Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
RPL2021: Instructiuni auto-recenzare

Info Coronavirus/Vaccin vs. Fake News

Ajutor pentru refugiatii ucraineni

Cum sa gasesti avocat asa repede ...
 Recomandare BMW X3, buget 30K Euro

ANAF Zile lucratoare mai 2022/ de...

baterie laptop nou

Unde incarci butelia cu argon pen...
 Munteanu Gheorghe Piatra Neamt Lu...

Rammstein - Dicke Titten

Ce este asta?

Retinut permis fara proces verbal
 Salamander sau Aluplast

Cumparare stocuri de la firme in ...

setup minidlna pe linux mint

Caut scurtmetraje romanești
 

Cel mai bun motor pentru GPL/cogenerare

* * * * * 2 votes
  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1
benis

benis

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 26,684
  • Înscris: 04.02.2011
După ani de zile de citit și de căutat am ajuns la concluzia că pentru backup și cogenerare totuși un motor Otto este ideal.
Motoarele diesel sunt scumpe și gălăgioase, uleiul ars lasă miros și motorina este scumpă.

Astfel, cel mai accesibil și fiabil este un motor pe GPL. Acesta trebuie să fie fiabil, să aibe instalație de  ungere pentru GPL (aceasta costă 100 de euro, iar uleiul este foarte ieftin), să permită ușor cogenerare (recuperare de căldură).
Consider astfel că un motor de mașină este cel mai indicat pentru acest scop, putând arde fără probleme atât GPL cât și gaz de lemn, fiind robust, silențios, putând fi automatizat în același timp relativ ușor și având deja circuitul de răcire cu apă care poate încălzi un buffer.

Aș vrea doar să știu, în opinia colegilor de forum, ce tip de motor ar fi cel mai recomandabil pentru acest scop.
Trebuie ca adaptarea pentru gazeificator să fie ușor de făcut (păcălire sondă lambda, etc).

#2
BadJoke

BadJoke

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 249
  • Înscris: 29.06.2004
Eu cochetez de ceva timp cu ideea asta și am pt asta în vedere un Tico. Motorul este simplu, consumul mic, și nu cred ca ar fi prea complicat de adaptat.
Am mers cu un Tico pe GPL peste 50000 km fără nici un fel de probleme Și eu nu prea întrețin mașinile. :)
Recuperarea căldurii din apa și eșapament nu ar fi asa complicata.
La o adică se poate face întreaga instalație chiar pe mașină. Dacă exista ideea de a muta agregatul în diverse locații.
Daca ești interesat în direcția asta ținem legătura.

Edited by BadJoke, 25 January 2022 - 09:42.


#3
underb

underb

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,427
  • Înscris: 08.03.2015
Ideal ar fi o masina cu cutie CVT si pilot automat. Sau chiar si o cutie robotizata desi CVTul ar face treaba mai buna in mentinerea fixa a turatiei de iesire.
In sarcina mare se va tura motorul iar in sarcina mica  va sta in ture joase.

Aia cu convertizor cam fura energie. La mers nu e mare problema dar aici se va cunoaste.

Daca daca vrei direct generator A/C 50Hz.

#4
ciine

ciine

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 10,065
  • Înscris: 04.06.2007
Un motor Otto n-are cum sa fie mai eficient fata de un motor diesel si  nici mai fiabil cu atit mai mult daca functioneaza pe gpl.
Daca compari puterea calorica la combustibili si pui de un calcul afli repede ca nu exista miracole , motorina 45Mj/kg, benzina 47Mj/kg, gpl 49Mj/kg
Daca analizezi densitatile celor 3 combustibili   benzina 0,7kg/litru, motorina 0,85kg/l, gpl0.5kg/l si te raportezi la pretul lor o sa ai o mare surpriza cind pui in ecuatie randamentul motorului Otto vs Diesel
Cel mai bun motor pt cogenerare este turboreactorul cu combustibili inferiori  gen pacura , kerosen.
Cel mai bun generator pt home user este cel pe motorina , o stiu de la sapatul gradinii , un motocultor pe motorina sap gradina cu 4 l pe cind cu cel de benzina de aceasi capacitate  o sap cu  minim7 litri

Edited by ciine, 25 January 2022 - 12:20.


#5
benis

benis

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 26,684
  • Înscris: 04.02.2011
Nu este un exemplu bun, la motosapă este preferabil un diesel datorită cuplului, ori dacă tu generezi energie electrică motorul îl ții în regimul optim de funcționare și va consuma puțin.
În plus, un motor diesel este mai zgomotos.
Dar, cel mai important, nu poți face un motor diesel să funcționeze pe gaz de lemn, cel mai ieftin combustibil posibil.

La un motor pe GPL se duc supapele la 100k km fără ungere. Cu ungere ține ca unul pe benzină.

Eu am cochetat inițial cu diesel pentru a folosi ulei ars. Dar acesta trebuie centrifugat și unii au o problemă cu mirosul și dacă te dă careva în gât, amenda e mare.
În plus, un diesel bun e destul de scump.

#6
sebulbus

sebulbus

    cereal killer

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,791
  • Înscris: 03.12.2005
La cogenerare singurul lucru care conteaza e randamentul motorului termic, pentru ca produsul mai valoros e energia electrica in toata povestea asta. Daca constrangerea e alimentarea cu GPL, atunci alegerea se face dintre motoare Otto. Cel mai eficient e unul cu turbo si intercooler si injectie directa, dar asta complica alimentarea cu GPL.
Cuplul samd sunt irelevante, conteaza doar fractia din energia utilizata (GPL) care se intoarce ca si energie termica. Asta daca nu cumva ai o sera de incalzit sau alt consumator mare de energie termica.

In situatia de home gamer, unde presupun ca nu are nimeni nevoie de sute de KW, probabil ar fi de dorit un motor in 4T cu raport de compresie mai mare si racire pe apa, dar cu injectie indirecta. Chiar si catalizarea e usor de facut la genul asta de motoare, eventual poate fi condus cu un ECU differit de cel OEM, la fel cum o fac majoritatea motoarelor de curse.

Ah, si ungere sub presiune cu baie, pompa si filtru de ulei. Nu inventii din alea de motocultor.

#7
underb

underb

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,427
  • Înscris: 08.03.2015

View Postciine, on 25 ianuarie 2022 - 12:12, said:

Un motor Otto n-are cum sa fie mai eficient fata de un motor diesel si  nici mai fiabil cu atit mai mult daca functioneaza pe gpl.
Daca compari puterea calorica la combustibili si pui de un calcul afli repede ca nu exista miracole , motorina 45Mj/kg, benzina 47Mj/kg, gpl 49Mj/kg
Daca analizezi densitatile celor 3 combustibili   benzina 0,7kg/litru, motorina 0,85kg/l, gpl0.5kg/l si te raportezi la pretul lor o sa ai o mare surpriza cind pui in ecuatie randamentul motorului Otto vs Diesel
Cel mai bun motor pt cogenerare este turboreactorul cu combustibili inferiori  gen pacura , kerosen.
Cel mai bun generator pt home user este cel pe motorina , o stiu de la sapatul gradinii , un motocultor pe motorina sap gradina cu 4 l pe cind cu cel de benzina de aceasi capacitate  o sap cu  minim7 litri

N-ai intelea ideea topicului. Dar e ok.

#8
sebulbus

sebulbus

    cereal killer

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,791
  • Înscris: 03.12.2005
Si pacura nu e un combustibil viabil pentru turbine cu gaz. Doar in turbine cu abur.

#9
benis

benis

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 26,684
  • Înscris: 04.02.2011

View Postsebulbus, on 25 ianuarie 2022 - 15:35, said:

Cel mai eficient e unul cu turbo si intercooler si injectie directa, dar asta complica alimentarea cu GPL.

instalații GPL pe injecție directă există însă pe mine mă interesează să pot folosi și gaz de lemn din gazeificator deci nu vreau să pun motoare prea complicate deoarece atunci varianta asta devine tot mai greu de implementat.

View Postsebulbus, on 26 ianuarie 2022 - 10:39, said:

Si pacura nu e un combustibil viabil pentru turbine cu gaz. Doar in turbine cu abur.

Păcura o poți arde în motoare diesel mari cum ar fi Lister sau ChangFa care însă sunt destul de scumpe și gălăgioase, în plus păcura nu e cine știe ce ieftină. Cel mai ieftin e gazul de lemn.

sount deja destul de mulți care au făcut treaba asta.
[ https://www.youtube-nocookie.com/embed/AldzOu0TFSE?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]

Edited by benis, 26 January 2022 - 13:03.


#10
stdalionutpwr

stdalionutpwr

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,759
  • Înscris: 08.04.2020
Personal folosesc de ceva vreme, randamentul pentru motorul cu aprindere prin scanteie a ajuns in mod practic in cazul meu la 28% utilizand GPL.

se poate folosi atit motor cu carburatie cat si cu injectie, am pus injectorii de gaz direct pe electronica masinii si merge, doar ca trebuie ca sondele lambda sa fie bune, daca nu sunt inlocuirea lor estedestul de scumpa.

Nu exista nici o problema referitor la stabilizarea turatiei in cazul in care incarci bateria cu el  deoarece cand intra in sarcina turatia este autolimitata, puterea se regleaza din acceleratie, bateria nu-i da voie sa urce in turatie.

In cazul GPL randamentul maxim este pe la 2000 RPM, pentru motorul de 210cm cubi cu 1,5 kw mecanic, iar pentru cel de 1500 cm  cubi cu 10-12 kw mecanic. bateria LTO poate fi incarcata o ora cu 1c fara nici o problema.

Dieselul face fum toxic, trebuie pus departe de case, solutii cu turbine sunt prea scumpe.

motorul cu carburatie merge cu orice gaz, am folosit si gaz din piroliza plasticelor si merge cu el, probabil merge si cu gaz din piroliza lemnelor, ai nevoie de o dacie sau cielo cu carburatie sau injectie monopunct.

probabil orice motor merge daca ii bagi pe gura amestec gaz aer, trebuie sa rezolvi cumva cu aprinderea eventual pui 4 bobine de aprindere directa si un magnet pe un volant, poti folosi orce motor cu 4 cilindri.

Edited by stdalionutpwr, 26 January 2022 - 13:22.


#11
benis

benis

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 26,684
  • Înscris: 04.02.2011
Ce generator recomanzi pentru varianta de 1.4-1.5? Randamentul obținut este mecanic sau electric?

În videoul pus de mine omul cu gazeificatorul spune că 20 de livre de lemn uscat echivalează cu 1 galon de benzină, cu aproximație 2.5 kg de lemn pentru 1 litru de benzină, ceea ce este decent.

Din păcate nu zice nimic de sonda lambda.

Edited by benis, 26 January 2022 - 13:22.


#12
underb

underb

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,427
  • Înscris: 08.03.2015
E foarte important debitul/rata cu care produci gazul. Trebuie sa fie unul apropiat de consumul motorului. Sau macar sa fie acelasi ordin de marime.

Daca nu se pupa cu necesarul poti face o ciobaneasca si sa bagi gazul sintetic pe admisia de aer si sa speri ca ecu va varia bine debitul de GPL a.i. sa completeze cu cat e nevoie pt o ardere normala. Asta in urma feedbackului primit de la sonda lambda si restul senzorilor.

Edited by underb, 26 January 2022 - 13:45.


#13
benis

benis

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 26,684
  • Înscris: 04.02.2011
Interesant, cu puțină răbdare ai putea automatiza tot procesul adăugând o valvă care să regleze debitul gazului astfel încât debitul consumat de GPL să fie minim.

#14
underb

underb

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,427
  • Înscris: 08.03.2015
Merita bataia de cap doar daca iti poti asigura necesarul energetic anual aproape exclusiv din gaz sintetic.
Altfel nu are rost sa iti bati capul cu dozarea precisa a debitului. E suficient sa poti regla debitul la o valoare mai mica decat consumul motorului. Iar asta nu e greu. In caz ca si reusesti sa produci mai mult decat consuma motorul...

Edited by underb, 26 January 2022 - 14:35.


#15
benis

benis

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 26,684
  • Înscris: 04.02.2011
În acest caz e destul de clar că oricum am pune-o, merită o instalație de gaz cu injecție directă, scapi de vaporizator și implicit de benzină, pe care oricum nu e bine să o stochezi mult.
Ideal ar fi o mașină la care să ai loc să montezi direct un generator în locul alternatorului. Mașina oricum ar sta afară pentru că lucrezi cu monoxid care îi cam.. toxic.
Bateria ar rămâne cea de Pb și se încarcă în float direct din generator sau, mai bine, pack-ul de baterii.
Ar mai fi de adăugat o instalație de ungere și asta ar fi.

Dacă ai reuși să pui sub capotă generatorul, ar fi genial. Ai  putea chiar să faci o platformă mobilă de încărcat mașini electrice :)

#16
stdalionutpwr

stdalionutpwr

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,759
  • Înscris: 08.04.2020

View Postunderb, on 26 ianuarie 2022 - 13:44, said:

E foarte important debitul/rata cu care produci gazul. Trebuie sa fie unul apropiat de consumul motorului. Sau macar sa fie acelasi ordin de marime.

Daca nu se pupa cu necesarul poti face o ciobaneasca si sa bagi gazul sintetic pe admisia de aer si sa speri ca ecu va varia bine debitul de GPL a.i. sa completeze cu cat e nevoie pt o ardere normala. Asta in urma feedbackului primit de la sonda lambda si restul senzorilor.

Daca incarci bateria puterea generata poate varia in functie de debitul de gaz, trebuie oarecum ajustat debitul de aer in mod corespunzator, dar nu e strict, doar daca e prea mult gaz se ineaca, la mine continua sa mearga cand gazul e pe terminate, bineinteles scade puterea.

Randamentul este cel mecanic, dar in cazul meu am bobinat PMG-ul sa incarce direct bateria printr-o punte trifazica, randamentul pe electric trece de 95%, practic acea pierdere nu conteaza.

la injectie in conditii ideale poate urca la 35% sau cu motor modificat special pentru gaz poate ajunge la 40%.

Debitul de gaz la injectie e controlabil, doar sa ai de unde, trebuie sa pui un rezervor tampon, daca n-are destul puterea va scadea.

Gazul de piroliza trebuie racit inainte de a fi bagat in motor, personal folosesc un radiator vechi, prin care il trec, se poate folosi si un intercooler vechi sau un boiler cu serpentina.

Pentru gaz  gapul bujiilor trebuie sa fie 0.8-1.2 mm alfel porneste greu, la benzina e ceva mai mare.

in cazul meu am dat jos compresorul AC si am inlocuit cu PMG.

Edited by stdalionutpwr, 26 January 2022 - 21:52.


#17
sebulbus

sebulbus

    cereal killer

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 20,791
  • Înscris: 03.12.2005
Intr-o ordine alandala:

- Turatia de randament maxim la un motor termic e aia de cuplu maxim pe diagrama. Acolo se converteste maxim de energie chimica in energie cinetica pe care generatorul o converteste mai departe in electrica.
- Treaba de mai sus impune un generator invertor conectat la priza de putere. Invers, un generator AC conectat direct ar impune turatia de lucru de 3000rpm ca sa iasa 50Hz. Asta poate insemna fie un randament mai mic, fie nevoia de axe cu came optimizate pentru turatia aia, ceea ce un motor de uz general sau auto nu are.
- Vaporizatorul de GPL nu e o problema intr-o instalatie statica. Presupune doar o mica rezerva de energie electrica pentru incalzirea vaporizatorului pana ce agentul termic ajunge la temperatura minima. Sau o recirculare inteligenta.
- Generatoare de putere mare actionate pe curea sunt o utopie. E un motiv pentru care transmisia de putere mai mare de ordinul a cativa KW foloseste de la lanturi la axe rigide cu ambreiaj.

#18
underb

underb

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 16,427
  • Înscris: 08.03.2015

 sebulbus, on 27 ianuarie 2022 - 09:30, said:

- Turatia de randament maxim la un motor termic e aia de cuplu maxim pe diagrama.

O mica completare.

Cu conditia sa si folosesti tot lucrul mecanic care poate fi produs la turatia aia. Adica WOT si sarcina 100%.

Altfel daca stai la turatia de cuplu maxim in sarcina de 20% nu faci nicio economie ca-i mai mare consumul tehnologic necesar functionarii motorului decat consumul aferent lucrului mecanic.

Anunturi

Neurochirurgie minim invazivă Neurochirurgie minim invazivă

"Primum non nocere" este ideea ce a deschis drumul medicinei spre minim invaziv.

Avansul tehnologic extraordinar din ultimele decenii a permis dezvoltarea tuturor domeniilor medicinei. Microscopul operator, neuronavigația, tehnicile anestezice avansate permit intervenții chirurgicale tot mai precise, tot mai sigure. Neurochirurgia minim invazivă, sau prin "gaura cheii", oferă pacienților posibilitatea de a se opera cu riscuri minime, fie ele neurologice, infecțioase, medicale sau estetice.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate