BMS reset & Cell ballancing - masini electrice
Last Updated: Jan 08 2022 15:02, Started by
Adm
, Jan 06 2022 21:03
·
0
#1
Posted 06 January 2022 - 21:03
Chestii basic:
1. Incarcati pana la 80-90% maxim, daca nu aveti nevoie special de 100% 2. Incarcati pe Type 2, cat de des se poate, iar DC foar de nevoie/tranzit 3. incercati sa NU va faceti un obicei sa ajungeti la destinatie sub 10% baterie Ar trebui teoretic ca odata la cateva luni sa faceti urmatoarele: 0. Incarcati masina pana la maxim (100%) pe Type 2, apoi plecati la un drum lung. 1. Conduceti masina pana veti avea sub 10% baterie (catre 0%), apoi chinuiti masina sa ajunga la 0%, fara sa ramaneti in pana prostului. Depinde si ce baterie aveti, adica daca aveti baterie de 100 kWh, tintiti macar 5% cand ajungeti in preajma statiei de incarcare Type 2, acasa. 2. Chinuiti masina pe loc, langa statia de incarcare Type 2: clima, muzica etc, sa coboare pana la 0%. 3. Lasati masina la incarcat pe Type 2, de preferat cu 6-10A, pana la 100%. |
#2
Posted 06 January 2022 - 22:26
Din pacate tehnica asta nu e universal valabila pentru reset. La Tesla BMS-ul se poate reseta doar prin interventia celor din service (chiar si remote, dar tot de la ei se initializeaza asta in urla unei cereri/diagnoza). Daca vroiai sa spui "recalibrare" atunci da. descarcarea pana la 0 si apoi incarcarea full face treaba asta cu succes.
Cell balancing se face la toate masinile la 100% incarcare ,prin design (atunci cand bateria ajunge la 100% dar inca mai trage curent vreo 30 minute) sau, iarasi, la tesla (caci aici am studiat comportamentul si l-am si pus in practica) se face in regim de OCV (open contact voltage), lucru care se intampla cand masina intra in regim de deep sleep, moment in care se decupleaza bateria de inalta tensiune fizic de la sistemele masinii, ramanand doar cu BMS-ul pe ea. Se si aude un "CLANC!" specific atunci cand contactorul de putere se decupleaza (si la fel cand o trezesti). |
#3
Posted 07 January 2022 - 15:05
Am si eu o intrebare, poate intra la acest topic. In ultima vreme (vreo o luna asa) m-am trezit ca merg in intervalul 50-90%, asa s-a nimerit, asa s-au aliniat astrele.
Asta inseamna ca la incarcare se uzeaza mereu aceleai celule sau le imparte acel BMS aleatoriu la incarcare/descarcare? |
#4
Posted 07 January 2022 - 15:14
Chestiile basic sunt ok.
Celelalte sunt fara sens pe o masina noua. Bateria nu isi face doar top balance ca nu e NiMH fara BMS ca pe vremuri. Incarcarea lenta permite balansarea celulelor in timpul incarcarii. Cea rapdida e posibila sa aiba nevoie de top balance. Asta cand sunt mai uzate celulele si apar diferente de capacitate si rezistenta interna intre ele. Singurul folos ar fi legat de ajustarea autonomiei estimate in cazul in care afisaza prostii. Dar pt asta nu e nevoie sa faci 0-100-0 odata la 3 luni. |
#5
Posted 07 January 2022 - 15:46
Meister, on 07 ianuarie 2022 - 15:05, said:
Asta inseamna ca la incarcare se uzeaza mereu aceleai celule sau le imparte acel BMS aleatoriu la incarcare/descarcare? underb, on 07 ianuarie 2022 - 15:14, said:
Bateria nu isi face doar top balance ca nu e NiMH fara BMS ca pe vremuri. Descarca (sunteaza cu o rezistenta) celulele care ajung primele la tensiune mai mare (ceea ce indica State-Of-Charge mai mare). |
#6
Posted 08 January 2022 - 10:11
Raspunsul tau e si pt partea de jos a postarii mele?
underb, on 07 ianuarie 2022 - 15:14, said:
Incarcarea lenta permite balansarea celulelor in timpul incarcarii. Cea rapdida e posibila sa aiba nevoie de top balance. Ar fi stupid sa nu se faca balansarea si in timpul incarcarii in cazul incarcarii lente. Pe fast charge e intr-adevar mai greu(€£$) de facut. |
#7
Posted 08 January 2022 - 10:20
Balansare se face mereu. Calibrare însă doar în "open contact".
Edited by ro_explorer, 08 January 2022 - 10:20. |
#8
Posted 08 January 2022 - 10:23
NU se face balansare sub aproximativ 90% SOC indiferent de tipul de incarcare. Nici macar la Tesla.
Prin top balancing se incearca sa se aduca toate celulele la acelasi SOC. Se bazeaza pe faptul ca tensiunea pe celula este dependenta de SOC si ca diferentele de tensiune intre celule aflate in aceeasi situatie (curent, temperatura) reflecta diferentele de SOC intre celule. Insa panta curbei tensiune vs. SOC este insa relativ mica sub 85% SOC, fata de cum e la peste 90%. Panta mica inseamna ca intre 2 celule cu diferenta mare SOC este o diferenta mica de tensiune, care ar putea fi confundata chiar cu zgomot si imprecizia masuratorilor. La SOC > 90%, panta este mai mare, aceeasi diferenta de SOC are ca efect o diferenta mai semnificativa de tensiune care poate fi masurata mai precis. PS: Termenul tehnic corect este "Open Circuit". Sunt mai multe tipuri de recalibrare. 1. Prin descarcare aproape totala - incarcare aproape completa se recalibreaza estimarea capacitatii ramase a bateriei (dupa degradare). 2. Periodic trebuie recalibrat SOC. 2.1 Se face cu precizie foarte buna cand bateria ajunge spre 100% SOC (tensiunea si curentul indica atingerea nivelului de incarcare ales ca fiind 100% de catre producator) 2.2 La celule Li-Ion NMC estimarea SOC se mai reface cu precizie acceptabila pe baza tensiunii pe celule dupa ce bateria a stat open-circuit cateva ore. La LiFePo4, (2.2) nu se poate face, de aceea se recomanda incarcare mai frecventa pana la 100%, ca sa treaca prin (2.1) 3. Dupa ce exista un SOC estimat prin una din variantele de mai sus, mai departe SOC este calculat permanent masurand cantitatea de sarcina electrica care intra si iese din baterie (integrala curentului in raport cu timpul). Monitorizarea de la (3) in timp acumuleaza erori, de aceea este necesara recalibrarea periodica de la pct. (2). Edited by kolfleading, 08 January 2022 - 10:32. |
#9
Posted 08 January 2022 - 11:50
kolfleading, on 08 ianuarie 2022 - 10:23, said:
NU se face balansare sub aproximativ 90% SOC indiferent de tipul de incarcare. Nici macar la Tesla. Ai dreptate cu termenul "open circuit". Mașina mea după încărcare are cell imbalance pe la 12mV. După o sesiune de somn de măcar 3 ore cell imbalance ajunge la 4mV. Am urmărit asta in mod special căci poate fi un indicator al sănătății packului de baterii. |
#11
Posted 08 January 2022 - 14:32
Atunci explica tu de ce se uniformizeaza absolut mereu balansul intre celule dupa ce masina intra in deep sleep si decupleaza bateria de tractiune pentru mai multe ore.
Fenomenul asta se intampla indiferent de nivelul de incarcare. L-am vazut si la 30% si la 70%. Balansarea in mod activ, in timp ce bateria se incarca da, se face doar la peste 90% in cazul Tesla, atunci cand curentul de incarcare scade sub o limita cu care BMS-ul poate sa lucreze. Din ce implementari am vazut eu, BMS-ul egalizeaza mereu celulele atunci cand curentii care circula prin baterie sunt la un nivel pe care FET-urile folosite la balancing il pot suporta. Dar, ma rog, fiecare producator cu implementarile proprii. |
#12
Posted 08 January 2022 - 15:02
ro_explorer, on 08 ianuarie 2022 - 14:32, said:
Balansarea in mod activ, in timp ce bateria se incarca da, se face doar la peste 90% in cazul Tesla, TOTI de care stiu eu folosesc balansare pasiva. ro_explorer, on 08 ianuarie 2022 - 14:32, said:
atunci cand curentul de incarcare scade sub o limita cu care BMS-ul poate sa lucreze. Din ce implementari am vazut eu, BMS-ul egalizeaza mereu celulele atunci cand curentii care circula prin baterie sunt la un nivel pe care FET-urile folosite la balancing il pot suporta. Dar, ma rog, fiecare producator cu implementarile proprii. Balansarea nu are nici o treaba cu curentul de incarcare. Se poate face balansare si la incarcarea DC. Balansarea trebuie sa disipe DOAR DIFERENTA DINTRE CELULE. |
Anunturi
Bun venit pe Forumul Softpedia!
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users