Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Cat ar trebui sa ma coste o incar...

UBB camin

Boxe active pentru terasa

pret manopera
 ce acte sunt necesare la inregist...

stabilizator tensiune problema lu...

Voi raportati undeva tentativele ...

Cat timp se pierde cu fisa medica...
 Ce se poate face intr-o balta de ...

Jaluzele sau rolete interior

Imagine cu tenta galbuie

Noul Suzuki Swift 2024
 Parere ac sh

Dividende - Cat am de plata la st...

Teren de vanzare. O agentie imobi...

Alegere tableta
 

Reducerea turației unui motor electric, menținând cuplul maxim

- - - - -
  • Please log in to reply
46 replies to this topic

#1
dragosro

dragosro

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 31
  • Înscris: 11.12.2003
Vă rog să-mi recomandați o soluție pentru a reduce turația unui motor electric, păstrând în același timp cuplul maxim pe care acesta îl dezvoltă în mod normal.

Motorul are următoarele specificații: putere 1800W, 30.000+ RPM, alimentat la 220V AC. Am atașat aici două fotografii cu acesta.

Evident, prima soluție ar fi utilizarea unui reductor de turație mecanic. Din păcate, din lipsă de spațiu, opțiunea asta nu-mi este de ajutor. Am citit că ar mai exista cel puțin alte două soluții...

1) INVERTOR CU CONTROL VECTORIAL (VFD - VARIABLE FREQUENCY DRIVE)

Îmi puteți confirma că folosind un VFD (ex. VEVOR) pot reduce turația motorului la 3000-5.000 RPM, păstrând cel puțin 70-80% din cuplul pe care motorul îl dezvoltă când este alimentat direct la 220V? Dacă aș alimenta motorul folosind un transformator de 110V, ar scădea la jumătate atât turația, cât și cuplul. Eu doresc să reduc doar turația, menținând cuplul cât mai mare. Folosind un VFD, înțeleg că efectul ar trebui să fie asemănător cu cel al unui reductor de turație mecanic. Corect?

2) REBOBINAREA MOTORULUI

Am citit în acest thread că rebobinarea unui motor cu mai multe spire ar coborî turația și ar ridica cuplul. Cum pot determina grosimea sârmei și numărul de spire necesare pentru a obține o turație de 3.000-5.000 RPM? Ce recomandări aveți în acest sens, voi cum ați proceda pentru siguranța rezultatului? Ideea este că doresc să evit surprizele neplăcute după ce plătesc câteva sute de lei pentru rebobinarea motorului.

Mulțumesc, numai bine!

Dragoș

Attached Files



#2
Paco_ste1

Paco_ste1

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,828
  • Înscris: 19.03.2022
Din ce observ e  motor cu perii.
Incearca sa-l alimentezi la 24 volti curent continuu.

Poti creste tensiunea in functie de cuplul si turatia ceruta.

La fel poti controla turatia prin triac chiar alimentat la 230 volti.

#3
FreeThinker

FreeThinker

    Mr.Nobody

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,952
  • Înscris: 16.08.2010
1. Poți încerca să cauți pe Aliexpress , am văzut prețuri mai mici decât pe emag. Vevor au magazin oficial pe Ali, deci ăla pus de tine tot din China a venit.   Posted image
Asta e varianta cu ceva șanse să facă ce vrei tu.

2. La rebobinare apar probleme de echilibrare statică și dinamică la rotor, nu cred că reușește orice bobinator. 30.000 rpm e o turație foarte mare.

p.s.
Paco-ste1  Ce crezi că obții alimentând cu 24 V DC un motor de 230 V AC ?  Posted image

#4
theMisuser

theMisuser

    Cetatean European.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,153
  • Înscris: 25.02.2007
Pare un motor universal. Cuplul este dat de curent in principal.
Daca ai chef de experimentari, incearca sa alimentezi separat statorul si rotorul.
Pentru inceput asa, as incerca un 5 volti pe stator si 24 Volti pe rotor. Surse de curent continuu de 5 Amperi.
Daca esti multumit de viteza, sursa de 24 V poti s-o duci pana la 10 Amp pentru a avea un cuplu asemanator cu cel nominal.

#5
Paco_ste1

Paco_ste1

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,828
  • Înscris: 19.03.2022

Vizualizare mesajFreeThinker, pe 09 iunie 2024 - 05:08, a scris:


p.s.
Paco-ste1  Ce crezi că obții alimentând cu 24 V DC un motor de 230 V AC ?  Posted image
E motor cu perii chiar daca functioneaza si pe alternativ.
Totul e sa gandesti.

#6
dragosro

dragosro

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 31
  • Înscris: 11.12.2003
Mulțumesc pentru sugestii!

Am mai căutat răspunsuri pe net, problema principală cu folosirea unui VFD este faptul că motorul meu este monofazat, iar majoritatea VFD-urilor funcționează cu motoare trifazate. Există VFD-uri cu ieșire monofazată (single-phase output VFD), dar sunt foarte puține, iar cele care se vând pe Amazon nu au review-uri foarte bune, și sunt și ceva mai scumpe. În general, reducerea turației cu menținerea cuplului funcționează cu VFD-uri și motoare trifazate, nu cu cele monofazate. Pentru cei interesați, citiți această discuție.

> Pentru început așa, aș încerca un 5 volți pe stator și 24 Volți pe rotor. Surse de curent continuu de 5 Amperi.
> Dacă ești mulțumit de viteză, sursa de 24 V poți s-o duci până la 10 Amp pentru a avea un cuplu asemănător cu cel nominal.


Din curiozitate, a încercat cineva soluția asta?

Aș încerca-o imediat, problema este că nu am la îndemână o sursă de 24V 5A+ și nici prea mult timp de experimente care în final s-ar putea sa nu conducă la nici un rezultat satisfăcător. Poate găsesc un atelier care să-mi ofere acces rapid la diferite surse de alimentare, să fac câteva încercări.

Întrebam mai sus dacă a încercat cineva alimentarea separată a statorului si a rotorului fiindcă am interogat atât ChatGPT cât și Gemini, și ambele chatbot-uri mi-au spus că soluția nu va funcționa... totuși, este foarte probabil să abereze, așa că o încercare practică ar trebui să ofere cel mai bun răspuns.

Dragoș

#7
florinellll

florinellll

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,171
  • Înscris: 02.09.2009
NU SE POATE
O infasurare de 220 v nu va oferii randament la 24v in nici un caz,poti injecta si 500 A
Curentul maximum absorbit este cu rotorul blocat
La 24v vei avea o zecime sau mai putin din cuplul initial declarat de producator,indiferent ce intensitate sau forma de unda  pui tu la dispozitie

View Postdragosro, on 08 iunie 2024 - 22:08, said:

Vă rog să-mi recomandați o soluție pentru a reduce turația unui motor electric, păstrând în același timp cuplul maxim pe care acesta îl dezvoltă în mod normal.

Motorul are următoarele specificații: putere 1800W, 30.000+ RPM, alimentat la 220V AC. Am atașat aici două fotografii cu acesta.

Evident, prima soluție ar fi utilizarea unui reductor de turație mecanic. Din păcate, din lipsă de spațiu, opțiunea asta nu-mi este de ajutor. Am citit că ar mai exista cel puțin alte două soluții...

1) INVERTOR CU CONTROL VECTORIAL (VFD - VARIABLE FREQUENCY DRIVE)

Îmi puteți confirma că folosind un VFD (ex. VEVOR) pot reduce turația motorului la 3000-5.000 RPM, păstrând cel puțin 70-80% din cuplul pe care motorul îl dezvoltă când este alimentat direct la 220V? Dacă aș alimenta motorul folosind un transformator de 110V, ar scădea la jumătate atât turația, cât și cuplul. Eu doresc să reduc doar turația, menținând cuplul cât mai mare. Folosind un VFD, înțeleg că efectul ar trebui să fie asemănător cu cel al unui reductor de turație mecanic. Corect?

2) REBOBINAREA MOTORULUI

Am citit în acest thread că rebobinarea unui motor cu mai multe spire ar coborî turația și ar ridica cuplul. Cum pot determina grosimea sârmei și numărul de spire necesare pentru a obține o turație de 3.000-5.000 RPM? Ce recomandări aveți în acest sens, voi cum ați proceda pentru siguranța rezultatului? Ideea este că doresc să evit surprizele neplăcute după ce plătesc câteva sute de lei pentru rebobinarea motorului.

Mulțumesc, numai bine!

Dragoș
Gresit ,total aberant
La 110 v puterea va fi de maxxx 25%

Edited by florinellll, 09 June 2024 - 11:59.


#8
theMisuser

theMisuser

    Cetatean European.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,153
  • Înscris: 25.02.2007

View Postdragosro, on 09 iunie 2024 - 10:34, said:

> Pentru început așa, aș încerca un 5 volți pe stator și 24 Volți pe rotor. Surse de curent continuu de 5 Amperi.
> Dacă ești mulțumit de viteză, sursa de 24 V poți s-o duci până la 10 Amp pentru a avea un cuplu asemănător cu cel nominal.


Din curiozitate, a încercat cineva soluția asta?

Aș încerca-o imediat, problema este că nu am la îndemână o sursă de 24V 5A+ și nici prea mult timp de experimente care în final s-ar putea sa nu conducă la nici un rezultat satisfăcător. Poate găsesc un atelier care să-mi ofere acces rapid la diferite surse de alimentare, să fac câteva încercări.

Întrebam mai sus dacă a încercat cineva alimentarea separată a statorului si a rotorului fiindcă am interogat atât ChatGPT cât și Gemini, și ambele chatbot-uri mi-au spus că soluția nu va funcționa... totuși, este foarte probabil să abereze, așa că o încercare practică ar trebui să ofere cel mai bun răspuns.

Dragoș
N-am incercat dar pe aici pe undeva s-ar putea sa mearga (din ce-mi aduc aminte de acu' 3j de ani).
Aparat de masura ai ? Ce rezistenta are statorul ?
Daca motorul e de 1800W, merge undeva la max 10Amp.
Pentru cuplu maxim, poti livra asta in stator. Vezi rezistenta lui.
Din pacate din poze nu prea-mi dau seama de dimensiuni asa ca am luat puterea declarata de tine (mie imi pare mai mic).
Pentru viteza, am luat viteza declarata de tine 30.000+ si scazuta de 10x => 10x mai mica tensiunea pentru 3000 RPM.
DAR. Alea 30k RPM nu sunt la cuplul nominal (1800W) ci la unul minim. Pentru o viteza cat de cat, am zis sa incerci doar cu 5V (nu stiu rezistenta statorului asa ca am pus o valoare cu care probabil nu face poc). Daca ai curent mic pe stator, atunci ai ceva viteza in gol chiar si la 24V pe rotor. Dar n-ai cuplu.
De aici incolo mergea cu explorarea.
Dar daca zici ca n-ai timp de joaca d-asta mnah, nu stiu ce sa-ti zic.

Daca imi dai si niste valori ale rezistentelor infasurarilor poate o sa-ti dau variante mai apropiate de necesitati. Posibil sa fie nevoie de tensiuni mai mari, in special pe rotor. Daca totusi nu-ti trebuie ceva prea apropiat de cuplul maxim potisibl sa scapi cu tensiuni mici.

#9
theMisuser

theMisuser

    Cetatean European.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,153
  • Înscris: 25.02.2007
A, as mai face o observatie. Caldura generata in motor tine de curentul din el iar ventilatia tine de turatie.
Pentru cuplu nominal ai curentul nominal deci caldura nominala dar aerisirea e de 10x mai mica dupa cum doresti tu.
In functie de la ce-l folosesti, probabil ca va trebui sa-i pui o elice de ventilare de ~3 ori mai mare.

#10
bit 61

bit 61

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,577
  • Înscris: 17.09.2005
Eu as monta un tacho pe ax (de la un motor de masina de spalat, de exemplu) si as comanda  motorul cu un TDA 1085.
Gasesti scheme pe net , inclusiv placi electronice complete.

#11
dragosro

dragosro

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 31
  • Înscris: 11.12.2003
Ok, am găsit pe aici două transformatoare de 12V DC, 0.5A fiecare. Motorul funcționează perfect cu fiecare în parte, bineînțeles nu se învârte la fel de repede ca la 220V, dar îndeajuns cât să pot testa soluția cu alimentarea separată a rotorului și a statorului.

Am conectat un transformator la rotor, celălalt la stator, și motorul încearcă pentru o fracțiune de secundă să pornească, dar nu pornește. Se mișcă puțin axul, și atât. M-am jucat puțin cu polaritățile la ambele surse, și nimic, nicio schimbare...

Din păcate, nu cred că soluția asta funcționează, cel puțin așa pare la prima vedere...

Dragoș

#12
theMisuser

theMisuser

    Cetatean European.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,153
  • Înscris: 25.02.2007
Sursele sunt in comutatie ? Poate nu are curent destul pentru stator. Si atunci merge in hopuri (sau se si opreste).
Ai masurat infasurarea statorului cumva ?

Sa nu uit - infasurarile statorului sunt 2 si deci ai 4 fire sau ai doar 2 fire cu totul de la stator ? Trebuie urmarita polaritatea infasurarilor lui (daca ai 4 fire).
Repet : pentru cuplu maxim, ne trebuie curent maxim. Si ala il putem (adica ar trebui) da statorului usor. Apoi, ramane de vazut la ce tensiune pe rotor obtinem turatia dorita. Apoi, in sarcina, creste curentul pe rotor si scade turatia. Si asa trebuie aleasa tensiunea pe rotor pentru turatia dorita si cuplul maxim.
Rotorul fiind bobinat pentru 240V... o sa aiba ceva rezistenta. Asa ca turatia o sa scada in sarcina simtitor. Cazul fericit ? Optimist maxim ? 5V stator si 24V+5V rotor (putem sa inseriem sursele pentru rotor). Dar ar fi prea frumos sa fie nimerita configuratia din prima.
Oricum, pentru ca-l folosesti la turatia asta mica si cu sarcina mare, va fi greu de ventilat si va fi fierbinte, indiferent de solutia cu care il pui in acest regim.

Edited by theMisuser, 09 June 2024 - 16:06.


#13
dragosro

dragosro

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 31
  • Înscris: 11.12.2003
Sursele nu sunt în comutație, sunt adaptoare normale, pentru scanner sau alte device-uri de genul ăsta...

> Ai masurat infasurarea statorului cumva ?

Din păcate nu, am un aparat de măsură mai vechi care nu-mi indică bine rezistența, cred că are o problemă...

> infasurarile statorului sunt 2 si deci ai 4 fire sau ai doar 2 fire cu totul de la stator ?

Numai două fire, atât la stator cât și la rotor.

> 5V stator si 24V+5V rotor

Din păcate nu am cum să testez configurația asta, nu am adaptoare de 5/24V 5A, abia le-am găsit pe cele de 0.5A.

Am mai căutat informații despre VFD-uri cu ieșire monofazată, și se pare totuși că se poate controla un motor monofazat, deși mai înainte am găsit o discuție în care nu se recomanda lucrul ăsta.

Priviți aici. Mai multe, aici...

Înțeleg că un asemenea device poate scădea frecvența, iar motorului îi va scădea turația în timp ce cuplul va rămâne ridicat? Puteți vă rog să-mi confirmați dacă este așa?

Dragoș

Edited by dragosro, 09 June 2024 - 16:38.


#14
theMisuser

theMisuser

    Cetatean European.

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,153
  • Înscris: 25.02.2007
Motorul tau e insensibil la frecventa. Nu merge cu VFD.
Masurarea infasurarii cu un aparat cu probleme se face prin diferenta. Cat arata aparatul cu sondele conectate, cat arata cu infasurarea si faci diferenta dintre ele.

Daca adaptoarele nu sunt in comutatie sunt cu transformator. Asa ca sunt greute. Cu asa ceva ar trebui sa mearga .Mai incet decat in configuratia serie standard dar cu cuplu mai bun. Eu suspectez ca sunt in comutatie (usurele).

edit - daca sursele sunt AC cu transformator posibil totusi sa nu mearga datorita defazarii curentilor intre transformatoare

Edited by theMisuser, 09 June 2024 - 17:00.


#15
Paco_ste1

Paco_ste1

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,828
  • Înscris: 19.03.2022
Ai acumulator de 12 v auto ?
Poti alimenta separat atat statorul cat si rotorul, si in functie de cum ruleaza te hotarasti daca cresti tensiunea la rotor. Acumulatorul auto ofera  curent urias, deci nu ai problema cu amperajul.

#16
dragosro

dragosro

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 31
  • Înscris: 11.12.2003
> theMisuser: 5V stator si 24V+5V rotor

Ok, cred că voi căuta un service pentru echipamente electrice unde să pot testa mai mult varianta cu alimentarea separată stator/rotor. Este singura modalitate de a avea acces la surse diferite. Dacă cineva de aici oferă astfel de servicii, m-ar interesa, evident contra-cost.

> Paco_ste1: La fel poti controla turatia prin triac chiar alimentat la 230 volti.

Merită încercat cu acest regulator de tensiune de 4KW, 220V? Astea parcă funcționează cu triac. Pe lângă viteză nu vor reduce și cuplul? Dacă nu, atunci cum să-l conectez? Direct la motor, sau pun două regulatoare, unul pentru stator și celălalt pentru rotor?

> Paco_ste1: Ai acumulator de 12 v auto ? Poti alimenta separat atat statorul cat si rotorul, si in functie de cum ruleaza
> te hotarasti daca cresti tensiunea la rotor. Acumulatorul auto ofera  curent urias, deci nu ai problema cu amperajul.


Aici nu-mi este clar... folosesc un acumulator auto pentru rotor și statorul îl conectez la o altă sursă? Sau cum altfel...?

Dragoș

#17
ndor

ndor

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,395
  • Înscris: 21.04.2005
Exista un integrat care face exact ce vrei tu . U2010B .
Este special proiectat sa faca exact ce ai scris mai sus . Nu e scump , doar ca va trebui sa faci montajul din datasheet. Sau sa platesti pe cineva sa ti-l faca . Montajul ar trebui sa iasa cat un pachet de tigari .

PS> Nu te mai juca cu baterii de masina , motor de AC 220 v alimentat in DC 24 v !!!!  . Numai aberatii pe aici !

#18
bit 61

bit 61

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,577
  • Înscris: 17.09.2005
Like-ul este pentru indicatia de a folosi CI-ul.
Motorul in discutie este unul universal (AC/DC) si se poate alimenta la 24VDC (teoretic) .
Daca se roteste probabil cuplul la ax este f.mic

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate