Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
ULBS INFORMATICA

Index preturi

Boxa membrana tweeter infundata

Am nevoie de poze cu un curcubeu
 Whisky for Mac

Xiaomi 14 Gpay

Izolare zid exterior de scandura

Dezinstalare drivere W11 23H3
 Recomandare masina de spalat fiab...

BSOD din cauza Intel Audio DSP dr...

De ce sunt oamenii nostalgici

Cum vand casa fara factura Hidroe...
 Scor FICO minim

Tonometru compensat CAS?

polita RCA ONLINE

Termostat frigider - verificare
 

Textul si separatia de culoare

- - - - -
  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1
Cyclops

Cyclops

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 13.07.2004

Quote

Textul si separatia de culoare in industria poligrafica
de Cyclops

Deja se implinesc cativa ani de cand ma tot gandesc sa scriu niste articole despre munca si tehnicile in DTP. Nu am reusit sa scriu nimic pana acum deoarece ma gandeam ca trebuie sa fie ceva spectaculos, captivant si nemaiintalnit, astfel incat sa fie o lectie buna pentru profesionistii din industrie, dar se pare ca nu numai profesionistii au nevoie de informatii in domeniu, cat mai ales incepatorii.

De cand lucrez in domeniu am tot primit lucrari cu texte care de care mai colorate pe fundaluri care de care mai vii si mai luminoase, sau inchise la culoare fiecare. De foarte multe ori s-au ivit probleme tehnice la imprimare, iar din aceasta cauza m-am decis sa scriu un articol care sa poata fi folosit ca un punct de reper pentru dtp-istii din domeniu.


Separatia de culoare

Asa cum bine se stie, culorile cele multe pe care le vedem sunt compuse din 3 culori de baza (Cyan, Magenta si Yellow) + Negru. Culorile de baza sunt transformate in "planuri de culoare" pentru a putea fi imprimate, planuri de culoare care se concretizeaza in placi tipografice, cilindrii gravati sau orice alt mediu care mijlocesc transferul cernelii pe suportul de imprimat.
Acest lucru este marele ajutor, dar in acelasi timp lucrul cu care trebuie sa fim cat mai atenti cand realizam o lucrare pentru imprimat. Sa nu uitam ca atat masinile, cat si oamenii implicati in proces sunt supusi greselii si erorii, iar perfectiunea absoluta este aproape imposibila intr-o industrie bazata 90% pe perceptie.
Asa cum se vede  in imaginea alaturata planurile de culoare se suprapun pentru a da culori si nuante, dar acest proces este in esenta lui facut de oameni care potrivesc planurile de culoare astfel incat sa se suprapuna cum trebuie, iar suprapunerea respectiva nu va fi perfecta. De asemenea e de luat in calcul si toleranta masinii de imprimat si punctul de crestere (dot gain) si multe alte aspecte care duc la potrivirea imperfecta.

[ http://img405.imageshack.us/img405/967/separatieaf7.jpg - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]


Textul in functie de separatie

Textul din punctul de vedere al separatiei de culoare poate fi de mai multe feluri, si le vom trata separat pe fiecare:
-     textul negru pe fond alb
-     textul negru pe fond colorat
-     textul alb
-     textul colorat peste fond alb
-     textul colorat peste fond colorat

Textul negru pe fond alb nu ridica nici o problema la imprimare atata vreme cat negrul respectiv se afla doar pe planul K din policromie. Daca se doreste un negru mai “puternic” solutia nu este definirea culorilor asa cum am mai intalnit: C100, M100, Y100, K100 deoarece masinistul cand va avea de  potrivit planurile de culoare in mod sigur nu le va potrivii perfect si vom avea parte de un text tremurat. Se mai poarta si textul negru cu “inflexiuni metalice” adica ceva gen C60, M40, Y0, K100, care este la fel de daunator pentru rezultatul final. Daca se doresc nuante speciale de negru sfatul meu este sa umblam la cerneala, nu la separatie. Pentru negru intens exista culori speciale gen Rich Black care se pot folosii la imprimare, iar inflexiunea metalica se poate obtine amestecand Cyan cu Negru direct in cuva masinii, lucru stiut de masinisti.

Textul negru pe fond colorat se intalneste foarte des. Nici acesta nu ar trebui sa ridice mari probleme la imprimare. Cand intr-un design exista text negru peste un fundal oarecare colorat se aplica by default overprinting-ul la planul de Negru. Acest lucru ajuta la potrivirea planurilor de culoare deoarece textul nu va mai face “spartura in fundal” ci se va imprima peste fara erori de potrivire si fara a fi influentata culoarea din punct de vedere perceptual. De asemenea, ca si la punctul anterior, este preferat ca textul sa ocupe un singur plan de culoare (Negru).

Textul alb este si va fi o problema spinoasa deoarece in 80% din cazuri albul nu este o culoare (cerneala) ci o “spartura” in celelalte planuri de culoare ceea ce il face dificil de realizat din punct de vedere al potrivirii planurilor de culoare. Daca se doreste textul alb pe un fundal colorat uniform cu una din culorile de baza (CMYK) nu este nici o problema (poate doar la yellow deoarece albul de galben nu formeaza un contrast puternic care sa ajute privitorul) deoarece textul va fi tot pe un singur plan de culoare.. Sau mai degraba va “lipsi” de pe un singur plan de culoare. Daca avem de-a face cu o alta culoare (de amestec) lucrurile se complica putin. Sfatul meu este de a gasi corespondentul culorii respective in intr-un catalog de culori speciale (Pantone de regula) si a folosi un singur plan de culoare; alta solutie, dar care este strict dependenta de marimea si forma fontului folosit este de a defini fundalul pe cat mai putine planuri de culoare. Alta solutie, ar fi utilizarea unei cerneli albe sau argintii pentru a imprima textul peste culoarea de dedesupt, dar aceasta presupune modificarea designului initial si adaugarea unui alt plan de culoare. Aceasi solutie o consider optima si pentru textul alb aplicat peste o poza sau un degradeu(culori neuniforme definite pe multiple plenuri de culoare).

Textul colorat peste fond alb are in principal aceleasi probleme ca si textul alb pe fond colorat. Pentru rezultate optime recomand folosirea unui singur plan de culoare (de baza sau speciala), iar daca acest lucru nu este posibil limitarea cat mai mare al numarului de culori ce se suprapun pentru a forma culoarea textului.

Textul colorat peste fond colorat este cel mai dificil de realizat din punct de vedere tehnic deoarece trebuie tinut cont atat de numarul de culori care formeaza fundalul cat si de numarul de culori care formeaza textul. Scopul este de a reduce in mod ideal la doar doua planuri de culoare: unul pentru fond si unul pentru text. La 3 planuri de culoare ar fi indicat ca unul dintre planuri sa fie comun atat pentru text cat si pentru fundal si astfel reducandu-se tot la doua planuri de potrivit.


In concluzie as spune ca daca sunt mai putine culori de potrivit sansele de a avea un print perfect sunt mai mari. De asemenea in toate cazurile prezentate mai sus dimensiunile textului sunt foarte importante in luarea deciziei corecte. Cu cat dimensiunea e mai mica cu atat este mai restrictiva solutia, iar cu cat textul e mai mare cu atat solutia e mai permisiva in alegerea culorilor potrivite pentru macheta.


#2
ciureanuc

ciureanuc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,294
  • Înscris: 27.11.2005
BRAVO! pentru intentie.
Te asteptam cu noi tutoriale...  :-)

Am 6 ani de experienta si pe toti care i-am intrebat cum au invatat DTP, au raspusns: "acasa" sau "cand mi s-a cerut a trebuit sa invat".
De ce nu exista oare scoli sau macar cursuri "atestate" pentru asa ceva?
Si eu sunt un caz care a invatat DTP "dupa ureche" si chiar mi-ar place sa stiu ce nu stiu bine. :-)
Acest forum este o solutie... dar mai sunt si altele?

#3
dacuburebista

dacuburebista

    Still Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,450
  • Înscris: 30.09.2003
multe...
de la a 'fura' meseria de la cineva pina la cursurile organizate de diverse persoane/asociatii. mai mult sau mai putin folositoare ;)

#4
Talpa Iadului

Talpa Iadului

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 448
  • Înscris: 08.02.2007
Bravo nene!

Mai spune-le copiilor cum sta treaba si cu mai multe culori - culori speciale , pantone, argintiu, auriu... ca am dat de niste graficienii cu pretentii de la agentii "mari" care imi explica de ce o sa ii iasa auriu din combinatie de y si m :)

#5
Cyclops

Cyclops

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 13.07.2004

 Talpa Iadului, on Apr 6 2007, 17:22, said:

Bravo nene!

Mai spune-le copiilor cum sta treaba si cu mai multe culori - culori speciale , pantone, argintiu, auriu... ca am dat de niste graficienii cu pretentii de la agentii "mari" care imi explica de ce o sa ii iasa auriu din combinatie de y si m :)

O sa razi, dar in functie de mediul pe care imprimi iese auriu din y si m mai repede decat din pantone 871 ;)

#6
Talpa Iadului

Talpa Iadului

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 448
  • Înscris: 08.02.2007
cred ca o sa rad

#7
Cyclops

Cyclops

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 13.07.2004
Atunci imagineaza-ti un y100 m20 pus pe un ambalaj metalizat de chipsuri (gen chio or something ) dar fara plan de alb dedesupt

#8
Talpa Iadului

Talpa Iadului

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 448
  • Înscris: 08.02.2007
Nu iese auriu. Eu ma refer la culoare preparata.

#9
Cyclops

Cyclops

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 13.07.2004
Poate o sa aduc vreodata o mostra la vreo viitoare intalnire Graphix si va arat :D. Pe hartie e adev ca faca un Auriu culoare speciala nu va iesi niciodata auriu... decat daca ai o imaginatie bogata :D

#10
Talpa Iadului

Talpa Iadului

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 448
  • Înscris: 08.02.2007
:)

#11
Idiotus

Idiotus

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 561
  • Înscris: 01.03.2004
Asa e. Conteaza suortul. Culorile metalizate pe ambalaje de aluminiu fara plan de alb ies din CMYK fara probleme.

#12
Idiotus

Idiotus

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 561
  • Înscris: 01.03.2004
Asa e. Conteaza suortul. Culorile metalizate pe ambalaje de aluminiu fara plan de alb ies din CMYK fara probleme.
Acum legat te povestile cu textul alb si cel colorat... Nu toata lumea face ambalaje, iar acele restrictii sunt mai mari sau mai mici in functie de modul de tiparire.
As completa prin a spune ca la txtul alb, este important contrastul relativ fata de fundal. De cele mai m ulte ori in loc sa se foloseasca alb, se poate folosi un procent mic din cea mai slaba vopsea, lucru care ajuta sa se acopere micile imperfectiuni, pe de o parte, iar pe de alta parte modificarea nu este vizibila decat prin contrast cu alta culoare de alb apropiata. Practic se altereaza artificial foarte putin albul hartiei.
Daca cel care pregateste fisierul pentru productie are libertatea sa aleaga si culorile, recomand sa aiba in text cel putin o primara la 100%, in masura in care este posibil. Asta va face sa dea iluzia ca textul este dintr-o culoare speciala. Desigur, nu e musai sa se intample asta.
La textul negru - fonturile mari si black puse pe fond colorat as recomanda sa se faca din rich black, asta pentru ca in functie de culoarea fundalului si marimea textului, detaliile texturii de pe celelalte canale pot deveni vizibile pe corpul literelor in mod deranjant.
Adaugarea altei culori in negru, daca textul nu e foarte mic sau foarte subtire, in multe situatii poate fi un lucru bun, cu conditia sa stii ce faci. Deci asta nu e o chestie pe care sa o trimiti din prima la plimbare.
Nu a fost tratata situatia de text colorat pe negru...
In general acest gen de machete folosesc o singura culoare pe negru - galben sau orange, alte combinatii nefiind la fel de fericite. recomand ca negrul din fundal sa aibe adaugat in compozitie culoarea textului. Adica daca tiparesti un C:0M:60Y:100K:0 pe fundal negru, negrul poate foarte bine sa fie C0M60Y100K100. Desigurm ar trebui ca suma cernellurilor sa nu depaseasca 280-290% ca va injura tipograful...

#13
Talpa Iadului

Talpa Iadului

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 448
  • Înscris: 08.02.2007
Pt culori "metalice" eu mai scot si a 5-ea separatie urmand a fi tiparita ca si culoare "preparata".

Separat am intalnit o mica problema la portocaliu-orange 60m 100y. La toate comenzile iese prea spalacit... Nu e un portocaliu frumos... Pe grila culorile sunt bine... Nu stiu de unde apare problema... Daca poate sa ma lamureasca cineva...

#14
burzumel_ok

burzumel_ok

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 4
  • Înscris: 25.05.2007
Fratilor daca intalniti firma RODAS INVEST SRL (domeniul ei e DTP si prepress) fugiti.Sunt tepari.

#15
Talpa Iadului

Talpa Iadului

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 448
  • Înscris: 08.02.2007
m ai speriat! credeam ca mi-a raspuns careva la intrebare :D

#16
Cyclops

Cyclops

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 274
  • Înscris: 13.07.2004

 Talpa Iadului, on May 15 2007, 19:44, said:

Pt culori "metalice" eu mai scot si a 5-ea separatie urmand a fi tiparita ca si culoare "preparata".

Separat am intalnit o mica problema la portocaliu-orange 60m 100y. La toate comenzile iese prea spalacit... Nu e un portocaliu frumos... Pe grila culorile sunt bine... Nu stiu de unde apare problema... Daca poate sa ma lamureasca cineva...

Deasupra culorii respective ai vreun bitmap cu transparentza?

#17
Joe_L

Joe_L

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 3
  • Înscris: 21.03.2007

 Talpa Iadului, on May 15 2007, 18:44, said:

Pt culori "metalice" eu mai scot si a 5-ea separatie urmand a fi tiparita ca si culoare "preparata".

Separat am intalnit o mica problema la portocaliu-orange 60m 100y. La toate comenzile iese prea spalacit... Nu e un portocaliu frumos... Pe grila culorile sunt bine... Nu stiu de unde apare problema... Daca poate sa ma lamureasca cineva...

Salut,
Problema portocaliului se regaseste si la rosu 100m 100y si vine de la pigmentul cernelii. Pe scala arata mirific, deltaE sub 2, iar in combinatie gen portocaliu sau rosu nu dau ce te-ai astepta.  :o

#18
Talpa Iadului

Talpa Iadului

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 448
  • Înscris: 08.02.2007
Nu este nimic in fata culorii.

Da ai dreptate nici la rosu nu sunt multumit... pigmetul cernelii... hmm... io ma gandeam ca sunt pur si simplu ieftinaturi... nu stiu exact ce fac astia la tipografie :D

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate