Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii
 Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...
 Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor
 Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...

Renault Android
 

Despre blitz-uri de studio

- - - - -
  • Please log in to reply
232 replies to this topic

#1
Tudor_DX

Tudor_DX

    Moderator

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,551
  • Înscris: 07.09.2005
Avand in vedere ca pentru multi fotografi de pe la noi blitz-ul de studio este o nebuloasa si ca in momentul in care cineva doreste sa invete mai multe se loveste de o sumedenie de probleme, m-am gandit ca ar fi util un mic ghid.

O sa vedem cam din ce e compus un blitz, ce poate sa faca, cum se declanseaza si de ce unele blitz-uri sunt ieftine, iar altele sunt extrem de scumpe.

Componentele blitz-ului

Bun, asadar sa o luam usurel si sa vedem cam din ce e facut blitz-ul. Carcasa metalica sau dintr-un material rezistent gazduieste componentele electronice, printre care si condensatorii care inmagazineaza energia, un ventilator (in unele cazuri), tubul cu xenon, lampa de modelare si un sistem de prindere pentru accesorii (dar la fel, depinde de blitz-uri).

O mica precizare legata de terminologie. Blitz-urile de studio vin in doua variante: monobloc si power pack/flash head. Foarte pe scurt, monobloc-ul contine si power pack-ul si flash head-ul in aceeasi unitate. Totusi, multi fotografi profesionisti prefera combo-ul power pack/flash head datorita versatilitatii.

Principiul de functionare este cel clasic. Tubul in sine este facut din sticla, umplut cu xenon sau un amestec cu proprietati similare si electrozi ce sunt legati la condensatori. Energia din condensatori nu este transmisa decat dupa ce gazul a fost ionizat de un curent suplimentar de voltaj ridicat, dar astea sunt detalii tehnice care conteaza mai putin. Totusi, as vrea sa fac o precizare. Lumina continua pe care o da un bec cu incadescenta sau care functioneaza pe principii similare se masoara in Watti simpli, dar la blitz se aplica Watti secunda (atentie, nu watti/secunda). Se noteaza cu Ws; de altfel, watti x secunda  inseamna si Jouli, asta pentru cei care mai stiu fizica (nu ca eu le am prea bine).

In momentul in care blitz-ul este pornit, condensatorii se incarca cu cantitatea de energie setata initial si  o stocheaza pana la declansarea blitz-ului. Spre deosebire de blitzurile cu patina, blitz-urile de studio nu se incarca la putere maxima de fiecare data si nu sunt capabile sa elibereze doar o anumita cantitate de energie si asta pentru ca blitz-urile de studio nu folosesc un tristor (in en, thyristor). Asadar, ele se incarca doar la nivelul selectat de catre fotograf.

Mai mult, multe blitz-uri ieftine sau ?no name? nu sunt capabile sa descarce singure surplusul de energie in cazul in care fotograful alege sa scada puterea. De ex, pornesc blitz-ul la putere maxima, dar ma decid sa scad puterea la 1/4. In acest moment, daca declansez blitz-ul din nou, el tot la putere maxima va functiona si asta pentru ca nu este capabil sa scape de surplus. De abia la urmatoarea descarcare, va avea valoare corecta. Vom mai discuta de chestia asta putin mai tarziu cand vedem comparatii.

Timpul de reciclare, adica timpul necesar blitz-ului sa incarce condensatorii la valoare dorita, este proportional cu puterea blitz-ului. Cu cat aceasta este mai mare cu atat va dura mai mult pana blitz-ul va fi gata pentru urmatoare declansare. Evident, blitz-urile consacrate se incarca mai repede decat cele no name. Exista totusi si modele ieftine de  la producatori cunoscuti care nu au o performanta mirobolanta.

Lampa de modelare este din nou dependenta de producator. Unii, cum ar fi Hensel, isi doteaza blitz-urile cu lampi foarte puternice (la modelul din poze, un Hensel Expert Pro de 500Ws, lampa de modelare are 300W, la Excella Casa de 300Ws din aceleasi poze, lampa de modelare are doar 60W). De asemenea, unele blitz-uri ofera un control mai bun asupra luminei de modelare, dar si asta o sa vedem mai tarziu. Am uitat sa fac o precizare pentru cei care chiar nu au nicio notiune legata de blitz-uri (m-am lovit si eu de asta cand m-am documentat prima oara in domeniul blitz-urilor). Lumina de modelare este cea care ofera fotografului posibilitatea sa vizualizeze efectele pozitionarii luminilor in studio si sa-si faca o idee de cum va iesi imaginea finala.

Sistemul de prindere a accesoriilor, si prin accesorii ma refer la reflectoare, softboxuri, filtre, snoot-uri samd, este aproape unic pentru fiecare producator. Una dintre cele mai mare probleme o reprezinta softbox-urile care in cele mai multe cazuri necesita un adaptor ce se cheama speedring. Acesta face legatura intre softbox-ul propriu-zis si blitz. Vom discuta si despre asta cand facem comparatii.  

Cazuri concrete: Hensel Expert Pro 500Ws si Excella Casa 300Ws

La inceputurile mele cu blitz-uri de studio m-am oprit asupra modelelor Excella si asta pentru ca am judecat ca ofera mai mult decat am eu nevoie si adevarul este ca isi fac treaba mai mult decat decent. Asa cum am spus si mai sus, Excella Casa ofera maximum 300Ws de energie de blitz si o lampa de modelare de 60W. Energia variaza de la 1/1 (maximum) la 1/8 (minim). O scadere de la 1/1 la 1/2 (adica jumatate din energie ? 150Ws) inseamna ca diafragma trebuie deschisa cu o treapta. Lumina de modelare este implicit setata sa fie proportionala cu blitz-ul. Intrerupatorul din imagine permite totusi si stingerea luminii. De asemenea, se poate opta pentru aprinderea lampei de modelare si dezactivarii blitz-ului.

Din pacate, Casa nu are auto-dump (ce va spuneam mai devreme cu scaderea puterii blitz-ului si nevoia de declansare pentru a ajunge la nivelul dorit); prima oara cand l-am luat habar nu aveam de asa ceva. Scadeam puterea blitz-ului dar prima imagine imi iesea la fel ca inainte. De asta e bun butonul de test; scazi puterea, declansezi si la urmatoarea reciclare vei avea energia dorita. La capitolul sincronizare, exista binecunoscutul jack si fotocelula.

Fotocelula reactioneaza la o sursa de lumina mai puternica ca aceea ambientala si declanseaza blitz-ul. De ex, eu imi declansez blitz-urile folosindu-ma de SB-800 de aparat setat pe manual. Cea mai buna solutie pentru sincronizarea cu camera este sistemul radio, dar investitia este consistenta si nu este tot timpul justificata. Pentru 2 blitz-uri sau mai multe si fara un blitz cu patina, se poate lega un blitz cu cablul de sincronizare la aparat, urmand ca restul blitz-urilor sa declanseze prin simpatie (termenul folosit in romana pentru declansarea cu fotocelula).  

Marea problema a Excella Casa nu tine insa de ce am discutat mai sus, ci numarul limitat de accesorii cu care este compatibil. Pe langa umbrele, blitz-ul accepta si niste softboxuri chinezesti (fara prea multe pretentii) si teoretic, niste filtre colorate si un snoot. Nu se pot pune accesorii de la producatori ca Photoflex, Chimera si alti grei in domeniu. Probabil ca se pot face improvizatii, dar eu m-am cam lecuit de asa ceva si nu vi le recomand.

Marele avantaj este pretul. Pentru aproape 600 RON (sau pe acolo), aveti parte de un blitz de studio de 300Ws cu un reflector incorporat si suport de umbrela. Ca o informatie suplimentara, primele 2 blitz-uri pe care le-am folosit au fost 2 Excella Casa de 300, pe care le-am achizitionat de la f64. Gama Excella contine si un model de 1000Ws, pe nume Prisma.

Acum sa trecem la Hensel, un cunoscut producator german de blitz-uri de studio si accesorii.  Pentru mine care folosisem pana atunci Casa, blitz-ul Expert Pro 500 a fost o revelatie. In primul rand din punct de vedere al constructiei (e facut ca un tanc) si in al doilea rand la capitolul dotari si control.

Inainte de toate, sa studiati putin diferenta dintre tuburile celor 2 blitz-uri. Excella are un tub circular in mijlocul caruia se afla un bec clasic, tot ansamblul nefiind protejat de nimic, iar Hensel are un tub in forma de U care iese in afara si include o lampa speciala de modelare, iar ansamblul este protejat de un ?clopot? de sticla.  

Astfel, blitz-ul dispune de 500Ws de energie si de nu mai putin de 300W pentru lampa de modelare, care impune de altfel si folosirea unui ventilator pentru a preveni supraincalzirea. Asa cum se poate vedea in imagini, modelulu pune la dispozitia fotografului mult mai multe optiuni de control. De ex, lampa de modelare se poate seta sa mearga la putere maxima tot timpul sau se poate seta sa fie proportionala cu blitz-ul; evident se poate si stinge. Energia blitz-ului are un control mult mai fin si precis, iar setarea  este afisata pe  display-ul digital. Un mare avantaj al Hensel-ului este ca dispune de auto dump. Scazi valoarea energiei, astepti putin si blitz-ul te avertizeaza cand a scapat de surplus. Si aici exista butonul de test, cu care poti sa descarci manual surplusul. Descarcarea cu butonul de test este mai rapida (mai ales cand energia se modifica pe o plaja mare), dar mai anevoioasa.

La capitolul sincronizare, si Hensel-ul dispune de un socket pentru jack de sincronizare si de o fotocelula, dar avantajul este ca aceasta din urma poate fi activata sau dezactivata. O alta dotare specifica blitz-urilor de varf este flash check, care functioneaza in urmatorul fel. Dupa o declansare, lumina de modelare se stinge si se aprinde treptat indicand momentul in care blitz-ul s-a incarcat din nou. Foarte folositor in momentul in care se lucreaza cu mai multe blitz-uri. Butonul audio activeaza si dezactiveaza semnalele acustice.

Desi este cu 200Ws mai puternic decat Casa, reciclarea se face mai rapid, fiind necesare aproximativ 2,1 secunde pentru a ajunge la putere maxima. Avand in vedere ca in general, folosesc foarte rar puterea maxima, blitz-ul este gata pentru o noua descarcare in aproximativ 1 secunda (plus, minus).

Marele avantaj al blitz-ului Hensel si de fapt al tuturor blitz-urilor de la producatori cunoscuti este compatibilitatea cu o gama uriasa de accesorii. Apropo de accesorii, sistemul de prindere de care dispune Hensel este extrem de facil si permite scoaterea softbox-urilor si reflectoarelor extrem de usor. La Excella, de ex, softboxul trebuie fixat cu 4 suruburi, astfel incat schimbare accesoriilor este extrem de anevoioasa.

Marele dezavantaj este pretul. Hensel Expert Pro costa cam de 3-4 ori mai mult decat Excella Casa, si pretul nu include un reflector. Pe de alta parte, prinderea si suportul de umbrele sunt mult mai tapene decat la Excella. Hensel Expert Pro a fost achizitionat de la photosetup.

Am vb de Hensel pentru ca asta am, nu din motive de reclama. F64 au adus intr-un final blitz-uri Elinchrom (net superioare Excella), iar fotohobby au niste solutii destul de bune ca dotari, dar mai necunoscuti.

Alte marci cunoscute includ Bowens, AlienBees, Profoto, Multiblitz, Speedotron. Din astia mai cunoscuti, la noi in tara stiu ca se gasesc Elinchrom, Hensel, Broncolor si parca am auzit ceva si de MultiBlitz. Cam toti mentionati produc atat monobloc-uri (cum sunt cele de care am discutat aici), cat si sisteme de tip power pack/flash head, care au avantajele si dezavantajele lor, dar despre asta vom vorbi alta data.

Am mai uitat sa vorbim de durata blitz-ului, dar e un capitol destul de complex si il vom aborda si pe el intr-un alt episod.

Concluzie

Va recomand sa cantariti bine inainte sa investiti intr-un sistem de blitz-uri. Trebuie sa luati in considerare ce fel de fotografie vreti sa faceti si pana la ce nivel de profesionalism estimati ca veti merge. Nu are rost sa investiti in scule scumpe pe care nu le veti exploata decat la un nivel extrem de redus, asa cum nu are rost sa investiti in blitz-uri ieftine si oarecum limitate daca aveti de gand sa ajungeti pro (si nu, prin asta nu spun ca Excella Casa e prost, ci doar extrem de limitat la capitolul accesorii). Ca o ultima recomandare, as spune ca initial sa luati un singur blitz mai bun cu mai multe accesorii si de abia dupa, sa va aruncati la al doilea (asta depinde evident si de nivelul de cunostinte).

Ii rog pe cei care mai trag cu blitz-uri de studio sau au in dotare sisteme radio de declansare (imi vine in minte un anume user, se stie el :D) sa impartaseasca ceva din experienta lor pe acest thread.

* editari pentru corectarea unor greseli

Attached Files


Edited by Tudor_DX, 13 February 2008 - 15:42.


#2
Pac_Man

Pac_Man

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,258
  • Înscris: 10.12.2001
Bravo man, misto articolul! Sper sa fie util celor interesati de fotografia de studio. Eu l-as pune sticky la Scoala mai degraba ;)

PS: Cred ca ar mai merge completat cu ceva detalii despre sisteme de prindere, stative si alte "maruntisuri' d'astea.

#3
Tudor_DX

Tudor_DX

    Moderator

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,551
  • Înscris: 07.09.2005

View PostPac_Man, on Feb 12 2008, 17:01, said:

Bravo man, misto articolul! Sper sa fie util celor interesati de fotografia de studio. Eu l-as pune sticky la Scoala mai degraba ;)

PS: Cred ca ar mai merge completat cu ceva detalii despre sisteme de prindere, stative si alte "maruntisuri' d'astea.

L-am mutat. Pai probabil ca o sa fie completat. O sa mai adaug la el si pot si altii sa mai vina cu informatii.

#4
Ribozom

Ribozom

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,512
  • Înscris: 03.07.2006
Misto, nu stiam multe lucruri din ce ai scris in el...Am reusit cat de cat sa imi fac o parere de ansamblu! Bravo, frumos scris!

#5
alex_tm

alex_tm

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 415
  • Înscris: 12.12.2006
tudor, daca la mine te referi... nu prea sunt in stare sa scriu tehnic un articol. dupa prima faza imi vine sa zic: si important e cum vb cu modelul:)) cand ajung pe la studio o sa pozez capetele si prinderi etc.. si o sa incerc sa scriu despre lumini!

#6
Tudor_DX

Tudor_DX

    Moderator

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,551
  • Înscris: 07.09.2005

View Postalex_tm, on Feb 13 2008, 21:42, said:

tudor, daca la mine te referi... nu prea sunt in stare sa scriu tehnic un articol. dupa prima faza imi vine sa zic: si important e cum vb cu modelul:)) cand ajung pe la studio o sa pozez capetele si prinderi etc.. si o sa incerc sa scriu despre lumini!


Tu erai una dintre persoanele vizate si daca ai vrea sa spui cateva cuvinte despre sistemul tau de lumini ar fi excelent. Cel care stiam eu ca are sistem radio e Bosho. :D

Tare faza cu modelu'  :lol:

#7
dragoshm

dragoshm

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 64
  • Înscris: 04.03.2007
Eu am un sistem de studio de cu blitz-uri de 300W integral chinezesc (Yake). Am optat pentru el din considerente materiale, deoarece pentru mine fotografia de studio este doar un hobby si nu se justifica o investitie mare pentru ceteva sedinte pe an. Inainte, cand afacerea mea se baza pe foto am lucrat cu Excela casa, de care am fost foarte multumit avand in vedere raportul calitate/pret.
Ca o scurta impresie asupra echipamentelor ,,no name" chinezesti pot spune urmatoarele:
Pro
- pret mult mai mic decat produsele cunoscute
- in general sunt copii ale unor produse de marca (chinezii nu inventeaza roata, dar o multiplica), deci din punct de vedere tehnologic sunt la zi.
- o gama larga de accesorii (tot chinezesti, of course)
Contra
- finisaje care lasa de dorit
- constructie nu foarte robusta
- accesoriile nu sunt nici ele de o calitate iesita din comun, dar din punct de vedere functional isi fac treaba
Una peste alta isi fac datoria. Nu le recomand profesionistilor, dar sunt arhisuficiente pentru un entuziast sau pentru un fotograf la inceput de drum. Comparativ cu Excela sunt chiar mai multumit ca timp de incarcare, sistem de racire, constanta a luminii, dar mai putin din punctul de vedere al constructiei.
Folosesc un declansator radio tot chinezesc (astea cam toate se fabrica in China) care functioneaza impecabil. Nici n-ar avea de ce sa nu functioneze, pentru ca principiul este acelasi cu al soneriei fara fir sau a telecomenzii de masina, adica foarte simplu. La declansatoare radio pretul este mult exagerat in magazinele de la noi, nejustificat, tocmai pe considerentul ca este un accesoriu foto. Un set emitator-receptor nu ar trebui sa depaseasca 150 lei.

#8
Tudor_DX

Tudor_DX

    Moderator

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,551
  • Înscris: 07.09.2005
Pai cam asta e treaba cu chinezariile. Ele, de bine de rau, isi fac treaba, dar nu se ridica la nivelul blitz-urilor de marca. Cat despre sistemele radio, PocketWizard de ex. sunt scumpe si in State.

#9
bOsHo

bOsHo

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 189
  • Înscris: 22.03.2003
Ma pune Tudor la munca:). Chiar nu prea stiu ce sa spun despre sistemul folosit de mine. Poate ca isi face treaba mai bine decat acele "ebay triggers". Este un sistem radio intermediar, mai slab cotat decat celebrele deja PW-uri( pe care inca nu am apuct sa pun mana). Am tras cu el la 1/320, am tras la distanta de ~80-90m, am tras pe soare/ninsoare,am tras prin zid/sticla etc. Nu mi-a ratat nici o data. Considerand ca una bucata PW costa cat un set Skyport, ma declar multumit (momentan) de el. Singurul punct "sensibil" par antenele pe care ti-e cam frica sa le manevrezi date dimensiunile foarte mici. Sincer, nu am fost nevoit sa le ridic inca :)
Daca este cineva interesat de altceva ii stau la dispozitie:)
Numai bine!

Attached Files



#10
Tudor_DX

Tudor_DX

    Moderator

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,551
  • Înscris: 07.09.2005
A durut?  :lol: Nu ai scris cat a costat. Chiar sunt interesat.

#11
bOsHo

bOsHo

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 189
  • Înscris: 22.03.2003

View PostTudor_DX, on Feb 21 2008, 16:45, said:

A durut?  :lol: Nu ai scris cat a costat. Chiar sunt interesat.
In jur de 180$ pentru transmitter + reciver. Separat sunt ~100$ bucata. Luate de pe BH.

#12
blacknights_wh

blacknights_wh

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 409
  • Înscris: 18.12.2007
Daca tot este "si intrebari pe marginea acestuia" pun aici o intrebare:

Cu 2 sb800 pe stative cu umbrele, noaptea afara fara alte surse importante de lumina, reusesc sa luminez scena decent ? Ma refer la portret / cadru de o persoana/doua maxim.

#13
sorin79

sorin79

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,318
  • Înscris: 13.01.2007
sigur ca poti. 2 ajung.
http://www.flickr.co.../christopherd6/

apropo, a gasit cineva un softbox sa se potriveasca perfect cu sb-urile la mag. de la noi? sau toata lumea a muncit la adaptari si umbrele?

Edited by sorin79, 28 February 2008 - 17:21.


#14
blacknights_wh

blacknights_wh

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 409
  • Înscris: 18.12.2007
interesant linkul. thanks!

#15
dreadboy

dreadboy

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,585
  • Înscris: 25.05.2005
Montarea unui blitz extern pentru utilizarea cu softbox
http://www.photoflex...shes/index.html ;)

+ http://www.photoflex...sons/index.html -> sunt "lectii" cu echipamentul care il vand ei , dar sunt foarte utile parerea mea.

Edited by dreadboy, 01 March 2008 - 21:12.


#16
mutirips

mutirips

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 95
  • Înscris: 08.04.2007
Dar cu 2 exemplare ca asta : http://www.f64.ro/de...?id=248&pid=921 de 45W ce pot face ?

Ma intereseaza pt. foto de produs in special, iar aici cred eu ca s-ar descurca decent cu umbrelele de difuzie aferente. Dar daca vreau mai mult... sa zicem o scena de la o petrecere.. cu oameni in miscare.

Sau o iau altfel.... cat de mult inseamna 45W la un blitz ? Sunt incepator in fotografie si imi trebuie in special pentru food photography (bufet de circa 2m lingime in incaperi destul de intunecoase)

#17
Tudor_DX

Tudor_DX

    Moderator

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,551
  • Înscris: 07.09.2005
Pentru fotografie de produs fara pretentii te vei descurca. Si la petrecere s-ar putea sa te ajute, dar depinde cat de departe le pozitionezi (sa nu iti ia petrecaretii firele in picioare sa le cada luminile in cap.  :lol: ). Pai daca ai 2 bltiz-uri 45Ws (apropo, corect e Wattisecunda, nu Watti, asta e pentru lumina continua), inseamna 90 de Ws. De la f64, cel mai slab blitz Excella are 300Ws, deci nu sunt tocmai puternice.

LEgat de petrecere, daca dai ISO 400-800, si cu diafragma pe la f/5.6 max, s-ar putea chiar sa fie suficient. Cum spuneam, depinde foarte mult de conditiile respective si de ce fel de cadre vrei sa obtii.

#18
mutirips

mutirips

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 95
  • Înscris: 08.04.2007
nu stiu sigur daca ar fi vorba de si de petreceri neaparat... dar in special pt. acele bufete de care spuneam... interioare de restaurante sau sedii de firme... etc. Camera va fi clar pe trepied, deci pot sa ridic timpul de expunere la cadrele statice, fara oameni, asta ca sa mai folosesc lumina ambientala. Faza cu distanta o stiu pe pielea mea cu 2 becuri de 100W la 10-15 cm aveam o expunere ok daca le departam la peste 20 cm deja era noapte in cadru (teste facute cu un webcam)

Anunturi

Second Opinion Second Opinion

Folosind serviciul second opinion ne puteți trimite RMN-uri, CT -uri, angiografii, fișiere .pdf, documente medicale.

Astfel vă vom putea da o opinie neurochirurgicală, fără ca aceasta să poată înlocui un consult de specialitate. Răspunsurile vor fi date prin e-mail în cel mai scurt timp posibil (de obicei în mai putin de 24 de ore, dar nu mai mult de 48 de ore). Second opinion – Neurohope este un serviciu gratuit.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate