhitectura bisericeasca. Sunt urate, reci si aduc a hala industriala. Cand este pictata o bolta, cel mai critic punct este cheia de bolta, dupa care spatiul se mai indulceste. La un plafon ii clocoteste pictorului zona cervicala. Bolta are rol si in acustica bisericii, trimitand sunetul inapoi, pe cand tavanul nu.
Greseli privind materialele folosite: materiale moderne (betonul, reparatiile locale cu ipsos, placile rigips) vs. materiale naturale probate in timp (caramida, piatra de rau, var, nisip, calti de canepa). Se deduce unde-i greseala...
Greselile instalatiei electrice: firele electrice ies in mijlocul boltilor, acolo unde ar corespunde capete de sfinti etc.
Pt inspiratia arhitectilor recomand bisericile vechi, cel mult pana in anul 1750. Ceea se este mai spre noi este supus greselii cu sanse mari.

E bine sa stie toata lumea chestia asta, numai ca noi, "oamenii de rand", nu prea observam treburile astea cand mergem la Biserica si nu stim cum am putea sa te ajutam...  :)

#4
sorin2007

sorin2007

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,709
  • Înscris: 01.04.2007
  • ID membru: 162,281

Quote

Salutare! Sunt pictor de biserici si ma confrunt
Salutare, faptul ca pui in discutie pe forum e semn de slabiciune. Sa facem la comun e ideea? CE? Daca nu poti incearca comertul, think that.

#5
djl

djl

    Caut casete și casetoscoape U-Matic, Betacam (analogic) și Betam

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 64,669
  • Înscris: 13.06.2004
  • ID membru: 18,263
  • Locație: București
Mie nu îmi plac deloc noile picturi. Nu-mi inspiră nici un fel de frumusețe spirituală.

#6
feli_vfm

feli_vfm

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 187
  • Înscris: 05.06.2008
  • ID membru: 333,841

 djl, on Jul 15 2008, 17:07, said:

Mie nu îmi plac deloc noile picturi. Nu-mi inspiră nici un fel de frumusețe spirituală.

poti sa dai un exemplu  de pictura noua care nu te inspira si de una veche?

#7
djl

djl

    Caut casete și casetoscoape U-Matic, Betacam (analogic) și Betam

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 64,669
  • Înscris: 13.06.2004
  • ID membru: 18,263
  • Locație: București
De exemplu nu-mi place deloc pictura de la biserica nouă (am uitat ce hram are) de lângă intersecția Str. Constantin Brâncuși cu Bd. N. Grigorescu (fost Viișoarei, Leontin Sălăjan) - vis-a-vis de Parcul Titan (Balta Albă) (I.O.R.) (Alexandru Ioan Cuza).

#8
sutesti

sutesti

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 2
  • Înscris: 13.05.2008
  • ID membru: 325,752
Ai mare dreptate în legatura cu problemele pe care le-ai mentionat. Eu merg uneori la biserica, si ma deranjeaza cel mai tare instalatiile electrice, care parca iau din aerul de rugaciune, sper sa nu se supere nimeni, dar asta simt. In loc sa fie ascunse sub tencuiala, sunt in exterior, iar de multe ori firele ies din sfinti.

#9
arpisz

arpisz

    Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,896
  • Înscris: 25.04.2008
  • ID membru: 319,170
  • Locație: Timisoara
da datile jos daca va deranjeaza asa de mult iluminarea electrica si aprindetiva lumanari ca sa fiti pe deplin in era intunecata a pastorilor si boschetarilor sfinti ....
macar dezinstalati boxele sa nu mai auda boborul asta needucat behaielile preasvintitilor homosexuali

#10
seraf

seraf

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 36
  • Înscris: 26.10.2005
  • ID membru: 51,232
Chiar nu va puteti abtine? Mereu se gaseste unul sa se bage in seama neintrebat! Imi amintesti de o javra de caine care avea obiceiul sa se strecoare in bucatarie cand eram la masa si sa dea un vant de imi trecea pofta de mancare pe ziua aia!

#11
danut21

danut21

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 841
  • Înscris: 30.12.2007
  • ID membru: 266,312
Cea mai mare problema cu orientarea bisericii catre rasarit ca paganii care se inchinau la soare. evreii aveau templul spre apus!

Edited by danut21, 09 August 2009 - 12:30.


#12
jeremiah

jeremiah

    Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,230
  • Înscris: 01.12.2008
  • ID membru: 393,692
Cel mai rau este ca ,majoritatea crestinilor se orienteaza dupa soare ...si nu dupa SCRIPTURA ...de aceea sunt asa de debusolati ...

Anunturi


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users