Jump to content

SUBIECTE NOI
« 1 / 5 »
RSS
Incalzire in pardoseala etapizata

Suprataxa card energie?!

Cum era nivelul de trai cam din a...

probleme cu ochelarii
 Impozite pe proprietati de anul v...

teava rezistenta panou apa calda

Acces in Curte din Drum National

Sub mobila de bucatarie si sub fr...
 Rezultat RMN

Numar circuite IPAT si prindere t...

Pareri brgimportchina.ro - teapa ...

Lucruri inaintea vremurilor lor
 Discuții despre TVR Sport HD.

Cost abonament clinica privata

Tremura toata, dar nu de la ro...

Renault Android
 

La rece despre mașinile electrice - EV

* * - - - 5 votes
  • Please log in to reply
322 replies to this topic

#217
danfizesan

danfizesan

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,930
  • Înscris: 30.01.2008
sincer cu o termică îngheți dracu daca mașina nu a ajuns la regim termic. poate in cele 2 ore cat stai acolo in coada o sa se încălzească motorul, poate.
Deci facem concurs de cine găsește cele mai pesimiste cazuri alea de nu se întâmplă niciodată (vezi condiția ta de electrică ieftină și cu volum mare) ?
PS: s-a terminat 8% din baterie extra, da ok ,merg și încarc și sunt unde am fost înainte. La orice mașină care are DC charging 10% ii încarci in 10 minute max. Mare pierdere.

#218
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,655
  • Înscris: 15.12.2009

 gushpi, on 14 decembrie 2022 - 11:45, said:

„...La rece despre mașinile electrice - EV...”
[...]
ce naiba fac, dacă-s într-o EV, afară fiind -2*C? Posted Image
Dar ce te faci daca afata sunt -13 grade?

Attached File  Screenshot 2022-12-14 120223.jpg   163.39K   32 downloads


Raspuns: exact ce faci si cu o termica - mergi sau stai, dupa caz.

 r_vlad, on 14 decembrie 2022 - 12:13, said:

Presupunem ca [...]
Ce ar fi sa presupui ca la drum pleci pregatit in functie de conditii si ce ar fi sa mai presupunem ca toate masinile din zona continentala au scaune incalzite.
Daca vrei sa economisesti energie, poti. Pui haina pe tine si dai drumu la incalzirea in scaune. COnsumul total al masinii o sa fie de 2-300 W maxim, incluzand ventilatia.

#219
r_vlad

r_vlad

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 788
  • Înscris: 12.02.2008

 danfizesan, on 14 decembrie 2022 - 12:34, said:

sincer cu o termică îngheți dracu daca mașina nu a ajuns la regim termic. poate in cele 2 ore cat stai acolo in coada o sa se încălzească motorul, poate.
Deci facem concurs de cine găsește cele mai pesimiste cazuri alea de nu se întâmplă niciodată (vezi condiția ta de electrică ieftină și cu volum mare) ?
PS: s-a terminat 8% din baterie extra, da ok ,merg și încarc și sunt unde am fost înainte. La orice mașină care are DC charging 10% ii încarci in 10 minute max. Mare pierdere.
Sincer, nu, nu ingheti cu o termica din secolul asta. Eu zic ca nu am ales cel mai pesimist caz ci doar un caz. Ideea era alta. Sunt diferente dar chiar conteaza "performanta" in situatia asta pentru cineva care locuieste in Europa ? Eu zic ca nu conteaza.

Daca doream sa fiu pesimist puteam sa duc calculul si mai departe. De cata energie ai nevoie pentru a ajunge la o statie de incarcare dupa ce au trecut cele 2h40m si s-a eliberat drumul. In Romania aveam la final de 2021 1.3 statii de incarcare la 100 km de drum sau o statie la 77 km (sursa: ACEA). Acelasi EV de mai sus are nevoie de 15 kWh / 100 km (ca sa nu fiu pesimist). Asta inseamna ca mai ai nevoie de 11.5 kWh ca sa ajungi la o statie. Adica 19.2 % din capacitatea neta de stocare. In cazul unui ICE pentru aceiasi 77 km (o fi la fel si pentru benzinarii ?) ai nevoie de 0.77 x 7 l/100 km = 5.4 l. Adica 10.8 % din capacitatea rezervorului. Iarasi semnificativ mai rau pentru un EV dar conteaza ?

 ro_explorer, on 14 decembrie 2022 - 13:05, said:

Ce ar fi sa presupui ca la drum pleci pregatit in functie de conditii si ce ar fi sa mai presupunem ca toate masinile din zona continentala au scaune incalzite.
Daca vrei sa economisesti energie, poti. Pui haina pe tine si dai drumu la incalzirea in scaune. COnsumul total al masinii o sa fie de 2-300 W maxim, incluzand ventilatia.
Putem introduce toate variabilele astea dar nu are rost. Parerea mea este ca un astfel de scenariu nu trebuie luat in considerare atunci cand hotarasti daca iei EV sau ICE.

Edited by r_vlad, 14 December 2022 - 13:09.


#220
relu11051

relu11051

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,243
  • Înscris: 02.05.2008
"Asta inseamna ca mai ai nevoie de 11.5 kWh ca sa ajungi la o statie. Adica 19.2 % din capacitatea neta de stocare. "
La ce capacitate de stocare te referi? ca bateriile nu sunt standard de 50kwh...
Faci ce faci si cu o termica, in functie de ce ai in rezervor / baterie si cat mai ai de mers pana la destinatie. Iarna nu-i ca vara a mai zis si un fost presedinte :))

#221
Yhzx23

Yhzx23

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,607
  • Înscris: 08.11.2022

 r_vlad, on 14 decembrie 2022 - 12:13, said:

Presupunem ca avem o electrica ieftina, fara pompa de caldura

Hai sa presupunem  ca avem o electrica scumpa cu pompa de caldura!

Circa in jur de aproximativ adica grosso modo cat poate sa consume per ora ca sa ne dam seama cat putem sta pe loc cu caldura pornita?

Si inca ceva daca merge doar climatizarea fara nimic altceva bateria de 12v se descarca sau stie calculatorul masinii treaba asta si incarca automat bateria de 12v?

#222
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,655
  • Înscris: 15.12.2009

 r_vlad, on 14 decembrie 2022 - 13:08, said:

o statie la 77 km (sursa: ACEA). Acelasi EV de mai sus are nevoie de 15 kWh / 100 km (ca sa nu fiu pesimist). Asta inseamna ca mai ai nevoie de 11.5 kWh ca sa ajungi la o statie.
Greseala elementara de logica. Daca ai o statie de incarcare la fiecare 77Km inseamna ca oriunde te-ai afla ai cel mult 38.5Km pana la cea mai apropiata statie Posted Image

 Yhzx23, on 14 decembrie 2022 - 13:14, said:

[...] sau stie calculatorul masinii treaba asta si incarca automat bateria de 12v?
Tu ce crezi?
Pana si la mini PHEV sistemul HVAC era cuplat direct la bateria de tractiune. La astea electrice e implicit. Sistemul de 12V este folosit strict pentru electronica de control, nu pentru "heavy-duty".

Edited by ro_explorer, 14 December 2022 - 13:17.


#223
r_vlad

r_vlad

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 788
  • Înscris: 12.02.2008

 relu11051, on 14 decembrie 2022 - 13:12, said:

"Asta inseamna ca mai ai nevoie de 11.5 kWh ca sa ajungi la o statie. Adica 19.2 % din capacitatea neta de stocare. "
La ce capacitate de stocare te referi? ca bateriile nu sunt standard de 50kwh...
Faci ce faci si cu o termica, in functie de ce ai in rezervor / baterie si cat mai ai de mers pana la destinatie. Iarna nu-i ca vara a mai zis si un fost presedinte Posted Image)
Aia din calculul initial, 60 kWh. Vezi pe pagina anterioara.

 Yhzx23, on 14 decembrie 2022 - 13:14, said:

Hai sa presupunem  ca avem o electrica scumpa cu pompa de caldura!

Circa in jur de aproximativ adica grosso modo cat poate sa consume per ora ca sa ne dam seama cat putem sta pe loc cu caldura pornita?

30 % mai putin decat in calculul precedent. Estimare mea. Accept alte pareri dar nu o dati cu COP-ul de 2-3-4-5. Ca nu doar ala conteaza

Si inca ceva daca merge doar climatizarea fara nimic altceva bateria de 12v se descarca sau stie calculatorul masinii treaba asta si incarca automat bateria de 12v?

Stie


 ro_explorer, on 14 decembrie 2022 - 13:16, said:

Greseala elementara de logica. Daca ai o statie de incarcare la fiecare 77Km inseamna ca oriunde te-ai afla ai cel mult 38.5Km pana la cea mai apropiata statie Posted Image

Da, asa e. Mi-a scapat dar diferenta fata de ICE ramane acolo.
Scenariu cu stationare 2h40 si apoi rulat 38.5 km pana la prima statie de alimentare (presupunem distributie uniforma a statilor de incarcare si a benzinariilor)
ICE are nevoie de 10.6 % din capacitatea rezervorului (rezervor 50 l)
EV are nevoie de 18.5 % din capacitatea neta a bateriei (baterie 60 kWh net)

Edited by r_vlad, 14 December 2022 - 13:29.


#224
Yhzx23

Yhzx23

    Active Member

  • Grup: Members
  • Posts: 1,607
  • Înscris: 08.11.2022

 ro_explorer, on 14 decembrie 2022 - 13:16, said:


Tu ce crezi?


Deci daca ma da nevasta afara din casa intr-o seara pot sa dorm in masina o noapte?

#225
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,655
  • Înscris: 15.12.2009

 Yhzx23, on 14 decembrie 2022 - 13:33, said:


Deci daca ma da nevasta afara din casa intr-o seara pot sa dorm in masina o noapte?
Relaxat. HVAC-ul consuma mult (~4Kw) pana se incalzeste - adica cel mult 15 - 20 minute - dupa aia intra in regim de mentinere a temperaturii si o sa traga cca 1-1.5Kw din baterie. Acum, in functie de cata baterie ai, poti campa si 2 nopti in frig :)

Avea Bjorn niste teste de campare in minus multe grade cu diferite masini.

#226
relu11051

relu11051

    Senior Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 2,243
  • Înscris: 02.05.2008
Eu la a mea prin OBD am vazut ca in stationare la semafor dupa ce a atins temperatura trage intre 0.8kwh si 1.3 kwh pentru a mentine 22.5 grade, temperatura afara in jur de 0 grade (PDC evident).
Deci daca as ajunge in situatia sa imi petrec 3 ore in masina pe loc as consuma in cel mai pesimist scenariu 1.3*3= 3.9kwh din 64 net ... inseamna 6.09% sper ca am calculat bine iar pentru a mai parcurce 100 km nu mai pun nimic ca am fost suficient de inteligent sa am curent in baterie pentru cei 100 km, altfel nu pleci la drum.
Eu imi iau marja de siguranta intodeauna 10-20% sa imi ramana in cazul drumurilor recurente si in cazul drumurilor mai lungi mi-am luat marja urmatoarea statie ca apropriere.

#227
mars2k

mars2k

    Junior Member

  • Grup: Members
  • Posts: 199
  • Înscris: 20.12.2004
Iarna trecuta a fost un mare trafic-jam in conditii de viscol pe I-95 (in SUA), ocazie cu care s-a discutat intens cum se/s-ar comporta electricele in situatia respectiva.
N.B: Desi au fost cateva termice care au ramas fara benzina, nu a fost nici un caz de masina electrica "esuata" in blocajul respectiv.

Oricum, au fost cativa youtuberi care au incercat sa simuleze, cat mai exact, situatia respectiva.
De exemplu: [ https://www.youtube-nocookie.com/embed/P1HLRVREJF8?feature=oembed - Pentru incarcare in pagina (embed) Click aici ]
Concluzii:

Pentru Tesla Model-3/Y, cea mai buna setare (*) pentru stationare in conditii de viscol pare a fi Camp Mode + scaun(e) incalzit(e).
(*) buna = economica, pentru acelasi nivel de confort

Cu Camp Mode la 20 grade (68 F) + scaun sofer incalzit pe treapta 1 din 3, dar fara ocupant in masina, temperatura exterioara -2 grade ziua si -8 grade noaptea:
- consum 24h Tesla Model-Y (cu pompa de caldura): 80% - 51% = 29%
- consum 24h Tesla Model-3 (pre-facelift, fara pompa de caldura): 80% -19% = 61%

#228
kolfleading

kolfleading

    Born to Raise Hell

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 19,969
  • Înscris: 01.03.2013

 r_vlad, on 14 decembrie 2022 - 12:13, said:

Am ales 2 kWh consum mediu pentru cele 2h40 si include consumul celorlalti consumatori pe 12 V
Consumul mediu propus de tine este cel putin dublu decat este in realitate in conditiile date.

#229
r_vlad

r_vlad

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 788
  • Înscris: 12.02.2008
21 grade in masina la temperatura exterioara de -2 grade + ceilalti consumatori la 12 V sa consume doar 1 kW, cu PDC ? Mi se pare greu de crezut dar banuiesc ca ai urmarit cat e la tine la ID.3. Un 300-400 W ar trebui sa fie doar consumatorii la 12 V cand ai masina trezita la care se mai adauga o putere medie de 100 W pentru doua scaune incalzite care fac on/off pentru a mentine temperatura constanta.

#230
emacs

emacs

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 805
  • Înscris: 18.05.2019
Si la mine tot cam pe-acolo e in regim stationar: overall, pe la 1.1-1.2kW, dupa ce masina s-a incalzit, la ~0 grade afara si ~21-21.5 temperatura interioara (clima pe auto). Baseline-ul e vreo 200-300W daca tin minte bine.

3kWh (cat ar veni alea 2h30min) iarna inseamna vreo 15-20km, sa zicem. Daca ratezi urmatoarea statie de incarcare din cauza asta, deja te jucai cu focul; sansele sa se intample asa ceva sunt f mici, basically ar insemna sa fii deja pe rosu cand ti se intampla sa ramai blocat.

Pe de alta parte, daca e ceva blocaj si e musai, rogi un crestin din primul sat (sau prima bodega, prima buda publica, etc) sa-ti dea un prelungitor 1h si ai rezolvat. O priza gasesti oriunde, benzina / motorina nu la fel de usor.

#231
kiario

kiario

    Guru Member

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 8,531
  • Înscris: 19.08.2012
r_vlad, ai vrut tu sa bagi bățul prin gard dar câinele era lângă tine, nu pe partea cealaltă, in consecință tot tu ai ieșit șifonat.
Până și rapandula de Spring consumă MAXIM 1,5 kW în staționare pentru a face 21,5 grade constant, deci ZERO griji că rămâi fără baterie.

#232
r_vlad

r_vlad

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 788
  • Înscris: 12.02.2008
Tocmai ca in exemplul dat era vorba despre un EV cu volum interior mare. Caracteristica specificata de la inceput. Nu Spring, ID.3, e208 sau eC4.

In fine, calculul a fost facut pentru a arata ca exista o diferenta, intr-o situatie ca cea descrisa, intre un EV si un ICE si cu toate astea chiar nu conteaza. E o non-problema.
Remarc, totusi, ca duci discutia in zona subiectiva, personala. Am avea cu totii de castigat daca discutia ar ramane concentrata pe date, fapte si calcule si nu pe metafore, hiperbole numai bune pentru articole alarmiste despre viitorul sumbru al mobilitatii electrice.
Asta nu inseamna ca nu accept daca am gresit cu aproximarea unui consum mediu de 2 kWh. M-ati pus pe ganduri si o sa verific cu prima ocazie

#233
ro_explorer

ro_explorer

    Membru impartial

  • Grup: Senior Members
  • Posts: 29,655
  • Înscris: 15.12.2009
Ma uit ca acum sunt - 14 grade afara. Mașina e în garaj, deci încălzită deja. După ce o sa merg prin mirobolanta temperatura de afara pana la munca am sa trag undeva pe dreapta și am sa monitorizez consumul de energie al mașinii cu clima pe 21 de grade, cum sta de obicei la mine. Asta ca să vorbim cu numere, cum vrea colegul.

 r_vlad, on 15 decembrie 2022 - 07:29, said:

Tocmai ca in exemplul dat era vorba despre un EV cu volum interior mare. Caracteristica specificata de la inceput.
Cate ev cu volum interior mare știi în afara de id buzz?
Ca celelalte (rivian, f150 sau Hummer, care au interoare mari cu adevărat au și baterii de 200kwh).

#234
r_vlad

r_vlad

    Member

  • Grup: Members
  • Posts: 788
  • Înscris: 12.02.2008
Ma gandeam la un SUV compact si ca exemplu un ID.4.

Anunturi

Chirurgia endoscopică a hipofizei Chirurgia endoscopică a hipofizei

"Standardul de aur" în chirurgia hipofizară îl reprezintă endoscopia transnazală transsfenoidală.

Echipa NeuroHope este antrenată în unul din cele mai mari centre de chirurgie a hipofizei din Europa, Spitalul Foch din Paris, centrul în care a fost introdus pentru prima dată endoscopul în chirurgia transnazală a hipofizei, de către neurochirurgul francez Guiot. Pe lângă tumorile cu origine hipofizară, prin tehnicile endoscopice transnazale pot fi abordate numeroase alte patologii neurochirurgicale.

www.neurohope.ro

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users

Forumul Softpedia foloseste "cookies" pentru a imbunatati experienta utilizatorilor Accept
Pentru detalii si optiuni legate de cookies si datele personale, consultati Politica de utilizare cookies si Politica de confidentialitate