Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cum accesez site-ul CNAS ?

Algoritm simplu de calculare al u...

Bitdefender Total Security ș...

casa verde 2024
 Intrerupator cu N - doza doar cu ...

Incalzire casa fara gaz/lemne

Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!
 Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii

Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda
 Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...

Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...
 

Sfanta Treime

* * * * - 4 votes
  • This topic is locked This topic is locked
9292 replies to this topic

#1
paulache

paulache

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 403
  • Înscris: 10.03.2006

 Diane, on Apr 13 2006, 20:35, said:

Este un subiect de mare finete teologica... Dogma Sfintei Treimi ar merita un thread separat, este o chestiune care ma preocupa.

 Bke, on Apr 13 2006, 21:16, said:

"Legatura cu Tatal se face prin intermediul Duhului Sfant". Sunt doi?! Poate nu am inteles eu sau poate te-ai exprimat aiurea.Daca deschizi un thread cu sf. treime, sa ma anunti:D.

Definiţie:
Potrivit Crezului atanasian, există trei Persoane divine (Tatăl, Fiul şi Spiritul sau Duhul Sfânt), fiecare dintre aceştia fiind etern, atotputernic, fără început şi fără sfârşit, nici mai mare, nici mai mic unul decât celălalt; fiecare este Dumnezeu şi totuşi nu formează decât un singu Dumnezeu, de fapt, trei manifestări ale aceleiaşi esenţe divine.

New Catholic Encyclopedia:
„Înainte de sfârşitul secolulului al IV-lea, formula UN SINGUR DUMNEZEU ÎN TREI PERSOANE nu era atestată în mod categoric şi cu certitudine nu fusese asimilată în viaţa creştină în profesiunea ei de credinţă... Printre Părinţii Apostolici nu a existat nimic care să se apropie, fie chiar şi pe departe de o asemenea mentalitate sau punct de vedere.“ - vol. XIV, p. 299.

Opinii şi constatări pertinente bazate pe Scripturi:

"Eu şi Tatăl una suntem." - Ioan 10:30.

Novatian (cca. 200-258 e.n.): "De vreme ce El a spus 'un' lucru, ereticii trebuie să înţeleagă că nu a spus 'o' persoană. Pentru că UNA, plasat la neutru, exprimă intimitatea, concordia socială, nu unitatea personală . . . Mai mult, faptul că El spune UNA, se referă la o înţelegere, un acord şi la o identitate de a raţiona, la asocierea plină de iubire, căci Tatăl şi Fiul sunt în acord, în iubire şi afecţiune"- Tratat despre Trinitate, cap. 27.

"Tatăl E mai mare decât mine." - Ioan 14:28.

Irenaeus (cca. 130-200 e.n.): "Prin El [Cristos] învăţăm că Tatăl este peste toate lucrurile. Căci 'Tatăl', spune El, este mai mare decât mine. Prin urmare, Tatăl a fost declarat de Domnul nostru ca fiind demn prin excelenţă de cunoştinţa noastră." - Împotriva Ereziilor, cartea II, cap. 28.8.

"Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Cristos, pe care L-ai trimis Tu." - Ioan 17:3.

Clement din Alexandria (cca. 150-215 e.n.): "A-l cunoaşte pe Dumnezeul etern, dătătorul eternităţii şi prin cunoaştere şi recunoaştere să devii posesorul lui Dumnezeu, care este întâiul, cel preaînalt şi unic şi bun... Mai apoi, trebuie să învăţăm măreţia Salvatorului ce este după El." - Cine este bogatul care va fi salvat? VII, VIII.

"Este un singur Dumnezeu şi Tată al tuturor, care este mai presus de toţi, care lucrează prin toţi şi care este în toţi." - Efeseni 4:6.

Irenaeus: "Şi astfel, un singur Dumnezeu, Tatăl, este declarat într-adevăr mai presus de toţi şi Cap al lui Cristos" - Împotriva Ereziilor, cartea V, cap. 18.2.



Comentariul lui Petru:
Fapte, cap.2

22. Bărbaţi Israeliţi, ascultaţi cuvintele acestea! Pe Isus din Nazaret, om adeverit de Dumnezeu înaintea voastră prin minunile, semnele şi lucrările pline de putere, pe care le-a făcut Dumnezeu prin El în mijlocul vostru, după cum bine ştiţi;
23. pe Omul acesta, dat în mâinile voastre, după sfatul hotărât şi după ştiinţa mai dinainte a lui Dumnezeu, voi L-aţi răstignit, şi L-aţi omorât prin mâna celor fărădelege.

32. Dumnezeu a înviat pe acest Isus şi noi toţi suntem martori ai lui.
33. Şi acum, odată ce S-a înălţat prin dreapta lui Dumnezeu, şi a primit de la Tatăl făgăduinţa Duhului Sfânt, a turnat ce vedeţi şi auziţi.
34. Căci David nu s-a suit în ceruri, ci el singur zice: "Domnul a zis  Domnului meu: "Şezi la dreapta Mea,
35. până ce voi pune pe vrăjmaşii Tăi sub picioarele Tale."
36. Să ştie bine dar, toată casa lui Israel, că Dumnezeu a făcut Domn şi Cristos pe acest Isus, pe care L-aţi răstignit voi."


Comentariu personal:
Atât aceşti scriitori creştini, cât şi apostolii lui Cristos, au înţeles în mod clar că Tatăl este suprem, peste toţi şi toate, inclusiv Isus Cristos. Nu există nici cel mai mic indiciu scriptural care să îndrepte atenţia asupra dogmei Trinităţii/Treimii. Orice interpretare personală asupra acestei învăţături este doar o speculaţie omenească lipsită de fundament teologic.

Edited by paulache, 14 April 2006 - 08:16.


#2
Bke

Bke

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 60
  • Înscris: 10.04.2006
Nu inteleg ce este asa de greu de inteles ca Iisus era un om si avea in loc de suflet pe Sfantul Duh care este "Tatal".

#3
paulache

paulache

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 403
  • Înscris: 10.03.2006

 Bke, on Apr 14 2006, 12:37, said:

Nu inteleg ce este asa de greu de inteles ca Iisus era un om si avea in loc de suflet pe Sfantul Duh care este "Tatal".
Chiar, ce-o fi aşa de greu de înţeles că duhul/spiritul nu e sinonim cu sufletul şi că tatăl unui copil nu poate fi aceeaşi persoană cu copilul?

Citeşte, te rog, ce spune Isus cel înviat în Apocalipsa/Revelaţia lui Ioan, cap.3, vers. 12: Pe cel ce va birui, îl voi face un stâlp în Templul Dumnezeului Meu şi nu va mai ieşi afară din el. Voi scrie pe el Numele Dumnezeului Meu şi numele cetăţii Dumnezeului Meu, noul Ierusalim, care are să se coboare din cer de la Dumnezeul Meu şi Numele Meu cel nou. !

Acum puneţi următoarea întrebare: pot fi eu dumnezeul meu?

Edited by paulache, 14 April 2006 - 11:58.


#4
dilema

dilema

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 242
  • Înscris: 22.02.2006

 paulache, on Apr 14 2006, 09:13, said:

Nu există nici cel mai mic indiciu scriptural care să îndrepte atenția asupra dogmei Trinității/Treimii.
Mantuitorul Insusi, inainte de patimi, se roaga Tatalui ceresc: “Parinte Sfinte, pazeste-i intru numele Tau pe cei pe care Mi i-ai dat, ca sa fie una precum suntem Noi… Dar nu numai pentru acestia Ma rog, ci si pentru cei ce vor crede in Mine, prin cuvantul lor, ca toti sa fie una, dupa cum, Tu Parinte, intru Mine si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi sa fie una, ca lumea sa creada ca Tu M-ai trimis. Si slava pe care Tu M-ai dat-o, le-am dat-o lor, ca sa fie una, precum Noi una suntem. Eu intru ei si Tu intru Mine, ca ei sa fie desavarsiti intru unime, si sa cunoasca lumea ca Tu M-ai trimis si ca l-ai iubit pe ei, precum M-ai iubit pe Mine”

De aici rezulta ca modul unirii sau al comuniunii intre Tatal si Fiul, sau intre Tatal, Fiul si Sfantul Duh este modelul dupa care trebuie sa se realizeze uniunea intre toti fiii lui Dumnezeu, dupa har, in comunitate Trupului tainic al Domnului, dar totodata si principiul acesteia

Si totusi exista, chiar daca martorii lui Iehova nu recunosc Sfanta Treime

Edited by dilema, 14 April 2006 - 12:12.


#5
paulache

paulache

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 403
  • Înscris: 10.03.2006
Dilema ta e clar gramaticală.

Cum p8la me, că mă enervezi acuma, asimilezi tu UNUL cu UNA?

Dacă eu îți spun că suntem una într-o părere, privință, convingere, ideal blabla, înseamnă că suntem UNUL?

Înainte să studiezi psihologia, ce pana mea ai făcut în gimnaziu? Ședințe de spiritism?

P.S. Cum dracu să nu râdă ateii și darwiniștii de voi, mă, când cu Biblia în mână citiți cu ochii închiși?

Edited by paulache, 14 April 2006 - 12:18.


#6
dilema

dilema

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 242
  • Înscris: 22.02.2006

 paulache, on Apr 14 2006, 13:17, said:

Dilema ta e clar gramaticală.

Cum p8la me, că mă enervezi acuma, asimilezi tu UNUL cu UNA?

Dacă eu îți spun că suntem una într-o părere, privință, convingere, ideal blabla, înseamnă că suntem UNUL?

Înainte să studiezi psihologia, ce pana mea ai făcut în gimnaziu? Ședințe de spiritism?

P.S. Cum dracu să nu râdă ateii și darwiniștii de voi, mă, când cu Biblia în mână citiți cu ochii închiși?

Ai umplut monitorul de spume paulica.
stai linistit cu mamica, doar stii cum faci cand te-apuca crizele alea.

Auzi mai gramatica, ia da click aici:
http://www.bibliaort...hp?id=35&cap=17

#7
Bke

Bke

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 60
  • Înscris: 10.04.2006
Da, avem pareri total diferite, dar asta nu inseamna sa ne enervam si sa ne insultam?Ce e aici?Jungla?

#8
dilema

dilema

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 242
  • Înscris: 22.02.2006

 Bke, on Apr 14 2006, 14:59, said:

Da, avem pareri total diferite, dar asta nu inseamna sa ne enervam si sa ne insultam?Ce e aici?Jungla?
Nu

Edited by dilema, 14 April 2006 - 14:31.


#9
Bke

Bke

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 60
  • Înscris: 10.04.2006
Ok, atunci tu si ceilalti va spuneti parerile in mod civilizat si dupaia contra-argumente FARA insulte, nu e frumos asa?Si gata.

#10
CataPro

CataPro

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,849
  • Înscris: 09.04.2005
Taina ortodoxiei este de nepatruns, fara fund, doar fetze...
Ca altfel n-ar fi taina, totul ar fi revelat acia pe pamant, yuppy yoo, se inchide magazinu', la revedere, iti arunc palaria. Este cartea aceea, Dogmatica, a Sf. Ioan Damaschin parca... pe care io n-am citit-o inca. Si Crezul, pe care cred ca l-am memorat inca.
N-are rost sa zic ce cred eu... ar fi ceva gresit, si dupa fiinta mea (om prost), si dupa dar/har (lipsa mie).

#11
Bke

Bke

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 60
  • Înscris: 10.04.2006
Esti liber sa crezi in ceea ce vrei, esti liber sa gandesti cu AJUTORUL unei baze puternice de date acumulate.Asadar eu iti respect parerea si nu te judec pentru ceea ce esti.

#12
paulache

paulache

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 403
  • Înscris: 10.03.2006
Dilema, n-ai existat niciodată. Prin urmare, n-am să te inventez eu, am lucruri mai bune de făcut. Glumesc și îmi cer scuze dacă nu mi-a reușit din prima.  ;)

On topic:
1. N-am înțeles ce fundament pentru trinitate ai găsit tu în textul cu pricina, dar îți mulțumesc pentru că ai reamintit tuturor cu ocazia asta că divinitatea nu e nici 3 în 1, nici 1 în 3 (Ioan 17, 3 - Și aceasta este viața veșnică: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis.) Curată trinitate mai e și aia în care unul e singurul dumnezeu adevărat, dar îl trimite pe celălalt dumnezeu adevărat! Halal conjuncție și încăpățânată mai e „și“ aia: Eu și cu tine suntem aceeași mămăligă, nu?

2. Tot datorită ție, Ioan 17,17 - Sfințește-i pe ei întru adevărul Tău; cuvântul Tău este adevărul.
Prefer să ascult de cuvântul adevărului, așa primitiv și nesofisticat, decât de îmbîrligăturile savante ale celor care stau prost cu „artimetica“...

Edited by paulache, 17 April 2006 - 07:05.


#13
paulache

paulache

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 403
  • Înscris: 10.03.2006
Edit: Ioan17,21 - Ca toți să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine și Eu întru Tine, așa și aceștia în Noi să fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis.

Dacă toți discipolii lui Isus trebuie să fie una (gr. hen, neutru, cu sensul de în unitate, vezi și Ioan 10,30 și 1 Corinteni 3,8) și să fie și în Dumnezeu și în Isus în același timp, tot una, o să dai de dilema dilemelor, trinitatea aia enigmatică va deveni o cruntă pluralitate incomensurabilă.

#14
Diane

Diane

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,799
  • Înscris: 06.12.2003
Paulache, este interesant ce spui tu, dar incercarea de rezolvare logica a problemei Sfintei Treimi ma duce, pe mine cel putin, cu gandul la ce este logica, ce poate face ea si cui ii este aplicabila. Stoicii au adus o contributie exceptionala creand un plan al realitatii logice, independent de cel al realitatii propriu-zise, un plan in care se desfasoara toate operatiile logice, un cadru formal, care scoate problema adevarului in afara spatiului logicii. Corespondentele obiectelor din realitate sunt acele "lecta", obiecte logice, care vor fi supuse operatiilor logice. Problema care se pune in cazul discutiei noastre este cum vom crea acea corepondenta intre obiectul real, Dumnezeu, al carui concept este contestabil din punct de vedere logic, si acel plan al realitatii logice. Eu nu cred ca putem vorbi de o discutie pe teren logic fara o conceptie asupra realitatii propriu-zise, acest punct de vedere fiind unul teologic, iar in aceasta ordine a gandirii teologicul vine inaintea logicului, si nu invers.

#15
shapeshifter

shapeshifter

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,655
  • Înscris: 27.08.2002
de ce vă băteţi capul cu trinităţi, treimi şi alte d-astea cînd Conştienţa e atît de aproape? Singurul lucru de care poţi fi sigur este faptul că EŞTI CONŞTIENT.. restul sunt presupuneri..

-----
"...cercetarea stiintifica duce la adevaruri relative, dar obiective, cercetarea filosofica duce la rezultate absolute, dar subiective." Nae Ionescu
------
diane hai să-ţi spun un secret.. cercetarea filosofică nu duce nicăieri.. nimic de pe lumea asta nu te poate duce acolo unde eşti deja.. în Conştienţă..

Edited by shapeshifter, 17 April 2006 - 18:25.


#16
Diane

Diane

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,799
  • Înscris: 06.12.2003

 shapeshifter, on Apr 17 2006, 19:21, said:

de ce vă băteți capul cu trinități, treimi și alte d-astea cînd Conștiența e atît de aproape? Singurul lucru de care poți fi sigur este faptul că EȘTI CONȘTIENT.. restul sunt presupuneri..

-----
"...cercetarea stiintifica duce la adevaruri relative, dar obiective, cercetarea filosofica duce la rezultate absolute, dar subiective." Nae Ionescu
------
diane hai să-ți spun un secret.. cercetarea filosofică nu duce nicăieri.. nimic de pe lumea asta nu te poate duce acolo unde ești deja.. în Conștiență..

Ne exprimam in sisteme diferite si cu terminologii diferite. Dar cum realitatea este mereu aceeasi si pentru mine, si pentru tine ( sau nu este ?  :huh: ) ar trebui facut un efort de echivalare a termenilor. Nu m-am ocupat inca de asta. Cand ma lamuresc mai bine o sa-ti raspund. Multe lucruri eu le vad pe dos decat spui tu, dar ma abtin de la comentarii deocamdata, pana imi gasesc timp sa-ti inteleg terminologia.

#17
vrajitoarea666

vrajitoarea666

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 858
  • Înscris: 11.04.2006

 paulache, on Apr 14 2006, 12:52, said:

Chiar, ce-o fi așa de greu de înțeles că duhul/spiritul nu e sinonim cu sufletul și că tatăl unui copil nu poate fi aceeași persoană cu copilul?

Uite ce e greu de inteles:

Quote

FIECARE este Dumnezeu și totuși nu formează decât UN SINGUR Dumnezeu, de fapt, trei manifestări ale aceleiași esențe divine.

;)
Ca sa spui asta ai nevoie de doua planuri: 1. esenta nediferentiata care asigura unicitatea, singularitatea 2. manifestarea esentei in care apare diferenta : cele trei manifestari.
Partea nasoala abia incepe:

Quote

fiecare dintre aceștia fiind etern, atotputernic, fără început și fără sfârșit, nici mai mare, nici mai mic unul decât celălalt

Fiecare manifestare reproduce `pana la capat` absolutul. Cum mai poti avea o diferenta ( manifestarea ) fata de un gen ( esenta ) cata vreme fiecare specie are maxima extensie : eternitate, atotputernicie  etc.  :D


Quote

Acum puneți următoarea întrebare: pot fi eu dumnezeul meu?


Da .  :D ( iti explic si cum , daca ma intrebi, desi sunt convins ca nu te intereseaza  :lol: )

Edited by vrajitoarea666, 17 April 2006 - 23:51.


#18
vrajitoarea666

vrajitoarea666

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 858
  • Înscris: 11.04.2006

 Diane, on Apr 17 2006, 19:09, said:

Paulache, este interesant ce spui tu, dar incercarea de rezolvare logica a problemei Sfintei Treimi ma duce, pe mine cel putin, cu gandul la ce este logica, ce poate face ea si cui ii este aplicabila. Stoicii au adus o contributie exceptionala creand un plan al realitatii logice, independent de cel al realitatii propriu-zise, un plan in care se desfasoara toate operatiile logice, un cadru formal, care scoate problema adevarului in afara spatiului logicii. Corespondentele obiectelor din realitate sunt acele "lecta", obiecte logice, care vor fi supuse operatiilor logice. Problema care se pune in cazul discutiei noastre este cum vom crea acea corepondenta intre obiectul real, Dumnezeu, al carui concept este contestabil din punct de vedere logic, si acel plan al realitatii logice. Eu nu cred ca putem vorbi de o discutie pe teren logic fara o conceptie asupra realitatii propriu-zise, acest punct de vedere fiind unul teologic, iar in aceasta ordine a gandirii teologicul vine inaintea logicului, si nu invers.

Pentru un credincios teologicul precede orice nu doar logicu`. El are certitudini in primul rand. Problema e ca orice conceptie asupra realitatii presupune niste concepte, iar conceptele mai intretin si relatii logice inte ele. Din cand in cand.  :D Cu alte cuvinte nu poti avea o conceptie asupra realitatii inainte sa ai o logica, pentru ca orice conceptie presupune deja logica.  :D
In schimb poti avea altceva. Poti avea o pleashka. O pleashka e o carte cazuta din cer. Biblia e o pleashka, pe care s-au straduit tot soiu` de indivizi vreme de secole, pana s-au plictisit si-au dat-o pa istorie, sa aseze conceptele filosofice, logici etc . A iesit un mozaic simpatic, o adunatura de platonism, aristotelism etc care n-aveau nici o legatura saracele cu beblia dar care au fost fortate ( probabil Platon si Aristotel s-au rasucit in mormant vazand ce fac `doctrinarii ` cu ei ) sa se supuna unui teren impropriu. Ce-i simpatic, dulce si dragut e ca `logica` beblika , ca si scenaritele create pe baza ei- exista indivizi pentru care  si prajitu` cartofilor poate fi  explicat beblik in fantasme pentru care  oricand s-ar putea  gasi alternative- au nevoie de tot felul de citate , unele dintre ele batandu-se cap in cap, din cartulia unica in care e intruchipat incoerent adevarul.  Uite asa ajunse logica sa aiba nevoie de citate ca sa fie logica.  :D Cum sa ne mai mire ca dezbaterile sfarsesc in jurul misterelor logico-lingvistice? O fi una unu sau nu?  :D
Cred ca sunt blestemata. Toata viata am fost inconjurata de persoane credincioase. Nush cum se face de ramasei fara dumnezeu. Parintii si fratele imi sunt credinciosi, cei mai buni prieteni foarte credinciosi, ete ca-s eu ateista asa de-a dreaq.  :D

Edited by vrajitoarea666, 18 April 2006 - 00:33.


Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate