Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Plasa de umbrire peste gard de pl...

O smecherie pe care nu o inteleg

Balcon parter fara acte

unde gasesc un speed bag in bucur...
 Programe TV cu altfel de sporturi

Laptop "bun la toate" max...

navigatie noua vw tiguan

ctfmon.exe - System Error (in Saf...
 Ați prins vremurile cand 120 Volț...

Whatsapp nu afișeaza numele ...

Medii admitere Politehnica Bucure...

Se extinde Baza de la Kogalniceanu
 Politist mutilat de caine in curt...

Trotineta- cat rezista?

Windows 11 si inregistrare de pe ...

Cont Facebook spart
 

Impozit venituri inchiriere locuinta normal + regim hotelier

* * * * * 1 votes
  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1
vasilemb2021

vasilemb2021

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 88
  • Înscris: 16.06.2021
Buna ziua,

Am citit ghidul si legislatia data de ANAF in acest sens: https://static.anaf...._18-10-2022.pdf

Voiam sa va intreb voi ce ati inteles privind veniturile pe 2023:

1. Daca am inchiriate 2 apartamente de 3 camere, asta inseamna ca am 6 camere si atunci intru in regimul veniturilor independente?
Pana acum erau precizate 5 contracte maxim pt ca nu intra ca si venituri independente. Din 2023 au introdus in + sau 5 camere. Adica 5 contracte poti avea doar daca ai 5 garsoniere.

2. Impozitul nu mai este 16%? Este 10%?

3. Nu mai exista deducerea personala de 40% din 1 ian 2023?

4. Daca am venituri intre 6 si 12 salarii minime brute, adica intre 18.000 si 36.000 lei/an, atunci platesc sanatate 1800 lei? (6 x 3000 x 10%)
Daca am venituri pana in 6 salarii minime brute (<18 000  lei), mai platesc sanatate? (CASS)

5. Daca inchiriez in regim hotelier un apartament in Bucuresti, am norma de venit conform tabel: https://static.anaf....curesti2023.pdf 36.000 lei/an.

Asta inseamna ca platesc impozit 3600 lei (10%) si sanatatea inca 3600lei? (CASS = 12 x 3000 x 10%)

#2
Bogotta

Bogotta

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,244
  • Înscris: 24.02.2017
Ti-ar trebui un consultant fiscal pentru toate intrebarile tale.

#3
rim80

rim80

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,168
  • Înscris: 06.04.2020
Mergi la directia de taxe si impozite si vei obtine raspunsurile corecte in ce categorie te incadrezi.

#4
radunic

radunic

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 7,986
  • Înscris: 09.08.2005
1. dacă sînt contracte normale de închiriere limita e de 5 contracte derulate simultan într-un an.
2. impozitul e 10% de cîțiva ani buni...
3. nu. Fie ții contabilitate (facturi, chitanțe, registre etc.), fie plătești 10% din total încasări și cu asta basta.
4. din cîte știu CAS nu, dar CASS da. Întreabă la ANAF.
5. nu mă pricep. Întreabă la ANAF.

Întrebatul se face în scris și ceri ca răspunsul să fie în scris.

#5
irina2014

irina2014

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 4,541
  • Înscris: 04.03.2014
la pct.4 --> da, daca ai veniturile sub 36000 lei, platesti 1800. Daca ai sub 6x3000 lei, nu platesti CASS.

in formularul ala Dxxx, pdf-ul inteligent ;), impozitul de 10% se calculeaza pt fiecare contract in parte, dar CASS il calculezi tu la total venituri brute din X contracte cate ai.

Declaratia unica o poti depune pana in mai, pana atunci se mai poate modifica, dar contractele tb declarate pana la 31.01, adica azi. SE face cererea 168, si atasezi zip contracte.

#6
wertyck

wertyck

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,854
  • Înscris: 13.03.2005
Suna sa te lamureasca ei direct: https://www.anaf.ro/...act/call_center

#7
aatst

aatst

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 148
  • Înscris: 28.06.2011

View Postvasilemb2021, on 30 ianuarie 2023 - 23:55, said:

Buna ziua,

Am citit ghidul si legislatia data de ANAF in acest sens: https://static.anaf...._18-10-2022.pdf

Voiam sa va intreb voi ce ati inteles privind veniturile pe 2023:

1. Daca am inchiriate 2 apartamente de 3 camere, asta inseamna ca am 6 camere si atunci intru in regimul veniturilor independente?
Pana acum erau precizate 5 contracte maxim pt ca nu intra ca si venituri independente. Din 2023 au introdus in + sau 5 camere. Adica 5 contracte poti avea doar daca ai 5 garsoniere.

2. Impozitul nu mai este 16%? Este 10%?

3. Nu mai exista deducerea personala de 40% din 1 ian 2023?

4. Daca am venituri intre 6 si 12 salarii minime brute, adica intre 18.000 si 36.000 lei/an, atunci platesc sanatate 1800 lei? (6 x 3000 x 10%)
Daca am venituri pana in 6 salarii minime brute (<18 000  lei), mai platesc sanatate? (CASS)

5. Daca inchiriez in regim hotelier un apartament in Bucuresti, am norma de venit conform tabel: https://static.anaf....curesti2023.pdf 36.000 lei/an.

Asta inseamna ca platesc impozit 3600 lei (10%) si sanatatea inca 3600lei? (CASS = 12 x 3000 x 10%)
1. nu ai 6 camere inchiriate, ai 2 apartamente, tu inchiriezi apartamentul nu fiecare camera, ma refer la inchiriere pe termen lung, la regim hotelier nu ma pricep, 5 contracte pot fi 5 case sau 5 garsoniere, conteaza cate contracte sunt si nu cate camere
2. impozitul nu a fost 16%, ca sa simplificam a fost 6% si acum e 10%
3. nu mai exista deducerea, din acest motiv  impozitul a crescut de la 6% la 10%
4. raspunsul este da prima intrebare si nu la a doua, trebuie sa ai in vedere ca la venituri trebuie sa iei in calcul si dobanzi bancare, dividende etc acum ca dobanzile au crescut pot sa iti strice calculul daca ai bani la banca, daca ai venituri anuale sub 18000lei nu platesti CASS
5. nu stiu

Edited by aatst, 31 January 2023 - 14:38.


#8
vasilemb2021

vasilemb2021

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 88
  • Înscris: 16.06.2021

 aatst, on 31 ianuarie 2023 - 14:32, said:

1. nu ai 6 camere inchiriate, ai 2 apartamente, tu inchiriezi apartamentul nu fiecare camera, ma refer la inchiriere pe termen lung, la regim hotelier nu ma pricep, 5 contracte pot fi 5 case sau 5 garsoniere, conteaza cate contracte sunt si nu cate camere
2. impozitul nu a fost 16%, ca sa simplificam a fost 6% si acum e 10%
3. nu mai exista deducerea, din acest motiv  impozitul a crescut de la 6% la 10%
4. raspunsul este da prima intrebare si nu la a doua, trebuie sa ai in vedere ca la venituri trebuie sa iei in calcul si dobanzi bancare, dividende etc acum ca dobanzile au crescut pot sa iti strice calculul daca ai bani la banca, daca ai venituri anuale sub 18000lei nu platesti CASS
5. nu stiu

Multumesc pt raspunsuri.
la pct 4 veniturile pt care se plateste CASS nu sunt adunate pe categorii? asa stiu ca erau in trecut....
la dividende nu am platit niciodata cass

#9
aatst

aatst

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 148
  • Înscris: 28.06.2011
daca toate veniturile adunate( dividende, dobanzi bancare, venituri din cedarea folosintei bunurilor, venituri din avtivitati independente si nu mai stiu care mai sunt) depasesc pragurile pentru plata cass, 6/12/24 salarii minime brute, atunci vei plati cass corespunzator pragului unde te incadrezi
cass se plateste la dividende de mai multi ani, nu mai stiu exact de cand, suna un contabil mai bine

#10
kaii

kaii

    Înjugați

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,846
  • Înscris: 17.12.2017

 vasilemb2021, on 06 februarie 2023 - 22:17, said:

Multumesc pt raspunsuri.
la pct 4 veniturile pt care se plateste CASS nu sunt adunate pe categorii? asa stiu ca erau in trecut....
la dividende nu am platit niciodata cass

Pentru veniturile din dividende aveti obligatia depunerii declaratiei unice pana in data de 25 a lunii urmatoare platii acestora - plata, nu distribuire, la distribuire s-a datorat cota de 5%(pana la trim. 3 2022) 8%(incepand cu trim. 4 2022) din suma bruta la sursa, iar plata poate fi ulterioara distribuirii.

Se completeaza cap. II date privind veniturile estimate; ex. daca plata a avut loc in 2022 si s-a depasit plafonul de venituri de 30.6k lei(12 sal. minime din 2022), este datorata si contributia CASS.

Atentie la omiterea depunerii si decl. unice, foarte multi(mai ales cand esti administrator la propriul SRL) considera ca la plata imp. pe dividende nu mai au si alta obligatie ca persoana fizica.

Daca nu s-a platit niciodata CASS, si s-a depasit plafonul de 12 sal. minime, se emite "DECIZIE REFERITOARE LA OBLIGAȚIILE FISCALE ACCESORII REPREZENTÂND DOBÂNZI ȘI PENALITĂȚI DE ÎNTÂRZIERE", care spune asa

Quote

În temeiul art. 98 lit. c) și art. 173 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările
ulterioare, pentru neachitarea la termenul de scadență de către debitor a obligațiilor fiscale principale, s-au calculat următoarele dobânzi și
penalități de întârziere

Dar fara griji, dobanzile si penalitatile nu se calculeaza asa repede de catre conducatorul unitatii fiscale, se lasa sa se adune mai multi ani pentru o suma consistenta. Ca exemplu, acum se stabiliesc obligatiile aferente 2018, deciziile au fost emise la 31.12.2022 dar vor fi comunicate incepand cu luna mai 2023.

De asemenea si veniturile din chirii intra in acceasi categorie, cine a obtinut in banca/revolut venituri recurente, dar a omis depunerea decl. unice pentru aceste venituri, va avea obligatia achitarii imp. pe venit de 10% ( se vor calcula la alte venituri, nu cota forfetara), dobanzi 0.02% pe zi si penalitati 0.01% pe zi. Daca incasezi chirie + utilitati platesti pentru toata suma.

Partea buna ca e mai ieftin 11% pe an dob. + penalitati decat sa faci credit, alta parte buna este la imobilele in coproprietate, plateste doar cine a obtinut veniturile, nu ambii.

Attached Files



#11
Stecheru

Stecheru

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 804
  • Înscris: 16.09.2007

 kaii, on 08 februarie 2023 - 11:13, said:

, alta parte buna este la imobilele in coproprietate, plateste doar cine a obtinut veniturile, nu ambii.
Da' chiar, cum functioneaza de anul asta treaba la coproprietari? Ca am vazut ca trebuie contractul inregistrat pt. toti proprietarii, chiar daca contractul de inchiriere e facut doar pe numele unuia singur.
Se mai plateste impozit doar de catre cel ce a incheiat contractul si a incasat banii?
Sau n-am inteles eu bine si contractul de inchiriere se inregistreaza doar de catre cel care l-a incheiat?

Edited by Stecheru, 08 February 2023 - 11:58.


#12
kaii

kaii

    Înjugați

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,846
  • Înscris: 17.12.2017
Fiecare coproprietar este obligat sa inregistreze contractul de inchiriere(cat si modificarile ulterioare) in termen de 30 de zile (pentru contracte incheiate in 2023, iar cele vechi <2023 in termen de 90 de zile, deci toate contractele in derulare care nu au fost pana acum inregistrate deja).

Se depune decl. C168, fie online, respectiv la ghiseu, fiecare coproprietar completeaza: A. a.) date despre locator(proprietar); A. b.) Cota parte detinuta din bunul inchiriat, si se atasaza copie contract.

Impozit, CASS daca este cazul, plateste fiecare coproprietar conform cota parte si toti sunt obligati sa depuna decl. unica in 30 de zile.



 kaii, on 08 februarie 2023 - 11:13, said:

De asemenea si veniturile din chirii intra in acceasi categorie, cine a obtinut in banca/revolut venituri recurente, dar a omis depunerea decl. unice pentru aceste venituri, va avea obligatia achitarii imp. pe venit de 10% ( se vor calcula  incadra la alte venituri - nefiind declarat ca si venit din cedarea bunurilor, nu cota forfetara), dobanzi 0.02% pe zi si penalitati 0.01% pe zi. Daca incasezi chirie + utilitati platesti pentru toata suma.

alta parte buna este la imobilele in coproprietate, plateste doar cine a obtinut veniturile recurente si reincadrate, nu ambii.

Deci in 2023, ex. ai imobil impreuna cu sotia, nu conteaza care din voi semneaza contractul, ambii sunt obligati sa inregistreze contractul, si ambii platesc impozite conform cota parte.
Asa a fost intotdeauna, dar nu era obligatorie inregistrarea contractului.

#13
strongtaste

strongtaste

    New Member

  • Grup: Members
  • Posts: 19
  • Înscris: 07.12.2006
am spicuit putin mai mult legislatia in domeniu la momentul asta si am ajuns la urmataorea sinteza privind inchirierea in regim hotelier.
daca gresesc undeva rog cine se pricele sa ma corecteze.
astfel, pt a inchiria camere din locuinte personale in regim hotelier, trebuie sa urmezi urmatorii pasi:
1. in cazul in care colaborezi cu platforme gen booking, airbnb trebuie obtinere cod special tva pe persoana fizica - prin completarea formularului 020. se va plati tva in Romania la facturile emise de booking. se depun 2 declaratii lunar, doar in lunile in care ai facturi emise de bookin.com
2. se obtine CERTIFICAT DE CLASIFICARE de la Ministerul Antreprenoriatului si Turismului prin depunerea unei cereri insotite de cateva documente printre care ATENTIE! ACORDUL VECINILOR pe veriticala si orizontala sau al ACOCIATIEI DE PROPRIETARI pt ca apartamentul respectiv sa poata fi inchiriat in scop turistic.

ulterior poti incepe activitatea.
la veniturile obtinute se aplica urmatorul regim fiscal.

REGIMUL FISCAL APLICABIL INCHIRIERII IN SCOP TURISTIC A CAMERELOR SITUATE IN LOCUINTE PROPRIETATE PERSONALA

Veniturile din cedarea folosinței bunurilor sunt veniturile, în bani și/sau în natură, provenind din cedarea folosinței bunurilor mobile și imobile, obținute de către proprietar, uzufructuar sau alt deținător legal, altele decât veniturile din activități independente. În această categorie de venit se cuprind veniturile din:
- închirieri și subînchirieri de bunuri mobile și imobile din patrimoniul personal;
- arendarea bunurilor agricole, din patrimoniul personal ;
- închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea.

Închirierea în scop turistic de către proprietari a camerelor situate în locuințele proprietate personală, altele decât cele care constituie structuri de primire turistică, potrivit legislației specifice, reprezintă oferirea posibilității de ședere pentru o perioadă de minimum 24 de ore și maximum 30 de zile într-un an calendaristic oricărei persoane care călătorește în scop turistic în afara mediului său obișnuit de viață.

MOD DE IMPOZITARE:
1. Pe baza normei anuale de venit
2. În sistem real

1. Pe baza normei anuale de venit

Veniturile realizate din închirierea în scop turistic a unui număr de camere cuprins între unu și 5 camere inclusiv, în cursul unui an fiscal, se determină pe baza normei anuale de venit.
Contribuabilii care realizeaza venituri din închirierea în scop turistic a unui număr de sub 5 camere, situate în locuințe proprietate personală, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea, determină venitul net anual pe baza normelor de venit (Art. 133 alin. (21) din Codul fiscal).

În cazul depășirii numărului de 5 camere de închiriat în cursul aceluiași an fiscal, determinarea venitului net anual se efectuează pe baza normei anuale de venit pentru întregul anfiscal curent, iar în anul fiscal următor stabilirea acestuia se realizează în sistem real.

Nivelul normelor anuale de venit se stabilește prin ordin emis de instituția competentă în coordonarea activității turistice, pe categorii de localități, în funcție de amplasamentul locuinței.
Norma anuală de venit se publică anual, de către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, în cursul trimestrului IV, dar nu mai târziu de data de 30 noiembrie a anului anterior celui în care urmează a se aplica.
În conformitate cu Ordinul ministrului antreprenoriatului și turismului nr. 930/2022 nivelul normelor anuale de venit corespunzătoare unei camere de închiriat în scop turistic, în locuințe proprietate personală, pe categorii de localități, în funcție de amplasamentul locuinței se stabilește după cum urmează:
B. Pentru anul 2022
1. În stațiunile turistice de interes național, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit se stabilește la suma de 13 500 lei.
2. În stațiunile turistice de interes local, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit se stabilește la suma de 8 500 lei.
3. În stațiunile balneare, climatice și balneoclimatice, cu excepția celor de pe litoralul Mării Negre, norma anuală de venit se stabilește la suma de 19 000 lei.
4. În localități din Delta Dunării și de pe litoralul Mării Negre, pentru sezonul turistic estival definit în conformitate cu legislația în vigoare, respectiv perioada cuprinsă între 1 mai și 30 septembrie a fiecărui an, norma anuală de venit se stabilește la suma de 19 000 lei. Pentru extrasezon norma anuală de venit se stabilește la suma de 6 500 lei.
5. În alte localități decât cele prevăzute la pct. 1-4, norma anuală de venit se stabilește la suma de 11 000 lei.

Normele anuale de venit pot fi ajustate de către contribuabili prin reducerea acestora cu 30%, în situația în care sunt îndeplinite cel puțin 3 dintre următoarele criterii:
a) inexistența mijloacelor de transport în comun rutiere sau feroviare;
b) situarea locuinței în mediul rural;
c) materialele de construcții din care sunt construite clădirile în care sunt situate camerele
sunt altele decât beton sau cărămidă;
d) lipsa a cel puțin a uneia dintre utilitățile de care beneficiază imobilele din care fac parte camerele închiriate prin racordare la rețeaua publică de: apă, canalizare, energie electrică, gaz;
e) grupul sanitar aferent camerei închiriate nu este pus în exclusivitate la dispoziția turiștilor;
f) suprafața camerei închiriate în scop turistic nu depășește 15 mp.

Nivelul normelor anuale de venit transmise anual se consideră că reprezintă nivelul maxi al veniturilor ce pot fi realizate într-un an fiscal din închirierea în scop turistic a unei camere situate în locuința proprietate personală.

Norma anuală de venit/Norma anuală de venit ajustată, după caz, se reduce astfel încât să reflecte perioada din anul calendaristic pe parcursul căreia închirierea a fost efectuată, în funcție de următoarele situații:
a) începerea realizării de venituri din închirierea în scop turistic;
b) încetarea realizării de venituri din închirierea în scop turistic.

Prin începerea realizării de venituri se înțelege prima zi de închiriere a unei camere, iar prin încetarea realizării de venituri se înțelege ultima zi de închiriere a aceleiași camere.
În cazul începerii sau încetării închirierii în scop turistic, în cursul anului fiscal, pentru
determinarea venitului anual stabilit în funcție de norma anuală de venit/norma anuală de venit ajustată, corespunzătoare perioadei de închiriere, se procedează după cum urmează:
a) se determină norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată, prin împărțirea la 12 a valorii normei anuale de venit/normei anuale de venit ajustate, după caz;
b) norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată se multiplică cu numărul de luni întregi în care închirierea în scop turistic a fost desfășurată, în cursul anului fiscal respectiv;

c) în cazul în care contribuabilii încep și încetează închirierea în scop turistic în cursul
aceleiași luni, venitul realizat în luna respectivă se consideră egal cu:
(i) norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată, după caz, dacă perioada de închiriere este de cel puțin 15 zile;
(ii) jumătate din norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată, după caz, dacă perioada de închiriere este mai mică de 15 zile;

d) în cazul în care contribuabilii încep închirierea în scop turistic în cursul unei luni, fără a-și
înceta activitatea în luna respectivă, venitul realizat în luna respectivă se consideră egal cu:
(i) norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată, după caz, dacă evenimentul s-a parodus anterior datei de 15 a lunii respective;
(ii) jumătate din norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată, după caz, dacă evenimentul s-a produs începând cu data de 15 a lunii respective;

e) în cazul în care contribuabilii încetează închirierea în scop turistic în cursul unei luni,
venitul realizat în luna respectivă se consideră că este egal cu:
(i) jumătate din norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată, dacă evenimentul s-a produs anterior datei de 15 a lunii respective;
(ii) norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată, dacă evenimentul s-a produs începând cu data de 15 a lunii respective;

f) venitul anual stabilit în funcție de norma anuală de venit/norma anuală de venit ajustată, după caz, corespunzător perioadei de închiriere în scop turistic a unei camere, în cursul anului fiscal respectiv, se determină prin însumarea următoarelor elemente:
(i) valoarea normei lunare de venit/normei lunare de venit ajustate, după caz, multiplicată cu numărul de luni întregi în care închirierea în scop turistic a fost desfășurată;
(ii) norma lunară de venit/norma lunară de venit ajustată, după caz, sau jumătate din valorile corespunzătoare acestora, luate în calcul în funcție de situațiile prevăzute la lit. c), d) și e);

g) venitul anual corespunzător perioadei de închiriere în scop turistic, pentru un număr de până la 5 camere inclusiv, în cursul anului fiscal respectiv, se stabilește prin însumarea venitului anual determinat potrivit lit. f) pentru fiecare cameră.

Contribuabilii au obligația, pentru fiecare an fiscal, să completeze și să păstreze fișa capacității de cazare(Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 398/2021 pentru aprobarea modelului, conținutului și modalității de gestionare a formularului "Fișa capacității de cazare"), astfel încât să permită identificarea și controlul, de către organul fiscal competent, a informațiilor utilizate la completarea declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoane fizice.

Impozitul anual datorat se calculează de către contribuabil, pe baza datelor din declarațiaunică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit, impozitul fiind final.

Plata impozitului se efectuează la bugetul de stat până la data de 25 mai inclusiv a anului
următor celui de realizare a venitului.
Contribuabilii care obțin venituri determinate pe baza normei anuale de venit NU au obligația completării Registrului de evidență fiscală și conducerii evidenței contabile.




3. În sistem real – obligatoriu cand se depasesc 5 camere

Persoanele fizice care într-un an fiscal au realizat venituri din închirierea în scop turistic a unui număr de peste 5 camere închiriate în scop turistic situate în locuințe proprietate personală, indiferent de numărul de locuințe în care sunt situate acestea, determină, în anul fiscal următor, venitul net anual în sistem real, pe baza datelor din contabilitate și au obligația de a completa Registrul de evidență fiscală. Evidența contabilă poate fi condusă în partidă simplă (Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în partida simplă, cu modificările și completările ulterioare) sau în partidă dublă(Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare).

Ele au obligația de a depune declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent pentru fiecare an fiscal, până la data de 25 mai, inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.

Impozitul anual datorat se calculează de către contribuabil, pe baza declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, iar în situația în care contribuabilul înregistrează pierdere fiscală anuală, aceasta reprezintă pierdere definitivă.

Impozitul anual datorat se plătește integral la bugetul de stat, până la data de 25 mai, inclusiv a anului fiscal următor celui de realizare a venitului.









Obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Persoanele fizice care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor din închirierea în
scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală și încasează integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea prestărilor de servicii efectuate direct către populație, au obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale (Art. 1 alin. (1) din Ordonanța de Urgență nr.28/1999, republicată, privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale).


Organul fiscal competent
Declarația se depune la organul fiscal competent care poate fi :
a) pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România, organul fiscal în a cărui rază
teritorială contribuabilul are adresa unde își are domiciliul, potrivit legii sau adresa unde locuiește efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu;
b) pentru persoanele fizice care nu au domiciliul fiscal cunoscut sau în România,
competența teritorială revine organului fiscal în raza căruia se face constatarea actului sau faptului supus dispozițiilor legale fiscale.

Taxa pe valoarea adăugată
Arendarea, concesionarea, închirierea și leasingul de bunuri imobile, acordarea unor
drepturi reale asupra unui bun imobil, precum dreptul de uzufruct și superficia, cu plată, pe o
anumită perioadă sunt operațiuni scutite de TVA(Art. 292 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare), cu următoarele excepții:
- operațiunile de cazare care sunt efectuate în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor
cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
- închirierea de spații sau locații pentru parcarea autovehiculelor;
- închirierea utilajelor și a mașinilor fixate definitiv în bunuri imobile;
- închirierea seifurilor.

Sancțiuni
Nedepunerea „Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”, până la data prevăzută în legislația fiscală, se sancționează cu amendă cuprinsă între 50 și 500 de lei(Art. 336 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare) .
Contravenientul poate achita în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, agentul constatator făcând mențiune despre această posibilitate în procesul-verbal.


#14
XrainX

XrainX

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,469
  • Înscris: 28.09.2011
Pentru închirierea în scop turistic numărul maxim de camere este de 5 pentru funcționarea în sistem pe bază de norme de venit, pe persoană fizică.

Se dă următorul exemplu:
1.) o construcție de tip locuință colectivă (definită astfel de către autorizația de construire) în care fiecare etaj este practic separat în autorizația de construire pentru că de aceea se numește locuință colectivă, practic ea poate avea un proprietar la etaj și unul la parter. Ca un bloc, să zicem. Un bloc este definit ca locuință colectivă, nu ca locuință individuală așa cum sunt casele.
2.) la parter sunt 5 garsoniere, iar la etaj sunt tot 5.
3.) proprietarul a făcut blocul înainte de căsătorie iar acum e căsătorit, deci în acte apare el ca proprietar. Prin căsătorie eu știu că bunurile devin comune deci și soția e proprietar. Nu aș vrea să întru în detaliile asea cu ce se întâmplă la divorț, că e offtopic.
4.) fiind căsătorit, poate soția închiria etajul 1 compus din cele 5 garsoniere? Ea să declare la ANAF sau unde trebuie că închiriază garsonierele de la etaj și să plătească taxele?
5.) dacă nu se poate folosi soția de etajul 1 (de ce?), poate fi dată folosința etajului unei persoane străine printr-un contract de comodat iar această persoană să se ocupe de închirierea celor 5 garsoniere de la etaj și să plătească el taxele la stat?

Ideea este că proprietarul nu vrea să se ocupe decât de parter, nu vrea și etajul.

#15
bogdan_o

bogdan_o

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,063
  • Înscris: 05.04.2005
Salut

1. bunurile dobandite inainte de casatorie, nu sunt bunuri comune. Deci sotia NU este proprietar.

Chiar daca ar fi bunuri comune (sotia ar aparea in acte ca proprietar), proprietarul nu ar putea sa faca ce isi doreste, pentru ca ordinul 2031/2022, spune ca pentru bunurile detinute in comun, fiecare coproprietar - persoana fizica, are obligatia inregistrarii contractului de inchiriere.

Deci daca cele 10 garsoniere ar fi detinute in comun si in acte, atunci atat sotul cat si sotia au obligatia de a inregistra fiecare cele 10 contracte conform cu cota-parte a fiecaruia (de obicei 50% intre soti). Deci sotul inregistreaza un contract pe 1/2 din suma, sotia inregistreaza acelasi contract pentru cealalata 1/2 din suma.

2. partea cu comodatul e o zona gri. Un contract de comodat este incheiat cu scopul de a asiguara folosinta gratuita a bunului de catre comodatar. Un contract de comodat incheiat cu scopul de a-i permite comodatarului sa inchirieze imobilul poate fi privit ca fiind lovit de nulitatea absoluta pentru lipsa scopului imediat. (Art 1238 (1) NCC)

Daca proprietarul nu mai vrea etajul, legal, cea mai simpla solutie este sa il vanda altei persoane. Daca il vinde sotiei, atunci trebuie sa schimbe si regimul casatoriei din comuniunea de bunuri in regimul separatiei de bunuri ca etajul sa fie numal al sotiei in acte.

Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate