Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire casa fara gaz/lemne

Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...
 probleme cu ochelarii

Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National
 Sub mobila de bucatarie si sub fr...

Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...
 Lucruri inaintea vremurilor lor

Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...
 

Legea constructiilor si statiile de incarcare

* * * * - 1 votes
  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1
Courage

Courage

    Founder

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 21,657
  • Înscris: 26.11.2001
In legea 101/2020 - a aparut cu o noutate:

Quote

În cazul clădirilor nerezidențiale noi, precum și în cazul renovării majore a clădirilor nerezidențiale, care au mai mult de 10 locuri de parcare, altele decât cele deținute și ocupate de întreprinderi mici și mijlocii, investitorii/proprietarii acestora, după caz, sunt obligați să instaleze cel puțin un punct de reîncărcare pentru vehicule electrice, precum și tubulatura încastrată pentru cablurile electrice pentru cel puțin 20% din locurile de parcare prevăzute, pentru a permite instalarea, într-o etapă ulterioară, a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice, atunci când:

a) parcarea se situează în interiorul clădirii și, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii;
b) parcarea este adiacentă clădirii și, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a parcării.

(2) În cazul clădirilor nerezidențiale existente cu peste 20 de locuri de parcare, proprietarii acestora au obligația de a instala până la data de 1 ianuarie 2025 un număr de puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice minimum egal cu 10% din numărul total al locurilor de parcare, dar nu mai puțin de două puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice. Excepție fac clădirile nerezidențiale existente, deținute și ocupate de întreprinderi mici și mijlocii.

(3) În cazul clădirilor rezidențiale noi, precum și în cazul renovării majore a clădirilor rezidențiale existente, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii/proprietarii acestora, după caz, sunt obligați să asigure instalarea tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, pentru a permite instalarea într-o etapă ulterioară a punctelor de reîncărcare pentru vehicule electrice în următoarele cazuri:

Aceste prevederi, nu doar ca nu sunt respectate, dar sunt extrem de generale si mai ales nu sunt deloc legate de partea de putere disxponibila/bransament.

In conditiile in care Enel abia asteapta sa te prinda ca sa iti bage pe gat un punct de transformare, e sport national masluirea necesitatilor energetice pentru a se plati cat mai putin la bransamente.

Am vazut case in Pipera cu siguranta generala monofazata de 10A!
Majoritatea caselor pe care le-am vazut acum prin rezidentiale, au bransament monofazat si 16A, dar in proiect nu se includ niciodata consumatori precum AC, ca sa nu mai zic de EV.
Faptul ca omul nestiutor iti monteaza 3 AC-uri si se mira ca sare siguranta, apoi pune una mai mare, nu e o rezolvare legala, ci una romaneasca.

Legea de mai sus e inutila:
- nu specifica o putere minima rezervata pentru statiile de incarcare Type 2 (decent ar fi 11kW - 16A trifazat)
- nu specifica rezervarea unei puteri pentru viitoarele statii de incarcare.
Degeaba tragi tubulatura (fara cabluri), daca in momentul in care vine cetateanul si cere bransament, i se spune ca nu exista putere disponibila.

NU mai trebuie permise bransamente sub 32A monofazat (7kw) sau 16A trifazat (11 kw).
ne furam caciula, iar pe masura ce se va trece pe un consum electric din ce in ce mai mare, vom observa cum transformatoarele nu mai duc.

#2
pasilla

pasilla

    Superior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 55,778
  • Înscris: 31.03.2012

View PostCourage, on 07 noiembrie 2021 - 22:23, said:

NU mai trebuie permise bransamente sub 32A monofazat (7kw) sau 16A trifazat (11 kw).
ne furam caciula, iar pe masura ce se va trece pe un consum electric din ce in ce mai mare, vom observa cum transformatoarele nu mai duc.
Si cine sare cu banii pentru infrastructura de distributie ?
Crezi ca toata treaba se rezuma la transformatoarele MT/JT si la bransamentul casei ?

Edited by pasilla, 07 November 2021 - 22:40.


#3
Victor5

Victor5

    Verba volant, scripta manent

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,273
  • Înscris: 05.04.2011
Se vor limita parcarile la 20 locuri, sau nu se vor mai renova cele cu mai mult de 10 locuri; rezolvat!
Dar de ce exceptie cu întreprinderile mici si mijlocii?

#4
gymy

gymy

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,997
  • Înscris: 29.11.2005
Se plătesc o grămadă de bani pentru transportul energiei electrice. Cel puțin la mine în infrastructura e tot cea de pe vremea lui ceașcă. Din banii obținuți pentru transport trebuie făcute investiții.

#5
pasilla

pasilla

    Superior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 55,778
  • Înscris: 31.03.2012

View Postgymy, on 07 noiembrie 2021 - 23:11, said:

Cel puțin la mine în infrastructura e tot cea de pe vremea lui ceașcă.
Eu sunt curios ce retele de transport IT au fost construite dupa '89.

#6
AlexD2

AlexD2

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 5,544
  • Înscris: 10.01.2019
Prevederile se refera la cladiri nerezidentiale (care nu sunt pt locuit) pt intreprinderi mari. Pt cladirile rezidentiale se prevede doar tubulatura instalata, nu are treaba cu bransamentul.

#7
Fujitsu

Fujitsu

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,056
  • Înscris: 06.08.2006
Societatile de distributie energie electrica ar trebui sa faca investitii din banii pe care ii platim aferent distributiei pe factura de curent (peste 50% din factura e distributia, nu productia).

#8
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,041
  • Înscris: 22.05.2003

View PostAlexD2, on 08 noiembrie 2021 - 08:03, said:

Prevederile se refera la cladiri nerezidentiale (care nu sunt pt locuit) pt intreprinderi mari. Pt cladirile rezidentiale se prevede doar tubulatura instalata, nu are treaba cu bransamentul.

Quote

În cazul clădirilor nerezidențiale noi, precum și în cazul renovării majore a clădirilor nerezidențiale, care au mai mult de 10 locuri de parcare,

E de bun simt, altfel ajungem iar in ipostaza de viitor cand explodeaza transformatoarele din cauza consumului instant.

Statul trebuie sa vina cu niste norme minime de bransamente, de bun simt, pt ca dezvoltatorul urmareste doar profitul (e normal).

Asa avem case cu 10A-16A, pt ca pe hartie ei au iluminat led maxim o masina de spalat rufe.
Incalzirea pe gaz si gata, am pacalit din pix.

Si omul se muta, nevasta vrea plita electrica, vrea masina de spalat vase si cateva AC, deci omul nostru cheama un electrician pe care il stie, si ii schimba siguranta cu una de 40A, sa nu mai sara.

Problema este cand fac asta X case si consumul calculat teoretic/casa si suma pe transformator este mult mai mare in practica decat teoria.

De aceea, e nevoie de norme decente, care sa aiba in vedere si viitorul, precum:

Quote

NU mai trebuie permise bransamente sub 32A monofazat (7kw) sau 16A trifazat (11 kw).
Ne furam caciula, iar pe masura ce se va trece pe un consum electric din ce in ce mai mare, vom observa cum transformatoarele nu mai duc.

Si acele statii obligatorii acum la bloc, sa aiba minim 11 kW fiecare, de preferinta 22 kW.
Si asa, e putin, pt ca in timp, din ce in ce mai multe EV-uri vor fi si Type 2 nu e fast DC, e slow charge.

Asadar, trebuie norme clare, pt un minim decent!

#9
Ahasverus

Ahasverus

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 3,360
  • Înscris: 22.10.2006
Așa cum s-a întâmplat cu RADET, la fel se va întâmplă și cu curentul electric pe viitor, în țară.
Avem 2 componente:

- productia, care nu creste precum cererea
- distributie, care nu se scaleaza pe cerere

Marea electrificare în Romania a fost făcută în anii 60, când avea principal, consumator becul de 60-100W, frigiderul și 2 ore/zi TV.

Ganditi-va cati consumatori aveți acum intr-o casa obișnuita, care se incalzeste cu gaze/lemne.

Majoritatea branșamentelor sunt pe hârtie de 3.6 kW (16A monofazat), dar în practica prost sa fii sa nu ai siguranță de 25-32A.
Treaba merge încă, pentru ca totuși consumatorii instant nu ajung foarte sus cu consumul, dar dacă de ex scade presiunea la gaze, deodată pornesc reșourile și AC-urile în toate locuințele și pac/bun transformatorul local.

Mașinile electrice vor fi un factor adițional de stres pe rețea, însă teoretic le încarci în special noaptea, acasă.
Acest lucru va fi încurajat mai ales când vor apărea oferte pe bune cu tarif de noapte.

Da, e momentul sa avem niste standarde minime, realiste, pentru branșamentele electrice.

#10
robertcb

robertcb

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,497
  • Înscris: 04.12.2012
Daca-i vorba pana la 1.01.2025, mi-e clar ca se vor apuca de ele peste 3 ani prin vremea asta.

#11
gushpi

gushpi

    cârcotaș

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 12,946
  • Înscris: 17.01.2012

View Postpasilla, on 07 noiembrie 2021 - 22:39, said:

Si cine sare cu banii pentru infrastructura de distributie ?


STATUL!!!
pt că așa cum ȘTIE să facă totul pt înlocuirea parcului auto cu motoare cu combustie internă cu motoare electrice, TREBUIE să pună și infrastructură la dispoziție :(

View PostAhasverus, on 08 noiembrie 2021 - 13:34, said:

...Mașinile electrice vor fi un factor adițional de stres pe rețea, însă teoretic le încarci în special noaptea, acasă.

Da, e momentul sa avem niste standarde minime, realiste, pentru branșamentele electrice.

1. ...mașinile vor fi principalul factor de stres al rețelei
1.1. scară de bloc cu 20 apartamente = 20 mașini x 3kWh = 60 kWh instant (că ai zis că cetățenii vor încărca TOȚI noaptea - ceea ce e  de bun simț: ziua alergi!)
1.2. adaugă ceilalți 1...2...3 kW consumul casnic - alți 40...60 kWh
1.3.  deci ce amperaj avem nevoie? 100.000 W / 230 V = 435 A

ce dimensiune trebuie să aibă cablul ce alimentează această scară?
nu cumva trebuie un PT10kV/0,4 la fiece scară? :o
nu cumva trebuie  o stație LEA110 la fiece cartier? :o

acest calcul primar, făcut pe genunchi, ne arată că nu putem pleca-n calcule cu standard MINIM... :(

#12
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,969
  • Înscris: 01.03.2013
Ai amestecat kW cu kWh de a iesit un ghiveci total...

Puterea minima prevazuta in standard pentru incarcarea Type 2 AC este 1.4 kW (6 A la 230V).

In 6 ore de incarcare, incarci 8.4 kWh care iti ajung pentru aproximativ 40 Km.

#13
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,041
  • Înscris: 22.05.2003
Luati-va gandul de la EV la blocurile vechi. Noi nu reusim sa rezolvam problema cu parcarile, pt ca pur si simplu sunt prea multe masini.
In cel mai optimist caz ar fi un SC la 4 blocuri, dar si asa ar fi probleme.

Discutia este sa preintampinam problemele actuale la constructiile noi, viitoare.

@kolfleading - si cu granny charger, 10A => 2.3 kWh => 23 kWh in 10 ore, ceea ce e decent pt cine nu e comis-voiajor si nu are suv EV.
Inseamna cca 100km in oras

#14
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,969
  • Înscris: 01.03.2013
Eu totusi (inca mai) sustin ideea de a avea o statie de incarcare de 11 sau 22kW AC la o scara de bloc, cu un loc de parcare rezervat pentru incarcat masina si folosit PRIN ROTATIE ZILNICA de catre locatari: Apartamentul 1 incarca Luni, Apartamentul 2 incarca Marti, samd...

Statia de incarcare sa fie ceva gen go-e Charger cu control acces cu card RFID si contorizare separata a energiei incarcate de utilizatori.

#15
Fujitsu

Fujitsu

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,056
  • Înscris: 06.08.2006
Din pacate nu se pun statii de incarcare nici la ansamblurile rezidentiale noi (sau in orice caz, nu la toate).
Atunci, ce mai vorbim de blocurile vechi ...
Acolo unde se pun, ele sunt gestionate de câte una din firmele de pe piaţă, cu tariful aferent. Au caracter public, nu restricţionat pentru locatari.
În direcţia asta pare a se merge: jucătorii de pe piaţa staţiilor EV îşi vor amplasa punctele de încărcare în cartierele care vor asigura un rulaj mare de maşini electrice şi implicit un profit în creştere pentru respectivele firme.

#16
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,041
  • Înscris: 22.05.2003
Pentru ca legea e proasta si incompleta.
Nimeni nu vrea dureri de cap cu managementul statiilor si cine plateste.

Nu poti face prin rotatie pe Type 2 mai mult de 2-3 masini EV.
Nu uita ca multe sunt limitate la 3,6 sau 7 kw Monofazat pt incarcare.


#17
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,969
  • Înscris: 01.03.2013

View PostFujitsu, on 09 noiembrie 2021 - 12:56, said:

ce mai vorbim de blocurile vechi ...
Sunt de parere ca locatarii ar trebui sa ia initiativa si sa faca.

View PostAdm, on 09 noiembrie 2021 - 13:20, said:

Nu poti face prin rotatie pe Type 2 mai mult de 2-3 masini EV.
Nu uita ca multe sunt limitate la 3,6 sau 7 kw Monofazat pt incarcare.
Cu cateva exceptii, cred ca putem conta pe un minim 6 kW putere de incarcare.
In 8 - 10 ore, asta inseamna 48 ... 60 kWh...250 - 300 Km autonomie. Multe masini nici n-au 60 kWh utilizabil in baterie.
Cine are masina cu baterie peste 60 kWh, putin probabil ca sta la bloc.

Sunt absolut convins ca 7 - 10 masini la un incarcator se descurca onorabil. Ideea este sa aiba asigurata energia pentru circulatul zilnic.

Iar pentru calatorii mai lungi, mai de exceptie, ori incarci la o statie publica DC inainte de plecare ori se inteleg sa faca schimb de loc cu vecinul care era la rand la incarcat.

#18
Adm

Adm

    Property Caretaker

  • Grup: Administrators
  • Posts: 24,041
  • Înscris: 22.05.2003
Locatarii nu sunt in stare nici sa varuiasca scara blocului, iar cand vine vorba de bransamente, legislatia este atat de descurajanta, incat slabe sanse.
Apoi trebuie si solutii tehnice, care speri ca nu vor fi furate intr-o noapte furtunoasa.
Go-e charger e o solutie ieftin si decenta, dar cam singura oficiala, care suporta si contorizare.
Pe ce nume e facut acel bransament? O sa inceapa discutii despre contorizarea interna a statiei.
Ce te faci cand unul nu vrea sa plateasca ce a consumat?
Traiul la comun pute rau.

Esti optimist rau cu locurile de parcare si sa se inteleaga oamenii frumos, adica sa vin eu la ora 3 noaptea si sa baga masina mea la incarcat Posted Image

Azi e prima zi mai urata si al meu ZOE arata 24 kwh/100 km in Bucuresti, iar la intors probabil va creste.

Anunturi

Chirurgia spinală minim invazivă Chirurgia spinală minim invazivă

Chirurgia spinală minim invazivă oferă pacienților oportunitatea unui tratament eficient, permițându-le o recuperare ultra rapidă și nu în ultimul rând minimizând leziunile induse chirurgical.

Echipa noastră utilizează un spectru larg de tehnici minim invazive, din care enumerăm câteva: endoscopia cu variantele ei (transnazală, transtoracică, transmusculară, etc), microscopul operator, abordurile trans tubulare și nu în ultimul rând infiltrațiile la toate nivelurile coloanei vertebrale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate