Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii
 Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...
 Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor
 Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...

Renault Android
 

Informatii despre PERUSI-anexa la "Despre PERUSI"

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
58 replies to this topic

#19
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
10 lucruri de stiut inainte sa achizitionam un papagal

Achizitionarea unui papagal este un lucru care trebuie facut cu responsabilitate si nu din impuls. Ganditi-va bine inainte de a lua aceasta hotarare si informati-va in detaliu asupra responsabilitatilor dumneavoastra ca stapani. Iata mai jos cateva lucruri pe care este bine sa le cunoasteti despre aceste pasari minunate si necesitatile lor.

1. Papagalii nu sunt animale domestice. Animalele domestice sunt animale care au fost crescute de sute si mii de ani alaturi de oameni, ele au ajuns sa fie fundamental diferite de rudele lor din salbaticie. Nu acelasi lucru se intampla cu papagalii din casele noastre, ei sunt similari cu cei din salbaticie.

2. Psitacoza si tuberculoza aviara sunt boli care pot fi transmise pe calea aerului de la pasari la oameni. Aceste boli sunt foarte periculoase pentru oameni, ele putand produce imbolnaviri grave, in special persoanelor cu sistemul imunitar compromis. De asemenea, toti papagalii raspandesc in jur permanent asa-zisa “matreata”, particule rezultate din penaj, care poate agrava anumite forme de astm sau poate declansa reactii alergice.

3. Toti papagalii (inclusiv nimfele, amorezii, perusii si alte specii) sunt animale galagioase, care produc mizerie si chiar distrugeri. Vocalizarile (ciripitul, tipetele etc.) sunt o componenta foarte importanta a socializarii papagalilor. Papagalii mananca de foarte multe ori pe parcursul unei zile, defecheaza si arunca bucatele de mancare peste tot in jurul lor. Papagalii sunt instinctiv programati sa mestece si sa distruga lemnul, indiferent daca este vorba de stinghiile din colivie si jucariile lor sau de mobila si ramele tablourilor din casele noastre. Papagalii vor roade, de asemenea, cabluri electrice, perdele, cartoane si hartii.

4. Toti papagalii traiesc mult. Daca sunt bine ingrijiti, majoritatea speciilor pot trai 20-60 de ani. Astfel, de cele mai multe ori angajamentul de crestere a unui papagal este unul pe viata.
5. Papagalii sunt animale extrem de sociale, ei fiind comparati cu copiii, din punct de vedere al nevoilor sociale si emotionale. Insa, spre deosebire de copii, papagalii nu se maturizeaza niciodata emotional.

6. Papagalii sunt foarte activi si curiosi si, pentru a-si mentine sanatatea in parametri, au nevoie de mult exercitiu fizic si mental. Ei trebuie sa beneficieze de spatii ample si de multe jucarii si trebuie lasati liberi cateva ore pe zi pentru a zbura.

7. Toti papagalii au nevoie de o dieta variata, compusa nu numai din seminte si pelete. Alimentatia lor trebuie sa cuprinda si fructe, legume, graunte.

8. Expunerea la lumina naturala si somnul sunt foarte importante pentru papagali. Ei au nevoie de mini 4 ore pe zi de expunere la lumina naturala sau la lumina cu spectru total pentru a putea metaboliza vitamina D si absoarbe vitamina A, ambele de importanta critica pentru sanatatea lor. Orice papagal trebuie sa aiba parte de un somn de 10 ore pe zi.

9. Papagalii sunt foarte sensibili la calitatea aerului. Spre deosebire de oameni, pasarile isi inlocuiesc tot aerul din plamani la fiecare respiratie. Pentru ca nici un pic de aer rezidual nu ramane in plamani, papagalii inhaleaza mai mult oxigen si mai mult aer poluat decat oamenii. Papagalii nu trebuie niciodata expusi la fum de tigara, fumuri si gaze emanate de compusi chimici sau de teflon. Inhalarea de aer poluat poate duce la moarte subita sau, in cazul intoxicarii cronice, poate duce la moarte prematura.

10. Papagalii au nevoie de ingrijiri medicale acordate de un veterinar specializat in pasari, iar notele de plata pot fi destul de mari. Chiar daca papagalul este sanatos se recomanda un control medical anual.


Inlocuirea unui papagal

Poate ca, din nefericire, multi dintre noi am fost nevoiti sa trecem prin situatii tragice de moarte a papagalului iubit. In cazul in care detineti o pereche de papagali problema este si mai complicata intrucat, pe langa suferinta proprie, trebuie sa ajutati si papagalul ramas in viata sa-si depaseasca suferinta.

Papagalii sunt monogami si formeaza perechi ce dureaza intreaga viata. Astfel, cu atat mai greu este depasit momentul mortii partenerului. Nimfele, perusii, amorezii, dar si alte specii de papagali “poarta doliu” si isi jelesc partenerii pierduti. Multi stapani de papagali sunt coplesiti de intensitatea trairilor de durere pe care le observa la papagalul ramas singur si sunt oarecum dezorientati, nestiind ce sa faca sa-si ajute companionul. Ca si la oameni, perioada de doliu variaza de la un individ la altul, atat in ceea ce priveste tipul de manifestari cat si in durata. Ea este influentata si de factori ca: timpul pe care perechea l-a petrecut impreuna pana in momentul mortii unuia dintre parteneri, intensitatea legaturii stabilite intre acestia si modul in care s-a format perechea (pasarile s-au ales singure sau perechea a fost formata de catre stapani).

Doliul se poate manifesta in multe feluri, fiecare papagal exprimandu-se conform personalitatii sale. Astfel, unii papagali vor refuza mancarea, isi vor smulge penele, isi vor chema continuu partenerul disparut cu sunete sfasietoare, vor fi morocanosi, suparati sau chiar agresivi. In aceasta perioada papagalul va avea nevoie de mai multa atentie si grija din partea dumneavoastra. Nu-i schimbati rutina obisnuita si cautati sa-l supravegheati mai mult.

In astfel de situatii aveti doua optiuni pentru a va ajuta papagalul:

Aduceti un nou partener pentru companionul dumneavoastra. Ideal este sa cautati un papagal cam de aceeasi varsta cu cel pe care il detineti, pentru a le facilita relatia. Unii papagali isi vor accepta imediat noul partener, altii vor avea nevoie de mai mult timp si poate de o perioada introductiva, in care sa-i tineti in colivii separate, dar apropiate una de alta. S-au inregistrat si cazuri in care papagalul in doliu si-a atacat noul partener. In cele din urma perechea se va forma, viata isi va relua cursul stabilit de natura si va veti putea vedea din nou papagalul vesel si fericit. In cazul in care, dupa o perioada de timp, cele doua pasari nu se accepta deloc, va trebui sa le despartiti si sa incercati cu alt partener.

Dedicati mult mai multa atentie companionului dumneavoastra. Daca alegeti sa nu aduceti un nou partener va trebui sa petreceti mult mai mult timp cu papagalul pentru a putea suplini lipsa partenerului. Astfel veti putea intari legatura dintre dumneavoastra si papagal si veti deveni centrul atentiei sale. Insa, daca nu aveti suficient timp liber sau rabdare, aceasta nu este o idee buna, intrucat papagalul lasat singur va deveni nefericit si se va putea imbolnavi. In special perusii, nimfele si amorezii au nevoie de dedicare si atentie constanta intrucat sunt pasari care in natura traiesc in stoluri si nu sunt obisnuite cu singuratatea.

Sursa : Latifa.ro

Edited by me_and_myself, 14 May 2008 - 17:11.


#20
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Detinerea unei singure pasari poate fi mai plina de satisfactii decat gazduirea unei perechi intrucat pasarea singura se va lega mai mult de stapanul sau. Totusi, un papagal are nevoie de multa atentie si, daca nu va puteti ocupa suficient de mult de companionul dumneavoastra sau daca lipsiti mult de acasa, ar fi mai bine sa optati pentru introducerea unui partener care sa-i mai indulceasca singuratatea.

Cum sa introducem in siguranta un al doilea papagal in aceeasi colivie
Daca va hotarati sa achizitionati inca un papagal ar fi bine sa reflectati inainte asupra catorva aspecte: daca dispuneti de resursele materiale necesare pentru ingrijirea a doua pasari, daca detineti o colivie suficient de mare pentru doi, daca puteti face fata unor eventuale conflicte intre cele doua pasari, daca le puteti acorda suficienta atentie si dragoste, daca sunteti gata sa acceptati faptul ca papagalul dumneavoastra s-ar putea sa se lege mult de partenerul sau si sa nu va mai acorde la fel de multa importanta ca inainte.

In cazul in care ati decis sa mai achizitionati un papagal, fie ca este vorba de un perus, o nimfa, un micul sau marele Alexander, un Jako, un kakariki sau orice alta specie, va trebui sa urmati urmatorii pasi:

1. Hotarati intai specia pe care doriti sa o achizitionati. Important  este sa achizitionati un partener din aceeasi specie cu pasarea dumneavoastra. De asemenea, ideal este ca intre cele doua pasari sa nu existe o diferenta foarte mare de varsta. In general, femelele sunt mai putin indicate pentru a fi gazduite impreuna deoarece intre ele pot izbucni conflicte mai des decat intre masculi. Atentie! Daca doriti sa achizitionati o specie diferita de cea pe care o aveti deja, este de extrema importanta sa verificati intai compatibilitatea lor! S-au inregistrat multe cazuri tragice datorate introducerii in aceeasi colivie sau voliera a unor specii care nu s-au tolerat! De asemenea, documentati-va cat mai mult asupra cerintelor de gazduire, hrana si ingrijire ale noii specii.

2. Verificati sanatatea pasarii. Ghidati-va dupa liniile generale de control al sanatatii pasarii (mai multe detalii gasiti aici) si, eventual, apelati la ajutorul unui veterinar.

3. Mentineti papagalul nou achizitionat in carantina pentru 15-45 de zile. Acest aspect este foarte important intrucat istoricul noii pasari este rareori cunoscut si aceasta poate purta boli sau paraziti care sa se transmita si la companionul dumneavoastra initial. Carantina inseamna gazduirea papagalului intr-o colivie separata, asezata in alta camera decat in cea in care se afla companionul dumneavoastra. Aceasta perioada va ajuta si pasarea nou venita sa se obisnuiasca cu dumneavoastra si cu noua ei casa, fara sa fie nevoita sa suporte concomitent si stresul cunoasterii unei alte zburatoare. Carantina inseamna si sa va spalati pe maini inainte si dupa manipularea papagalului nou venit. De asemenea, mentineti toate jucariile si accesoriile separat, fara a le roti intre pasari. Daca papagalul nou achizitionat prezinta semne de boala NU il introduceti nici in colivia si nici macar in camera celuilalt si apelati imediat la veterinar. Pe perioada carantinei probabil ca pasarile se vor auzi una pe alta, chiar daca sunt gazduite in camere separate, iar acest lucru le va stimula curiozitatea. Acest fapt va va ajuta sa le faceti tranzitia catre prietenie mai usoara.

4. Dupa trecerea perioadei de carantina puteti aduce colivia nou venitei in camera in care se afla colivia cu pasarea initiala. Nu asezati de la inceput coliviile una langa alta. Acordati papagalilor timp suficient sa se vada, auda si simti fara a putea intra in contact direct. Retineti faptul ca, pentru pasarea dumneavoastra, aducerea unei alte zburatoare inseamna incalcarea teritoriului! Deci, va trebui sa asteptati cateva zile pentru ca pasarea sa accepte fara probleme aceasta intruziune. Apropiati treptat coliviile una de alta, nu grabiti inutil procesul de cunoastere. In aceste cateva zile nu eliberati din colivii nici una dintre pasari.

5. Dupa cateva zile petrecute in colivii separate, dar in aceeasi camera, puteti incerca sa eliberati ambii papagali in acelasi spatiu. Puteti incerca sa introduceti papagalii si intr-o colivie noua, neutra, care sa nu fie cunoscuta de nici unul dintre ei (eventual o noua colivie mare, destinata amandurora). Nu parasiti camera si observati cu atentie comportamentul pasarilor! La cel mai mic semn de agresiune separati papagalii si reintroduceti-i in coliviile lor. Incercati din nou sa le faceti cunostinta, cu rabdare si calm. Unele pasari se vor intelege foarte bine de la inceput, altele vor avea nevoie de timp pentru a deveni prietene. Unele zburatoare ar putea sa ajunga sa se tolereze, dar altele s-ar putea sa nu se inteleaga niciodata. Retineti ca fiecare pasare este o individualitate si are o personalitate proprie si distincta de a altor pasari, deci reactiile ei nu pot fi anticipate cu acuratete. Papagalul initial s-ar putea sa-si accepte noul partener cu bucurie sau s-ar putea sa fie gelos si sa nu accepte sa imparta atentia dumneavoastra cu inca cineva.

6. Dupa ce va asigurati in mai multe ocazii la rand ca papagalii nu se vor certa sau bate, ii puteti gazdui in aceeasi colivie. Continuati totusi sa-i observati cu atentie, gata sa interveniti daca este cazul. Aveti grija sa puneti cate doua boluri de mancare si doua adapatori in colivie, pentru a limita eventualele conflicte aparute din cauza hranei. Oferiti-le jucarii suficiente pentru doi si, in egala masura, atentia dumneavoastra. Tratati primul papagalul la fel cum il tratati inainte, nu acordati mai multa atentie noului venit pentru a nu declansa gelozia primului. Vorbiti-le calm, alintati-i si linistiti-i pe fiecare in parte.

Papagalii nu se vor intelege neaparat doar pentru ca vrem noi sa se imprieteneasca. Ei sunt fiinte care au preferinte proprii si care nu accepta intotdeauna alegerile pe care le facem noi pentru ele. Fiti pregatiti sa le acceptati si respectati dorintele si alegerile! Poate ca procesul de imprietenire va fi unul lung, insa recompensele unei existente comune linistite si echilibrate sunt nepretuite. Aveti rabdare si oferiti-le pasarilor dragostea dumneavoastra!

Sursa : Latifa.ro

Edited by me_and_myself, 14 May 2008 - 17:13.


#21
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Despre reproducere …..mai multe informatii!

          Noi , cand am luat perechea de perusei, nu ne-am gandit ca o sa ajungem si la faza asta, adica ....vroiam , dar nu ne-am luat informatiile din timp. Si hop.....Fetita noastra ne face ou....dupa ou! :D
Asa ca da pe net cautare.......si...... sper sa fie de folos la toata lumea!
(Chiar daca se repeta informatiile....sper sa ajute!)

Dar tot de la cei care au trecut prin asa ceva, fie ei crescatori sau doar.....amatori!  Asa ca tot pe forum .....HELPPPP!!!!!! (cel putin in cazul nostru)


            Ei si am ajuns si la partea mai interesanta! Inmultirea perusilor. De la perusi, de fapt de la papagali in general, oamenii ar trebui sa invete cate ceva. Un cuplu nu se desparte in veci pururi!!! Numai daca sunt separati din motive independente de ei. Cat sunt ele de mici, totusi tin unul la altul, chiar daca se mai cearta ei din cand in cand.
....................
    Daca au conditii bune de trai (hrana suficienta, igiena si mai ales sunt lipsiti de agitatie exterioara), o pereche de perusi pot face pui. Desigur, prima data femela depune oua. Maturitatea perusilor vine pe la 8-9 luni. De atunci, daca cei doi se inteleg bine, pot avea oua oricand.

    In general, in perioada reproducerii, se poate observa o mai mare afectivitate a celor doi. Sunt mult mai "iubareti". Si numai va treziti ca femela a depus un ou. Dupa doua zile altul. Dupa alte doua zile, al treilea ou si tot asa pana va avea cam 5-6. Pot fi exceptii cand sa aiba 9-10 oua, am auzit cazuri in care au avut 13 oua! Acestea sunt de marimea unei alune, poate putin mai mari.

    Insa pentru aceste oua trebuie un cuib. Acestea sunt formate, de obicei, din placaj, iar jos au o scorbura unde pot fi puse ouale. Cuiburi se gasesc in comert, la magazine specializate. Cuibul se ataseaza de cusca, unde se taie cateva gratii in zona intrarii in cuib. La coliviile mari, cuibul se poate introduce inauntru. Absenta cuibului va face ca femela sa caute un coltisor si va incerca sa-si depuna ouale acolo (doar nu le va tine in ea!). Am auzit cazuri in care incerca sa le urce undeva mai sus, insa le scapa si acestea erau numai bune de omleta! Credeti-ma ca o femela patimeste foarte mult daca nu are un cuib la indemana. Absenta cuibului duce la cresterea sanselor ca ouale sa nu eclozeze, uneori la 100%.

    Un cuib poate fi construit din lemn (scandura sau placaj, ultimul fiind cel mai indicat) si sa fie destul de mare astfel incat sa incapa usor un perus cu aripile intinse. Adica sa aiba in jur de 12-13 cm inaltime si peste 20 cm lungime si latime. Ganditi-va ca puii cand vor fi mari, femela va trebui sa isi deschida aripile pentru a-i acoperi pe toti. In centrul de greutate al podelei trebuie prevazuta sa fie o mica adancitura. Se recomanda ca partea superioara a cuibului (acoperisul) sa fie detasabila, pentru a permite curatarea mai usoara.

    Dupa 18 zile dupa ce a depus primul ou, va iesi primul pui. Dupa doua zile al doilea "sosit" si tot asa. Pe perioada clocirii, cel putin la mine, doar femela a stat pe oua, barbatusul ii aducea hrana. Barbatusii sunt mai neindemanatici si nu reprezinta niste "closti" bune (daca va incerca sa stea pe oua, in timp ce femela mai iese putin la aer, veti constata uneori intamplari de-a dreptul bizare; cum ar fi faptul ca sta undeva langa ou si il cheama sa intre sub el... cel putin asa face Ricky al meu). Dar rolul de tata si-l joaca foarte bine!!! Sunt foarte afectivi si sunt prezenti "la raport" de fiecare data cand sunt chemati (atunci femela bate usor cu ciocul in peretele cuibului). Mai vin si nechemati, ceea ce "sotia" apreciaza, dar uneori nu prea sunt de acord cu prezenta lor in preajma cuibului (mai ales cand ies puii, iar "tati" vrea sa mai stea prin cuib).

    In salbaticie barbatusii zboara cat e ziua de lunga in cautare de hrana, dar in captivitate este scutit de aceste drumuri; problema este ca va aduce femelei doar ce are la dispozitie... Macar in aceasta perioada, hrana sa fie cat mai sanatoasa si mai variata. Puii au un ritm de crestere intens, de aceea au nevoie de multa "materie prima" (proteine). Sa includeti cate un ou de gaina (cel putin de doua ori pe saptamana dupa ce a iesit primul pui), care sa fie fiert tare; nu trebuie neaparat sa fie razuit. Dati-le inclusiv coaja. Meiul este obligatoriu sa fie in permanenta. Mai sunt in comert un fel de piatra sau oase de sepie care le ajuta la digestie(ati vazut pasarile cum mananca nisip?) si le furnizeaza si calciu; nu ar fi rau sa le luati.

    Hrana juniorilor va fi asigurata de cei doi parinti. In perioada aceasta ar fi bine sa le administrati hrana moale cum ar fi mamaliga sau ou fiert. Meiul nu ar trebui sa lipseasca.

    Puiul abia iesit din ou este foarte mic si neajutorat; are nevoie de toata grija parintilor sai, de aceea e bine sa fie lasati in pace. Nu umblati in colivie (in cuib sub nici o forma!) decat daca este necesar: schimbarea hranei, curatirea coliviei etc. Un pui de o saptamana a crescut de aproape trei ori decat a fost cand a iesit din ou.

    Probleme ce pot aparea: Daca intentionati sa inmultiti perusii (si papagalii in general), fiti foarte atenti cand cumparati masculul. Sa fie dezvoltat foarte normal, daca se poate sa aiba ceva "experienta" in trecut. De multe ori ouale nu mai eclozeaza din cauza masculului. De asemenea cand vine clipele magice, adica timpul in care ar trebui sa eclozeze, sa faceti diferite observatii. Daca nu vor iesi puii, dupa cateva zile ar fi bine sa scoateti ouale, pentru ca vor reprezenta doar o sursa de cearta intre perusi.

    Puii sunt slabi si bolnaviciosi? La aceasta intrebare va pot da trei raspunsuri: nu au parte de o hranire corespunzatoare, ei sau parintii sufera de vreo boala sau ... cei doi parinti sunt rude apropiate. Probabil la ultima la afirmatie trebuie niste explicatii: uneori doi perusi care sunt frati au oua, dar din cauza endogamiei, puii vor iesit ca vai de capul lor (si nu traiesc prea mult). Pentru a evita, pe viitor asemenea probleme, intrebati la magazin sau cumparati perusi de la magazine diferite. Sau, daca va permiteti, faceti-le teste ADN. Este un sfat bun si acesta, dar nici chiar asa!

    Din cauza lipsei de experienta sau parintii nu inca nu s-au dezvoltat complet, primele "ture" de oua s-ar putea lasa cu esecuri. Se poate intampla ca doar a treia sau a patra oara sa iasa pui.
    De asemenea nu va lasati impresionati de numarul mare de oua; o data la doua zile trebuie sa iasa un pui, dar ritmul lor de crestere va determina ca mama sa nu se poata ocupa de ouale ramase, iar acestea nu vor ecloza. La o saptamana de la expirarea "termenului" oualor din care nu au iesit pui, e clar ca nu mai sunt de folos, de aceea ar fi bine sa scoateti ouale ramase, ca numai incurca.

    Dupa ce are trei saptamani si cateva zile, puiul va da sa iasa din cuib. Probabil il veti mai vedea stand pe fundul coliviei. Lasati-l, ca sa se invete sa mearga si sa manance, puteti chiar sa il scoateti din cusca, dar sa va purtati frumos cu el; totusi, dupa un timp puneti-l la loc. Cam dupa o luna, puiul este dezvoltat, poate chiar sa zboare. In cazul in care constatati ca mama depune iarasi oua, iar puiul are cel putin sase saptamani, il puteti separa.. Daca sunt mai multi pui, cei tineri sunt mai putin dezvoltati decat fratele lor mai mare si s-ar putea sa mai trebuiasca sa fie tinuti alaturi de mama... nu stiu, nu am experienta despre asemenea aspect!!! Oricum, eu nu prea sunt de politica de ai desparti, chiar daca exista riscul sa femela sa nu poata avea grija de oua.

    Tributul cerut de dragostea de mama: femelele care depun oua pot avea o problema fatala; si anume hernia. Aceasta este provocata de enormul efort pe care il depun cand scot ouale, mai ales daca sunt mai mari.
    Hernia nu se poate preveni singura alternativa ramand ca femela sa nu depuna oua, sau cel putin sa fie impiedicata sa le puna asa des. Nu exista nici tratament (sau cel putin eu nu stiu de vreunul), iar moartea dupa survine 2-3 zile de chinuri.
    Cel mai evident simptom il reprezinta un fel de inflamatie de culoare maronie, aflata undeva langa cloaca femelei. Exista in unele cazuri in care se poate observa un lichid maro prin cuib sau prin cusca. La un moment dat, pasarea incepe sa fie retrasa, sa-i nu-i mai pese nimic; in fazele finale este foarte inerta si are un aspect de burete.
.............................
Repoducere
Reproducerea perusilor nu este una grea, insa necesita o experienta acumulata in timp. Majoritatea perusilor tinuti in casa nu se pot reproduce, din cauza mediului ambient si chiar a lipsei de spatiu. In general, femela depune 5-6 oua, dar exista si cazuri cand sunt mai multe sau mai putine.
Crescatorii profesioniti stiu care sunt conditiile in care perusii se pot reproduce cel mai usor. Ei au nevoie de o cusca incapatoare, un cuib si multa liniste. Cuibul trebuie sa aiba o gaura rotunda in partea din fara, cu diamatruld e aproximativ cinci centimetri, iar capacul trebuie sa fie detasabil, pentru ca proprietarul sa poata curata usor interiorul coliviei. La 14 zile de la copulatie, femela depune primul ou, iar urmatoarele la 2 zile unul dupa altul. Femela cloceste ouale aproximativ 18-20 de zile.
Pentru a determina sexul unui perus, cel mai bine este sa aplati la medicul veterinar, acesta fiind un proces destul de dificil. Exista insa cateva indicii care va pot spune, cu aproximatie, ce sex are perusul dumneavoastra. Cel mai importanta si cel mai sigur dintre indicatori este zona carnoasa de deasupra ciocului (fosele nazale) care este colorata in albastru intens la masculul adult si in bej-maroniu la femela. In perioada de imperechere, culorile devin mai intense. Atentie insa, caci la femelele foarte tinere, aceasta zona este colorata in albastru deschis, alburiu, putandu-ve induce in eroare. La pui, narile (aflata in aceeasi zona carnoasa de deasupra ciocului) sunt colorate in roz la mascul si alb la femela.
.....................................
REPRODUCEREA
Reproducerea perusilor ondulati comuni se face cu destul de multa usurinta. Varsta minima de reproducere este de 8 luni la femele si 12 luni la masculi. Reproducerea se face in 2-3 serii, depinzand de randamentul pe care pasarile il dau. In cazul imbolnavirii sau rezultatelor slabe la reproducere, pasarile sunt trecute la repaus pentru refacere. Cuibul de reproducere are baza de 16 X 20 cm si inaltimea de 22 cm, cu gaura de intrare de 4,5 cm. El se ataseaza exterior la o colivie metalica cu baza de 30 X 50 cm si inaltimea de 30 cm in cazul reproducerii pe perechi. In cazul reproducerii in voliere cuiburile de reproducere trebuie sa fie cat mai asemanatoare deoarece se pot crea conflicte in cazul in care dou femele prefera acelasi cuib. Reproducerea in voliere are cateva avantaje si anume usurinta hranirii si eventual un randament mai ridicat al pasarilor la reproducere, insa personal preferam inmultire pe perechi separate deoarece astfel se pot obtine pasari de o calitate superioara si se pot observa separat performantele reproducatorilor. In perioada de repaus, pasarile se separa pe sexe, ceea ce usureaza acceptarea partenerului in momentul in care se trece la o noua serie de reproducere. La un cuib se lasa doar 3-4 pui pentru ca acestia sa fie bine hraniti si sa nu-si epuizeze parintii. Puii se separa la 5-6 saptamani cand devin independeti de parinti si mananca singuri. Acest moment se poate identifica si prin observarea lungimii cozii, atunci cand aceasta este aproximativ egala cu cea a parintilor. Puii se separa de asemenea pe sexe si sunt tinuti in voliere pentru a se maturiza.

Perusii sunt o specie foarte prolifica si sunt relativ usor de reprodus in captivitate. Masculul si femela ajung la maturitate la varsta de 3 - 4 luni dar nu ar trebui imperecheati pana la varsta de 10 - 11 luni. Perioada de reproducere se extinde de obicei pana la 6 ani la masculi si 4 ani la femele. Ouale sunt depuse intr-un interval de 2 zile in numar de 5 - 6. Perioada de incubatie dureaza aproximativ 18 zile
.............................
  I Cuibul
  Primul pas este sa cumparati sau sa confectionati un cuib care sa-l plasati in colivie sau in exteriorul ei. Spatiul minim  pentru o pereche de perusi necesar pentru crestera puilor este o colivie cu dimensiunile  de 62 x 30 x 40  cm (L x l x h). Pentru doua sau mai multe perechi dimensiunile coliviei cresc proportional cu numarul de perusi
  In orice magazin de specialitatese gasesc cuiburi care ar trebui sa aiba dimensiunile de 14 x 18 x 25 cm (L x l x h). Desigur aceste dimensiuni sunt informative dar daca aveti de ales dintre un cuib de dimensiuni mari si unul mic este recomandabil sa-l alegeti pe cel mare deoarece este mult mai spatios si de asemenea circulatia aerului, care este importanta pentru pui, este mai buna
  Cuibul in interior trebuie sa aiba o mica scobitura astfel incatouale sa stea la un loc. Aceasta adancitura nu trebuie sa fie plasata pe mijloc , in zona unde pasarea intra si iese, ci intr-o parte. Partea de sus a cuibului sau partea laterala trebuie sa fie detasabila pentru curatenie. Este foarte usor sa construiti chiar dumneavoastra un cuib si este foarte util daca il construiti astfel incat partea de sus cat si cea din spate sa fie detasabile.
  Un studiu de cercetare a relevat faptul ca marimea orificiului de intrare joaca un rol important in alegerea cuibului. Astfel perusii au avut la dispozitie trei cuiburi cu marimea orificilor de 2,5 3,5 si 5,5 cm . Toate femelele au ales cuibul cu marimea orificiului de 3,5 cm  
Dupa parerea mea montarea cuibului in exteriorul coliviei este mai buna deoarece perusii au acelasi spatiu in colivie si nu sunt deranjate de propietari atunci cand se verifica ouale. Colivia nu trebuie plasata langa o sursa de caldura ( aragaz , radiator etc) deoarece aerul este prea uscat si cald iar ouale fertile se pot usca.
Primele oua
  Daca totul decurge bine femela va incepe sa depuna oua dupa 8 - 10 zile dupa ce s-a acomodat cu cuibul. unele femele tinere nu sunt sigurede ceea ce li se intampla si s-ar putea sa depuna ouale pe podeaua coliviei . Daca se intampla asa ceva plasati ouale in cuib. Probabil femela il va impinge afara din cuib dar dupa ce va fi plasat iarasi in cuib , acest lucru ii va atrage atentia si urmatorul ou va fi depus in ciub.
  Odata ce ouale au fost  depuse puteti sa marcati data pe calendar .Dupa 6 - 7 zile daca luminati oul dintr-o parte puteti sa stiti daca este fertil (se pot observa venele capilare care strabat tot oul) Daca ouale sunt fertile ar trebui sa ecozeze dupa 18 zile dar daca nu ecozeaza nu va grabiti sa sa le aruncati . Uneori femela nu se aseaza pe oua din prima zi sau pana cand nu are 2 - 3 oua . Totodata daca vremea este rece ecozarea poate sa intarzie cu 2 - 3 zile.
....................
Cresterea puilor
  Propietarii trebuie sa invete sa verifice starea de sanatate a puilor . Dupa cateva zile puii trebuie sa aiba o culoare stralucitoare si sa fie consistenti cand sunt luati in mana . Un pui care este mai usor decat ceilalti este predispus la boli. Inainte de aparitia penelor puteti sa vedeti interiorul gusei datorita pieli subtiri. Un pui care are gusa plina inseamna ca este bine hranit si in majoritatea cazurilor este sanatos. Dupa ce penele apar , imediat dupa ce acestea ating dimensiunea de 1 cm, acestea trebuie sa fie solide si robuste la pipait.
  Puii cand ajung sa fie independenti trebuie separati de parinti si plasati intr-o colivie unde pot sa se catere , sa zboare , sa creasca si sa se dezvolte total in viitoarea pasare pe care o doriti.
Parasirea cuibului
  Puii pot fi lasati langa parinti pana cand observati ca se hranesc singuri sau parintii ii ciupesc deoarece se pregatesc din nou de imperechere. Perioada pana cand puii parasesc cuibul este de 5 - 6 saptamani. Odata ce unul dintre pui se hraneste singur puteti sa separati toti puii deoarece puiul mai in varsta ar trebui sa hraneasca ceilalti pui sau cel putin sa ii arate cum sa manance seminte. Puteti totodata sa plasati in colivie masculul pentru o saptamana sau doua dupa care acesta trebuie plasat in colivia cu femela dupa ce va asigurati ca toti puii se hranesc singuri.

Si de pe forum adunate......
pai in primul rand trebuie sa se indragosteasca unul de altul,ca altfel,n-ai nici o sansa.in cazul alor mei a fost dragoste la prima vedere.fata era foarte mica cand am luat-o(2 luni),baiatul avea un an.zboara la unison si se pupa toata ziua.odata perechea formata,nu se vor mai desparti niciodata.sperantele tale sunt in femela alba.o sa fie cam dificil sa ii gasesti o pereche fetei vezui.ideal ar fi sa o duci intr-o comunitate unde sunt mai multi baieti,sa isi aleaga unul pe plac.(poti sa o aduci la mine,am patru baietei  ,unul ar putea sa-i placa).ce varsta are?

in al doilea rand,trebuie sa astepti sa aiba varsta potrivita.desi sunt apti de reproducere de la varsta de 8 luni, de obicei depun dupa ce implinesc doi ani.

femela mea isi accepta partenerul in cuib,nu se cearta niciodata.i-am surprins chiar in timp ce hraneau amandoi puii.e bine ca sa o obisnuiesti cu interventia ta in cuib de cum depune.dupa ce ies puii este impedios necesar sa le faci curatenie de cateva ori pe zi,sa verifici daca sunt bine hraniti puii(eventual sa le scoti golurile de aer),sa speli cuibul pentru a preveni aparitia paduchilor...

eu nu le-am montat cuibul decat atunci cand am observat ca va depune.femela a refuzat sa cloceasca primele oua depuse(4-inclin sa cred ca nu erau fertile),ba chiar le-a spart sistematic impreuna cu baiatul.dupa o saptamana a depus din nou,de data asta ramanand in cuib si avand grija de ou.masculul o hranea.dupa 18 zile au inceput sa eclozeze unul cate unul.rezultatul-4 puisori adorabili.

au facut pui in luna mai si in iulie.

hrana este foarte importanta.dupa ce ies puii,au nevoie de foarte multa hrana moale.

au fost niste parinti extraordinari.iar tatal,ghita,este cel mai intelegator din lume,le mai da cate ceva de mancare chiar si acum,cand au ajuns mai mari ca el.sunt minunati puii,dar iti vine atat de greu sa te desparti de ei...

si sa nu uit:tu nu prea ai ce sa faci dacat sa astepti .poti sa le pui cuibul chiar si acum,ba eu una cred ca este mai bine decat in februarie(cand este mai greu sa le asiguri temperatura optima fara ca aerul sa devina prea uscat,ceea ce poate duce la sufocarea puilor in membrana,inainte de a putea iesi din ou)

am sa iti mai povestesc cate ceva daca se vor apuca si frumuseii tai sa depuna.iti sugerez sa ii separi de cealalta femela,care ar putea sa le sparga ouale!!
.......................
mai copii, eu stransesem intr-o hranitoare vreo 10-12 oute de la 3 fete, din care n-a iesit nimic la expirarea termenului (eu notez cu creta pe cuib data cand face primul ou si de acolo calculez nr. de oua cand s-a oprit x 2 - face 1 ou la 2 zile - + 18 zile si adun la data initiala, sau, ma rog, data zilei urmatoare primei nopti petrecute in cuib). zilele trecute m-a vizitat dl. Titi si m-a intrebat ce-i cu ouale alea si i-am zis: "pai le-am pastrat, ca m-am gandit ca poate mai imi trebuie .. " si el a zis: "pai la ce sa-ti trebuiasca ? nu vrei mai bine sa aflam din ce cauza n-a iesit nimic din ele ?"
zis si facut - ne-am apucat sa spargem noi ouale, unul cate unul, sa analizam continutul. vreau sa va spun ca, desi pareau unele opace (aka "fertile") n-am gasit nici o urma de pui, de nici un fel. unele mai uscate, altele mai lichide, altele se misca in ele cand le clatinai, de jurai ca tre sa iasa ceva !

l-am intrebat la Titi de ce nu sunt pui si mi-a zis ca ori nu au fost fecundate de mascul (ceea ce e probabil intr-o buna proportie) ori au fost fisurate si continutul s-a uscat inainte sa se formeze embrionul de pui ...

si eu am riscat destul de mult de-a lungul timpului ca si pe mine ma roade sa stiu care oua's bune, care nu ... dar chiar nu e intelept sa frichiniti ouale prea mult, chiar daca nu vi se pare le puteti fisura si, chiar daca erau bune, nu vor mai fi !
daca veti vedea 2-3 serii de oua si le veti urmari (fara sa le mai scoateti din cuib) o sa incepeti sa va dati seama din privit asa, in cuib, care-s bune si care nu, cu o marja de eroare de 20-30 %. stiu ca nu e prea bine ca probabilitate de diagnosticare dar credeti-ma ca e mai bine decat sa le scoateti si sa le plimbati printre degete ...

am mai facut asa, mai demult, ca un ou mai negricios care am zis eu (ca stiam de la Titi) "sigur e puiul mort in el" si cand l-am spart ... nu vreau sa mai imi aduc aminte ... mi-am promis ca nu ma mai bag, nu mai m-amestec ! calculez termenul, arunc cate un ochi zilnic si-mi dau cu presupusul daca zaresc si ouale ... atat. astept. daca e sa fie, bine; daca nu, cu atat mai sigur stiu ca nu e din vina mea !


....................
Ouale nu au fost fertile.  
M-a mirat faptul ca papagalita, dupa ce le-a clocit un timp, si-a dat seama ca nu sunt fertile si le-a aruncat din cuib (s-au spart in cusca).
Acum a inceput sa depuna un alt rând de oua. Poate vor fi cu noroc.  

Referitor la intrebarea pe care o pusesem la inceput, am vazut la TV o emisiune cu un crescator de perusi din Ploiesti, care a spus ca puii sunt hraniti de catre parinti cu o pasta de mei.
Domnul acela spunea ca el nu lasa femela sa depuna mai mult de 3 rânduri de oua de-a lungul unui an, pentru a nu se epuiza.
Acest lucru poate fi controlat prin îndepartarea cuibului, fara de care femela nu va mai depune oua.
Perioada in care lasa perusii sa faca pui incepea (in cazul lui) in luna septembrie si dura 6 luni. Fiecare ciclu (depunere oua, crestere pui) dureaza 2 luni. Deci 3 cicluri.
In lunile mai calde (primavara, vara) îsi tinea perusii in voliere, lucru care le este benefic.
....................
Sper ca informatiile sa fie de folos si altora.

#22
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Motive pentru spaimele perusilor si metode de imblanzire  


Imblanzirea oricarei pasari este o sarcina dificila, pasarile fiind in general foarte sperioase si sensibile la schimbari si la ceea ce ele considera ca fiind o invadare a spatiului personal. Trebuie ca stapanul sa dea dovada de foarte multa rabdare pentru a reusi. Astfel, initial, apropierea de cusca se va face intai numai in momentul in care trebuie administrata hrana, incet, fara miscari bruste, timp in care perusului i se va vorbi continuu, cu voce calma, mangaietoare si cuvinte de alint. In timp el va asocia vocea dumneavoastra cu faptul ca primeste hrana si va fi mult mai increzator cand va veti apropia de cusca.

In doua-trei saptamani, dupa ce perusul incepe sa nu mai dea semne de spaima cand va apropiati de cusca, puteti incepe sa va apropiati si fara a avea in mana mancare. Intotdeauna cand va apropiati de cusca, fie ca doar treceti pe langa sau chiar vreti sa ii dati atentie, vorbiti-i si alintati-l. Se va obisnui cu dumneavoastra si, in timp, va fi foarte fericit sa va auda si sa va vada ca va apropiati.

Pentru a putea introduce mana in cusca fara teama ca perusul v-ar putea ciupi de frica, procedati similar - introduceti intai mana in cusca numai cu mancare si incurajati-l astfel sa ciuguleasca "delicatesele" direct din palma. In timp se va obisnui chiar sa se urce singur in palma dumneavoastra, chiar daca nu aveti mancare, in speranta ca va gasi obisnuitele delicatese acolo.

De fiecare data cand perusul se sperie, perseverati cu blandete si rabdare - rezultatele nu vor intarzia sa apara!

#23
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
NUTRITIA

Nutritia reprezinta unul dintre cele mai importante aspecte, ce trebuie luate in seama pentru a putea asigura o ingrijire corespunzatoare perusilor. Cele mai multe boli ale pasarilor sunt puse pe seama unei diete inadecvate.
Indifent de numarul pasarilor pe care il detineti, trebuie sa achizitionati accesorii adecvate pentru pastrarea semintelor si a apei.


Apa


Este un element indispensabil vietii si nici un organism nu poate trai fara ea. Cantitatea de apa necesara perusilor variaza in functie de tipul de hrana administrat, dar este important de stiut ca ei trebuie sa aiba apa proaspata din belsug.


Tipuri de seminte


Cu totii stim ca unele seminte sunt mai bune decat altele, chiar daca sunt din acelasi sortiment. Lista semintelor cu care poate fi hranit un perus este destul de lunga, dar urmatoarele tipuri sunt cel mai frecvent intalnite si cel mai usor de procurat.

Meiul

Aceste seminte sunt de cinci tipuri:panicum, albe, rosii, galbene si japoneze. Panicum este o variatate de mei, cu seminte mici si rotunde, care intra in compozitia majoritatii mixturilor. Varietatile rosie si japoneza sunt rareori oferite perusilor. Cantitatea de panicum dintr-o dieta pentru perusi este de 40-60 %.

Canepa

Semintele de canepa au o valoare energetica asemanatoare celei a nautului. Acestea sunt seminte rotunde de culoare maro , folosite in cantitati moderate.

Ovazul

Intra in componenta majoritatii mixturilor de seminte utililizate in nutritia perusilor si pot fi folosite atat curatate, cat si cum se gasesc in natura, varianta a doua fiind de preferat.

Floarea-soarelui

Aceste seminte se impart in trei categorii: albe, negre si dungate. Au dimensiuni variabile , cele mai mici fiind potrivite pentru perusi. Contin 21 % carbohidrati, 20 % proteine si 30 % grasimi. Semintele negre sunt adesea ignorate de pasari, in timp ce semintele albe par a fi preferatele lor.

Seminte de falaris

Aceste seminte lunguiete pot fi sparte usor de catre perusi si sunt preferate de acestia in special pentru hranirea puilor. Semintele de falaris contin numai 6% grasime, ceea ce inseamna ca sunt foarte sanatoase.

Nautul

Aceste seminte, mici si negre, contin o cantitate redusa de carbohidrati, dar sunt bogate in proteine si grasimi.



Plante periculoase pentru perusi



* Agapanthus-Liliacee
* Amaryllis -- Planta ornamentala
* Anemone/Wildflower -- Anemona
* Apple --Mar (semintele)
* Apricot - Caisul (fructul si ramurelele), Zarzarul
* Asparagus - Sparanghel
* Autumn Crocus/Meadow Saffron - Sofranel de toamna
* Avocado
* Azalea - Azalee (frunze)

* Balsam Pear - Par (seminte si coaja)
* Baneberry -Orbalt
* Beach Pea - Mazare uscata
* Beans - Fasole
* Belladonna - Matraguna
* Birch - Mesteacan
* Black Locust -Salcam
* Blue-Green Algae - Alga albastra-verde
* Boxwood - Cimisir
* Broad Bean - Fasole inflorita
* Bulb Flowers - Bulbi de flori
* Burdock - Brusture
* Buttercup - Pintenul-cocosului

* Cabbage - Varza
* Cactus - Cactus
* Chalice - Caliciu
* Cherry Laurel - Dafinul
* Cherry Tree - Cires, visin
* Creeping Fig - Vrej de smochin
* Coffee Plants - Planta de cafea
* Columbine - Caldarusa
* Cowslip/Marsh Marigold - Ciubotica-cucului
* Chrysanthemum - Crizantema

* Daffodil - Narcisa galbena
* Daphne - Dafnetina

* Geranium - Muscata

* Heliotrope - Heliotrop
* Hellebore - Spanz
* Hemlock - Cucuta
* Henbane - Maselarita
* Holly - Ilice
* Honeysuckle - Caprifoi
* Hyacinth - Zambila
* Hydrangea - Hortensie

* Iris
* Ivy - Iedera

* Juniper - Ienupar

* Larkspur - Nemtisor
* Laurel - Dafin
* Lily - Crin

* Marijuana
* Mistletoe - Vasc
* Moccasin flower - Mocasin
* Mushrooms - Ciuperci

* Narcissus - Narcisa
* Nectarine - Nectarina
* Nutmeg - Nucsor

* Oak - Stejar
* Oleander - Leandru
* Onion (- Ceapa

* Peach -Piersic
* Peanuts -Alun
* Pear -Par (seminte)
* Periwinkle - Brebenoc
* Philodendron -Filodendron
* Pine -Molid,Pin
* Plum - Prun (frunze si seminte)
* Poppy - Mac
* Potato - Cartofi
* Rhodedendron- Rododendron

* Snapdragon - Gura leului
* Snowdrop - Ghiocel
* Sorrel - Macris

* Tobacco -Tutun
* Tomato - Rosie (frunze)

* Yew -Tisa

Pentru restul listei vizitati Me and my Budgie



Lista plantelor inofensive


* Bambus
* Begonie
* Rocoina
* Porumb
* Papadie
* Salata
* Trifoi
* Gardenie
* Galbenele
* Petunie
* Ciulin
* Mar
* Frasin
* Plop
* Fag
* Ulm
* Eucalipt
* Magnolie
* Palmier

Vezi toata lista pe Safe House and Outdoor Plants

#24
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Pe anexa NU sunt sfaturi probate de mine. le-am luat si eu de pe net, ca informatie generala.

Eu nu am folosiit nimic ptr perusi mei ( adica medicamente) , nici nu am avut probleme de genul asta, ai mei cresc cat se poate de natural, doar anumite vitamine:ptr pene, sanatate, calciu ... .
Raceala si diaree(e prima data cand cumpar), dar sunt vitamine , ptr prevenire.
ORICE MEDICAMENT se da la recomandare dr-lui, exact ca la oameni!!!!!!!!


#25
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Imperecherea perusilor : Probleme
by SirEv on 14 Feb 2008, 14:00
De ce nu sunt clocite ouale ?

Pe langa infertilitate, exista si alte motive pentru care ouale perusilor nu sunt clocite.

<>Ouale pot fi distruse printr-o singura atingere. Daca in mod accidental, ati atins coaja unui ou cauzand o mica crapatura, trebuie sa stiti ca prin acel spatiu bacteriile pot patrunde in embrion, distrugandu-l. Daca vi se intampla acest lucru, prima masura care trebuie luata este repararea sparturii cu ajutorul unui lac de unghii ce se va aplica pe suprafata respectiva. De retinut ca primul pui iesit poate pune in pericol restul oualor!

<>Femela perus poate fi deranjata de prezenta masculului, la fel si de aparitia unor pui din generatia anterioara, care inca se mai afla in voliera. Acestea ii pot produce femelei o stare de stres, ea parasind cuibul sau refuzand sa stea pe oua.

<>Bacteriile patogene sau o gena letala care au fost transmise embrionului de catre femela pot stopa dezvoltarea oului. La fel si prezenta in cuib a capuselor rosii,care poate cauza abandonul oualor de catre femela.

<>Daca temperatura din mediul ambiant va genera un grad mai mare sau mai mic de umiditate, exista riscul ca puiul in formare sa aiba probleme din cauza acesteia.

<>De asemenea, exista posibilitatea ca femela perus sa nu fi fost bine hranita,devenind astfel incapabila de a transmite suficiente nutritive embrionului.

<>Se poate intampla ca puiul prea slab sa nu poate sparge coaja oului sau invers, coaja oului sa fie prea tare pentru a putea fi sparta cu ciocul.

OUA - Problema

Sunt cazuri in care puiul se chinuie sa iasa din ou pe parcursul a mai mult de 24 de ore. Cea mai grava situatie este intalnita atunci cand puiul reuseste sa sparga coaja oului, dar nu poate iesi in afara acestuia.
Oua-problema sunt numite si acele oua care nu pot fi scoase de catre femela perus. Va puteti da seama de acest lucru doar privind pasarea care va deveni deosebit de agitata, cu abdomenul marit si va cauta un loc retras unde sa poata elimina oul-problema. Trebuie retinut faptul ca acest lucru ii poate fi si fatal si necesita o interventie de urgenta. Situatia prezentata poate fi consecinta mai multor probleme,cum ar fi :

<>Oul este prea voluminos si astfel femela nu-l poate elimina;

<>Coaja oului poate fi prea subtire din cauza lipsei de calciu ori a altor deficiente nutritionale, acest lucru determinand spargerea acestuia in

#26
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Parrot Training:
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/GoiNvqi6IQI?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Edited by mivan2007, 24 April 2008 - 15:35.


#27
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Cum de pot ele sa vorbeasca?
  
Pasarile care pot vorbi sunt fascinante, iar oamenii de stiinta au dovedit recent ca inteligenta unor specii este comparabila cu a cimpanzeilor sau a delfinilor. Angela Petrescu, cercetator principal la Muzeul National de Istorie Naturala 'Grigore Antipa' din Capitala, ne-a spus care sunt pasarile care pot imita graiul omenesc si cum este posibil acest lucru.

Dupa indelungi executii, papagalii crescuti in captivitate pot vorbi pe limba noastra

Exista pasari care imita diverse sunete, unele care vorbesc, iar altele pot chiar sa cante ca noi. 'In ciuda faptului ca nu au corzi vocale, ele fac acest lucru cu ajutorul sirinxului, o structura anatomica unica in lumea vie, situata la nivelul gatului. Pasarile sunt singurele vertebrate care au abilitatea de a ne imita vocea, numita psitacism, iar aceasta se dezvolta doar in captivitate', ne-a spus Angela Petrescu. Insa nu toate ne pot imita graiul, din motive fiziologice. Cele mai cunoscute 'vorbitoare' sunt: papagalii (Jaco, Arakanga, Araruna, Ara albastru, Kakadu, perus), graurul, myna sau graurul asiatic, stancuta si corbul.

Dar este oare vorba doar de imitatie sau aceste pasari chiar inteleg ceea ce spun?

'Desi se pricep sa foloseasca cuvintele si propozitiile invatate in situatii adecvate, ele nu sunt in stare sa formeze din cuvintele invatate noi propozitii cu alte sensuri', ne-a explicat cercetatoarea. Pe de alta parte, exista si oameni de stiinta care cred ca prin dresaj pasarile 'vorbitoare' pot face diverse asocieri, deci inteleg la ce se refera cand spun anumite cuvinte si nu doar imita ceea ce aud.

Prima datare istorica


Cea mai veche mentiune despre o pasare vorbitoare este cea dintr-un volum al lui Pliniu cel Batran (23-79 d.Hr.), in care acesta povesteste o intamplare din vremea imparatului Tiberiu, cand un pui de corb iesit din ou pe templul lui Castor si Polux a cazut in atelierul unui cizmar. Proprietarul l-a crescut pe corb si a vorbit cu el, iar la maturitate acesta zbura in fiecare dimineata pe tribuna oratorilor si ii saluta pe Tiberiu, pe cezarii Germanicus si Drussus si pe trecatori.

Papagalul din specia Jaco se pare ca reuseste cel mai bine sa imite vocea

Si perusii masculi pot imita diverse sunete, dar numai daca sunt crescuti singuri

Stancutele crescute in preajma oamenilor pot rosti cu usurinta anumite cuvinte

#28
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Cu toate ca ne place sa credem, ca ne straduim sa facem ce este mai bine pentru pasarea noastra, este imposibil sa putem prevede toate pericolele la care se poate expune aceasta. Insa, este bine sa le cunoastem pe cele mai des intalnite pentru a le putea evita. Si bineinteles, este necesar sa avem la indemana o trusa de prim ajutor, in cazul unei intamplari nefericite.
Fiti siguri ca ati discutat planurile in caz de urgenta cu un veterinar si ca aveti o lista cu telefoanele utile in astfel de situatii.
Multe pasari mor ca rezultat al greselilor facute de stapani, fie neintentionat fie din ignoranta. Invatati din urmatoarele exemple si poate aceste informatii vor salva viatile unor pasari.


1) Apa
Privarea de apa poate avea rezultate fatale. Motivul cel mai des intalnit pentru care se intampla acest lucru se datoreaza defectiunilor ce apar la adapatoare. Daca bila acesteia se blocheaza sau daca pasarea introduce un obiect in tubul adapatoarei blocandu-l atunci ea nu va mai avea acces la apa. Daca stapanul nu verifica zilnic adapatorile pentru ca acestea sa functioneze bine, sau daca daca nu remarca ca nivelul apei este prea mic, poate dura cateva zile pana cand acesta va identifica problema. Rareori este de neconceput ce se intampla dar adapatoarea poate fi goala zile intregi, sau pasarea o poate arsa, acest lucru trecand neobservat, rezultatul fiind o deshidratare fatala pasari. Cele mai multe pasari mor daca nu au acces la apa timp de trei zile.
Recent am tratat o frumoasa pasare Lovebird, care era deshidratata datorita unei defectiuni a adapatoarei. Stapanul acesteia a schimbat apa o data la doua zile dar
nu a observat vre-o problema , pana cand nu a vazut pasarea clatinandu-se pe bara cu ochii inchisi. A venit imediat cu pasarea la cabinetul meu si cu tratament si o buna ingrijire, aceasta a supravietuit. Deasemenea m-am mai confruntat cu cateva probleme datorate unor colivii ce aveau atasate sisteme de livrare al apei si unul sau a parte din aceste sisteme s-au orit, ducand la moartea pasarilor. Indiferent de tipul adapatoarei, apa trebuie verificata zilnic

2) Gazele toxice
Vasele de gatit care nu se lipesc acoperite cu polytetrafluoroethylene (PTFE -teflon), sunt daunatoare pasarilor . Daca sunt incinse prea tare (peste 350 grade ) IN CARTEA LUI DORIS QUINTEN SUNT 300 GRADE., apar gaze toxice care daca sunt inhalate duc la moartea pasarilor. MOR IN 30 MINUTE. Dar chiar si cu o utilizare normala fumul poate aparea, asadar aceste vase acoperite cu teflon nu ar trebui folosite in preajma pasarilor.
Inhalarea pasiva a fumului de tigara,, poate cauza probleme cronice ale ochilor, iritatii ale pielii si tulburari respiratorii. La pasarile care traiesc intr-o casa unde se fumeaza, fumul de tigara le provoaca tuse, stranut, sinuzita si conjunctivita, acestea pot fi rezolvate daca pasarea este mutata intr-un loc unde nu se fumeaza.
Multe dintre dezinfectantele si agentii pentru curatare domestica, pot degaja mirosuri ce sunt toxice si chiar fatale pasarilor. Clorul pentru inalbit , fenolul si amoniacul degaja vapori ce proavoaca iritatii, intoxicatii si chiar moartea. Produsele aerosol commune cum ar fi parfumul, deodorantul, fixativul pot provoca tulburari respiratorii pasarilor. Pot duce la inflamatii severe si dificultati ale respiratiei si dupa o expunere directa mai indelungata poate surveni moartea. Orice spray sau produs aerosol utilizat nepotrivit este periculos pentru pasari si nu ar trebui folosite in zona unde sunt acestea.
Scurgerile de gaz pot provoca subit moartea pasarilor. Orice fel de caldura utilizata necorespunzator sau cu o ventilatie neadecvata poate fi fatala pentru pasari. Monoxidul de carbon, gazale fara miros, fara culoare, fara gust, de asemenea pot fi fatale. Oricine are ca animal de casa pasari ar trebui sa aiba in functiune si un dispozitiv pentru monitorizarea monoxidului de carbon, de preferat in camera unde sunt tinute pasarile. Fumul de la marijuana poate de asemenea depresi severe si voma. Prajelile, uleiul supraincalzit si fumul provenit de la foc pot cauza inhalatii fatale.

3) Accidentele
O pasare cu aripile taiate se poate obisnui sa coboare din colivie pentru a-i vedea pe membri preferati ai familiei. O pasare ce merge pe jos, in special una mica, poate fi foarte usor ranita de oamenii ce nu o vad. Little Bad Boy, o femela perus verde, pacienta mea, a fost una dintre cele norocoase; a supravietuit fiind calcata de propriul sau stapan. A avut pelvisul strivit si rani interne care au necesitat o operatie. Un alt client inca plange moartea iubitului sau perus. Quaqer, micuta sa pasare a fost accidental strivita cu o usa de sticla culisanta si a murit pe loc. El i-si urma stapanul cand acesta a inchis usa in urma sa nestiind ca papagalul era in spatele sau. M-am confruntat cu mortile a multor pasari, care au survenit prin inchiderea usilor , au fost aspirate, una a fost chiar strivita cand se juca sub o bandana pe birou. Stapanul (un student) a venit acasa si-a aruncat cartile pe birou, omorand papagalul pe loc. Alte pasari au fost strivite cu canapelele extensibile sau de catre stapanii ce s-au asezat pe ele atunci cand acestea s-au strecurat sub perne. Pasarile mici au murit din cauza imprimantelor dupa ce s-au catarat in zona cartuselor.Pasarile mai mari au fost electrocutate rozand cablurile electrice. Un perus auriu care se juca intr-o gramada de haine din cosul pentru rufe murdare, a fost innecat de stapanul care a aruncat rufele in masina de spalat, a inchis capacul si “a spalat” pasarea impreuna cu rufele. Un papagal Amazon, care este unul din pacientii mei s-a strecurat in uscatorul deschis si stapanul nebanuind nimic a inchis usa pornind uscatorul. Din fericire a setat uscatorul la “puf” si pasarea a fost doar usor rasturnata pana cand stapanul a realizat ce s-a intamplat. Daca caldura ar fi fost pornita pasarea ar fi murit sau ar fi fost grav ranita. Alte pasari au sarit de pe umarul stapanului in frigider si au murit inghetate

5) Pasarile si alte animale
Pasarile nu ar trebui sa fie lasate nesupravegheate in afara coliviei, in special daca alte animale, chiar si alte pasari impart aceeasi casa cu ele. Chiar daca un caine sau o pisica sau comportat bine cu pasarea, nu ar trebiu sa avem incredere. Multe pasari au murit multe pasari au murit din cauza unui alt animal de casa care s-a jucat prea exuberant cu pasarea, sau de la muscaturile acestora sau au calcat pe ele.
Spre exemplu, un alt client a achizitionat un tanar papagal Macaw, Kelly. Cainele lor de talie medie, a facut cunostinta cu noul “copil”, reactionand cu interes, incercand sa-l linga si sa-l miroasa. Il aveau pe Kelly de doar o saptamana cand, lasat nesupravegheat doar un moment pentru a raspunde la telefon, cainele a muscat pasarea de cioc, cauzandu-I sangerari severe si rani la ciocul sau inca moale. Norocosul Kelly a supravietuit muscaturii si cu timpul, ciocul i-a crecut si acum pare cat se poate de normal, dar stapanii au petrecut multe ore pline de chin, sa nu mai de banii cheltuiti, lucrand cu mine pentru a pastra tesuturile ciocului fara infectie. De asemenea pasarile i-si pot face rau unele altora. Lovebirds sunt cunoscute pentru ca ciupesc ghearele pasarilor aflate in apropierea coliviilor. Ghearele sunt cele mai des ranite parti ale corpului iar ranile pot fi foarte serioase si uneori fatale. In special pasarile tinere, care s-au inteles bine au ajuns sa se bata, aceasta avand rezultate mortale.
Orice muscatura ar trebui considerate foarte seriosa, fiind posibil un tratament pe viata.
Bacteria ce exista in saliva si gura oricarui mamifer poate duce la septicemie (infectie a sangelui), pentru o pasare intr-un timp foarte scurt. Muscatura pisici este considerate cea mai periculoasa, pentru ca bacteria Pasteurella, ce exista in gura acesteia, este foarte primejdioasa pentru pasari. Zgarieturile provocate de gheare sunt de asemenea foarte periculoase, riscul infectiei fiind foarte mare.

5) Plantele si alimentele toxice

Exista cateva alimente foarte toxice pentru pasari. Ciocolata este digerata in diverse feluri de catre pasari dar substantele din care este produsa sunt foarte toxice pentru ele. Ciocolata de casa si cea neagra sunt cele mai toxice. Cacaua este mai putin toxica dar este insa interzisa. Cofeina este de asemenea digerata diferit, rezultand o combinatie toxica. Exista unele date ce indica ca unele specii de avocado sunt toxice pentru pasari. , coaja si samburele fiind cele mai periculoase parti. Desi este putin probabil ca poate omora o pasare, este mai sigur ca avocado sa nu fie oferit ca hrana. Ceapa poate provoca anemie hemoliticacainilor si pisicilor, dar pasarile datorita nucleului din celulele rosiiale sangelui sunt protejate de ranirile mai grave ce apar la alte animale. Oricum este bines a nu hraniti pasarile cu ceapa.
Unele plante de apartament sunt toxice , chiar fatale pasarilor. Listele cu potentialele plante toxiceau fost publicate deseori in Bird Talk. Plantele de exterior pot ucide de asemenea pasarile. Am avut un client cu un mic Cacadu care a murit intoxicat din cauza Oleandrului. Oleandrul este o frumoasa planta cu flori deseori regasita in peisajul Floridei. Majoritatea celor ce traiesc acolo pot recunoaste aceasta planta periculoasa, dar cei nou veniti nu stiu despre ea. Acest client, nou in Florida, a pus cateva craci de Oleandru in colivia papagalului pentru ca acesta sa-si toceasca ciocul. Cand a verificat mai tarziu papagalul, acesta deja murise. Este foarte important ca stapanul sa poata identifica plantele periculoase ce se pot gasi in locul unde sunt tinute pasarile

6) Greselile de hranire
Nu exista nici un dubiu ca multe pasari au murit ca rezultat al greselilor de hranire.Din aceste motive pui neintarcati nu ar trebui dati sau vanduti necunoscatorilor. Nu este necesar ca pui sa fie hraniti din mana de catre familia ce l-a cumparat, pentru ca va deveni dependent de ei. Perusii sunt de regula foarte des intalniti ca animale de companie, putand fi luati de langa pariti imediat ce le-au crescut penele. Asta se poate intampla si cu pasarile mai mari. Pui pot fi hraniti de crescatori si trebuiesc vizitati de noi stapani pentru ca acestia sa se obisnuiasca cu noua familie. Pui pot fi vanduti incadrandu-se in familie fara probleme. Asadar nu exista nici un motiv ca acestia sa nu fie hraniti de catre stapani. Sunt multe lucruri care pot merge rau in timpul procesului de hranire incluzand un mod de hranire incorect (boabe amestecate gresit, pastrate neadecvat, mancare oferita la temperatura nepotrivita), prepararea intr-un mod inadecvat a mancarii (ustensile murdare, fortarea puilor sa manance avand ca efect pneumonia, rani ale guri sau ale gusei), tehnici de ingrijire gresite (pui sunt tinuti la temperatura nepotrivita , fara o igiena necorespunzatoare , utilizarea in necunostinta de cauza a antibioticelor ), Cei mai multi pui sunt hraniti la o temperature necorespunzatoare, sau mancarea este oferita la temperatura scazuta, rezultand o incetinire a sistemului gastrointestinal, care poate fi fatala, daca nu este tratata la timp. Daca puiul este fortat sa manance , acesta se poate zbate si va inhala mancarea rezultand o pneumonie respiratorie. Daca o mare cantitate de hrana este inhalata puiul va muri pe loc, dar daca o cantitate mica de hrana va ajunge in tractul respirator, puiul poate suferi zile intregi, incercand cu disperare sa respire , apoi moare. Infectiile apar in mod obisnuit daca pui nu sunt ingrijiti cum trebuie. Infectiile provocate de bacterii sau fungi si virusul poliomelitein imbolnavesc pui de pasare si toate se pot dovedi fatale.

7) Stapanii - cauze ale imbolnavirilor

Cu toate ca este placut sa ducem pui la expozitiile de pasari, intalnirile pentru schimb si intalnirile de club, este foarte periculos pentru acestea. Infectiile pot ajunge la pui, chiar si prin aer, oricat ar incerca stapanii sa nu permita un contact direct cu pui. Multe boli sunt fatale pentru pui, in special virusul poliomelitei. Pasarile adulte sunt si ele expuse riscului daca intra in contact cu alte pasari bolnave.
Din nefericire o pasare poate purta o boala ce poate fi transmisa si altor pasari fara ca ea sa para bolnava. Dilatatia proventriculara(PDD), psitacoza (boala papagalilor), boala ciocului (psitacine beak), boli ale penelor (PBFD) si boala lui Pacheco pot fi raspandite de pasari care in apareanta, par sanatoase. Giardia, poate ajunge la pasare prin hrana sau apa contaminate de excrementele unui animal infestat. Amintiti-va ca inca nu s-au studiat
toate bolile pe care le pot avea pasarile. Este periculos sa tineti o pasare langa alta chiar daca au fost consultate de catre un veterinar.
Multi stapani de pasari fac o mare greseala aducand un nou animal in familie, fiind nepasatori la originea pasarii si la orice teste ce ar trebui facute noi pasari. Aceasta ar trebui tinuta in carantina pentru o luna, preferabil chiar doua, inainte de a fi luata in casa. Daca pasarea poarta un agent patogen, stresul mutarii intr-o alta casa poate grabi semnele clinice ale bolii. Nu orice persoana i-si poate permite sa examinarea intr-un cabinet veterinar, asadar carantina poate deseori sa protejeze familia. Pasarea familiei poate fi si ea bolnava fara semne clinice, putand transmite boala si noi pasari, asadar carantina protejaza si noua pasare achizitionata. Un alt client de-al meu are doua pasari o Nimfa si un Quaker. Au cumparat un perus auriu dintr-un pet-shop si au observat dupa aproximativ o luna ca ceva nu mergea bine. Ei au pus noua pasare in camera unde erau tinute celelalte doua imediat ce au ajuns acasa. .Tastul pasarii pentru psittacoza a iesit positiv ( Chlamydia psittaci) si pentru ca nu au tinut-o in carantina, au sfarsit prin a trata toate trei pasarile cu injectii ( o data pe saptamana) pentru aproape doua luni. Testele facute pasarilor ne aratau ca toate trei sufereau de aceeasi infectie. Apoi peste aproximativ patru luni mi-au telefonat pentru a-mi sune ca Nimfa se simtea bine. Cand am vazut camera un erau tinute pasarile, acolo era si un perus verde. Mi-au spus ca l-au prins cand acesta a venit pe umarul sotului atunci cand acesta era afara. In loc sal puna in carantina au repetat greseala si l-au pus in aceeasi camera cu pasarile lor. Din analizele facute perusului a reiesit ca acesta avea psittacoza ca si Quakerul. Toate pasarile au fost nevoite sa mai indure inca o data tratamentul . Cu toate ca nici una dintre ele nu a murit , ei s-au simtit foarte rau. Analizele si carantina ar fi putut preveni acest lucru.
Stapani ar trebui sa inteleaga ca este periculos pentru pasari sa aiba contact cu direct cu gura lor. Noi, oamenii purtam in gura bacterii si fungi care pot cauza infecti serioase si chiar moartea pasarilor noastre. Pasarile nu ar trebui pupate, nici nu ar trebui lasate sa aiba contact cu dintii, limba, buzele sau saliva oamenilor.

Expunerea la caldura
Pasarile exotice, ce vin in din zonele calde cu un climat tropical, nu pot tolera caldura excesiva. Copii, cainii, pisicile, alte animale si pasarile nu ar trebui lasate in masina pet imp de vreme calda, chiar si cu fereastra deschisa partial. Temperature din masina poate atinge rapid un nivel letal. Caldura poate de asemenea ucide pasarile in mod inselator. Stapanul poate aseza colivia afara, la umbra dimineata, pentru aer curat si pentru ca soarele strabate cerul in timpul zilei, pasarea poate sta direct in soare dupa amiaza. Fara nici un loc unde sa se ascunda de soare, pasarea poate ajunge la hipertermie si poate muri. O pasare tinuta in caldura nu va putea respire si va incepe sa se deshidrateze. Cele mai multe pasari ce sufera de hipertermievor incerca sa plece din locul cu soare sis a se imbaieze daca este posibil. Daca temperatura corpului se va ridica indeajuns de mult ,pasarea va avea un atac si va muri. Hipertermia poate aparea si daca colivia este tinuta la o fereastra fara umbra. Hipertermia poate aparea de aparea de altfel si la pui daca clocitoarea este setata la o temperature prea mare sau daca se defecteaza

10) Dormitul cu pasarile

Pasarile trebuie sa doarma in coliviile lor. Pasarilor carora le este permis sa doarma in acelasi pat cu stapanul pot fi suffocate sau pot suferi accidente ce le ameninta serios viata. Daca se intampla ca stapanul sa adoarma cu pasarea pentru un timp exista pericolul ca aceasta sa fie prinsa intre saltea si cadru , sufocata sub perna sau strivita de stapan. S-a intamplat de prea multe ori acest lucru pentru a risca. Dar este placut sa cititi sau sa priviti la televizor impreuna cu pasarea dvs dar daca este posibil sa atipiti, este bine ca pasarea sa fie dusa inapoi in colivie.

Sursa : Magictoys.ro

#29
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Ca sa deosebiti sexul perusilor cititi urmatoarele link-uri!
Perus- Feminin:
aici

Perus Masculin:
aici

#30
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Sfaturi inainte de a cumpara o pasare

Sa adopti un animal/pasare/reptila / etc NU e o obligatie, o necesitate sau o moda!



Primul lucru pe care trebuie sa il faceti inainte de a va cumpara o pasare este sa va puneti cateva intrebari de bun simt. Papagalii necesita destul de mult timp, ca sa nu mai vorbim de atentie si ingrijire. Nu va cumparati niciodata o pasare din primul impuls, ci puneti in balanta toate aspectele secundare pe care o astfel de achizitie le presupune. Pasarile necesita mai multa atentie decat un caine sau o pisica. In plus, au nevoie de o dieta proaspata mult mai complexa si trebuie supravegheati mult mai bine. Veti avea o cusca de curatat, de schimbat apa, uneori si de trei ori pe zi (daca pasarea face mizerie) si va trebui sa investiti in jucarii, intrucat sunt foarte inteligente si au nevoie de stimulenti pentru a preveni comportamente nevrotice – smulgerea penelor sau automutilarea. Pasarile cu adevarate probleme de comportament se lovesc de peretii coliviei si uneori sangereaza pana la moarte.

Puneti-va urmatoarea intrebare:

Ma pot dedica acestei pasari pentru urmatorii 20 de ani, sau chiar mai mult (uneori 60)?

Pentru ca, trebuie sa tineti cont de acest lucru, papagalii care beneficiaza de o ingrijire adecvata si au o dieta sanatoasa traiesc foarte mult. Verificati intai care este varsta medie de trai a pasarii pe care vreti sa o cumparati si fiti sigur ca ii puteti oferi tot ce are nevoie pe aceasta durata. Exista deja prea multe zburatoare abandonate, inchise in conditii precare sau date de la un stapan la altul, asa ca angajamentul pe care vi-l luati nu este doar unul fizic, ci si emotional, intrucat veti deveni stolul acestei pasari.

Faceti urmatorul test pentru a vedea daca sunteti cu adevarat pregatiti sa aduceti o pasare in viata voastra!

Folositi aceste cifre pentru a afla daca veti fi un stapan potrivit pentru un papagal:

0=neadevarat; 1=destul de adevarat; 2=da, de multe ori; 3=da, cam asta ar fi!; 4=normal, poti sa fii sigur de asta!

1. Iubesc cu adevarat pasarile/animalele de casa si as putea sa ma dedic lor cu draga inima chiar si toata viata.
2. Mi-ar placea sa ii prepar legume proaspete si alte sortimente de mancare papagalului meu in fiecare zi.
3. Am suficient timp sa-mi scot papagalul din colivie si sa ma joc cu el in fiecare zi.
4. Cred ca un control medical de rutina este mai mult decat binevenit in fiecare an, chiar daca pasarea pare sanatoasa.
5. Vreau sa-i iau papagalului meu cea mai mare colivie posibila, pentru ca el sa se poata juca in voie si sa zboare, chiar daca asta ar insemna sa renunt la televizorul pe care mi-l doream de ziua mea.
6. Suport sa fiu muscat uneori si nu m-as infuria sau speria atat de tare incat, daca m-a muscat pana mi-a dat sangele, sa imi inchid pasarea in colivie pentru tot restul vietii ei sau, si mai rau, sa o trantesc de pamant sau sa o lovesc.
7. Excrementele de pasare nu sunt chiar atat de ingrozitoare. Nu m-ar deranja sa le curat din cand in cand, daca este nevoie, de pe podea/masa/camasa mea preferata.
8. Curatatul unei colivii nu este asa o treaba complicata. As face-o regulat si nu as lasa excrementele sa formeze munti acolo.
9. Suport zgomote din cand in cand. N-o sa arunc vreo bluza sau carpa peste colivie, ca sa o acopar, pentru ca papagalul sa nu-mi intrerupa emisiunea preferata la televizor.
10. Constientizez faptul ca viata mea se va schimba atunci cand voi avea un papagal. De asemenea, stiu ca exista obiecte din locuinta mea, care i-ar putea fi fatale: tigaile de teflon, spray-urile odorizante de camera, solutiile de curatat covoare si mochete, lumanarile parfumate etc. Sunt dispus sa renunt la toate acestea pentru a-i conferi papagalului meu siguranta de care are nevoie.

Faceti punctajul.

0-30: Ar trebui sa va luati un papagal virtual sau sa va vizitati din cand in cand prietenii care au unul, insa nu este o idee prea buna sa va cumparati unul al vostru.

30-35: V-ati putea descurca cu o pasare micuta (un canar, spre exemplu), iar daca aceasta ar avea un partener, ar fi cu atat mai bine, pentru ca pasarile ar fi fericite impreuna si nu ar avea atat nevoie de atentia voastra.

35-40: Exista sanse destul de mari ca voi sa fiti pregatiti sa aveti un papagal.

E destul de dur sa indeplinesti toate aceste criterii? Bine ati venit in lumea papagalilor! Acestea sunt cele mai inteligente creaturi pe care le veti avea vreodata in casa. In plus, au nevoie de timp, atentie si bani pentru a ramane niste animale sanatoase.

sursa:blog.petz.ro/sfaturi-inainte-de-a-cumpara-o-pasare/

Edited by mivan2007, 23 June 2008 - 17:31.


#31
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Ingrijirea puilor de perus

Puii de perusi au nevoie de o ingrijire mai speciala; in primul rand, de multa atentie - trebuie sa-i tratati ca si cum ar fi... copiii dumneavoastra.

Colivia perusilor trebuie sa fie cat mai aproape de fereastra astfel incat puii sa poata vedea prin ea, in zilele foarte caldurose acoperiti fereastra astfel incat caldura sa nu afecteze puii dar, in acelasi timp lasati destula lumina naturala sa intre in casa.

Ventilatia este un alt aspect de care trebuie sa va ingrijiti, puii au nevoie de aer curat si proaspat, dar nu de curent sau de frig; sunt foarte sensibili si se pot imbolnavi imediat. Vasele din care mananca trebuie sa fie curate, eventual dezinfectate zilnic pentru a reduce riscul infestarii cu diferite bacterii. Si mainile dumneavoastra trebuie sa fie spalate inainte de a hranii perusii.

Cu toate ca perusii-parinti au grija de puii lor, crescatorii experimentati recomanda ca inainte cu o zi doua ca procesul de clocire sa se fi incheiat sa luati ouale si sa le puneti intr-un incubator, apoi, dupa nasterea puilor, sa-i hraniti personal. Perusii isi hranesc puii dar, in cele mai multe cazuri, nu atat de consistent precum ar trebui.

Pana cand puii invata sa se “descurce” singuri, in cazul in care aveti mai multi pui de perus este indicat sa-i cresteti separat, in acest fel fiecare pui poate fi observat mai bine si, in cazul in care unul este bolnav se evita raspandirea bolii. De asemenea, pentru ca sunt crescuti separat, devin dependenti de oameni si isi inving si teama de ei, devenind blanzi.

Pana cand puii se dezvolta este mai bine sa-i tineti intr-un acvariu, prin gratiile custii pot cadea, isi pot rupe piciorusele sau se pot intepeni intre ele.

Ochii perusilor se deschid abia la 3 saptamani dupa nastere, atunci este momentul in care trebuie sa-i puneti intr-un loc luminat si cu o vedere cat mai larga pentru a se obisnui cu lumea din jurul lor.

Perusii sunt pasari vioaie si curioase si de aceea au nevoie de atentie cat mai multa, nu uitati sa vorbiti cu ei sau sa lasati “o sursa de zgomot” deschisa cand nu sunteti acasa (radio, TV). De asemenea, in cusca lor ar trebui sa existe jucarii pentru ei, acestea trebuie sa fie cat mai colorate si variate posibil.

Chiar daca perusii sunt niste animalutze care incap in palma, nu este usor sa ii ingrijesti, dar nici greu. Oricat de usor sau de greu este, satosfactiile nu se pot masura in cuvinte.

Sursa:Andreea P.
Junior Editor
Animalutze.COM
-----------------------------------
Imperecherea perusilor – dezvoltarea puilor
Oua si pui de perusOua si pui de perus


Puii abia eclozati sunt foarte fragili, au ochii inchisi, gaturi lungi si nu-si pot sustine singuri capetele. Ei nu vor fi hraniti de parinti decat dupa trecerea a cateva ore si dupa ce vor fi complet uscati. Nu va faceti griji, ei au rezerve nutritionale provenind din sacul galbenusului pe care l-au absorbit inainte de eclozare. Nu incercati sa hraniti puii in acest interval. In conditii normale, daca nu este hranit, un pui va supravietui circa 24 de ore dupa eclozare. Daca dupa trecerea a 20 de ore observati ca puii nu au fost hraniti, va trebui sa ii incredintati unei alte familii de perusi cu pui sau sa ii hraniti dumneavoastra cu mana pana cand parintii isi vor prelua corespunzator indatoririle. Pentru a determina daca puii sunt hraniti examinati gusa acestora (situata imediat inaintea osului pieptului). Daca aceasta este umflata inseamna ca puiul a fost hranit.

Amandoi parintii se vor ocupa de hranirea puilor si pentru aceasta au nevoie de hrana de calitate si din belsug, precum si de apa proaspata. Oferiti-le hrana moale, legume si fructe proaspete (morcov, cartof fiert, broccoli, mazare, porumb, mar etc.), galbenus de ou fiert tare, un mix de seminte de calitate, blocuri de calciu si minerale. Ideal este sa nu interveniti prea mult in cresterea puilor, e foarte posibil sa nici nu fie nevoie, perusii sunt de regula parinti excelenti. La inceput numai femela va hrani puii, ea fiind la randul ei hranita de mascul. Dupa primele doua-trei saptamani, femela va incepe sa paraseasca cuibul, iar masculul va fi primit sa hraneasca si el puii, in acelasi timp cu femela sau in “schimburi”. Unele femele nu isi vor lasa partenerul sa se amestece in cresterea puilor. Daca exista o a doua cutie de cuibarit in colivie, femela va incepe o noua serie, iar masculul va hrani atat puii, cat si femela. Este foarte important sa opriti femela de a face oua dupa a doua serie de pui, deoarece o va epuiza foarte mult!

De obicei exista cate un pui mai mare, care va capata cea mai parte parte din atentie si cea mai mare cantitate de mancare si cate un pui mai firav. Verificati din cand in cand starea puilor (dar nu foarte des), daca observati ca vreunul arata slab si/sau neingrijit, scoateti-l din cuib si hraniti-l din mana.

Un pui sanatos trebuie sa aiba pielea de culoare roz, gusa plina de mancare, sa fie vioi si capabil sa-ti tina capul sus pentru a fi hranit. Manipulati cu foarte mare atentie puii! Igiena este extrem de importanta! Spalati-va bine pe maini inainte de a atinge puii si manipulati-i cu grija, sunt foarte fragili! Retineti faptul ca puii nu-si pot regla singuri temperatura corpului si trebuie tinuti la caldura! La varsta de 10 zile ochii puilor incep sa se deschida si penele sa strapunga pielea, penele de zbor aparand in jurul varstei de 21-22 zile. In jurul varstei de 6-10 zile, daca doriti, puteti inela pasarile.

Igiena cuibului este extrem de importanta. Astfel, zilnic sau o data la doua zile, va trebui sa curatati cuibul. Cel mai potrivit moment pentru aceasta este dimineata, cand parintii ies din cuib pentru a manca.
Acoperiti gura cuibului cu o bucata de carton pentru a impiedica parintii sa intre. Scoateti puii afara, asezati-i intr-un bol (suficient de mare pentru ca puii sa nu poata evada din el) captusit cu servetele moi, undeva unde este cald, inlocuiti asternutul din cuib si curatati peretii daca este cazul. Va trebui sa efectuati toate aceste activitati cat mai repede, pentru ca puii sa nu aiba de suferit. Faceti totul calm si fara a speria parintii sau puii. Daca speriati parintii acestia s-ar putea sa calce din greseala pe pui si sa-i striveasca.

Daca vreunul dintre pui este dat la o parte de catre parinti acest lucru inseamna ca are probleme de sanatate si nu este un pui viabil. Totusi, chiar si acest pui poate fi salvat daca este hranit din mana.

Incepand cu varsta de 2-3 saptamani puii pot fi hraniti si exclusiv din mana insa acest lucru nu este recomandabil decat daca aveti foarte multa experienta si stiti exact ceea ce trebuie sa faceti. Aceasta perioada din viata pasarilor este extrem de importanta si orice greseala poate avea urmari foarte grave, iar hrana oferita de parinti, care ajuta puii sa-si formeze sistemul imunitar, nu poate fi inlocuita perfect cu nimic altceva. Hranirea din mana nu este singura posibilitate de imblanzire, va puteti apropia de puisori si prin alte metode.

In jurul varstei de 35 de zile puii sunt gata sa iasa din cuib si sa-si incerce timid aripile pentru prima oara. Ei sunt inca dependenti de hrana oferita de parinti, dar vor iesi afara din cuib si vor explora colivia. In vederea acestei etape de dezvoltare, va trebui sa faceti cateva pregatiri: plasati cateva stinghii la inaltime joasa, aproape de fundul coliviei, indepartati gratarul de pe fundul coliviei (daca exista) pentru a preveni ranirea puilor, plasati un bol de apa si unul de mancare la inaltime joasa, aproape de fundul coliviei, captusiti fundul coliviei cu servetele albe. Aveti grija si la spatiul dintre barele coliviei pentru a preveni orice fel de accidentare (capete sau picioruse prinse intre bare). La circa 5-6 saptamani puii vor avea penajul complet format (cu penele din coada scurte) si pot fi “intarcati”. Parintii ii vor invata sa manance mancare solida si vor renunta treptat sa-i hraneasca. Oferiti-le hrana pe care o oferiti si adultilor. Taiati hrana in bucatele mici si cojiti toate legumele si fructele. Daca puii refuza sa manance legumele proaspete incercati sa le fierbeti usor pentru a fi mai moi. Nu incercati sa grabiti in nici un fel procesul de trecere la mancarea solida. Daca un pui nu mananca si plange inseamna ca ii este foame. Hraniti-l dumneavoastra si lasati-l sa decida singur cand este pregatit sa treaca la mancarea specifica adultilor. Un pui este considerat complet “intarcat” daca mananca singur vreme de 10 zile. Nu grabiti procesul!

In general, puii de perus sunt complet independenti de parinti la varsta de 6-8 saptamani. Acesta este si momentul la care puii este ideal sa fie separati de parinti, pentru a putea preveni agresiunile. Dupa ce puii cresc si devin independenti, este posibil ca acestia sa se intoarca la cuib, prin urmare este benefic sa aveti un al doilea cuib pentru a permite clostii pregatirea urmatoarei serii de oua.

Sursa: Latifa.ro

Edited by mivan2007, 28 June 2008 - 22:31.


#32
LycoSs

LycoSs

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,040
  • Înscris: 21.07.2007
Videoclipul cu și despre Peruși în natură !!!

Pentru cei care nu l-au vazut inca si nu numai (re-upload-at, arhivat cu winrar); I-am facut si subtitrare in română :

http://www.fisier.ro...HQ__LycoSs_.rar  (Apasati pe: "Download")
http://www.filebox.r...427a4ee1c3f1aa5  (Asteptati 10 secunde sa apara: "Descarca prin...")

Pe YouTube (are calitatea mai slaba si e mai scurt) pentru cei care vor sa-l vada direct sau nu au rabdare sa-l descarce:
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/F7fcBG0swOY?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

L-am upload-at si pe un tracker, pentru cei care folosesc torrente:
http://tv.torrents.r...ls.php?id=21004

Pentru cei care au videoclipul si vor doar subtitrarea:
http://fisier.ro/fil...HQ__LycoSs_.srt  (Apasati pe: "Download")
Sau alternativa de download:
http://www.filebox.r...d3c41a3442cc97d  (Asteptati 10 secunde sa apara: "Descarca prin...")

Va rog sa-l tineti la share pe oDc, DC++, Strong DC sau ce folositi voi, ca sa-l ia si altii !!! Multumesc!


#33
mada93

mada93

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 856
  • Înscris: 01.09.2006
Perusii sunt cunoscuti in general ca pasari mancatoare de cereale. Acest lucru ne induce in eroare. Acestia in natura pe langa seminte mananca muguri, frunze tinere, fructe, scoarta de copac, muschi, alge si albumina animala sub forma de insecte. Albumina este f. importanmta, de aceea puii sunt crescuti in cea mai mare parte cu insecte. Pasarilor din apartement, le sunt oferite numai amestecuri de seminte care nu corespund ofertei diversificate de hrana din natura. Hranirea monotona este o hranire NECORESPUNZATOARE. Deficientele apar in timpul naparlirii, supraponderabilitatea, afectiunile rinichilor si ale ficatului si sterilitatea sunt numai cateva exemple ale multor imbolnaviri care au aceasta cauza, hranirea exclusiva cu seminte.
Salata prin continutul de vitamine si minerale este f. indicata dar este de preferat salata crescuta in aer liber , nu cea de sera.
Legumele : Morcovii rasi, feniculul, cicoarea, rosiile, partile verzi ale sfeclei rosii, verzele si alte soiuri de legume crude sunt consumate cu placere.
Verdeturile pot fi cultivate in ghiveci pe pervazul ferestrei : patrunjelul, nastureii, busuiocul, cimbrul.
Frunzele si crengile- Cel mai bine aduceti perusilor ramuri intregi cu frunze cu frunze verzi de la diferiti copaci : pomi fructiferi, stejar,fag, ulm, salcie, castan, artar si soc pot fi oferite pasarilor fara sa ezitati.
Fructele : Fructele sudice precum portocalele, mandarinele sau grepurile contin multa vitamina C. Cercetarile au aratat ca hrana bogata in vitamina C creste rezistenta sistemului imunitar. Se mai pot da mere, pere, curatate de coaja, cirese, kiwi, banane si alte fructe.
Albumina - Pasarile care au fost crescute fara albumina animala au suferit schimbari are oaselor. In timpul naparlirii si al cocitului se recomanda mai des in alimentatie aceasta albumina, in timpul naparlirii de doua ori pe saptamana, al clocitului de trei ori . Intr-o incapere, hranirea cu insecte vii este f. complicata. Ca alternativa s-au propus urmatoarele purtatoare de albumina animala : Branza slaba de vaci si iaurtul. Proteina din lapte are un continut ridicat de aminoacizi si se digera usor. Branza si iaurtul se pot da separat sau pot fi amestecate cu paine prajita.
Ouale- numai oua fierte
Carnea - Multi perusi si papagali ciugulesc cu mare placere carne macra. Carnea slaba de vita tocata este f. buna pt. ei. Deoarece se altereaza f. repede trebuie servite portii mici iar resturile indepartate dupa doua ore.
Se mai poate oferi carne fiarta de vitel, pui si miel, fara condimente, sare.
Minerale - pietricelele de calciu, carapacele de sepie si coaja de ou.
Apa - apa fiarta si ceaiurile( de ex. ceaiul de musetel ) nu sunt recomandate pt. pasari !! prin lipsa lor de electroliti accelereaza eliminarea lichidelor din corp si pot, mai ales la pasarile bolnave de rinichi si la acelea care au diaree, sa duca la moarte".

Acestea fiind citite aveti grija de micii vostri prieteni si nu le dati numai mei, caci saracutii nu au cum sa-si procure singuri si alte alimente care le folosesc pt. a fi sanatosi si a trai cat mai mult.


" Pasari de apartament " - Doris Quinten

Edited by mada93, 05 July 2008 - 17:14.


#34
mada93

mada93

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 856
  • Înscris: 01.09.2006
De pe forum..... nu stiu daca mai exista acest medicament dar am gasit asta pe forum si poate fi utila :D

Am avut niste probleme cu Loia ( fata ).Uneori avea mici blocaje respiratorii,parca se ineca cu ceva, si era ceva asemanator unui stranut . M-am interesat ,si am vbit cu diverse persoane care au experienta in domeniu, si am folosit VETRIFLOX ( 30.000 pachetul ). Si i-am bagat usor pe gatuletz,dupa ce am dizolvat-o-n apa. Scrie pe pachetul de Vetriflox doza necesara. ( aproximativ un varf de cutit se dizolva in 100ml de apa ).Am aplicat aceasta solutie timp de 5 zile...si yahooo... fetita e bine

Simptomele unui perus cu ficatul marit : (tot de pe forum)

Daca perusul este bolnav la fel ca Coti a meu nu puteti sa nu observati. Avea penajul din jurul cloacei murdar cu urati, oricat as fi curatat-o. Fiind pui are gheutele foarte lungi, din cauza asta abia se catara pe colivie, i-si prinde gherutele in orice. Am incercat sa i le tai ( doar varfurile) dar fara nici un folos, au crescut la fel. In plus era foarte slaba. Din februarie cand am primit-o de abia acum a inceput sa mai puna un pic de carne pe ea. Nu mai spun de faptul ca nu era asa cum stiu eu ca sunt perusii, galagiosi si nu stau locului nici o clipa. Ea era tot timpul calma.

Edited by mada93, 05 July 2008 - 22:31.


#35
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
Considerati ca pasarea voastra este bolnava? Nu ezitati sa o duceti la medic. Chiar si cateva ore de intarziere pot face diferenta dintre viata si moarte.

In salbaticie pasarile incearca sa isi ascunda bolile, lucru absolut normal deoarece o pasare slabita nu este altceva decat masa altcuiva. Cateodata incearca sa isi ascunda boala pana aproape de a muri.

Cateva semne ca pasarea este bolnava ar fi:

* Pufaie tot timpul
* Nu mananca.NOTA :Este normal ca o pasare noua sa manance foarte putin in primele zile. Acest lucru se datoreaza faptului ca este nervoasa si are nevoie de timp de acomodare.
* Pare adormita tot timpul
* Petrece mult timp pe "podeaua" coliviei
* Stranuta constant , voma. NOTA: Pasarile ocazional stranuta la fel ca oameni
* Mancarime excesiva. (Pasarile naparlesc, dar daca e ceva exagerat, e boala.)
* Stranut umed
* Partea dorsala (cloaca) umeda si murdara. O pasare sanatoasa petrece mult timp ingrijindu-se
* Schimbarea vocalizei. Ex: O pasare care este de obicei foarte galagioasa devine foarte tacuta.
* Schimbarea personalitatii. Ex: O pasare care de obicei nu-i place sa fie alintata ,mangaiata etc. devine foarte cuminte sau o pasare care este blanda devine iritata si agresiva
* Scaderea rapida in greutate
* Nu este capabila sa stea intr-un picior.

Ceva de avut  in casa-in caz de urgenta:


* BRONCHIPUR - pt raceala
* DIROPUR - pt diaree
* SANIPUR - pt raie.

Sunt produse care se gasesc in magazinele de peturi sau daca nu online.
Sunt 100% naturale si nu sunt toxice.

NU E RECOMNDAT :

Injectiile, antibioticele si substantele toxice- recomanadate de ne-specialisti (sunt dr vet care nu se pricep la pasari mici de apartament)
Cand primiti un astfel de tratament , cereti si a doua parere!
Daca medicul va recomanda medicatie in apa exista o singura solutie: Gasiti alt medic!!

Sunt foarte multi posesori de perusi care au avut un final tragic.


De pe net...adunate!

Edited by mivan2007, 24 July 2008 - 05:55.


#36
mivan2007

mivan2007

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,250
  • Înscris: 18.12.2007
http://www.birds-onl.../nahrung_en.htm

Postez din nou acest link, care a mai fost postat de foarte multe ori , dar cel putin eu l-am vazut in alte ocazi.
Anumite boli.

E despre ce mancare, plante, verdeata si fructe poti sa le dai la perusi.

Atentie mare ca sunt anumite plante, etc care au cate o nota (*) anexata, sau sunt explicate cum trebuie administrate.

Trebuie citit cu atentie
, eventual , find in engleza, va poate ajuta Google :

http://translate.goo...e_t?sl=en&tl=ro

sau un dictionar :

http://www.dictionar.../dictionary.htm

Eu pe dictionarul asta am gasit traducere la anumite plante, copaci....etc.

Am mai observat ca ei recomanda anumite plante, mancaruri ..., care in alta parte am vazut ca sunt interzise.

Acum eu neavand atata experienta incat sa-mi dau cu parerea, eu de ce nu sunt sigura, nu fac experiente pe puisori mei.

Cel mai bine e sa mai cautati sau sa cereti si alta parere.

Pe site se mentioneaza ca plantele, verdeata..... trebuie sa fie fara chimicale. (ORGANICE)
Si binenteles regula de baza sa nu fie umede ca provoaca diaree(spalate si uscate)

Edited by mivan2007, 27 July 2008 - 06:06.


Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate