Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Presbiopia - la 43 ani ?

Termen transcriere autovehicul

Cazare Timisoara pe 4-5 zile

Primele zile ale internetului per...
 Ditra 25

Casti USB-C ptr A-54

Aplicatie medicala / asistent med...

De ce vor atația politicieni...
 ERR_ADDRESS_UNREACHABLE

Legea 18/1968 Se mai aplica?

Digi conectare 2 routere prin fir

Succesiune notar versus instanta ...
 Montaj aer conditionat in balcon ...

Cont curent mulți valuta far...

Sugestii plan casa

Experiente cu firme care cumpara ...
 

A cincea functie

- - - - -
  • This topic is locked This topic is locked
71 replies to this topic

#19
bonobo

bonobo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,465
  • Înscris: 23.09.2004

View PostOrezarShef, on Oct 24 2006, 23:08, said:

Nu cred, bonobo.
Asta-i semn bun. :lol:


Quote

Si prin transmitere nu ma refeream la copiere ci la modificari intr-o directie la nivel de cromozom. Iar peste zeci de generatii acea adaptare sa se perfectioneze. Este imposibila adaptarea (atat la nivel de constructie fizica cat si la nivel de instinct) sa aiba loc fara ca sa se lase in urma niste directii de evolutie.
Mi-e neclar ce vrei sa spui... daca detaliezi, iti raspund.


Quote

Poate-mi dai tu o explicatie.
Poti sa citesti din cartea aia (online sau download) cateva pagini pe zi. O sa fii mult mai castigat decat speculand in necunostinta de cauza.

#20
OrezarShef

OrezarShef

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 537
  • Înscris: 24.08.2006

View Postbonobo, on Oct 24 2006, 23:54, said:

Mi-e neclar ce vrei sa spui... daca detaliezi, iti raspund.
Cred ca am fost foarte limpede in ce am spus. :naughty:
Nu trebuie sa mai detaliz. Spune-mi doar cum are loc adaptarea speciilor. Ce mecanism garanteaza ca aceasta adaptare se trasnsmite generatiilor ulterioare? Asta ca sa nu speculam amundoi...in necunostinta de cauza  :photo:

Edited by OrezarShef, 24 October 2006 - 23:00.


#21
bonobo

bonobo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,465
  • Înscris: 23.09.2004

View PostOrezarShef, on Oct 24 2006, 23:59, said:

Spune-mi doar cum are loc adaptarea speciilor. Ce mecanism garanteaza ca aceasta adaptare se trasnsmite generatiilor ulterioare?
Mutatie intamplatoare + selectie naturala; asta-i mecanismul.

#22
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
In general, cu cat o specie e mai capabila de comportament invatat (e mai inteligenta) cu atata joaca un rol mai  putin important (se pierd) comportamentele codate genetic. Are loc o eficientizare prin eliminarea redundantei. Genele se vor ocupa cu fabricarea organelor si vor renunta sa transmita comportamente,  "invatarea" ocupandu-se de acesteai - mersul este din nou un exemplu edificator. Copiii nu stiu a merge in doua picioare si nici nu vor invata sa mearga daca nu vad la alti oameni ca asta trebuie sa faca.  Corpul nostru este confectionat pentru deplasarea bipeda, dar am invatat cu greu sa-l folosim, nu ne-a spus nici un instinct cum sa procedam.

Deci mecanismul transmisiei comportamentului este cultural. Copiii vad ce fac oamenii mari si fac ca ei. Copiii mai isteti inventeaza noi comportamente, iar evolutia comportamentului e astfel mult mai puternica si mai flexibila decat in cazul transmisiei genetice.

De aia comportamentele culturale nu devin dupa N generatii genetice, ci invers.

Edited by blimpyway, 24 October 2006 - 23:33.


#23
bonobo

bonobo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,465
  • Înscris: 23.09.2004

View Postblimpyway, on Oct 25 2006, 00:14, said:

In general, cu cat o specie e mai capabila de comportament invatat (e mai inteligenta) cu atata joaca un rol mai  putin important (se pierd) comportamentele codate genetic.
In general, nu se pierde mai nimic. Natura 'prefera' sa refoloseasca/converteasca sau sa adauge.


Quote

Are loc o eficientizare prin eliminarea redundantei.
Eliminarea redundantei nu cred sa fie un fenomen major in evolutie. Mai degraba invers. In fond ai doi rinichi, desi poti trai foarte bine si cu unul, nu? Iar creierul uman a fost in mod clar supradimensionat pentru cele cateva avantaje certe pe care i le oferea omului primitiv. Noroc ca acele avantaje au compensat risipa. ;)


Quote

mersul este din nou un exemplu edificator. Copiii nu a stiu merge in doua picioare si nici nu vor invata sa mearga daca nu vad la alti oameni ca asta trebuie sa faca.  Corpul nostru este confectionat pentru deplasarea bipeda, dar am invatat cu greu sa-l folosim.
Mersul biped are in spate sute de milioane de ani de evolutie ce au ca rezultat mecanisme cablate fara de care, cu toata invatarea, n-ai putea sa faci un singur pas; nici macar in patru labe. :lol:


Quote

Deci mecanismul transmisiei comportamentului este cultural. Copiii vad ce fac oamenii mari si fac ca ei. Copiii mai isteti inventeaza noi comportamente, iar evolutia comportamentului e astfel mult mai puternica si mai flexibila decat in cazul transmisiei genetice.
Nu neg importanta transmisiei culturale, dar te-ai gandit cat la suta din comportamentul uman de acum difera de cel al grecilor antici sau cel al vechilor egipteni? Dezvoltarea culturala de care vorbesti nu se afla in om, ci in afara omului, in tehnologie.

#24
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005
O mica precizare: cand folosesc cuvintele "cultural" si "cultura" ma refer in sens larg la comportament si informatii transmise peste generatii prin alt mecanism decat cel genetic - adica prin invatare si imitatie. De exemplu topaitul cand faci pe tine ca trebuie sa te abtii e in sensul acesta  largit un comportament cultural,  desi nu e la fel de "cult" precum o piesa de Shakespare sau un tablou al lui Matisse.
------
(vorbind de codul genetic)

View Postbonobo, on Oct 25 2006, 00:39, said:

In general, nu se pierde mai nimic. Natura 'prefera' sa refoloseasca/converteasca sau sa adauge.

Da, dar se pot inhiba comportamente instinctive sub presiunea "educatiei". Ulterior, noul comportament care-l "suprascrie" pe cel instinctiv poate deveni cultural. Indivizii care folosesc comportamentul invatat in locul celui instinctiv (presupus mai ineficient) au mai multe sanse sa se reproduca, desi este foarte greu sa  dobandeasca noul comportament pentru ca sunt obligati sa-si reprime mai intai "sfaturile" genetice. De aici pana la pierderea "calauzei" genetice nu mai e decat un pas: copilul mutant la care nu se va mai activeaza gena ce induce comportamentul "vechi"  nu va mai pierde timp si efort cu suprimarea acestuia, va fi mai precoce si poate, parand mai istet in ochii tribului va avea sanse mai mari sa devina sef si sa fecundeze toate femelele.  :naughty:

Quote

Eliminarea redundantei nu cred sa fie un fenomen major in evolutie. Mai degraba invers. In fond ai doi rinichi, desi poti trai foarte bine si cu unul, nu?

Unele organe pereche ofera mai mult ca sigur un avantaj evolutiv si probabil ca mai toate animalele au o simpla functie de duplicare, aplicabila pe diferite organe. Deci (sunt aproape convins ca) e o functie "mica",  generica, nu o repetare a codului de constructie pentru fiecare organ pereche.  Deci ma refer la redundanta in codul adn - presupun ca "simplificarea" pe cat posibil a carnatului ADN aduce avantaje evolutive... sau daca vrei, lungimea excesiva a acestuia aduce dezavantaje.

Quote

Iar creierul uman a fost in mod clar supradimensionat pentru cele cateva avantaje certe pe care i le oferea omului primitiv. Noroc ca acele avantaje au compensat risipa. ;)
Nu vreau sa intru in detalii, dar cred ca fiecare "umflatura"  a dezvoltat functii foarte precise si "necesare". Rezultatul a fost din intamplare un creier aparent..."generalist". Dar as dezvolta pe alt thread aceasta idee.. In mare nu cred ca ne-am pomenit deodata cu un cap mare si apoi am stat sa cugetam ce sa facem cu el.. mai ales ca fara cultura care sa-l indoape cat mai rapid cu informatii si abilitati despre supravietuire, un creier urias in detrimentul muschilor e un handicap.

Quote

Mersul biped are in spate sute de milioane de ani de evolutie ce au ca rezultat mecanisme cablate fara de care, cu toata invatarea, n-ai putea sa faci un singur pas; nici macar in patru labe. :lol:

Mersul nostru biped e mai "tanar"...nu ne tragem direct din dinozauri sau pasari. Cablarea nu-ti spune "cum" sa mergi in patru labe. N-ai observat bebelusii care pana sa mearga in patru labe se chinuie sa invete sa se intoarca de pe burta pe spate si inainte... apoi sunt atat de caraghiosi cand se prind cum sa se aseze in patru labe dar se grabesc incercand sa  "sara" inainte de-a busilea si de fapt se deplaseaza inapoi...
Un pisoi de cateva zile care a apucat sa deschida ochii nu are astfel de probleme (desi are stangacii de alta natura).
Cred ca o gramada de repere (hints) genetice privind  mersul patruped sunt inhibate la oameni, comparativ cu stramosii nostri, tocmai ca sa permita invatarea mersului biped, care odata dobandit, este mai eficient.

----------
De la un moment dat evolutia culturala la oameni s-a impletit cu cea genetica. Daca as minti, copiii nostri bipezi ar zburda la fel de repede ca puii de gaina, fara sa se chinuie prea mult sa invete. Si observatiile pe copii ferali (crescuti de lupi) au aratat ca acestia nu pot invata a  merge biped si nici sa vorbeasca... Daca la varsta la care suntem "pregatiti" sa invatam aceste lucruri nu o facem, mai tarziu ne este practic imposibil.

Quote

Nu neg importanta transmisiei culturale, dar te-ai gandit cat la suta din comportamentul uman de acum difera de cel al grecilor antici sau cel al vechilor egipteni?

Comportamentul nostru seamana in aproape toate privintele esentiale (adica acelea fara de care nu am putea supravietui)  cu cel al grecilor antici,  papuasilor,  pigmeilor sau eschimosilor. Unul din aspectele acestea esentiale este insasi existenta culturii..a unei limbi complexe, a povestilor, moralei, dansuri, traditii, etc..

Quote

Dezvoltarea culturala de care vorbesti nu se afla in om, ci in afara omului, in tehnologie.
scuze ca n-am clarificat mai devreme despre ce vorbesc.

Dezvoltarea mentala a individului e de tip cultural (in sensul larg descris mai sus) si are loc in proportie coplesitoare prin interactia si comunicarea cu semenii nostri.

Si pun pariu ca asta va fi unul din "editorialele" importante ale omului_de_jad. "Jocul realitatii" - ca sa folosesc terminologia sa - foloseste la un moment dat ajutorul prietenilor.

Edited by blimpyway, 25 October 2006 - 01:57.


#25
Laberta

Laberta

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 9,491
  • Înscris: 04.09.2006

View PostBilly, on Oct 24 2006, 19:48, said:

In ce privinta ...?
Adica incep sa inteleg, incepe sa se contureze "cararea"

#26
om_de_jad

om_de_jad

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 535
  • Înscris: 06.10.2006

View Postbonobo, on Oct 24 2006, 18:24, said:

Reflexele conditionate din ce functie fac parte? :scratchchin:

Fiecare functie detine o imagine a celorlalte functii, un fel de proiectie a acestora. Putem vorbi despre o parte intelectuala a functiei de miscare, o parte emotionala a functiei intelectuale etc.
Miscarile constiente, de exemplu, se obtin folosind partea intelectuala a functiei de miscare.

#27
OrezarShef

OrezarShef

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 537
  • Înscris: 24.08.2006

View Postom_de_jad, on Oct 25 2006, 11:04, said:

Fiecare functie detine o imagine a celorlalte functii, un fel de proiectie a acestora. Putem vorbi despre o parte intelectuala a functiei de miscare, o parte emotionala a functiei intelectuale etc.
Miscarile constiente, de exemplu, se obtin folosind partea intelectuala a functiei de miscare.
Bun, acum ca lumea a inteles ce e cu functiile astea, nu mergi mai departe cu tema?
Sau o lasi asa...in coada de peste?

#28
landscape10

landscape10

    Banned by landscape10

  • Grup: Banned
  • Posts: 7,459
  • Înscris: 29.10.2005

View PostOrezarShef, on Oct 25 2006, 11:48, said:

Bun, acum ca lumea a inteles ce e cu functiile astea, nu mergi mai departe cu tema?
Sau o lasi asa...in coada de peste?
Mi se pare mie sau om de jad vrea sa lase impresia ca are raspunsul la intrebarile puse chiar de el? Sau vrea sa gaseasca un posibil raspuns cu ajutorul nostru sub pretextul ca ne arata ceva? :)
Prea multe topicuri deschise si lasate in coada de peste ca sa mai fie un interlocutor credibil, cel putin pentru mine. :)

#29
om_de_jad

om_de_jad

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 535
  • Înscris: 06.10.2006
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Inca de la inceput vreau sa atrag atentia asupra faptului ca discutam doar despre persoane sanatoase ajunse la maturitate. Nu discutam despre copii, batrani, oameni in coma, persoane cu handicap grav, bolnavi psihic etc. Acestea sunt cazuri particulare.
---------------------------


View PostOrezarShef, on Oct 24 2006, 20:29, said:

Eu mi-as permite sa reformulez anumite lucruri legate de functiile descrise de tine.
Cand te nasti, o singura functie este in picioare, celelalte fiind nule [[[[>>> nu sunt nule din doua motive: primul, faptul ca mai tarziu se dezvolta, deci trebuie sa existe un germene pe undeva, ele nu pot aparea din neant si al doilea, pentru ca nu putem spune ca un bebe nu prezinta nici o urma de manifestare a celorlalte functii: de miscare, emotionala, intelectuala; ele exista, dar la un alt nivel>>>]]]]: functia instinctiva de autoconservare (nu disctuam despre reflexele la nivel vegetativ, care daca o gandim la rece, tot de functia de autoconservare sunt sustinute). Deci functia instinctiva se rezuma initial doar la  doar la instinctul de conservare.

Daca prin functia de miscare intelegi efectiv capacitatea de deplasare, atunci ea apare ulterior. Daca cumva inglobeaza si miscarea "in jurul axei proprii" (a misca un brat, o pleoapa etc) atunci ne nastem si cu asta. Oricum, in mare parte, functia de miscare e supusa functiei instictive: cand un bebe se inteapa retrage bratul etc. Dar functia de miscare e in stare rudimentara.

Functia emotionala e nula[[[[>>> nu este nula, ci in stadiu rudimentar>>>]]]], cu toate ca un bebe plange des. El de fapt plange cand are un disconfort: ii este foame, ceva il deranjeaza [[[[>>> acestea sunt procese care tin de functia instinctiva, nu de cea emotionala>>>]]]] etc. Astea nu sunt decat senzatii izolate, nicidecum emotii. Emotiile sunt de fapt un complex de senzatii, corelate eventual si cu o latura cognitiva (intelectuala) dar si cu reflexe conditionate (reflexul Pavlovian poate genera emotii la vederea stimulului: frica, bucurie etc).

Despre functia intelectuala, eu as spune ca este determinanta la formarea tuturor celorlalte functii [[[[>>> Asa este, dar cu o precizare: functia intelectuala va coordona partea intelectuala a celorlalte functii>>>]]]]. De exemplu, functia de miscare (deplasare) nu s-ar putea dezvolta fara cea intelectuala. Creierul proceseaza informatii din mediul inconjurator. Cu cat procesarea se repeta, cu atat mai mult se dezvolta functia instinctiva. Copilul invata ce muschi trebuie sa-si incordeze pentru a sta in picioare. Mai exact toate reflexele care se manifesta ulterior sunt de fapt reflexe conditionate. Inainte de a fi create ele sunt constient procesate (cu toate ca nu la nivel de cuvant). Iar functia intelectuala creaza aceste reflexe conditionate tocmai pentru a conferi organismului capacitatea de a se adapta in continuare. Avand in vedere ca cerebelul nostru nu poate procesa la modul constient mai mult de o activitate (sunt si cazuri exceptionale), atunci el le transforma in reflexe conditionate (mersul este invatat constient iar apoi devine reflex conditionat, a nu mai face "pe el" presupune a educa mai intai constient un muschi, care apoi se manifesta prin act reflex). Pe masura ce-si insuseste diverse reflexe (isi dezvolta functiile), copilul e in stare sa invete mai apoi activitati mai complexe. Si sa fie un sistem "multitasking", adica sa faca mai multe simultan.

Functia intelectuala este mai apoi fortata sa se dezvolte de catre celelalte functii. Cu cat capeti mai multe relfexe conditionate, cu atat ele pot creste ca si complexitate a efectului generat. In ciuda faptului ca spui ca functia intelectuala este cea mai lenta (asta daca nu intelegi prin functie intelectuala doar capacitatea de gandi - eu o vand ingloband si functia cognitiva [[[[>>> depinde ce intelegi prin "functie cognitiva". Explica modul in care lucreaza. Poate functia cognitiva sa lucreze independent? Sa nu vorbim despre lucruri diferite.>>>]]]]), eu as spune ca e a doua ca rapiditate, dupa instinctul de conservare. Sa nu uitam ca orice instinct conditionat a fost mai intai un proces constientizat pas cu pas.

In ce priveste exemplul tau dat cu cainele, sa luam exemplul unui bebe de 2 luni asupra caruia se napusteste un caine. Oare va reactiona el intr-un fel? Oare va avea instictul de a se retrage? Nu. Eventual se va uita ca vitelul la cateaua noua :). Daca va avea experiente repetate si neplacute de pe urma cainilor, cu siguranta ca se va dezvolta in el un reflex conditionat de retragere [[[[>>> Fii foarte atent la exemplu. Omul nu se sperie la vederea cainelui, ci la latratul fara avertisment. Omul nu se sperie in urma unei concluzii (chiar si automata) de genul: caine => e de rau => ma sperii => o iau la fuga. Chiar si copilul se sperie de latrat, dar, inca o data, toate functiile copilului lucreaza la parametri redusi. Reactia sa, desigur, va fi minima, dar exista>>>]]]]. Dar sa nu uitam ca la momentul cand intalneste un caine, automat functia intelectuala va interveni prima si nu ultima [[[[>>> este clar acum, cred, de ce spun ca nu intervine prima>>>]]]], precum spui. Si asta deoarece esti mai intai pus in situatia sa recunosti cu ce ai de-a face. Creierul proceseaza si constientizeaza ca este vorba de un caine. Daca deja exista un reflex conditionat, atunci e declansat (ingloband si punerea in exercitiu a functiei de miscare). Daca experientele vor fi placute (sau nu vor fi deloc relevante) atunci cu siguranta ca acel copil nu va reactiona in retragere la vederea unui caine. Daca nu recunosti stimulul pur si simplu nu reactionezi sau in ultima instanta fugi (dar o faci dupa ce ai constientizat ca esti intr-o situatie noua) pentru ca nu exista un mecanism de reactiune. Ca atare functia intelectuala este primordiala. Iar eu prin functia intelectuala nu inteleg doar capacitatea de a opera cu notiuni si concepte sau simboluri ci inteleg tot ce are legatura cu o activitate constienta, controlata.

Toate reflexele sunt create in functie de experientele noastre. Mai intai se invata constient cum se se reactioneze la diversi stimuli, dupa care reactionarea devine automata. Dar functia intelectuala inca ramane prima care reactioneaza [[[[>>> repet, functia intelectuala va stimula partea intelectuala a celorlalte functii, dar trebuie sa tinem cont de faptul ca partea intelectuala a celorlalte functii reprezinta doar o mica parte>>>]]]]. Procesul de recunoastere al stimulului va fi primul. Si se va face constient.

Legat de functia de miscare, cu siguranta ca asta este cea mai dependenta de functia instinctiva [[[[>>>functia de miscare detine o parte dependenta de functia instinctiva, o parte dependenta de functia intelectuala si, chiar daca suna ciudat, o parte dependenta chiar si de functia emotionala>>>]]]]. Spui bine ca functia intelectuala nu supune celelalte functii, dar te asigur ca celelalte functii nu se pot exercita fara functia intelectuala. Un retardat va avea cea mai rudimentara functie instinctiva, emotionala sau de miscare. Pentru ca nu poate procesa stimulii. [[[[>>> de acord, dar noi vorbim acum despre oameni normali >>>]]]].

Oricum, toate functiile sunt in stransa dependenta [[[[>>> observatie corecta>>>]]]]. Iar a incerca sa faci totul constient (cum spuneai in thread-ul "Despre sulfet") cred ca este imposibil [[[[depinde ce intelegem prin "constient". E imposibil, de exemplu, sa ai o digestie constienta, de acord. Voi lamuri si lucrurile astea in timp>>>]]]]. Doar daca activitatile iti sunt restranse la minim [[[[>>> si aici e de discutat>>>]]]]. Si oricum, le-ai face in reluare :). E ca si cum te-ai intoarce la origini. Cert este ca poti sa intervi asupra anumitor reflexe conditionate pentru a le modifica (in sensul in care intelectul ar fi de acord cu efectul lor). Dar nicidecum nu poti minimiza reflexele [[[[>>> ar fi o prostie sa facem asa ceva. Nu la asta ma refer. Ma intreb de unde ti-a venit ideea asta... >>>]]]]. Va fi totusi o perioada in care vei face ceva constient relativ la un stimul dar in momentul in care te-ai educat in ceea ce trebuie sa faci (si sa fie in concordanta cu ce ti-ai dori constient), reactia va fi...tot un reflex conditionat.

Ce vrea eu sa spun este ca mai degraba formulai "educarea/modificarea anumitor reflexe conditionate" decat sa formulezi "este negativa orice actiune pe care o facem mecanic" (adica din reflex) [[[[>>> eu nu ma refeream la reflexe. Sunt lucruri care trebuie facute in continuare prin reflex si lucruri care trebuie facute constient. Iar eu nu doresc o modificare a reflexelor conditionate. Anumite lucruri trebuie facute constient. Trebuie sa invatam stimularea partii intelectuale a celorlalte functii>>>]]]]. Nu faptul ca folosim reflexele este negativ, ci faptul ca reflexele astea nu sunt formate corespunzator si ar trebui reformate. [[[>>> partial adevarat "Nu faptul ca folosim reflexele este negativ" - ADEVARAT, "ci faptul ca reflexele astea nu sunt formate corespunzator si ar trebui reformate" - FALS. Doar anumite reflexe trebuie sa devina actiuni constiente. Doar cele care au devenit in mod eronat reflexe>>>]]]].

Si la final....tot nu mi-ai spus ce este sufletul si de la cine ar fi castigat :) [[[[>>> Exista un server de suflete ;) dar ai nevoie de cont de user si parola. Oricum, tot ce pot sa-ti spun e ca serverul nu e in posesia mea>>>]]]]
Te cam erijezi  :P [[[[>>>Da, dar o fac din toata inima :)>>>]]]]

View PostBilly, on Oct 24 2006, 21:10, said:

Am o intrebare ... aparent colaterala ce are legatura cu sprancenele mele despre care vorbeam intr-una din replicile date zilele trecute, acum observ si recunosc, poate cam grabite (dac-o fi citit-o cineva).

Intrebarile mele, doua, sunt urmatoarele:

1. Ce se intampla cu omul_de_jad, de vinerea pana duminica, inclusiv? [[[>>> deschid topicuri, dar nu pe softpedia>>>]]]

2. De ce oare omul_de_jad lanseaza ziua si topicul, dupa cum se vede mai jos?
Jocul realitatii / deschis luni 16 octombrie

Sensul binelui / deschis marti 17 octombrie

Pamant sfintit / deschis miercuri 18 octombrie

Necesitatea religiei / deschis joi 19 octombrie

Despre suflet / deschis luni 23 octombrie

A cincea functie / deschis marti 24 octombrie

[[[>>> mie mi se par subiecte diferite? Tie nu?>>>]]]


Intrebarile acestea si mini-analiza de mai sus mi-au fost declansate de doua detalii poate minore dar care adaugate peste certitudinea si siguranta cu care omul_nostru_de_jad expune idei, ma pun pe oaresce ganduri, si anume:

- aparenta abandonare a subiectelor proprii, aproape la fel de iute precum se intampla si cu deschiderea lor

- de ce a trebuit omul_de_jad sa deschida un nou subiect, astazi, "A cincea functie - despre suflet - continuare", cand acesta discutie se putea foarte usor sa se desfasoare in cadrul topicului precedent?!

Ma intreb,  oare maine cu ce topic o sa ne mai imbie omul_nostru ...? Ma intreb singur si retoric caci el nu cred ca o sa mai dea prin acest topic ... altul la rand.

Edited by om_de_jad, 25 October 2006 - 11:27.


#30
OrezarShef

OrezarShef

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 537
  • Înscris: 24.08.2006

View Postom_de_jad, on Oct 25 2006, 12:20, said:

Exista un server de suflete dar ai nevoie de cont de user si parola. Oricum, tot ce pot sa-ti spun e ca serverul nu e in posesia mea.
Atat? Asta a fost tot? Presupun ca nu s-a incheiat topicul, nu? :)
Legat de server, da-mi si mie url-ul sau ip-ul :).
Si oare poate fi hacker-it serverul asta? Are vulnerabilitati?  :P
Ma rog...macar m-as oferi sa-l hostez eu. Fac si eu un ban cinstit. O taxa infima pentru fiecare subscriere  :worthy:. Nu cred ca se supara Proprietarul, nu?  :notangel:

#31
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005

View PostOrezarShef, on Oct 25 2006, 12:57, said:

Atat? Asta a fost tot? Presupun ca nu s-a incheiat topicul, nu? :)
Legat de server, da-mi si mie url-ul sau ip-ul :).
Deocamdata incearca sa explice ce e si cum se foloseste tastatura...

Oricum si-a inghitit cuvintele.

Quote

Si oare poate fi hacker-it serverul asta? Are vulnerabilitati?  :P
Ma rog...macar m-as oferi sa-l hostez eu. Fac si eu un ban cinstit. O taxa infima pentru fiecare subscriere  :worthy:. Nu cred ca se supara Proprietarul, nu?  :notangel:


#32
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005

View PostBilly, on Oct 24 2006, 21:10, said:

...
Intrebarile mele, doua, sunt urmatoarele:

1. Ce se intampla cu omul_de_jad, de vinerea pana duminica, inclusiv?

2. De ce oare omul_de_jad lanseaza ziua si topicul, dupa cum se vede mai jos?

1. Probabil ca nu se mai duce la servici, unde are calculator cu acces la internet  ;) Si in cadrul fiecarei zile are un timp destul de restrans intre primul si ultimul sau mesaj din ziua respectiva.

2. Pentru ca aceste topicuri nu sunt disparate ci sunt parte dintr-o actiune disciplinata, bine temporizata si sistematizata.
Tipul de disciplina care-l practica il obliga sa declare de la inceput (clar si voalat in acelasi timp)  scopul sau, exprimat in primul editorial: Scopul sau este sa ne invete jocul realitatii.  

Seria de editoriale zilnice sunt un set de teme-exercitii pentru potentialul grup de "jucatori". El urmareste mai putin sa ne lumineze cu "intelepciunea" sa debordand de adevaruri imuabile cat sa vada cum procesam noi  informatiile puse la bataie.  

Vrea sa gaseasca oameni capabili de dezvoltare armonioasa a celor patru functii (si implicit a celei de-a cincea).
Deci, cam asta e putinul care-l stiu, din alte surse,  despre regulile si filosofia "jocului".

Edited by blimpyway, 25 October 2006 - 12:34.


#33
landscape10

landscape10

    Banned by landscape10

  • Grup: Banned
  • Posts: 7,459
  • Înscris: 29.10.2005

View Postblimpyway, on Oct 25 2006, 13:31, said:

Vrea sa gaseasca oameni capabili de dezvoltare armonioasa a celor patru functii (si implicit a celei de-a cincea).
Deci, cam asta e putinul care-l stiu, din alte surse,  despre regulile si filosofia "jocului".
Buna observatie.

#34
bonobo

bonobo

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,465
  • Înscris: 23.09.2004

Quote

Deci ma refer la redundanta in codul adn - presupun ca "simplificarea" pe cat posibil a carnatului ADN aduce avantaje evolutive... sau daca vrei, lungimea excesiva a acestuia aduce dezavantaje.
Redundanta la nivel de ADN este foarte mare (vezi Introns; in afara de introni exista, asa cum spuneai, si foarte multe portiuni inactive). De altfel, o mutatie destul de frecventa este duplicarea unei portiuni de ADN, mutatie care este probabil foarte importanta in mecanismul aparitiei de noi functionalitati (prin eventuale mutatii ulterioare asupra unei zone duplicate). Natura prefera redundanta pentru ca redundanta = siguranta datelor. :D


View Postblimpyway, on Oct 25 2006, 02:50, said:

Da, dar se pot inhiba comportamente instinctive sub presiunea "educatiei". Ulterior, noul comportament care-l "suprascrie" pe cel instinctiv poate deveni cultural. Indivizii care folosesc comportamentul invatat in locul celui instinctiv (presupus mai ineficient) au mai multe sanse sa se reproduca, desi este foarte greu sa  dobandeasca noul comportament pentru ca sunt obligati sa-si reprime mai intai "sfaturile" genetice. De aici pana la pierderea "calauzei" genetice nu mai e decat un pas: copilul mutant la care nu se va mai activeaza gena ce induce comportamentul "vechi"  nu va mai pierde timp si efort cu suprimarea acestuia, va fi mai precoce si poate, parand mai istet in ochii tribului va avea sanse mai mari sa devina sef si sa fecundeze toate femelele.  :naughty:
De ce nu mergi cu rationamentul pana la capat: copilul mutant la care nu se va mai activeaza gena ce induce comportamentul "vechi", este posibil sa aiba descendenti cu o noua mutatie care sa incurajeze/imite cablat comportamentul "nou". Astfel, acest descendent va avea sanse si mai mari sa fecundeze toate femelele :naughty: fara a-si reprima sfaturile genetice. Dimpotriva, el va reproduce noul comportament fara sa faca efortul invatarii si efortul reprimarii instinctului.

Comportamentul flexibil, bazat pe invatare, este costisitor si nu este incurajat de orice mediu. Odata aparut, daca mediul este ulterior stabil, este foarte posibil ca el sa fie 'copiat' in gene si sa devina ritual cablat, instinct neconditionat de sine statator.

Deci nu sunt de acord cu afirmatia ta ca "In general, cu cat o specie e mai capabila de comportament invatat (e mai inteligenta) cu atata joaca un rol mai putin important (se pierd) comportamentele codate genetic."


Quote

Si observatiile pe copii ferali (crescuti de lupi) au aratat ca acestia nu pot invata a  merge biped si nici sa vorbeasca...
Nu am spus ca mersul biped nu necesita invatare; am spus ca aceasta invatare reprezinta un procent mic din necesitatile mersului biped, in contextul in care tu afirmai ca "genele se vor ocupa cu fabricarea organelor si vor renunta sa transmita comportamente, "invatarea" ocupandu-se de acesteai - mersul este din nou un exemplu edificator.".


Quote

Comportamentul nostru seamana in aproape toate privintele esentiale (adica acelea fara de care nu am putea supravietui)  cu cel al grecilor antici,  papuasilor,  pigmeilor sau eschimosilor. Unul din aspectele acestea esentiale este insasi existenta culturii..a unei limbi complexe, a povestilor, moralei, dansuri, traditii, etc..
scuze ca n-am clarificat mai devreme despre ce vorbesc.
Am stiut de la inceput la ce te referi, d-aia te-am si intrebat "te-ai gandit cat la suta din comportamentul uman de acum difera de cel al grecilor antici sau cel al vechilor egipteni?". Omul a evoluat nu prin invatarea si transmiterea de noi comportamente, ci prin extinderea mintii lui in exterior, in tehnologia aia (care include si carti, internet etc) pe care multi o blamati. Fara ea, in cativa zeci de ani, ajungem la nivelul vechilor egipteni. Si o luam de la capat.

Unii oameni au impresia ca fara tehnologie am fi la fel de inteligenti dar mai intelepti si fericiti :notangel:. Eu zic ca nu; renuntarea la tehnologie e un fel de lobotomie. :lol:

#35
blimpyway

blimpyway

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,954
  • Înscris: 03.11.2005

View Postbonobo, on Oct 26 2006, 00:30, said:

Redundanta la nivel de ADN este foarte mare (vezi Introns; in afara de introni exista, asa cum spuneai, si foarte multe portiuni inactive). De altfel, o mutatie destul de frecventa este duplicarea unei portiuni de ADN, mutatie care este probabil foarte importanta in mecanismul aparitiei de noi functionalitati (prin eventuale mutatii ulterioare asupra unei zone duplicate). Natura prefera redundanta pentru ca redundanta = siguranta datelor. :D
Pai redundanta pe motiv de siguranta este din belsug satisfacuta prin simpla divizare a celulei - fiecare din ele contine o copie a originalului.
Redundanta de care vorbesti cred ca este una... tehnologica. Procesul e relativ simplu si e fortat prin natura sa sa genereze comentarii sau duplicari. Altfel am putea zice: "Uite o persoana de 120 de kile, asa e el construit, nu poate avea mai putin. Puteti sa-l indopati linistit oricat de mult, faptul ca are atat de multa grasime inutila e dovada ca poate avea fara probleme de N ori pe atata, asa e natura lui"
Deci, ca sa fiu mai clar: tocmai din cauza ca lantul ADN creste foarte mult din cauza zonelor comentate si a duplicarilor inevitabile nu poate sa mai fie lungit prea mult cu cablarea unor comportamente prea complexe.

Quote

De ce nu mergi cu rationamentul pana la capat: copilul mutant la care nu se va mai activeaza gena ce induce comportamentul "vechi", este posibil sa aiba descendenti cu o noua mutatie care sa incurajeze/imite cablat comportamentul "nou". Astfel, acest descendent va avea sanse si mai mari sa fecundeze toate femelele :naughty: fara a-si reprima sfaturile genetice. Dimpotriva, el va reproduce noul comportament fara sa faca efortul invatarii si efortul reprimarii instinctului.
Sigur si sensul invers e posibil (si asta raspunde cumva intrebarii lui Orezar despre cum se intipareste un comportament invatat in gene) dar se pare ca un comportament tot mai complex asigura un avantaj evolutiv foarte important, iar cea mai rapida si eficienta adaptare genetica la un necesar tot mai mare de comportamente ce trebuie insusite e umflarea capatanii nu codarea fiecarui comportament in parte.
E mult mai sigur sa inveti care-i tigrul de la parinti decat sa-ti spuna genele, caci si tigrul are un motor evolutiv care eventual poate sa-i stearga dungile si apoi sa pape toate maimutele bipede care nu pot sa priceapa (din cauza cablarii, shit!) ca un tigru fara dungi e la fel de periculos.

Quote

Comportamentul flexibil, bazat pe invatare, este costisitor si nu este incurajat de orice mediu. Odata aparut, daca mediul este ulterior stabil, este foarte posibil ca el sa fie 'copiat' in gene si sa devina ritual cablat, instinct neconditionat de sine statator.
In general da in cazul evolutiei spre inteligenta (asta era premisa mea)  mai putin.
In primul rand - in cazul nostru - mediul nu a fost prea stabil (si mai de curand nici noi nu-l lasam sa fie). Efortul de invatare e mare, dar peste un anumit nivel de complexitate a comportamentului genele nu se pot modifica suficient de repede. Nu poti pe cale "genetica"  sa inveti sute de specii de plante, care din ele are  parti comestibile si care sunt acele parti, perioada si locurile in care cresc. Nu cand ai nevoie de o abilitate atat de complexa precum tracking-ul prazii.
Nu cand ai ocupat in cateva mii de ani aproape toate ecosistemele pamantului, unul mai diferit decat celalalt.
Numai o parte din comportamentele indispensabile ajung sa ramana cablate.

Quote

Deci nu sunt de acord cu afirmatia ta ca "In general, cu cat o specie e mai capabila de comportament invatat (e mai inteligenta) cu atata joaca un rol mai putin important (se pierd) comportamentele codate genetic."
Pentru noi cred ca e valabil.

Quote

Nu am spus ca mersul biped nu necesita invatare; am spus ca aceasta invatare reprezinta un procent mic din necesitatile mersului biped, in contextul in care tu afirmai ca "genele se vor ocupa cu fabricarea organelor si vor renunta sa transmita comportamente, "invatarea" ocupandu-se de acesteai - mersul este din nou un exemplu edificator.".

Fara acel "procent mic" ai sta imobilizat la pat sau in scaunul cu rotile...  si soferul si bujiile reprezinta fiecare un procent mic din necesitatile deplasarii unui automobil, dar sunt componente indispensabile.  Nu poti sa zici "scoatem 4% cat reprezinta (pret, greutate, ce?) carburatorul si vom ramane cu 96% capacitate de deplasare.".

Quote

Am stiut de la inceput la ce te referi, d-aia te-am si intrebat "te-ai gandit cat la suta din comportamentul uman de acum difera de cel al grecilor antici sau cel al vechilor egipteni?". Omul a evoluat nu prin invatarea si transmiterea de noi comportamente, ci prin extinderea mintii lui in exterior, in tehnologia aia (care include si carti, internet etc) pe care multi o blamati. Fara ea, in cativa zeci de ani, ajungem la nivelul vechilor egipteni. Si o luam de la capat.

Putin da si mai mult nu. Mintea s-a extins in exterior precum zici, dar nu neaparat pentru a inventa noi gadget-uri tehnologice.
Mai ai o problema in a considera tehnologia ceva diferit de cultura, cand de fapt tehnologia e o componenta a culturii: Cu exceptia unei mici-mici minoritati de inventatori tehnologia este informatie transmisa de la cei care au anumite cunostiinte la cei care nu le au. Asta ESTE transmisie culturala. Inventatorii sunt foarte rari in populatie, echivalentul hazardului in evolutie. Inventia  produce mutatia, transmisia culturala raspunde de replicarea mutatiilor reusite.

Evolutia intelectului ne-a ajutat sa intelegem si sa folosim mediul foarte bine in foarte multe moduri care nu necesita tehnologie. Tehnologia primitiva a ocupat un raft micut in setul de cunostiinte necesare supravietuirii. Aborigenii pot supravietui fara efort cu un bat rupt din tufisuri. Dar necesarul de cunostiinte si abilitati pentru a fi capabil sa supravietuiesti cu un bat in desertul australian, este la fel de  ridicat cu al unui zidar, fierar sau informatician. Confectionarea arcului sau aprinderea focului cer o tehnologie relativ sofisticata (contrar aparentelor), dar nu pentru acea tehnologie am dezvoltat capacitatea intelectuala a omului actual.

Quote

Unii oameni au impresia ca fara tehnologie am fi la fel de inteligenti dar mai intelepti si fericiti :notangel:. Eu zic ca nu; renuntarea la tehnologie e un fel de lobotomie. :lol:
Tehnologia e produsul intelectului nostru (nu invers cum s-a crezut o pana de curand).
Cat despre fericire n-as fi asa sigur - mediul nostru natural, in care am capatat forma curenta ca specie, nu e acesta in care traim acum.
Si orice animal se simte cel mai bine in mediul sau natural, cu conditia desigur sa se nasca, sa creasca si sa traiasca in mediul respectiv.
Au existat si inca exista oameni foarte fericiti fara tehnologia ultimilor zece mii de ani - ma refer la tot ce a produs civilizatia bazata pe agricultura.

Edited by blimpyway, 26 October 2006 - 02:27.


#36
om_de_jad

om_de_jad

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 535
  • Înscris: 06.10.2006

View PostOrezarShef, on Oct 25 2006, 12:57, said:

Atat? Asta a fost tot? Presupun ca nu s-a incheiat topicul, nu? :)
Legat de server, da-mi si mie url-ul sau ip-ul :).
Si oare poate fi hacker-it serverul asta? Are vulnerabilitati?  :P
Ma rog...macar m-as oferi sa-l hostez eu. Fac si eu un ban cinstit. O taxa infima pentru fiecare subscriere  :worthy:. Nu cred ca se supara Proprietarul, nu?  :notangel:

- topicul nu s-a incheiat. Tineti minte exemplul meu cu nenea ala care mergea la piata sa cumpere rosii?
Acolo cautam sa arat cum functioneaza gandirea prin asociere. Urmariti cu atentie comentariile voastre in legatura cu tema propusa.
Intrebare cu premiu de 10 stelute: gasiti vreo legatura intre comentariile voastre si exemplu?

- chiar asta incerc sa fac: sa las un url ori un ip

Edited by om_de_jad, 26 October 2006 - 09:54.


Anunturi

Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă

Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne.

Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate