Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Scoatere antifurt airtag de pe ha...

Magnet in loc de clește pent...

Cumparat/Locuit in apartament si ...

Pot folosi sistemul PC pe post de...
 Sokol cu distorsiuni de cross-over

Filtru apa potabila cu osmoza inv...

Kanal D va difuza serialul “...

Upgrade xiaomi mi11
 securitate - acum se dau drept - ...

Farmacia Dr Max - Pareri / Sugest...

De unde cumparati suspensii / gar...

[UNDE] Reconditionare obiecte lemn
 Infiltratii casa noua

sugestie usa interior

ANAF si plata la selfpay

Imprimanta ciss rezista perioade ...
 

Ghid de verificare a motocicletei la cumparare.

- - - - -
  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1
higheaven

higheaven

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 490
  • Înscris: 01.09.2005
Pe internet se gasesc destul de multe "ghiduri" de cumparare a motoarelor la mana a doua, dar poate nici unul nu e la fel de complet ca cel scris de Taz (East-Side Dogs Iasi).

Pe langa faptul ca este un text excelent de detaliat din punct de vedere tehnic, are in vedere si particularitatile pietei moto din Romania, unde stim cu totii cat de cinstiti si seriosi sunt vanzatorii.

Acte
In primul rind te sfatuiesc sa faci o foarte atenta verificare a actelor si a corespondentei intre seria cadrului/motorului cu cele inscrise pe certificat si pe cartea de identitate.

Atentie la anul real al modelului,se intimpla des ca vinzatorul sa iti spuna de ex.ca este un model '91 si sa descoperi dupa cumparare ca e iscrisa ca model'89.

Starea generala
Dupa aceea poti trece la verificarea starii generale a motocicletei;curatenie,zgirieturi,lovituri.

Semne de cazaturi
Primele semne de cazaturi pot fi reperate la
-pedale
-capete ghidon
-leviere
-interior carenaj "aranjat"(daca e cazul)etc.

Nr real de km
Incearca sa-ti dai seama de corespondenta dintre numarul pretins de chilometri si anumite amanunte care pot demasca o eventula minimalizare a acestei valori:
-rosaturi exagerate a cauciucului de pe pedale
-a minerelor de ghidon
-a vopselei de pe leviere
-in general a tuturor locurilor care intra in contact frecvent cu motociclistul in cadrul unei utilizari normale.

Daca unele din aceste elemente sunt noi,intreaba de ce.

Urme de maltratare
Vei verifica atent deasemenea eventualele urme de maltratare cm ar fi
-leviere rupte
-leviere indoite
-cauciuc topit in pasajul rotii de tractiune
-discuri de frina albastrite(semn de supraincalzire),etc.

Daca pina aici nu sunt probleme,poti trece la verificarea cadrului.

Cadrul
Se verifica aspectul general,aliniamentele. Atentie la
-vopsea sarita(daca e cazul),
-suduri neoriginale,
-urme de soc!

Acestea de obicei indica un accident.

Se verifica atent cadrul in jurul coloanei de directie,unde trebuie sa lipseasca orice fel de torsiuni,umflaturi,suduri,sarituri de vopsea sau vopsea proaspata.

Daca cadrul a fost revopsit,(de ce?)se poate vedea usor pt.ca de obicei cadrele la motocicletele mai moderne intii se vopsesc si apoi se stanteaza,deci seria trebuie sa fie vizibila in culoarea metalului,acolo unde nu sunt placute cu seria.

Se verifica atent prinderile motorului si a cutiei pe cadru!

Se verifica starea bratului oscilant spate,in special lipsa jocului rulmentilor de ghidaj.

Atentie la urmele de prindere a cadrului cu menghine sau alte instalatii posibila indreptare!

Aliniamentul rotilor
Se incearca verificarea aliniamentului rotilor prin ingenuncherea in spatele motorului,cineva trebuind sa tina motorul drept si roata fata dreapta.

Metoda este empirice,dar permite depistarea unor dezaliniamente grave.

Carenajul
Se verifica punctele de prindere ale carenajului pe cadru(daca e cazul)si eventualele perforatii.

Carenajul nu trebuie sa stea tensionat pe prinderi(posibila torsionare a cadrului): se desfac 2-3 prinderi din puncte vitale si se remonteaza pt. verificare.

Alte semne posibile de accidente serioase pot fi un radiator de apa strimbat (atentie!) sau un suport de instrumente de bord deformat/rupt/sudat(!).

Coloana de directie
Se verifica atent rulmentii coloanei de directie,cu roata din fata ridicata; se depisteaza eventualul joc in coloana sau eventualele puncte dure la invirtire.

Coloana nu trebuie sa aiba joc sau zgomote si ghidonul trebuie sa se invirta usor sub efectul propriei greutati a trenului fata.

In final se face un test de tinuta de drum si se incearca depistarea comportamentelor "curioase" cum ar fi instabilitate pe linii drepte bine asfaltate fara vint lateral sau tendinta motocicletei de a "trage" intr-o parte sau alta.

Motorul
Motorul de preferinta,acesta trebuie sa fie curat,dar nu sters chiar atunci,pe loc,ca tu sa poti verifica eventuale scurgeri de ulei la rece.

Daca s-a sters nu-i bai,vei putea verifica la cald,dupa o testare mai prelungita aceste scurgeri.

Pornirea la rece
Este obligatoriu sa asisti la prima pornire a motorului la rece(verifica cu mina!). Aici vei vedea in cazul demarorului electric starea bateriei, electromotorului de pornire, a dispozitivului de roata libera care scoate demarorul din tractiune dupa pornirea motorului.

Vei asculta la relanti si la acceleratie usoara eventualele batai sau clantanituri la rece(cele mai evidente)ale: cuzinetilor de biela si palier, bolturilor de piston(nasol!), si in cazul motoarelor de 4 timpi, zgomotul supapelor(posibil reglaj incorect al supapelor) si al lantului de distributie (daca nu cumva distr. este cu tren de pinioane). Acesta din urma in caz de uzura emite un zgomot metalic de fierarie asemanator cu un suierat.

Fum
Exista motoare de 4 timpi ca de ex.multicilindricele japoneze in stare perfecta,care nu au voie sa scoata fum chiar din prima secunda.

Altele precum boxerele mari BMW au voie in primele secunde sa emita o cantitate minuscula de fum pina la refacerea jocurilor normale intre piesele componente.

In orice caz(bineinteles regula nu se aplica la 2 timpi), la foarte putin timp dupa demaraj, fumul trebuie sa dispara.

Daca nu:
- Aburul e normal pe timp rece si umed, a nu se confunda!
- Fumul albastru = consum de ulei(segmenti sau ghiduri de supapa uzate);
- Fum alb = posibila prezenta a lichidului de racire (daca e cazul racirii cu lichid) in camerele de combustie, adica garnitura de chilasa terminata,sau,mai rau,bloc motor fisurat.

Cu motorul cald,dupa 2 minute de relanti se accelereaza brusc intii in punctul mort,dupa care dupa ale 2 min.se repeta procedeul in sarcina.(se evita totusi expunerea exagerata la relanti mai ales in cazul motoarelor racite cu aer).

- Fum albastru=motor uzat
- Fum negru=amestec prea bogat in benzina(posibile probleme de calamina)

Toate acestea (repet)referitoare la fum =numai pt. 4 timpi.

Se verifica buloneria motorului:un motor bun nu are nevoie de demontare profunda!

Uleiul
Tot pt.4 timpi:Se verifica cantitatea si calitatea uleiului(culoare,consistenta), se intreaba de filtru, frecventa schimbului de ulei si filtre.

In anumite cazuri (motoare de mare performanta cu uleiuri inalt aditivate) culoarea aproape neagra este normala.

Se verifica numai consistenta si "grasimea acestuia. Se poate scurge putin ulei la cald si se verifica dupa "asezare"prezenta de eventuale particole metalice:a se evita!

Se verifica functionarea corecta a cablurilor de acceleratie si de soc (integritate, tensiune corecta, ungere). Acceleratia trebuie sa revina singura!

Transmisia secundara
Cardan
Daca totul e bine; transmisia secundara:in cazul cardanului se verifica eventualele zgomote, puncte dure de invirtire, starea buna a cardanului, daca e vizibil (axialitate, lipsa de lovituri,marcaje,starea amortizorului de transmisie,daca exista)si prezenta uleiului in cantitate si consistenta corecte.

De asemenea se poate verifica prezenta de particol metalice in ulei(dupa o minima invirtire).

Curea
Daca ar fi fost cazul curelei(Harley):starea curelei si a coroanelor de transmisie.

Lant
In cazul lantului:vezi aspectul general, lipsa de rugina, ungerea corecta (un lant poate ascunde rugina si sub un strat nou de ulei), curatenia, prezenta tuturor rolelor, lipsa totala a jocurilor de orice natura.

Atentie la elemente gripate: ele se demasca prin "sarituri" ale lantului la invirtirea in relanti cu roata din spate libera, pe cricul central.

Zgomotele de tip "clac" indica de asemenea de obicei un lant uzat.

Vezi tensiunea corecta a lantului (un lant incorect tensionat se uzeaza f. repede, ca si coroana si pinionul).

Verifici starea pinionului primar si a coroanei de transmisie: uzuri, prezenta tuturor dintilor, fixare, lipsa de batai laterale.

La pinion, daca poti, vezi sa nu curga ulei pe linga simeringul axului acestuia.

Daca exista amortizor de transmisie de cauciuc in roata din spate, verifica lipsa jocului, sau macar acesta sa fie foarte mic: invirte coroana fate de roata din spate si vezi ce se intimpla.

Cutia de viteze
Acum, cutia de viteze: aceasta trabuie sa nu prezinte zgomote anormale, trebuie sa fie cit mai precisa si rapida, mai ales la motoarele sport.

Punctele moarte trebuie sa fie usor de gasit si cele false trebuie sa lipseasca.

Atentie la sariturile din viteza, mai ales prima si a 2-a (pinioane uzate sau furci de ghidaj torsionate) :se accelereaza puternic in toate treptele corect cuplate si se verifica de citeva ori acest lucru.

Daca cutia este unsa separat, aceeasi verificare a uleiului.

Suspensiile
Suspensiile fata-spate:se verifica lipsa zgomotelor de culisare, infundarea trebuie sa fie progresiva si revenirea libera si neta, dupa un mic recul.

La spate:starea amortizorului, scurgeri, functionarea reglajelor (daca e cazul), aspect general.

La fata: aspect general, curatenie, urme de ulei, lovituri.

Tuburile trebuie sa nu prezinte nici o zgirietura sau alte marcaje.

Se verifica paralelismul prin compararea la ochi a reflectiilor tuburilor de furca.

Se fac pompaje repetate si se verifica daca a aparut ulei pe tuburi (simeringuri terminate).

Vezi starea simeringurilor de praf, daca sunt terminate, nici cele de ulei nu mai duc mult!

Vezi comportamentul furcii la revenire, nu trebuie sa faca zgomote.

Daca tuburile sunt curate dar nu amortizeaza de loc (oscilatii repetate) atunci s-ar putea sa nu ai decit putin ulei in tuburi sau chiar deloc! Intrebi daca s-a schimbat uleiul in tuburi si cind anume (maximum pt. Romania este de 10-12.000 km)

Reglaje, daca sunt: functionarea corecta.

Franele
Eficienta la apasare: daca sunt cu tamburi se verifica lipsa ovalizarii fata si spate separat (frineaza neregulat la o apasare constanta a levierului sau pedalei.)

Uzura tamburului, reglaj incorect.

Daca sunt actionate prin cablu se verifica integritatea, lipsa griparii, ungerea corecta, starea camelor de actionare.

Daca sunt hidraulice: Lichidul trebuie sa fie proaspat, transparent si la nivelul corect. Daca este brun, oxidat este vechi si are o posibila prezenta de apa (se schimba la max.2 ani-20.000 km)

Verifica etanșeitatea garniturilor de pompa centrala, etriere conductele (stare generala)

Cursa comenzilor trebuie sa fie ferma si sa nu atinga capetele(ex.minerul dreapta al ghidonului):aer in instalație!

Se verifica funcționarea becului de stop fata si spate.

In cazul discurilor se verifica starea si tipul plăcutelor.

Starea generala a discurilor: Lipsa adanciturilor in sensul pistei exagerate (max.0,2-0,3 mm), grosimea minima de siguranța (de obicei inscrisa pe disc) se măsoară măcar cu un șubler.

Se verifica cu rotile suspendate foarte atent lipsa absoluta a oricarei batai laterale a discurilor. Culoarea albăstrita a acestora este un semn de supraincalzire si posibila deformare a pistei.

Uzura discurilor in functie de nr.total de km.sau de nr.de km de cind au fost schimbate este un indiciu asupra felului de utilizare la care a fost supusa motocicleta. Ex.disc de sub 20.000 km. cu plăcute standard si grosimea minima atinsa = utilizare supersportiva intensiva. Exista plăcute de mare perf. care uzeaza mai rapid discurile, ex. metal sinterizat. Intreabă!

Ambreiaj
Se verifica lipsa patinarii la acceleratii f. puternice in treapta a 2-a-a 3-a (depinde de putere, poate chiar a 4-a in cazul motoarelor de mare putere): daca cauciucul nu patinează, dar turația motorului creste fara ca viteza sa faca acelasi lucru in mod proporțional, ambreiajul trebuie refăcut.

O cursa activa exagerat de mica, chiar fără patinare inseamnă ca ambreiajul va trebui refacut curand.

Hidraulica ambreiajului se verifică exact la fel ca la capitolul frine anterior.(lichid,etanseitate,etc.)

Roti, jenți, pneuri
Se Ⲵe fiecare roata pe liber pt. verificarea axialitatii si a lipsei jocului din rulmenți.

In cazul franelor disc e posibil ca rotile sa fe foarte ușor franate din Ⲵirea lor libera(nu prea mult!): e normal.

Daca exista suspiciuni cu privire la starea rulmenților, se demontează plăcutele si se invirt rotile pe liber.

Se examinează jantele: urme șocuri, etanșeitate la tubeless (modul de schimbare a cauciucului).

Se verifica valvele.

Se verifica starea cauciucurilor.

Se inreabă acum citi km. au fost schimbate pneurile si in functie de raspuns(sincer!?) si de tipul cauciucurilor se poate evalua din nou modul de utilizare a motocicletei.

Eșapamente
Stare generala, lovituri, zgirieturi, rugina ascunsa; la motoarele in 4 timpi: culoarea interna trebuie sa fie apropiata de cea a betonului; se baga un deget in evacuai: urmele grase, negre+ motor cu carburatia dereglata sau uzat.

Se verifica starea galeriilor: etanșare (zgomote ascuțite rapide "ps-ps-ps-ps" tip compresor de aer, sau motor care "ticaie" la frine de motor puternice), oxidare, integritate generala, etc.

Instalația electrica
Instalația electrica trebuie sa fie ne-"facuta", integra, fara urme de arsuri, topituri, dezizolari, etc.

Se verifica funcționarea tuturor echipamentelor electrice si a bordului (ex.aprinderea becului roșu de ulei la punerea contactului, si, apropo, stingerea lui imediat dupa pornirea motorului, adică presiune corecta la ulei!!)

Bateria
Se verifica starea bateriei si,daca e posibil incarcarea corecta(alternator!).

Contacte baterie oxidate = intreținere necorespunzătoare.

Test de drum
Acestea fiind făcute, faci un test de drum cu proprietarul la ghidon: vei vedea cum se poarta acesta cu motocicleta, daca respecta timpii de incalzire a motorului, daca manuiește corect cutia, etc.

Daca totul e bine, ai cumpărat-o si drum bun. Poți avea incredere in ea!!

Printeaza chestia asta si cind te duci sa cumperi motoru', du-te numai cu cineva care se pricepe si pe care il pui sa verifice pas cu pas dupa lista asta: eu am făcut-o după mai multe informatii de la mai multi specialisti si am folosit-o cu succes.

Sper sa-ti folosească si ție si altora care vor citi-o. La mai multe motoare bune!!

Taz sursa

#2
tchoara

tchoara

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,465
  • Înscris: 05.02.2007
Acum ceva timp am intrebat eu pe-aici unde putem gasi un ghid pentru cumpararea unei moto sh, cineva a postat un link FOARTE bun, poate are altcineva timp sa-l caute si sa-l posteze, aviz amatorilor de sh. Multam pentru informatiile de mai sus    :OK:

#3
Dihor

Dihor

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 111
  • Înscris: 22.08.2007
Daca se poate , rog un moderator sa-l faca sticky .
Merita !

#4
Marius3k

Marius3k

    Rechin de stepă, "United Gashka" member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 18,677
  • Înscris: 14.03.2006

 Dihor, on Jul 7 2008, 22:02, said:

Daca se poate , rog un moderator sa-l faca sticky .
Done! Tineti partea cauciucata in jos! ;)

#5
freightliner

freightliner

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 791
  • Înscris: 03.12.2006
ma bucura fatul ca šlumeašse mai gandeste si la topicuri šinteligenteš. 

acum ma intreb cati din cei care au citi topicul vor pune in practica TOATE cele descrise.

#6
pirategrl_1806

pirategrl_1806

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 427
  • Înscris: 01.05.2008
Multumim pt informatii :coolspeak:

#7
travelman

travelman

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 83
  • Înscris: 22.04.2007
dintre marcile japoneze, puteti oferi un sfat, pentru un enduro 125 cmc ,fabricatie dupa 2000, care ar fi mai fiabila : Yamaha, Honda , Kawasaki..etc?
multumesc

#8
madcox

madcox

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 341
  • Înscris: 05.03.2009
ca semn al unei motorete ce a fost tavalita mai serios... ghidonul este limitat in cursa sa stanga/dreapta de 2 opritori. acesti opritori sunt fixati pe cadru, in zona "jugului" sau pe acesta. "jugul" este acea parte tubulara din cadru in care sta prins axul ghidonului. in timp ce se vireaza stg/dreapta, se verifica acesti opritori. INTOTDEAUNA  motoreta trebuie sa vireze egal stg/dr, dar fara sa prinda mana conducatorului intre ghidon si rezervor. daca se intampla invers, inseamna ca acei opritori sunt rupti in urma unei cazaturi. opritorii se pot observa foarte usor in zona descrisa mai sus.

eu de exemplu am avut motocicleta scapata de 3 ori. o data de pe cric de cineva misterios, o data de prietena, si o data de mine din mers prin noroaie. datorita acestor 3 cazaturi minore, am un opritor usor tocit, dar totusi nu este sesizabil la virat, ci doar daca ma uit la el. deci, se trece cu vederea. aliniamentul rotilor se poate verifica de cineva experimentat mergand fara maini. daca motoreta trage intr-o parte, sau este instabila, este ceva suspect la ea. poate fi din centrarea rotii din bascula(se verifica reperele din fabrica de pe bascula), sau poate fi stramba cu totul.
furca la intrarea ei in jug nu trebuie sa aiba cute. daca este asa, inseamna ca a fost accidentata si indreptate telescoapele. poate sa nu insemne nimic, dar se va verifica. cunosc cazuri de telescoape indreptate care nu au afectat comportamentul motoretei.
lantul...nu trebuie sa aiba uzura, sau sa aiba uzura egala. ca sa se verifice asta se ridica pe un stander, sau cricul central, si se roteste roata. daca aceasta opune rezistenta din loc in loc inseamna ca lantul are uzura inegala.

#9
chinezupitesti

chinezupitesti

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 11
  • Înscris: 10.08.2012
mda, o lectie buna, nu cred ca o sa verifice toata lumea ceea ce scrie dar e bn de stiut, apropo cred ca ai fost injurat de toti vanzatori de motoare sh.
P.S. daca un cumparator ar respecta tot ghidul, nu sar mai vinde nici o motocicleta SH in romania :D

#10
Quantum

Quantum

    verklarung

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 15,543
  • Înscris: 24.05.2005

 chinezupitesti, on 10 august 2012 - 23:52, said:

daca un cumparator ar respecta tot ghidul, nu sar mai vinde nici o motocicleta SH in romania Posted Image
Asa ar trebui sa fie... cu toate astea, cele mai vandute sunt sh-urile de 15-25 de ani la preturi de 800-200- euro.

#11
Mihai9385

Mihai9385

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 48
  • Înscris: 30.07.2013
Salut,

Sunt Mihai, am 22 de ani, sunt student motociclist si vreau sa ajut comunitatea moto din Romania.

Cursurile de conducere defensiva moto sunt principala problema pe care vrem sa o rezolvam, asadar, va rog sa ma ajutati prin completarea acestui chestionar cu 10 intrebari rapide :

http://goo.gl/forms/ujXtZMZOWU

Minutul dumneavoastra este vital pentru noi!

Multumim

#12
Radu1983

Radu1983

    New Member

  • Grup: Candidate Members
  • Posts: 3
  • Înscris: 23.07.2022
Va salut, am și eu o întrebare în legătură cu un moped Jawa Babetta 215 cred, e varianta cu doua viteze.
Mopedul e la socrul meu care l-a cumpărat înainte de 1989. El zicea ca a folosit Mopedul pana a fost obligatorie plata unor taxe, nu știu, impozit sau ce era. Atunci a încetat sa îl mai conducă. Nu știu în ce stare este deoarece el nu îl mai folosește de vreo 20 de ani. Momentan sta la el în ceva garaj, ferit de apa, soare... Deci am șanse sa fie cât de cât ok. As vrea sa îl restaureze deoarece are o valoare sentimentala pentru soția mea. Eu locuiesc în Germania și am găsit pe net multe piese pentru acest tip de moped.
Întrebarea mea este cum pot sa îl scot din tara deoarece socrul meu nu mai găsește actele acestui moped.
Sper ca am postat întrebarea unde trebuie, dacă nu, îmi cer scuze, este prima mea postare pe acest forum.

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate