Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Schimbare adresa DNS IPv4 pe rout...

Recomandare Barebone

Monede JO 2024

Suprasolicitare sistem electric
 CIV auto import

Mutare in MOZAMBIC - pareri, expe...

Scoatere antifurt airtag de pe ha...

Magnet in loc de clește pent...
 Cumparat/Locuit in apartament si ...

Pot folosi sistemul PC pe post de...

Sokol cu distorsiuni de cross-over

Filtru apa potabila cu osmoza inv...
 Kanal D va difuza serialul “...

Upgrade xiaomi mi11

securitate - acum se dau drept - ...

Farmacia Dr Max - Pareri / Sugest...
 

Persoana Fizica Autorizata

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
397 replies to this topic

#379
TLGsoft

TLGsoft

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,553
  • Înscris: 25.03.2006
Factura.

#380
mariusase

mariusase

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 5
  • Înscris: 29.01.2009
bunaa.as vrea sa-mi fac si eu un pfa  cu prrofilul 5320 alte activitati postale si de crurier.ce diploma am nevoie sau calificare??

#381
wittman

wittman

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 91
  • Înscris: 17.04.2006
revin cu intrebari. dupa toata documentatia, mai ramane sa imi iau facturier, chitantier si stampila.

practic, prin natura pfa-ului si a proiectului in care voi fi implicat voi primi banii odata pe luna. atunci trebuie sa eliberez factura si chitanta sau numai una din 2 ?

cum functioneaza cheltuielile deductibile? din suma declarata ca venit (sunt pfa cu venit real) scad aceste cheltuieli si apoi se calculeaza 16% impozit?

o alta chestie...printre conditiile participarii la acest proiect...e sa ii dau factura pe o suma si in realitate sa-mi dea doar jumate. la declaratia de venit va trebui sa pun suma de pe factura, nu? adik totul o sa se calculeze la suma mai mare?

#382
ciuly

ciuly

    dus cu pluta pe apa sambetei

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,848
  • Înscris: 17.03.2004
- factura o emiti cand ai un serviciu prestat/produs vandut. e la libera intelegere cu clientul sau, daca iti permiti, impui tu clientului cand si cate facturi emiti
- chitanta o emiti obligatoriu in momentul in care primesti banii. poti emite mai multe chitante pt aceeasi factura daca omul iti plateste in transe.
- poate sa existe o diferenta de zile intre momentul cand emiti factura si cand emiti chitanta. dar niciodata chitanta nu va fi emisa inaintea facturii (mi se pare logic de ce)
- in declaratia nu mai stiu cat, estimativa pe anu x si realizat pe anu y, ai 3 campuri mari si late: venit brut (suma tuturor incasarilor), cheltuieli deductibile (suma tuturor platilor pt produse/servicii care sunt folosite pentru desfasurarea activitatii) si venitul net, care este diferenta dintre cele 2 de mai sus. impozitul de 16% se calculeaza din venitul net.
- exact. si ce vrea el este evaziune fiscala si se pedepseste cu inchisoarea. deci pe linga faptul ca o sa platesti impozit pe jumatate de venituri care nu le-ai facut, mai risti si inchisoare. in cel mai fericit caz, tot tu esi de fraier: el plateste mai putin impozit si castiga mai mult, tu platesti mai mult impozit si castigi mai putin. statul nu pierde :)

#383
wittman

wittman

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 91
  • Înscris: 17.04.2006
multumesc mult pentru raspunsul promt. acum imi ramane doar sa vad cum rezolv cu el.

#384
Lao™

Lao™

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 355
  • Înscris: 08.02.2006

 kgyula, on Jan 29 2009, 22:48, said:

salut,
am o nelamurire legata de contabilitatea PFA (conta in partida simpla)

legislatie care se prevede regulile pe baza careia se face contabilitatea in partida simpla zice asa la un monent dat:
- in contabilitatea in partida simpla inregistrarea operatiunilor se face pe baza documentului (actului) justificati aferent operatiunii respective  <_<

acuma intrebare: document justificativ e factura sau chitanta (ca eu am intrebat cateva persoane si fiecare zicea altfel - am intrebat si contabili)

deci marea intrebare este daca operaciunile se inregistreaza in momentul in care emiti factura sau in momentul in care incasezi ? (dai chitanta, ti se vireaza banii etc) ? <_<

nu de alta dar am de factu conta pe anul trecut si nu-i tot una daca aranjez operatiunile dupa ff sau dupa ch  :)
ms mult


NU te lua dupa raspunsul lui TLGsoft, tu inregistrezi numai si numai chitantele sau OP-urile. Adica orice document care justifica plata sau incasarea de bani.

#385
ciuly

ciuly

    dus cu pluta pe apa sambetei

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,848
  • Înscris: 17.03.2004
adevarul e ca nimic nu e sigur. eu am fost la finante cluj de nu stiu cate ori si am intrebat cam aceleasi lucruri. si ba ca trebuie sa am doar registru jurnal de incasari si plati 9si inventar), ba ca mai trebuie sa conduc si registru de casa in lei/valuta, ba ca mai trebuie si jurnal de vanzari si cumparari. acelasi birou, oameni diferiti. deci pe cine sa crezi? nici contabili nu se lasa mai prejos.
deci faci cum vrei, in final depinde cine iti vine in control.
ca la noi.

#386
TLGsoft

TLGsoft

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,553
  • Înscris: 25.03.2006

 Lao™, on Jan 31 2009, 17:38, said:

NU te lua dupa raspunsul lui TLGsoft, tu inregistrezi numai si numai chitantele sau OP-urile. Adica orice document care justifica plata sau incasarea de bani.

Si tu zici ca PFA-urile platesc TVA-ul la incasarea banilor si nu la emiterea facturii? Interesant.... ia spune asta si la fisc.

#387
kgyula

kgyula

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 848
  • Înscris: 28.07.2006

 TLGsoft, on Jan 31 2009, 22:57, said:

Si tu zici ca PFA-urile platesc TVA-ul la incasarea banilor si nu la emiterea facturii? Interesant.... ia spune asta si la fisc.

pai faza e ca eu nu platesc TVA .... ( sunt neplatitor de TVA )

deci uite cum arata la mine tabelul excel incare fac conta (si asa arata si jurnalul de incasari plati):

nr crt / DATA / documente de angajare plata (adica factura) / document de plata (chintanta sau altceva) / felul operatiunii / si daca e incasare sau plata trec suma in campul respectiv...

intrebarea e, in coloana pt DATA ce trec ? data de la factura sau data de la chitanta ?
ca nu e tot una

de ex am caz in care factura s-a emis in luna N iar incasarea s-a facut in luna N+1...
sau de ex factura emisa in luna decembrie 2008, incasare in ianuarie 2009...

conteaza data atat pt totalurile realizate / luna cat si pentru totalul pe an, deci imiplicit la declaratii and stuff.

in prisma acestora, ce ziceti ?

#388
ciuly

ciuly

    dus cu pluta pe apa sambetei

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,848
  • Înscris: 17.03.2004
pt plata impozitului de 16% pe tine te intereseaza exclusiv chitanta/bonu/extrasu de cont/etc. taxele si impozitle ele platesti t ceea ce ai incasat deja. cum nu platesti tva, nu te mai intereseaza altceva (la capitolul tva io habar n-am ce si cum ca n-am tangente). regularizarile se fac tot dupa incasari (aia 16% si respectiv la sanatate).

#389
Lao™

Lao™

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 355
  • Înscris: 08.02.2006

 TLGsoft, on Jan 31 2009, 22:57, said:

Si tu zici ca PFA-urile platesc TVA-ul la incasarea banilor si nu la emiterea facturii? Interesant.... ia spune asta si la fisc.

Pai exact asta am sa spun, crede-ma. La fel cum a spus si kgyula, exemplul cu lunile Decembrie - Ianuarie este foarte concludent. PFA-ul este impozitat la veniturile pe care le realizeaza, ca sa ma exprim mai din topor.

Daca tu ai trecut facturile in RJIP pana acum, imi pare rau pt tine, dar e total gresit. ;)  Mai documenteaza-te. Asta in cazul in care nu ti se pare logic sa treci ceea ce am mentionat eu in mesajul de mai sus.

@kgyula: in RJIP-ul pe care l-am cumparat eu si care este universal valabil, nu apare coloana "documente de angajare plata", mentionata de tine, ci numai "document de plata". Apoi rubricile "Explicatii", "Incasari" si "Plati".

In loc de concluzie: conteaza numai data cand s-a facut incasarea sau plata, prin orice mijloace (numerar, banca).

#390
TLGsoft

TLGsoft

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,553
  • Înscris: 25.03.2006
Interesant. SRL-urile se lupta de de ani de zile cu fiscul sa inteleaga ca este normal ca impozitele si taxele aferente unei vanzari sa fie platite la incasarea banilor, nu la emiterea facturii.

Iar PFA-urile au deja chestia asta, cred ca este o scapare a lor.   :lol:

#391
caddylak

caddylak

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 210
  • Înscris: 07.09.2006
Salutare,
am nevoie de cateva informatii (le cer doar pt ca nu am timp sa citesc toata informatia deja existenta pe acest forum si nu numai):
1. Doresc sa ma ocup in principal de service/mentenanta IT (atat software cat si hardware). Cel putin la inceput vreau sa lucrez singur de aici hotararea de a merge spre PFA. Ce calificare am nevoie, sau diploma, ca sa pot practica aceste activitati (sunt inginer, la continuare de studii pe Ingineria Calitatii).
2. Legat putin si de pct.1 doresc sa ma ocup si de activitati de design (foto, video, web, posibil si in publicitate). Am nevoie de ceva certificare suplimentara fata de pct.1?
3. Care e cel mai avantajos mod pt mine in acest caz? Sa platesc cat mai putine taxe, etc, adica sa fac cat mai mult profit cu cat mai putine taxe, documente si explicatii (la inceput va fi o ocupatie secundara fiind deja angajat, vreau doar sa pun un ban de-o parte deocamdata, sa lucrez in timpul liber).
4. Platesc TVA sau nu? Ma gandesc ca daca exista o diferenta reala toata lumea ar opta pt acea optiune, dar vad ca parerile sunt impartite.
5. De ce anume trebuie sa ma feresc? (situatii in care pot sa primesc amenzi, sa am probleme cu legea, etc, in cazul in care nu procedez corect sau situatii in care pot ajunge fara sa fiu constient).
6. Trucurile sunt binevenite.
7. Daca cineva considera ca ma poate lamuri in cateva minute la telefon sa imi dea un PM cu numarul si voi suna in cel mai scurt timp (sa specifice si orele in care pot suna).
8. Vreau sa multumesc in avans celor care vor avea rabdare si cu mine si sa ii rog pe cei care nu au, sa nu ma bombardeze.

#392
kgyula

kgyula

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 848
  • Înscris: 28.07.2006

 Lao™, on Feb 1 2009, 21:44, said:

Pai exact asta am sa spun, crede-ma. La fel cum a spus si kgyula, exemplul cu lunile Decembrie - Ianuarie este foarte concludent. PFA-ul este impozitat la veniturile pe care le realizeaza, ca sa ma exprim mai din topor.

Daca tu ai trecut facturile in RJIP pana acum, imi pare rau pt tine, dar e total gresit. ;)  Mai documenteaza-te. Asta in cazul in care nu ti se pare logic sa treci ceea ce am mentionat eu in mesajul de mai sus.

@kgyula: in RJIP-ul pe care l-am cumparat eu si care este universal valabil, nu apare coloana "documente de angajare plata", mentionata de tine, ci numai "document de plata". Apoi rubricile "Explicatii", "Incasari" si "Plati".

In loc de concluzie: conteaza numai data cand s-a facut incasarea sau plata, prin orice mijloace (numerar, banca).

mda... ai dreptate, tabelul acela apare doar la persoana de la care am primit eu tabelul excel, in jurnalul fizic nu apare doar coloana pt chitanta etc....
deci concluzie finala... conteaza data incasarii

va multumesc mult pt info  :)

#393
kgyula

kgyula

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 848
  • Înscris: 28.07.2006

 caddylak, on Feb 3 2009, 08:55, said:

Salutare,
am nevoie de cateva informatii (le cer doar pt ca nu am timp sa citesc toata informatia deja existenta pe acest forum si nu numai):
1. Doresc sa ma ocup in principal de service/mentenanta IT (atat software cat si hardware). Cel putin la inceput vreau sa lucrez singur de aici hotararea de a merge spre PFA. Ce calificare am nevoie, sau diploma, ca sa pot practica aceste activitati (sunt inginer, la continuare de studii pe Ingineria Calitatii).
2. Legat putin si de pct.1 doresc sa ma ocup si de activitati de design (foto, video, web, posibil si in publicitate). Am nevoie de ceva certificare suplimentara fata de pct.1?
3. Care e cel mai avantajos mod pt mine in acest caz? Sa platesc cat mai putine taxe, etc, adica sa fac cat mai mult profit cu cat mai putine taxe, documente si explicatii (la inceput va fi o ocupatie secundara fiind deja angajat, vreau doar sa pun un ban de-o parte deocamdata, sa lucrez in timpul liber).
4. Platesc TVA sau nu? Ma gandesc ca daca exista o diferenta reala toata lumea ar opta pt acea optiune, dar vad ca parerile sunt impartite.
5. De ce anume trebuie sa ma feresc? (situatii in care pot sa primesc amenzi, sa am probleme cu legea, etc, in cazul in care nu procedez corect sau situatii in care pot ajunge fara sa fiu constient).
6. Trucurile sunt binevenite.
7. Daca cineva considera ca ma poate lamuri in cateva minute la telefon sa imi dea un PM cu numarul si voi suna in cel mai scurt timp (sa specifice si orele in care pot suna).
8. Vreau sa multumesc in avans celor care vor avea rabdare si cu mine si sa ii rog pe cei care nu au, sa nu ma bombardeze.


1. eu iti sugerez sa te uiti peste codurile CAEN 6201, 6209 ( le am si eu ). Insa vezi ca nu poti face 11000 de chestii, poti sa-ti alegi maxim 4 coduri caen (deci 4 zone de activitate)
Si avand in vedere ca-s cam aiurea puse trebuie sa te documentezi bine, si sa alegi cu atentie ceea ce pui.
De exemplu la mine, pt design pagini web a trebuit sa pun doua coduri, pentru ca sub unul era proiectarea, sub altul administrarea.
1.a Sunt activitati la care nu ai nevoie de dimplome/atestate, insa aici cred ca ti se va cere.
Iti pot spune doar din experienta mea ca pt acele doua coduri de mai sus mi-a ajuns o adeverinta de la facultate cum ca am invatat info, php, programare etc... (nefiind licentiat la momentul respectiv)
3. eu la impozit am mers pe sistem real : asta inseamna ca plates 16% dupa (venituri-cheltuieli - adica venit net)
4. n-are rost sa fi platitor de tva, doar te complici. si oricum poti sa treci oricand in categoria "platitor de tva"... in schimb invers nu se poate
+ daca depasesti CA de 30.000 euro (sau ceva de genu) automat esti pus platitor de TVA
6. fa contract de comodat pe imobilul in care stai (intre tine ca persoana fizica si intre tine ca PFA) in felul acesta poti deconta pana la 50% din cheltuieli pe pfa (adica ai mai multe cheltuieli si mai putin venit net (pe hartie))
fa aceeasi chestie si cu masina daca ai (decont bonuri benzina etc)
cumpara orice se poate lega de activitatile tale pe PFA

si inca ceva, daca vei lucra cu publicul (persoane fizice) trebuie sa-ti cumperi casa de marcat si sa le dai bon
daca doar cu persoane juridice atunci nu e obligatoriu. le dai doar chitanta, platesc prin banca etc

:D  revin cu doua nelamuriri:

1. urmeaza sa-mi dechid cont la ING, si intrebarea este:
din contul PFA pot scoate bani in orice moment ? (ca din cate stiu nu exista nici o restictie in acest sens) dar poate ma lamureste cineva care are deja cont  :)

2. unde as gasi o model de declararie 200 sau ceva indrumare in privinta completarii (pt ca pana acuma am depus doar 220 si acea declaratie e mult mai simpla, iar eu nu stiu exact si sigur in fiecare camp ce trebuie scirs)

ms mult

#394
ciuly

ciuly

    dus cu pluta pe apa sambetei

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,848
  • Înscris: 17.03.2004
1. da. s-ar putea sa te intrebe aia "pt ce". zici "diverse" si gata. daca-s obiscnuiti, trec ei automat (la BT de ex nu ma intreaba, desi scot rar). eu prefer sa imi transfer in contu PF (ca fac mai toate platile online, iar cumparaturile marea majoritate de pe card :) )

#395
_Smiley_

_Smiley_

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,032
  • Înscris: 24.02.2006
ultima data cand am intrebat(adica acum ~1 luna), ING-ul nu deschidea conturi pentru PFA-uri.

#396
kgyula

kgyula

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 848
  • Înscris: 28.07.2006

 ciuly, on Feb 4 2009, 12:38, said:

1. da. s-ar putea sa te intrebe aia "pt ce". zici "diverse" si gata. daca-s obiscnuiti, trec ei automat (la BT de ex nu ma intreaba, desi scot rar). eu prefer sa imi transfer in contu PF (ca fac mai toate platile online, iar cumparaturile marea majoritate de pe card :) )

pai si eu am sa utilizez homebankul, si prin "a scoate" m-am referit la a vira intr-un alt cont al meu (care e pe persoana fizica si nu PFA) - operatiunea aceasta nu trebuie inregistrata in contabilitate, corect ? (ca nu platesc... nu incasez)
si imi spui te rog cum evidentiezi operatiunea in contabilitate ? ce scri la document ? (in cazul in care primest bani de la un client)

 _Smiley_, on Feb 4 2009, 15:09, said:

ultima data cand am intrebat(adica acum ~1 luna), ING-ul nu deschidea conturi pentru PFA-uri.

da, asa era, dar in urma cu cca o saptamana si-au schimbat politica fata de IMM si poti deschide cont pe PFA indiferent de condul CAEN....
chiar azi mi-am deschis, si e super fain ca prin acelasi homebank gestionez si PFAul si conturile mele pe persoana fizica / respectiv contul student.  :)

(ai nevoie de certificatul constatator de la ORC si certificatul de inregistrare tot de la ORC)

Edited by kgyula, 04 February 2009 - 23:17.


Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate