Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Plafonare preturi energie

Vanzari foto - CIPA 2023

Recomandare perdele sau draperii ...

Invertor Victron Easysolar-II 48/...
 "Militarizarea" Antifraudei

Washington DC in 1940 - secvente ...

Miniatur Wunderland - Monaco

Familia Simpson
 plata impozit profit actiuni trad...

Extras de cont cu semnatura elect...

Ce parere aveti despre ascasa.de ...

Sfat achizitie bmw e92 320d
 switch Gigabit POE pentru toate e...

Triunghi

Relatie, vorbit prin mesaje

Radon!
 

muzică contemporană

* * * * * 1 votes
  • Please log in to reply
177 replies to this topic

#19
ploiesteanu

ploiesteanu

    Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 1,591
  • Înscris: 02.10.2006

View Postgigel de hohențolărn, on Mar 20 2009, 21:32, said:

foarte mult, mai ales în interpretarea lui paavo berglund și filarmonica din helsinki. deși nici rattle, järvi sau maazel nu sună deloc rău.
dar sibelius nu e modern, e romantic, cu un profund spirit naționalist, ca și grieg, ceaikovski, dvorak, smetana etc..
îmi plac foarte mult și cantata karelia, opus 10, sau cântecele orchestrale opus 31(tot sibelius)
Ce mi-ai dat tu, sunt raritati, uneori contra cost. Am ascultat aproape tot. Am obiceiul sa ascult de cel putin 3, 4 ori o piesa, s-o inteleg bine. Mandarinul miraculos l-am ascultat de 8 ori, de-abia la a 6-a auditie am inceput sa descopar frumusetea unor pasaje. Mi-a placut Tubin, Obertura solemne, si simfonia a 4-a. Aulis Sallinen partea a treia (care de ieri pana azi a disparut de pe youtube).Artiomov e imposibil de ascultat pe net (fara bani). Smirnov e bun, are ideie are stare , are stiinta. Il vad printre continuatorii marilor compozitori rusi, nu stiu de ce "The Snowstorm", imi aminteste de suita 1 de Ceaikovski.
Cunosti vreun site unde se gaseste aceasta muzica fara bani ? Nu de alta dar sa dai un dolar jumate, nu e mare lucru (oricum situl e de pirati), dar ramai fara bani in cont in mod sigur, si nu capeti nimic. Muzica care o propui, e moderna, dar nu foarte recenta, masotti cred ca se referea la zgomotele care preced piesele clasice in concerte, si care se intituleaza muzica moderna, greu sau foarte greu digerabila de noi astia mai clasico-romantico-timpuriu moderni. Poate copiii nostri vor intelege mai bine astfel de muzica. E o muzica mai degraba conceptualista, frumoasa ca exercitiu experimental la nivel de expert. Niciodata nu mi-a placut Borges care lustruieste stilul dar neglijeaza naratiunea, nu e in stare s-o construiasca, sau nu urmareste asta. Tot asa iti arata noul compozitor , ce plina de teorii muzicale avangardiste este partitura lui, chit ca suna ca dracu.

Edited by ploiesteanu, 22 March 2009 - 15:22.


#20
gigel de hohențolărn

gigel de hohențolărn

    am merțan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,692
  • Înscris: 07.07.2006

View Postploiesteanu, on Mar 22 2009, 13:17, said:

Ce mi-ai dat tu, sunt raritati, uneori contra cost. Am ascultat aproape tot. Am obiceiul sa ascult de cel putin 3, 4 ori o piesa, s-o inteleg bine. Mandarinul miraculos l-am ascultat de 8 ori, de-abia la a 6-a auditie am inceput sa descopar frumusetea unor pasaje. Mi-a placut Tubin, Obertura solemne, si simfonia a 4-a. Aulis Sallinen partea a treia (care de ieri pana azi a disparut de pe youtube).Artiomov e imposibil de ascultat pe net (fara bani). Smirnov e bun, are ideie are stare , are stiinta. Il vad printre continuatorii marilor compozitori rusi, nu stiu de ce "The Snowstorm", imi aminteste de suita 1 de Ceaikovski.
Cunosti vreun site unde se gaseste aceasta muzica fara bani ? Nu de alta dar sa dai un dolar jumate, nu e mare lucru (oricum situl e de pirati), dar ramai fara bani in cont in mod sigur, si nu capeti nimic. Muzica care o propui, e moderna, dar nu foarte recenta, masotti cred ca se referea la zgomotele care preced piesele clasice in concerte, si care se intituleaza muzica moderna, greu sau foarte greu digerabila de noi astia mai clasico-romantico-timpuriu moderni. Poate copiii nostri vor intelege mai bine astfel de muzica. E o muzica mai degraba conceptualista, frumoasa ca exercitiu experimental la nivel de expert. Niciodata nu mi-a placut Borges care lustruieste stilul dar neglijeaza naratiunea, nu e in stare s-o construiasca, sau nu urmareste asta. Tot asa iti arata noul compozitor , ce plina de teorii muzicale avangardiste este partitura lui, chit ca suna ca dracu.
nu chiar, muzica pe care am propus-o este chiar contemporană, artiomov, sallinen, salonen, sau sandström ăla chiar trăiesc. englund e mort de vreo 10 ani, rămân bartok și tubin, primul dintre ei numărându-se printre primii moderniști, alături de debussy, janaèek, mahler șamd, iar tubin a fost un estonian contemporan cu șostakovici.
desigur, lucrările pe care le-am propus sunt ascultabile, totuși, nu orice muzică contemporană/modernă/etc. e plină de atonalități serialiste șamd :thumbup: - deși și compozițiile din această sferă sunt foarte frumoase (l-aș aminti aici pe berg, și câteva lucrări de webern - care în general mi se pare inabordabil, ca să nu mai spun de șönberg, unde sunt câteva compoziții superbe)
chipintaci.

#21
Moaca

Moaca

    Mâță leșinată

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,235
  • Înscris: 31.07.2007

View Postgigel de hohențolărn, on Mar 19 2009, 18:42, said:

bravo ție, nu știu câtă muzică modernă ai ascultat, dar dacă pentru tine tot modernismul se reduce la zgomote e părerea ta, și e demnă de respect.
uite, dacă ție, să spunem furtuna de zăpadă a lui sviridov, ți se pare zgomot aiuristic atunci sunt în măsură să rezonez cu părerea dumitale
Veșnică recunoștință pentru ca mi-ai deschis urechile către Sviridov, e superb.
PS :  și am mai făcut pe cineva fericit, trimițându-i link :)

Edited by Moaca, 24 March 2009 - 16:37.


#22
gigel de hohențolărn

gigel de hohențolărn

    am merțan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,692
  • Înscris: 07.07.2006

View PostMoaca, on Mar 24 2009, 17:08, said:

Veșnică recunoștință pentru ca mi-ai deschis urechile către Sviridov, e superb.
PS :  și am mai făcut pe cineva fericit, trimițându-i link :)
ascultă și oratoriul patetic. e nițeluș mai dur, deși forma este extrem de abordabilă :)
tot la capitolul moderniști merge și heitor villa-lobos

am găsit și pe youtube o fărâmă din floresta amazonica, ș-anume uvertura
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/UOGKSCmbCWk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
iar pentru fanii belcantoului, la finalul acestui poem simfonic o soprană-și face de cap în cântecul sentimental, care chiar e super fain  (cel puțin în versiunea pe care-o am eu , cu alfred heller, renée fleming, și orchestra radio din moscova )

#23
Moaca

Moaca

    Mâță leșinată

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,235
  • Înscris: 31.07.2007

View Postgigel de hohențolărn, on Mar 25 2009, 20:19, said:

ascultă și oratoriul patetic. e nițeluș mai dur, deși forma este extrem de abordabilă :)
tot la capitolul moderniști merge și heitor villa-lobos

am găsit și pe youtube o fărâmă din floresta amazonica, ș-anume uvertura
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/UOGKSCmbCWk?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
iar pentru fanii belcantoului, la finalul acestui poem simfonic o soprană-și face de cap în cântecul sentimental, care chiar e super fain  (cel puțin în versiunea pe care-o am eu , cu alfred heller, renée fleming, și orchestra radio din moscova )

Multă forță la Villa Lobos, îmi place. Nordicii ăia de care aminteai mai sus însă, prea duri pentru mine...

#24
gigel de hohențolărn

gigel de hohențolărn

    am merțan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,692
  • Înscris: 07.07.2006
las, că după ce faci nițel cunoștință și cu d-alde kurt atterberg poate-ți schimbi părerea despre nordici :P
în ceea ce-l privește pe villa lobos, păcat că nu pot da linkuri către iutub, că nu găsesc de mnealui decât preludii și studii pentru chitară, faine, da nu tuturor le place instrumentul. așa, era fain un choros nr 11, o simfonie a 10a, etc.. :P

un alt super componist e leonard bernstein, cunoscut mai degrabă ca și dirijor, da simfonia a 3-a e un "must" după părerea mea. mai ales textul.
o altă lucrare faină, modernistă, e vocea naturii de enescu - un poem simfonic extrem de abordabil, dar din păcate lăsat neterminat.

iar la ce zic mai jos comentariile-s de prisos, mi-e lene să caut pe yutub da sigur există, ș-anume: haciaturian - simfonia a 3-a cu orgă(de la tempi lăbărțați gen glușcenko pân la interpretările mai rapide gen ceknavorian, simfonia e piesă de piesă) precum și mult mai cunoscuta simfonie a doua - clopotele, unde există chiar câteva înregistrări sub bagheta componistului - recomand înregistrarea din 77 cu filarmonica rusească, deși nici cea cu filarmonica din viena nu-i de colo, din contră chiar.  

toată lumea a auzit de dansul săbiilor, deja e hit, da după ce-o să ascultați simfoniile astea hitu ăsta o să vi se pară vax albina. pe pariu :thumbup:

#25
ploiesteanu

ploiesteanu

    Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 1,591
  • Înscris: 02.10.2006
Iti place muzica dodecafonica si muzica atonala ? Poti s-a gusti ? Arnold Schoenberg ? Mie nu.

#26
gigel de hohențolărn

gigel de hohențolărn

    am merțan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,692
  • Înscris: 07.07.2006

View Postploiesteanu, on Apr 28 2009, 19:09, said:

Iti place muzica dodecafonica si muzica atonala ? Poti s-a gusti ? Arnold Schoenberg ? Mie nu.
să fiu sincer nu prea, dar depinde și de componist. șönberg îmi place, dar nu tot. spre exemplu, rautavaara are o compoziție dodecafonică - simfonia a 3-a, în care-i clonează stilul lui bruckner, dar sound-ul este unu modern și totuși foarte apropiat de feelingul brucknerian. o compoziție foarte, foarte, da foarte reușită.
în general nu mă prea pasionează radicaliștii ăștia formaliști

#27
Wicked_One

Wicked_One

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 18
  • Înscris: 14.05.2009
Mai, dar Tiberiu Olah va place?  Am fost la un concert iar in program era si " Obelisc pentru Wolfgang Amadeus pentru saxofon si orchestra". Acum... nu stiu cine intelege muzica aia.. mie nu mi-a spus efectiv nimic.

Si piesa a mai fost si intre Rapsodia Nr.1 a lui Enescu si Carmina Burana de Orff. Mi s-a parut comic, mai mult. Nu stiu cum puteau oamenii aia sa fie asa seriosi cu chestia aia.

Edited by Wicked_One, 14 May 2009 - 17:50.


#28
ploiesteanu

ploiesteanu

    Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 1,591
  • Înscris: 02.10.2006

View PostWicked_One, on May 14 2009, 18:48, said:

Mai, dar Tiberiu Olah va place?  Am fost la un concert iar in program era si " Obelisc pentru Wolfgang Amadeus pentru saxofon si orchestra". Acum... nu stiu cine intelege muzica aia.. mie nu mi-a spus efectiv nimic.

Si piesa a mai fost si intre Rapsodia Nr.1 a lui Enescu si Carmina Burana de Orff. Mi s-a parut comic, mai mult. Nu stiu cum puteau oamenii aia sa fie asa seriosi cu chestia aia.

Tu n-o intelegi, eu n-o inteleg, dar cine stie, viitorimea...! Maritian Negrea iti place ? Mie da. S-a instituit pe vremea lui Ceausescu o asa zisa scoala romaneasca de muzica, in care domina patriotismul muzical. Daca nu exista filon popular, nu exista muzica. Muzica noastra a fost deformata prin aceasta impunere. Pur si simplu , nu erai promovat. Acelasi lucru s-a intamplat  in literatura si in film. Exista compozitori romani care pot face muzica adevarata. Cel putin 2 pericole ii paste. prea marea computerizare, si stilul house, regasit intr-un fel, in minimalism.

Edited by ploiesteanu, 15 May 2009 - 06:00.


#29
tzotzolyno

tzotzolyno

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,056
  • Înscris: 12.01.2007
Am evitat să intru pân' acum pe partea astea de forum...dar mă mănâncă. Îmi place foarte mult muzica clasică dar mi-e greu să înghit m. contemporană. Făcând comparație e ceea ce se găsește în arte picturală contemporană...cu minimalismul ei de vre-o 100 de ani încoace: da, poate fi plăcută dar  se restrânge la senzații, emoții simple. Compozitorul nu-și dezvăluie miezul complet (asta pt cine știe s-asculte).
Mi-aduc aminte o scenă dintr-un film vechi (Amadeus) în care i se spunea lui Mozart: „prea multe note!”. Mda...
Generațiile caută originalitatea și cred că o găsesc într-o aparentă simplitate a măsurii, ritmului și atât (doar matematică). Ajungi să crezi că acești compozitori au ajuns matematicieni, ultra teoreticizați, dar nu-s în stare să impresioneze și etajele superioare membranei timpanice și ariei primare de recepție a auzului. Lipsește ceva mai mult suflet...lipsește cam mult de obicei.
Bine, în final vreau să precizez că am generalizat însă sunt conștient că sunt excepții și asta nu face decât să mă bucure. :)

#30
vp-emanuel

vp-emanuel

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,000
  • Înscris: 09.10.2006

View Postgigel de hohențolărn, on 16th June 2007, 16:23, said:

îs curios și io, mai sunt oameni care ascultă așa ceva?
nu mă refer la clasicii moțart, beethoven șamd, ăia baroci (bach, vivaldi șamd), pentru că muzica lor e oarecum comună( să mă scuze cei ce-i ascultă din pasiune, și nu se rezumă doar la clasicele hituri gen - ala turca, für elize, eine kleine nichtmusik, tocata și fuguța, sau anotimpurile - vara - presto ;) )

ci la muzică modernă/contemporană(dar nu numai)
compozitori precum șostakovici, silvestrov, sæverud, artiomov, prokofiev, bernstein, sallinen, vermeulen, messiaen, haèaturian, nørholm etc..

dacă sunteți, nu vă sfiiți să postați, poate mai schimbăm o părere/ interpretare a unei anumite lucrări/ impresii despre dirijori/orchestre/interpeți șamd.


Am ascultat pe youtube din ce ai recomandat mai sus pentru a-mi face o parere :
Sallinen - Elegia Sebastian , Nocturna;
Silvestrov - Ikon, Sonate.
Imi plac mult, daca poti recomanda ceva asemanator, iti multumesc.
Simfoniile nu prea imi plac (in general ma refer).



Ca recomandare (asta nu neaparat pentru tine, slabe sanse sa nu le sti) :

Erik Satie - Piano Works / Ciccolini
Rimski Korsakov - Scheherazade / Fritz Reiner
Ligeti - Cello & Violin Concertos, Clock & Clouds, Sippal Dobbal



Shostakovich imi place foarte mult, am :

Shostakovich - Violin Concertos / Mordkovitch
Shostakovich - 24 Preludes & Fugues / Ashkenazy
Shostakovich - Piano Music / Ashkenazy
Shostakovich - String Quartets / Borodin Quartets
Shostakovich - Symphony No5 + Cello Concerto No1 /Bernstein / Yo Yo Ma
Shostakovich - The Jazz Album
Shostakovich - Violin Concerto No1 + No2 / Vengerov

Daca ai ceva de reomandat aici, nu ma supar.



Asculta Kronos Quartet, m-as mira sa nu-ti placa chiar daca nu e clasica.

#31
Naoto

Naoto

    Glasperlenspielmeister

  • Grup: Moderators
  • Posts: 14,785
  • Înscris: 15.12.2009

View Postgigel de hohențolărn, on 11th May 2009, 10:50, said:

să fiu sincer nu prea, dar depinde și de componist. șönberg îmi place, dar nu tot. spre exemplu, rautavaara are o compoziție dodecafonică - simfonia a 3-a, în care-i clonează stilul lui bruckner, dar sound-ul este unu modern și totuși foarte apropiat de feelingul brucknerian. o compoziție foarte, foarte, da foarte reușită.
în general nu mă prea pasionează radicaliștii ăștia formaliști

Dacă te rog să-mi dai un exemplu ce anume îți place din Arnold Schoenberg :)...

(nu știu de ce îi scrii numele așa, dar nu contest opțiunea ta).

Să mai zic doar că "intrarea" spre muzica dodecafonică i-o datorez lui Thomas Mann

#32
gigel de hohențolărn

gigel de hohențolărn

    am merțan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,692
  • Înscris: 07.07.2006

View PostNaoto, on 17th January 2010, 21:30, said:

Dacă te rog să-mi dai un exemplu ce anume îți place din Arnold Schoenberg :)...

(nu știu de ce îi scrii numele așa, dar nu contest opțiunea ta).

Să mai zic doar că "intrarea" spre muzica dodecafonică i-o datorez lui Thomas Mann
scuze de întârziere, aria asta nu e prea populată și postez mai rar

îi scriu numele cum se pronunță, din inerție, la fel cum lui șostakovici îi zic tot așa

lucrări: noaptea transfigurată, supraviețuitorul din varșovia, așteptarea, pellas și melisanda, concertul pentru vioară, concertul pentru pian, etc..

#33
Naoto

Naoto

    Glasperlenspielmeister

  • Grup: Moderators
  • Posts: 14,785
  • Înscris: 15.12.2009

View Postgigel de hohențolărn, on 21st January 2010, 15:10, said:

scuze de întârziere, aria asta nu e prea populată și postez mai rar

îi scriu numele cum se pronunță, din inerție, la fel cum lui șostakovici îi zic tot așa

lucrări: noaptea transfigurată, supraviețuitorul din varșovia, așteptarea, pellas și melisanda, concertul pentru vioară, concertul pentru pian, etc..

mulțumesc, dacă e pentru toți aceeași scriere, e ok.

și eu mă mai joc cu litere și grafii. aici nu am făcut-o.

nu întîmplător am întrebat de Schoenberg: a fost primul serialist pe care l-am "încercat", dar mi-a rămas cel mai străin - acceptîndu-i mult mai lejer pe urmașii lui, pe unii chiar ... cu pasiune (Rautavaara).

probabil mi se trage de la Dr. Faustus :P
în sensul că eu voiam musai muzica lui Leverkühn

Edited by Naoto, 21 January 2010 - 16:13.


#34
gigel de hohențolărn

gigel de hohențolărn

    am merțan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,692
  • Înscris: 07.07.2006

View PostNaoto, on 21st January 2010, 17:09, said:

mulțumesc, dacă e pentru toți aceeași scriere, e ok.

și eu mă mai joc cu litere și grafii. aici nu am făcut-o.

nu întîmplător am întrebat de Schoenberg: a fost primul serialist pe care l-am "încercat", dar mi-a rămas cel mai străin - acceptîndu-i mult mai lejer pe urmașii lui, pe unii chiar ... cu pasiune (Rautavaara).

probabil mi se trage de la Dr. Faustus :P
în sensul că eu voiam musai muzica lui Leverkühn
opaaaa, primul amator de rautavaara pe care-l întâlnesc


ei, acu, n-aș spune că finlandezul e un serialist convins, ce-a mers pe drumul bătut de arnold cu nițcai vreme nainte. de fapt, a 3-a lui simfonie, dodecafonică, de fapt e un omagiu adus lui bruckner. foarte ingenioasă compoziție, și foarte faină.
stilul finlandezului se mai șlefuiește nițel cu vincențiana, după care, devine chiar "retrograd" ca să zic așa, oferind o muzică mai mult decât digerabilă, într-un secol plin de experimente și rășini, de la ștokhauzen până la sinistra "muzică spectrală"

de fapt, serialismul lui șönberg are deseori o problemă cu melodia, și nici webern nu stă mai bine la capitolul ăsta, dar de' erau și ei la început. bine, ar mai fi aici alban berg, da săracu a compus prea puțin (nu că webern ar fi fost vreun megacomponist în sensu ăsta)

revenind nițel, d'alde salonen împinge serialismu dincolo de sfera cacofonică, și propune o rigoare componistică dublată de ascultabilitate. pe mine, ca să fiu drept, rigorile și tehnicile componistice mă lasă rece dacă muzica nu oferă un aer original plăcut, care să nu zgârie timpanii.
de-asta mă declar fanul muzicii scandinave, unde romantismu a ajuns mai târziu și-a persistat, iar modernismul n-a cunoscut o față prea "cacofonică", strictă, matematică.

îți mai recomand muzica lui aulis sallinen, kalevi aho, sau pehr hendrik nordgren, dacă ți-a plăcut rautavaara s-ar putea să îndrăgești și muzica ălora de mai sus :)

#35
Naoto

Naoto

    Glasperlenspielmeister

  • Grup: Moderators
  • Posts: 14,785
  • Înscris: 15.12.2009

View Postgigel de hohențolărn, on 21st January 2010, 16:21, said:

opaaaa, primul amator de rautavaara pe care-l întâlnesc


ei, acu, n-aș spune că finlandezul e un serialist convins, ce-a mers pe drumul bătut de arnold cu nițcai vreme nainte. de fapt, a 3-a lui simfonie, dodecafonică, de fapt e un omagiu adus lui bruckner. foarte ingenioasă compoziție, și foarte faină.
stilul finlandezului se mai șlefuiește nițel cu vincențiana, după care, devine chiar "retrograd" ca să zic așa, oferind o muzică mai mult decât digerabilă, într-un secol plin de experimente și rășini, de la ștokhauzen până la sinistra "muzică spectrală"

de fapt, serialismul lui șönberg are deseori o problemă cu melodia, și nici webern nu stă mai bine la capitolul ăsta, dar de' erau și ei la început. bine, ar mai fi aici alban berg, da săracu a compus prea puțin (nu că webern ar fi fost vreun megacomponist în sensu ăsta)

revenind nițel, d'alde salonen împinge serialismu dincolo de sfera cacofonică, și propune o rigoare componistică dublată de ascultabilitate. pe mine, ca să fiu drept, rigorile și tehnicile componistice mă lasă rece dacă muzica nu oferă un aer original plăcut, care să nu zgârie timpanii.
de-asta mă declar fanul muzicii scandinave, unde romantismu a ajuns mai târziu și-a persistat, iar modernismul n-a cunoscut o față prea "cacofonică", strictă, matematică.

îți mai recomand muzica lui aulis sallinen, kalevi aho, sau pehr hendrik nordgren, dacă ți-a plăcut rautavaara s-ar putea să îndrăgești și muzica ălora de mai sus :)

mulțumesc tare, eu chiar am o fibră "scandinavă" ... din punct de vedere estetic, că nu bat cîmpii cu naționalisme sau etnii - oricum astea mă lasă rece!

am să-i caut, desigur :)

pentru cine are cît de cît habar cum sînt nordicii - e de înțeles că în ei a persistat ceva mai îndelung romantismul - în toate sînt ceva mai "tîrzii în trezire", cum le spunea Tacit germanicilor.

mai apoi eu socotesc că nevoia de "ascultabilitate", de "melodicitate" e și o luptă cu uscăciunea, singurătatea și întunericul, că de asta stăteau femeile lor cu ochii pîndind marea și ascultînd dacă dincolo de valuri se mai aude și strigătul lor revenind acasă... un cîntec avea mai multe șanse să răzbată :)

așa cred eu (de la Senta citire. sau Solveig - whichever)

Edited by Naoto, 21 January 2010 - 17:02.


#36
gigel de hohențolărn

gigel de hohențolărn

    am merțan

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,692
  • Înscris: 07.07.2006

View PostNaoto, on 21st January 2010, 17:57, said:

mulțumesc tare, eu chiar am o fibră "scandinavă" ... din punct de vedere estetic, că nu bat cîmpii cu naționalisme sau etnii - oricum astea mă lasă rece!

am să-i caut, desigur :)

pentru cine are cît de cît habar cum sînt nordicii - e de înțeles că în ei a persistat ceva mai îndelung romantismul - în toate sînt ceva mai "tîrzii în trezire", cum le spunea Tacit germanicilor.

mai apoi eu socotesc că nevoia de "ascultabilitate", de "melodicitate" e și o luptă cu uscăciunea, singurătatea și întunericul, că de asta stăteau femeile lor cu ochii pîndind marea și ascultînd dacă dincolo de valuri se mai aude și strigătul lor revenind acasă... un cîntec avea mai multe șanse să răzbată :)

așa cred eu (de la Senta citire. sau Solveig - whichever)
păi să nu uităm școlile naționale, grieg în norvegia, un pic mai târziu apoi sibelius șamd. bașca și rautavaara avea niște străbateri d-astea naționaliste (vezi opera alexis kivi), dar una peste alta, așa-i, toleranța scandinavilor e cunoscută, și asta se corelează cu educația lor și cu echitatea emergentă acestei educații. sunt niște inși civilizați, asta e :)

nu aș spune că-s târzii în trezire, pentru că n-au rămas ca brahms, cu aceeași placă beethoveniano-șubertiană toată viața. ci au propus un alt soi de modernism, mai ascultabil, că școala franceză sau vieneză a început să producă foarte mult zgomot în ultimii ani.
chiar dacă e să mă iau după compozițiile târzii ale lui rautavaara, concertul nr 3 pt pian, simfoniile 7 și 8, amprenta modernă nu dispare câtuși de puțin. și muzica per ansamblu e mult mai apropiată de modernism decât de romantism.

apropo de solveig, tocmai mi-am făcut poftă de nițcai sibelius (da, ce treabă are grieg cu sibelius) - suita lemminkäinen, ultima parte, cu sejuru de întoarcere, cu gibson și royal po. supeeeeeer :first:

și mai e unu care a compus pe marginea peer gynt (că de la solveig și-al său cânt plecase treaba) - unu pe nume harald sæverud - și de data asta deja am reintrat în contemporaneitate.
++simfonia a 6-a (dolorosa), cu dmitri kitaenko

Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate