Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Vand samsung galaxy A3 2017

De la cati ani am voie sa conduc ...

Comparatie intre VIDEO CALL QUALI...

Amplificator profesional interm r...
 Problema tastatura

Amplificator profesional interm r...

Grila TVR 2: divertisment, filme,...

Problema boxa portabila
 Cadastru

problema driver video

Dezactivare functie Map as drive

Cum ajung de la gara de nord la i...
 Fonduri nerambursabile 2017.

mouse Hama uRage Unleashed

Poligon sau Aeroport

Ce posturi Radio si TV din Romani...
 
Forumul Softpedia folosește "cookies" pentru a oferi utilizatorilor o experiență completă. Vezi detalii sau închide mesaj (x)

De când sunt românii creștini?

  • This topic is locked This topic is locked
32 replies to this topic

#1
Strict

Strict

    Custom member title

  • Grup: Members
  • Posts: 5,226
  • Înscris: 07.08.2006
  • ID membru: 90,043
  • Locație: București
Citíi pe net că nu există informații despre creștinarea românilor, deci românii au fost creștini dintotdeauna.

Este adevărat?

Dacă da, de cînd sînt creștini ortodoxi?  Erau românii creștini înainte de schismă?  Erau dacii creștini?  Dacă da, și înainte de năvălirea lui Traian?

#2
Quenall Quabin

Quenall Quabin

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 289
  • Înscris: 12.11.2006
  • ID membru: 108,716
  • Locație: Oraşul Imnului Naţional
Dacii nu erau crestini..erau politeisti(Gebeleizis, Bendis,Zamolxis)

Prima mitropolie a fost in anul 1359 in vremea lui Nicolae Alexandru iar a doua a fost in 1370 la Severin infiintata de Vladislav Vlaicu...aceste doua mitropolii au avut efectul de a opri invazia maghiara si recunoasterea UNGRO-VLAHIEI ca stat nici decum legatura cu religia...

Edited by Quenall Quabin, 30 November 2006 - 20:49.


#3
Ramunc

Ramunc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,794
  • Înscris: 12.06.2006
  • ID membru: 81,574
Nu stim exact de unde provin românii, deci e greu sa stim când si cum au fost crestinati.


Vocabularul crestin de origine latina e aproape identic cu cel al aromânilor, o dovada a originii balcanice a crestinismului român.

Arheologic, în Dobrogea au fost descoperite obiecte crestine începând cu secolul 3. În secolul 4 religia crestina înlocuieste pagânismul, apar numeroase bazilici. În secolele 5-7 invaziile barbare pun capat civilizatiei romano-bizantine în Dobrogea, aceasta ajungând un teritoriu pustiu locuit de pâlcuri de diversi migratori si poate de straromâni.

În Carpati crestinismul s-a raspândit în secolul 4 datorita prezentei gotilor, a caror concentrare era în actualele judete Buzau si Prahova. Documentul vietii Sfântului Sava Gotul Mentioneaza existenta unor biserici si parohii în aceste parti. Arheologic, s-au descoperit dovezi ale existentei eremitismului (pustniciei) crestine în zona Prahova-Buzau în secolul 4:

Dobrota,
sat în com. Gornet-Cricov (jud. Prahova), la hotarul de E al caruia, la N de albia pârâului Saratica si la 2 km spre V de la obârsia vaii Budureasca, în punctul "La Chilii", au fost identificate monumente rupestre de tipul celor raspândite în Muntii Buzaului. Excavate la mare înalt. în falii de calcar cu pereti verticali, neabordabili azi decât prin alpinism, monumentele rupestre de la D.-"chilii" (în denumirea localnicilor) nu au putut fi înca datate cert, dar verosimilitatea marii lor vechimi este sprijinita atât de asemanarea cu monumentele rupestre din jud. Buzau (unde vechimea multora coboara pâna în antic.), cât si de faptul ca pe terit. satului sunt atestate asezari de tip Ciresanu (sec. 4-5 d.H.., cea mai bogata în punctul "La Tapu"), iar nu departe, la Budureasca, vestigii paleocrestine apar din sec. 4-5 d.H. "Chiliile" de la D. arata ca aria monumentelor rupestre de tip "microasiatic" nu se limita, la S de Muntii Carpati, doar la jud. Buzau, ci era extinsa si în E jud. Prahova.
(Enciclodepia arheologiei si istoriei vechi a României, 1994-2000)


Vedeti si Enigmele din Muntii Buzaului

Fara îndoiala, aceste asezaminte de viata crestina se datoreaza raspândirii crestinismului printre goti, atât datorita propovaduirii facute de Ulfila, care era arian, cât si de predicatori niceeni (ortodocsi) ca Sf. Sava Gotul.



Prezenta gepizilor, care s-au crestinat arian în secolele 5-6 a avut un impact asupra raspândirii crestinismului la români. Mormintele gepide sunt singurele de traditie cert crestina descoperite pe teritoriul României înainte de secolul 9 (excluzând Dobrogea secolelor 4-7).


În secolele 5-6 crestinismul s-a raspândit în rândul comunitatilor intracarpatice (ardelene) asa cum o dovedesc câteva obiecte:

Posted Image
Doua sigilii pentru pâine sfintita (sec. 4-5) descoperite la Palatca, jud. Cluj si Jabar, jud. Timis si un tipar pentru turnat cruciulite (sec. 5-6) de la Sânmiclaus, jud. Alba.




De asemeni în aria extracarpatica raspândirea crestinismului este documentata de existenta unor tipare de podoabe de caracter crestin (cruciulite) descoperite în siturile culturilor Ipotesti-Cândesti si Costisa-Botosana:


Posted Image
Tipare din sec. 5-7 de la Botosana (1), Dumbraveni (2), Straulesti (3), Olteni (4), Traian (5), Poienita (6), Cristur (7)


Cu toate acestea, lipsa mormintelor tipic crestine nu a fost explicata.



În secolele 8-10 crestinismul în formele sale rasaritene se raspândeste pe tot teritoriul tarii, asa cum dovedesc descoperirile de la Izvoru (Giurgiu) din secolul 8 (344 morminte de înhumatie (77,48%) si 100 de incineratie (22,52%), orientarea generala a scheletelor V-E), Dabâca (sec. 8-10) si altele.

#4
afterdeath

afterdeath

    Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 702
  • Înscris: 27.10.2006
  • ID membru: 105,331
  • Locație: relocated to where justice never goes forth, between the Alpha and the Omega
Eu chiar nu știu de când sunt românii creștini, dar știu sigur că românii nu mai sunt de mult creștini. Și știu și de ce.

Edited by afterdeath, 30 November 2006 - 21:19.


#5
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,965
  • Înscris: 26.09.2006
  • ID membru: 99,132
  • Locație: București / Zalău
@Ramunc: Ai uitat de principalul increstinator al dacilor, cel numit chiar si de biserica ortodoxa "apostolul romanilor", cel pe care l-ai sustinut si tu initial dar pe care vad ca acu il ignori dupa ce ti-a fost demonstrat faptul ca a raspandit credinta exclusiv in forma latina. Macar numeste-l daca nu vrei sa-l recunosti ca principalul misionar al daco-romanilor.

Chiar si Ufilia a raspandit crestinismul si in forma latina pe langa cea gotica. Ufilia a fost increstinatorul gotilor si nu al daco-romanilor.

Cat despre Sava Martirul (Gotul)... in afara de faptul ca a murit inecat in raul Buzau la persecutia dezlantuita de Atanaric (vad ca in link-ul pus de tine apare cu numele de Atharid) dupa ce indurase alte suferinte, nu se stie mare lucru. Nici despre influenta predicarii lui nu se poate spune mai nimic.

Edited by Megara, 30 November 2006 - 21:46.


#6
Strict

Strict

    Custom member title

  • Grup: Members
  • Posts: 5,226
  • Înscris: 07.08.2006
  • ID membru: 90,043
  • Locație: București

View PostMegara, on Nov 30 2006, 21:43, said:

@Ramunc: Ai uitat de principalul increstinator al dacilor, cel numit chiar si de biserica ortodoxa "apostolul romanilor", cel pe care l-ai sustinut si tu initial dar pe care vad ca acu il ignori dupa ce ti-a fost demonstrat faptul ca a raspandit credinta exclusiv in forma latina. Macar numeste-l daca nu vrei sa-l recunosti ca principalul misionar al daco-romanilor.
Mda, și tu ai uitat să ne spui și cum îl cheamă, daca tot ai vorbit de el.  Noroc cu Sfîntul Google ("apostolul romanilor", "I'm feeling Lucky").  Pentru curioși, îl cheamă Sfîntul Andrei.

brb, încă n-am terminat de citit linkul ăla.

#7
Quenall Quabin

Quenall Quabin

    Junior

  • Grup: Members
  • Posts: 289
  • Înscris: 12.11.2006
  • ID membru: 108,716
  • Locație: Oraşul Imnului Naţional
Crestinismul a venit pe filiera latina...dupa retragerea aureliana..in timpul imparatilor Constantin si Justinian...

Dovezi sunt multe...donariul de la Biertan (judetul Sibiu), insemne crestine din Dobrogea sec IV ...suntem singura tara care a pastrat latinescul basilica restul popoarelor latine folosec ecclesia(grecesc)
italina-chiesa
franceza-eglise

Edited by Quenall Quabin, 30 November 2006 - 21:55.


#8
Ramunc

Ramunc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,794
  • Înscris: 12.06.2006
  • ID membru: 81,574

Quote

@Ramunc: Ai uitat de principalul increstinator al dacilor, cel numit chiar si de biserica ortodoxa "apostolul romanilor", cel pe care l-ai sustinut si tu initial dar pe care vad ca acu il ignori dupa ce ti-a fost demonstrat faptul ca a raspandit credinta exclusiv in forma latina. Macar numeste-l daca nu vrei sa-l recunosti ca principalul misionar al daco-romanilor.

Nu am prezentat decât unele date, e un biet mesaj de forum. Nu sunt documentat asupra lui Niceta si nu cred ca e ceva interesant de spus despre el deoarece nu exista dovezi clare ale efectelor activitatilor lui la nord de Dunare, desi bineînteles ca aceste efecte au existat fie si indirect datorita comunitatilor crestine înfiintate prin munca sa de evanghelizare în Moesia.



Quote

Chiar si Ufilia a raspandit crestinismul si in forma latina pe langa cea gotica. Ufilia a fost increstinatorul gotilor si nu al daco-romanilor.

Ulfila a predicat în limbile latina, greaca si gota. Nu înteleg de ce ai impresia ca am ceva împotriva latiniei si vreo preferinta pentru greci. La urma urmei eu sunt ortodox iar tu greco-catolica.

Iar Ulfila nu predica doar gotilor, ca nu era rasist iar gotii nu erau chiar goti ci amestecatura de sarmati, daci si goti (gotii constituiau aristocratia).



Quote

Cat despre Sava Martirul (Gotul)... in afara de faptul ca a murit inecat in raul Buzau la persecutia dezlantuita de Atanaric (vad ca in link-ul pus de tine apare cu numele de Atharid) dupa ce indurase alte suferinte, nu se stie mare lucru. Nici despre influenta predicarii lui nu se poate spune mai nimic.

Se pot face niste presupuneri. La urma urmei nu tinea predici pasarelelor, ca Francisc, ci unor comunitati de oameni.

#9
Megara

Megara

    Age, si quid agis!

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,965
  • Înscris: 26.09.2006
  • ID membru: 99,132
  • Locație: București / Zalău

View PostRamunc, on Nov 30 2006, 21:53, said:

Nu sunt documentat asupra lui Niceta si nu cred ca e ceva interesant de spus despre el deoarece nu exista dovezi clare ale efectelor activitatilor lui la nord de Dunare, desi bineînteles ca aceste efecte au existat fie si indirect datorita comunitatilor crestine înfiintate prin munca sa de evanghelizare în Moesia.
Ulfila a predicat în limbile latina, greaca si gota.
Se pare ca oarece cunostinte ai si sunt convinsa ca ai mai si cautat de in finalul discutiei de pe alt thread ai raspuns "OK, you won"

View PostRamunc, on Nov 23 2006, 17:38, said:

OK, you won:
Sfântul Niceta era originar din Dacia Mediteraneea, Remesiana fiind pământul natal al acestuia. Deși este daco-roman la origine se presupune că acest Sfânt Ierarh și-a petrecut prima parte a vieții în Apus, deoarece folosirea unei exprimări alese, precum și întrebuințarea unor izvoare de limbă latină în scrierile sale, ne îndreptățesc la acest lucru. Cu toate că a scris numai latinește, Sfântul Niceta cunoștea și greaca, cetatea Remesiana fiind într-un ținut unde limba greacă își disputa întâietatea cu limba latină; în calitate de ierarh al acestei cetăți, precum și datorită activității sale misionare, Sfântul Niceta era îndatorat să cunoască ambele limbi.
si alte discutii despre Niceta de Remesiana:

View PostRamunc, on Nov 19 2006, 18:46, said:

Vasile Parvan (1882-1927) - "Organizarea bisericii crestine latine din Dacia lui Traian s-a facut in directa atarnare de biserica mama misionara...
Daca crestinismul ne-ar fi venit si noua ca gotilor, din orientul grec, atunci terminologia noastra crestina s-ar fi resimtit de aceasta inraurire greceasca, asa precum a fost cazul gotilor..."
"Romanismul si crestinismul nostru sunt nascute si crescute in chip firesc, incet si trainic in Dacia lui Traian si nu sunt abia mai tarziu imigrate din alte tinuturi... el s-a putut dezvolta pentru ca noi am trait pana in veacul VII in continuitate trupeasca si sufleteasca cu patria nostra italo-ilirica. Cand am fost lasati in valmasagul barbarilor slavo-turanici nu mai eram niste copii, ci eram un popor viguros, fireste inca tanar, dar deplin format.


Ce mama misionara? Crezi ca au venit misionari de la Roma? De Niceta de Remesiana ai auzit?
Da asta nu se pune... am uitat ca tu spuneai "Pârvan saracul nu stia ce spune..." sau "dar supozitiile lui Pârvan chiar erau ridicole".

View PostMegara, on Nov 19 2006, 20:09, said:

Predica Sf Ap Andrei a atins numai o extremitate a teritoriului dac. Procesul increstinarii pe Teritoriul Daciei Traiane a inceput in sec. II-III, dar increstinarea in masa abia dupa ce s-a dat libertate in masa crestinismului (313) prin misionari, rolul principal avandu-l Sf. Ep. Niceta de Remesiana de care aminteai si tu.
Sf. Ep. Niceta de Remesiana a predicat crestinismul in forma latina:
Vasile Parvan - "Dar adevaratul apostol al increstinarii daco-romanilor este Nichita episcop de Remesiana (localitate la rasarit de Nis spre Sofia).
Nichita a trait la sfarsitul secolului al IV-lea si la inceputul celui de-al V-lea, de nastere daco-romana, a dezvoltat o activitate foarte zeloasa in limba latina pentru convertirea in masa a poporului daco-roman" (Contributii epigrafice, p. 158)

La 22 iunie, Apusul il pomeneste pe Sf Niceta de Remesiana, impreuna cu Sf. Paulin de Nola. Acesta din urma era prietenul lui cel mai bun, fiind la randul sau prieten si in frumoasa corespondenta ca Sf Ieronim, Sf. Ambrosie, Sf. Augustin si alte figuri ilustre ale Bisericii Universale. Amandoi Sf. Niceta si Sf. Paulin sunt la randul lor figuri ilustre ale Bisericii Universale, dar in calendarul ortodox nu este loc pentru cel care ne-a increstinat in masura decisiva neamul si care e cinstit de o lume intreaga.
De la Sf Paulin de Nola au ramas informatii pretioase despre Sf Niceta. Din astea razulta ca ar fi originar chiar din Remesiana. A fost episcop misionar al Remesianei aproape jumatate de secol (~367-414). A practicat credinta printre daci, desfasurand ca misionar o activitate curat latineasca si romana (marturie sunt operele lui). Prin intinderea sa in timp si influenta pe care a avut-o asupra daco-romanilor, lucrarea misionarica a lui este incomparabila cu oricare alta si chiar cu toate celelalte luate impreuna.
In "Carmen XVII", poem scris de Paulin de Nola in onoarea Sf. Niceta, se arata ca acesta era pentru credinciosii sai din Dacia "ca un Christos":
"O nimis terra et populi beati,
Ques modo a nobis remeans adibis
Ques tu accedens pede visitabit
Christus et ore."
Sf. Niceta l-a vizitat pe Sf Paulin in anii 399 si 402. A fost in repetate randuri la Roma. A scris numeroase lucrari (sunt traduse si in romaneste de Mons. Aloisie Tautu). S-a remarcat ca mare iubitor de muzica cantand la Nola, Otranto, Lecce si se pare ca a avut un rol important in organizarea muzicii si cultului bisericesc in sec IV-V, alaturi de Sf. Ambrozio, Sf. Augustin si Sf. Vasile.
Nu se cunoaste suficient de precis anul mortii sale, dar scriitorul bisericesc Ghenadie, din Marsilia, in "Catalogul barbatilor ilusti" il trece printre cei morti pana in anul 423.

View PostRamunc, on Nov 19 2006, 20:54, said:

Am mentionat pe Niceta de Remesiana deoarece el a pus bazele unui focar de crestinare în limba latina.
Exista dovezi destule si clare ale activitatii misionarice a lui Niceta de Remesiana pentru increstinarea daco-romanilor. Una din ele este poemul  "Carmen XVII" scris in cinstea sa de catre prietenul sau Sf. Paulin de Nola.
"Te patrem dicit plaga tota Borrae,
ad tuos fatus Scytha mitigatur
et sui discors fera te magistro
pectora ponit.
Et Getae currunt et uterque Dacus,
Qui cellit terrae medio, vel ille
Divitis multe bove pilleatus
Acolae ripae."
- Tot conform Sf. Paulin de Nola, in intreaga regiune de la nordul Dunarii, Niceta de Remesiana era numit "tata".
- Paulin de Nola descrie activitatea apostolica a lui Niceta ca o opera eminamente romana: "orbis in muta regione per te barbari discunt resonare Christum corde Romane" ("in regiunea tacuta a lumii, barbarii prin tine invata sa laude pe Cristos cu inima romana")
Ce se mai stie de Nichita de Remesiana:
- a scris numai in latina
- a tinut raporturi cultural-religioase cu occidentul
- a vizitat des Roma, Nola si Italia, unde avea prieteni
- in propria lucrare "De psalmodiae bono" declara ca pe sine si pe credinciosii sai, Dacia sa, le socoteste a fi parti ale Apusului
- a raspandit in Dacia "Viata Sfantului Martin de Tours" scrisa de prietenul sau Sulpicius Severus
- a predicat si a slujit in latineste
- a scris si a cantat imnuri latine. Cel mai celebru imn latin creat de Sf Niceta de Remesiana si care se canta si astazi in Bisertica Catolica este "Te Deum laudamus, te dominum confitemur. / Te aeternum Patrem emnis terra veneratur".

View PostRamunc, on Nov 30 2006, 21:53, said:

Nu înteleg de ce ai impresia ca am ceva împotriva latiniei si vreo preferinta pentru greci. La urma urmei eu sunt ortodox iar tu greco-catolica.
tu ai ceva impotriva a tot ceea ce nu este ortodox...
Da sunt greco-catolica... dogma catolica si ritul bizantin. Mai stii... poate greco-catolicismul este calea de mijloc dintre catolicism si ortodoxism...  :P

Edited by Megara, 01 December 2006 - 03:03.


#10
CapitanuPICARD

CapitanuPICARD

    I love SRI & DNA

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 15,906
  • Înscris: 10.01.2005
  • ID membru: 28,534
Dacii nu erau politeisti. E ca si cum ai spune ca sunt politeisti crestinii pentru ca in afara de Dumnezeu mai cred in Iisus, in Fecioara, ii mai au pe sfinti, pe arhangheli etc.

Semnul crucii, ramunc, este mult mai vechi pe teritoriul locuit de stramosii dacilor si, totodata, ai nostri. Imaginea acestui vas apartind culturii Cucuteni este arhicunoscuta. Crucea inscrisa in cerc apare in iconografia crestina insa cea descoperita pe vasul respectiv este mai veche. Mult mai veche.

As mai adauga, ramunc, faptul ca primii crestini nu avea crucea drept simbol ci pestii. O ipoteza spune ca ichtus (sau ceva de genul asta) ar insemna peste in greaca si ca de aici ar fi derivat Iisus. ma rog, toata demonstratia este ceva mai lunga si ar fi off-topic aici, insa ar arata ca acel "crestinism" venit pe filiera greceasca are radacini adanci in constelatia Pestilor. Daca te intereseaza, iti spun si de ce. :)
Abia mai tarziu crestinii au preluat crucea ca semn sfant.

Attached Files



#11
Ramunc

Ramunc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,794
  • Înscris: 12.06.2006
  • ID membru: 81,574
Megara, tot ce stim despre Sf. Niceta din Remesiana provine din niste poeme închinate lui de Paulin.

Iata cel mai important pasaj din aceste poeme:


Pe tine te numeste parinte intreaga regiune a Borei, la predicile tale scitul se imblanzeste si cel invrajbit cu sine paraseste pornirile salbatice, fiindu-i tu invatator. Alearga la tine getii si amandoua felurile de daci: cei ce cultiva pamantul in interior si cei ce poarta caciuli de oaie si cresc turme bogate de vite pe malurile manoase.
http://www.crestinis...tul_niceta.html


Cunostintele lui Paulin se bazau pe relatarile lui Niceta, poate si pe niste referinte la daci si geti din autori antici. Nu-mi dau seama daca se refera si la populatia din nordul Dunarii, Remesiana era cam departe de Dunare. Cei numiti daci si geti sunt populatia Moesiei unde se afla Remesiana, numita Dacia Moesica dupa retragerea aureliana.

A spune însa ca Pârvan ca Roma era o mama misionara nu are temei. El se baza tocmai pe aceste referiri la Niceta precum si pe impresia falsa care exista pe vremea lui si exista si azi ca Roma ar fi fost centrul crestinismului. Ea nu a fost centrul crestinismului ci periferia lui.




Quote

Tot conform Sf. Paulin de Nola, in intreaga regiune de la nordul Dunarii, Niceta de Remesiana era numit "tata".

Astept lamuriri de ce trebuie considerata acea Bora ca fiind zona de la nord de fluviu.





Quote

Paulin de Nola descrie activitatea apostolica a lui Niceta ca o opera eminamente romana: "orbis in muta regione per te barbari discunt resonare Christum corde Romane" ("in regiunea tacuta a lumii, barbarii prin tine invata sa laude pe Cristos cu inima romana")

Vrei sa zici latina.





Quote

in propria lucrare "De psalmodiae bono" declara ca pe sine si pe credinciosii sai, Dacia sa, le socoteste a fi parti ale Apusului
Si conteaza cum le considera el?




Quote

a raspandit in Dacia "Viata Sfantului Martin de Tours" scrisa de prietenul sau Sulpicius Severus

Si cum a raspândit-o?




Quote

Mai stii... poate greco-catolicismul este calea de mijloc dintre catolicism si ortodoxism...

Cu siguranta este. Întrebarea e: unde e adevarul?




Quote

Dacii nu erau politeisti.

Ba da. Nu aveau un singur zeu (ci mai multi, de pilda Bendis si Gebeleisis), de fapt nu cred ca aveau o religie stabila ci una bazata pe superstitii si împrumuturi sincretiste, care s-a tot schimbat din perioada când a vorbit Herodot pâna la crestinare.





Quote

Semnul crucii, ramunc, este mult mai vechi pe teritoriul locuit de stramosii dacilor si, totodata, ai nostri. Imaginea acestui vas apartind culturii Cucuteni este arhicunoscuta.

Semnul crucii e unul din cele mai simple si elementare elemente grafice asa ca e explicabil ca a fost prezent de timpuriu în decoratie. Dar în crestinism semnul crucii are o origine exacta, lemnul pe care a fost rastignit Mântuitorul. Aparitia semnului crucii pe podoabe în perioada mileniului I d.H. nu se datoreaza întâmplarii ci tocmai are emnificatie crestina. Asta e sigur, datorita contextului cultural si geografic în care apar respectivele obiecte din culturile Ipotesti si Costisa.




Quote

As mai adauga, ramunc, faptul ca primii crestini nu avea crucea drept simbol ci pestii.

E adevarat.
Descriptions of the cross are to be found in Christian writings from the early 2nd century onwards. The Cross first became prominent in Christian imagery during the 3rd century in Egypt. An early third century reference (there are few others) is in Clement of Alexandria's unfinished Stromateis or 'Miscellanies' (book VI): he speaks of the Cross as tou Kuriakou semeiou tupon, i.e. "the symbol of the Lord." His contemporary Tertullian could designate the body of Christian believers as crucis religiosi, i.e. "devotees of the Cross" (Apol., chapter xvi). A crucifix or cross is considered by some Christians as one of the most effective ways of warding off evil.

http://en.wikipedia....Christian_cross



Marturiile arheologice crestine, din secolele II-IV (printre care si o cruciulita de sidef din secolul al II-lea) gasite aici, ca si mormantul primului crestin de la noi cunoscut cu numele, Inocens, descoperit la Barbosi, nenumaratele traditii andreene practicate si astazi in acesta zona, pledeaza pentru o viata crestina timpurie la Tirighina.

http://www.romfest.o...03/andrei.shtml


- Barbosi – doua cruci de sidef , o amfora cu literele XP ( Hristos ) din sec. III
- Candesti ( Vrancea) – o cruciulita si o cupa getica cu cruce ( sec. I-II)
- Mitoc – Botosani- cruciulite din sidef ( sec. II-III)

www.educativ.ro/referate/Religie/www.educativ.ro-Marturii.doc

#12
landscape10

landscape10

    Banned by landscape10

  • Grup: Banned
  • Posts: 7,459
  • Înscris: 29.10.2005
  • ID membru: 51,642
  • Locație: Bucuresti
Foarte ciudat Ramunc, Isus nu a fost rastignit pe o cruce, ci pe un butuc, vezi obiceiurile din acea vreme. Picard  are dreptate 100%, dar nici eu nu am timp sa ii continui demonstratia. Vezi in fiecare cultura ce a simbolizat semnul crucii.

Edited by landscape10, 02 December 2006 - 15:28.


#13
Ramunc

Ramunc

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,794
  • Înscris: 12.06.2006
  • ID membru: 81,574

View Postlandscape10, on Dec 2 2006, 15:27, said:

Foarte ciudat Ramunc, Isus nu a fost rastignit pe o cruce, ci pe un butuc, vezi obiceiurile din acea vreme. Picard  are dreptate 100%, dar nici eu nu am timp sa ii continui demonstratia. Vezi in fiecare cultura ce a simbolizat semnul crucii.


Crucifixion is an ancient method of execution, where the victim was tied or nailed to a large wooden cross (possible as a variation a pole or beam) and left to hang there until dead. It was widely considered a not uncommon but extremely dishonorable and painful form of judicial execution in the Roman Empire, though similar methods were employed in other ancient cultures such as Persia.

...

The horizontal beam of the cross, or transom, could be fixed at the very top of the vertical piece, the upright, to form a capital T called a tau cross or Saint Anthony's cross. According to some unlikely theories, this shape had its origin in ancient Babylonia as the symbol of the god Tammuz, being in the shape of the mystic Tau, the Greek initial of his name. The horizontal beam could also be affixed at some distance below the top, often in a mortise, to form a lowercase t-shape called a Latin cross, and a sign was fastened to the top with the name of the victim, used for executing kings.

http://en.wikipedia....iki/Crucifixion

#14
soka norman

soka norman

    Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,978
  • Înscris: 28.05.2006
  • ID membru: 79,572
  • Locație: bucuresti
pai romanii sau crestinat de mai multe ori.in sec4(cu gotii),in sec 8(cu bulgarii si slavii),in secolul 14(de fapt aici a fost mai mult o actualizare a crestinismului decat o convertire).

#15
afterdeath

afterdeath

    Member

  • Grup: Banned
  • Posts: 702
  • Înscris: 27.10.2006
  • ID membru: 105,331
  • Locație: relocated to where justice never goes forth, between the Alpha and the Omega
Creştinismul e o glumă sadică. Get over it, save money!

#16
Strict

Strict

    Custom member title

  • Grup: Members
  • Posts: 5,226
  • Înscris: 07.08.2006
  • ID membru: 90,043
  • Locație: București

View Postafterdeath, on Dec 9 2006, 13:58, said:

Creștinismul e o glumă sadică. Get over it, save money!
Glumă sau nu, toți ăia de care ne-a spus una alta la istorie băteau turci și construiau biserici.  Pînă și Matei Basarab cu Vasile Lupu se căsăpeau reciproc de cîte ori aveau ocazia, apoi faceau o pauză de construit biserici.  E ceva ciudat la mijloc, nu crezi?

#17
soka norman

soka norman

    Active Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,978
  • Înscris: 28.05.2006
  • ID membru: 79,572
  • Locație: bucuresti

View PostStrict, on Dec 9 2006, 14:20, said:

Glumă sau nu, toți ăia de care ne-a spus una alta la istorie băteau turci și construiau biserici.  Pînă și Matei Basarab cu Vasile Lupu se căsăpeau reciproc de cîte ori aveau ocazia, apoi faceau o pauză de construit biserici.  E ceva ciudat la mijloc, nu crezi?
ala a fost un moment trecator.sau batut si romanii intre ei odata si gata acum zici ca se urau de moarte moldovenii cu muntenii :D

#18
Strict

Strict

    Custom member title

  • Grup: Members
  • Posts: 5,226
  • Înscris: 07.08.2006
  • ID membru: 90,043
  • Locație: București

View Postsoka norman, on Dec 9 2006, 14:23, said:

ala a fost un moment trecator.sau batut si romanii intre ei odata si gata acum zici ca se urau de moarte moldovenii cu muntenii :D
Nu se urau moldovenii cu muntenii.  Se urau conducătorii lor.

Și nu s-au batut o dată.  O dată știi tu.

Ștefan cel Mare s-a bătut cu Vlad Țepeș.  De Ștefan țin minte că a construit și biserici.  Despre Vlad nu-s prea sigur :)

Anunturi


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users