Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Presbiopia - la 43 ani ?

Termen transcriere autovehicul

Cazare Timisoara pe 4-5 zile

Primele zile ale internetului per...
 Ditra 25

Casti USB-C ptr A-54

Aplicatie medicala / asistent med...

De ce vor atația politicieni...
 ERR_ADDRESS_UNREACHABLE

Legea 18/1968 Se mai aplica?

Digi conectare 2 routere prin fir

Succesiune notar versus instanta ...
 Montaj aer conditionat in balcon ...

Cont curent mulți valuta far...

Sugestii plan casa

Experiente cu firme care cumpara ...
 

Veda--teologie si filozofie vedica

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
276 replies to this topic

#1
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006
Am vazut ca lumea se simte incurcata in cadrul altor forumuri generaliste de conceptele vedice. Am observat ca, intr-adevar, discutiile stiinta-religie se transforma in creationism vs evolutionism. Intentia mea ar fi ca, macar aici, sirul discutiilor sa nu duca iar la chestia asta. Pentru cei interesati de cunoasterea vedica, aici e un loc pentru intrebari si raspunsuri, clarificari etc. Acest topic este unul teologic si cultural. Scopul este de a crea un spatiu pentru cei care sunt interesati de ce spun Vedele despre lume, om si divinitate nu de a demonstra ceva stiintific.

Care sunt conceptele centrale ale traditiei vedice si in ce fel este inteleasa Divinitatea in Vede?

Textul clasic care expune clar si concis acest lucru este Bhagavad Gita. Conform traditiei indiene Bhagavad Gita este un dialog intre razboinicul Arjuna si Dumnezeu (sub forma lui Krishna) care are loc intre doua armate, chiar inainte de a incepe lupta. De-a lungul timpului au existat multi comentatori ai Bhagavad Gitei. Conform traditiei, numai un maestru dintr-o scoala vedica, care are statutul de sanniyasa (cel care a lasat totul deoparte) si de go swami(cel care si-a cucerit simturile) are autoritatea de a comenta Bhagavad Gita. Din nefericire, multi amatori "orientalisti","indologi" vestici au facut un mare deserviciu acestui text apucandu-se sa comenteze ei de capul lor, ajungandu-se astfel la interpretari din cele mai fanteziste (avem si noi unul: Sergiu Al. George).

O introducere la Bhagavad Gita de A.C. Bhaktivedanta Srila Prabhupad, aici: (interesant de observat ritualul literar, standard in scrierile vedice, prin care comentatorul invoca predecesorii sai in linia disciplica)

http://vedabase.net/bg/introduction/en

Ce inseamna pentru vedici conceptul de suflet si cum se diferentiaza de materie?

extras:

Great acarya Madhva (12th century) in his Dvaita Vedanta philosophy, the
antipode of Advaita Vedanta of Shankara, defines five essential
differences among three irreducible entities: jiva (individual living
being), ishvara (supreme living being, Vishnu, God) and jada (insentient
substance, matter):

- jiva-ishvara-bheda, or difference between the jiva and Vishnu;
- jada-ishvara-bheda, or difference between the insentient and Vishnu;
- mitha-jiva-bheda, or difference between any two jivas;
- jada-jiva-bheda, or difference between insentient and jiva; and
- mitha-jada-bheda, or difference between any two insentients.

Attached Files


Edited by Megara, 11 September 2007 - 22:01.
merge posts


#2
mrproper

mrproper

    10 ani de Softpedia...

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,063
  • Înscris: 13.11.2002
Vad ca nu se baga nimeni si Dharmapurusha posteaza argumentativ impotriva sa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Veda
Vedele (în sanskritã वेद) sunt o culegere de texte originare din Vechea Indie. Sunt cele mai vechi scripturi ale hinduismului. În prezent, textele vedice sunt venerate de hinduºi din întreaga lume. Versurile lor sunt recitate în cadrul rugãciunilor ºi slujbelor religioase. În timpurile moderne, studiile vedice sunt cruciale în ceea ce priveºte înþelegerea lingvisticii indo-europene, precum ºi a istoriei Indiei antice.

Conform interpretãrilor hinduse stricte, Vedele sunt apauruṣeya („creaþii non-umane”) ºi au fost revelate în mod direct, motiv pentru care sunt numite „¶ruti” („ceea ce se aude”). Hinduismul, cunoscut ºi ca Sanatana Dharma („Legea eternã”), se referã la credinþa în înþelepciunea atemporalã cuprinsã în aceste texte.

Filozofii ºi secte apãrute în subcontinentul indian au adoptat poziþii variate privind Vedele. ªcolile de filozofie indianã care citeazã Vedele ca autoritatea lor scriptoralã sunt denumite „ortodoxe” (āstika). Alte douã filozofii indiene, buddhismul ºi jainismul, nu au acceptat autoritatea Vedelor ºi s-au transformat în religii distincte. În filozofia indianã ele sunt numite ºcoli „heterodoxe” (nāstika).


Cuvântul veda înseamnã „înþelepciune” sau „cunoaºtere”. În termeni mai generali înseamnã „Cunoaºtere sacrã, învãþãturã sfântã, scripturile hinduºilor”. Monier-Williams o defineºte mai exact ca „Un numãr de opere apreciate, care constituie baza primei perioade a religiei hinduse”. Este derivat de la „vid-”, „a ºti” în sanscritã. Ar putea fi însã derivat din cuvântul proto-indo-european "*weid-", care înseamnã „a vedea” sau „a cunoaºte”.

Eu vad aici pricipiul "daca e vechi si face parte din traditie, atunci e sfant" aplicat in domeniul cunoasterii umane a indienilor. Sa va uitati la un indian cand vorbeste, scoate atatea informatii cu atatea nume si structuri logice de zici ca a fost la facultate, asa de mult par a sti.

De fapt Vedele sunt niste scrieri asa de vechi, primite din traditie orala, incat se asuma ca nu au fost produse de oameni, ci au intervenit forte supranaturale care aparent nu mai sunt prezente... sau asa inteleg eu.

Faptul cu interpretarismul si cu hai sa "vorbim sa ne aflam in treaba" este specific zonei asiatice respective, unde oamenii au o bucurie enorma sa vorbeasca cu tine, si sa iti transmita "intelepciune". Cine se plictiseste gaseste mare placere in a argumenta si interpreta textele religioase, chiar daca nici macar nu crede in ele, doar din spiritul argumentativ.

Imi scuzi indignarea si neinteresul pentru informatii inutile care nu ofera nici un avantaj omului modern.

#3
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006

 mrproper, on Sep 11 2007, 15:43, said:

Vad ca nu se baga nimeni si Dharmapurusha posteaza argumentativ impotriva sa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Veda
Vedele (în sanskritã वेद) sunt o culegere de texte originare din Vechea Indie. Sunt cele mai vechi scripturi ale hinduismului. În prezent, textele vedice sunt venerate de hinduºi din întreaga lume. Versurile lor sunt recitate în cadrul rugãciunilor ºi slujbelor religioase. În timpurile moderne, studiile vedice sunt cruciale în ceea ce priveºte înþelegerea lingvisticii indo-europene, precum ºi a istoriei Indiei antice.

Conform interpretãrilor hinduse stricte, Vedele sunt apauruṣeya („creaþii non-umane”) ºi au fost revelate în mod direct, motiv pentru care sunt numite „¶ruti” („ceea ce se aude”). Hinduismul, cunoscut ºi ca Sanatana Dharma („Legea eternã”), se referã la credinþa în înþelepciunea atemporalã cuprinsã în aceste texte.

Filozofii ºi secte apãrute în subcontinentul indian au adoptat poziþii variate privind Vedele. ªcolile de filozofie indianã care citeazã Vedele ca autoritatea lor scriptoralã sunt denumite „ortodoxe” (āstika). Alte douã filozofii indiene, buddhismul ºi jainismul, nu au acceptat autoritatea Vedelor ºi s-au transformat în religii distincte. În filozofia indianã ele sunt numite ºcoli „heterodoxe” (nāstika).


Cuvântul veda înseamnã „înþelepciune” sau „cunoaºtere”. În termeni mai generali înseamnã „Cunoaºtere sacrã, învãþãturã sfântã, scripturile hinduºilor”. Monier-Williams o defineºte mai exact ca „Un numãr de opere apreciate, care constituie baza primei perioade a religiei hinduse”. Este derivat de la „vid-”, „a ºti” în sanscritã. Ar putea fi însã derivat din cuvântul proto-indo-european "*weid-", care înseamnã „a vedea” sau „a cunoaºte”.

Eu vad aici pricipiul "daca e vechi si face parte din traditie, atunci e sfant" aplicat in domeniul cunoasterii umane a indienilor. Sa va uitati la un indian cand vorbeste, scoate atatea informatii cu atatea nume si structuri logice de zici ca a fost la facultate, asa de mult par a sti.

De fapt Vedele sunt niste scrieri asa de vechi, primite din traditie orala, incat se asuma ca nu au fost produse de oameni, ci au intervenit forte supranaturale care aparent nu mai sunt prezente... sau asa inteleg eu.

Faptul cu interpretarismul si cu hai sa "vorbim sa ne aflam in treaba" este specific zonei asiatice respective, unde oamenii au o bucurie enorma sa vorbeasca cu tine, si sa iti transmita "intelepciune". Cine se plictiseste gaseste mare placere in a argumenta si interpreta textele religioase, chiar daca nici macar nu crede in ele, doar din spiritul argumentativ.

Imi scuzi indignarea si neinteresul pentru informatii inutile care nu ofera nici un avantaj omului modern.

Topicu e pentru cei interesati de Vede, nenea...Ce-ti veni sa te faci de ras asa dintr-o data? In trei paragrafe deja ti-ai facut autoportretul...

Fiecare cu interesele lui. Nu am ce sa-ti scuz. Mai ales cand e vorba de critica total neinformata. Ciudat cum dezinteresul tau se manifesta de-a lungul unui posting cam mare :).

Da-mi voie te rog pot sa nu fiu de acord cu tine...Poate ai auzit de niste oameni: Pitagora, Schopenhauer, Kant, Nietzsche, Ferdinand de Saussure, Einstein, Mark Twain, Niels Bohr, David Bohm...Nu stiu cat de moderni sau ne-moderni ii consideri tu dar si ei intra tot in categoria celor interesati de cultura si filozofia indiana "inutila". Uite aici o selectie de citate din astfel de oameni si altii:

"In the morning I bathe my intellect in the stupendous and cosmogonal philosophy of the Bhagavad-gita, in comparison with which our modern world and its literature seem puny and trivial."
Henry David Thoreau

"We owe a lot to the Indians, who taught us how to count, without which no worthwhile scientific discovery could have been made!"
Albert Einstein

"India is the cradle of the human race, the birthplace of human speech, the mother of history, the grandmother of legend, and the great grand mother of tradition. Our most valuable and most astrictive materials in the history of man are treasured up in India only!"
Mark Twain

"India was the mother of our race and Sanskrit the mother of Europe's languages. She was the mother of our philosophy, mother through the Arabs, of much of our mathematics, mother through Buddha, of the ideals embodied in Christianity, mother through village communities of self-government and democracy. Mother India is in many ways the mother of us all."
Will Durant

"India conquered and dominated China culturally for 20 centuries without ever having to send a single soldier across her border!"
Hu Shih, former Ambassador of China to USA

"If I were asked under what sky the human mind has most fully developed some of its choicest gifts, has most deeply pondered on the greatest problems of life, and has found solutions, I should point to India"
Max Mueller

"In India, I found a race of mortals living upon the Earth, but not adhering to it, inhabiting cities, but not being fixed to them, possessing everything, but possessed by nothing"
Apollonius Tyanaeus quotes (Neo-Pythagorean)

  
“Nearly all the philosophical and mathematical doctrines attributed to Pythagoras are derived from India”
Ludwig von Schroder

Edited by Dharmapurusha, 12 September 2007 - 03:32.


#4
mrproper

mrproper

    10 ani de Softpedia...

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,063
  • Înscris: 13.11.2002

 Dharmapurusha, on Sep 12 2007, 04:31, said:

Topicu e pentru cei interesati de Vede, nenea...Ce-ti veni sa te faci de ras asa dintr-o data? In trei paragrafe deja ti-ai facut autoportretul...

Fiecare cu interesele lui. Nu am ce sa-ti scuz. Mai ales cand e vorba de critica total neinformata. Ciudat cum dezinteresul tau se manifesta de-a lungul unui posting cam mare :).

Da-mi voie te rog pot sa nu fiu de acord cu tine...Poate ai auzit de niste oameni: Pitagora, Schopenhauer, Kant, Nietzsche, Ferdinand de Saussure, Einstein, Mark Twain, Niels Bohr, David Bohm...Nu stiu cat de moderni sau ne-moderni ii consideri tu dar si ei intra tot in categoria celor interesati de cultura si filozofia indiana "inutila". Uite aici o selectie de citate din astfel de oameni si altii:

1. "In the morning I bathe my intellect in the stupendous and cosmogonal philosophy of the Bhagavad-gita, in comparison with which our modern world and its literature seem puny and trivial."
Henry David Thoreau

2. "We owe a lot to the Indians, who taught us how to count, without which no worthwhile scientific discovery could have been made!"
Albert Einstein

3. "India is the cradle of the human race, the birthplace of human speech, the mother of history, the grandmother of legend, and the great grand mother of tradition. Our most valuable and most astrictive materials in the history of man are treasured up in India only!"
Mark Twain

4. "India was the mother of our race and Sanskrit the mother of Europe's languages. She was the mother of our philosophy, mother through the Arabs, of much of our mathematics, mother through Buddha, of the ideals embodied in Christianity, mother through village communities of self-government and democracy. Mother India is in many ways the mother of us all."
Will Durant

5. "India conquered and dominated China culturally for 20 centuries without ever having to send a single soldier across her border!"
Hu Shih, former Ambassador of China to USA

6. "If I were asked under what sky the human mind has most fully developed some of its choicest gifts, has most deeply pondered on the greatest problems of life, and has found solutions, I should point to India"
Max Mueller

7. "In India, I found a race of mortals living upon the Earth, but not adhering to it, inhabiting cities, but not being fixed to them, possessing everything, but possessed by nothing"
Apollonius Tyanaeus quotes (Neo-Pythagorean)

  
8. ?Nearly all the philosophical and mathematical doctrines attributed to Pythagoras are derived from India?
Ludwig von Schroder

Cultura si filozofia religioasa sunt doua lucruri diferite. Cultura indiana a fost intr-adevar de invidiat, la fel ca si filozofia lor si pragmatismul de care au dat dovada. Postul meu incearca sa concluda lipsa mea de interes pentru un material care imi cere aprofundare, si care desigur ma va baga mai mult in ceata deca sa ma scoata la lumina. Este fenomenal cum anumite religii promit adevarul, si cand incepi sa le studiezi zeci de ani, ori te faci ca intelegi, ori lasi balta, pentru ca nu gasesti adevarul si nu o sa intelegi tot. Acum citatele tale:

1. Omul se declara mirat si curios de faptul ca indienii au scris extraordinar de mult si au incercat sa dea explicatii existentei. Asta nu inseamna ca era adeptul filozofiei religioase.
2. Einstein este relativ multumit de cultura indiana care a oferit restului lumii un bagaj de cunostinte matematice. La fel au facut si arabii, incasii si multe alte populatii. Tine minte ca noi folosim cifrele arabe. In nici un caz Einstein nu se referea la filozofia religioasa.
3. Mark Twain este la fel mirat de exceptionala dezvoltare a civilizatiei indiene. Asta nu inseamna ca era adeptul filozofiei religioase.
4. idem
5. idem.
6. idem.
7. idem. Explica si faptul ca atunci cand omul nu are nimic, se complace, si de plictiseala incepe sa debiteze...
8. Bine ca stie domnul Ludwig von Schroder mai bine.

Citatele tale nu fac decat sa preamareasca cunostintele civilizatiei indiene. Vrei ca prin asociere sa ofere valoare Vedelor? Ce informatii utile imi poti da tu mie din Vede?


Iti urez succes in promovarea cunostintelor in continuare, si cati mai multi posteri.

Edited by mrproper, 12 September 2007 - 10:11.


#5
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006

 mrproper, on Sep 12 2007, 04:10, said:

Cultura si filozofia religioasa sunt doua lucruri diferite. Cultura indiana a fost intr-adevar de invidiat, la fel ca si filozofia lor si pragmatismul de care au dat dovada. Postul meu incearca sa concluda lipsa mea de interes pentru un material care imi cere aprofundare, si care desigur ma va baga mai mult in ceata deca sa ma scoata la lumina. Este fenomenal cum anumite religii promit adevarul, si cand incepi sa le studiezi zeci de ani, ori te faci ca intelegi, ori lasi balta, pentru ca nu gasesti adevarul si nu o sa intelegi tot. Acum citatele tale:

1. Omul se declara mirat si curios de faptul ca indienii au scris extraordinar de mult si au incercat sa dea explicatii existentei. Asta nu inseamna ca era adeptul filozofiei religioase.
2. Einstein este relativ multumit de cultura indiana care a oferit restului lumii un bagaj de cunostinte matematice. La fel au facut si arabii, incasii si multe alte populatii. Tine minte ca noi folosim cifrele arabe. In nici un caz Einstein nu se referea la filozofia religioasa.
3. Mark Twain este la fel mirat de exceptionala dezvoltare a civilizatiei indiene. Asta nu inseamna ca era adeptul filozofiei religioase.
4. idem
5. idem.
6. idem.
7. idem. Explica si faptul ca atunci cand omul nu are nimic, se complace, si de plictiseala incepe sa debiteze...
8. Bine ca stie domnul Ludwig von Schroder mai bine.

Citatele tale nu fac decat sa preamareasca cunostintele civilizatiei indiene. Vrei ca prin asociere sa ofere valoare Vedelor? Ce informatii utile imi poti da tu mie din Vede?
Iti urez succes in promovarea cunostintelor in continuare, si cati mai multi posteri.

depinde care-ti sunt interesele. Daca te intereseaza iti pot da metode ca calcul al radicalului si al altor chestii mai rapide decat metoda clasica folosita astazi (aceste metode sunt descrise intr-o parte a vedelor, Shulbasastra). Daca eram la liceu si stiam chestiile astea, poate ma dadeam si eu putin geniu :). O sa pun mai tarziu metoda ca intarzii la serviciu

Edited by Dharmapurusha, 12 September 2007 - 14:48.


#6
mrproper

mrproper

    10 ani de Softpedia...

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,063
  • Înscris: 13.11.2002

 Dharmapurusha, on Sep 12 2007, 15:44, said:

depinde care-ti sunt interesele.


Game Over la 70 de ani, cu toate obiectivele vietii terminate cu succes.

#7
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006

 mrproper, on Sep 12 2007, 09:11, said:

Game Over la 70 de ani, cu toate obiectivele vietii terminate cu succes.
situatie ipotetica: la 70 de ani, daca iti vei fi indeplinit obiectivele vietii (sunt curios asa in mare care sunt), vei fi pregatit sa mori?

#8
Kyu

Kyu

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,547
  • Înscris: 24.01.2007

 Dharmapurusha, on Sep 11 2007, 17:20, said:

Textul clasic care expune clar si concis acest lucru este Bhagavad Gita. Conform traditiei indiene Bhagavad Gita este un dialog intre razboinicul Arjuna si Dumnezeu (sub forma lui Krishna) care are loc intre doua armate, chiar inainte de a incepe lupta. De-a lungul timpului au existat multi comentatori ai Bhagavad Gitei. Conform traditiei, numai un maestru dintr-o scoala vedica, care are statutul de sanniyasa (cel care a lasat totul deoparte) si de go swami(cel care si-a cucerit simturile) are autoritatea de a comenta Bhagavad Gita. Din nefericire, multi amatori "orientalisti","indologi" vestici au facut un mare deserviciu acestui text apucandu-se sa comenteze ei de capul lor, ajungandu-se astfel la interpretari din cele mai fanteziste (avem si noi unul: Sergiu Al. George).

Eu din câte þin minte am citit tocmai traducerea lui Sergiu Al. George (o am acasã, prin bibliotecã undeva) cu comentariile sale.

Edited by Kyu, 12 September 2007 - 16:05.


#9
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006

 Kyu, on Sep 12 2007, 10:03, said:

Eu din câte þin minte am citit tocmai traducerea lui Sergiu Al. George (o am acasã, undeva prin bibliotecã) cu comentariile sale.

traducerea ca traducere (cat de mult sa greseasca:)...dar comentariul este cel mai important lucru si a comenta Bhagavad Gita cere ceva experienta si cunoastere a Vedelor. Pentru o justificare a acestui lucru poti sa citesti introducerea lui Prabhupad (undeva acolo explica de ce e important ca Bhagavad Gita sa fie inteleasa conform recomandarii personajului principal din ea). Daca vei citi comentariul lui Prabhupad vei observa ca el nu da alt inteles versetelor decat cel evident ci doar completeaza notiunile cu citate din alte parti ale Vedelor, oferind contextul in care poate fi inteles si apoi face si niste referiri la era moderna.

extras din introducere:
"The spirit of Bhagavad-gītā is mentioned in Bhagavad-gītā itself. It is just like this: If we want to take a particular medicine, then we have to follow the directions written on the label. We cannot take the medicine according to our own whim or the direction of a friend. It must be taken according to the directions on the label or the directions given by a physician. Similarly, Bhagavad-gītā should be taken or accepted as it is directed by the speaker Himself."

"Spiritul Bhagavad Gitei este mentionat in insasi BG. E dupa cum urmeaza:daca vrem sa luam un anume medicament, atunci trebuie sa urmam instructiunile de pe eticheta. Nu putem sa luam medicamentul urmand propriile noastre toane sau dupa recomandarea unui prieten. El trebuie luat in concordanta cu instructiunile de pe eticheta, scrise de doctor. In mod similar, BG ar trebui luata si acceptata asa cum este ea data de catre vorbitorul ei"

Poti face chiar un test. Citeste BG a lui S.A.George si apoi a lui Prabhupad. Semnul unei intelegeri a textului vine cand, la sfarsit ai o idee clara si unitara despre filozofia indiana.

Edited by Dharmapurusha, 12 September 2007 - 16:18.


#10
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006
The Experience of King Kakudmi

The following example from the Bhagavata Purana, illustrates time dilation on Brahmaloka, the planet of Lord Brahma, the demiurge of this universe. This historical incident begins with the mention of a submarine kingdom called Kusasthali. The residents of this kingdom were descendants of the solar dynasty. And though they are considered human, they were endowed with mystic powers, not found in ordinary humans today. The King of Kusasthali, Kakudmi, was able to travel to the world of Brahma and experience Brahma's perception of time:

"O Maharaja Pariksit, subduer of enemies, Revata constructed a kingdom known as Kusasthali in the depths of the ocean. There he lived and ruled such tracts of land as Anarta, etc. He had one hundred very nice sons, of whom the eldest was Kakudmi. Taking his own daughter, Revati, Kakudmi went to Lord Brahma in Brahmaloka, which is transcendental to the three modes of material nature, and inquired about a husband for her. When Kakudmi arrived there, Lord Brahma was engaged in hearing musical performances by the Gandharvas and had not a moment to talk to him. Therefore Kakudmi waited, and at the end of the musical performances he offered his obeisances to Lord Brahma and thus submitted his long standing desire. After hearing his words, Lord Brahma, who is most powerful, laughed loudly and said to Kakudmi, 'O King, all those whom you may have decided within the core of your heart to accept as your son-in-law have passed away in the course of time. Twenty-seven catur-yugas have already passed. Those upon whom you may have already decided are now gone, and so are their sons, grandsons and other descendants. You cannot even hear about their names.' (SB 9.3.28-32)

Urmatorul exemplu din Bhagavata Purana ilustreaza dilatarea timpului in Brahmaloka (care in mitologia vedica desemneaza taramul in care traieste Brahmaa, creatorul universului). Acest incident incepe cu mentionarea unui regat submarin numit Kusasthali. Rezidentii acestui regat erau descendentii dinastiei solare si chiar daca erau considerati oameni, ei aveau puteri mistice, care nu se regasesc la oamenii de astazi. Regele din Kusasthali, Kakudmi, era capabil sa calatoreasca pana la lumea lui Brahmaa si sa experimenteze perceptia timpului de acolo:

"O biruitorule Maharaja Pariksit, Revata a construit un regat numit Kusasthali in adancurile oceanului. Acolo traia si domnea peste mari intinderi de pamant precum Anarta etc. El avea o suta de fii foarte frumosi, dintre care cel mai in varsta era Kakudmi. Luandu-si cu el fiica, pe nume Revati, Kakudmi se duse la Domnul Brahmaa in Brahmaloka, care este transcendentala celor trei moduri ale naturii materiale [sattva, rajas si tamas], pentru a-l intreba pe el care ar fi cel mai potrivit sot pentru fiica lui. Cand Kakudmi sosi acolo, Domnul Brahmaa asculta un concert muzical tinut de catre Gandharvas si nu avea timp pentru el. Asa ca Kakudmi a trebuit sa-l astepte si la sfarsitul concertului Domnul Brahmaa, care este cel mai puternic din univers, rase zgomotos si ii zise lui Kakudmi:"O rege, toti cei care ii aveai la inima ca sa-ti fie gineri au murit in cursul timpului. Douazeci si sapte de catur-yuga au trecut deja in rastimpul cat m-ai asteptat. Cei asupra carora te-ai fi putut hotari sunt acum dusi, si asa sunt si fii, nepotii si alti descendenti ai lor. Nici macar despre numele lor nu vei putea sa mai auzi cand te vei intoarce."

Dupa cum spun calculele vedice, o catur-yuga este echivalenta cu 4.320.000 ani. Astfel, 27 de catur-yuga ar fi 116.640.000 ani. Cum o secunda din viata lui Brahmaa este egala cu 100.000 de ani terestri vedem ca Kakudmi a asteptat numai 19 minute si 26 de secunde in timp ce Brahmaa termina de ascultat concertul.

Aceasta povestire, precum si alte povestiri mitologice care se gasesc si pe la noi [vezi basmul "Tinerete fara batranete si viata fara de moarte"], ridica intrebarea: cum au ajuns civilizatiile "primitive" ale antichitatii sa aiba concepte de relativitatea timpului (chestie descoperita abia de catre Einstein acu nici o suta de ani). Daca mai are careva vreo povestire din alta cultura care ilustreaza relativitatea timpului, feel free to post...

Attached Files


Edited by Dharmapurusha, 12 September 2007 - 17:57.


#11
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006
O introducere despre sistemul Varnashrama Dharma (sistemul celor 4 caste) si cele trei moduri ale naturii materiale:

Chiar si in zilele noastre pozitia unei persoane in societatea indiana este bazata pe nasterea intr-un tip de familie sau altul. Acesta este asa-numitul "sistem al castelor" , foarte criticat la ora actuala.

Totusi, oamenii trebuie sa fie informati ca acesta nu este sistemul original ci este numai o degradare a lui (asa cum ce a facut inchizitia in Evul Mediu nu reprezinta filozofia lui Iisus Hristos). Aceasta degradare a avut loc gradual in ultimii cinci mii de ani din motive interioare si exterioare societatii indiene. Efectul acestei degradari este acela ca a distrus civilizatia vedica traditionala cu modul ei de viata echilibrat si natural, concentrat pe avansul spiritual (de tip simple living, high thinking). In varianta originala, casta era hotarata de invatatorul spiritual, la capatul unei experiente de multi ani de observatie si educatie.

Citate din scripturi care definesc varnele:

Brahmanas, ksatriyas, vaisyas and sudras are distinguished by the qualities born of their own natures in accordance with the material modes, O chastiser of the enemy." (BG 18.41)

Brahmanii, administratorii, fermierii/comerciantii si lucratorii se disting unii de ceilalti prin CALITATILE naturii lor in concordanta cu modurile naturii materiale. Cele trei moduri: virtute[sattva], pasiune[rajas] si ignoranta[tamas] sunt relativ usor de recunoscut in tendintele, comportamentul si gandirea unei persoane.

De exemplu o persoana care e fascinata de cunoastere de dragul cunoasterii, care vrea sa afle adevarul absolut, care iubeste intelepciunea si considera ca lumea nu poate fi schimbata, care recunoaste ca viata este o suferinta si e preocupat cu viata spirituala va fi in modul SATTVA.

De exemplu cineva care vrea sa schimbe lumea din temelii, care vrea sa lupte pentru patrie, sa descopere o cura anti-cancer, sa conduca o tara, oras, sat etc are mintea predominant in modul RAJAS (doctorii de azi, inginerii, presedintii, soldatii, generalii, directorii--ma refer la cei pasionati de astfel de meserii etc).

O persoana care este mai mult axata pe lucru manual, care tinde sa fie preocupata cu solutii ignorante de scapare de suferinta (alcool, droguri, crima etc), care ignora necesitatea existentei unei structuri de reguli si regulamente si e in general rebela si non-conformista, ii place sa doarma mult sau sa leneveasca,  e influentata mai mult de modul TAMAS. Persoanele in modul Tamas trebuie sa fie sub controlul legilor facute de ksatryia ca altfel ar fi anarhie. De fapt in era actuala societatile moderne sunt un camp de batalie intre pasionati(administratori, control freaks etc) si ignoranti (anarhisti, rebeli, drogati etc)

Aceste moduri ale mintii alterneaza in cadrul vietii noastre sau chiar si in cadrul unei singure zi (de exemplu starea imediat dupa trezirea din somn este o stare tipic TAMAS, in care ne gasim tot felul de scuze sa ne intoarcem din nou la somn dar pana la urma RAJAS invinge si ne trezim). Dar de obicei suntem dominati de unul singur. De exemplu foarte putini oameni de tip tamas ar deschide o carte pentru a citi ceva sau s-ar interesa de ceva pe internet.

Societatea varnashrama dharma era impartita cum era impartita in functie de distributia acestor moduri materiale. Astfel societatea trebuia condusa de ksatryia (modul pasiunii), ghidata cu sfaturi si intelepciune de brahmani (modul virtutii), intretinuta economic de fermierii si comerciantii vaishya (modul pasiunii amestecat cu modul ignorantei) si spirjinita fizic de lucratorii sudra (modul ignorantei).

Astfel de impartire dupa calitati facea aproape imposibil ca un sudra sa ajunga sa conduca o tara, un ksatriya sa faca pe inteleptul sau pe un brahman sa ocupe o pozitie de conducere.

"The warrior class, Kshatriyas, is turned towards the Brahmanas, the scholarly class, for intellectual and religious support. The trading class, Vaishyas, is the follower of the Kshatriyas, the ruling class, for the state's economy is dependent on the rulership. And the fourth one, Shudras, the working class, while performing its own duties, is always working for the other castes."

Dovada scripturala asupra flexibilitatii castelor (adica nu conform cu ereditatea):

"If one shows the symptoms of being a brahmana, ksatriya, vaisya or sudra, as described above, even if he has appeared in a different class, he should be accepted according to those symptoms of classification." (SB 7.11.35)

Aici se descrie pe scurt functia fiecarei clase:

The task of the brahmana is to study and advise, the ksatriya to protect, the vaisya to cultivate, and the sudra to serve. (BG 18.42-44) Those who do not fit into the varnasrama system - like aborigines - are considered avarna (classless).

"The warrior class, Kshatriyas, is turned towards the Brahmanas, the scholarly class, for intellectual and religious support. The trading class, Vaishyas, is the follower of the Kshatriyas, the ruling class, for the state's economy is dependent on the rulership. And the fourth one, Shudras, the working class, while performing its own duties, is always working for the other castes." (Valmiki Ramayana 1.6.19, translation from Valmikiramayan.net)

CALITATI de BRAHMANA: "Peacefulness, self-control, austerity, purity, tolerance, honesty, knowledge, wisdom and religiousness--these are the natural qualities by which the brahmanas work."
(BG 18.42)

CALITATI DE KSATRIYA: "Heroism, power, determination, resourcefulness, courage in battle, generosity and leadership are the natural qualities of work for the ksatriyas."
(BG 18.43)

CALITATI DE VAISYA:"Being always devoted to the demigods, the spiritual master and the Supreme Lord, Visnu; endeavoring for advancement in religious principles, economic development and sense gratification [dharma, artha and kama]; believing in the words of the spiritual master and scripture; and always endeavoring with expertise in earning money--these are the symptoms of the vaisya."
(SB 7.11.23)

CALITATI si manifestari comportamentale DE SUDRA: Offering obeisances to the higher sections of society [the brahmanas, ksatriyas and vaisyas], being always very clean, being free from duplicity, serving one's master, performing sacrifices without uttering mantras, not stealing, always speaking the truth and giving all protection to the cows and brahmanas--these are the symptoms of the sudra."
(SB 7.11.24)

Edited by Dharmapurusha, 13 September 2007 - 22:26.


#12
mrproper

mrproper

    10 ani de Softpedia...

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,063
  • Înscris: 13.11.2002

 Dharmapurusha, on Sep 12 2007, 16:48, said:

situatie ipotetica: la 70 de ani, daca iti vei fi indeplinit obiectivele vietii (sunt curios asa in mare care sunt), vei fi pregatit sa mori?

Yes, thank you!

Chiar poate imi voi dori sa mor, cum face orice batran care abia isi mai poate sustine activitatea zilnica, si simte ca a o povara pentru familie si societate.

De ce nu as fi pregatit, ce altceva as mai avea de facut?

Quote

CALITATI de BRAHMANA: "Peacefulness, self-control, austerity, purity, tolerance, honesty, knowledge, wisdom and religiousness--these are the natural qualities by which the brahmanas work."
(BG 18.42)

Daca ai doar self-control si knowledge, poti simula sau emula restul caracteristicilor?

#13
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006

 mrproper, on Sep 13 2007, 16:44, said:

Yes, thank you!

Chiar poate imi voi dori sa mor, cum face orice batran care abia isi mai poate sustine activitatea zilnica, si simte ca a o povara pentru familie si societate.

De ce nu as fi pregatit, ce altceva as mai avea de facut?
Daca ai doar self-control si knowledge, poti simula sau emula restul caracteristicilor?

1.Am vazut batran de 95 de ani pe moarte care isi mai dorea sa mai traiasca macar o luna. Atasamentele (nevasta, copii, nepoti etc) pot sa te faca foarte mult sa suferi si sa vrei sa ramai. Plus ca depinde si de constiinta din timpul mortii astfel doi oameni de aceeasi varsta, cu aceleasi dureri dar cu mentalitati diferite pot muri unul in chinuri groaznice iar altul in chinuri mai putin groaznice:)

2.Nu zic nu:)...Probabil de-aia s-a si degradat sistemul, insa a fost multa vreme functional cu conditia ca SCOPUL VIETII sa fie ELIBERAREA din lumea materiala si serviciul devotional al divinitatii. Sistemul acesta nu are relevanta prea mare daca scopul castelor nu este acelasi. Gandeste-te, daca toti isi dorea ceva care toti puteau obtine fara prin asta sa-i dauneze cuiva (caci eliberarea MOKSHA era in capacitatea fiecaruia independent, in relatie directa cu divinitatea), atunci pentru ce sa fie competitie? Competitia si coruptia apare atunci cand doi oameni vor acelasi lucru, si numai unul il poate avea. Cand unul are si altul nu are, intervine invidia etc.

In societatea vedica descrisa in purane, averea nu era tinuta intr-un seif la banca nationala ci era oferita in sacrificiu catre divinitate, iar apoi administratorii o redistribuiau populatiei, astfel ca un sudra (muncitor) se intorcea de la ritual plin de bijuterii si alte chestii ornamentale. Brahmanii n-aveau voie sa aiba averi si erau la mila razboinicilor care le dadeau de mancare. Dar nici comerciantii n-aveau voie sa predea filozofie etc...Societatea respectiva este in mare masura utopica, dar ideea mea era sa informez lumea ca sistemul castelor actual este o degradare, dar nu reprezinta cultura si civilizatia vedica

#14
mrproper

mrproper

    10 ani de Softpedia...

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,063
  • Înscris: 13.11.2002

 Dharmapurusha, on Sep 14 2007, 03:37, said:

2.Nu zic nu:)...Probabil de-aia s-a si degradat sistemul, insa a fost multa vreme functional cu conditia ca SCOPUL VIETII sa fie ELIBERAREA din lumea materiala si serviciul devotional al divinitatii. Sistemul acesta nu are relevanta prea mare daca scopul castelor nu este acelasi. Gandeste-te, daca toti isi dorea ceva care toti puteau obtine fara prin asta sa-i dauneze cuiva (caci eliberarea MOKSHA era in capacitatea fiecaruia independent, in relatie directa cu divinitatea), atunci pentru ce sa fie competitie? Competitia si coruptia apare atunci cand doi oameni vor acelasi lucru, si numai unul il poate avea. Cand unul are si altul nu are, intervine invidia etc.

In societatea vedica descrisa in purane, averea nu era tinuta intr-un seif la banca nationala ci era oferita in sacrificiu catre divinitate, iar apoi administratorii o redistribuiau populatiei, astfel ca un sudra (muncitor) se intorcea de la ritual plin de bijuterii si alte chestii ornamentale. Brahmanii n-aveau voie sa aiba averi si erau la mila razboinicilor care le dadeau de mancare. Dar nici comerciantii n-aveau voie sa predea filozofie etc...Societatea respectiva este in mare masura utopica, dar ideea mea era sa informez lumea ca sistemul castelor actual este o degradare, dar nu reprezinta cultura si civilizatia vedica

2. Probabil de aia exista religia.

Iti dai seama ca orice "jertfa" este de fapt redistribuirea averii in societate. Divinitatea nu castiga si nu ia nimic. In unele religii asta e singura forma de venit pentru preotime, si religia este singura lor metoda de a trai. Cand oamenii se departau de la religie, ce faceau preotii? Asteptau nenorociri si dadeau vina pe populatie ca e pagana, si ca sa vezi, se inchinau iar oamenii...

Mai spui ca oameni cu gandiri si perceptii diferite faceau parte din clase diferite. In lumea moderna, este foarte usor sa trec dintr-o clasa in alta daca vrei, nu stiu cum era atunci.

Nu mi-ai raspuns la intrebarea de mai sus...

Edited by mrproper, 14 September 2007 - 12:59.


#15
kapalika

kapalika

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,047
  • Înscris: 19.06.2005
totusi, decit sa postulam un trecut 'vedic' curgind cu miere si lapte, idilic ca mioara care doarme linga lupul plin de bunatate, de 5000 de ani pe care nu o poti dovedi nicicum, cred ca este mai plauzibil sa credem ca aici sunt preluate niste explicatii neo-hinduse care incerc cu disperare sa-si scoata scripturile cu basma curata. tu il crezi si pe Manu un 'degenerat'? tu chiar crezi tot ce vezi la iskconTV?

#16
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006

 kapalika, on Sep 14 2007, 15:56, said:

totusi, decit sa postulam un trecut 'vedic' curgind cu miere si lapte, idilic ca mioara care doarme linga lupul plin de bunatate, de 5000 de ani pe care nu o poti dovedi nicicum, cred ca este mai plauzibil sa credem ca aici sunt preluate niste explicatii neo-hinduse care incerc cu disperare sa-si scoata scripturile cu basma curata. tu il crezi si pe Manu un 'degenerat'? tu chiar crezi tot ce vezi la iskconTV?

Marii indologi gen Max Mueller , Paul Deussen sau Monier-Williams au avut de la inceput prejudecata ca textele vedice sunt mai recente decat sustin ele insele (se poate calcula foarte simplu din datele astronomice varsta "momentelor la care are loc actiunea"), deoarece nu coincideau cu notiunile crestine (Max Mueller credea ca lumea a fost creata in 4004 IHr la ora noua dimineata). Urmasii lor au luat de bune multe din teoriile acestor primi indologi (gen invazia ariana etc). Din 1995 incoace deja au inceput in sfarsit sa-si revizuiasca datele si teoriile. La ora actuala din punct de vedere stiintific nu sunt sigure datile.

Eu ma iau dupa datele ce rezida insasi in vedele insele dintotdeauna (asa cum au zis si cand au venit indologii crestini, asa cum sustin si acum; nu e nici o chestie neo-hindusa la mijloc). Manu care a facut legile nu e acelasi Manu de care se vorbeste in Vede (cel care ar fi stramosul rasei umane) iar ce a facut el a fost intr-un context deja degradant pentru o populatie degradata.

Nu poti data cand a fost rostita Bhagavad Gita prima oara dupa stadiul limbii sanscrite in care a aparut in scris. E ca si cum ai data cand s-au intamplat evenimentele din biblie dupa o carte din secolul 15 scrisa in latina. Oricum am mai discutat subiectul asta cu tine si anul trecut si ti-am dat citate din scrisorile denigratoare la adresa hinduismului ale lui Max Mueller, care este citat chiar si astazi de indologi. Pentru mine oricum paleolingvistica si arheologia moderna si speculatiile lor nesfarsite nu prezinta prea mare credibilitate.

Ps; Iar chestia cu Bhagavad Gita de acum 5000 de ani nu este o sustinere exclusiv a ISKCON-ului sau a vaisnavismului ci este premiza de inceput de la care pleaca toti hindusii traditionali (bazata pe datarile astronomice, listele dinastice din srimad bhagavatam etc)

Attached Files


Edited by Dharmapurusha, 14 September 2007 - 22:47.


#17
anada

anada

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 167
  • Înscris: 21.02.2007
Poate pe langa cei 2 antiorice, sunt useri care chiar sunt interesati de acest subiect.Pentru acesta ar fi frumos sa continui sa postezi facand abstractie de cei ce se baga in seama fara argumente ,doar pentru a-si dovedi siesi cat sunt de docti. Multumesc ca postezi unele lucruri importante.In ce priveste vechimea vedelor chiar de-ar fi scrise aseara au mai multa intelepciune decat restul omenirii.Iar cele scrise in BG sunt nemuritoare.Oricine citeste cu mintea sau sufletul nu va simti contradictiile si indoielile pe care ti le inspira alte carti de "capatai"  gen biblia,coran.
Stiut fiind ca rasa ariana stabilita in nordul Indiei au fost oarecum cei ce au inspirat ideologia nazista ,poti sa detaliezi un pic?Multumesc!

Edited by anada, 15 September 2007 - 10:06.


#18
Dharmapurusha

Dharmapurusha

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,055
  • Înscris: 27.10.2006

 anada, on Sep 15 2007, 04:00, said:

Poate pe langa cei 2 antiorice, sunt useri care chiar sunt interesati de acest subiect.Pentru acesta ar fi frumos sa continui sa postezi facand abstractie de cei ce se baga in seama fara argumente ,doar pentru a-si dovedi siesi cat sunt de docti. Multumesc ca postezi unele lucruri importante.In ce priveste vechimea vedelor chiar de-ar fi scrise aseara au mai multa intelepciune decat restul omenirii.Iar cele scrise in BG sunt nemuritoare.Oricine citeste cu mintea sau sufletul nu va simti contradictiile si indoielile pe care ti le inspira alte carti de "capatai"  gen biblia,coran.
Stiut fiind ca rasa ariana stabilita in nordul Indiei au fost oarecum cei ce au inspirat ideologia nazista ,poti sa detaliezi un pic?Multumesc!

Arya, aryan - definition

vyabhicarati taveksa
hy abhihito bhagavato dharmah
sthira-cara-sattva-kadambesv
yam upasate tv aryah

na - not; vyabhicarati - fails; tava - Your; iksa - outlook; yaya - by which; hi - indeed; abhihitah - declared; bhagavatah - in relationship with Your instructions and activities; dharmah - religious principle; sthira - nonmoving; cara - moving; sattva-kadambesu - among the living entities; aprthak-dhiyah - who do not consider distinctions; yam - which; upasate - follow; tu - certainly; aryah - those who are advanced in civilization.

My dear Lord, one's occupational duty is instructed in the scriptures [Srimad-Bhagavatam, Bhagavad-gita etc] according to Your point of view, which never deviates from the highest goal of life. Those who follow their occupational duties under Your supervision, being equal to all living entities, moving and nonmoving, and not considering high and low, are called Aryans. Such Aryans worship You, the Supreme Personality of Godhead. (SB 6.16.43)

traducere aproximativa:

"Dragul meu Domn, datoria ocupationala a omului este descrisa de tine in scripturi conform punctului Tau de vedere, care nu deviaza nicioata de la scopul cel mai inalt al vietii. Aceia care isi urmeaza datoriile ocupationale sub supravegherea Ta, fiind egali fata de toate entitatile vii, miscatoare si nemiscatoare, si care nu fac distinctie care este mai sus sau care este mai jos, sunt numiti ARIENI. Acesti ARIENI ti se inchina Tie, Suprema Personalitate a Divinitatii"

Arianul este o fiinta umana civilizata care traieste conform standardelor culturii vedice iar "indologii" lui Hitler erau pe alta planeta :)

Atasez un articol-editorial vaisnav despre moarte (sublinez ca prin post-urile mele nu pretind sa dovedesc nimic stiintific ci prezint un punct de vedere al unei scoli vedice; ma adresez celor care gandesc putin mai intuitiv si filozofic).

Attached Files


Edited by Dharmapurusha, 15 September 2007 - 19:22.


Anunturi

Chirurgia endoscopică a hipofizei Chirurgia endoscopică a hipofizei

"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală.

Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate