Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Toyota - inconveniente minore poa...

Cadere frunze la lamai

Releu protectie tensiune

Sfat achizitie masina noua
 Numere inmatriculare inundatie

Adaptor mandrina la paleta

Achiziție și inlocuire ...

Recomandare service BMW Bucuresti
 Recomandare SSD

Cheie BMW X4 G02 duplicat

Colantare auto, locatii, preturi,...

Boxe fata golf 5
 Resizable BAR

Gratar/tigaie pentru friptura - p...

Se pot utiliza imaginile generate...

Alternativa la Paint pe Ubuntu
 

Radiouri vechi pe "cărbuni"?

  • Please log in to reply
40 replies to this topic

#1
Robert_Kiran

Robert_Kiran

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,709
  • Înscris: 19.08.2007
Cum erau radiourile pe "cărbuni"?

Înainte de al doilea război mondial străbunicul meu a avut radio, în localitatea Bughea de jos, unde nu era electricitate. Îmi povestea mama, cum din când în când, se ducea la oraș "sa schimbe cărbunii la radio". Pleca cu aparatul sub brat, si un tehnician ii schimba "carbunii"! Tot mama imi povestea cum se strângea lumea la poarta la el sa asculte la radio!

Oare ce erau acei "cărbuni"? Are cineva idee? Eu bănuiesc ca erau ceva acumulatori, sau baterii! Dar oamenii simpli de la tara de atunci nu știau! Poate sa ne lămurească cineva ce erau acei "cărbuni"?

#2
leusteanul

leusteanul

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,611
  • Înscris: 09.09.2017
Djl ar trebui sa stie.

#3
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,336
  • Înscris: 22.05.2003
Eu cred ca asa bunicu avea pretext si mai fugea de acasa Posted Image

#4
Puferiu_

Puferiu_

    Membru foarte activ

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,454
  • Înscris: 05.07.2018
"ma duc sa schimb carbunii"

#5
rinaldoparaipan

rinaldoparaipan

    Green member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,582
  • Înscris: 13.02.2006
Electrozii de la baterii erau din grafit=carbune.
Cred ca schimba bateriile, de aici si denumirea.

#6
Robert_Kiran

Robert_Kiran

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,709
  • Înscris: 19.08.2007

View PostAdm, on 06 februarie 2022 - 20:20, said:

Eu cred ca asa bunicu avea pretext si mai fugea de acasa Posted Image
Posibil. Dar totuși radioul ala mergea cu ceva. Ca electricitate nu era în Bughea, abia în anii 60 s-a băgat!

View Postrinaldoparaipan, on 06 februarie 2022 - 20:21, said:

Electrozii de la baterii erau din grafit=carbune.
Cred ca schimba bateriile, de aici si denumirea.
Da, s-ar putea să ai dreptate. La asta nu m-am gândit.

#7
Alltrack

Alltrack

    Senior Member

  • Grup: Validating
  • Posts: 4,737
  • Înscris: 01.08.2020
Erau de fapt niste baterii vechi de genul Elba sau Electro-Banat pe care cand le spargeai aveau electrozii inveliti intr-un fel de carbune .
https://www.publi24....67d79eg103.html
Daca deranjeaza linkul se poate sterge eu nu vand nimic ! Nici nu detin asa ceva , am folosit acum ''100 de ani''Posted Image !

Edited by Alltrack, 06 February 2022 - 20:29.


#8
r_murphy

r_murphy

    ANTENIST SPALAT PE CREIER

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 13,225
  • Înscris: 30.04.2007
daca ne-ar fi invatat cineva prin clasa a 7-a despre elementele galvanice leclanche, banalele baterii, poate ca am fi stiut ca unul dintre electrozi, este facut din grafit, care la rindul lui este un ... carbune ;)

#9
Robert_Kiran

Robert_Kiran

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,709
  • Înscris: 19.08.2007
Și uite asa străbunicii noștri credeau că radiourile merg pe "carbuni"! Păcat ca a aruncat acel radio. Mama spunea ca l-a aruncat prin anii 60, când comuniștii au radioficat comuna. Au pus în case difuzoare. Era o metoda "ingenioasa" sa ii facă pe oameni sa asculte doar ce vor ei, sa nu mai caute alte posturi! Dar asta e alt subiect ...

#10
yo9hrb

yo9hrb

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,180
  • Înscris: 09.08.2006
Pe vremea cand nu exista curent electric peste tot, existau aparate de radio cu lampi "la baterie". Acestea aveau doua surse: bateria anodica, cu o tensiune multiplu de 45V (cateodata 22.5V) si bateria de filament, cu o tensiune mica, de regula 1.5V. Consumul din bateria anodica era de cativa miliamperi, aia tinea destul de mult. Bateria de filamente era de fapt un acumulator, consumul fiind semnificativ (curentul pentru incalzirea filamentului fiind in jur de 50 mA pentru fiecare lampa). Din cand in cand acumulatorul de filamente trebuia incarcat.

#11
Sidorin

Sidorin

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 6,558
  • Înscris: 12.07.2010
Cred că era vorba de schimbat acumulatorul sau acumulatorii cu unii incărcați. Nu găsesc acum cartea unde scrie ce voltaj aveau.
Da, a scris corect yo9hrb, știam de 90 V dar nu am vrut să mă hazardez.

Edited by Sidorin, 06 February 2022 - 20:36.


#12
pasilla

pasilla

    Superior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 55,778
  • Înscris: 31.03.2012
Existau si aparate de radio cu cuart si alimentate la 4.5 V.

#13
Robert_Kiran

Robert_Kiran

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,709
  • Înscris: 19.08.2007

View PostAlltrack, on 06 februarie 2022 - 20:26, said:

Erau de fapt niste baterii vechi de genul Elba sau Electro-Banat pe care cand le spargeai aveau electrozii inveliti intr-un fel de carbune .
https://www.publi24....67d79eg103.html
Daca deranjeaza linkul se poate sterge eu nu vand nimic ! Nici nu detin asa ceva , am folosit acum ''100 de ani''Posted Image !
Și totuși, cred ca erau baterii ceva mai mari. Înainte de război nu existau tranzistoare. Radiourile erau pe lămpi. Desi sunt pasionat de electronica, subiectul asta ma depășește. Dar din câte știu, lămpile aveau nevoie de tensiuni ceva mai mari. Deci bateriile alea de 4,5 volți nu cred ca făceau fata!

View Postyo9hrb, on 06 februarie 2022 - 20:34, said:

Pe vremea cand nu exista curent electric peste tot, existau aparate de radio cu lampi "la baterie". Acestea aveau doua surse: bateria anodica, cu o tensiune multiplu de 45V (cateodata 22.5V) si bateria de filament, cu o tensiune mica, de regula 1.5V. Consumul din bateria anodica era de cativa miliamperi, aia tinea destul de mult. Bateria de filamente era de fapt un acumulator, consumul fiind semnificativ (curentul pentru incalzirea filamentului fiind in jur de 50 mA pentru fiecare lampa). Din cand in cand acumulatorul de filamente trebuia incarcat.
Exact asta spuneam. Mi-ai luat-o înainte. Multumesc de lămuriri.

#14
djl

djl

    A mai rămas o zi până la erecții

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,024
  • Înscris: 13.06.2004
Baterii erau. Aveau baterii pentru filament (filamentele puteau să fie şi de tensiuni mai mici, de exemplu 1,4 Volţi), caz în care foloseai aşa ceva: https://forum.softpe...st__p__25082206
https://forum.softpe...st__p__24816154
Pentru tensiunea anodică existau baterii de 22,5-150 Volţi, pe care le găsiţi aici: https://forum.softpe...st__p__24683857
Bănuiesc că ceea ce se numeşte în acel P.D.F. "baterii de încălzire" erau pentru anodică.
Am văzut şi baterii care aveau ambele alimentări în acelaşi corp şi eventual puteai selecta tensiunea (fie doar la anodică). Bateria din poză o găsiţi expusă la Muzeul Tehnic "Prof. Ing. Dimitrie Leondia" din Bucureşti.
Păcat că acel aparat a fost aruncat.

Attached File  DSC09801.JPG   289.25K   78 downloads

Telefoanele baterie locală aveau de asemena baterie. Uneori cam cât o R40. Vezi primele 2 link-uri.

Later edit: baterii anodice nu se mai produc din păcate   :disgust:   Că ar fi fost mişto să am un radio portabil cu F.M. 88-108 M.Hz. (greu de găsit, că astea erau pentru export S.U.A., în Europa folosindu-se 88-100) şi să ies cu el pe afară. "Are lămpi" să întrebe cineva în glumă, la care să-i arăt că are   :rolleyes:

Edited by djl, 06 February 2022 - 20:49.


#15
yo9hrb

yo9hrb

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,180
  • Înscris: 09.08.2006

View Postdjl, on 06 februarie 2022 - 20:41, said:

baterii anodice nu se mai produc din păcate    
Bateriile anodice nu se mai produc din motiv de lipsa de utilizare. Doar nu crezi ca exista vreo fabrica care sa te intrebe daca nu ai nevoie, cumva, de o baterie anodica. Daca ai neaparata nevoie, o faci din baterii 6F22.
P.S. Nici potcoave pentru cai nu prea se mai produc.

#16
Fane

Fane

    cipat

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 28,457
  • Înscris: 05.06.2002

View Postdjl, on 06 februarie 2022 - 20:41, said:

Că ar fi fost mişto să am un radio portabil cu F.M. 88-108 M.Hz. (greu de găsit, că astea erau pentru export S.U.A., în Europa folosindu-se 88-100) şi să ies cu el pe afară. "Are lămpi" să întrebe cineva în glumă, la care să-i arăt că are   Posted Image
ce-i asa misto de la 100 la 108 MHz?

#17
djl

djl

    A mai rămas o zi până la erecții

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,024
  • Înscris: 13.06.2004
Cel puţin 4 posturi de radio. În Bucureşti.
Ştiu că nu mai e economic să fie produse, dar doar îmi spuneam părerea.

#18
djl

djl

    A mai rămas o zi până la erecții

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 113,024
  • Înscris: 13.06.2004
În general există unele mituri despre mașinile de scris. Sau preconcepții. Unele mașini de scris au reușit să depășească aceste chestii.
Prima ar fi "I.B.M." Selectric care avea o "nucă" ce permitea schimbarea fonturilor. Mă întreb dacă ca persoană particulară aveai voie să deții așa ceva în România, ținând cont că din când în când trebuia să dai monstre cu cum "tipărește" mașina.

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/vNUEUth7qjc?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/RTtKaqIpOJc?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/lKSPYQpxZdM?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Mai tare decât mașina de scris de la Întreprinderea de Bulit Monitoare era 'Varityper'. De ea am aflat dintr-un manual de poligrafie: https://forum.softpe...8#entry27092369
cumpărat pentru a afla cum se realizau pe vremuri clișeele fotografice folosite la tipărire. Caut de curiozitate să văd ce mașină de scris e (sau caut typewriter justifing) și văd că aia era o mașină de scris care putea face și alinere stânga-dreapta   :blink:   Modelul arătat în carte e 1010.
Dezavantaj: trebuia tastat de 2 ori același text pentru a se face alinierea, deci mă vedeți pe mine făcând așa ceva   :D
https://americanhist...ect/nmah_849997
http://hammondtypewr....com/varityper/
Mai multe despre ele (inclusiv unele care făceau fotosetare)
https://oztypewriter...ypesetting.html
Până la urmă și Întreprinderea de Bulit Monitoare a scos una care făcea aliniere, și tot așa, trebuia să bați de 2 ori la text. Mă întreb dacă vreuna dintre aceste mașinării a ajuns pe la noi.

O altă mașină de scris era cumva aidoma unui teleimprimator, adică putea să și tipărească pe coală și pe bandă perforată (ca f.d. au existat mașini de perforat banda, folosite în telecomunicații - telegraf și telex, precum și în industria poligrafică - parte din mașinile linotip/intertip puteau folosi la tastare și o bandă perforată, nemafiind nevoie de un operator dedicat; unele nu aveau tastatură). De ce? Ca să poți multiplica textul. Din păcate astea nu știu ce model erau, că am dat din întâmplare peste un grupaj de reportaje în care apărea așa ceva, dar nu mai țin minte cum se numește... era de la începutul anilor '30. Înainte de a vedea acel grupaj de reportaje nici nu știam că au existat, dar știind cum era cu banda perforată și teleimprimatoarele, m-am gândit că un asemenea sistem de reprodus textul ar fi posibil.

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate