Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
casa verde 2024

Intrerupator cu N - doza doar cu ...

Incalzire casa fara gaz/lemne

Incalzire in pardoseala etapizata
 Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii

Impozite pe proprietati de anul v...
 teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...

Rezultat RMN
 Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor

Discuții despre TVR Sport HD.
 

BMS reset & Cell ballancing - masini electrice

- - - - -
  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,042
  • Înscris: 22.05.2003
Chestii basic:
1. Incarcati pana la 80-90% maxim, daca nu aveti nevoie special de 100%
2. Incarcati pe Type 2, cat de des se poate, iar DC foar de nevoie/tranzit
3. incercati sa NU va faceti un obicei sa ajungeti la destinatie sub 10% baterie

Ar trebui teoretic ca odata la cateva luni sa faceti urmatoarele:

0. Incarcati masina pana la maxim (100%) pe Type 2, apoi plecati la un drum lung.

1. Conduceti masina pana veti avea sub 10% baterie (catre 0%), apoi chinuiti masina sa ajunga la 0%, fara sa ramaneti in pana prostului.
Depinde si ce baterie aveti, adica daca aveti baterie de 100 kWh, tintiti macar 5% cand ajungeti in preajma statiei de incarcare Type 2, acasa.

2. Chinuiti masina pe loc, langa statia de incarcare Type 2: clima, muzica etc, sa coboare pana la 0%.

3. Lasati masina la incarcat pe Type 2, de preferat cu 6-10A, pana la 100%.

#2
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,655
  • Înscris: 15.12.2009
Din pacate tehnica asta nu e universal valabila pentru reset. La Tesla BMS-ul se poate reseta doar prin interventia celor din service (chiar si remote, dar tot de la ei se initializeaza asta in urla unei cereri/diagnoza). Daca vroiai sa spui "recalibrare" atunci da. descarcarea pana la 0 si apoi incarcarea full face treaba asta cu succes.

Cell balancing se face la toate masinile la 100% incarcare ,prin design (atunci cand bateria ajunge la 100% dar inca mai trage curent vreo 30 minute) sau, iarasi, la tesla (caci aici am studiat comportamentul si l-am si pus in practica) se face in regim de OCV (open contact voltage), lucru care se intampla cand masina intra in regim de deep sleep, moment in care se decupleaza bateria de inalta tensiune fizic de la sistemele masinii, ramanand doar cu BMS-ul pe ea. Se si aude un "CLANC!" specific atunci cand contactorul de putere se decupleaza (si la fel cand o trezesti).

#3
Meister

Meister

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,514
  • Înscris: 25.01.2007
Am si eu o intrebare, poate intra la acest topic. In ultima vreme (vreo o luna asa) m-am trezit ca merg in intervalul 50-90%, asa s-a nimerit, asa s-au aliniat astrele.
Asta inseamna ca la incarcare se uzeaza mereu aceleai celule sau le imparte acel BMS aleatoriu la incarcare/descarcare?

#4
underb

underb

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,491
  • Înscris: 08.03.2015
Chestiile basic sunt ok.

Celelalte sunt fara sens pe o masina noua. Bateria nu isi face doar top balance ca nu e NiMH fara BMS ca pe vremuri.
Incarcarea lenta permite balansarea celulelor in timpul incarcarii. Cea rapdida e posibila sa aiba nevoie de top balance. Asta cand sunt mai uzate celulele si apar diferente de capacitate si rezistenta interna intre ele.

Singurul folos ar fi legat de ajustarea autonomiei estimate in cazul in care afisaza prostii. Dar pt asta nu e nevoie sa faci 0-100-0 odata la 3 luni.

#5
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,971
  • Înscris: 01.03.2013

 Meister, on 07 ianuarie 2022 - 15:05, said:

Asta inseamna ca la incarcare se uzeaza mereu aceleai celule sau le imparte acel BMS aleatoriu la incarcare/descarcare?
TOATE celulele se incarca la 90%. TOATE celulele sunt folosite tot timpul.

 underb, on 07 ianuarie 2022 - 15:14, said:

Bateria nu isi face doar top balance ca nu e NiMH fara BMS ca pe vremuri.
BMS face top balancing disipativ.
Descarca (sunteaza cu o rezistenta) celulele care ajung primele la tensiune mai mare (ceea ce indica State-Of-Charge mai mare).

#6
underb

underb

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 17,491
  • Înscris: 08.03.2015
Raspunsul tau e si pt partea de jos a postarii mele?

 underb, on 07 ianuarie 2022 - 15:14, said:

Incarcarea lenta permite balansarea celulelor in timpul incarcarii. Cea rapdida e posibila sa aiba nevoie de top balance.

Ar fi stupid sa nu se faca balansarea si in timpul incarcarii in cazul incarcarii lente. Pe fast charge e intr-adevar mai greu(€£$) de facut.

#7
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,655
  • Înscris: 15.12.2009
Balansare se face mereu. Calibrare însă doar în "open contact".

Edited by ro_explorer, 08 January 2022 - 10:20.


#8
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,971
  • Înscris: 01.03.2013
NU se face balansare sub aproximativ 90% SOC indiferent de tipul de incarcare. Nici macar la Tesla.

Prin top balancing se incearca sa se aduca toate celulele la acelasi SOC. Se bazeaza pe faptul ca tensiunea pe celula este dependenta de SOC si ca diferentele de tensiune intre celule aflate in aceeasi situatie (curent, temperatura) reflecta diferentele de SOC intre celule. Insa panta curbei tensiune vs. SOC este insa relativ mica sub 85% SOC, fata de cum e la peste 90%. Panta mica inseamna ca intre 2 celule cu diferenta mare SOC este o diferenta mica de tensiune, care ar putea fi confundata chiar cu zgomot si imprecizia masuratorilor. La SOC > 90%, panta este mai mare, aceeasi diferenta de SOC are ca efect o diferenta mai semnificativa de tensiune care poate fi masurata mai precis.

PS: Termenul tehnic corect este "Open Circuit".

Sunt mai multe tipuri de recalibrare.

1. Prin descarcare aproape totala - incarcare aproape completa se recalibreaza estimarea capacitatii ramase a bateriei (dupa degradare).

2. Periodic trebuie recalibrat SOC.

2.1 Se face cu precizie foarte buna cand bateria ajunge spre 100% SOC (tensiunea si curentul indica atingerea nivelului de incarcare ales ca fiind 100% de catre producator)

2.2 La celule Li-Ion NMC estimarea SOC se mai reface cu precizie acceptabila pe baza tensiunii pe celule dupa ce bateria a stat open-circuit cateva ore.

La LiFePo4, (2.2) nu se poate face, de aceea se recomanda incarcare mai frecventa pana la 100%, ca sa treaca prin (2.1)

3. Dupa ce exista un SOC estimat prin una din variantele de mai sus, mai departe SOC este calculat permanent masurand cantitatea de sarcina electrica care intra si iese din baterie (integrala curentului in raport cu timpul).

Monitorizarea de la (3) in timp acumuleaza erori, de aceea este necesara recalibrarea periodica de la pct. (2).

Edited by kolfleading, 08 January 2022 - 10:32.


#9
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,655
  • Înscris: 15.12.2009

 kolfleading, on 08 ianuarie 2022 - 10:23, said:

NU se face balansare sub aproximativ 90% SOC indiferent de tipul de incarcare. Nici macar la Tesla.
Ba se face dar nu in timpul incarcarii ci in regim de repaos.
Ai dreptate cu termenul "open circuit".

Mașina mea după încărcare are cell imbalance pe la 12mV. După o sesiune de somn de măcar 3 ore cell imbalance ajunge la 4mV. Am urmărit asta in mod special căci poate fi un indicator al sănătății packului de baterii.

#10
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,971
  • Înscris: 01.03.2013
Nu se mai face la SOC sub aproximativ 90% (valoarea exacta o alege fiecare producator). Indiferent ca e la incarcat sau open circuit.
Ti-am mai aratat odata linkuri cu documentatii tehnice de la Tesla care clarifica. Si asa e logic sa fie.

#11
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,655
  • Înscris: 15.12.2009
Atunci explica tu de ce se uniformizeaza absolut mereu balansul intre celule dupa ce masina intra in deep sleep si decupleaza bateria de tractiune pentru mai multe ore.
Fenomenul asta se intampla indiferent de nivelul de incarcare. L-am vazut si la 30% si la 70%.
Balansarea in mod activ, in timp ce bateria se incarca da, se face doar la peste 90% in cazul Tesla, atunci cand curentul de incarcare scade sub o limita cu care BMS-ul poate sa lucreze.

Din ce implementari am vazut eu, BMS-ul egalizeaza mereu celulele atunci cand curentii care circula prin baterie sunt la un nivel pe care FET-urile folosite la balancing il pot suporta. Dar, ma rog, fiecare producator cu implementarile proprii.

#12
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,971
  • Înscris: 01.03.2013

 ro_explorer, on 08 ianuarie 2022 - 14:32, said:

Balansarea in mod activ, in timp ce bateria se incarca da, se face doar la peste 90% in cazul Tesla,
Balansarea activa inseamna mutarea de energie dintr-o celula intr-alta. Insa datorita numarului foarte mare de celule (> 100), eu nu stiu nici un producator auto care sa foloseasca balansare activa pe automotive.
TOTI de care stiu eu folosesc balansare pasiva.

 ro_explorer, on 08 ianuarie 2022 - 14:32, said:

atunci cand curentul de incarcare scade sub o limita cu care BMS-ul poate sa lucreze.

Din ce implementari am vazut eu, BMS-ul egalizeaza mereu celulele atunci cand curentii care circula prin baterie sunt la un nivel pe care FET-urile folosite la balancing il pot suporta. Dar, ma rog, fiecare producator cu implementarile proprii.
FET-urile care fac balancing suporta curenti de ordinul a 100 mA.

Balansarea nu are nici o treaba cu curentul de incarcare. Se poate face balansare si la incarcarea DC.

Balansarea trebuie sa disipe DOAR DIFERENTA DINTRE CELULE.

Anunturi

Bun venit pe Forumul Softpedia!

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate