Conducere preventiva vs conducere defensiva
#73
Posted 26 November 2021 - 22:12
Poți frana și vira, se cheamă trailbraking, e cea mai rapida cale de a lua un viraj.
Doar pe gheata e mai bine sa nu ai abs că acolo o ia razna sistemul și lungește enorm distanța. https://en.m.wikiped...i/Trail_braking Personal care am foarte multa experiență fara ABS reușesc să franez maxim fara sa bag ABS-ul, dar implica practica. In momentele de panica e greu să franezi fara abs. Frana de motor este esentiala la coborâri, mai ales pe mașinii cu frane modeste. Edited by SpeedDemon, 26 November 2021 - 22:12. |
#74
Posted 26 November 2021 - 22:43
arg, on 26 noiembrie 2021 - 17:38, said:
abs-ul are multe roluri, dar principalul e reducerea distantei de franare. Nope, rolul principal e exact in nume. Sa nu se blocheze rotile. Efectul e pastrarea controlului. Distanta de franare NU este intodeauna mai scurta. Poate fi, dar daca ai franat vreodata pe zapada mai moale unde intra abs-ul foarte repede ai realiza ca nu ajuta. Si nu zic doar eu asta, e plin internetul daca cauti "role of abs": Wikipedia zice (cu trimiteri la documentatie serioasa in acest sens): Quote
ABS is an automated system that uses the principles of threshold braking and cadence braking, techniques which were once practiced by skillful drivers before ABS was widespread. ABS operates at a much faster rate and more effectively than most drivers could manage. Although ABS generally offers improved vehicle control and decreases stopping distances on dry and some slippery surfaces, on loose gravel or snow-covered surfaces ABS may significantly increase braking distance, while still improving steering control. Quote
Does ABS help me stop faster? The primary purpose of ABS is not actually to help cars stop faster. But to help drivers maintain control of their vehicles in heavy braking situations. In ideal conditions vehicles equipped with ABS generally experience shorter stopping distances than those without. Decreased stopping distance is not guaranteed by ABS and is a secondary effect. Quote
Will ABS reduce the braking distance in an emergency stop? It’s a common misconception that ABS helps reducing stopping distance. That’s not what it’s designed to do. Instead, it lowers the chance of skidding even when undertaking excessive evasive manoeuvres. Part 120 of the Highway Code says of braking distances: “The ABS should ensure that steering control will be retained, but do not assume that a vehicle with ABS will stop in a shorter distance.” If anything, the intermittent application and relaxing of the brakes could actually increase the braking distance. Quote
If you drive on loose surfaces, ABS can interfere with how easily you can stop your car. On loose dirt, mud or snow, or any low-grip surfaces, the anti-locking function can become confused, and the constant releasing that the electronics engage in can in fact extend stopping distances. On loose surfaces, a locked wheel is more effective at stopping because it 'digs in' to help bring a car to a stop. That's why many off-roaders feature a special off-road mode, which reduces the effectiveness of the ABS or turns it off completely to boost low-speed grip. Intr-adevar sistemul vine din aviatie, unde a fost dezvoltat pentru a scurta distanta de franare. Dar nu din cauza asta a fost implementat si la masini, ci pentru a mentine controlul. Avioanele nu prea aterizeaza pe pietris/zapada/noroi ca sa aiba de-a face cu punctele slabe ale ABS-ului. |
#75
Posted 26 November 2021 - 22:51
abs-ul vine din f1
se pare ca habar nu ai cum functioneaza abs-ul si la ce foloseste. 1. distanta de franare minima indiferent de pregatirea soferului 2. impreuna cu accelerometrele masini pastreaza masina pe traiectoria dorita 3. pastrarea manevrabilitatii in franare (mai rar) 4. citirea vitezei 5. interpolarea presiunii din roti |
#76
Posted 26 November 2021 - 23:12
arg, on 26 noiembrie 2021 - 17:38, said:
abs-ul are multe roluri, dar principalul e reducerea distantei de franare. forta maxima de franare este inainte de ruperea aderentei, cu abs avem cam 90% din ea, cu rotile blocate cca 50% (poate si mai putin) un pilot bun poate tine frana la maxim in asa fel incat sa nu se activeze abs-ul. si scoate peste 95% Abs-ul iti da posibilitatea sa si schimbi directia in timp ce stai in picioare pe frana . Nu tre sa fii pilot bun sa franezi la limita abs-ului , trebuie doar sa iti cunosti masina . |
#77
Posted 26 November 2021 - 23:24
pe masinile premium poate ai manevrabilitate in franare dar la cele obisnuite pass si am testat destule.
schimba tu directia in franare ca patesti ca ala de la timisoara... @sd-ule lasa balansu masinii ca aia e alta poveste. iar acolo ma cert tot timpul cu esp-ul masinii Edited by arg, 26 November 2021 - 23:21. |
#78
Posted 26 November 2021 - 23:25
Imi place cu cata incredere debitezi ineptii. Fara niciun fel de documentatie in spate, pe ideea "Asa e ca zic eu".
Ti-am zis deja, vine din aviatie, de la Concord chiar: Quote The first fully-electronic anti-lock braking system was developed in the late-1960s for the Concorde aircraft. The modern ABS system was invented in 1971 by Mario Palazzetti (known as 'Mister ABS') in the Fiat Research Center and is now standard in almost every car. Iar legat de distanta de franare "minima", ti-am dat destule exemple unde ABS-ul mai mult incurca. Practic oriunde nu te lasa sa afunzi roata (gen noroi, zapada, pietris), ci o lasa sa patineze. Acolo creste mult distanta de franare cu ABS. Ia d-aici si compara diferenta de distanta - [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/kQdtayz525A?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ] Din pacate n-ai dreptate. ABS-ul a fost pus pe masini ca sa poti controla masina in frana. Si da, asta salveaza multe vieti. Cauta pe youtube ca sunt sute de video-uri care iti arata cum poti modifica traiectoria stand pe frana. Daca n-ai 100+ km/h nu e o problema. Sau teoria ta e ca ABS-ul a fost pus pe masini presupunand ca niciodata nu vor frana pe pietris sau zapada sau noroi. Si atunci da, distanta de franare ar fi mai buna. Stii vorba aia, cand mai multi oameni iti zic ca esti beat, te duci si te culci. Dar tu insisti cu a ta. Edited by TehCube, 26 November 2021 - 23:27. |
#79
Posted 27 November 2021 - 09:52
arg, on 26 noiembrie 2021 - 23:24, said:
pe masinile premium poate ai manevrabilitate in franare dar la cele obisnuite pass si am testat destule. schimba tu directia in franare ca patesti ca ala de la timisoara... @sd-ule lasa balansu masinii ca aia e alta poveste. iar acolo ma cert tot timpul cu esp-ul masinii Da, hai sa nu mai purtam centura ca unii au murit din cauza asta , cam asa ai zis-o tu cu abs-ul mai sus . Daca cel din TM n-a luat cea mai buna decizie inseamna ca automat , schimbarea directiei pe franare e o greseala , sau cum ?! Astea sunt sisteme complementare , nu inlocuiesc soferul dar il ajuta in cazul in care nu se urca in picioare pe frana si-si pune mainile la ochi . Daca te certi cu esp-ul masinii pe balans in cel mai bun caz trebuie sa schimbi telescoapele/arcurile , in cel mai rau caz iti fortezi norocul . |
#80
Posted 27 November 2021 - 10:09
Sincer eu nu mai pot conduce cu plăcere o mașină normala cu ESP intruziv. Inclusiv la RS mă deranjează ESP-ul pe modul normal, e că atunci când eram mic la supermarket și mama, rip, îmi ținea mana pe coșul de cumpărături.
Din fericire mașinile mai puternice au mod sport unde ESP-ul intervine doar cand ramai fără talent sau mod Race ...când ești pe cont propriu. Edited by SpeedDemon, 27 November 2021 - 10:11. |
#81
Posted 27 November 2021 - 10:53
TehCube, on 26 noiembrie 2021 - 23:25, said:
.... vb de abs-ul actual, da? asta are alta istorie. ce zici tu acolo cu vrirarea ajuta sistemul de antiblocare roti, dar ar mai mult ajuta electronica de stabilizare si corectie a traiectoriei. Nicu90, on 27 noiembrie 2021 - 09:52, said: Da, hai sa nu mai purtam centura ca unii au murit din cauza asta , cam asa ai zis-o tu cu abs-ul mai sus . Daca cel din TM n-a luat cea mai buna decizie inseamna ca automat , schimbarea directiei pe franare e o greseala , sau cum ?! Astea sunt sisteme complementare , nu inlocuiesc soferul dar il ajuta in cazul in care nu se urca in picioare pe frana si-si pune mainile la ochi . Daca te certi cu esp-ul masinii pe balans in cel mai bun caz trebuie sa schimbi telescoapele/arcurile , in cel mai rau caz iti fortezi norocul . esp-ul aseaza el masina cum e programat, dar eu vreau sa ma folosec de balans ca sa asez masina pe viraje, iar esp-ul imi strica socotelile. |
#82
Posted 27 November 2021 - 11:11
Parerea mea: daca ABS sau ESP a intrat in functiune, soferul a condus prost. Myself included.
|
#83
Posted 27 November 2021 - 13:22
Singurul motiv ca eu sa decuplez espul ( ca n-am buton separat de asr ) e sa fac balans cand raman in zapada, sau la deal cu camionul cand urc o ramp mai lunga si inclinata si imi taie gazul .
Esp-ul iti infraneaza roata care da sa piarda aderenta , ceea ce inseamna ca esti pe muchie de cutit sa te invarti in loc (sub/supravirare ) , nu-ti dai seama cat de bune e pana cand te scoate odata din rahat. Daca te ajuti de balans ca sa tii masina pe curbe cum vrei tu , de verificat suspensia . |
#84
Posted 27 November 2021 - 17:12
ESP-ul te ferește de unele surprize (de exemplu porțiuni cu gheață după curbă fără vizibilitate pe un drum curat și uscat în rest) și nu m-a încurcat la plecare de pe loc nici în zăpadă care trecea de bară, nici pe cel mai afurisit polei, când ploua și îngheța. ABS-ul îl folosesc frecvent când merg iarna la munte, pe drum acoperit de zăpadă; chiar dacă e mult mai puțin eficace frâna, știu că o pot folosi fără să-mi fie frică să nu pierd controlul mașinii.
|
#85
Posted 28 November 2021 - 06:51
Pe zapada caut sa nu calc frana decat pentru oprire. In rest, frana de motor e sfanta. Chestie invatata din vremuri imemoriale, cand in RO existau doar Dacia 1300 si Oltcit.
Chiar si pe drum uscat, calc frana cam de 5 ori mai rar ca cei din fata mea, e un fel de pitic pe creier. Edited by danvlas, 28 November 2021 - 06:52. |
#86
Posted 28 November 2021 - 07:39
Vrei să ne spui că la mersul în coloană, când se aprind stopurile de frână ale celor din față tu retrogradezi 1-2 trepte de viteză?
|
#87
Posted 28 November 2021 - 17:24
danvlas, on 28 noiembrie 2021 - 06:51, said:
Pe zapada caut sa nu calc frana decat pentru oprire. In rest, frana de motor e sfanta. Chestie invatata din vremuri imemoriale, cand in RO existau doar Dacia 1300 si Oltcit. Chiar si pe drum uscat, calc frana cam de 5 ori mai rar ca cei din fata mea, e un fel de pitic pe creier. Așa e că n-ai mers prea mult cu RWD? |
#89
Posted 07 January 2023 - 10:25
exqusit_drunk, on 24 noiembrie 2021 - 21:16, said:
Conducerea defensivă este folosită de Titi Aur pentru a da un sens activității pe care o desfășoară mnealui la acea școală de pilotaj, sens fără de care nu ai avea motivația să cotizezi. https://jurnaluldear...MnOWYlheFSKbUi8 |
#90
Posted 07 January 2023 - 14:26
Wait, astia vor sa faca propriile cursuri obligatorii pentru toata lumea? ))
Nu era o stire cu un motociclist, Nu e nevoie de cursuri de conducere defensiva, e nevoie de o politie rutiera care sa aplice legea mai strict oleaca. Si se rezolva totul de la sine apoi. Ma rog, totul, mai putin profiturile "academiilor" unde se duc toti nebunii ca sa poata justifica apoi ca ei "stiu sa mearga defensiv" (in timp ce depasesc in localitate cu 90kmph). Edited by costini, 07 January 2023 - 14:26. |
Anunturi
▶ 0 user(s) are reading this topic
0 members, 0 guests, 0 anonymous users