Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Aproape 100 de medici din Spitalu...

Rulota, home-made, RAR

Rulota, home-made, RAR

La multi ani @ccf_cristi!
 Masina de spalat rufe - curge apa...

Mucegai grinzi si lemn in pod

Laptop - probleme shutdown cu caddy

Long exposure Photography
 Canile filtrante filtreaza okey a...

Rabla Plus - limita de 75000 EUR ...

Inlocuire aeroterma Skoda Octavia 2

Retur la un produs cumparat in rate
 Anomalie valori calorice pui

Update Linux Mint

Interpretare radiografie pulmonara

Noile buletine cu cip din perspec...
 

Racire in tavan

- - - - -
  • Please log in to reply
49 replies to this topic

#1
cristiancostea78

cristiancostea78

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 30
  • Înscris: 16.07.2019
Salut,
Am vazut ca sunt mai multe topicuri in care se abordeaza subiectul, insa nu am gasit informatia pe care o caut si nu vreau sa le parazitez cu o intrebare noua.
Construiesc o casa, izolata cu EPS de 15 grafitat pe fatadele fara ferestre si caramida de 30 cu vata bazaltica (una e orientata S-V), si 20 pe fatadele cu ferestre,  si ma gandesc la un sistem de racire prin tavan/pereti/pardoseala/ventilo mai mult din motive de confort. Am avut o sinuzita urata de la AC de era sa ajung la spital si de atunci nu il mai suport (mai mult psihologic), de aceea caut o solutie alternativa.
Si pentru ca fac 2 foraje la 17 metri pentru o pompa de caldura in cirucit deschis, m-am gandit sa folosesc apa din foraj, care are undeva la 11-12 grade tot timpul anului, si pentru racire. As monta un schimbator de caldura si un puffer/bolier ca sa racesc apa la temperatura de intrare pe circuit. Nu am teren suficient sa folosesc alte sisteme pentru tot imobilul, asa ca asta e singura sursa pasiva de rece disponibila.
Varinta cu ventilo cu termostat am studiat-o in detaliu, stiu clar ce vreau de la ea, riscul aici este legat de discomfortul facut de ventilator, care in timp va incepe face zgomot. O lasam de o parte. Racire prin pardoseala si pereti se califica si nu prea din varii motive (risc de condens, rece la picioare, nu stim inca amenajarile interioare pe care le vom face si nu putem acoperi peretii etc).
Asa ca ramane cea prin tavan, mi se pare cea mai potrivita in contextul dat, dar preturile pentru un sistem dedicat sunt cam mari, am gasit sisteme cu placi care ajung la 90 de euro/mp, fara montaj, daca mai pun si manopera si restul, ma lipsesc.
Asa ca analizez varianta sa fac ceva din materiale care se pot folosi si la IP. Am vazut ca exista variante in care pui tevile pe placa de beton pe sub tavanul fals, si variante cu tevi in structura tavanului fals, aproape lipite de placa de rigips.
In acest moment ma uit la aceasta configuratie, nu cred ca e greu sa o faci singur, cumpar teava si sistemul de prindere cu reglete, eventual le rigidizez, le fixez intre CD-uri, si sub tevi pun rigips verde ca in caz de condens sa nu am surprize, izolez restul tevilor tur-retur.
Intrebarea mea este, cam cat ar fi lungimea de teava si dimensiunea acesteia, pentru o instalatie care sa asigure in living si cele 3 dormitoare 26-27 de garde ambiental in zilele foarte calde, cu peste 35 de grade? Temperatura in instalatie as seta-o la 21-22 grade, care din ce am vazut ar fi peste punctul de roua. Cat ar trebui sa fie volumul la boiler/puffer sa nu mearga pompele in gol? Daca pun teava la pas de 10 pe 70% prin tavan, ar fi suficient? Ar fi cam 600 de metri de teava la 86 de mp utili raciti. Nu sunt sigur ca pot acoperi tot, mai trebuie sa las spatiu pentru design, ornamente, alte instalatii etc...
Multumesc, si scuze pentru mesajul lung.

#2
Naijax

Naijax

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,974
  • Înscris: 13.03.2017
Pentru racire / incalzire in tavan ai nevoie de camere inalte 2,5 – 3,5 metri pentru ca trebuie si ventilatie in spatiul ala
Lipsa ventilatie = condens
Daca nu ai camerele asa de inalte = i-ati gandul
Va iesi un fel de struțocămilă

#3
cristiancostea78

cristiancostea78

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 30
  • Înscris: 16.07.2019
Inaltimea camereleor este standard, 2,85 intre placi. Ventilatia nu sunt sigur ca elimina riscul de condens, daca umiditatea exterioara este la fel cu cea interioara, doar daca are dezumidificare... Mai degraba as baga un ventilo cu apa la 12 garde si teava de captare condens undeva pe hol, care porneste la o temperatura si umiditate setata. Sper totusi sa nu am o problema cu condensul, folosesc la tavanele respective placa de rigips verde care se utilizeaza de regula in bai si sunt rezistente la condens, as putea sa mai pun o folie de protectie intre teava si placa. In afara placilor verzi, izolez tevile cu burete negru.

View PostNaijax, on 23 ianuarie 2023 - 14:38, said:

Pentru racire / incalzire in tavan ai nevoie de camere inalte 2,5 – 3,5 metri pentru ca trebuie si ventilatie in spatiul ala
Lipsa ventilatie = condens
Daca nu ai camerele asa de inalte = i-ati gandul
Va iesi un fel de struțocămilă


#4
kesarion111

kesarion111

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 892
  • Înscris: 15.06.2009
Faci condens chiar daca apa din put are 11-12 grade. Acum 17 ani cand pomii nu crescusera sa umbreasca casa foloseam un ventilconvector lung de 1,6mx0,7m pus la etaj pe casa scarii, alimentat din put la 13 grade. Colectam condens cam 5l apa pe zi.

#5
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,887
  • Înscris: 01.03.2013
Racirea in tavan functioneaza, dar ea doar coboara temperatura aerului (extrage caldura sensibila). Temperatura agentului termic de racire poate sa fie in jur de 18C - 20C, depinde de umiditatea relativa interioara.

Insa vara si umiditatea este mare si asta provoaca disconfort. Iar prin scaderea temperaturii aerului, umiditatea relativa creste.

De aceea racirea radianta ar trebui sa fie insotita de DEZUMIDIFICARE (se elimina si caldura latenta).

Pentru dezumidificare se poate folosi un aer conditionat pus undeva mai ferit de locatari, sau un ventiloconvector alimentat cu apa rece (5 - 10 C).

Un dezumidificator obisnuit de camera care se gaseste prin magazinele de profil nu este recomandat, pentru ca desi dezumidifica, el aduce aport de caldura in aer (toata energia electrica consumata de compresor se regaseste sub forma de caldura in aer).

PS: Ventilatia simpla NU scade umiditatea vara.

Edited by kolfleading, 23 January 2023 - 15:28.


#6
cristiancostea78

cristiancostea78

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 30
  • Înscris: 16.07.2019
Apa la 12 garde ar functiona? As baga un ventilo, in dreptul baii din hol, ar scurge condensul in tubulatura de canalizare si porneste odata cu pompa de foraj, primeste apa direct de la ea.
M-am uitat acum pe grafice si nu cred ca scap totusi de condens.

View Postkolfleading, on 23 ianuarie 2023 - 15:26, said:

Racirea in tavan functioneaza, dar ea doar coboara temperatura aerului (extrage caldura sensibila). Temperatura agentului termic de racire poate sa fie in jur de 18C - 20C, depinde de umiditatea relativa interioara.

Insa vara si umiditatea este mare si asta provoaca disconfort. Iar prin scaderea temperaturii aerului, umiditatea relativa creste.

De aceea racirea radianta ar trebui sa fie insotita de DEZUMIDIFICARE (se elimina si caldura latenta).

Pentru dezumidificare se poate folosi un aer conditionat pus undeva mai ferit de locatari, sau un ventiloconvector alimentat cu apa rece (5 - 10 C).

Un dezumidificator obisnuit de camera care se gaseste prin magazinele de profil nu este recomandat, pentru ca desi dezumidifica, el aduce aport de caldura in aer (toata energia electrica consumata de compresor se regaseste sub forma de caldura in aer).

PS: Ventilatia simpla NU scade umiditatea vara.


#7
utopium

utopium

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 41,795
  • Înscris: 14.08.2007
Din cate am citit despre subiect, daca ai sub 16 grade in tevile de racire prin pereti, vei avea condens ... daca e mai mult, ar trebui sa fie ok. Incalzirea se face in podea, racirea in pereti/tavan din cate stiu ... pentru ca aerul cald urca, cel rece coboara.

#8
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,887
  • Înscris: 01.03.2013
Cred ca si cu apa la 12 C s-ar face ceva dezumidificare in ventiloconvector.

Pentru a controla temperatura apei care merge in tavan, exista vane termostatice pentru racire radianta care ridica temperatura apei prin amestec apa de la sursa cu apa din retur sa mentina turul spre tavan la o valoare fixa si mai mare decat vine de la sursa.

Attached Files


Edited by kolfleading, 23 January 2023 - 19:57.


#9
florinellll

florinellll

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 877
  • Înscris: 02.09.2009

View Postcristiancostea78, on 23 ianuarie 2023 - 14:23, said:

Salut,
Am vazut ca sunt mai multe topicuri in care se abordeaza subiectul, insa nu am gasit informatia pe care o caut si nu vreau sa le parazitez cu o intrebare noua.
Construiesc o casa, izolata cu EPS de 15 grafitat pe fatadele fara ferestre si caramida de 30 cu vata bazaltica (una e orientata S-V), si 20 pe fatadele cu ferestre,  si ma gandesc la un sistem de racire prin tavan/pereti/pardoseala/ventilo mai mult din motive de confort. Am avut o sinuzita urata de la AC de era sa ajung la spital si de atunci nu il mai suport (mai mult psihologic), de aceea caut o solutie alternativa.
Si pentru ca fac 2 foraje la 17 metri pentru o pompa de caldura in cirucit deschis, m-am gandit sa folosesc apa din foraj, care are undeva la 11-12 grade tot timpul anului, si pentru racire. As monta un schimbator de caldura si un puffer/bolier ca sa racesc apa la temperatura de intrare pe circuit. Nu am teren suficient sa folosesc alte sisteme pentru tot imobilul, asa ca asta e singura sursa pasiva de rece disponibila.
Varinta cu ventilo cu termostat am studiat-o in detaliu, stiu clar ce vreau de la ea, riscul aici este legat de discomfortul facut de ventilator, care in timp va incepe face zgomot. O lasam de o parte. Racire prin pardoseala si pereti se califica si nu prea din varii motive (risc de condens, rece la picioare, nu stim inca amenajarile interioare pe care le vom face si nu putem acoperi peretii etc).
Asa ca ramane cea prin tavan, mi se pare cea mai potrivita in contextul dat, dar preturile pentru un sistem dedicat sunt cam mari, am gasit sisteme cu placi care ajung la 90 de euro/mp, fara montaj, daca mai pun si manopera si restul, ma lipsesc.
Asa ca analizez varianta sa fac ceva din materiale care se pot folosi si la IP. Am vazut ca exista variante in care pui tevile pe placa de beton pe sub tavanul fals, si variante cu tevi in structura tavanului fals, aproape lipite de placa de rigips.
In acest moment ma uit la aceasta configuratie, nu cred ca e greu sa o faci singur, cumpar teava si sistemul de prindere cu reglete, eventual le rigidizez, le fixez intre CD-uri, si sub tevi pun rigips verde ca in caz de condens sa nu am surprize, izolez restul tevilor tur-retur.
Intrebarea mea este, cam cat ar fi lungimea de teava si dimensiunea acesteia, pentru o instalatie care sa asigure in living si cele 3 dormitoare 26-27 de garde ambiental in zilele foarte calde, cu peste 35 de grade? Temperatura in instalatie as seta-o la 21-22 grade, care din ce am vazut ar fi peste punctul de roua. Cat ar trebui sa fie volumul la boiler/puffer sa nu mearga pompele in gol? Daca pun teava la pas de 10 pe 70% prin tavan, ar fi suficient? Ar fi cam 600 de metri de teava la 86 de mp utili raciti. Nu sunt sigur ca pot acoperi tot, mai trebuie sa las spatiu pentru design, ornamente, alte instalatii etc...
Multumesc, si scuze pentru mesajul lung.
Sau, mai bine te duci la psiholog si dupa ,montezi un AC de 12000btuPosted Image

Edited by florinellll, 23 January 2023 - 20:24.


#10
cristiancostea78

cristiancostea78

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 30
  • Înscris: 16.07.2019
Eu zic ca merge dezumificarea, un coleg spunea mai devreme ca la 13 grade scotea cam 5 litri/zi cu ventilo.
Deci e ca vana de amestec pentru IP, dar ridica temperatura, am inteles. O sa mai calculez  sa vad ce putere ar trebui sa aiba schimbatorul de caldura, poate scap de puffer cu o vana de asta. Ar mai fi de adaugat un filtru de nisip, ca schimbatoarele care merg cu apa murdara sunt al naibii de scumpe.
In anii trecuti, cineva tragea 4 mc/h dintr-un foraj, pentru irigatii. Ar trebui sa fie suficient, am vazut in masuratorile oficiale ca nivelul apei nu a scazut in verile din anii trecuti desi a fost seceta.
Merci de informatii.

View Postkolfleading, on 23 ianuarie 2023 - 19:57, said:

Cred ca si cu apa la 12 C s-ar face ceva dezumidificare in ventiloconvector.

Pentru a controla temperatura apei care merge in tavan, exista vane termostatice pentru racire radianta care ridica temperatura apei prin amestec apa de la sursa cu apa din retur sa mentina turul spre tavan la o valoare fixa si mai mare decat vine de la sursa.


#11
raducut123

raducut123

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,742
  • Înscris: 12.09.2013
lasa-te de experimente.....decat sa incerci singur ceva destul de greu de realizat, mai bine mergi pe ventiloconvectoare cu PDC si aia e!

#12
cristiancostea78

cristiancostea78

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 30
  • Înscris: 16.07.2019
Banii pe 4 ac-uri cu functii de comfort+montaj+psiholog, sigur costa peste ce vreau eu sa fac, Cand am pus in 2009 IPAT, mi s-au cerut niste preturi de am zis ca nu e adevarat... Cu o treime din suma am gandit si facut un sistem propriu cu un amic instalator, l-am echilibrat la 23.5 in centrul casei, si de atunci mai bag doar presiune in instalatie, ca sa nu mai zic ca ma vine o factura la gaze jenant de mica.
La cum evolueaza clima pe la noi, racirea in tavan va fi urmatoarea "chestie" in instalatii, mai ales la imobile noi, stai sa inceapa lumea sa vada cum functioneaza.

View Postflorinellll, on 23 ianuarie 2023 - 20:23, said:

Sau, mai bine te duci la psiholog si dupa ,montezi un AC de 12000btuPosted Image


#13
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,887
  • Înscris: 01.03.2013

View Postcristiancostea78, on 23 ianuarie 2023 - 23:14, said:

Deci e ca vana de amestec pentru IP, dar ridica temperatura
Vana de amestec pentru incalzire limiteaza temperatura la o valoare MAXIMA.
De ex. max 35C pentru incalzire in pardoseala:
  • Daca de la sursa vine 30C, ajunge 30C in pardoseala
  • Daca de la sursa vine 40C, ajunge 35C in pardoseala (prin amestec cu apa mai rece din retur pardoseala)

Vana de amestec pentru racire limiteaza temperatura la o valoare MINIMA
De ex. min. 20 C pentru racire in tavan:
  • Daca de la sursa vine 15C, ajunge 20C in tavan (prin amestec cu apa mai calda din retur tavan)
  • Daca de la sursa vine 25C, ajunge 25C in tavan


#14
gushpi

gushpi

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,136
  • Înscris: 17.01.2012
de obicei nu agreez sfaturile lui florinel, dar de data asta zice bine :P
oare de ce nu sfătuiesc proiectanții să se instaleze astfel de sisteme? :o
-randamentul este extrem de scăzut
-zgomotul ventilatorului (care este extrem de necesar, altfel nu se face niciun transfer sesizabil de căldură) va fi greu de suportat
-condensul va fi o problemă continuă (poți folosi tu și mama rigipsului verde...)

io aș zice că nu tre să te apuci să inventezi „apa caldă”!
8000 de lei pt 4 AC-uri și ai scăpat de griji...
ba chiar în perioadele de primăvară-toamnă (cu temp între 5 și 2*C) AC-urile vor încălzi casa mai ieftin decât PDC-ul tău...

#15
cristiandrei

cristiandrei

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,866
  • Înscris: 19.05.2005
ce ventilator ai la racirea in tavan?

#16
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,887
  • Înscris: 01.03.2013

View Postgushpi, on 24 ianuarie 2023 - 13:35, said:

de obicei nu agreez sfaturile lui florinel, dar de data asta zice bine Posted Image

-randamentul este extrem de scăzut
-zgomotul ventilatorului (care este extrem de necesar, altfel nu se face niciun transfer sesizabil de căldură) va fi greu de suportat
-condensul va fi o problemă continuă (poți folosi tu și mama rigipsului verde...)
Tot ce ai spus aici este gresit.

View Postgushpi, on 24 ianuarie 2023 - 13:35, said:

oare de ce nu sfătuiesc proiectanții să se instaleze astfel de sisteme? :o
Pentru ca sunt inculti.

#17
cristiancostea78

cristiancostea78

    Junior Member

  • Grup: Junior Members
  • Posts: 30
  • Înscris: 16.07.2019
Am inteles principiul de functionare, multumesc. Am gasit un dezumidificatoar incastrat in tavan care functioneaza cu apa pe tur la 16 grade si da pe retur la 18. Volumul de aer circulat e de 320 mch, e silentions face sub 40db zgomot, are consum mic 400, ar ventila toata casa in 3.5 ore. Poate scoate pana la 20 l/24h, in foaia de prezentare au o poza de montaj, fix cum vreau eu, un echipament montat in hol care deserveste mai multe incaperi.


Deci o solutie cu 13 grade ar functiona bine.

View Postkolfleading, on 24 ianuarie 2023 - 10:16, said:

Vana de amestec pentru incalzire limiteaza temperatura la o valoare MAXIMA.
De ex. max 35C pentru incalzire in pardoseala:
  • Daca de la sursa vine 30C, ajunge 30C in pardoseala
  • Daca de la sursa vine 40C, ajunge 35C in pardoseala (prin amestec cu apa mai rece din retur pardoseala)
Vana de amestec pentru racire limiteaza temperatura la o valoare MINIMA
De ex. min. 20 C pentru racire in tavan:
  • Daca de la sursa vine 15C, ajunge 20C in tavan (prin amestec cu apa mai calda din retur tavan)
  • Daca de la sursa vine 25C, ajunge 25C in tavan

Exista riscul de condens, si este real. Ca sa reduci umezeala din aer ai nevoie de un ac sau ventilator care fac racire, cu agent termic la temperatura mica. Poti sa faci doar ventilatie cu aerul exterior care teoretic e mai putin umed, insa nu iti garanteaza nimeni umiditatea, poate a plouat si e august, ai 85% UR exterioara.
Atunci folosesti un dezumidificator, cu senzor, care il porneste la 50% sa zicem, acesta transfera caldura latenta din vaporii de apa in caldura sensibila, practic fac caldura, pe care apoi trebuie sa o elimini si ai nevoie de instalatie mai mare de racire. De aceea un dezumidifcator cu circuit rece, care este practic un AC sau ventiloconvector, nu va genera caldura suplimentara, ba chiar va participa si el la racirea imobilului, am vazut ca sunt unele care fac si racire de 1-2 kw in functie de model.

View Postcristiandrei, on 24 ianuarie 2023 - 13:58, said:

ce ventilator ai la racirea in tavan?


#18
vladuzz7

vladuzz7

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 903
  • Înscris: 17.05.2012
stiu ca urmaream casa lui George Buhnici in 2017 cand o construia. Aduce apa rece din pamant la 16 grade celsius. Din ce am inteles ala e punctul in care nu incepe sa condenseze. Bine..dar el are si ventilatie (care e si cu recuperare de caldura), filtre.. E un pic riscant daca nu ai parametri ok

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate