![]() |
Chirurgia cranio-cerebrală minim invazivă
Tehnicile minim invazive impun utilizarea unei tehnologii ultramoderne. Endoscoapele operatorii de diverse tipuri, microscopul operator dedicat, neuronavigația, neuroelectrofiziologia, tehnicile avansate de anestezie, chirurgia cu pacientul treaz reprezintă armamentarium fără de care neurochirurgia prin "gaura cheii" nu ar fi posibilă. Folosind tehnicile de mai sus, tratăm un spectru larg de patologii cranio-cerebrale. www.neurohope.ro |
Road trip moto in Turcia, 3 saptamani si 5500 km

#73
Posted 27 July 2023 - 22:00

Referitor la Kastellorizo, înțeleg ca ferryboat-ul (unic) nu transporta mașini? Nu se poate trece cu masina intre Turcia si Grecia decat pe relatia Cesme-Chios si Ayvalik-Lesbos, din ce am studiat eu. Ar fi bine sa ma insel, ca tare mi-ar fi placut sa pot ajunge in Kos, Rhodos sau Kastellorizo cu moto si sa reusim sa vizitam niste insule care altfel sunt foarte indepartate de Atena. Nu stiu de ce, care din ei sunt batuti in cap, ce motive pot avea...e total ilogic. |
#74
Posted 28 July 2023 - 07:48

Da, merci. La ceva de genul ne gandeam si noi, dar nu stiu daca pentru la anul. Mie mi-ar placea sa ajung si in zona de sud-est, doar ca e departe si e nevoie de mai mult timp. Cumva am ramas cu o parere de rau ca nu am reusit sa vedem si zona aia, macar putin din ea. ![]()
Moaca, splendide sugestii. Pentru 2 săptămâni cum ai împărți timpul între Alacati- Chios- Bodrum, de ex? Sau ai alege mai degraba Ayvalik - Lesvos/Dalyan-Ayvalik-Lesvos? ![]() |
#75
Posted 28 July 2023 - 07:58

Aaaa, traseul asta suna super, e si Georgia implicata. Pacat ca nu putem sa ne luam atata concediu, ar fi multe de vazut pe-acolo. Noi venim din Tm, mai pierdem o zi pe drum si la dus si la intors fata de voi. macar de n-am avea atatea granite. Anul asta am facut Tm-Edirne in prima zi, ca distanta nu e asa mult, dar te omoara atatea vami...Ro-Srb, Srb-Bg, Bg-Tr... Am stat mult pe ganduri daca sa intindem traseul pana la Gobekli Tepe si sa stam o zi si prin Gaziantep, dar acum privind in urma ma bucur ca nu am facut-o, era mult prea obositor. Macar am rezolvat Efes, cate ceva din zona de coasta, Cappadocia, Pamukkale...data viitoare ne focusam pe altceva.
![]() Fiind si prima oara in Turcia, n-am stiut exact cu ce se mananca, am zis sa vedem mai intai care e atmosfera, cum sunt ei, cum sunt drumurile...personal nu stiu pe nimeni care sa fi mers in Turcia altfel decat la AI sau in city break la Istanbul, iar parerile lor erau foarte impartite referitor la cum se simte Turcia. ![]() Edited by camelia19, 28 July 2023 - 08:05. |
#76
Posted 28 July 2023 - 08:23

Fiind si prima oara in Turcia, n-am stiut exact cu ce se mananca, am zis sa vedem mai intai care e atmosfera, cum sunt ei, cum sunt drumurile...personal nu stiu pe nimeni care sa fi mers in Turcia altfel decat la AI sau in city break la Istanbul, iar parerile lor erau foarte impartite referitor la cum se simte Turcia. ![]() Și eu am fost un pic stresată la început ![]() Dar am prins rapid curaj când am văzut ce drumuri au și ce peisaje, ce oameni drăguți (după ce te obișnuiești cu faptul că nu cunosc conceptul de spațiu personal). E drept că am evitat cât am putut zonele hiper turistice și tourist traps. |
#77
Posted 28 July 2023 - 10:02

Cu destula intarziere, cateva cuvinte si poze de la cazarea din Kizilot, Esmeralda Butik Hotel. Am avut o camera dubla cu 45 euro pe noapte, in pret fiind incluse micul dejun si cina. Rezervare facuta pe booking de data asta, dar am avut si rezervari pe expedia, airbnb, agoda si direct la proprietar, cum s-ar zice le-am incercat pe toate, in functie de unde am gasit oferta mai buna. Locatie foarte linistita cu toate ca este foarte aproape de drumul D400, hotelul dragut, intim, piscina curata, restaurant ok, parcare in fata hotelului. Dupa toata alergatura din ultima saptamana, a fost cat se poate de binevenit pentru noi. Camera la parter (Doamne ajuta ca n-a mai trebuit sa caram bagajele pe scari ca la Neopol, dar deh, acolo am avut view
![]() Anyways, va amintiti motivul pentru care am ales locatia asta, nu? La vreo 16 km sud de orasul Manavgat si nimic in jur care sa fie tentant de vizitat, asa incat sa stam si noi locului macar o zi. Dar sa stiti ca nu ne-a prea iesit. ![]() ![]() Pentru mine e de neinteles cum multi din turistii care se cazeaza in resorturile din zona nu sunt macar curiosi sa viziteze Orasul Antic Side (dar si centrul medieval e foarte dragut), unii nici macar nu stiu ca exista asa ceva. In schimb, prefera sa se chinuie ore in sir pe autocar pentru a vedea Pamukkale, la peste 300 km distanta, de exemplu. Daca ar putea cineva sa-mi explice logica, ar fi minunat. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edited by camelia19, 28 July 2023 - 10:07. |
#78
Posted 28 July 2023 - 13:02

Pentru o prima "excursie" cu motocicleta prin Turcia, traseul este mai mult decat ok.
Orice traseu este ok, chiar si unul scurt. Ultimul nostru traseu a fost doar de 3600 de km si de la Konya ne-am intors spre casa. |
#79
Posted 28 July 2023 - 13:43

#80
Posted 28 July 2023 - 14:33

@camelia - ce cadou sa ti aduc din Tr? nu de alta dar nu am alta modalitate de a-ti multumi pentru aerul proaspat pe care l-ai adus in suflet.
|
#81
Posted 28 July 2023 - 17:05

Fox, adu soare, voie buna si multe poze faine! Vacanta frumoasa!
![]() |
#82
Posted 30 July 2023 - 12:20

Asezat intr-un cadru natural pitoresc, pe o peninsula de aprox 0.4 km2, Side (care inseamna rodie in limba luwiana), a fost, cel mai probabil, fondat in sec. 7 i.Hr. Beneficiind de o pozitie privilegiata la Mediterana, a devenit unul din cele mai importante centre comerciale ale regiunii. In anul 333 i.Hr. a fost cucerit de catre Alexandru Macedon, iar populatia a fost rapid elenizata, pierzandu-si limba si moneda proprie. In sec. 1 a devenit un prosper centru de comert cu sclavi si, chiar si dupa cucerirea romana a continuat tranzactionarea sclavilor si a dezvoltat o flota axata pe practicarea pirateriei. A fost o perioada de maxima prosperitate pentru Side, negustorii bogati contribuind cu fonduri la ridicarea numeroaselor edificii si monunente din oras, ale caror ruine le putem vedea azi. Declinul a inceput in sec 4 odata cu invaziile arabe, apoi cutremurele si incendiile au dus la abandonarea orasului pana in sec.10, locuitorii mutandu-se in nou fondatul oras Attalia (Antalya). In 1895 imigrantii turci din insula Creta s-au stabilit Side si si-au construit casele peste ruinele Orasului Antic, formand cartierul Selimiye, inima turistica a orasului de acum, intesata de magazine, terase si restaurante. Faptul ca Selimiye a fost construit fix peste orasul antic e usor de ghicit imediat ce ajungi acolo si dai cu ochii peste amplele trotuare din sticla, sub care se pot vedea ruinele vechilor cladiri. Am mai vazut in multe locuri podele din sticla, dar niciunde la o scara atat de mare. Si in continuare sunt zone in amenajare, probabil pe masura ce mai descopera ceva interesant prin subteran.
Orasul Antic se viziteaza gratuit, el practic se intrepatrunde cu orasul (mai) nou, doar amfiteatrul se plateste separat in caz ca vreti sa-l vedeti mai indeaproape. Altfel, e foarte vizibil si de pe strada. Noi am stat vreo 4 ore in total, dar se poate pierde lejer o zi intreaga pe-acolo, mai ales daca esti pus si pe shopping. Ne-am inceput plimbarea din parcarea uriasa unde este si statia de autobuz si unde sunt "parcate" si camilele , de unde am luat-o agale pe Liman Cadessi, strada colonadelor si principala artera pietonala ce duce spre port, dupa cum ii spune intuitiv si numele. Primul edificiu intalnit cum intri in Orasul Antic este Nymphaeum, impozanta fantana romana construita in sec 2 d.Hr. care alimenta orasul cu apa din raul Manavgat, adusa pana aici cu ajutorul apeductului din care se mai vad pe alocuri cateva fragmente. Despre apeduct merita spus cateva cuvinte, pentru ca realizarea lui a reprezentat o adevarata provocare pentru inginerii vremii, acestia fiind nevoiti sa apeleze la cele mai scumpe solutii posibile. Apeductul capteaza apa din izvorul Dumanli, cel mai mare izvor carstic din lume (debit de 50 m3 pe secunda), situat la 25 km distanta de oras in linie perfect dreapta, dar la o diferenta de nivel de doar 36 m fata de Side. Deci se impunea un apeduct care sa vina in linie cat mai dreapta, pentru a avea o panta cat de cat posibil de realizat. Orice metru in plus adaugat la lungimea apeductului ar fi insemnat o panta si mai mica. Problema era insa zona muntoasa, asadar pentru a-i pastra un traseu cat mai scurt, au fost construite 20 de poduri si 13 km de tuneluri, in final apeductul avand 30 km lungime, cu o panta de 0.12%. Adica la 100 m lungime, o diferenta de nivel de doar 12 cm! Volumul de apa transportat varia intre 35.000-43.000 m3 pe zi in functie de anotimp, din care o parte alimenta fantana Nymphaeum, o parte mergea spre baile romane si spre casele celor bogati, prin conducte subterane din ceramica, exact ca la Ephesus si o parte era folosita pentru agricultura practicata pe campurile de jurul orasului. Atasez o poza unde se poate vedea traseul apeductului si locurile unde mai este vizibil, pentru cine petrece mai mult timp in zona cred ca ar fi un obiectiv interesant. Izvorul Dumanli si primii 3 km ai apeductului sunt acum inghititi de barajul Oymapinar. In momentul asta Nymphaeum se afla intr un amplu proces de restaurare, ar fi nemaipomenit sa reuseasca sa o readuca la forma initiala pentru ca e cu adevarat o constructie monumentala (prima varianta avea 3 niveluri si 20 m inaltime). Continuand pe aleea colonadelor ajungem la Templul lui Dionysos si uriasul Amfiteatru de 15000 de locuri, iar vis-a-vis de ele se afla impozanta Poarta a lui Vespasian si Baile Romane. Aici, pe sub poarta, drumul face o bucla ocolind amfiteatrul si intra in linie dreapta spre portul antic. Mai in fata incepe cartierul Selimiye, inima vibranta a turismului din Side. Daca nu va pierdeti cu firea printre zecile de magazinase cu haine mai mult sau mai putin originale si suveniruri de toate felurile si tineti drept pe aleea colonadelor veti ajunge la Templul lui Apollo, locul favorit pentru apusurile din Side si la Portul Antic. Pe noi ne-a cam furat peisajul vitrinelor si pitorescul casutelor otomane si am ajuns la templu mult mai tarziu, dupa ce s-au lipit de noi tot felul de suveniruri, ceaiuri aromate si un turkish delight delicios si datator de diabet (salivez si acum cand ma gandesc la el) si ne-am usurat cardul de cativa zeci de euro. Apropo, preturile in Side sunt mult mai mari, uneori chiar duble, fata de ce am gasit in Kas sau Alacati. Se vede si se simte ca suntem intr-o zona foarte turistica, dar totusi curatenia e exemplara, asta am remarcat si am apreciat din prima secunda. Foarte curat si ingrijit totul si nu cred ca e usor sa mentii aspectul asta cand ai atatia turisti de gestionat. Bravo lor. Orasul Antic Side este unul din cele mai bine conservate orase antice de pe coasta Asiei Mici si tocmai intrepatrunderea asta intre vechi si nou ii confera un farmec deosebit, asa ca va recomand sa-l vizitati, mai ales daca sunteti cazati in zona, ca merita cu varf si indesat, chiar aveti ce vedea. Noua ne-a depasit asteptarile si ma bucur ca am ajuns si aici, chiar si pentru cateva ore doar. Si gata cu plimbarea pe ziua de azi, sa mai prindem cateva ore de relax la piscina, caci maine avem un drum lung pana-n Goreme. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edited by camelia19, 30 July 2023 - 12:21. |
|
#83
Posted 03 August 2023 - 18:08

A venit si ziua cea mare in care ne intalnim in sfarsit cu Cappadocia, fascinanta regiune din inima Turciei si highlight-ul vacantei noastre, careia i am alocat 5 nopti de cazare, mai mult decat tuturor celorlalte obiective de pe traseu. Gata cu relaxarea de la Esmeralda, a fost frumos si ne-a prins bine, ne-am incarcat putin bateriile pentru ce urmeaza. Distanta intre Kizilot si Goreme este de 485 km, dar pana sa ajungem la destinatie mai avem de facut doua scurte opriri: Catalhoyuk, unul din cele mai vechi orase neolitice din lume (daca am renuntat la Gobekli Tepe, macar Catalhoyuk sa nu ne scape) si Sultanhani Caravanserai, cel mai mare caravanserai de pe teritoriul Turciei. In timp ce pentru Catalhoyuk trebuie sa ne abatem putin de la rută, Sultanhani este chiar pe drumul principal spre Goreme. Am estimat vreo 50-60 de minute pentru fiecare obiectiv, adunat la aproape 500 km inseamna o zi destul de plina, asa ca am plecat imediat dupa micul dejun.
Surpriza cea mare a fost ca noi ne asteptam in ziua asta la un drum destul de greu, prin caldura, in schimb Turcia ne-a oferit unul din cele mai frumoase trasee moto din toata vacanta. Am trecut printr-o zona montana superba, pe drumul D695 care urca pana la 1825 m in varful pasului Alacabel, in inima muntilor Taurus, lantul muntos ce separa zona de coasta a Mediteranei de Platoul Anatolian. Drumul ca in palma, virajat, pitoresc (pe alocuri foarte asemanator cu Transalpina, dar mult mai lat si gandit pentru viteze mai mari) si fara pic de trafic. Iar temperatura maxima 22-23 de grade. De vis! Sunt curioasa daca ati ajuns si voi pe-aici. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edited by camelia19, 03 August 2023 - 18:10. |
#84
Posted 03 August 2023 - 18:58

... Am trecut printr-o zona montana superba, pe drumul D695 care urca pana la 1825 m in varful pasului Alacabel, in inima muntilor Taurus, lantul muntos ce separa zona de coasta a Mediteranei de Platoul Anatolian. Drumul ca in palma, virajat, pitoresc (pe alocuri foarte asemanator cu Transalpina, dar mult mai lat si gandit pentru viteze mai mari) si fara pic de trafic. ...De vis! Sunt curioasa daca ati ajuns si voi pe-aici. ![]() ... ![]() Edited by w140, 03 August 2023 - 19:04. |
#85
Posted 04 August 2023 - 12:01

Am fost la Göreme, Cappadocia, însã am plecat de la Adana și am mers mai mult pe autostrada (Tarsus Otoyolu).
![]() ![]() Absolut superb drumul: [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/YD95t7p20CE?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] |
#86
Posted 04 August 2023 - 21:03

Cateva cuvinte despre Çatalhöyük, unul din cele mai vechi orase din lume descoperite vreodata
Daca n-am ajuns la Gobekli Tepe, nu aveam cum sa ratam Çatalhöyük, unul din cele mai importante situri arheologice din Turcia. Cu atat mai mult cu cat a fost relativ usor sa ne croim ruta pe la el, cu un foarte mic ocol (doar 50 km distanta de Konya). Datorita pozitiei strategice la rascruce de drumuri intre Asia si Europa, Anatolia a fost centrul unora din cele mai mari civilizatii ale lumii. Asa ca nu e de mirare ca si la capitolul oraselor (foarte) vechi Anatolia are un cuvant greu de spus. Daca pe platoul Mesopotamiei Superioare, in apropiere de Sanliurfa a fost descoperit cel mai vechi sanctuar al lumii-Gobekli Tepe, in campia Konyei din Anatolia Centrala s-au descoperit ramasitele mai multor asezari urbane din perioada neolitica. Printre ele, Çatalhöyük, care dateaza din anul 7500 i.Hr, considerat cel mai mare si mai bine conservat sit neolitic gasit pana in prezent in lume. Asezarea cuprinde sute de locuinte domestice, ingramadite intr-o strucura agregata, fara alei intre ele. Intrarea se facea printr-o gaura in acoperis, care avea atat rol de acces cat si de ventilatie. Nu existau drumuri deloc (practic acoperisurile jucau rolul strazilor) si nu au fost identificate spatii largi de intalnire, cladiri publice sau orice forma de conducere centrala. Dimensiunile si structura caselor arata ca societatea era construita pe egalitate sociala (toate locuintele avand aproximativ aceeasi marime) si de gen (barbatii si femeile se ocupau cu aceleasi indeletniciri). Casele tipice aveau 2 incaperi, pentru gatit si pentru activitatile de zi cu zi. Cu timpul, vechile locuinte erau umplute cu pamant si deasupra lor se construia o noua casa. Nu au fost gasite temple sau alte locuri de rugaciune, insa picturile murale si figurinele descoperite indica posibilitatea ca oamenii din Catalhoyuk credeau intr-o zeitate feminina. Peretii erau adesea decorati cu capete de taur (posibil sa fi fost simple trofee sau tot ceva legat de o zeitate, nu se cunosc inca suficiente informatii despre asta). Remarcabila este descoperirea unei picturi care infatiseaza orasul si vulcanul Hasan Dag care erupe in departare (Muntele Hasan e situat la 140 km distanta si cercetarile au aratat ca a existat intr-adevar o eruptie in urma cu aprox. 9000 de ani), acesta fiind considerat unul din primele peisaje pictate vreodata. Din ce am citit, pictura se afla la Ankara. In perioada de maxima dezvoltare se estimeaza ca a avut in jur de 8-10.000 de locuitori, o asezare gigantica pentru standardele de acum 9 milenii. Media de varsta la femei era 30 de ani, iar la barbati 34, cifrele foarte mici fiind datorate mortalitatii infantile ridicate. Ritualul de inmormantare e foarte interesant si aduce cu ritualirile din Mesopotamia. Mortii ramaneau „in comunitate”, fiind ingropati sub podeaua casei, uneori tinand un craniu vopsit in brate, probabil al unei rude decedate cu mai mult timp in urma. Culorile predominante folosite pentru pictarea craniilor erau ocru, dar si rosu-portocaliu sau verde-albastru, iar numarul de schelete descoperite in interiorul unei case coincide cu numarul de straturi de zugraveala aplicata pe peretii casei, ceea ce indica faptul ca de fiecare data cand un membru al familei deceda, casa era rezugravita. Săpăturile arată că primii coloniști în Çatalhöyük au fost o comunitate de vânători și culegători care s-au asezat aici si au început să se ocupe cu agricultura, dar si cu cresterea animalelor. Primele culturi cultivate se pare ca au fost grâul, orzul și mazărea. Situl arheologic este deschis in fiecare zi, intrarea este gratuita, iar vizita dureaza in mod normal intre 1-2 ore. Noi am prins deschis doar pavilionul nordic, in cel sudic presupun ca lucrau arheologii in acel moment, ceea ce e de bine. La intrare, pe partea stanga, sunt recreate cateva case tip model care ne ajuta sa vizualizam si sa intelegem mai bine modul de viata al locuitorilor din Çatalhöyük. Apoi se intra intr-un mic muzeu care adaposteste o parte din obiectele descoperite in sit, dupa care se trece la pavilioane. Momentan a fost dezgropat doar in jur de 10% din Çatalhöyük, asa ca e posibil sa mai apara surprize in anii urmatori. Din pacate am observat ca foarte putina lume a auzit sau e interesata sa viziteze locul asta, in mijlocul zilei fiind doar 2 masini in parcare. Asta in conditiile in care intrarea este, repet, gratuita. E posibil sa nici nu fie suficient de promovat de statul turc, cum e Gobekli Tepe, de exemplu, care a luat avant in ultimii ani. Anyways, in speranta ca povestile mele v-au trezit curiozitatea pentru Çatalhöyük, iata si cateva poze. Primele sunt din zona de case model, iar picturile originale care sunt reproduse pe pereti pot fi vazute in muzeele din Konya si Ankara. Next stop: Sultanhani Caravanseray! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edited by camelia19, 04 August 2023 - 21:11. |
#87
Posted 09 August 2023 - 09:53

Drumul Mãtãsii si fascinanta lume a caravanseraiurilor
Si a venit in sfarsit momentul pe care il asteptam de luni de zile: odata cu apropierea de Cappadocia, ajungem in zona celebrului Drum al Matasii, cel care timp de secole a unit 2 lumi. Drumul mãtãsii reprezinta una dintre cele mai cunoscute ºi mai vechi rute comerciale între Asia ºi Europa, o retea de drumuri interconectate ce lega China de Asia de Vest si Europa. Denumirea de „drum al matasii” face trimitere la cea mai preþioasã marfã de la vremea respectivã – mãtasea, insa nenumãrate alte produse erau transportate de comercianþi: pietre preþioase, mirodenii, ambrã, fildeº, stofe de lânã ºi in, portelanuri, coral, metale preþioase, ceai etc. Pentru ca toate aceste deplasari de bunuri presupuneau riscuri, de-a lungul rutei au fost construite caravanseraiuri, acestea fiind esenþiale pentru încurajarea comerþului si pentru securitatea oamenilor, a mãrfurilor ºi a animalelor. Caravansersiurile erau, asadar, hanuri din zona Orientului Apropiat ºi a Orientului Mijlociu unde caravanele cu mãrfuri care veneau dinspre Asia de Est, Asia centrala, Africa de Nord, spre Europa, puteau poposi. Caravanseraiurile erau construite la distanþe care sã poatã fi strãbãtute de camile într-o zi, adica aprox. 30-40 km si erau dotate cu toate utilitatile si personalul de care calatorii ar fi putut avea nevoie dupa o zi lunga de mers: camere de odihna, hammam, o mica moschee pentru rugaciune amplasata in mijlocul curtii interioare, medici, veterinari, fierari, imam, bucatari, paznici, curieri. In caravanserai erau primiti si, la nevoie, tratati toti negustorii, indiferent de limba sau religie. Din fericire, unele din cele mai frumoase si bine conservate caravanseraiuri se gasesc in Anatolia, in fascinanta regiune a Cappadociei, in special intre localitatile Aksaray-Nevsehir-Kayseri, aici fiind un punct major de intersectie a rutelor comerciale intre est-vest si sud-nord : Sultanhani (in Aksaray, cel mai mare caravanserai al Anatoliei), Agzikarahan (la 15 km distanta, spre Nevsehir), Tepesidelik (la inca 17 km distanta), Alayhan (la inca 12 km distanta), Saruhan (in Avanos, in centrul Cappadociei), Kayseri Sultanhani (la 45 km de Kayseri) si Karatayhan, ultimul caravanserai din Cappadocia, situat pe ruta comerciala spre Palmyra (Syria). In total in peninsula Anatolia sunt peste 250 de caravanseraiuri si am considerat ca ar fi interesant sa vedem si noi cateva. Si nu aveam cum sa nu ne oprim la Sultanhani, monumentalul caravanserai din zona Aksaray, unul din cele mai importante popasuri pe Drumul Matasii, atent restaurat in urma cu 2 ani. Sultanhani Kervansaray, construit in anul 1229, este unul din cele mai reprezentative exemple de arhitectura selgiuca din Turcia. Acoperind o suprafata de 4900 mp, este cel mai mare caravanserai din Turcia.Cand am fost noi nu era nimeni pe-acolo sa perceapa vreo taxa, asa ca am intrat gratis. Vizita nu dureaza mult, maxim 30 de minute. Din ce citisem, ma asteptam sa fie mai multa lume, dar nu a fost cazul. Dupa ora 15 am fost doar noi si inca vreo 5-6 persoane. Insa chiar cand sa plecam, a tras langa noi un autocar cu români veniti din Antalya si am stat putin de vorba cu cativa. Erau in acel circuit de 7 zile Antalya-Cappadocia si acum se indreptau spre Nevsehir. Chiar misto circuitul ala, vezi multe chestii interesante in bani relativ putini. Vazand ca mai avem destul timp la dispozitie, am hotarat sa mai oprim pe drum si la Agzikarahan Kervansaray. Citisem la un moment dat despre el si retinusem ca nu este departe de aici, chiar langa soseaua principala. Intr-adevar, dupa 15 km am vazut semnele spre el. Spre deosebire de Sultanhani, din pacate Agzikarahan (anul 1231) nu e complet restaurat si nu se poate vizita, am gasit un lacat mare pe usa. Chiar si asa, merita o scurta oprire. Aici chiar ai senzatia ca esti "in the middle of nowhere", asa ca experienta e deosebita fata de celalalt caravanserai hiperturistic din oras. La Agzikarahan nu era nici tipenie de om. Poate a contribuit si faptul ca exact cand stateam in fata lui si il admiram, a inceput sa rasune chemarea la rugaciune dintr-o moschee din apropiere, ceea ce a facut ca atmosfera sa fie si mai mistica. Sau poate am eu o imaginatie prea bogata. ![]() Mergem mai departe, iar in drum spre Goreme mai vedem alte doua caravanseraiuri, pe care insa nu le mai vizitam: Tepesidelik, la 17 km distanta si Alayhan, la inca 12 km. Despre Alayhan Kervansaray merita spuse cateva cuvinte, ca e interesanta povestea. Construit undeva intre anii 1150-1200, deci inaintea celorlalte caranaseraiuri vizitate, provenienta numelui sãu, precum si a fondatorului, dar si anul exact al construirii sunt un mister. O chestie inedita, se pare ca pana in anul 2005 soseaua Aksaray-Nevsehir trecea fix prin mijlocul caravanseraiului, apoi Alayhan a fost restaurat si cu ocazia asta drumul a fost deviat. Privit pe google maps, se vede clar bucla ce ocoleste cladirea prin sudul ei. O adevarata fereastra catre perioada de glorie a Drumului Matasii, caravanseraiurile sunt considerate ca fãcând parte din moºtenirea culturalã a umanitãþii, intenþia fiind ca puþinele vestigii care au rãmas nedemolate sã fie restaurate ºi integrate în turismul cultural. In plus, se fac eforturi pentru identificarea vestigiilor de carvanseraiuri pierdute mai ales pe teritoriul actual al Afganistanului, dar ºi a altor tari, putin spre deloc interesate de soarta acestor edificii monumentale si incarcate de istorie. Din fericire, Turcia are mare grija de patrimoniul ei, e cat se poate de evident lucrul asta si trebuie sa ii fim recunoscatori pentru asta. Si in sfarsit am ajuns in Goreme, dupa o zi obositoare, dar in care am vazut o multime de locuri faine: un superb drum pe la inaltime prin Muntii Taurus, orasul neolitic Catalhoyuk si incursiunea in fabuloasa lume a caravansersiurilor pe ceea ce a fost candva Drumul Matasii. Iar cand, dupa toate astea, dai de peisajul nepamantean al Cappadociei si iti pui capul pe perna intr-o camera desprinsa parca din O mie si una de nopti, cu vedere directa la fairy chimneys, orice cuvinte devin de prisos... Sultanhani Kervansaray ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Agzikarahan Kervansaray ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alayhan Kervansaray ![]() ![]() Gazdele ne-au intampinat cu o cafea pe frumoasa terasa a hotelului...nu stiu daca a fost cafeaua sau peisajul de vina, dar toata oboseala a disparut intr-o secunda. ![]() ![]() ![]() |
|
#88
Posted 18 August 2023 - 20:27

Pentru prima zi in Cappadocia am hotarat sa facem programul in asa fel incat sa ne putem deplasa fara motor: bus din Goreme spre Uchisar (din 30 in 30 de min, se ia din centrul orasului), vizitat castelul Uchisar si imprejurimile, intors prin Pigeon Valley in Goreme (traseu de hike destul de usor, dar am reusit sa ne ratacim chiar si aici
![]() Dar inainte de orice, unul din cele mai asteptate momente ale sederii in Goreme: rasaritul sus pe terasa, de unde am putut admira spectacolul baloanelor pe cerul Cappadociei in toata splendoarea lui. Pentru ca am ales o pensiune cu putine camere, nu a fost aglomeratie si ne-am putut bucura in liniste de moment. A fost mai greu cu trezitul la 5 dimineata, dar a meritat din plin. Ceva mai frumos, greu de tot... Apoi somn vreo 2 ore pana la micul dejun, dupa care am luat-o din loc. Momentan am selectat doar pozele de pe terasa, urmeaza sa revin si cu pozele si info din aceasta prima zi in Cappadocia in viitorul apropiat sper, pentru ca de ceva timp sunt prinsa in niste activitati care imi mananca tot timpul liber. Dar revin. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Edited by camelia19, 18 August 2023 - 20:29. |
#89
Posted 18 August 2023 - 22:21

faaaain
acum un an am dormit fix in zone din care decolau(caravana). a fost fantastic, decolau parca de pe noi, Cateii erau innebuniti ![]()
Am fost la Göreme, Cappadocia, însă am plecat de la Adana și am mers mai mult pe autostrada (Tarsus Otoyolu). ![]() ![]() Absolut superb drumul: [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/YD95t7p20CE?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] pacat - daca mergeai pe nationale era alt ritm de "trait". dar deh, busa nu "inghite" d'astea:). am descoperit deunazi diferenta enrma intre Turcia de "HGS" ( turistica) si cea adevarata. pesemne ca daca da Dumnezeu sanatate, ma bag la un TET. fabulos .. |
#90
Posted 11 October 2023 - 10:13

Dupa cum banuiati deja, Cappadocia a fost punctul culminant al circuitului nostru turcesc, asa ca am incercat sa-i dedicam cat mai mult timp posibil si eu zic ca am reusit, cele 4 zile pline au fost suficiente incat sa vedem principalele obiective. Dar a fost fost nevoie de multa alergatura si oboseala.
Ca si cazare am ales Goreme pentru ca e situat in mijlocul zonei de interes, oferind acces facil spre cele mai importante obiective, dar si pentru ca nu exista loc mai potrivit pentru a vedea spectacolul baloanele la rasarit. Fie ca dimineata te gaseste la unul din locurile de belvedere din interiorul orasului sau pe terasa hotelului, un lucru e cert: va fi o dimineata memorabila. Acum dupa ce am vazut despre ce e vorba, nu as sta nici in ruptul capului in alta parte decat in Goreme. Ce am reusit sa vedem in cele 5 zile:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users